Huvudtitel 29
UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
91. Ungdomsarbete
51. Verkstadsverksamhet för unga samt uppsökande ungdomsarbete (reservationsanslag 2 år)
Det går att främja ungdomars möjligheter att få jobb och livskunskap också med hjälp av ungdomsverkstäder. I verkstäderna lär sig deltagarna växelverkan, att arbeta tillsammans och arbetsuppgifter inom olika områden under ledning av coacher i arbetsträning och individuell träning. Verkstäderna är viktiga för de ungas framtid eftersom drygt 80 procent av deltagarna finner en väg framåt i livet efter tiden på verkstaden.
Uppsökande ungdomsarbete ger tidigt stöd till unga som är utan utbildning, jobb eller praktikplats eller som i övrigt behöver hjälp för att få nödvändiga insatser. Det uppsökande ungdomsarbetet har årligen nått över 20 000 unga av vilka över 15 000 har behövt långvarigare handledning.
Finansieringen av denna viktiga verksamhet har varit underdimensionerad redan i många år.
Regeringen föreslår i tilläggsbudgeten ett tillägg på 300 000 euro till anslaget för uppsökande ungdomsarbete för att stärka ungdomsarbetarnas kunnande om hur de kan bekämpa gromning, dvs. att barn och unga lockas och utnyttjas i sexuellas syften, och för att utveckla nya verksamhetsmodeller. Det är en välkommen satsning. Det hjälper dock inte upp det allmänna finansiella underskottet i det uppsökande ungdomsarbetet.
Vi föreslår
att riksdagen ökar moment 29.91.51 med 5 000 000 euro för verkstadsverksamhet för unga och uppsökande ungdomsarbete.
Huvudtitel 30
JORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
40. Naturresursekonomi
31. Stödjande av vattenhushållnings- och fiskeriprojekt (reservationsanslag 3 år)
Vandringsfiskbestånden drar nytta av att vattnen blir klarare. Återetableringen av vandrande och utrotningshotade fiskbestånd bör stödjas bland annat genom att i upp till 30 000 objekt runt om i landet aktivt ta bort hinder till exempel i bäckar där bro- eller vägtrummor orsakar betydande hinder.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 8
Riksdagen förutsätter att regeringen vidtar effektivare åtgärder för återetablering av vandrande och utrotningshotade fiskbestånd.
Huvudtitel 32
ARBETS- OCH NÄRINGSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
30. Sysselsättnings- och företagsamhetspolitik
51. Offentlig arbetskrafts- och företagsservice (reservationsanslag 2 år)
Regeringen föreslår att anslagen under momentet minskas med 7 500 000 euro. Det finns inga hållbara grunder för minskningen.
Lönesubvention för organisationer
I budgeten för 2019 begränsas den s.k. fulla lönesubventionen till organisationerna till 4 000 årsverken. Begränsningen är oskälig för aktörerna inom den tredje sektorn och de som har det svårast att få arbete.
Denna nedskärningsbestämmelse som främst är riktad mot sysselsättning som ordnas av organisationer kommer att försvåra sysselsättningen av uttryckligen de som har den svåraste arbetsmarknadspositionen. Kvoten på 4 000 personer med 100 procents lönesubvention i den tredje sektorn har lett till att organisationer inte längre sysselsätter lika många av de arbetslösa som är mest utsatta. Det är positivt att lönesubventionerat arbete styrs i större utsträckning till företag, eftersom de har de bästa resultaten i fråga om sysselsättning i fortsättningen. Men det att man samtidigt avvecklar sysselsättningen i organisationerna leder till mindre möjligheter till lönearbete för dem som är mest utsatta och till nedläggning av organisationernas betydande arbete för samhällelig välfärd. Begränsningen försvårar exempelvis ordnande av tjänster för ensamboende pensionärer för att klara vardagen.
Exempelvis verkstäder är för partiellt arbetsföra eller personer som länge varit arbetslösa en väg att genom lönesubventionerat arbete återkomma till den öppna arbetsmarknaden.
Arbetskraftspolitisk integrationsutbildning
Med avseende på invandrarnas integration är det av primär vikt att ta till sig finska språket, skrivfärdigheter och lagbundenheterna i det finländska arbetslivet. Något som försvårar läget är dåliga eller svaga läs- och skrivfärdigheter i det egna modersmålet. En genväg som kan fungera är att ge invandraren ett sammanhang på en arbetsplats i kombination med grundläggande utbildning. Särskilt invandrarkvinnorna utgör en grupp som riskerar att isoleras hemma för att sköta barn, utanför samhället och arbetslivet. Samhällelig och regional segregation måste undvikas på alla sätt där det redan finns lösningar eller där sådana står att finna i regionens, kommunens eller stadsdelens särdrag och i näringsstrukturen.
Vi föreslår
att beslutsdelen i moment 32.30.51 ändras så att maximigränsen på 4 000 sysselsatta personer och lönetaket stryks.
att riksdagen ökar moment 32.30.51 med 22 500 000 euro och att följande uttalanden godkänns:
Reservationens förslag till uttalande 9
Riksdagen förutsätter att regeringen vidtar mer effektiva åtgärder för att främja integrationen runtom i Finland, underlätta partiellt arbetsföras deltagande i arbetslivet och förbättra rehabiliterande verksamhet som främjar arbetsförmågan.
