1
Lagförslag
1 §. Tillämpningsområde. I paragrafen föreskrivs det om lagens tillämpningsområde. I den föreslagna lagen finns bestämmelser om ett försök under vilket kommuner, i stället för arbets- och näringsbyrån, svarar för tillhandahållandet av offentlig arbetskrafts- och företagsservice enligt lagen om arbetskrafts- och företagsservice för en del arbetslösa arbetssökande. Dessutom görs det i vissa kommuner inom försöksområdena försök där arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte enligt lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte ersätts med service som kallas för arbetslivsprövning.
2 §. Försöksområden. I paragrafen finns bestämmelser om de försöksområden där den föreslagna lagen tillämpas. I paragrafens 1 mom. definieras de kommunbaserade områden bestående av två eller flera kommuner där ansvaret för tillhandahållande av offentlig arbetskrafts- och företagsservice delvis överförs på kommunen. I 2 mom. definieras de områden där det görs ett försök med att ersätta arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte med arbetslivsprövning.
3 §. Ansvar för tillhandahållande av offentlig arbetskrafts- och företagsservice för arbetslösa arbetssökande. I paragrafens 1 mom. föreskrivs om de kundmålgrupper för vilkas del en kommun har ansvaret för tillhandahållande av offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Den kommun som ansvarar för tillhandahållande av service är den till kundmålgruppen hörande arbetslösa arbetssökandens hemkommun på det sätt som avses i lagen om hemkommun (201/1994). Arbets- och näringsbyrån ansvarar för tillhandahållande av offentlig arbetskrafts- och företagsservice för övriga enskilda kunder.
Kundrelationen till arbets- och näringsbyrån baserar sig inte på hemkommun, utan personen kan välja på vilken byrå han eller hon vill anlita service. Personens bosättningskommun registreras i arbets- och näringsförvaltningens kundinformationssystem. Om personens bosättningskommun hör till ett försöksområde som definieras i föreslagna 2 §, men personens hemkommun är någon annan kommun, hör personen utgående från sin bostadsort i regel inte till målgruppen för försöket, om inte personen, arbets- och näringsbyrån och försökskommunen tillsammans avtalar om något annat.
I 2 mom. definieras vem som betraktas som arbetslös arbetssökande. Med arbetslös arbetssökande avses en sådan arbetslös enligt definitionsbestämmelsen i 1 kap. 3 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice vars jobbsökning är i kraft på det sätt som anges i den lagen. Med arbetslösa avses således personer som inte har något anställningsförhållande och som inte är sysselsatta på heltid i företagsverksamhet eller eget arbete på det sätt som avses i 2 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa och som inte är studerande på heltid på det sätt som avses i 2 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Som arbetslösa betraktas också de som har ett anställningsförhållande och som är permitterade på heltid eller vars ordinarie arbetstid per vecka understiger 4 timmar.
4 §. Att hänvisa arbetssökande att bli kund hos en kommun och avslutande av kundrelationen. I paragrafens 1 mom. föreskrivs om arbets- och näringsbyråns skyldighet att hänvisa de arbetslösa arbetssökande i arbets- och näringsbyråns kundinformationssystem som uppfyller kundrelationskriterierna enligt föreslagna 3 § 1 mom. att bli kunder hos en kommun. Hänvisningen att bli kund hos en kommun innebär i praktiken att arbets- och näringsbyrån underrättar den arbetslösa arbetssökande om att personens hemkommun i fortsättningen ansvarar för tillhandahållandet av offentlig arbetskrafts- och företagsservice för honom eller henne. Kunden ska också informeras om hur han eller hon ska fortsätta anlita service.
De som uppfyller kriterierna under den föreslagna lagens giltighetstid hänvisas att bli kunder hos en kommun. Exempelvis i Egentliga Finlands försöksområde hänvisas de arbetslösa arbetssökande som när denna lag träder i kraft är yngre än 25 år samt de arbetslösa arbetssökande som har varit arbetslösa arbetssökande utan avbrott i minst 12 månader att bli kunder hos en kommun. En person som i början av försöket inte har varit arbetslös arbetssökande i minst 12 månader hänvisas att bli kund hos en kommun i det skedet då personen varit arbetslös arbetssökande i 12 månader.
I 2 mom. finns bestämmelser om hur kundrelationen till kommunen är i kraft samt om hur jobbsökningen för en kund hos kommunen upphör att vara i kraft. När personen har hänvisats att bli kund hos en kommun, svarar kommunen för tillhandahållandet av offentlig arbetskrafts- och företagsservice för personen tills hans eller hennes jobbsökning upphör. Kundrelationen till kommunen upphör inte även om personen inte längre uppfyller de kriterier som anges i 3 § 1 mom. utifrån vilka personen hänvisades att bli kund hos kommunen. Om till exempel en person som är yngre än 25 år på basis av sin ålder hänvisats att bli kund hos en kommun fyller 25 år eller en person som på grundval av att ha varit arbetslös arbetssökande utan avbrott i 12 månader tar emot ett deltidsarbete där arbetstiden överstiger 4 timmar i veckan, fortsätter personens kundrelation till kommunen så länge som personens jobbsökning är i kraft.
För att försökskommunerna ska ha tid att erbjuda dem som är kunder hos kommunen offentlig arbetskrafts- och företagsservice under försöket, hänvisar arbets- och näringsbyrån arbetslösa att bli kunder hos kommunerna till och med 30.9.2018. Det föreskrivs om tidsfristen i bestämmelsen om ikraftträdande.
Kundrelationen till kommunen avslutas för alla kunder senast när försöket avslutas den 31 december 2018. En kommun ska före försökets avslutning se till att kunderna hos kommunen vet var deras kundrelation fortsätter, om de fortfarande är arbetslösa när försöket avslutas. Överföringarna av kundrelationerna bör genomföras så att serviceprocessen för kunden fortsätter så oavbrutet som möjligt. På tillhandahållandet av arbetskrafts- och företagsservice tillämpas bestämmelserna om service för arbets- och näringsbyråns kunder i samband med övergången till landskapsmodellen (de kommande bestämmelserna för övergångsperioden).
Om personens hemkommun ändras medan kundrelationen pågår, överförs kundrelationen till arbets- och näringsbyrån. Om den nya hemkommunen omfattas av försöket och personen uppfyller kundrelationskriterierna för det försöksområdet, hänvisar arbets- och näringsbyrån personen att bli kund hos den nya hemkommunen.
Jobbsökningen för en kund hos kommunen upphör att vara i kraft, om kunden meddelar att han eller hon inte vill hålla sin jobbsökning i kraft. Meddelandet kan lämnas till kommunen eller arbets- och näringsmyndigheten. Jobbsökningen upphör också om personen inte anlitar service hos kommunen inom den tid som kommunen har satt ut och på det sätt som kommunen förutsätter, inte inom den tid som kommunen har satt ut lägger fram de redogörelser om sin yrkeskompetens, arbetshistoria, utbildning och arbetsförmåga som behövs för tillhandahållande av offentlig arbetskraftsservice, inte inom den tid och på det sätt som överenskommits i sysselsättningsplanen eller en plan som ersätter den underrättar kommunen om hur han eller hon har följt planen eller inte deltar i de undersökningar eller bedömningar av arbetsförmågan som kommunen anser vara nödvändiga för att klarlägga hans eller hennes servicebehov. Jobbsökningen för en utlänning upphör dessutom, om personen inte längre uppfyller de förutsättningar för registrering som arbetssökande som anges i 2 kap. 2 § 1 eller 2 mom. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Bestämmelserna om jobbsökningens giltighet motsvarar 2 kap. 1 § 2 mom. och 2 § 3 mom. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
I 3 mom. finns bestämmelser om kundrelationen för en person som varit kund hos kommunen när personen på nytt registrerat sig som arbetssökande efter att jobbsökningen avbrutits och kundrelationen till kommunen avslutats. Uppfyllandet av kriterierna för kundrelation bedöms inte på nytt i samband med registreringen som arbetssökande, utan arbets- och näringsbyrån hänvisar personen att bli kund hos kommunen. Birkalands försöksområdet utgör ett undantag från det som sägs ovan. Om person är berättigad till inkomstrelaterad dagpenning för löntagare eller företagare när personen på nytt registrerar sig som arbetssökande, hänvisas personen inte längre att bli kund hos kommunen. Registreringen som arbetssökande i arbets- och näringsbyråns kundinformationssystem sker genom att det begärs elektroniskt i den för ändamålet avsedda webbtjänsten eller personligen hos arbets- och näringsbyrån. En person som varit kund hos kommunen kan också be en kommunal tjänsteman om att jobbsökningen inleds. Ovan nämnda begäran bör framföras personligen.
