6) Hallituksen esitys suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten
arviointia koskevaksi lainsäädännöksi
sekä laiksi strategisesta ympäristöarvioinnista
tehdyn pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia hiljentymään.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti haluaisin todeta ympäristövaliokunnan
mietinnöstä, joka on tämän vuoden
ensimmäinen mietintö, sen, että kun tässä on
kysymys strategisesta ympäristöarvioinnista, niin
on samalla myös niin, että eduskunta hyväksyy,
toivon mukaan huomaamme sen, Kiovassa 21. päivä toukokuuta
2003 strategisesta ympäristöarvioinnista tehdyn
pöytäkirjan, joka liittyy Århusin sopimukseen.
Århusin sopimushan oli hyvin voimakkaasti esillä tässä salissa
aikaisemmin viime vuonna. Sopimus takaa kansalaisten mahdollisuuden osallistua
omaan elinympäristöönsä liittyvään päätöksentekoon,
ja eduskunta myös hyväksyi Århusin sopimuksen
ja ratifioi sen, ja tämä on merkittävä asia.
Tässä nyt parannetaan ja vahvistetaan edelleenkin
kansalaisten mahdollisuuksia oman elinympäristönsä kehittämiseen
ja myös niin, että muutoksenhakuoikeudesta ympäristövaliokunnan
mietinnössä on myös todettu. Mitään
oleellista heikennystä ei valiokunta ole nähnyt
aiheelliseksi hyväksyä.
Myöskin sellainen asia kuin valtioiden rajat ylittävät
ympäristövaikutukset on tärkeä Suomi—Venäjä-rajalla.
Ongelma on se, että Venäjä ei ole hyväksynyt
Ece:n alaisen Espoon sopimuksen päätösasiakirjaa.
Se on sen allekirjoittanut mutta ei ole ratifioinut. Sen vuoksi
Suomelta on puuttunut mahdollisuus vaikuttaa esimerkiksi Suomenlahden
pohjukan öljysatamien rakentamiseen.
Tietysti aina on vähän ongelmallista, että eduskunta
tekee usein päätöksiä tietämättä suuressa
salissa, mistä aina on puhe, mutta pääasia on
se, että valiokunnat kuitenkin ovat asiasta tietoisia.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! On tärkeätä,
että kansalaiset voivat osallistua oman ympäristönsä suunnitteluun
ja voivat tarvittaessa käyttää myös
erilaisia valitusinstansseja silloin, kun heidän mielestään
on tehty lainvastaisia ratkaisuja. Kuitenkin tänä päivänä ihan käytännön
esimerkkien kautta tilanne varsinkin tällaisten aiheettomien
ja pelkästään hankkeiden viivyttämiseen
tähtäävien valitusten kannalta on muodostumassa
ja muodostunut osin kestämättömäksi.
Meillä on näköjään
niillä, joilla on siihen halua ja valmiuksia, mahdollisuus
täysin aiheettomilla valituksilla ja valittamalla jokaisessa käänteessä ja
jokaisesta yksityiskohdasta viivyttää vuosikausilla
sellaisten hankkeiden etenemistä ja toteuttamista, joiden
hankkeiden osalta on täysin demokraattisessa päätöksenteossa
tehty asianmukaiset päätökset. Tunnettu
tapaus on tietysti Vuosaaren satama Helsingissä, mutta
se ei ole lainkaan ainoa. Päinvastoin, eri puolilla maata
on jatkuvasti sellaisia tilanteita, joissa nykyiset valitusmahdollisuudet
antavat erilaisten hankkeiden jarrumiehille ja jarrunaisille aivan kohtuuttomia
mahdollisuuksia estää ja hidastaa tarpeellisten
ja tärkeiden hankkeiden etenemistä. Odotan ja
edellytän, että hallitus perkaisi tätä tilannetta
ja ryhtyisi toimenpiteisiin sellaisten lainsäädäntöuudistusten
aikaansaamiseksi, jotka yhtäältä turvaavat
oikeusturvaan kuuluvat valitusmahdollisuudet, mutta toisaalta estävät
valitusmahdollisuuksien nykymuotoisen jatkuvan väärinkäytön.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuo, mistä ed. Zyskowicz käytti
puheenvuoron, on sinänsä tärkeä asia,
mutta on myös todettava, että ympäristöministeriö on
tutkituttanut — ja se julkaistiin toukokuun lopulla 2002
tämä tutkimus — sen, miten paljon uuden
maankäyttö- ja rakennuslain aikana on yleensä kaavoista
valitettu. Tuon tutkimuksen mukaan valitusmäärät
eivät ole oleellisesti lisääntyneet.
Hyvin maltillisia ovat olleet nimenomaan ympäristöjärjestöjen
valitusmäärät. Naapurivalitukset, tyypillinen
rajariitakysymys, naapurisopuun liittyvät valitustyypit,
ovat yleisimmät. Näin ollen, kun ympäristövaliokunta
on hyvin usein, toistuvasti, tähän asiaan paneutunut — meillä on
myös aktiivisia valiokunnan jäseniä,
jotka ottavat tämän asian hyvin tosissaan — niin
on osoittautunut, että ei ole sellaista kriittistä ongelmaa,
joka vaatisi lain muutoksia.
Mutta missä tarvitaan, puhemies, muutoksia tai lisäresursseja,
on nimenomaan hallinto-oikeudet. Niiden jutturuuhkat ovat toki ongelma, josta
johtuu tällainen viive, mihinkä ed. Zyskowicz
viittasi. Näin ollen tämä on asia, johonka myös
ympäristövaliokunta omissa lausunnoissaan ja mietinnöissään
on kiinnittänyt huomiota, ja tässä on
varmasti syytä odottaa, että hallitus tekisi tässä asiassa
enemmän kuin on tehnyt.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluaisin myöskin huomauttaa ed.
Zyskowiczille, että mitä aikaisemmin mukaan päästään
vaikuttamaan erilaisiin ympäristöä koskeviin
suunnitelmiin, ohjelmiin ja tietysti myös hankkeisiin,
niin sitä varmemmin taataan se, että kaikki tärkeät
näkökohdat ovat keskustelussa mukana, ja sitä varmemmin
voidaan luottaa siihen, että myöhäisemmässä vaiheessa
ei sitten tule valituksia. Sitten, ed. Zyskowicz, nyt on samalla
käsittelyssä ollut myös ympäristönsuojelulain
muutos, jolla myöskin yritetään taata
sitä, ettei kävisi niin, että isoja hankkeita
koskevia lupamenettelyjä hajotetaan aivan tarpeettoman
moneen pirstaleeseen, niin että kenellekään
ei synny kokonaiskuvaa. Eli tämmöinen kokonaisarviointi
ja sitten varhainen osallistuminen ovat sellaisia modernin ympäristöpolitiikan
välineitä, joita uskon, että myös
kokoomus varmasti voi kannattaa.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hautala on aivan oikeassa siinä,
että riittävän aikaisin informaation
antaminen asioista usein estää tarpeettomat valitukset.
