1. Laki lentoliikenteen matkustajarekisteritietojen käytöstä terrorismirikosten ja vakavan rikollisuuden torjunnassa
2 §. Suhde muuhun lainsäädäntöön.
Valiokunta on lisännyt pykälän 1 momenttiin henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä annetun lain (1054/2018) säädöskokoelmanumeron. Laki on tullut voimaan 1.1.2019. Lisäksi valiokunta on ottanut 2 momentissa huomioon, että hallituksen esityksiin HE 242/2018 vp, HE 241/2018 vp ja HE 259/2018 vp perustuen on säädetty uudet lait henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa, Rajavartiolaitoksessa ja Tullissa.
3 §. Määritelmät.
Valiokunta on päivittänyt pykälän 6 kohdan terrorismirikoksen määritelmän vastaamaan rikoslain 34 a lukuun tehtyjä muutoksia. Mainittuun rikoslain lukuun on lailla 874/2018 lisätty uusi 1 a ja 5 c §. Lisäksi valiokunta on tehnyt säännökseen lakiteknisen korjauksen. Mainitussa kohdassa tulee viitata kaikkiin rikoslain 34 a luvun terrorismirikoksia koskeviin pykäliin.
4 §. Lentoliikenteen harjoittajan velvollisuus toimittaa matkustajarekisteritietoja.
Valiokunta on tehnyt teknisiä korjauksia pykälän 2 momenttiin.
5 §. Matkustajatietoyksikkö.
Ehdotetun säännöksen mukaan säädettävässä laissa tarkoitettuna matkustajatietoyksikkönä toimii poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta annetun lain (687/2009) 5 §:ssä tarkoitettu valtakunnallinen PTR-rikostiedusteluyksikkö. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan PTR-viranomaiset ovat perustaneet neljä yhteistä rikostiedusteluyksikköä. Valiokunta ehdottaa tästä johtuen, että säännöksestä poistetaan sana ”valtakunnallinen”. Valiokunta ehdottaa vastaavan kaltaista muutosta myös 2. lakiehdotuksen 5 §:ään.
7 §. Matkustajarekisteritietojen käsittely.
Matkustajarekisteridirektiivin 1 artiklan 2 kohdan mukaan direktiivin mukaisesti kerättyjä matkustajarekisteritietoja saa käsitellä vain terrorismirikosten ja vakavan rikollisuuden ennalta estämistä, paljastamista, tutkintaa sekä tällaisiin rikoksiin liittyviä syytetoimia varten direktiivin 6 artiklan 2 kohdan a, b ja c alakohdan mukaisesti.
Direktiivin 6 artiklan 2 kohdan a alakohdan mukaan tietoja saa käsitellä matkustajien arviointia varten ennen heidän saapumistaan kyseiseen jäsenvaltioon tai lähtöään sieltä, jotta voidaan tunnistaa henkilöt, joista toimivaltaisten viranomaisten tai Europolin on tehtävä lisätutkimuksia, koska he saattavat olla osallisina terrorismirikoksessa tai vakavassa rikollisuudessa. Tietoja voidaan artiklan 2 kohdan b alakohdan mukaan käsitellä vastaamiseen tapauskohtaisesti toimivaltaisilta viranomaisilta saatuun asianmukaisesti perusteltuun ja riittäviin havaintoihin perustuvaan pyyntöön toimittaa matkustajarekisteritietoja ja käsitellä niitä. Artiklan 2 kohdan c alakohdan mukaan matkustajarekisteritietoja saa käsitellä analysointiin kriteerien päivittämiseksi tai uusien määrittämiseksi, jotta voidaan tunnistaa terrorismirikoksissa tai vakavassa rikollisuudessa mahdollisesti osallisina olevat henkilöt.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momentin sanamuotoa muutetaan siten, että se vastaa ehdotettua täsmällisemmin direktiivin 6 artiklan 2 kohdan edellä todettua sanamuotoa. Valiokunnan ehdottama sanamuoto selkeyttää osaltaan momentin rakennetta.