5 §. Bedömning av servicebehovet och utarbetande av sysselsättningsplan. En kommun ansvarar för serviceprocessen för en arbetslös arbetssökande som hänvisats att bli kund hos kommunen. På serviceprocessen tillämpas bestämmelserna i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Kommunen ska ordna en intervju för en arbetslös arbetssökande som hänvisats att bli kund hos kommunen och tillsammans med kunden utarbeta en sysselsättningsplan. På ordnandet av och innehållet i intervjun samt utarbetandet av, revideringen av och innehållet i sysselsättningsplanen tillämpas bestämmelserna i 2 kap. 4—7 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
Enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice ska en första intervju med den arbetssökande ordnas inom två veckor från jobbsökningens början, om det inte med beaktande av arbetssökandens situation är uppenbart onödigt. Den arbetssökande ska ges möjlighet till senare regelbundet återkommande intervjuer enligt arbetssökandens servicebehov. En intervju med en arbetslös arbetssökande ska dock alltid ordnas när arbetslösheten oavbrutet fortgått i tre månader, och därefter alltid när arbetssökanden varit arbetslös i tre månader utan avbrott. Kommunen ska iaktta dessa frister för intervjuerna. Om arbets- och näringsbyrån till exempel har ordnat en intervju med en arbetslös arbetssökande en månad innan personen blev kund hos kommunen, ska kommunen ordna en intervju senast två månader från kundrelationens början.
En sysselsättningsplan som utarbetats vid arbets- och näringsbyrån är bindande för både kommunen och kunden tills en ny plan utarbetas. Detta anges i övergångsbestämmelsen. Kommunen kan ordna en intervju och utarbeta en ny plan redan före de tidsfrister som anges i lagen, om kommunen bedömer att kundens servicebehov förutsätter det.
I den första intervjun kontrolleras och kompletteras uppgifterna om jobbsökningen, bedöms servicebehovet, utarbetas en sysselsättningsplan och avtalas om sättet att anlita service och om kontakten mellan kommunen och kunden. Som ett led i bedömningen av servicebehovet ska kommunen bedöma den till kund hänvisade arbetslösa arbetssökandens förutsättningar att få arbete på den öppna arbetsmarknaden och sannolikheten för förlängd arbetslöshet. I de senare intervjuerna ska dessutom bedömas hur resultatrik jobbsökningen varit och hur sysselsättningsplanen eller den plan som ersätter sysselsättningsplanen har följts. Samtidigt revideras planen. I samband med intervjun ska kommunen erbjuda jobb och utbildning som lämpar sig för den som är kund hos kommunen samt annan service i enlighet med servicebehovet och sysselsättningsplanen eller den ersättande planen.
Sysselsättningsplanen och den plan som ersätter sysselsättningsplanen ska grunda sig på den arbetssökandes egna mål för arbete eller utbildning och det uppskattade servicebehovet. Planen ska innehålla överenskommelse om jobbsökning och dess mål, offentlig arbetskrafts- och företagsservice enligt den arbetssökandes servicebehov, annan sysselsättningsfrämjande service och sakkunnigbedömningar. Vid behov ska planen innehålla överenskommelse om annan service som förbättrar kompetensen, arbetsmarknadsfärdigheterna och funktionsförmågan eller om åtgärder som hänför sig till klarläggande av arbetsförmågan eller hälsotillståndet. Den som är kund hos kommunen och kommunen ska komma överens om uppföljning av hur sysselsättningsplanen eller den ersättande planen har genomförts och godkänna planen. Om kommunen kräver någon annan redogörelse för hur planen genomförts än kundens eget meddelande, ska detta skrivas in i planen.
I 3 mom. föreskrivs om informering av kunden, kommunens skyldigheter samt det allmänna skyldigheterna för den som är kund hos kommunen. På informationsskyldigheten och kommunens övriga skyldigheter tillämpas 2 kap. 3 och 9 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Kommunen ska informera sin kund om omständigheter som hänför sig till jobbsökningen, om den offentliga arbetskrafts- och företagsservice som står till buds, om villkoren för jobbsökningens giltighet och om omställningsskyddet. Kunden ska dessutom vid behov informeras om annan sysselsättningsfrämjande service, om de allmänna skyldigheter som arbetslösa arbetssökande har samt om de viktigaste arbetskraftspolitiska villkoren för arbetslöshetsdagpenning eller arbetsmarknadsstöd. Kommunen ska inom ramen för de anslag som anvisats arbets- och näringsmyndigheten erbjuda sin kund arbete och utbildning samt ordna service som ingår i sysselsättningsplanen eller den plan som ersätter sysselsättningsplanen. Kommunen ska också följa hur sysselsättningsplanen eller den ersättande planen genomförs och bidra till att serviceprocessen framskrider. För en arbetslös arbetssökande som är kund hos en kommun gäller samma allmänna skyldigheter som enligt 2 kap. 8 § i lagen om offentlig arbetskraft och företagsservice gäller för arbetslösa arbetssökande.
6 §. Sektorsövergripande sysselsättningsplan. I paragrafen finns bestämmelser om avvikande tillämpning av lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen på de försöksområden som avses i 2 § 1 mom. i den föreslagna lagen. Om en person som hänvisats att bli kund hos en kommun uppfyller de förutsättningar som anges i 2 § 2 mom. i lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen och har behov av sektorsövergripande samservice, svarar kommunen och Folkpensionsanstalten för bedömningen av personens servicebehov, utarbetandet, uppföljningen och revideringen av den sektorsövergripande sysselsättningsplanen på det sätt som föreskrivs i 3 och 4 § i den lagen. Enligt den föreslagna paragrafen deltar arbets- och näringsbyrån inte i den sektorsövergripande samservicen i fråga om dem som hänvisats att bli kunder hos en kommun, eftersom kommunen när det gäller dessa kunder också har ansvar för tillhandahållande av offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Arbets- och näringsbyrån deltar inte heller bedömningen av avslutningen av samservice.
7 §. Integrationsplan. I paragrafen föreskrivs om avvikande tillämpning av lagen om främjande av integration på de försöksområden som avses i föreslagna 2 § 1 mom. Enligt 10 § i lagen om främjande av integration ska arbets- och näringsbyrån inleda den inledande kartläggningen för en invandrare som är arbetslös arbetssökande enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Om en sådan person som avses i den föreslagna lagen har hänvisats att bli kund hos en kommun är invandrare, svarar kommunen för inledandet av den inledande kartläggningen.
Enligt 13 § i lagen om främjande av integration deltar både kommunen och arbets- och näringsbyrån i utarbetandet av en integrationsplan. Enligt föreslagna 7 § 1 mom. deltar arbets- och näringsbyrån inte i utarbetandet av en integrationsplan för en invandrare som hänvisats att bli kund hos en kommun, utan kommunen utarbetar planen tillsammans med invandraren. På en integrationsplan som kommunen gjort upp tillsammans med sin kund tillämpas vad som i lagen om främjande av integration föreskrivs om integrationsplan som arbets- och näringsbyrån utarbetat. Bestämmelser om detta finns i föreslagna 7 § 2 mom.
8 §. Aktiveringsplan. I paragrafens 1 mom. finns bestämmelser om utarbetande av aktiveringsplan. Om en person som hänvisats att bli kund hos kommunen omfattas av tillämpningsområdet för 3 § i lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte, utarbetar kommunen aktiveringsplanen tillsammans med kunden. Arbets- och näringsbyrån deltar inte i utarbetandet av aktiveringsplanen. I fråga om arbetslösa arbetssökande som inte är kunder hos en kommun, utarbetas aktiveringsplanen i enlighet med lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte mellan arbets- och näringsbyrån, kommunen och kunden. Bestämmelser om arbetslivsprövning som ersätter arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte finns i 15—20 § i den föreslagna lagen.