Mutta toisaalta, puhemies, tämä ed. Zyskowiczin
näkökulma on kyllä tänä päivänä varteenotettava.
Valitusoikeus pitää olla kansalaisilla, mutta
valitettavan usein sitä käytetään
väärin. Sillä itse asiassa estetään
monia hankkeita, varsinkin sellaisia hankkeita, joilla on taloudellista
merkitystä, tai esimerkiksi paikallisesti näyttää olevan
halua estää hankkeita, jotka liittyvät
erityisryhmien asuntolatoimintaan, kaavalaajennuksiin. Näiden
hankkeiden estämisellä voidaan vaurioittaa itse
näiden kohteena olevien heikoimmassa asemassa olevien ihmisten
olosuhteiden parantamista.
Puhemies! Ed. Tiusanen kiinnitti myös tärkeään
näkökulmaan huomiotaan, kun hän totesi, että hallinto-oikeuksissa
valitusten käsittelyyn tarvittavia resursseja on liian
vähän. Nythän usein valittajalla ei ole
tarkoitus vahingoittaa tätä prosessia vaan etsiä oikeus
sille näkemykselleen, jonka puolesta hän valituksen
tekee, mutta sitten tämä hallinto-oikeuskäsittely
ei yksinkertaisesti etene, ja silloin nämä vauriot
voivat olla suuremmat kuin alun alkaen on tarkoitettu.
Tuija Brax /vihr:
Herra puhemies! Myös lakivaliokunta on tässä työnsä aikana
tällä vaalikaudella perehtynyt näihin
väitettyihin ongelmiin turhista ja tahallisista, shikaaniluonteisista valituksista.
Kansanedustaja Tiusanen täällä jo viittasi
ympäristöministeriön tutkimukseen, ja siitä kyllä selviää aika
hyvin, minulle ainakin itselleni hiukan yllätykseksikin,
että ylivoimainen joukko näitä jarruttajavalittajia
ja niin sanottuja turhia valittajia ovatkin yleensä maanomistajat: naapurimaanomistajat,
kilpailevat liikelaitokset tai naapurit. Silloin tietysti herää se
kysymys, että kun katsotaan turhia valituksia, niin ilmeisesti
ainoa oikea tapa on nopeuttaa tätä käsittelyprosessia.
Hallinto-oikeudet ovat jo nykyresursseilla nyt hyvin valistuneesti
yrittäneet nopeuttaa sitä, milloin huomataan,
että kysymys on aivan selvästi shikaaniluontoisesta
valituksesta tai valituksesta, josta nähdään
aika pian, että siitä puuttuu oikeudelliset perusteet.
Hallinto-oikeuksien pitäisi pystyä jatkossa vielä nopeammin
erittelemään ne tapaukset, joissa on selvästi
aitoja oikeudellisia, juridisia väittämiä,
mihin ed. Olinkin täällä viittasi. Niissä joskus
on, useinkin on, ja se nähdään myös
siinä, että korkein hallinto-oikeus on monesti
kumonnut laittomina monia hankkeita, joista on valitettu. Mutta
sitten on myös näitä selvästi
jarrutushankkeita, muun muassa naapurien taholta tulleita hankkeita,
ja ne pitäisi tunnistaa ja voida käsitellä nykyistä nopeammin.
Ja ystävät hyvät, saman ministeriön
arvion mukaan, johon täällä viitattiin,
yhdeksän uutta hallintotuomaria tekisi tässä asiassa
jo ihmeitä. Jos haluatte parannuksen ed. Zyskowiczin nostamaan
asiaan, kannattakaa yhdeksän uuden hallintotuomarin nimeämistä tähän
valtakuntaan.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On varmaan totta, että valituksia
ei määrällisesti ehkä ole tullut
lisää, mutta tosiasia on, että niitten
käsittely kestää erittäin kauan.
Tämä on se ongelma. On aika helppo yhtyä tuohon
ed. Zyskowiczin näkemykseen, että asialle tulisi
tehdä jotakin, ja tämähän on
hyvin pitkälti sitten perustuslaillinen kysymys.
Mutta nyt kun on yva ja nyt tulee sova, niin varmasti kansalaiset
pääsevät puuttumaan joka asiaan. Itse
en ole täysin vakuuttunut, oliko tässä tarvis
lisätä tätä arviointimenettelyä,
koska minusta ympäristövaikutusten arviointiin
aikaisempikin laki oli riittävä ja kansalaiset
olisivat päässeet minun mielestäni jo
aikaisemmin kyllä hyvin mukaan. Tässä on
omat riskinsä, että tämä laajenee
niin laajalle, kun se saattaa koskea myös kuntien talousarvioita
ja kaikkea muuta. Tästä tulee merkittävä uusi
byrokratia tähän hallintokoneistoon, ja minä uskon,
että laatijien tavoite ei kuitenkaan ole ollut se. Mutta
on mielenkiintoista seurata, miten tämä prosessi
sitten kaiken kaikkiaan lähtee eteenpäin. Minusta
on ollut hyvää se tässä keskustelussa,
että kaikki ovat kantaneet huolta siitä, että nämä prosessit
oikeusistuimissa tulisi saada nopeammiksi ja sitä kautta tämä yhteiskunnan
kehitys oikeille raiteille.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Valituksia on tehty sekä vanhan
rakennuslain että uuden maankäyttö- ja
rakennuslain voimassa ollessa, ja pelkkä määrä ei
ole se ratkaiseva asia, kuinka paljon tehdään
valituksia, vaan monta kertaa, vaikka tehdään
vähemmän valituksia, niitä tehdään
hyvin merkittävistä asioista ja saatetaan vaikuttaa
hyvinkin laajoihin kehittämiskysymyksiin. On tehty myös
paljon tarpeettomia valituksia, jotka ovat vaikeuttaneet hyvinkin
kohtalokkaasti jopa kokonaisten kuntien kehitystä, yritysten
vaikeuksista sitten puhumattakaan. Mutta toisaalta meillä on
tilanteita, joissa yksityinen kansalainen kokee itsensä ihan
avuttomaksi ja valittaa jo pelkästään
sen vuoksi, jotta hän saisi yleiseltä valitusprosessilta
itsellensä oikeutta.
