Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana muutoin, mutta lakiehdotukseen 1 korjataan komission päätöksen nimi ja lisätään päätöksen numero, tehdään eräitä muutoksia komission antaman lopullisen päätöksen johdosta ja muutetaan voimaantulosäännöstä.
Lakiehdotus 2 ehdotetaan hylättäväksi.
Tausta
Euroopan komissio on antanut 1.7.2022 väliaikaisesti voimassa olevan päätöksen koskien Venäjän Ukrainaan tekemää hyökkäystä pakeneville henkilöille maksutta luovutettavien tai heidän käyttöönsä maksutta asetettavien tavaroiden maahantuonnille myönnettävää vapautusta tuontitulleista ja arvonlisäverosta. Päätöksen mukaan vapautus tuontitulleista ja arvonlisäverosta myönnetään 24.2.2022 alkaen tapahtuneelle tuonnille ja vapautus on voimassa 31.12.2022 saakka. Komission päätöksen mukainen vapautus tullimaksuista ja maahantuonnin arvonlisäverosta koskee tilannetta, jossa tavarat tuodaan valtiollisten toimijoiden, kuten valtion elinten, julkisyhteisöjen ja muiden julkisoikeudellisten laitosten toimesta tai puolesta taikka jäsenvaltioiden toimivaltaisten viranomaisten hyväksymien hyväntekeväisyys- tai avustusjärjestöjen toimesta tai puolesta jäsenvaltioon, joka on pyytänyt komission päätöstä. Näitä jäsenvaltioita ovat Itävalta, Kroatia, Tšekki, Viro, Suomi, Ranska, Kreikka, Unkari, Irlanti, Italia, Liettua, Luxemburg, Malta, Alankomaat, Puola, Romania, Slovakia ja Slovenia.
Kun komissio on myöntänyt jäsenvaltioille luvan soveltaa vapautusta tavaroihin, jotka on maahantuotu katastrofin uhrien hyväksi, jäsenvaltiot voivat arvonlisäverodirektiivin 101 a artiklan mukaisesti ottaa käyttöön nollaverokannan samoin edellytyksin kyseisten tavaroiden yhteisöhankinnoille ja luovutuksille ja tällaisiin tavaroihin liittyvien palveluiden suorituksille mukaan lukien vuokrauspalvelut.
Komission päätöksen ja arvonlisäverotusta koskevien säännösten mukainen vapautus ei kata tuontia seuraavia Suomessa tapahtuvia myyntejä eikä Suomessa valmistettujen tavaroiden täällä tapahtuvia myyntejä, mikä aiheuttaa kotimaisten hankintojen osalta kilpailuneutraalisuusongelman. Voittoa tavoittelemattomien järjestöjen tekemien tuontien verokohtelu olisi tällöin edullisempaa kuin hankinta kotimaiselta maahantuojalta tai valmistajalta. Sama koskisi kirkon ja seurakuntien tekemiä hankintoja.
Arvonlisäverolain 20 §:n mukaan tavaran myyntinä pidetään myös tavaran tai palvelun ottamista omaan käyttöön. Omaan käyttöön ottamisena pidetään muun muassa sitä, että elinkeinonharjoittaja luovuttaa tavaran tai palvelun vastikkeetta. Yritysten olisi siten suoritettava oman käytön veroa Venäjän Ukrainaan tekemää hyökkäystä pakenevien tarpeita varten lahjotetuista tavaroista ja niihin liittyvistä palveluista, jos yritys on tuottanut lahjoitetut tavarat tai palvelut itse verollisen liiketoiminnan yhteydessä tai hankkinut tavarat tai palvelut alun perin verollista liiketoimintaansa varten. Yrityksillä ei ole vähennysoikeutta sellaisista tavaroista tai palveluista, jotka hankitaan nimenomaan lahjoitettavaksi Venäjän hyökkäystä Ukrainaan pakenevien tarpeisiin, joten oman käytön verotus ei koske tällaisia tilanteita.
Hallituksen esityksessä ehdotetut muutokset
Esityksen mukaan Ukrainan pakolaisille annettavan materiaalisen humanitaarisen avun tukemiseksi ja kotimaisia myyntejä koskevan neutraalisuusongelman poistamiseksi komission päätöksen kattamia tuonteja vastaavat myynnit yleishyödyllisille yhteisöille ja uskonnollisille yhdyskunnille säädettäisiin verottomiksi. Myös tällaisiin tavaroihin liittyvät palvelut olisivat verottomia. Näitä myyntejä varten tehtyihin hankintoihin sisältyvä vero saataisiin vähentää, eli kyse olisi nollaverokannasta. Tätä verottomuutta sovellettaisiin myös oman käytön verotukseen näiden toimijoiden ollessa lahjoituksen saajina. Lisäksi vastaavat yhteisöhankinnat säädettäisiin verottomiksi.