9 §.Jämställande av planer. Någon annanstans i lagstiftningen kan det finnas hänvisningar till en sysselsättningsplan enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice, en sektorsövergripande sysselsättningsplan enligt lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen, en aktiveringsplan enligt lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte eller en sådan integrationsplan som utarbetas för en arbetslös arbetssökande som avses i lagen om främjande av integration. På grund av detta föreskrivs det i föreslagna 9 § om jämställande av sådana planer som en kommun och den som är kund hos kommunen utarbetat med stöd av den föreslagna lagen med de nämnda planerna, när det är fråga om tillämpning av annan lagstiftning.
10 §. Offentlig arbetskrafts- och företagsservice som en kommun tillhandahåller. I paragrafens 1 mom. föreskrivs om offentlig arbetskrafts- och företagsservice som en kommun inom ett försöksområde kan tillhandahålla för försökets målgrupper enligt 3 § 1 mom. Enligt 1 mom. 1 punkten är offentlig arbetskrafts- och företagsservice som en kommun tillhandahåller arbetsförmedling enligt 3 kap., information och rådgivning enligt 4 kap. 1 § samt vägledning för yrkesvalet och karriären enligt 4 kap. 3 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
En kommun kan publicera och förmedla information om jobb som utannonserats som lediga i enlighet med arbetsgivarens uppdrag samt söka och för arbetsgivaren presentera arbetssökande som är lämpliga för ett ledigt jobb på det sätt som överenskommits med arbetsgivaren. Kommunen kan söka och erbjuda lämpliga jobb för arbetssökande. Informations- och rådgivningsservicen inbegriper informationsförmedling och rådgivning om lediga jobb och jobbsökning, om tillgång på och rekrytering av arbetskraft, om utbildningsmöjligheter och andra möjligheter till kompetensutveckling, om arbetsmarkanden, branscher och yrken, om inledande av företagsverksamhet och utvecklingsmöjligheter samt om service, stöd och ersättningar som finns tillgängliga för genomförande av omställningsskyddet. Kommunen kan ge vägledning för yrkesvalet och karriären för att stödja en enskild kund i fråga om yrkesval, yrkesmässig utveckling, placering i arbetslivet och livslångt lärande.
Enligt 1 mom. 2 punkten kan kommunen hänvisa sin kund till sådana sakkunnigbedömningar, sådan träning, prövning och arbetskraftsutbildning som avses i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Sakkunnigbedömningarna, träningarna, utbildningsprövningen och arbetskraftsutbildningen är i regel offentlig arbetskrafts- och företagsservice som anskaffas i form av köpta tjänster. Kommunen har inte rätt att använda sysselsättningsanslag för anskaffning av service, utan kommunen kan hänvisa kunder till ovan nämnd service som närings-, trafik- och miljöcentraler eller arbets- och näringsbyråer anskaffat. I 21 § i den föreslagna lagen föreskrivs att närings-, trafik- och miljöcentralerna och arbets- och näringsbyråerna har skyldighet att vid anskaffningen av service beakta servicebehoven hos dem som är kunder hos kommuner.
I 1 mom. 3 punkten föreskrivs om stöd och ersättningar som en kommun kan bevilja. En kommun kan bevilja arbetsgivare lönesubvention enligt 7 kap. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice för att främja sysselsättningen för en kund samt startpeng enligt 8 kap. i den lagen för att trygga försörjningen av en kund som blir företagare. Kommunen kan också till sina kunder bevilja sådan kostnadsersättning enligt prövning som avses i 9 kap. 1 § 3 mom. och ersättning för rese- och logikostnader enligt 10 § 1 mom. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice samt till arbetsgivare bevilja stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen enligt 10 kap. 3 § i den lagen. Kommunen kan bevilja de ovan nämnda ersättningarna av sysselsättningsanslag.
Kommunen avgör om den arbetssökande uppfyller de förutsättningar för stödjande av arbetssökandens frivilliga studier med arbetslöshetsförmån som anges i 6 kap. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice och i 22—24 § i lagen om främjande av integration. Kommunen följer också bland annat hur studierna framskrider och fattar vid behov beslut om upphörande av stödjandet. Till denna del finns det bestämmelser om kommunens uppgifter i 1 mom. 4 och 5 punkten.
I 2 mom. föreskrivs om den lagstiftning som tillämpas på servicen. Vid tillhandahållandet av service som avses i 1 mom. ska kommunen iaktta bestämmelserna om den aktuella servicen, om inte något annat föreskrivs i den föreslagna lagen. När kommunen till exempel beviljar lönesubvention, ska kommunen beakta bestämmelserna i 7 kap. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice och vid beviljande av startpeng bestämmelserna i 8 kap. 1—4 § i den lagen.
Vid erbjudandet av service har kommunen samma befogenheter och skyldigheter som arbets- och näringsbyrån. Det som i bestämmelserna föreskrivs om arbets- och näringsbyrån eller arbets- och näringsmyndigheten gäller också kommunen. Exempelvis undertecknas avtal om arbetsprövning av kommunen i stället för arbets- och näringsbyrån. Om det i bestämmelserna föreskrivs om skyldighet att underrätta arbets- och näringsbyrån om någon omständighet, ska anmälan riktas till kommunen i stället för arbets- och näringsbyrån. Kommunen ska dock inte delta i antagningen av studerande till arbetskraftsutbildning, utan beslut om valet av studerande fattas av den arbets- och näringsbyrå som anges i upphandlingskontraktet för utbildningen. Kommunen kan konstatera utbildningsbehov hos sin kund och hänvisa kunden att söka till arbetskraftsutbildning. Kunder från flera olika arbets- och näringsbyråer kan söka till arbetskraftsutbildning, men beslutet om val av studerande fattas av den byrå som ansvarar för utbildningen, utan att övriga arbets- och näringsbyråer deltar i antagningen. Även beslut om avbrytande av arbetskraftsutbildning fattas av den arbets- och näringsbyrå som anges i upphandlingskontraktet.
I 3 mom. föreskrivs om kommunens skyldighet att vid tillhandahållande av offentlig arbetskrafts- och företagsservice iaktta det som i 1 kap. 4 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice föreskrivs om tillhandahållande av service, i 1 kap. 6 § om avgiftsfrihet för service och i 1 kap. 7 § om jämlikhet och opartiskhet vid tillhandahållandet av service. Dessutom ska kommunen främja likabehandling samt jämställdhet mellan kvinnor och män vid tillhandahållandet och utvecklingen av service, på det sätt som anges i 1 kap. 8 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
En kommun kan med stöd av sin allmänna behörighet erbjuda dem som är kunder hos kommunen även andra tjänster enligt kundens servicebehov som främjar kundens kompetens, sysselsättning eller företagsverksamhet och företagande. Tjänster som hör till kommunens allmänna behöriget erbjuds dock inte som offentlig arbetskraftsservice och det föreskrivs inte om dem i den föreslagna lagen.
11 §. Undantag i fråga om arbetsprövning. I paragrafen finns bestämmelser om undantag som iakttas när arbetsprövning ordnas i kommunens organisation för den som är kund hos kommunen. Då är endast kommunen och den som är kund hos kommunen parter i avtalet om arbetsprövning.
Eftersom kommunen själv ordnar arbetsprövningen, finns det inte skyldighet att i avtalet om arbetsprövning ställa ett villkor om lämnade av respons på det sätt som anges i 4 kap. 9 § 2 mom. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. När arbetsprövningen ordnas av en kommun, tillämpas inte heller bestämmelserna om uppsättande av tilläggsvillkor för den som ordnar arbetsprövningen i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice eller det som i 4 kap. 10 § 2 mom. föreskrivs om skyldigheten för den som ordnar arbetsprövningen att underrätta om frånvaro. Inom kommunen bör det dock ses till att arbetsprövningen ordnas på tillbörligt sätt och att den som i kommunen ansvarar för offentlig arbetskrafs- och företagsservice blir underrättad om sådan frånvaro utifrån vilken den ansvariga har skyldighet att fatta beslut om att arbetsprövningen avbryts. Kommunen ska också fullgöra skyldigheten för den som ordnar arbetsprövningen att underrätta utbetalaren av arbetslöshetsförmån om frånvaro.
