Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Lagmotion med förslag till lag om upphävande av lagen om Riksdagsbiblioteket (LM 48/2021 rd): Ärendet har remitterats till utskottet.
Utskottet har hört
I lagmotionen föreslås det att lagen om Riksdagsbiblioteket upphävs. Bestämmelser om biblioteket ska i fortsättningen ingå i reglementet för riksdagens kansli. Riksdagsbibliotekets uppdrag och namn förblir oförändrade.
I lagmotionen föreslås det att lagen om Riksdagsbiblioteket (717/2000) upphävs. Lagmotionen har samband med omorganiseringen av riksdagsinformationen, riksdagens informationstjänst och biblioteks- och arkivverksamheten. Kanslikommissionen godkände förslaget om omorganisering den 17 juni 2021. Organisationen och ledningssystemet för utrednings- och informationsavdelningen ses över för att det ska vara lättare att anpassa sig till en föränderlig omvärld, när tjänsteutbudet ordnas och utvecklas.
I ärendet ingår utöver lagmotionen också talmanskonferensens förslag till riksdagens beslut om ändring av reglementet för riksdagens kansli och om upphävande av 15 § i riksdagens arbetsordning (TKF 3/2021 rd). Också det förslaget är under behandling i riksdagen.
Kulturutskottet anser att lagförslaget behövs och fyller sitt syfte.
Bestämmelser om Riksdagsbiblioteket finns i reglementet för riksdagens kansli, lagen om Riksdagsbiblioteket (724/2000), riksdagens arbetsordning (40/2000) och i reglementet för Riksdagsbiblioteket (724/2000). Utskottet instämmer i det som sägs i lagmotionen om att bestämmelserna om Riksdagsbiblioteket är alltför detaljerade och mångskiktade i förhållande till bibliotekets administrativa ställning och uppgifter och anser att bestämmelserna behöver förenklas. Den reglering som behövs i fortsättningen kommer att tas in i reglementet för riksdagens kansli.
Riksdagen har årligen fått en berättelse från biblioteket. Bestämmelser om berättelsen finns i lagen om Riksdagsbiblioteket och i reglementet för Riksdagsbiblioteket. Precis som det sägs i lagmotionen anser också kulturutskottet att behandlingen av biblioteksberättelsen i både utskottet och plenum är ett tungrott förfarande.
Riksdagsbehandlingen av berättelsen har varit en möjlighet att årligen få samlad information om och debattera bibliotekets och arkivens verksamhet. Kulturutskottet anser det vara ytterst viktigt att biblioteksärenden också i fortsättningen kan debatteras i riksdagen till exempel i samband med behandlingen av statsbudgeten och revisionsberättelsen från riksdagens revisorer.
Riksdagsbiblioteket är ett offentligt bibliotek för områdena juridik, samhälle och riksdag och betjänar i den egenskapen inte bara riksdagen utan hela det finländska samhället. För en öppen demokrati är det viktigt att Riksdagsbiblioteket också i fortsättningen är öppet för alla. Det är ytterst viktigt att samråda med biblioteksanvändarna i riksdagen och andra kärnanvändare, bland annat forskarsamhället, i arbetet med att utveckla bibliotekets och arkivets tjänster och verksamheter.
Utskottet understryker att regleringen av biblioteket bör förenklas utan att Riksdagsbibliotekets namn ändras, med respekt för bibliotekets historia och utan att servicen till kunder och användare äventyras.
Kulturutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var