Verottomuus ei koskisi kuitenkaan vastikkeellisia myyntejä valtiolle, kunnille, hyvinvointialueille tai vastaanottopalveluiden järjestäjille, koska neutraalisuusongelma ei koske näitä tilanteita. Vastaanottopalveluiden myynti on arvonlisäverollista, mistä johtuen toiminnan harjoittajilla on arvonlisäveron vähennysoikeus hankinnoista. Valtion virastojen ja laitosten määrärahat puolestaan budjetoidaan arvonlisäverottomin hinnoin ja arvonlisäveron osuus katetaan erilliseltä menomomentilta, jolloin ostohintaan sisältyvällä arvonlisäverolla ei ole kustannusvaikutusta hankintaa tehtäessä. Hankintaneutraalisuuden toteuttamiseksi hyvinvointialueilla ja kunnilla on arvonlisäverolain 130 §:n mukaan oikeus saada valtiolta palautuksena hankintaan sisältyvä vero, josta ei saada tehdä vähennystä tai josta ei saa palautusta. Verottomuudesta säätäminen näiden osalta ainoastaan lisäisi tavaroiden ja palveluiden myyjien sekä ostajina toimivien mainittujen julkisyhteisöjen ja vastaanottopalveluiden järjestäjien hallinnollista taakkaa. Verovapaus säädettäisiin koskemaan sen sijaan näille julkisyhteisöille tai vastaanottopalveluiden järjestäjille vastikkeetta tehtäviä tavaroiden luovutuksia tai palveluiden suorituksia. Tältä osin vapautus olisi tarpeen, jotta yritykset voisivat tehdä lahjoituksia näille toimijoille ilman velvollisuutta suorittaa oman käytön veroa tai näille toimijoille voitaisiin muutoin tehdä lahjoituksia ilman verokustannusta.
Esityksen mukaan veroa ei suoritettaisi myöskään Venäjän hyökkäystä pakenevia varten tarvittavien tavaroiden myynnistä eikä yhteisöhankinnasta tai tällaisiin tavaroihin liittyvistä palveluista, jos ostajana on toimija, joka luovuttaa tavarat tai suorittaa palvelut vastikkeetta edellä mainituille toimijoille.
Valiokunta pitää esityksessä ehdotettuja lakimuutoksia perusteltuina. Ehdotetut muutokset mahdollistavat osaltaan Ukrainan pakolaisten materiaalista tukemista ja varmistavat verotuksen neutraalisuutta. Vaikka hallituksen esityksessä ehdotettujen lakien voimaantuloa ei ole sidottu komission antamaan päätökseen, liittyvät ehdotetut muutokset myös arvonlisäverodirektiivi huomioon ottaen valiokunnan käsityksen mukaan keskeisesti siihen, että vastaava komission päätös on annettu.
Asiantuntijakuulemisissa esitystä on pidetty lähtökohtaisesti hyvänä, koska se mahdollistaa entistä tehokkaamman ja laajemman avun Ukrainan konfliktia pakeneville. Kuulemisissa on kuitenkin nostettu esille epäarvoisuus suhteessa muihin avuntarvitsijoihin. Maailmassa on meneillään lukuisia muitakin konflikteja ja kriisejä, joihin kohdistetaan apua. Lisäksi on tuotu esille se, että avustusjärjestöjen omaan käyttöön jäävät tavarat tulisi myös vapauttaa verosta ja että eri kohderyhmille annettavan avun erilainen kohtelu johtaa merkittäviin hallinnollisiin ongelmiin. Esimerkiksi vastaanottokeskuksissa majoittuu myös muita kuin Ukrainan pakolaisia, jolloin lähtökohtaisesti voi olla hankala erottaa, kenelle apu kohdistetaan. Näitä on käsitelty seuraavassa lyhyesti.
Soveltamisalan rajaaminen komission päätöksen mukaiseen soveltamisalaan
Esityksessä nollaverokannan soveltamisala on rajattu Venäjän Ukrainaan tekemää hyökkäystä pakeneville henkilöille luovutettaviin hyödykkeisiin komission päätöksessä ehdotettua soveltamisalaa vastaavasti. Myös väliaikainen voimassaoloaika vastaisi komission päätöksestä ilmenevää vapautuksen voimassaoloaikaa. Arvonlisäverodirektiivi ei mahdollista nollaverokannan laajentamista muihin kuin komission päätöksessä tarkoitettuihin tilanteisiin. Nollaverokantaa ei siten ole mahdollista laajentaa koskemaan kaikkea avustustoimintaa yleisesti.
Avustusjärjestöjen omaan käyttöön tulevat tavarat
Komission päätös mahdollistaisi verovapautuksen soveltamisen myös sellaisiin avustusjärjestöjen omaan käyttöön tuleviin hyödykkeisiin, joita järjestö tarvitsee avustaessaan Ukrainan pakolaisia. Hallituksen esityksessä verovapautta ei ole kuitenkaan ehdotettu sovellettavaksi näissä tilanteissa, koska tällaisten hyödykkeiden erottaminen avustusjärjestön muussa avustustoiminnassa käytettävistä hyödykkeistä on arvioitu olevan erityisen haastavaa ja aiheuttavan siten hallinnollisia kustannuksia ja valvonnallisia vaikeuksia. Valiokunta pitää tätä ratkaisua perusteltuna.