12 §. Beviljande av lönesubvention och stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen till kommun. I paragrafen finns bestämmelser om beviljande av lönesubvention och stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen till kommun. Om en kommun inom ett försöksområde ansöker om lönesubvention för lönekostnaderna för anställning av en arbetslös person som är kund hos kommunen, fattas beslutet om lönesubvention av arbets- och näringsbyrån. Samma gäller för stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen. Om kommunen hänvisar sin kund till ett projekt som medfinansieras via Europeiska socialfonden, beviljas lönesubvention av arbets- och näringsbyrån.
13 §. Att ordna möjlighet till rehabilitering, utbildning eller arbete. Enligt 11 kap. 1 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice har en arbetslös arbetsstökande vars rätt till arbetslöshetsdagpenning för löntagare till följd av maximitidens utgång upphör när han eller hon fyllt 57 år, men innan han eller hon fyller 60 år rätt till sysselsättningsfrämjande rehabilitering eller arbetskraftsutbildning. Om den arbetslösa arbetssökanden fyllt 60 år, ska för honom eller henne ordnas möjlighet till en sådan sysselsättningsfrämjande service som avses i lagen om utkomstskydd för arbetslösa eller till arbete med lönesubvention i anställning hos någon annan än kommunen innan hans eller hennes rätt till arbetslöshetsdagpenning för löntagare upphör på grund av att maximitiden uppfylls. Om en arbetslös arbetssökande inte sysselsätts på den öppna arbetsmarknaden och lämplig sysselsättningsfrämjande service, rehabilitering eller arbete med lönesubvention i anställning hos någon annan än kommunen inte kan ordnas för honom eller henne, är hemkommunen skyldig att på anvisning av arbets- och näringsbyrån ordna möjligheter till arbete för personen i sex månader.
I föreslagna 13 § 1 och 2 mom. föreskrivs om kommunens skyldighet att erbjuda ovannämnda service åt en arbetslös person som hänvisats att bli kund hos kommunen. Bestämmelser om sysselsättningsskyldigheten finns i föreslagna 3 mom. Vid ordnandet av garanterat arbete iakttas bestämmelserna i 11 kap. 1 och 2 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
14 §. Kommunens deltagande i genomförandet av omställningsskyddet. I 12 kap. 3 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice föreskrivs om arbets- och näringsbyråns uppgifter för att genomföra omställningsskyddet. Arbets- och näringsbyrån ska vid uppsägning tillsammans med arbetsgivaren och personalens företrädare kartlägga behovet av offentlig arbetskrafts- och företagsservice samt samordna denna service med träning eller utbildning som arbetsgivaren betalar. Arbets- och näringsbyrån bistår tillsammans med närings-, trafik- och miljöcentralen för den offentliga arbetskrafts- och företagsservicens del vid utarbetandet och genomförandet av en handlingsplan enligt 49 § i lagen om samarbete inom företag (334/2007) och enligt 9 § i lagen om samarbete mellan kommunala arbetsgivare och arbetstagare (449/2007) samt enligt 25 § i lagen om samarbete inom statens ämbetsverk och inrättningar (1233/2013). Arbets- och näringsbyrån har också till uppgift att reservera tillräckliga resurser och bereda sig på behövliga åtgärder efter att av en arbetsgivare ha fått ett meddelande enligt 9 kap. 3 a § i arbetsavtalslagen, 10 kap. 4 § i lagen om sjöarbetsavtal eller 37 a § i lagen om kommunala tjänsteinnehavare (304/2003).
I föreslagna 14 § föreskrivs att en kommun inom ett försöksområde kan delta i genomförandet av omställningsskyddet på ovan nämnda sätt tillsammans med arbets- och näringsbyrån. Kommunen har dock inte skyldighet att delta. Arbets- och näringsbyrån ansvarar för uppgifter som anknyter till genomförandet av omställningsskyddet inom försöksområdena.
15 §. Att ordna arbetslivsprövning. I paragrafen finns bestämmelser om service som ersätter arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. I föreslagna 1 mom. finns bestämmelser om arbetslivsprövning. Om det med stöd av lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte ska ordnas arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte för en arbetslös arbetssökande inom ett försöksområde som avses i 2 § 2 mom. i den föreslagna lagen, ska kommunen i stället för arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte ordna arbetslivsprövning på en arbetsplats.
Arbetslivsprövningen motsvarar i övrigt arbetsprövning i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice, men dess syfte är i synnerhet att klarlägga och främja personens arbetsförmåga och arbetslivsfärdigheter och därigenom stödja personens återgång till arbetsmarknaden. I syfte att erbjuda tillräckligt stöd, ingår i arbetslivsprövning alltid intensivare vägledning eller träning än i arbetsprövning. Kommunen kan avtala om ordnande av arbetslivsprövning också med annan arbetsgivare genom att ingå ett avtal om prövningen. Även då ordnas vägledningen och träningen alltid av kommunen.
Arbetslivsprövningen i enlighet med den föreslagna lagen gäller i Satakunta och Norra Savolax försöksområden förutom kunder hos kommunen även sådana kunder hos arbets- och näringsbyrån för vilka arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte ska ordnas enligt lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Om det är fråga om en kund hos kommunen, deltar arbets- och näringsbyrån inte enligt 6 och 8 § i den föreslagna lagen i utarbetandet av en aktiveringsplan eller en sektorsövergripande sysselsättningsplan. Om det är fråga om en person som inte är kund hos kommunen, utarbetas planerna på det sätt som anges i lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte eller i lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen.
För personer som är berättigade till arbetsmarknadsstöd eller som på grund av arbetslöshet får utkomstöd som huvudsaklig inkomstkälla eller som får arbetslöshetsdagpenning kan på begäran av personen ordnas service som ersätter arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte före de frister som anges i 3 § 1 och 2 mom. i lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte, om servicen motsvarar personens servicebehov. Personen ska rikta begäran om service till kommunen. Innan service ordnas, ska det för personen utarbetas en aktiveringsplan eller en sektorsövergripande sysselsättningsplan. Bestämmelser om detta finns i föreslagna 3 mom. som innehållsmässigt motsvarar 15 § i lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte.
16 §. Överenskommelse om arbetslivsprövning. I paragrafen finns bestämmelser om avtal om arbetslivsprövning. Enligt föreslagna 1 mom. ingår kommunen, den som ordnar arbetslivsprövningen och den som deltar i prövningen ett avtal om arbetslivsprövningen. På avtalet tillämpas samma villkor som i 4 kap. 9 § 1 mom. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice anges för avtal om arbetsprövning. Arbetslivsprövningens längd per dag kan till exempel vara minst fyra timmar och högst åtta timmar, och arbetslivsprövningens längd per vecka högst fem dagar.
Dessutom ska av avtalet om arbetslivsprövning framgå den vägledning och träning för att stödja arbetslivsfärdigheterna och arbetsförmågan som personen ges under arbetslivsprövningen. Den vägledning och det stöd enligt personens behov som ingår i arbetslivsprövningen kan till exempel vara stöd som en arbetstränare eller en yrkesmänniska inom socialvården ger på arbetsplatsen. Om arbetslivsprövningen kombineras med sådan social- och hälsovårdsservice och sådana rehabiliteringstjänster som förbättrar personens arbets- och funktionsförmåga, bör detta nämnas i avtalet om arbetslivsprövning.
Enligt föreslagna 2 mom. ska i avtalet om arbetslivsprövning som villkor ingå att den som ordnar prövningen till kommunen ska lämna in en bedömning av hur personens arbetslivsfärdigheter och arbetsförmåga förändrades under prövningen samt utvecklingsbehoven i personens arbetslivsfärdigheter, efter att arbetslivsprövningen avslutats.
När arbetslivsprövningen ordnas av någon annan arbetsgivare än en kommun, ska enligt föreslagna 3 mom. i avtalet om arbetslivsprövning ingå ett villkor om att kommunen inte betalar ersättning för ordnandet av arbetslivsprövningen. I avtalet ska då avtalas om att kommunen ordnar den vägledning och träning som ingår i arbetslivsprövningen för den som deltar i prövningen. Kommunen kan köpa väglednings- och träningsservice från en utomstående serviceproducent. I fråga om anskaffning av service, innehållet i upphandlingskontraktet samt ett eventuellt upphandlings- och anbudsförfarande som föregår ingåendet av avtalet ska dock lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) samt kommunens interna anvisningar iakttas.