Minä pidän tässä tilanteessa
erittäin tärkeänä, että ympäristöministeriö ja
ympäristökeskukset asennoituvat yksityisiin kansalaisiin
ja yrityksiin, yritysten edustajiin, myöskin neuvonantajina
ja nimenomaan neuvonantajina etukäteen niin, että eivät
koe itseänsä pelkiksi kontrolloijiksi, joilla
on aina vaan mahdollisuus puuttua, jos he näkevät
jotain kielteistä. Ennakkoneuvonta on erittäin
tärkeä. Aivan valitettava tosiasia on se, että tänä päivänä ympäristöministeriön
alaiset organisaatiot ja ministeriö itse eivät
tässä suhteessa ole yhtä hyviä kuin
aikaisempina vuosina, vaan ovat selvästi etääntyneet
kansalaisista ja mieluummin kontrolloivat ja rankaisevat kuin neuvovat
ja auttavat.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Allekirjoittaneella on omaa paikallista ajankohtaista
kokemusta ympäristövaikutusten arvioinnista erään
paikallisen hankkeen yhteydessä. Sillä kohtaa
voisi sanoa, että kansalaisten ja eri tahojen ja järjestöjen
herääminen sitten lopultakin kestää aika
kauan. Tällainen vaikutusten arviointiprosessi on voinut
olla jo lähes vuoden liikkeellä, ja vasta sitten
aivan loppumetreillä kaikesta tiedottamisesta, kaikista
kuulemistilaisuuksista ja keskustelutilaisuuksista huolimatta aivan
siellä kalkkiviivoilla lähtevät nämä valitusasiat
liikkeelle, ja tavallaan koko se prosessi ontuu sen takia, että ne
kielteiset näkemykset eivät ole heti siellä käytettävissä.
Tämä ympäristövaikutusten arviointiprosessi
on erittäin työläs yleensäkin,
vie viranomaisilta paljon aikaa ja kaikilta virkamiehiltä paljon
aikaa, ja myöskin siltä taholta, joka esimerkiksi
jotain lupaa hakee, se vie todellakin sekä rahaa että aikaa.
Siinä, mitä ed. Zyskowicz tässä peräänkuulutti,
varmasti on näin, että jos kerran on laki, jossa on
valitusoikeus, niin kyllä kai silloin pitää voida
saada valittaa, mutta joku kohtuus tässä ajassa,
mikä siihen käytetään, ja yleensä asioiden
etenemisessä tässä yhteiskunnassa pitää olla.
Ed. Kari Rajamäki merkitään
läsnä olevaksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä olen tyytyväinen
tähän käytyyn keskusteluun, koska mielestäni
eri puolilta salia on tunnistettu tämä sama ongelma,
jonka nostin esiin, eli olemme varmasti kaikki yhtä mieltä siitä,
että oikeusturva ja miksei moderni ympäristöpolitiikkakin
edellyttää kansalaisille riittäviä valitusmahdollisuuksia.
Mutta toisaalta pitää olla yhtä mieltä myös
siitä, että sellaisia valitusmahdollisuuksia ei
tule tarjota, joiden ainoa tarkoitus on pyrkiä ja onnistua
kohtuuttomalla tavalla viivyttämään erilaisten
tärkeiden, kuntien kannalta, yksityisten maanomistajien
tai isompienkin alueiden kannalta tärkeiden hankkeiden
etenemistä. En ole ollut tässä osoittamassa
sormella ympäristöjärjestöjä,
vaan toki tiedän ja tiedämme kaikki, että tässä valittajajoukossa,
joka, voisi sanoa väärinkäyttää valitusmahdollisuutta,
on hyvin usein erilaisia naapureita ja lähimaanomistajia.
Olen siinä käsityksessä, että pelkästään
hallintotuomioistuinten voimavaroja lisäämällä tätä ongelmaa
ei pystytä hoitamaan. Sekin olisi tärkeätä.
Mutta kyllä tämä ongelman hoitaminen edellyttää myös
sitä, että nykyinen lainsäädäntö tältä osin
katsotaan läpi ja tehdään siihen sellaisia
tarpeellisia ja tarkoituksenmukaisia muutoksia, jotka estävät
tai ainakin hillitsevät nykyisen kaltaista valitusmahdollisuuksien
väärinkäyttöä. Mielikuvani
on, että myös hallitusohjelmassa olisi tämänhenkinen
kirjaus, ja haluankin näin ollen kannustaa hallitusta tässä asiassa
etenemiseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun eduskunta hyväksyi maankäyttö-
ja rakennuslain, joka on siis kaavoitukseen liittyvää lainsäädäntöä,
samalla hyväksyttiin se, että kaavojen sisällöstä ei
voi enää valittaa. Siis sisältövalituksia
ei enää ole. On ainoastaan oikeudellinen valitusmahdollisuus,
onko kaavan käsittelyyn liittynyt piirteitä, jotka
eivät ole hyvän hallintokäytännön
taikka maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämällä tavalla
suoritettuja toimenpiteitä. Näin ollen tämä painopiste
koko asiassa siirtyy sinne kaavan alkuvaiheeseen, jolloinka kansalaisten
pitäisi osata sanoa sanottavansa, jotta kaavaa voidaan
oikealla tavalla kehittää. Tämä valittaminen
myöhemmin on tältä osin myös
tuloksetonta.
Mutta muistutan myös ed. Zyskowiczin puheenvuoron jälkeen
mieleen sen, että Suomi on sitoutunut kansainvälisiin
sopimuksiin, jotka edellyttävät mahdollisuuden,
muun muassa Århusin sopimus, kansalaisille juuri tämän
oikeuden vaikuttaa omaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon, ja kun tähän
osallistumisoikeuteenhan liittyy myös valitusoikeus, niin
siihen ei mielestäni ole syytä kajota. Muuten
on jo nyt uusissa lainsäädännöissä selvästi
osoitettu se, että useampaan kertaan ikään
kuin samasta asiasta valittaminen on pyritty eliminoimaan. Se on kai
ihan järkevää.
Tämä, mikä liittyy tähän
tämän päivän asiaan, suunnitelmien
ja ohjelmien ympäristövaikutusten arviointiin,
nyt lienee myös sellainen positiivinen asia, että myös
suunnitelmia voidaan ajoissa arvioida ympäristönäkökulmasta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Melko suoralta kädeltä voi
sanoa, että olen ed. Tiusasen kanssa täysin eri
mieltä tästä kohtuuttomasta valitusmahdollisuudesta.
Suomessa on aivan ihmeellinen tämä oikeuskäytäntö,
sillä melkein kaikesta voi valittaa ja nimenomaan siitä kaikesta,
mikä ei sille valittajalle edes itselle kuulu.