Lisäksi valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttiin muutoksia 1 momenttiin ehdotettujen muutosten johdosta. Matkustajatietoyksikkö voi direktiivin mukaan käsitellä matkustajarekisteritietoja terrorismirikoksiin tai vakaviin rikoksiin osallisten henkilöiden tunnistamiseksi ennalta määriteltyjen kriteerien mukaisesti. Valiokunta ehdottaa, että tätä koskeva säännös siirretään 1 momentista 2 momentin alkuun. Lisäksi momentissa säädetään ehdotuksen mukaisesti näiden kriteerien vahvistamisesta ja siitä, että matkustajien arviointi on toteutettava syrjimättömästi. Arviointikriteerien on oltava kohdennettuja, oikeasuhteisia ja selkeitä.
Valiokunta toteaa, että poliisin, Rajavartiolaitoksen ja Tullin henkilötietolakien uudistamisessa siirrytään rekisteripohjaisesta sääntelytavasta käsittelypohjaiseen sääntelytapaan. Pykälän 3 momenttiin on välttämätöntä tehdä mainittujen lakien uudistamisesta johtuvat muutokset siten, että säännökset vastaavat uusien henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa, Rajavartiolaitoksessa ja Tullissa annettujen lakien sisältöä.
Pykälän 3 momentin 1 kohdan viittaus henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetussa laissa (761/2003) tarkoitettuihin tietojärjestelmiin ehdotetaan korvattavaksi viittauksella uuden henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetun lain (HE 242/2018 vp) 2 luvun käsittelytarkoituksia ja käsiteltävien henkilötietojen sisältöä koskeviin pykäliin.
Uuden poliisin henkilötietolain 5 ja 6 §:ssä säädetään henkilötietojen käsittelystä tutkinta- ja valvontatehtävissä. Säännökset korvaavat voimassa olevan lain 2 §:n säännökset, jotka koskevat rikoksesta epäillyn tai esitutkinnan, poliisitutkinnan, poliisin toimenpiteen taikka pakkokeinon kohteena olevan henkilön, ilmoittajan, todistajan tai asianomistajana esiintyvän tai muutoin asiaan liittyvän henkilön tietojen tallettamista poliisiasiain tietojärjestelmään. Säännöksillä korvataan myös sellaiset voimassa olevan lain 6 §:ssä tarkoitetut rikosanalyysia varten perustetut tilapäiset rekisterit, joiden tarkoituksena on rikoksen tai rikosten muodostaman rikoskokonaisuuden selvittäminen. Tutkinta- ja valvontatehtäviä koskevia säännöksiä sovelletaan lisäksi henkilötietojen käsittelyyn, joka liittyy yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen.
Uuden poliisin henkilötietolain 7 ja 8 §:ssä säädetään henkilötietojen käsittelystä rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi. Säännöksillä korvataan rikosten ennalta estämiseen ja paljastamiseen liittyvä tietojen käsittely voimassa olevan lain 2 §:ssä tarkoitetussa poliisiasiain tietojärjestelmässä, 4 §:ssä tarkoitetussa epäiltyjen tietojärjestelmässä sekä 6 §:ssä tarkoitetuissa poliisin muissa henkilörekistereissä.
Poliisin henkilötietolain 5 ja 6 §:ssä sekä 7 ja 8 §:ssä tarkoitetussa henkilötietojen käsittelyssä on kyse rikosasioiden tietosuojalain mukaisesta henkilötietojen käsittelystä rikosten selvittämiseksi tai syyteharkintaan saattamiseksi taikka yleiseen turvallisuuteen kohdistuvilta uhkilta suojelemiseksi tai tällaisten uhkien ehkäisemiseksi rikosten selvittämisen yhteydessä.