17 § Genomförande av prövningen. I paragrafen finns bestämmelser om genomförande avprövningen och andra villkor för provningen. Enligt föreslagna 1 mom. pågår arbetslivsprövningen i högst 12 månader, av vilka högst sex månader i ett företag eller hos en enskild näringsidkare. På arbetslivsprövning tillämpas bestämmelserna om arbetsprövning i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice, med vissa undantag. Således kan den som ordnar arbetslivsprövningen vara ett företag, en enskild näringsidkare, en kommun, en samkommun, annan sammanslutning, en stiftelse eller ett statligt ämbetsverk eller en statlig inrättning. På arbetslivsprövning tillämpas det som i 4 kap. 7 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice föreskrivs om begränsningar i fråga om arbetsprövning, i 8 § om rättslig ställning samt ansvar för arbetarskyddet och dataskyddet samt i 10 § om avbrytande av arbetsprövning.
Arbetslivsprövning genomförs alltid på en arbetsplats i en äkta arbetsmiljö. Utifrån arbetslivsprövningen kan arbetsgivaren och kommunen bedöma om det behövs till exempel lönesubvention eller rehabilitering för att stödja personens placering på arbetsmarknaden. Kommunen har som anordnare av arbetslivsprövning skyldighet att söka en plats för arbetslivsprövningen. Svårigheter att hitta en lämplig plats för prövningen utgör ingen grund att för personen erbjuda social rehabilitering i stället för arbetslivsprövning. Arbetslivsprövning bör genomföras så att den på bästa möjliga sätt motsvarar personens servicebehov. Detta innebär till exempel att sådana social-, hälsovårds- eller rehabiliteringstjänster som personen behöver samordnas eller ordnas samtidigt med arbetslivsprövningen
På arbetslivsprövning tillämpas också lagen om kontroll av brottslig bakgrund hos personer som arbetar med barn (504/2002). Arbetsgivaren ska be att personen uppvisar det straffregisterutdrag som avses i 6 § 2 mom. straffregisterlagen i fall där det är fråga om ett arbets- eller tjänsteförhållande som varaktigt och i väsentlig grad består i att utan vårdnadshavarens närvaro fostra, undervisa, sköta eller annars ta hand om minderåriga eller annars arbeta i personlig kontakt med minderåriga. Villkoren “varaktigt” och “i väsentlig grad” bör vardera uppfyllas. Bedömningen bör göras enligt den situation som råder då arbete och uppgifter ges. Till exempel i skolorna och daghemmen anställs förutom ovan nämnda också underhållspersonal för att utföra sådant arbete som inte direkt riktar sig till barn. Arbetsgivaren måste bedöma sin skyldighet till kontroll av brottslig bakgrund hos underhållspersonalen enligt situationen per skola eller anstalt. I denna bedömning ska man beakta verksamhetsenhetens principer. Arbetsgivaren bör bedöma ifall kravet på varaktighet och väsentlighet och sålunda skyldigheten att iaktta förfarandet för kontroll av brottslig bakgrund uppfylls i dessa arbetsuppgifter. I lagen om kontroll av brottslig bakgrund kortvariga arbeten, vikariat, uppdrag som varar högst tre månader under året har avgränsats så att de är utanför förfarandet för kontroll av brottslig bakgrund.
Syftet med arbetslivsprövning är att klarlägga personens arbetsförmåga och arbetslivsfärdigheter och då ingår i arbetslivsprövningen alltid av kommunen ordnad vägledning och träning, som ges personen under prövningen. Dessutom arbetar den som deltar i prövningen i praktiken i mycket stor utsträckning under övervakning av prövningsplatsen och den som ansvarar för ordnandet av prövningen. Detta ska beaktas när det i fråga om en enskild arbetslivsprövning bedöms om kriterierna i den lag som gäller utredning av straffregisteruppgifter uppfylls. På samma sätt som vid arbetsprövning kan inte heller en person som deltar i arbetsprövning hänvisas till uppgifter i enlighet med lagen om kontroll av brottslig bakgrund, om personen inte vill ta emot uppgifterna. På detta sätt säkerställs personens rätt att besluta om han eller hon vill uppge sina straffregisteruppgifter.
Sätten att genomföra arbetslivsprövning och social rehabilitering avgränsas inte i detalj, utan målet är att möjliggöra utveckling av tjänsterna och sätten att producera dem. En person kan till exempel en del av dagarna i veckan delta i arbetslivsprövning och övriga dagar i veckan i social rehabilitering eller så kan social rehabilitering erbjudas till exempel två timmar per dag utöver en fyra timmars arbetslivsprövningsperiod två dagar i veckan, då personen får två olika former av service samma dag.
Enligt föreslagna 2 mom. ska kommunen ordna en olycksfallsförsäkring för den som deltar i arbetslivsprövning. Bestämmelsen motsvarar 23 § i lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Enligt bestämmelsen ska kommunen för den som deltar i arbetslivsprövning ordna en försäkring enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar (459/2015). På den som deltar i arbetslivsprövning tillämpas bestämmelserna om arbetstagare i lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar. På kommunen tillämpas bestämmelserna om arbetsgivare i lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar. Avvikande från vad som föreskrivs i 71—78 i lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar, används som årsarbetsinkomst minimibeloppet av årsarbetsinkomst enligt 79 § i den nämnda lagen. Avvikande från vad som föreskrivs i 58 och 59 § i den nämnda lagen, är dagpenningen 1/360 av årsarbetsinkomsten.
18 §. Tillämpning av lagen om utkomstskydd för arbetslösa på arbetslivsprövning. I paragrafen finns bestämmelser om tillämpning av lagen om utkomstskydd för arbetslösa på arbetslivsprövning. På arbetslivsprövning tillämpas det som i lagen om utkomstskydd för arbetslösa föreskrivs om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Arbetslivsprövning är sådan sysselsättningsfrämjande service som avses i 1 kap. 5 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. De arbetssökande som deltar i arbetslivsprövning har rätt till samma förmåner enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa som de som deltar i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Också på arbetslivsprövningens förpliktande karaktär tillämpas samma bestämmelser i lagen om utkomstskydd för arbetslösa som tillämpas på arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. På kommunens och statens ansvar för finansiering av arbetsmarknadsstöd tillämpas vad som i 14 kap. 3 a § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa föreskrivs om sysselsättningsfrämjande service. Deltagandet i social rehabilitering parallellt med arbetslivsprövning påverkar inte det arbetsmarknadsstöd som betalas till personen. För dem som deltar i arbetslivsprövning är situation motsvarande som när personen erbjuds social rehabilitering parallellt med arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte.
19 §. Sysselsättningspenning för deltagande i arbetslivsprövning. I paragrafen finns bestämmelser om betalning av sysselsättningspenning enligt lagen om utkomststöd. För sådana deltagare i arbetslivsprövning som får utkomststöd betalas sysselsättningspenning av samma storlek som kostnadsersättning per deltagardag.
Avvikande från deltagandet i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte betalas inte separata reseersättningar för deltagande i arbetslivsprövning. Deltagandet i arbetslivsprövning jämställs i fråga om ersättningar för resekostnader med deltagande i arbetsprövning enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Resekostnader för deltagandet i arbetslivsprövning kan dock enligt kommunens prövning ersättas i form av förebyggande utkomststöd enlig lagen om utkomststöd, när villkoren i lagen uppfylls. Enligt 13 § i lagen om utkomststöd kan förebyggande utkomststöd beviljas bland annat för åtgärder som vidtas för att aktivera stödtagaren. Resekostnader kan ersättas i form av förebyggande utkomststöd, när resekostnaderna i verkligheten utgör ett hinder för personens deltagande i arbetslivsprövning eller medför en oskälig ekonomisk belastning i förhållande till personens inkomster. Personens behov av förebyggande utkomststöd bör alltid bedömas innan arbetslivsprövning inleds.