Ed. Brax otti esille täällä näkemyksen,
että maanomistajat valittavat useimmiten. Mielestäni
kuuluu tähän omistavaan yhteiskuntaluokkaan se,
että voi omiensa puolta pitää. Silloin
siinä on selvä juoni ja selvä peruste
olemassa. Näin ymmärrän, että sitä ei
edes voi kyseenalaistaa.
Mutta, herra puhemies, ed. Zyskowicz sanoi, ettei osoitettaisi
ympäristöjärjestöjä.
Itse kyllä olen valmis niitä osoittamaan aika
herkästikin. Esimerkkinä otan läheltä näkemyksen
tähän asiaan. Kun mansikanviljelijä saa
rastaanampumisluvan, niin nyt viimeisten oikeuskäytäntötapausten
perusteella ympäristöjärjestöt
voivat siitä luvasta valittaa, niin että mansikat
homehtuvat ja joutuvat kaikki rastaitten suihin. Jos mikä,
niin tämä osoittaa sen, että kyllä Suomessa
on aivan kohtuuton valitusmahdollisuus olemassa. Omistavan luokan
isännän asemasta ei kanna kukaan huolta. Ei ole
eduskunnan salissa edes kunnon porvaria, semmoista, joka uskaltaisi
tämänkin asian esille nostaa. Toivon, että ed.
Kuosmanen käyttäisi tästä myöskin
puheenvuoron. (Naurua)
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka käsittelyssä on
yva-menettely ja siihen liittyvä valitusten käsittely,
niin en malta olla ottamatta esille tätä normaalia
niin sanottua kaavakäsittelyä, johon liittyen
valitukset ovat niitä ongelmallisimpia, sanotaanko, tämän
päivän yhteiskunnassa. Haluaisin korostaa sitä,
että monta kertaa menettelytapakysymykset kätketään,
piilotetaan, tällaisiin niin sanottuihin muihin valituksiin,
jolloin asioiden käsittelyn pitkittyessä juuri
kohde, johon nämä valitukset kohdistuvat, kärsii
tavattomia taloudellisia menetyksiä. Tekisipä mieli
sanoa, kuinkahan ja milloinkahan päästään
siihen menettelyyn, että tällainen valitusten
kohteeksi joutunut voisi enemmältään ruveta
valittamaan siitä, että hänen taloudelliset menetyksensä ovat
korvaamattomat, joihin ei kukaan puutu missään
käsittelyvaiheessa. Elikkä haluan korostaa sitä,
että menettelytapakysymykset valituksissa ja sitten varsinaiseen
kaavaan liittyvät valitukset ovat ihan eri asia. Niitä pitäisi
pystyä käsittelemään erillään
toisistaan.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Brax puuttui täällä aivan
oikein hallinto-oikeuksien resursseihin. Kun maankäyttö-
ja rakennuslaki säädettiin muutama vuosi sitten
uudelleen ja luovuttiin kaavojen alistamisesta ympäristöministeriöön,
niin siitä seuraa välittömästi
se, että ympäristöministeriössä ei
enää tarvita niin paljon resursseja tässä asiassa,
jolloin siellä on vähän löysää ja
sieltä voidaan siirtää voimavaroja hallinto-oikeuksiin
ja saada sinne muutama tuomari lisää käsittelemään
näitä asioita, jotta ne päätökset
syntyisivät nopeammin.
Toinen asia, mikä voitaisiin tehdä, on se,
että voitaisiin luopua tietystä valitusmahdollisuudesta,
mikä tällä hetkellä on olemassa
esimerkiksi alueellisilla ympäristökeskuksilla.
Hattulan kunta teki vähän aikaa sitten osayleiskaavan,
josta valittivat hallinto-oikeuteen ainoastaan Museovirasto ja ympäristökeskus.
Molemmat hävisivät hallinto-oikeudessa kantansa.
Sen jälkeen tästä asiasta korkeimpaan hallinto-oikeuteen
valitti enää ainoastaan alueellinen ympäristökeskus
ja sieltäkin KHO:sta tuli selvä tuomio, jossa
todettiin, että Hattulan kunta oli ihan oikeassa omassa
kaava-asiassaan. Eli ainoastaan alueellinen valtion viranomainen
valitti toiseen oikeusasteeseen, kun oli jo kerran hävinnyt
yhdessä oikeusasteessa, ja ainakin tämä tie pitäisi
sulkea pois. Tavallisella kansalaisella, niillä, keiden
etua asia koskee, pitää olla kaksi muutoksenhakumahdollisuutta,
mutta ei valtion viranomaisella.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Useassa puheenvuorossa on kiinnitetty huomiota
siihen, että saataisiin lainsäädäntöä perattua
siten, että moninkertaiset päällekkäiset
muutoksenhakumahdollisuudet poistettaisiin. Tässä riittää tehtävää.
Sellainen tarkempi arviointi on tehty liikenneministeriössä.
Siellä ei kovin paljon löytynyt nopeasti vaikuttavia
lääkkeitä, mutta kuitenkin jotakin. Ympäristöalalla
semmoista ei ole laajassa mielessä tehty, mutta on luvattu
tehdä. Oikeastaan ydinvoimala-asiat on semmoinen laaja
lainsäädäntö, jossa on tarkemmin
mietitty juuri tämä, että rajataan vain
näihin solmukohtiin se muutoksenhakumahdollisuus eikä jatkuvasti
voitaisi sitten uudelleen ja uudelleen pitkittää rakennushanketta eri
vaiheissa.
Hallinto-oikeuksissa ja koko hallinto-oikeuslinjassa on menossa
tämmöinen kaksivuotinen seurantaprojekti. On tehty
esityksiä, miten työmenetelmiä muuttamalla
saadaan käsittelyaikoja nopeutettua. On joitakin lakiesityksiä valmisteltu
ja tulossa, joissa näitä valitusreittejä oikaistaan
tai tehdään järkevämmiksi. Paljon
tälläkin saralla riittää tehtävää.
Ihan tähän esitykseen liittyen voisi huomautuksena
ympäristövaliokunnalle esittää,
että täällä on tehty tällainen
aika epämääräinen muutoksenhakuun
liittyvä ohjausmomenttilisäys, lisäys 11 §:ään.
Näyttää, että asiantuntijoina
ei ole kuultu ainuttakaan oikeusministeriön eikä myöskään
näiden hallintotuomioistuinten edustajaa. Jos tällaisia
muutoksenhakuun liittyviä muutoksia tehdään,
niin kyllä aika lailla perustekijä olisi, että kuultaisiin
sitten juuri siitä kysymyksestä, aiheuttaako se
jotakin ylimääräistä mutkaa. Vaikuttaisi,
että tämä ei perustaltaan aiheuttaisi, mutta
tällaisia lisäsäännöksiä ei
ole syytä erikoislainsäädäntöön
tehdä, koska aina tämmöiset ylimääräiset
koukerot mutkistavat tilanteiden tulkintoja, kun pitäisi
pyrkiä mahdollisimman selväpiirteiseen muutoksenhakujärjestelmään
ja muutoksenhakuoikeuden määrittelyyn.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä siihen, mitä ed.