Lain 11 ja 12 §:ssä säädetään henkilötietojen käsittelystä poliisin muissa lakisääteisissä tehtävissä. Säännöksillä korvataan voimassa olevan lain 3 §:n säännökset henkilötietojen tallettamisesta hallintoasiain tietojärjestelmään. Lisäksi säännökset mahdollistavat poliisilain 1 luvun 1 §:n 2 momentissa tarkoitettujen tehtävien suorittamiseksi tarpeellisten henkilötietojen käsittelyn myös voimassa olevaa lakia laajemmin. Poliisi voi käsitellä 11 ja 12 §:n nojalla esimerkiksi löytötavaralaissa ja ampumaratalaissa säädettyihin tehtäviin liittyviä tietoja. Säännöksiä sovelletaan lupahallinnollisten tehtävien lisäksi myös sellaisiin poliisille säädettyihin valvontatehtäviin, jotka eivät kuulu rikosasioiden tietosuojalain soveltamisalaan. Poliisi voi siten käsitellä säännösten nojalla muun muassa ajokorttilaissa, tieliikennelaissa sekä rahanpesulaissa säädettyjen tehtävien suorittamiseksi tarpeellisia henkilötietoja. Ehdotettu viittaus ei kuitenkaan sisällä 12 §:n 2 momentissa tarkoitettuja rahapeliyhtiön asiakas- ja pelaajatietoja, joita poliisi voi käyttää ainoastaan tietojen alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen. Käsittelyssä on huomioitava myös muut rajoitukset, jotka koskevat poliisin henkilötietolaissa tarkoitettujen tietojen käsittelyä muuhun kuin alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen. Siten esimerkiksi passilain ja henkilökorttilain mukaisia biometrisiä tietoja ei ole mahdollista verrata automatisoidusti matkustajarekisteritietoihin.
Edellä mainittu poliisin henkilötietolain 11 ja 12 §:ssä tarkoitettu henkilötietojen käsittely kuuluu EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja sitä täydentävän kansallisen tietosuojalain (1050/2018) soveltamisalaan. Tietoja voidaan kuitenkin käyttää rikosasioiden tietosuojalain mukaisiin käsittelytarkoituksiin myös ehdotetun poliisin henkilötietolain 13 §:n mukaisesti. Myös voimassa olevan poliisin henkilötietolain 16 § mahdollistaa poliisin hallintoasiain tietojärjestelmän tietojen käytön rikostorjuntaan.
Momentin 2 kohdan viittaus voimassa olevan poliisin henkilötietolain 5 §:ssä tarkoitettuun suojelupoliisin toiminnalliseen tietojärjestelmään korvataan viittauksella uuden poliisin henkilötietolain 48 §:n 1 momenttiin ja 49 §:ään, joissa säädetään suojelupoliisin henkilötietojen käsittelystä ja käsiteltävien henkilötietojen sisällöstä. Suojelupoliisin käsittelemät tiedot vastaavat pääosin niitä tietoja, joita suojelupoliisi käsittelee jo voimassa olevan lain perusteella.
Kohdan 3 viittaus voimassa olevan lain 32 §:n 2 kohdassa tarkoitettuun Schengenin tietojärjestelmään ehdotetaan korvattavaksi viittauksella uuden poliisin henkilötietolain 3 §:n 2 kohtaan, joka sisältää asiallisesti voimassa olevaa lakia vastaavan Schengenin tietojärjestelmän määritelmän.
Kohdan 4 viittaukset tutkinta- ja virka-apurekisteriin, valvonta-asioiden rekisteriin ja rikoksesta epäiltyjen Rajavartiolaitoksen rekisteriin ehdotetaan korvattavaksi viittauksella niihin uuden Rajavartiolaitoksen henkilötietolain säännöksiin, joissa säädetään vastaavien henkilötietojen käsittelystä.
