Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om genomförande av direktivet om tillgänglighetskrav för produkter och tjänster (RP 41/2022 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för utlåtande till ekonomiutskottet.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
(1)Kommunikationsutskottet anser att det är ytterst viktigt att främja tillgängligheten och lika rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
(2)Under sakkunnigutfrågningen har det framförts att terminaler som har monterats som integrerade delar av fordon i stads- och förortstrafiken när fordonet togs i bruk, såsom skärmar med information om bussars rutter, bör omfattas av tillgänglighetskraven. Enligt erhållen utredning har utgångspunkten i propositionen dock i detta skede varit att hålla sig till tillgänglighetsdirektivets tillämpningsområde, vilket också gör det möjligt att undvika eventuella hinder på grund av nationella avvikelser på den inre marknaden.
(3)Utskottet understryker att de nya tillsynsuppgifter som föreslås för Transport- och kommunikationsverket kräver nya resurser och ny kompetens. Utskottet anser det vara ytterst viktigt att ämbetsverkets ständigt ökande uppgifter beaktas också när beslut om dess anslag fattas.
(4)Utskottet betonar att det nära sambandet mellan bestämmelserna om produkters tillgänglighet förutsätter att det ordnas myndighetsrådgivning för aktörerna i branschen särskilt om ett fungerande samarbete mellan olika tillsynsmyndigheter och om deras skyldigheter. Innan de nya skyldigheterna börjar tillämpas ligger tyngdpunkten i tillsynsmyndigheternas arbete på information, rådgivning och deltagande i standardiseringsarbetet. Utskottet betonar att om man i fortsättningen överväger att koncentrera tillsynsuppgifterna enligt olika lagar, är det särskilt viktigt att säkerställa att tillsynsmyndighetens resurser räcker till.
(5)Vid utfrågningen av sakkunniga betonades den centrala betydelsen av den byggda miljöns tillgänglighet och framfördes att det i propositionen inte föreslås några bestämmelser om detta i enlighet med det direktiv som nu sätts i kraft. Enligt erhållen utredning är avsikten att utreda och bedöma saken och regleringsbehoven i anknytning till den separat. Utskottet anser att saken är en mycket viktig helhet och påskyndar utredningen av den.
(6)De sakkunniga har också påpekat att propositionens avgränsningar som gäller mikroföretag utesluter de flesta finska företagen från regleringen. Med tanke på den inre marknadens funktion anser utskottet det dock motiverat att propositionen har samma definition på mikroföretag som det direktiv som ska sättas i kraft.
(7)De sakkunniga har också framfört att propositionens definition av en e-bok utesluter en betydande del av e-böckerna. Utskottet anser att det är viktigt att man följer upp detta och bedömer behoven att utveckla regleringen i fortsättningen.
(8)Utskottet anser att tillgängligheten hos olika produkter utvecklas avsevärt i och med propositionen. Utskottet betonar dock att det behövs fortsatt aktiv vidareutveckling för att kunna främja tillgängligheten.
Kommunikationsutskottet föreslår
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var