Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuntalain 150 §:n muuttamisesta (HE 212/2016 vp): Asia on saapunut hallintovaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kuntalain yhtiöittämisvelvollisuutta koskevaa siirtymäsäännöstä siten, että kuntalain yhtiöittämisvelvollisuutta koskevaa säännöstä sovellettaisiin työterveyshuollon sairaanhoito- ja muiden terveydenhuoltopalvelujen tuottamiseen vuoden 2019 alusta. Lisäksi ehdotetaan, että kunnan ja kuntayhtymän tulisi eriyttää työterveyshuollon palvelujen kirjanpito kunnan muista terveydenhuoltopalveluista ehdotettuna siirtymäaikana.
Henkilöstön eläketurvaa koskevaa siirtymäsäännöstä ehdotetaan jatkettavaksi siten, että sitä sovelletaan vastaavasti myös ehdotetun siirtymäajan kuluessa toteutettaviin tehtävien siirtoihin. Lisäksi ehdotetaan, että yhtiöittämisvelvollisuuteen liittyvä varainsiirtoverovapaus koskisi myös siirtymäaikana tehtyjä luovutuksia.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan uudessa kuntalaissa (410/2014) työterveyshuollon sairaanhoito- ja muille terveyspalveluille säädettyä siirtymäaikaa jatkettavaksi kahdella vuodella siten, että kuntalain mukaista yhtiöittämisvelvollisuutta sovellettaisiin mainittujen palveluiden tuottamiseen vasta 1.1.2019 alkaen. Parhaillaan on valmisteilla sote- ja maakuntauudistus, jossa kunnan vastuulla olevat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvelvoitteet siirtyisivät pääosin maakunnille vuoden 2019 alusta.
Valiokunta pitää esitystä tarkoituksenmukaisena. Ilman siirtymäajan pidennystä kunnat joutuisivat joko yhtiöittämään mainitut palvelut kahden vuoden ajaksi tai luopumaan siksi ajaksi niiden tuottamisesta kilpailluilla markkinoilla. Yhtiöittämisestä aiheutuisi kunnalle yhtiön perustamiskustannusten lisäksi toiminnan lakkauttamiseen ja mahdolliseen yhtiön purkuun ja henkilöstöön liittyviä kustannuksia. Myös kuntien laaja vetäytyminen markkinoilta vaikeuttaisi merkittävästi toiminnan uudelleenkäynnistämisen edellytyksiä maakunnissa.
Lisäksi lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan kunnan tuottaessa siirtymäaikana kilpailutilanteessa markkinoilla työterveyshuoltolain (1383/2001) 14 §:ssä tarkoitettuja työterveyshuollon sairaanhoito- ja muita terveydenhuoltopalveluja tulee työterveyshuollon kirjanpito eriyttää kunnan muusta terveydenhuollon palvelujen kirjanpidosta. Säännöksellä turvataan kilpailuneutraliteetin toteutumista siirtymäaikana. Lisäksi kunnan on kuntalain 128 §:n mukaan hinnoiteltava toimintansa markkinaperusteisesti toimiessaan kilpailutilanteessa markkinoilla. Tärkeää on, että esitetylle siirtymäajan pidennykselle on saatu Euroopan komission myönteinen kanta. Todettakoon, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi edelleen puuttua myös siirtymäaikana kilpailua vääristävään tai estävään menettelyyn kilpailulain (948/2011) 4 a luvussa tarkoitetulla tavalla.
Valiokunta pitää myös perusteltuna, että siirtymäaikaa jatketaan kahdella vuodella myös kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa olevan, uuden yrityksen palvelukseen siirtyvän työterveyshuollon henkilöstön eläketurvan säilymisen sekä luovutettavan kiinteistön ja arvopapereiden luovutusta koskevan verovapauden osalta.
Hallintovaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut