Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Joensuun Reijolasta 6-tieltä lähtevä Mulonsalontie on liikenteellisesti hyvin vilkas, mutta kunnoltaan erittäin huono lähes koko vuoden. Mulonsalon asukkaat ovat lähestyneet tieviranomaisia ja poliitikkoja jo vuosikymmeniä, mutta toistaiseksi tulokset ovat olleet hyvin laihoja. Tien peruskorjaus ja tien päällystäminen on jäänyt vain kyläläisten haaveeksi, vaikka vetoomuksia on tehty jo vuodesta 1993 alkaen.
Tietä on vuodesta toiseen yritetty korjata ajamalla tielle lisää soraa ja lanaamalla tietä, nykyisen valitettavasti liian pienillä traktorivetoisilla höylillä. Soranajon seurauksena tie on merkittävästi korottunut ja osin leventynyt, mutta tien ongelmat savimaiden routimisen, kuoppien ja nimismiehenkiharoiden seurauksena ovat pysyneet ennallaan.
Tien liikennemäärät ovat muutaman viime vuoden aikana kasvaneet huomattavasti. Tähän on vaikuttanut tien vaikutuspiirissä olevan asutuksen kasvu, autojen määrän kasvu/talous sekä erityisesti Mulonsaloon perustettu hevostalli ja sen laajeneminen, jonka seurauksena liikennemäärän kasvu on ollut merkittävä. Hevostallilla on 15—20 hoitohevosta sekä vilkkaassa käytössä oleva ratsastuskenttä, joten tallin päivittäinen kävijämäärä on suuri, kymmeniä autoja, ja näin tien liikennemäärä osuudella Reijola/6-tie—Mulonsalo on kasvanut kokonaisuudessaan tien kunnon ja hoitoresurssien kannalta aivan liian suureksi. Tien rasitus on kasvanut myös raskaan liikenteen osalta, koska Iiksensuo on siirtynyt aktiiviseen maatalouskäyttöön.
Liikennemäärien kasvu ja siihen liittyvä tien jatkuva heikko kunto on myös liikenneturvallisuuden kannalta hyvin huolestuttava, pahimpina kuoppakausina tie on suorastaan vaarallinen. Nopeuksien pysyessä alhaisina autoliikenne pysyy vielä hallinnassa, mutta pyöräilijöille tie on pahimmillaan hengenvaarallinen. Myös hevoskuljetusautot ovat suurissa vaikeuksissa. Sama koskee ratsastajia, jotka joutuvat ajoittain vaaratilanteisiin.
Mulonsalontietä pidetään liikennemäärien kasvun perusteella yhtenä pahimmista yksittäisistä tieosuuksista koko Pohjois-Karjalassa. Tien pahin hiekkatieosuus Reijolan suunnalta Mulonsaloon, Sorsapurontien alkuun saakka, on vain 1,7 km:n mittainen, joten ongelmaa tulisi pystyä ratkaisemaan ainakin tämän tieosuuden osalta. Tämän sorapintaisen osuuden kunnostaminen päällystetyksi maksaa suunnitteluineen 400 000 euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,