Enligt det gällande 36 § 8 mom. i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) ökas statsandelen för kommunal basservice år 2020 med 43,22 euro per invånare i anknytning till beaktandet av det dubbla avdrag som konkurrenskraftsavtalet medför. Förvaltningsutskottet konstaterar att semesterpenningen har skurits ner med 30 procent i kommunerna åren 2017—2019 med anledning av konkurrenskraftsavtalet. En minskning av statsandelen motsvarande nedskärningen av semesterpenningen har gjorts i statsandelen för kommunal basservice. För att undvika att statsandelen minskar lika mycket en andra gång när kostnadsfördelningen justeras får kommunerna med stöd av 36 § 8 mom. kompensation i form av ett engångsbelopp på 237 miljoner euro.
Förvaltningsutskottet anser det vara viktigt att 36 § 8 mom. i lagen om statsandel för kommunal basservice ändras så att den dubbla verkan som konkurrenskraftsavtalet orsakar elimineras genom att kommunerna betalas en engångskompensation på 237 miljoner euro redan 2019 i stället för 2020.
Utskottet konstaterar att kommunernas ekonomiska situation genom lagförslaget förbättras under innevarande år. I år har särskilt ändringen av periodiseringen av beskattningen och problemen i samband med inkomstregistret orsakat kommunerna problem. Propositionen bidrar i positiv mening också till att kriterierna för utvärderingsförfarandet för kommuner i särskilt svår ekonomisk situation inte uppfylls i enskilda kommuner till exempel på grund av ett tillfälligt underskott till följd av den ändrade periodiseringen av skatteinkomsterna.
Lagförslaget hänför sig till 2019 års tredje tilläggsbudgetproposition RP 28/2019 rd, som behandlas i riksdagen. För att verkställa ändringarna i lagen om statsandel för kommunal basservice ska besluten om utbetalning av andelarna ändras så att ökningen av statsandelarna står till kommunernas förfogande i november eller december. Anslaget bokförs som kommunernas inkomst för detta år och tilläggsfinansieringen förbättrar kommunekonomins resultat för i år.
Förvaltningsutskottet anser att lagförslaget behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget utan ändringar. Vidare konstaterar utskottet att lagförslaget gäller en kompensation av engångsnatur för nedskärningar i statsandelarna. Det ska inte få vidare konsekvenser för kommun-ekonomin. I sammanhanget bör det också nämnas att det förslag till lagstiftning om statsandel för kommunal basservice som sammanhänger med 2020 års budgetproposition finns i proposition RP 31/2019 rd, som förvaltningsutskottet lämnar betänkande om i ett annat sammanhang.