(1)Propositionen fick ett brett understöd av de sakkunniga, och försöket ansågs ha fungerat bra. Genom försöket har man kunnat minska trafikstockningarna vid gränsstationerna. Utskottet välkomnar att systemet blir permanent och anser att man också bör överväga att utvidga systemet till andra gränsstationer.
(2)Sakkunniga menade å andra sidan att den minskade transitotrafiken och exporten och det nya parkeringsområdet i högre grad påverkade en smidig gränspassage än förhandsboknings- och kösystemet. De sakkunniga önskade dock att systemet ska förbli gratis även i framtiden.
Automatisk avläsning
(3)De sakkunniga fäste utskottets uppmärksamhet vid att möjligheten till automatisk avläsning, som i lagförslaget utvidgats till att utöver gränsövergångsstället också omfatta parkeringsområdet, ännu bör bedömas med avseende på principerna om ändamålsbegränsning och uppgiftsminimering. Enligt inkommen utredning är det nödvändigt att möjliggöra automatisk avläsning också på parkeringsområdet, eftersom uppgiften att säkerställa smidigheten i trafiken vid landsvägsgränsstationer i hög grad utförs också på parkeringsområdet i närheten av gränsövergångsstället. Trots att parkeringsområdet begreppsmässigt inte hör till gränsövergångsstället, kan det inte skiljas från helheten med avseende på trafikstyrningen. Den bedömning som gäller principerna om ändamålsbegränsning och uppgiftsminimering avser således också parkeringsområdet. Därför anser utskottet att det är nödvändigt att det på parkeringsområdet finns tydlig information om den automatiska avläsningen och insamlingen av uppgifter. Samtidigt ska det informeras om huruvida avläsningen gäller hela parkeringsområdet eller endast en del av det. Eftersom det är fråga om ett internationellt gränsövergångsställe ska informationen ges förutom på gränsstaternas officiella språk också åtminstone på engelska.
Missbruk av systemet
(4)Förhandsboknings- och kösystemet har använts på ett sätt som inte var planerat, så att lediga tider har reserverats till och med för varje timme, trots att man ännu inte har vetat när långtradarna faktiskt kommer till gränsen. Utskottet har uppmärksammats på att reglerna bör revideras så att systemet inte längre missbrukas. Enligt uppgift till utskottet kan man genom automatisk avläsning effektivisera hanteringen av kösystemet och påverka de oegentligheter som de sakkunniga påtalat. Utskottet välkomnar detta.
Anonymisering av uppgifter
(5)Under utfrågningen ansåg sakkunniga att det i lagen utöver raderingen av personuppgifter också bör föreskrivas om anonymisering av personuppgifter för att uppgifterna ska kunna utnyttjas för trafikstyrnings- och trafikledningsuppgifter, för att utveckla verksamheten och vid behov även för arkiverings-, statistikförings- och/eller forskningsändamål. Utskottet konstaterar att efter att EU:s allmänna dataskyddsförordningEuropaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning) trätt i kraft är utgångspunkten att endast sådan kompletterande nationell reglering som är nödvändig är möjlig. När personuppgifter har anonymiserats är de inte längre personuppgifter och omfattas således inte längre av EU:s allmänna dataskyddsförordning. Utskottet betonar att om man vill använda uppgifterna för de ändamål som nämns ovan räcker det inte med enbart pseudonymisering, utan uppgifterna ska anonymiseras.
Uppföljning
(6)Utskottet konstaterar att försöket i huvudsak har betraktats som lyckat, även om utskottet också har uppmärksammats på missbruk. Det är bra att man övergår till ett permanent system som underlättar gränspassage. Utskottet anser det vara viktigt att man i fortsättningen följer upp hur systemet fungerar, både för att utveckla det och eventuellt ta det i bruk också vid andra gränsstationer och för att bekämpa missbruk.
Lagberedning
(7)Utifrån inkommen utredning fäster utskottet uppmärksamhet vid att kommunikationsministeriet regelmässigt inte reserverar tillräckligt med tid för remissbehandlingen av propositioner. Även nu fick man justitieministeriets kommentarer om lagförslaget först under riksdagsbehandlingen. Utskottet vill göra tjänstemannaledningen vid kommunikationsministeriet uppmärksam på vikten av planering vid lagberedningen. Det är nödvändigt att ministeriet vidtar åtgärder för att förbättra lagberedningen.
(8)Dessutom understryker utskottet den centrala betydelsen av justitieministeriets laggranskning och framhåller att laggranskningen får förbigås endast i undantagsfall, om det finns särskilda skäl.