Reservationens förslag till uttalande 10
Riksdagen förutsätter att regeringen skyndsamt vidtar åtgärder för att slopa den i beslutsdelen till moment 32.30.51 angivna begränsningen till 4 000 årsverken för lönesubventioner till aktörer inom den tredje sektorn.
Huvudtitel 33
SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
60. Av kommunerna anordnad social- och hälsovård
31. Det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården och vissa andra utgifter (reservationsanslag 3 år)
Barnhusmodellen
Regeringen föreslår i sin tilläggsbudget ett anslag på 813 000 euro för att stödja etableringen av en verksamhetsmodell med barnhus för utredning och förebyggande av sexualbrott. Barnhusmodellen ska främja möjligheterna att samarbeta, undersöka och dela information över sektorsgränserna när det finns misstanke om att ett barn har utsatts för misshandel eller sexuellt utnyttjande.
Meningen är att barnhusmodellen ska införas i Helsingfors och Uleåborg.
Modellen är värd allt understöd, och det finns behov av barnhus överallt i landet. Man bör satsa på förebyggande av sexualbrott mot barn så att behoven i alla områden blir tillgodosedda.
Vi föreslår
att riksdagen ökar moment 33.60.31 med 1 000 000 euro för att öka den regionala täckningen av barnhusmodellen, som effektiviserar förebyggandet och utredningen av sexualbrott mot barn.
Stöd till offer för sexualbrott
Istanbulkonventionen om våld mot kvinnor förpliktar Finland att inrätta stödcenter för personer som utsatts för sexuellt våld. Det första Seri-stödcentret öppnades vid HUS Kvinnoklinik 2017.
Seri-centret är en enhet med låg tröskel dit ett offer kan söka sig på egen hand eller tillsammans med sina anhöriga eller dit offret kan hänvisas av en myndighet. I centret får offret all service på samma ställe. I servicen ingår rättsmedicinsk provtagning av våldtäktsoffer, en helhetsbedömning av situationen, stöd för att klara sig under de närmaste dagarna, psykiskt stöd för att återhämta sig från den traumatiska upplevelsen samt en plan för den fortsatta vården. För att få komma till centret och få vård krävs det inte att man anmäler brottet, också om det uppmuntras till det.
Erfarenheten har visat att det har funnits ett stort behov av Seri-stödcentret vid Kvinnokliniken. Centret betjänar kunder i Helsingfors och Nyland. Meningen är att öppna nya center i anslutning till universitetssjukhusen i Tammerfors, Åbo, Uleåborg och Kuopio 2019. Problemet är att hitta tillräcklig finansiering.
Stödcentret vid Kvinnokliniken inrättades av Institutet för hälsa och välfärd i samarbete med Kvinnokliniken. Också social- och hälsovårdsministeriet har finansierat projektet. HUS svarar för verksamheten och kostnaderna för den. Enligt uppgift är det dock meningen att till exempel enheten i Tammerfors ska inrättas nästan uteslutande inom ramen för Tammerfors universitets nuvarande resurser.
Det skulle vara viktigt att staten deltar i finansieringen av Seri-centren, så att man kan säkerställa att verksamheten håller hög kvalitet och är tillgänglig och så att inrättandet av ett nytt stödcenter inte orsakar ett tryck på andra viktiga tjänster.
Vi föreslår
att riksdagen ökar moment 33.60.31 med 800 000 euro för att stödja verksamheten vid stödcentren för sexualbrottsoffer och att motiveringen under momentet kompletteras så att anslagen under momentet får användas för detta syfte.
INKOMSTPOSTER
Avdelning 12
INKOMSTER AV BLANDAD NATUR
35. Miljöministeriets förvaltningsområde
20. Överföring från statens bostadsfond
Den extra intäktsföringen på 73 miljoner euro från statens bostadsfond strider mot riksdagens enhälligt antagna linje. Riksdagen godkände i oktober 2018 enhälligt revisionsutskottets betänkande om utveckling av bostadspolitiken (ReUB 3/2018 rd). I ett ställningstagande i betänkandet förutsatte riksdagen att regeringen bevarar Statens bostadsfonds självständiga och oberoende status, och att fondens tillgångar dessutom används för boende.
Vi föreslår
att moment 12.35.20 utgår ur budgeten.
Avdelning 13
RÄNTEINKOMSTER, INKOMSTER AV FÖRSÄLJNING AV AKTIER OCH INTÄKTSFÖRING AV VINST
03. Utdelningsinkomster och inkomster av försäljning av aktier
01. Utdelningsinkomster, kapitalåterbäringar och inkomster av försäljning av aktier
Regeringen har beslutat att grunda ett nytt bannätsbolag, Oy Suomen Rata Ab. Det föreslås att till balansräkningen för det nya bolaget ska överföras statsägda aktier till ett värde av 100 miljoner euro. När man beaktar transaktionskostnaderna, överlåtelseskatten och den minskade utdelningen uppskattas den totala effekten till 110 miljoner euro.
För att kompensera överföringen föreslås en ökning av intäktsföringarna från försörjningsberedskapsfonden (37 miljoner euro) och Statens bostadsfond (73 miljoner euro).
Vi kan inte godkänna att man rör balansräkningen för Statens bostadsfond. Motiveringen till detta finns under moment 12.35.20 ovan.