Zyskowicz totesi, että lähtökohtana,
totta kai, tulee olla sen, että kansalaisten eri tahojen
valitusoikeus tulee taata. Mutta meillä on lähivuosilta
valitettavia esimerkkejä, jossa varsinkin merkittävien
elinkeinopoliittisten hankkeitten yhteydessä on ikään
kuin useaan kertaan eri oikeusasteisiin valittamalla pyritty viivyttämään.
Uskon, että valitettavasti ei voi välttyä käsitykseltä,
että tämä on juuri valittajien pyrkimyskin,
että kun tiedetään, että oikeusistuimet
ovat ruuhkautuneita, valittamalla ikään kuin jarrutetaan
sitä hanketta ja pyritään siihen, että hankkeet
sitten omalta osaltaan kaatuisivat. Valitettavasti kotikaupunkini
Kotkakin on huono esimerkki siinä suhteessa, että varsin merkittävästä elinkeinopoliittisesta
hankkeesta, joka valtuustossa selkeällä enemmistöllä päätettiin,
sitten vähemmistöön jääneet
useaan kertaan valittivat. Nyt valitukset ovat ohi ja hanke käynnissä,
mutta ihan en päässyt kyllä lopulliseen
käsitykseen ministerin vastauksesta, siitä, millä tavalla
tämä moneen kertaan valittaminen samasta asiasta
voitaisiin estää, olisiko se joku tämmöinen
valituslupakäytäntö, että kertaalleen
käsitellyn valituksen jälkeinen prosessointi edellyttäisi ikään
kuin korkeimman oikeuden tyyppistä valituslupaa. Mutta
jotain muutosta tähän täytyisi kyllä saada.
Ed. Kimmo Tiilikainen merkitään
läsnä olevaksi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä esitystä hyvänä.
Tässä on erinomaisen tähdellistä,
että tässä yva-menettelyssä kansalaisten
mahdollisuutta reagoida, osallistua ympäristötilanteen
arviointiin, vahvistetaan. Sen sijaan pidän hieman yllättävänä juuri
sitä, mitä ed. Zyskowicz ja viimeisessä puheenvuorossa
ed. Häkämies totesivat, että hekin pitävät
kansalaisten osallistumismahdollisuuksia tärkeinä tässä,
mutta viittasivat sitten siihen, että nimenomaan kansalaiset
olisivat niitä, jotka monissa tilanteissa vaikeuttavat
järkevien hankkeiden eteenpäin menemistä ja
tarkoituksella käyttävät ympäristölainsäädäntöä välineenä viivästyttääkseen
erilaisia hankkeita. Niiden kokemusten perusteella, joita henkilökohtaisesti
minulla on, ja mitä olen itse myöskin joutunut
arvioimaan yleisemmällä tasolla, ei ole niinkään
monesti kysymys kansalaisista tai ympäristöjärjestöistä tai
edes naapureista, jotka valittavat, vaan olennaiset valittajat ovat
useimmiten kilpailevia yrityksiä. Tämähän on
tietysti se ongelma, minkä kanssa joudutaan painimaan.
Kilpailijat käyttävät ympäristölainsäädäntöä välineenä vaikeuttaakseen
elinkeinotoiminnan kannalta järkeviä hankkeita.
Minusta olisi tähdellistä, että kokoomuksen
edustajat myöskin osaisivat alleviivata tätä ongelmaa,
joka tulee nimenomaan toisten yrittäjien taholta, ja tässä tätä ongelmaa
on aika paljon.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Tunnustaudun Zyskowicz—Häkämies-linjalle
tässä asiassa, eli valitusoikeuksia pitää olla,
mutta joku tolkku pitää myöskin olla.
Heidän puoluetoverinsa Paula Kokkonen sanoi perustuslakivaliokunnan
puheenjohtajana, kun yritin saada oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin
välistä rajanjakoa täysin selväksi:
"Ei. Suomi on oikeusvaltio. Täällä pitää saada
valittaa kaikesta ja kaikkialle." Terveysalalla voi välittömästi
luetella kymmenen tahoa, joihin potilaat voivat valittaa. He eivät
oikein itsekään tiedä, mihin kannattaa
ja minne voi, ja varmuuden vuoksi valittavat moniaalle.
Kerron kaksi ihan lyhyttä esimerkkiä ed. Kimmo
Kiljuselle ei-kilpailevista firmoista.
Y-Säätiö osti Vaasan kaupungilta
tontin seitsemän vuotta sitten mielenterveyspotilaiden
palveluasunnoiksi. Sen jälkeen Vaasan kaupunki itse laittoi
tämän tontin rakennuskieltoon. Naapurit valittivat
kahdesti korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ja seitsemän vuoden
kuluttua tontille päästiin rakentamaan.
Vastaava ja saman kaltainen oli Kyläsaaren rakentaminen.
Koko herrasväki Lauttasaaresta inhosi Lepakkoluolaa, jota
ei voitu purkaa, kun kilpaileva yritys valitti, kun varastoalueelle — siinä yritettiin
nyt varastoida, Kimmo Kiljunen, ihmisiä — Kyläsaareen
ryhdyttiin suunnittelemaan korvaavaa laitosta. Kahdeksan vuotta
kesti Kyläsaaren rakentaminen, ja sekin purettiin heti, kun
varastoalueelle Arabianrantaan ryhtyi tulemaan parempia kansalaisia
asumaan, ja nyt asunnottomilla on Sahaajankatu, josta minä valitan, että sellaisia
ei saisi pitää, mutta tällaisille valituksille
ei ole mitään kuulijakuntaa.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on ollut
hyviä kannanottoja, ed. Taipaleen kannanotto viimeinen.
Olen samaa mieltä kuin ed. Kerola, että nuo menettelytapavalitukset
ja kaavaan liittyvät valitukset täytyy saada erilleen.
Mitä tulee ed. K. Kiljusen väittämään,
että yritykset valittavat toisistaan, on varmaan totta, mutta
tässä täytyy saada tämä käytäntö niin,
että olkoon se sitten yritys tai yksityinen taho tai mikä taho
hyvänsä, sille pitäisi saada vastuu, sanktio,
siitä valituksesta, minkä se tekee, elikkä myös
taloudellista vastuuta valittajalle, jos se tahallisesti valitusta
tekee. Näin usein tapahtuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä jo jonkin aikaa sitten
ed. Seppo Lahtela kaipasi itseään kovempaa porvaria
tänne esiin. Minä voin, arvoisa puhemies, vakuuttaa,
että sellaista ei löydy täältä ollenkaan.