Rajavartiolaitoksen henkilötietolain 7 §:ssä säädetään henkilötietojen käsittelystä rajavalvonnassa sekä rajaturvallisuuden ja rajajärjestyksen ylläpitämiseksi, 8 ja 9 §:ssä henkilötietojen käsittelystä rikosten selvittämiseksi sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi ja 10 ja 11 §:ssä henkilötietojen käsittelystä rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi. Näistä 7 §:ssä tarkoitetut tiedot sisältyvät pääosin voimassa olevaan valvonta-asioiden rekisteriin, 8 ja 9 §:ssä tarkoitetut tiedot tutkinta- ja virka-apurekisteriin sekä 10 ja 11 §:ssä tarkoitetut tiedot pääosin rikoksesta epäiltyjen Rajavartiolaitoksen rekisteriin sekä osin tutkinta- ja virka-apurekisteriin ja hallintoyksikkökohtaisiin rekistereihin. Lain 15 §:ssä säädetään henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksen muissa lakisääteisissä tehtävissä. Tältä osin vertailtavia tietoja olisivat ainoastaan Rajavartiolaitoksen valvontatehtävien suorittamiseksi käsiteltävät tiedot, jotka sisältyvät voimassa olevaan valvonta-asioiden rekisteriin.
Momentin 5 kohdan viittaus henkilötietojen käsittelystä Tullissa annetussa laissa (761/2003) tarkoitettuihin tietojärjestelmiin korvataan viittauksella uuden henkilötietojen käsittelystä Tullissa annetun lain (HE 259/2018 vp) 2 luvun käsittelytarkoituksia ja käsiteltävien henkilötietojen sisältöä koskeviin pykäliin. Hallituksen esityksessä viitatun Tullin henkilötietolain 3—6 §:n rikostorjunnan tietojärjestelmään, tiedustelurekisteriin, tullivalvonnan tietojärjestelmään, rekisterikilpien ja konttien kuvaus- ja tunnistusjärjestelmään sekä 7 §:n perusteella valvonta- ja rikostorjuntatehtäviä varten perustettuihin tietojärjestelmiin talletettavia henkilötietoja vastaavat uuden henkilötietojen käsittelystä Tullissa annetun lain 7—10, 12 ja 14 §:n perusteella käsiteltävät tiedot, joihin lainkohdassa tulee viitata.
Kohdan 6 mukaista ulkomaalaisrekisteriä käytetään muun muassa ulkomaalaisten maahantuloa ja maastalähtöä sekä oleskelua koskevien asioiden käsittelyä, päätöksentekoa ja valvontaa varten, valtion turvallisuuden suojaamiseksi ja turvallisuusselvityksistä annetussa laissa tarkoitetun perusmuotoisen turvallisuusselvityksen ja laajan turvallisuusselvityksen tekemiseksi.
Liikenteen palveluista annettu laki (320/2017) on tullut voimaan käsiteltävänä olevan hallituksen esityksen antamisen jälkeen 1.7.2018, ja samalla ajoneuvoliikennerekisteristä ja vesikulkuneuvorekisteristä annetut lait on kumottu. Ajoneuvot ja vesikulkuneuvot rekisteröidään liikenteen palveluista annetun lain 216 §:ssä tarkoitettuun tietokantaan (LiVM 39/2018 vp — HE 157/2018 vp). Valiokunta ehdottaa tästä johtuen myös 3 momentin 7 kohdan päivittämistä. Hallituksen esityksessä ehdotettu 8 kohta tulee samalla poistaa ja kohtien numerointi muuttuu.
Valiokunta ehdottaa pykälän sisäisen viittauksen poistamista pykälän 4 momentista. Valiokunnan käsityksen mukaan säännöksessä on riittävää viitata matkustajarekisteritietojen käsittelyyn. Valiokunta on tehnyt pykälän 3 momentin 2 kohtaan tehdystä muutoksesta johtuen teknisluontoisen muutoksen myös pykälän 5 momenttiin.
Direktiivin 13 artiklassa säädetään henkilötietojen suojaamisesta. Artikan 4 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on kiellettävä sellaisten matkustajarekisteritietojen käsittely, jotka paljastavat henkilön rodun tai etnisen alkuperän, poliittiset mielipiteet, uskonnollisen tai filosofisen vakaumuksen, ammattiliiton jäsenyyden, terveydentilan tai seksuaalielämän tai sukupuolisen suuntautumisen. Lakiehdotuksen 12 §:n 3 momentissa on säännös siitä, että tiedot on poistettava välittömästi niiden vastaanottamisen jälkeen, jos matkustajarekisteritietoihin sisältyy edellä mainittuja tietoja. Lakiehdotuksen matkustajarekisteritietojen käsittelyä koskevaan 7 §:ään ei kuitenkaan tällaista säännöstä sisälly. Valiokunta ehdottaa, että 7 §:ään lisätään uusi 6 momentti, jossa säädetään erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelykiellosta direktiivin 13 artiklan 4 kohdan mukaisesti.
