Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av polislagen (RP 166/2020 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört (distanskontakt)
Regeringen föreslår att polislagen ändras.
Det föreslås att vissa bestämmelser i polislagen ska nämna en polisman som hör till befälet vid skyddspolisen. De bestämmelserna fick inget sådant omnämnande i samband med lagstiftningspaketet om civil underrättelseinhämtning. Polismän som hör till befälet vid skyddspolisen ska få rätt att utföra tjänsteuppdrag som hänför sig till polisens befogenheter.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt.
Lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning trädde i kraft den 1 juni 2019 (FvUB 30/2018 rd — RP 202/2017 rd). Som ett led i den nämnda lagstiftningen fråntogs skyddspolisen befogenheterna att göra förundersökning och använda tvångsmedel. Meningen var ändå att inte ändra skyddspolisens befogenheter när det gäller att förhindra och avslöja brott.
Bestämmelser om hemliga metoder för inhämtande av information som används för att förhindra och avslöja brott finns i 5 kap. i polislagen (872/2011). Där föreskrivs det att beslut om metoderna, yrkande på att de ska användas och vissa andra åtgärder till vissa delar ska skötas av en anhållningsberättigad polisman. De bestämmelserna tillämpas också på skyddspolisens verksamhet. Efter det att lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning trädde i kraft har det inte funnits några anhållningsberättigade tjänstemän vid skyddspolisen, eftersom denna som det sägs ovan inte längre har några befogenheter att göra förundersökningar och använda tvångsmedel. För att visa att det är fråga om samma beslutsnivå inom skyddspolisen hänvisas det i den gällande lagstiftningen till polisman som hör till befälet vid skyddspolisen, och med begreppet avses chefen eller en biträdande chef för skyddspolisen eller en avdelningschef, överinspektör eller inspektör vid skyddspolisen. Efter det att lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning trädde i kraft har det framgått att omnämnandet av en polisman som hör till befälet vid skyddspolisen uppenbarligen av misstag fallit bort i en del av bestämmelserna i 5 kap. i polislagen där det var meningen att det skulle ingå. Enligt inkommen utredning är bestämmelserna i polislagen därför inkonsekventa till dessa delar, vilket har lett till oklarheter i praktiska situationer, bland annat i domstolar.
Utskottet konstaterar för tydlighetens skull att det inte i bestämmelserna i lagförslaget föreskrivs om några nya befogenheter för polisen. Polismän som hör till befälet vid skyddspolisen får inte heller beslutanderätt. Enligt 5 kap. 18 § i polislagen ska beslut om teknisk avlyssning fattas av domstolen. Dessutom får anordningar, metoder och programvara som används för teknisk observation enligt 26 § i det kapitlet installeras i utrymmen som används för stadigvarande boende endast om domstolen har gett tillstånd till det.
Utskottet anser det viktigt att förtydliga vem som får besluta om användningen av hemliga metoder för inhämtande av information och särskilt att fastställa skyldigheten att granska upptagningar och handlingar på det sätt som regeringen föreslår också med avseende på behovet av behandling av personuppgifter och uppgifternas riktighet.
Utskottet anser att de ändringar som föreslås i 5 kap. i polislagen är nödvändiga för att säkerställa att en polisman som hör till befälet vid skyddspolisen ska ha faktiska möjligheter att klara av sina tjänsteuppdrag i anslutning till hemligt inhämtande av information. Förvaltningsutskottet tillstyrker lagförslaget utan ändringar.
Förvaltningsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var