Ed. Seppo Lahtelaa ei tässä suhteessa voi kukaan
ylittää. Hänen arvomaailmalleen totean
vain sen, että kun olen sitä mieltä,
että nämä ratkaisut, joita nyt käsitellään,
ovat ihan hyviä, se johtuu yksinkertaisesti siitä,
että asiat voidaan jakaa hyötytavoitteisiin ja itseisarvoisiin.
Meillä, joilla ei ole mitään, on kuitenkin
jotakin. Meillä on itseisarvoiset pyrkimykset, ja silloin
meitä varten pitää olla myöskin
vaikutusmahdollisuudet.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on jo viitattu
siihen, että isoihin ja yhteiskunnallisesti merkittäviin
hankkeisiin liittyy vielä sekin ongelma, että niiden
yhteydessä voidaan valittaa ja valitetaan lukuisissa eri
vaiheissa. Tätä kelpaa havainnollistaa tapauksella
Vuosaaren satama.
Vuosaaren sataman yhteydessä on valitettu seuraavista:
1) seutukaava, 2) asemakaava, 3) Kaakkois-Vantaan osayleiskaava,
4) Helsingin yleiskaava, 5) valtakunnalliset alueiden käyttötavoitteet,
6) poikkeus Natura-alueen heikentämiskiellosta, 7) sataman
ja meriväylän vesioikeuden lupa, 8) Natura-alueen
rajaus, 9) vesi- ja kalataloudellisen tarkkailuohjelman hyväksyminen, 10)
sataman ympäristölupa, 11) ratasillan vesioikeudellinen
lupa, 12) tiesuunnitelman hyväksymispäätös,
13) radan lunastuspäätös, 14) ratapihatöiden
meluilmoitus, 15) meriväylän rakentamista koskeva
meluilmoitus. Lisäksi on tehty kaksi hallintopakkohakemusta,
yksi vetoomus Euroopan parlamenttiin ja kaksi kantelua Euroopan
komissioon. Tämä oli tilanne vuosi sitten. Nyt
varmaan tämä lista on jo muutaman yksikön pitempi.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Erinomaista, että ed. Vapaavuori
käytti tuon puheenvuoron juuri edellä. Kerron
teille toisen konkreettisen esimerkin kotikunnastani Ilomantsista,
jossa Vapo Oy parhaillaan rakentaa voimalaitosta, joka samalla tuottaa
sähköä biopolttoaineella ja kuivatushöyryä laajenevalle
pellettitehtaalle. Siinä yhden valittajan valituksen seurauksena
tämä hanke, joka kustannusarvioltaan on noin 14
miljoonaa euroa, kallistui tämän valituksen aikana
yli 2 miljoonaa euroa, elikkä yli 2 miljoonaa euroa kallistuivat
valitettavasti terästuotteet sinä aikana, kun
rakennetaan tätä lämpövoimalaa
suurin piirtein teräksestä kokonaan. Yli 2 miljoonaa
euroa olivat kustannukset, ja valituksen perustelut olivat sellaisia,
että niitä ei tässä salissa
viitsi edes mennä sanomaan. Muistaakseni ... — No,
jääköön se tulevia keskusteluja
varten.
Mutta joka tapauksessa onhan mieletön tilanne yhteiskunnassa,
jos ajaudumme sellaiseen yhteiskuntaan, jossa valittamalla valittamisen
jälkeen yhteiskunnan kehittämisen linjat vetää hallinto-oikeus
esimerkiksi.
Mitä poliitikoilla silloin tekee, mitä eduskunnalla
tekee, jos jatkuvasti hallinto-oikeuksissa pyörii semmoinen
rumba, että mitään isoa hanketta ei pysty
tekemään, ei ole yhteiskunnallista poliittista
harkintaa siihen, miten tätä maata kehitetään,
vaan hallinto-oikeus viime kädessä sanoo aina,
mitä tehdään? Tästä on
niin paljon varoittavia esimerkkejä, ja tässä tapahtuu
se yksi. Pahin asia on se, että valtava määrä yhteisiä veroeuroja käytetään
sellaiseen tyhjyyteen, sellaiseen turhuuteen, josta ei hyödy
kukaan. Tulee pelkkää vahinkoa, ja sitten nekin
vähät rahat, mitä pitäisi suunnata
esimerkiksi terveydenhuoltoon, menevät tällaiseen
jonninjoutavaan jaaritteluun, josta ei hyödy kukaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä useampi
puhuja on todistanut sitä, ketkä käyttävät
väärin jarrutus- ja pitkittämismielessä valitusmahdollisuuksia
eli ketkä niistä viime kädessä hyötyvät:
ed. Kiljusen mukaan lähinnä kilpailevat yritykset,
ed. Taipaleen mukaan muun muassa herrasväki vai oliko vallasväki,
ed. Jari Koskinen kertoi valtion viranomaisen eli alueellisen ympäristökeskuksen
menettelystä jne.
Mielestäni tosiasia on se, että tilanne hyödyttää milloin
ketäkin. Siis eri hankkeissa, eri tilanteissa on eri hyödynsaajia.
Itse lähden siitä, että pitkittämällä,
jarruttamalla, tässä mielessä aiheettomalla
valittamisella, ei kenenkään pitäisi voida
väärinkäyttää järjestelmäämme
ja saada siitä hyötyä. Näin
ollen se, mitä olen hallitukselta edellyttänyt
ja mihin olen hallitusta kannustanut, on, että järjestelmää kehitetään,
siitä poistetaan moninkertaiset valitusmahdollisuudet,
siitä poistetaan sellaiset mahdollisuudet, jotka johtavat
vain järjestelmän väärinkäyttämiseen,
hankkeiden jarruttamiseen ja pitkittämiseen. Tämän kaltaiset
parannukset järjestelmässämme koituvat
milloin kenenkin tappioksi, joka haluaisi siinä konkreettisessa
tilanteessa käyttää järjestelmäämme
väärin jarruttaakseen ja pitkittääkseen hankkeita.
Toivon, että me kaikki, kun olemme sitä mieltä,
että milloin kukakin voi hyötyä käyttämällä järjestelmää väärin,
voisimme olla yksimielisiä siitä, että järjestelmää kohennetaan,
jotta sitä ei voisi käyttää väärin,
jotta ne päätökset, jotka on tehty demokraattisessa
ja laillisessa päätöksentekomuodossa,
voisivat toteutua kohtuullisessa ajassa ilman että valitusmahdollisuuksilla
saadaan kohtuutonta viivästystä ja hyötyä aikaiseksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On arvokasta, että oikeusministeri
Koskinen on paikalla. Hän viittasi puheenvuorossaan hallituksen esitykseen
243, annettuun ympäristövaliokunnan mietintöön
1 ja siihen, että ympäristövaliokunta
on lisännyt 5 momentin 11 §:ään.