8 §. Matkustajarekisteritietojen toimittaminen toimivaltaisille viranomaisille.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momenttia täsmennettäväksi siten, että siinä viitataan 7 §:n 1 momentin 1 kohdan sijasta koko 7 §:ään, jossa säädetään matkustajarekisteritietojen käsittelystä. Lisäksi valiokunta on tehnyt teknisen korjauksen pykälän 3 momenttiin.
9 §. Matkustajarekisteritietojen pyytäminen toisilta jäsenvaltioilta ja tietojen näille luovuttaminen.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän 2 momenttia täsmennetään siten, että siinä viitataan 7 §:n 1 momentin 1 kohdan sijaan koko 7 §:ään, jossa säädetään matkustajarekisteritietojen käsittelystä.
12 §. Matkustajarekisteritietojen poistaminen, häivyttäminen ja häivytettyjen tietojen luovuttaminen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momentia täsmennettäväksi siten, että siinä viitataan 7 §:n 1 momentin sijaan koko 7 §:ään, jossa säädetään matkustajarekisteritietojen käsittelystä. Valiokunta on tehnyt myös teknisen korjauksen 1 momentin 1 kohtaan.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että pykälän 4 momenttiin lisätään säännös siitä, että tietojen luovuttamisesta on ilmoitettava tietosuojavastaavalle, jonka on suoritettava jälkiarviointi luovutuksen lainmukaisuudesta. Ehdotettu lisäys perustuu direktiivin 12 artiklaan, jonka 3 kohdan mukaan matkustajatietoyksikön tietosuojavastaavaa on informoitava tietojen luovuttamisesta ja tämän on suoritettava jälkiarviointi luovuttamista koskevien edellytysten täyttymisestä. Valiokunta toteaa, että matkustajatietoyksikön on pykälän 1 momentin mukaan poistettava matkustajarekisteritiedot rekisteristä viiden vuoden kuluttua siitä, kun ne on toimitettu matkustajatietoyksikölle. Koska matkustajarekisteritietoja säilytetään verrattain pitkään, on valiokunnan mielestä perusteltua ottaa mahdollisimman tarkasti huomioon direktiivissä säädetyt edellytykset tietojen luovuttamiselle.
13 §. Rekisteröidyn tarkastusoikeuden rajoittaminen.
Henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä annetun lain 23 §:ssä säädetään rekisteröidyn tarkastusoikeudesta. Jokaisella on mainitun lainkohdan mukaan oikeus saada rekisterinpitäjältä tieto siitä, käsitelläänkö häntä koskevia henkilötietoja. Lakiehdotuksen 13 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi, että tällaista tarkastusoikeutta ei matkustajarekisteritietojen käsittelyn tuloksia koskeviin tietoihin olisi. Tietosuojavaltuutettu voisi kuitenkin rekisteröidyn pyynnöstä tarkastaa näiden tietojen lainmukaisuuden. Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että rekisteröidyn tarkastusoikeuden rajaaminen ehdotetulla tavalla ei ole perusteltua. Valiokunta pitää henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä annetun lain 24 §:n mukaista tarkastusoikeuden rajoittamista myös matkustajarekisteritietojen käsittelyn tuloksia koskevien tietojen osalta riittävänä, eikä erityinen säännös tarkastusoikeuden rajoittamisesta ole tarpeellinen. Valiokunta ehdottaa, että 13 § poistetaan lakiehdotuksesta. Samalla lakiehdotuksen 14—18 §:n numerointi muuttuu.
13 (14) §. Lentoliikenteen harjoittajan seuraamusmaksu.
Valiokunta toteaa, että pykälän 3 momentissa on otettava huomioon uuden henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain pykälänumerointi.