Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä on
hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Yleisradio Oy:stä annetun
lain muuttamisesta sekä valtion televisio- sekä radiorahastosta
annetun lain 5 luvun kumoamisesta.
Puhemies! Yleisradiolla on edelleen keskeinen asema suomalaisessa
viestintäjärjestelmässä. Tästä syystä on
tärkeätä, että sen tehtäviä ja hallintoa
kehitetään ajan vaatimusten mukaisesti ja että sillä on
riittävä rahoitus vaativien tehtäviensä hoitamiseksi.
Keväällä 2003 asettamani parlamentaarinen työryhmä sai
tehtäväkseen selvittää, miten
Yleisradion julkisen palvelun määrittely ja yhtiön
tehtävät vastaavat ajankohtaisiin viestintäpolitiikan ja
konvergoituvan toimintaympäristön haasteisiin
sekä miten Yleisradion nykyistä hallintomallia
tulisi mahdollisesti kehittää. Tässä oli
siis taustana parlamentaarisesti koottu työryhmä. Työryhmän
toimeksiantoon sisältyi lisäksi joukko muita sekä televisiotoimintaan
yleisesti että Yleisradion tulevaisuuteen vaikuttavia esityksiä, ja
näihin esityksiin palaamme sitten myöhemmin.
Nyt käsiteltävänä oleva
esitys perustuu työryhmän yksimieliseen loppuraporttiin,
joka lähetettiin laajalle lausuntokierrokselle, ja voin
todeta vain sen, että lausunnonantajat suhtautuivat varsin
myönteisesti raportissa esitettyihin muutosehdotuksiin.
Tämä hallituksen esitys korostaa julkisen
palvelun merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle. Julkisen
palvelun määritelmän ajantasaisuutta
on tarpeen arvioida aika ajoin. Nyt esitetyt muutokset tuovat esille
eräitä perusteltuja uusia painotuksia. Määritelmään
ehdotetaan tarkennuksia, jotka koskevat muun muassa lapsille suunnatun ohjelman
ja viihteen tarjontaa sekä suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden
tukemista.
Myös Yleisradio Oy:n hallintomallin osalta on ollut
paikallaan arvioida sitä, missä määrin
sen kehittäminen on tarpeen, jotta Yleisradio pystyy toteuttamaan
tehtävänsä ajanmukaisesti, tehokkaasti
ja ennen kaikkea katsojan edun mukaisesti. Esitys tarkentaa myös
hallintoneuvoston ja hallituksen välistä työnjakoa.
Hallintoneuvoston tehtäviin kuuluisi edelleen Yleisradion
toiminnan laajuudesta ja suuntaviivoista päättäminen
sekä julkisen palvelun tehtävän toteutumisen
valvonta. Lisäksi hallintoneuvosto päättäisi
edelleen asioista, jotka koskevat toiminnan huomattavaa supistamista
tai laajentamista tai yhtiön organisaation olennaista muuttamista.
Hallituksen tehtäviin kuuluisi yhtiön toimitusjohtajan
sekä muun ylimmän johdon valinta. Hallitus päättäisi
yhtiön seuraavan vuoden talousarviosta hallintoneuvoston
hyväksymien talouden ja toiminnan suuntaviivojen mukaisesti.
Tämä esitys sisältää ehdotuksen
uudeksi hallituksen kokoonpanoa ja tehtäviä koskevaksi
sääntelyksi. Yhtiöllä tulisi
olla niin sanottu ulkopuolinen hallitus. Hallituksen jäsenet
eivät saisi olla hallintoneuvoston jäseniä eivätkä kuulua
yhtiön muuhun ylimpään johtoon. Hallituksen
jäsenten tulisi edustaa riittävän monipuolista
asiantuntemusta ja myös molempia kieliryhmiä.
Kuten edellä totesin, työryhmän loppuraporttiin
sisältyy myös muita tärkeitä ehdotuksia,
kuten Yleisradion rahoituksen turvaamiseen liittyvät ehdotukset.
Tällä hallituksen esityksellä ei puututa
Yleisradion rahoitukseen, eikä se siten sisällä televisiomaksuja
tai televisiomaksujärjestelmää koskevia
esityksiä.
Televisiotoiminnan harjoittajien maksamasta toimilupamaksusta
esitetään luovuttavaksi kokonaan. Tällä hetkellähän
televisiotoiminnan harjoittajat on vapautettu toimilupamaksusta
digitaalisen lähetystoiminnan osalta ja toimilupamaksua
maksetaan ainoastaan analogisesta lähetystoiminnasta. Vapautus
on voimassa vuoteen 2010 asti. Hallituksen esitys sisältää ehdotuksen valtion
televisio- ja radiorahastosta annetun lain 5 luvun, joka sisältää toimilupamaksua
koskevan sääntelyn, kumoamisesta.
Hallitus esittää, että laki Yleisradio
Oy:stä annetun lain muuttamisesta tulisi voimaan 1. päivänä tammikuuta
2006. Laki valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain muuttamisesta
on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivänä huhtikuuta
2008, jolloin viimeistään kaikki vuoden 2007 toimilupamaksua
koskevat tarkistukset on saatettu päätökseen.
Arvoisa puhemies! Uskon, että ehdotus selkeyttää ja
nykyaikaistaa Yleisradion hallintomallia. Lisäksi se tuo
uusia painotuksia Yleisradion julkiseen palveluun sellaisella tavalla,
joka parantaa yhtiön mahdollisuuksia valtakunnallisena julkisen
palvelun yhtiönä tarjota monipuolista ohjelmaa
kaikille yhtäläisin ehdoin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan isossa salissa on käsitelty
tämän vaalikauden aikana ensiksi Yleisradion ensimmäinen
kertomus, sitten on ollut toinen kertomus lähetekeskustelussa,
ja vielä sitten radiolain ja viestintämarkkinalain
muutosten yhteydessä on käsitelty sitä kokonaisuutta
jo, mikä tässä on nyt esittelyssä.
Näiltä osin kiinnitän vain huomiota tässä yhteydessä yhteen
ainoaan asiaan, jota ei voi olla koko ajan korostamatta, ja se on se,
että julkisen palvelun tehtävä, johonka
kaupallisten kanavien muutospaine kohdistuu kaikkein voimakkaimmin,
voi toteutua vain sellaisen instituution kautta, että näitä ohjelmia
lähettävät radio ja televisio ovat niin
mielenkiintoisia ohjelmatarjonnaltaan, että ihmiset, kansalaiset,
niitä kuuntelevat ja katselevat ja seuraavat. Julkisen palvelun
tehtävän välittämisessä ei
ole mitään mieltä, jos kukaan sinne kanaville
ei eksy. Se menee, niin kuin sanotaan, vaikka nyt harakoille, vaikka
täällä joutsenista tänä päivänä on
lähinnä puhuttukin — olkoon nyt sitten
joutsenille taikka harakoille, mutta joka tapauksessa sinne. Elikkä siinä suhteessa
tämä kokonaisuus on hyvin tärkeä asiakirja,
ja kun julkisen palvelun tehtävään on
nyt lisätty tasa-arvo ja kansalaisten osallistumisen tukeminen,
ne ovat myöskin ihan hyviä lisäyksiä.
Keskustelu päättyy.