20 §. Statlig ersättning för ordnande av service som ersätter arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. När kommunen ordnar arbetslivsprövning enligt föreslagna 1 mom., har kommunen rätt att som ersättning från staten få 10,09 euro per dag och per person som deltar i prövningen. Beloppet motsvarar det som kommunen får för ordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Ersättningen syftar till att kompensera kommunen för kostnaderna för det särskilda stöd och den särskilda vägledning som den som deltar i arbetslivsprövning behöver. Vägledningen kan till exempel vara stöd som en arbetstränare eller en yrkesmänniska inom socialvården ger på arbetsplatsen. Ersättningen betalas i efterskott för de dagar då personen deltar i arbetslivsprövningen. Närmare bestämmelser om förfarandet för beviljande och utbetalning av ersättning utfärdas genom förordning av statsrådet.
Kommunen kan inte betala ersättning för ordnande av arbetslivsprövning till en annan anordnare av arbetslivsprövning. Begränsningen behövs, eftersom avsikten är att genomföra arbetslivsprövning i företag delvis med samma innehåll som arbetsprövning enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice och det inte betalas ersättning för ordnande av arbetsprövning. Man vill inte försvaga möjligheterna att ordna arbetsprövning genom försöket med arbetslivsprövning. Eftersom de som deltar i arbetslivsprövning emellertid behöver intensivare vägledning än de som deltar i arbetsprövning, ordnar kommunen stöd och vägledning för dem som deltar i arbetslivsprövning och får ersättning för det. Det bedöms att det stöd och den vägledning som erbjuds gör det lättare att hitta platser för arbetslivsprövning i företag och således främjar tillträdet till servicen för dem som hör till målgruppen.
I paragrafens 2 mom. ska närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter fatta beslut om återkrav av statlig ersättning och om behövliga åtgärder med avseende på återkravet. På beviljande, utbetalning och återkrav av statlig ersättning ska tillämpas stadsunderstödslag (688/2001).
21 §. Användarrättigheter till arbets- och näringsbyråns kundinformationssystem. I paragrafens 1 mom. föreskrivs om beviljande av användarrättigheter till arbets- och näringsbyråns kundinformationssystem. Informationssystemet innehåller ett register över enskilda kunder, ett arbetsgivarregister och ett register över serviceproducenter. Arbets- och näringsbyrån kan bevilja användarrättigheter till kundinformationssystemet till sådana tjänstemän i kommuner inom ett försöksområde som avses i 2 § 1 mom. som sköter uppgifter enligt den föreslagna lagen.
Enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet är uppgifter om enskilda kunder i arbets- och näringsbyråns kundinformationssystem sekretessbelagda. Enligt föreslagna 1 mom. har kommunala tjänstemän trots sekretessbestämmelserna rätt att söka och använda uppgifter i kundinformationssystemet, till den del uppgifterna är nödvändiga för att ordna kundbetjäningen eller utreda eller avgöra ett anhängit ärende för en person som hänvisats att bli kund hos kommunen. Kommunala tjänstemän har inte rätt att använda uppgifter i kundinformationssystemet för annat ändamål.
På registrering, gallring, arkivering och utlämnande av uppgifter tillämpas det som föreskrivs i 13 kap. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Kommun ska vara registeransvarig för kundregister i försöksområde och den som registrerar uppgifter i registret svarar för att uppgifterna är felfria.
22 §. Anskaffning av service. Närings-, trafik- och miljöcentralen och arbets- och näringsbyrån ansvarar för anskaffningen av offentlig arbetskrafts- och företagsservice med sysselsättningsanslag även på försöksområdena, på det sätt som anges i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. För att servicebehoven för kunder hos kommunen i enlighet med den föreslagna lagen ska beaktas vid planeringen och anskaffningen av service, finns i paragrafen bestämmelser om närings-, trafik- och miljöcentralens och arbets- och näringsbyråns skyldighet att också beakta behoven hos dem som hänvisats att bli kunder hos en kommun vid anskaffningen av service. Beaktandet av servicebehoven sker genom förhandlingar om anskaffningarna med kommunerna inom försöksområdena.
23 §. Beviljande, utbetalning och återkrav av stöd och ersättningar. På utbetalning, beviljande och återkrav av stöd och ersättningar som kommunen beviljar med stöd av den föreslagna lagen tillämpas det som föreskrivs i 12 kap. 8 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Det som sägs ovan innebär att närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter (UF-centret) betalar stöd och ersättningar som en kommun beviljat på samma sätt som stöd och ersättningar som arbets- och näringsbyråerna beviljat.
På beviljande, utbetalning och återkrav av stöd och ersättning tillämpas statsunderstödslagen (688/2001). Om det är fråga om stöd eller ersättning som beviljas en person som är kund hos en kommun, tillämpas dock inte de omständigheter som ska framgå av beslutet enligt 11 § 4 och 5 mom. i statsunderstödslagen, 15—18 § om statsbidragsmyndighetens tillsynsuppgift, granskningsrätt och utförande av granskning och handräckning och inte 24 och 25 § om ränta och dröjsmålsränta. När stöd eller ersättning återkrävs, är UF-centret statsbidragsmyndighet.
Vid förfarandet för ansökan, beviljande och utbetalning av stöd och ersättningar iakttas bestämmelserna i statsrådets förordning om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (1073/2012).
24 §. Lämnande av uppgifter, delfående av uppgifter, förvägran av service och sökande av ändring. En kommun ska till arbets- och näringsbyrån lämna uppgifter som behövs för givande av ett arbetskraftspolitiskt utlåtande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Ett arbetskraftspolitiskt utlåtande om den arbetssökandes rätt till arbetslöshetsförmån till arbetslöshetskassan eller Folkpensionsanstalten ges alltid av arbets- och näringsbyrån eller arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter.
Enligt 1 mom. ska kommunen till arbets- och näringsbyrån till exempel lämpa uppgifter om den arbetssökandes deltagande i service och uppgifter som gäller den arbetssökandes eventuella förfarande som är klandervärt enligt en arbetskraftspolitisk bedömning. Bestämmelser om förutsättningar för arbetslöshetsförmån, om vilka ett arbetskraftspolitiskt utlåtande ges, finns i 11 kap. 4 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Dessutom finns i 23 § i statsrådets förordning om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (1073/2012) och i 4 och 5 § i arbets- och näringsministeriets förordning om givande av arbetskraftspolitiskt utlåtande och om uppgifter som ska antecknas i utlåtandet (1556/2016) bestämmelser om uppgifter som arbets- och näringsbyrån lämnar till betalaren av arbetslöshetsförmån. Kommunen ska lämna även dessa uppgifter till arbets- och näringsbyrån.
I 2 mom. 1 punkten föreskrivs om rätt att få uppgifter. På rätten att få uppgifter tillämpas 12 kap. 6 § 1 och 2 mom. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Kommunen har rätt att trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller erhållande av uppgifter avgiftsfritt få de uppgifter som är nödvändiga för att genomföra den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen från andra statliga myndigheter, Folkpensionsanstalten, arbetslöshetskassan, Pensionsskyddscentralen, Arbetslöshetsförsäkringsfonden, producent av offentlig arbetskrafts- och företagsservice samt den som ordnar arbetsprövning. Producenter av offentlig arbetskrafts- och företagsservice har rätt att trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller erhållande av uppgifter från kommunen få sådana uppgifter om enskilda kunder som är nödvändiga för att ordna servicen. Uppgifterna kan lämnas ut också i maskinläsbar form eller via teknisk anslutning.
Enligt 2 mom. 2 punkten kan en kommun vägra att erbjuda en arbetsgivarkund arbetsförmedlingsservice, hänvisa en enskild kund till arbetsprövning eller bevilja lönesubvention eller startpeng av orsaker som nämns i 3 kap. 3 § 1 mom. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Förvägran av service kan således basera sig på att det är uppenbart eller utifrån arbetsgivarens tidigare handlande eller i övrigt finns grundad anledning att misstänka att arbetsgivaren bryter mot ett lagstadgat diskrimineringsförbud, arbetsgivaren söker arbetstagare för lagstridiga arbetsuppgifter eller i fråga om vilka det strider mot lag att anställa den som söks, arbetsgivaren väsentligt försummar sina skyldigheter enligt 2 kap. i arbetsavtalslagen eller 2 och 3 kap. i lagen om sjöarbetsavtal eller sin skyldighet att betala skatter och lagstadgade avgifter, det på arbetsplatsen föreligger ett uppenbart hot om våld eller förekommer trakasserier eller annat osakligt bemötande som medför olägenhet eller risk för arbetstagarens hälsa, eller det på grund av uppgiftens natur eller av annan motsvarande orsak inte är ändamålsenligt att stödja tillsättningen genom arbetsförmedling.