Ministeri Koskinen totesi, että tämä on
tapahtunut kuulematta oikeusministeriön asiantuntijaa.
Haluan oikaista vain tämän virheellisen käsityksen,
joka pohjautuu siihen, ettei ympäristövaliokunnan
mietinnössä ole lueteltu tässä kohdin oikeusministeriötä,
sillä tosiasialla, että ympäristöministeriö,
kun se vastasi valiokunnan kysymykseen tämän momentin
suhteen, ilmoitti, että asiassa on konsultoitu oikeusministeriön
asiantuntijoita ja heillä ei ole ollut tähän
momenttiin vastaan sanomista.
Miksi tämä momentti on tänne otettu?
Siteeraan tämän momentin: "Tämän
lain mukaisen ympäristöarvioinnin puuttumiseen
voidaan vedota suunnitelmaa tai ohjelmaa koskevassa muutoksenhaussa
siten kuin muutoksenhausta erikseen säädetään."
Nimenomaan tämä haluttiin selvennyksen vuoksi,
koska syntyi kysymys, onko nimenomaan ympäristöarvioinnin
puuttumisella merkitystä, jos se koskee suunnitelmia ja
ohjelmia koskevaa yva-lainsäädäntöä.
Vastaus on tässä, että sen puuttumiseen
voidaan vedota nimenomaan täälläkin paljon
esillä olevassa valitus- ja muutoksenhakukysymyksessä.
Tämän vuoksi tämä, selvennyksen
vuoksi, ja näin mielestäni valiokunta on tehnyt
hyvän työn.
Toinen asia, joka liittyy tähän keskusteluun: Haluaisin
ed. Häkämiehen, joka on siis Kotkasta, puheenvuoroon
puuttua. Hän viittasi valitukseen, joka on Kotkan toriparkkiin,
siis Kotkan torin alle rakennettavaan autojen pysäköintilaitokseen,
liittyvä. Sitä kutsutaan myös autojen
päivähoitopaikaksi. Kysymyksessä on asia,
joka sietää tämän selvennyksen,
koska tähän asiaan on näin arvovaltaisesti
puututtu. Itse kaavaan liittyvissä valituksissa ei ole
edetty toiseen asteeseen. Ainoastaan Kouvolan hallinto-oikeuden
päätökseen on tyydytty.
Asia, jossa on menty korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka,
liittyy taas siihen, että Kotkan kaupunki teki tämän
Okan, joka liittyy Lemminkäinen-konserniin osana, kanssa
sopimuksen siitä, että Kotkan kaupunki ostaa erään
yhtiön lukuun rakennettavan pysäköintilaitoksen
sillä lailla, että se hankkii tämän
yhtiön osakekannan myöhemmin omakseen. Näin
ollen valittajat, yksityishenkilöt, katsoivat, että Kotkan
kaupunki kiertää yhdessä Okan kanssa
kilpailulainsäädäntöä tässä asiassa.
Tämä valitus kohdistui siis kilpailulainsäädäntöön,
koska itse hanke oli huomattavasti yli 8 miljoonan euron luokkaa,
näin ollen aikaisemmassa rahassa yli 50 miljoonan markan
suuruinen. Kotkan kokoisessa kaupungissa se on merkittävä.
Näin ollen tämä on valituskysymys, joka liittyy
tähän, jossa myös oikeustaloista ja niiden rakentamisesta
on ollut kysymys, tämän tyyppisiin asioihin.
Mutta, arvoisa puhemies, takaisin itse mietintöön.
Koska kysymyksessä on suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten
arviointia koskeva lainsäädäntö,
haluan tässä kohtaa todeta, että yvan
lainsäädännöstä, itse
yvan sisällöstä, ei voi valittaa. Siinä ei
ole valitusoikeutta. On mielenkiintoista, että tämä valitusoikeuskeskustelu käytiin
yvan kohdalla, ympäristövaikutusten arvioinnin
kohdalla, kun yvaan ei voi kohdistaa valitusta, mutta sen puuttumiseen
tai se puutteellisesti suorittamiseen voidaan todellakin kohdistaa
valitus.
Kaiken kaikkiaan tämä mietintö oli
siis yksimielinen ympäristövaliokunnassa. Haluan
vakuuttaa ed. Zyskowiczille, joka ei nyt enää ole paikalla,
joka tätä valitusasiaa mielellään
keskusteluttaa, ja tietysti muillekin kansanedustajille, että ympäristövaliokunnassa
kyllä tämä asia on varsin usein esillä ja
olemme niin sanottujen turhien valitusten näkökulmaa
kyllä kovasti katsoneet ja asiaa penkoneet, myöskin
saaneet asiallisia vastauksia valtioneuvoston suunnasta tästä asiasta.
Lopuksi on syytä todeta, että muutoksenhaku on
kansalaisoikeus, joka on myös Euroopan unionin kansalaisilla,
laajemmin YK:n hyväksymä periaate Århusin
sopimuksen kautta, jotenka jos puhutaan muutamista kymmenistä vaikkapa
niin sanotuista shikaanivalituksista, niin ei voida sitä ottaa
perusteeksi sille, että kavennetaan muutoksenhakuoikeutta.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Keskustelussa ovat nousseet esille niin sanotut
tarpeettomat valitukset, joilla monia hankkeita viivytetään.
Joskus on tullut esille näissä valituksissa sisäinen
ristiriita, kun hankkeet, joilla pyritään ottamaan
huomioon juuri niitä tavoitteita, joilla ympäristön
ja terveyden tilaa parannetaan, kuitenkin joutuvat valitusten myötä lykätyiksi. Voi
sitten ajatella niin, että nykytilan jatkuminen ja esimerkiksi
energia- ja jätteenkäsittelyratkaisuissa siitä johtuva
huonompi tilanne ikään kuin jatkuu kauemmin näiden
valitusten vuoksi. Joskus ainakin tämä puoli on
tuntunut hämmentävältä. Me ymmärrämme
kaikki, että hankkeiden ympäristövaikutusten
arviointi on sinällään perusteltu. Perusteltua
on pyrkiä parempaan ympäristöön,
parempaan terveysympäristöön ihmisten
näkökulmasta, mutta sitten jos niistä suunnitelmista
tehdyillä valituksilla itse asiassa toimitaankin päinvastoin,
kun lykätään hankkeiden toteutusta, niin
kuin monesti on käynyt, joutuu ihmettelemään,
mikä lopulta on näiden valitusten tavoite.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos puhutaan jarrutusvalituksista ja valitukset
aiheuttavat käsittelyssään suuren työmäärän,
niin kai ehdoton ja ylivoimainen suomenennätys on Natura-valituksilla,
joita tehtailtiin tietyistä paikoista aivan monistuskonetta
käyttäen. Minusta on mielenkiintoista, että tämä ei
ole kuitenkaan tässä keskustelussa ketään
niin paljon huolestuttanut.
