Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om obligatorisk upplagring av importerade bränslen (RP 158/2021 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
Regeringen föreslår att lagen om obligatorisk upplagring av importerade bränslen ändras.
Skyldigheten att upplagra naturgas ska enligt förslaget i fortsättningen gälla näringsidkare som använder, bedriver detaljförsäljning av eller återförsäljer naturgas eller kondenserad naturgas, men inte längre importörer av naturgas. Den nedre gränsen för befrielse från upplagringsskyldigheten föreslås bli avskaffad.
Bestämmelserna om obligatorisk upplagring av stenkol blir mer enhetliga med bestämmelserna om obligatorisk upplagring av naturgas och olja. Dessutom ska ingen lättnad längre beviljas för nya lagringsskyldiga med skyldighet att upplagra stenkol, olja eller naturgas.
Dessutom tas begäran om omprövning i bruk som första steg vid sökande av ändring.
Syftet med propositionen är att anpassa bestämmelserna om upplagringsskyldighet i fråga om naturgas till att gasmarknaden öppnas för konkurrens, göra att importerade bränslen som används för industriell produktion beaktas på ett enhetligare sätt när det gäller upplagringsskyldigheten, uppdatera bemyndigandena att utfärda förordning och effektivisera förfarandet för ändringssökande.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2022.
I Finland upprätthålls försörjningsberedskapslager för importerade bränslen med tanke på störningar i tillgången på importerad energi och för att uppfylla internationella avtalsförpliktelser. Den gällande lagen om obligatorisk lagring av importerade bränslen har stiftats under en tid då naturgasimporten var ett enda bolags monopol och gasmarknaden nationell. Gasmarknaden i Finland öppnades för konkurrens i början av 2020.
Syftet med propositionen är att anpassa regleringen av obligatorisk upplagring av importerade bränslen till den utveckling som skett till följd av att gasmarknaden öppnats och aktörerna fått nya roller på gasmarknaden. Samtidigt strävar man efter att säkerställa att försörjningsberedskapsmålen enligt lagen om obligatorisk upplagring fortfarande uppnås i fråga om naturgas och kondenserad naturgas. Genom regleringen strävar man också efter att säkerställa en jämlik behandling av aktörerna oberoende av när en aktör har kommit ut på marknaden eller hur omfattande verksamheten är.
Enligt förslaget ska skyldigheten att upplagra naturgas gälla naturgasverk, och importörernas andel av upplagringsskyldigheten överförs till naturgasverken. Den föreslagna ändringen bedöms dock inte ha några betydande ekonomiska konsekvenser för naturgasverk, även om den i någon mån medför merkostnader för vissa aktörer som tidigare har avgränsats från skyldigheten. Att den årliga anskaffningsmängden är liten ska inte längre utgöra en grund för befrielse från upplagringsskyldigheten, och definitionen av naturgasverk ska ses över med avseende på naturgasmarknadslagen. Samtidigt ska importerat bränsle som används för industriell produktion börja beaktas på ett mer enhetligt sätt i upplagringsskyldigheten, och vidare uppdateras bemyndigandena att utfärda förordning och effektiviseras förfarandet för ändringssökande.
Ekonomiutskottet anser att det är nödvändigt att uppdatera den gällande regleringen så att den motsvarar förändringen på naturgasmarknaden. Den nuvarande regleringen av skyldigheter att upplagra naturgas har bedömts vara föråldrad: den identifierar inte alla marknadsroller och försätter också aktörer som har samma marknadsroll i ojämlik ställning.
Ekonomiutskottet anser att den föreslagna regleringen är motiverad och ändamålsenlig och tillstyrker lagförslaget i propositionen med de smärre preciserande ändringar som föreslås i detaljmotiveringen.
Ekonomiutskottet fäster samtidigt uppmärksamhet vid att den nu föreslagna regleringen ännu inte har beaktat den pågående omvälvningen inom energisektorn. I och med detta kommer också den obligatoriska upplagringen i fortsättningen att vara föremål för större ändringsbehov än vad som föreslås i detta sammanhang. De ändringar som nu föreslås gäller endast fossila importerade bränslen, vars användning på grund av klimat- och hållbarhetsmålen minskar betydligt redan under det innevarande årtiondet. Ur denna synvinkel är också aktuellt att på ett mer heltäckande sätt utreda framtida alternativ till obligatorisk upplagring av importerade bränslen för att nivån på försörjningsberedskapen ska kunna säkerställas också i ett klimatneutralt Finland.
11 §.
Ekonomiutskottet föreslår att 1 mom. preciseras så att tidpunkten för upplagringsperioden framgår mer exakt. Till bestämmelsen fogas ett omnämnande av begynnelsetidpunkten för upplagringsperioden så att det konstateras att upplagringsskyldigheten för ett naturgasverk från och med den 1 juli varje år är en fjärdedel av mängden energiinnehåll i den naturgas och kondenserade naturgas som under föregående kalenderår använts eller sålts genom detaljförsäljning eller återförsäljning.
Ekonomiutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var