I 2 mom. 3 punkten föreskrivs om sökande av ändring. På sökande av ändring tillämpas 14 kap. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. På kommunens beslut som gäller offentlig arbetskrafts- och företagsservice får begäras omprövning på det sätt som anges i 7 a kap. i förvaltningslagen (434/2003). Ett beslut med anledning av begäran om omprövning får överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstolen på det sätt som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen. I förvaltningsdomstolens beslut får ändring sökas genom besvär endast om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd. På kommunens beslut tillämpas samma besvärsförbud som gäller för arbets- och näringsbyråns beslut.
25 §. Folkpensionsanstaltens skyldighet att på eget initiativ lämna ut uppgifter. I och med en ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa som trädde i kraft vid ingången av 2017 har Folkpensionsanstalten möjlighet att till kommuner lämna ut uppgifter om de personer för vilka har betalats arbetsmarknadsstöd på grundval av arbetslöshet för 200 dagar. Dessutom kan Folkpensionsanstalten till kommunen lämna ut uppgifter om en sådan person vars rätt till arbetsmarknadsstöd börjar omedelbart efter det att maximitiden har uppnåtts. Folkpensionsanstalten lämnar på eget initiativ uppgifter om kunder som får arbetsmarknadsstöd till kommuner. Uppgifterna lämnas ut till den myndighet som har hand om hemkommunens uppgifter inom socialvård eller skötsel av sysselsättningen. Arbets- och näringsbyrån har inte motsvarande rätt med stöd av gällande lagstiftning. Arbets- och näringsbyrån får med stöd av lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen uppgifter om de personer för vilka arbetsmarknadsstöd har betalats på grundval av arbetslöshet för minst 300 dagar.
Till kundmålgrupp för försöket i Björneborg och Raumo har valts personer som fått arbetsmarknadsstöd på grundval av arbetslöshet för minst 200 dagar. Eftersom arbets- och näringsbyrån ansvarar för hänvisning av arbetslösa som hör till målgruppen för försöket, måste Satakunta arbets- och näringsbyrå ha rätt att från Folkpensionsanstalten få information om dessa personer så att Folkpensionsanstalten lämnar ut uppgifterna på eget initiativ.
26 §. Förflyttning av arbets- och näringsbyråns tjänstemän inom försöksområdena. Avsikten är att tillhandahållandet av arbetskrafts- och företagsservice för dem inom försöksområdena som blir kunder hos en kommun, personer i målgruppen enligt föreslagna 3 § 1 mom., genomförs delvis så att tjänstemän från arbets- och näringsbyrån vid behov överförs till att arbeta under kommunens ledning och övervakning tillsammans med kommunens personal. Överföringarna genomförs på det sätt som anges i 20 § i statstjänstemannalagen (750/1994). En överföring förutsätter arbets- och näringsbyråns beslut och samtycke från den kommun som är mottagande arbetsgivare och den tjänsteman som förflyttas. Under försöket står tjänstemannen i tjänsteförhållande till den arbets- och näringsbyrå som tjänstemannen förflyttas från, men arbetar under kommunens ledning och övervakning i de arbetsuppgifter som avses i denna lag. Tjänstemannens lön och andra ekonomiska förmåner i anslutning till tjänsteförhållandet betalas av arbets- och näringsbyrån under tiden för förflyttningen.
En tjänsteman som från arbets- och näringsbyrån förflyttats till arbete under kommunens ledning och övervakning sköter uppgifterna enligt denna lag i kommunens namn. Eftersom kommuner inom försöksområdena inte ger arbetskraftspolitiska utlåtanden, kan inte heller en förflyttad tjänstemän ge utlåtanden under arbetet i kommunens uppgifter.
27 § Ikraftträdande. Lagen föreslås träda i kraft den 2017.
28 § Övergångsbestämmelse. Om arbets- och näringsbyrån har utarbetat en sysselsättningsplan eller plan som ersätter den för en arbetslös arbetssökande innan han eller hon har hänvisats att bli kund hos en kommun, är planen förpliktande för den arbetslöse tills planen har reviderats i enlighet med 4 §. Den arbetssökande bör underrätta kommunen om genomförandet av de åtgärder som överenskommits i den plan som arbets- och näringsbyrån utarbetat. Kommunen kan ordna en intervju med den arbetssökande och utarbeta en ny plan redan före de tidsfrister som anges i lagen, om kommunen bedömer att kundens servicebehov förutsätter det.
3
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Av de grundläggande fri- och rättigheter som tillförsäkras i grundlagen har propositionen särskilt samband med det offentligas skyldighet att främja sysselsättning och jämlikhet.
Enligt 18 § 1 mom. i grundlagen har var och en rätt att skaffa sig sin försörjning genom arbete, yrke eller näring som han eller hon valt fritt. Det allmänna ska sörja för skyddet av arbetskraften. Enligt 2 mom. i bestämmelsen ska det allmänna främja sysselsättningen och verka för att alla tillförsäkras rätt till arbete.
Enligt 6 § i grundlagen får ingen utan godtagbart skäl särbehandlas på grund av kön, ålder, ursprung, språk, religion, övertygelse, åsikt, hälsotillstånd eller handikapp eller av någon annan orsak som gäller hans eller hennes person. Bestämmelsen om jämlikhet hindrar inte från särbehandling av orsak som gäller någons person, men särbehandlingen ska kunna motiveras med orsaker som är godtagbara med hänsyn till systemet för grundläggande fri- och rättigheter. Som andra orsaker som gäller någons person som nämns i bestämmelsen betraktas enligt förarbetena till reformen av de grundläggande fri- och rättigheterna (RP 309/1993 rd) till exempel samhällelig ställning, egendom, familjeförhållanden, sexuell läggning och boningsort.
Grundlagsutskottet har dock funnit att försökslagstiftning som leder till vissa olikheter i sig kan godkännas med avseende på jämlikheten. Enligt grundlagsutskottet ställer jämlikhetsprincipen inte några stränga villkor för lagstiftarens prövning när man eftersträvar en lagstiftning som beaktar samhällsutvecklingen vid en viss tid. Ett försök kan åtminstone inom vissa gränser vara en godtagbar grund för att ge avkall på principen om formell jämlikhet i regionalt hänseende. (GrUU 20/2012 rd, s. 2/II, GrUU 42/2010 rd, s. 5/II, GrUB 4/2006 rd, s. 2/II, GrUU 8/2003 rd, s. 3/II, GrUU 4/2003 rd, s. 2/II). Utskottet har kopplat samman frågan om godtagbar grund för ett försök också med att det uttryckligen ska ge uppgifter och erfarenheter om vissa planerade reformers konsekvenser (GrUU 19/1997 rd).
Försöket med regionalt tillhandahållande av arbetskrafts- och företagsservice syftar till att överföra ansvaret för serviceprocessen och tillhandahållandet av offentlig arbetskrafts- och företagsservice för en särskilt definierad grupp av arbetssökande från arbets- och näringsbyrån till en kommun. Avsikten är att möjliggöra tätare kontakt mellan den arbetssökande och den som ansvarar för erbjudande av offentlig arbetskrafts- och företagsservice i form av personlig service och på det sättet främja sysselsättningen för arbetssökande som hör till målgrupperna så som avses i 18 § i grundlagen.
Grundlagsutskottet har haft som praxis att i sina bedömningar av experimentell lagstiftning understryka att det i allmänhet ska föreskrivas genom lag om grundläggande fri- och rättigheter och att det här kravet också omfattar jämlikhetsprincipen (GrUB 4/2006, s. 3/II, GrUU 70/2002 rd, s. 2/II, GrUU 11/2002 rd, s. 3/II, GrUU 58/2001 rd, s 2/II).