Hallinnollinen taakka
Ehdotetut muutokset aiheuttaisivat hallinnollista taakkaa Ukrainan pakolaisille tarkoitettujen tavaroiden ja palveluiden myyjille ja ostajille niiden joutuessa erottelemaan Venäjän hyökkäystä Ukrainaan pakenevia varten tarvittavien tavaroiden myynnin, hankinnat ja käytön muista tavaroista.
Valiokunta tunnistaa, että käytännössä erottelu voi olla hankalaa, ja pitää tärkeänä sitä, että Verohallinto antaa riittävää ja selkeää ohjeistusta, jotta verovapauden soveltaminen olisi eri toimijoille mahdollisimman helppoa.
Komission lopullisen päätöksen perusteella tehtävät muutokset.
Hallituksen esitys on laadittu komission päätösluonnoksen pohjalta. Komission 1.7.2022 antaman lopullisen päätöksen perusteella on tarpeen tehdä eräitä tarkistuksia, jotta lakiehdotus vastaa komission päätöstä.
VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1. Laki arvonlisäverolain väliaikaisesta muuttamisesta
Lain 38 f §:n 1 momentin 1 kohtaan korjataan komission lopullisen päätöksen nimi ja lisätään komission päätöksen numero.
Komission päätöksen 1 artiklan 2 kohdan mukaan 1 kohdassa tarkoitetuille tavaroille voidaan myöntää tuontitullittomuus ja arvonlisäverovapautus myös muussa pyynnön esittäneessä jäsenvaltiossa kuin siinä, jossa tavarat on tarkoitus käyttää, jos sellainen valtion järjestö tai muu sellainen toimivaltaisten viranomaisten hyväksymä hyväntekeväisyys- tai avustusjärjestö tuo ne niiden luovuttamiseksi vapaaseen liikkeeseen, joka harjoittaa samanlaista toimintaa siinä jäsenvaltiossa, jossa tavarat on tarkoitus käyttää. Komission päätöksen mukaan vapautusta sovelletaan siten paitsi muiden jäsenvaltioiden toimivaltaisten viranomaisten hyväksymien avustusjärjestöjen myös valtiollisten toimijoiden tekemiin tuonteihin toisessa vapautusta soveltavassa jäsenvaltiossa. Tämän mukaisesti lakiehdotukseen 38 f §:n 1 momentin 1 kohtaan lisätään maininta myös komission päätöksessä tarkoitetusta muiden jäsenvaltioiden valtiollisesta toimijasta kohdan tarkoittamana ostajana.
Komission päätöksen 1 artiklan 4 kohdan mukaan 1 ja 2 kohdan mukaisen tuontitullittomuuden ja arvonlisäverovapautuksen saavat järjestöt voivat siirtää 1 kohdassa tarkoitetut tulleista ja arvonlisäverosta vapautetut tavarat Ukrainan valtion järjestöille tai muille Ukrainan toimivaltaisten viranomaisten hyväksymille hyväntekeväisyys- tai avustusjärjestöille niiden jakamiseksi vastikkeetta Ukrainassa avun tarpeessa oleville henkilöille. Komission lopulliseen päätökseen on siten täsmennetty, että vapautus koskee tältä osin nimenomaisesti luovutuksia henkilöille, jotka ovat avun tarpeessa Ukrainan alueella. Vastaava täsmennys lisätään 38 f §:n 2 momentin 3 kohtaan.
Lisäksi voimaantulosäännöstä muutetaan siltä osin kuin 1. lakiehdotuksen voimaantulo on sidottu muutoslain 150/2022 voimassaolon päättymishetkeen.
2. Laki arvonlisäverolain väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain muuttamisesta
Osa hallituksen esityksen muutoksista kohdistuu arvonlisäverolain kohtiin, joita on muutettu väliaikaisesti 30.6.2022 asti voimassa olleella muutoslailla 150/2022. Hallituksen esityksessä ehdotetut muutokset oli alun perin tarkoitettu tulemaan voimaan ennen kuin muutoslain 150/2022 voimassaolo päättyy, minkä vuoksi muutoksia ehdotettiin sekä arvonlisäverolain pysyvästi voimassa olevaan sanamuotoon (1. lakiehdotus) että väliaikaisesti voimassa olevaan sanamuotoon (2. lakiehdotus). Kuten edellä on todettu, ehdotetut muutokset liittyvät kuitenkin siihen, että vastaava komission päätös on annettu. Vasta sen jälkeen, kun komissio on antanut lopullisen päätöksensä, on voitu tarkistaa, että lakiehdotus myös sisällöllisesti vastaa komission päätöstä. Koska komission päätös on annettu vasta 1.7.2022, lakien voimaantulo tapahtuu vasta sen jälkeen, kun muutoslain 150/2022 voimassaolo on jo päättynyt. Tällöin 2. lakiehdotuksessa esitettyjen muutosten tekeminen muutoslakiin 150/2022 ei ole enää tarpeen esitetyn nollaverokannan käyttöön ottamiseksi.