Grundlagsutskottet har i samband med försöksprojekt förutsatt att försöksområdet anges direkt i lag (GrUU 20/2012 rd, s. 2/II, GrUU 2/2011 rd, s. 3/II, GrUB 4/2006 rd, s. 3/II jfr GrUU 4/2003 rd, s. 2/II, GrUU 70/2002 rd, s. 2/II, GrUU 39/2002 rd, s. 2/II, GrUU 11/2002 rd, s. 3/II, GrUU 58/2001 rd, s. 2/II, GrUU 19/1997 rd, s. 3/II). Dessutom ska det ställas en tidsgräns för bestämmelserna om ett försök, så att de gäller bara under den korta tid som är nödvändig för försöket (GrUU 20/2012 rd, s. 2/II, GrUB 4/2006 rd, s. 3/II, GrUU 8/2003 rd, s. 3/II, GrUU 70/2002 rd, s. 2/II, GrUU 39/2002 rd, s. 2/II, GrUU 58/2001 rd, s. 2/II). En allmän förutsättning för ett försök bör dessutom vara att resultaten av försöket utreds och utvärderas på behörigt sätt (GrUU 70/2002 rd, s.3/II, GrUU 39/2002 rd, s. 2/II).
I det regionala försök som föreslås i propositionen deltar vissa försöksområden som anges i lagen. Det att en person bor i försöksområdet innebär inte direkt att personen omfattas av försöket, utan inom de olika försöksområdena berörs olika kundmålgrupper av försöket. Kundmålgrupperna baserar sig på förslag från försöksområdena och anges i lagen. Definitionerna av de föreslagna kundmålgrupperna baserar sig på arbetslöshetens längd, de arbetslösas ålder eller till vilken arbetslöshetsförmån den arbetslösa personen har rätt till. I kundmålgrupperna för försöket ingår särskilt personer som varit arbetslösa länge, unga personer och arbetslösa som behöver sektorsövergripande samservice. Syftet med definieringen av kundmålgruppen är att förbättra ställningen och förhållandena speciellt för dessa som är svårast att sysselsätta (positiv särbehandling). En sådan arbetssökande som bor i försöksområdet men inte hör till kundmålgruppen för försöksområdet är kund hos arbets- och näringsbyrån.
De som har svag ställning på arbetsmarknaden behöver oftast stöd och personlig vägledning i jobbsökningen. Enligt försöksområdenas syn är de föreslagna målgrupperna sådana att deras sysselsättning i tillräcklig grad inte kunnat främjas i det nuvarande servicesystemet och med den nuvarande arbetsfördelningen mellan aktörerna. I försöket är avsikten att öka den personliga service som kunderna erbjuds och därigenom förbättra kundernas kännedom om den service som står till buds. På så sätt kan möjligheterna att fatta beslut som främjar sysselsättningen ökas för dem som hör till målgruppen. Vid personliga möten är det också möjligt att kartlägga och precisera kundernas situation och servicebehov bättre än i nuläget och därigenom främja tillhandahållandet av ändamålsenlig service som bemöter kundens behov.
Enligt 80 § i grundlagen ska bestämmelser om grunderna för individens rättigheter och skyldigheter utfärdas genom lag. För de arbetssökande som hör till kundmålgrupperna för försöken tillhandahålls samma service enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice som för övriga arbetssökande. Försöksområdena kommer inte att kunna anskaffa offentlig arbetskrafts- och företagsservice, utan arbets- och näringsbyrån, arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter och närings-, trafik- och miljöcentralen är behöriga att anskaffa service med anslag som anvisats för ändamålet i statsbudgeten. Hänvisningen till offentlig arbetskrafts- och företagsservice är förenad med samma arbetskraftspolitiska ändamålsenlighetsprövning och till exempel i beviljandet av lönesubvention iakttas samma villkor som för dem som är kunder hos arbets- och näringsbyrån. Det att en enskild arbetssökande omfattas av försöket skapar inte subjektiv rätt till offentlig arbetskrafts- och företagsservice för den arbetssökande.
I de regionala försöken prövas arbetslivsprövning som service som ersätter arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Målet är att testa om denna serviceform bättre än arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte tillgodoser servicebehoven hos dem som varit arbetslösa länge och om de ökar deras sysselsättningsmöjligheter på ett effektivare sätt än arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Det är också möjligt att ordna till exempel social rehabilitering samtidigt med arbetslivsprövning för att öka kundens funktionsförmåga.
Avvikande från arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte får arbetslivsprövning ordnas även i företag. Längden begränsas dock till sex månader. På arbetslivsprövning tillämpas också samma begränsningar som anges i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice som på arbetsprövning. Till denna del regleras arbetslivsprövning noggrannare än arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte.
Avvikande från deltagandet i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte betalas inte separata reseersättningar för deltagande i arbetslivsprövning. Till denna del ändrar arbetslivsprövningen, som ersätter arbetsverksamheten i rehabiliteringssyfte, i någon grad personernas ställning jämfört med deltagandet i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Deltagandet i arbetslivsträning jämställs med arbetsprövning enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice, där det inte betalas reseersättningar för deltagandet. Resekostnader för deltagandet i arbetslivsprövning kan dock enligt kommunens prövning ersättas i form av förebyggande utkomststöd enlig lagen om utkomststöd, när villkoren i lagen uppfylls. Resekostnader kan ersättas i form av förebyggande utkomststöd, när resekostnaderna i verkligheten utgör ett hinder för personens deltagande i arbetslivsprövning eller medför en oskälig ekonomisk belastning i förhållande till personens inkomster.
När det gäller den service som ersätter arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte anses skillnaderna i försöket vara skäliga och betraktas vara godtagbara på grund av försökets mål som är godtagbara med tanke på grundlagen. Försöket syftar till att skaffa information och erfarenheter för utvecklingen av tjänster. Erfarenheter kan inte fås på något annat sätt än genom att göra försök i praktiken. Avsikten är att revidera lagstiftningen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Dessutom inhämtas erfarenheter för landskapsreformen. Avsikten är att med hjälp av försöket få bedömningar baserade på forskningsdata om hur arbetslösas arbetslivsfärdigheter kan förbättras med den nya arbetslivsprövningen och genom att betona den roll som social rehabilitering har.
Rätten till arbetslöshetsförmån bestäms på samma i lagen om utkomstskydd för arbetslösa angivna villkor både för dem som omfattas av ett försök som för övriga arbetssökande. Även den effekt som deltagande i service har på arbetslöshetsförmån, dvs. eventuell förhöjd arbetslöshetsförmån och kostnadsersättning, är samma oberoende av om personen är kund hos kommunen och omfattas av försöket eller kund hos arbets- och näringsbyrån.
Grundlagsutskottet har i synnerhet i samband med bestämmelser som har kopplingar till de grundläggande fri- och rättigheterna ansett det nödvändigt att den behöriga myndigheten entydigt framgår av lagen eller annars exakt. Åtminstone principerna för myndigheternas behörighetsförhållanden och villkoren för delegering av behörighet ska framgå tillräckligt exakt av lagen (bland annat GrUU 2/2012 rd och de utlåtanden som nämns där). I den föreslagna lagen föreskrivs exakt om behörigheten av en kommun som hör till ett försöksområde och begränsningar för kommunen i fråga om tillhandahållande av arbetskrafts- och företagsservice.
I 10 § i grundlagen (731/1999) finns bestämmelser om skydd för privatlivet. Vars och ens privatliv, heder och hemfrid är tryggade. Närmare bestämmelser om skydd för personuppgifter utfärdas genom lag. För genomförandet av försöket behöver kommunala tjänstemän inom ett försöksområde användarrättigheter till arbets- och näringsbyråns kundinformationssystem. För att säkerställa skydd för personuppgifter begränsas rätten att använda kundinformationssystemet tekniskt så att kommunens tjänstemän endast har tillgång till uppgifterna för de kunder inom försöksområdet som omfattas av försöket.
Regeringen anser att det i propositionen inte ingår sådana förslag som skulle medföra att den inte kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Eftersom det är fråga om ett regionalt försök med att ordna service för arbetslösa kom har koppling i synnerhet till 6 och 18 § i grundlagen, anser regeringen det önskvärt att grundlagsutskottets utlåtande om propositionen ska begäras.