Haluan palata siihen, mitä ed. Brax sanoi, että jos
ollaan huolissaan siitä, että nämä valitukset kestävät
liian kauan, asiaan on olemassa äärimmäisen
yksinkertainen ratkaisu: lisätä ymmärtääkseni
noin yhdeksän virkaa hallintotuomioistuimiin, jolloin tuo
suma poistuisi ja valitusten käyttö myös
jarrutusmielessä menettäisi merkityksensä,
koska valitukset pystyttäisiin käsittelemään
nopeammin.
On aivan selvä, että kun kaavoja ei nykyisin viedä alistettavaksi
mihinkään, niin on pakko olla mahdollisuus valittaa
niistä jo pelkästään, koska
jos siitä, että tehdään täysin
lainvastainen kaava, ei voisi valittaa mihinkään,
niin miksi valtuustot yleensä noudattaisivat lakia lainkaan,
jos valitusmahdollisuutta ei olisi?
Ed. Vapaavuorelle haluan sanoa, että jos hän haluaa
tehdä Helsingin kaupungista hyvän historian siitä,
miten valitusoikeutta voidaan käyttää väärin
ja tehdä paljon pitemmän luettelon kuin tuo, niin
ehkä Kaskisaaren ja Lauttasaaren välissä oleva
silta taitaa ylittää kyllä aika voimakkaasti
kaikki Vuosaaren valitukset noin lukumäärässään
ja myös ehkä aiheettomuudessaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä oli siis kevyen liikenteen
silta, johon ed. Soininvaara viimeiseksi viittasi.
Muutamia havaintoja.
Haluan kanssa osaltani korostaa, että lakivaliokunta
on silloin, kun se on käsitellyt näitä valitusasioita
ja myös näitä ongelmia, mitä siihen liittyy,
päätynyt yksimielisiin ratkaisuihin muun muassa
koskien Århusin sopimusta ja todellakin painottanut lisätuomarinvirkojen
tarvetta senkin takia, että vierailtuamme Helsingin hallinto-oikeudessa
kävi aika selväksi, että sekä näissä yhteiskunnallisesti
merkittävissä kaava-asioissa että muun
muassa ulkomaalaisasioissa on aivan selvää, että ne
tuomarit maksaisivat itsensä hyvin pian takaisin.
Kun oikeuskäsittely viipyy pitkään,
siitä seuraa isoja kerrannaiskustannuksia ja suoranaisia kustannuksia
sekä näissä kaava-asioissa että esimerkiksi
myös ulkomaalaisasioissa. Silloin se, että saataisiin
lisätuomareita ja samaan aikaan vähennettyä kokoonpanojen
raskautta tiettyjen juttujen istumisessa hallintotuomioistuimissa,
tulisi käytännössä poistamaan
tästä ongelmasta hyvin suuren osan, kun tuomioistuimet
samaan aikaan vielä parantavat työmetodeitaan,
niin kuin aikaisemmin kerroin. Näissä ilmiselvissä asioissa,
missä ei näytä olevan juridista perustaa,
käsittelyajat voisivat olla nopeampia. Me kaikki varmasti
olemme huomanneet, että korkein hallinto-oikeuskin käsittelee
yhteiskunnallisesti tärkeimmät jutut nopeammin
kuin ehkä pienemmät asiat. Tällä tiellä on
vielä paljon tehtävää ja käsittääkseni
sekä hallituksen iltakoulun jälkeen hallitus että sitten
tuomioistuimet itse oman toimivaltansa ja riippumattomuuden puitteissa
ovat näitä asioita tehneet aika hyvin.
Sitten haluaisin kommentoida paria muuta täällä esille
tullutta asiaa.
Ed. Jari Koskinen ei ole enää paikalla, mutta hän
otti esille kyllä yhden oikeusvaltion näkökulmasta
ihan merkittävän ongelman, joka tulee esiin myös
muissa tilanteissa. Lakivaliokunta on kohdannut muistaakseni ainakin
kilpailulainsäädännössä samanlaista:
Kuinka pitkälle ja millaisessa roolissa voi viranomainen
olla valitusprosessissa, kun toisella puolella on yksityinen kansalainen?
Silloin kyllä voidaan ajatella, että ainakin,
jos on kysymys yksittäisen kansalaisen ja viranomaisen
intressistä, niin ainakaan kovin montaa taistelua, joissa
valittajana ja liikkeellelähtijänä on
koko ajan viranomainen, ei voi olla. Siitä näkökulmasta
on ihan aiheellista ja legitiimiä ilman mitään
hampaita ja epäilyjä asettaa se kysymys, pitäisikö katsoa
ei vain ympäristökeskusten valitusoikeuden toista
kierrosta vaan myös monissa muissa tilanteissa sitä,
kuuluuko viranomainen osapuoleksi oikeusriitaan, jossa on yksittäin
kansalainen.
Sitten tässä ympäristövaikutusten
arvioinnissa vielä, jota siis varsinaisesti tämäkin
lakiesitys koskee, yksi semmoinen aika vakava huoli minulla on ollut
jo jonkin aikaa muun muassa terveysliikunnan näkökulmasta:
Ympäristövaikutusten arviointi tuntuu olevan työkalu
alan jonkin sortin ammattilaisille tai hyvin vakavasti asiaa harrastaville,
muun muassa ympäristöjärjestöille
taikka maanomistajien järjestöille, maanomistajille,
joilla on isoja intressejä. Mutta siitä prosessista
valitettavasti lähes tyystin puuttuvat seurakuntien päiväkerhot,
partiolaiset, urheiluseurat, iltapäiväkerhojen
vetäjät. Yva oli tarkoitettu myös parantamaan
lähiympäristöä, liikuntamahdollisuuksia,
turvallisia kouluteitä, semmoista hyvää suunnittelua.
Näyttää siltä, että tämän
hetken kokemukset yvasta ovat, että keskitytään
klassisiin ympäristönsuojeluriitoihin luontoarvoista
selvästi enemmän kuin pitäisi keskittyä.
Siellä pitäisi olla myös arjen terveellisyyden,
turvallisuuden, viihtyvyyden näkökulma. Toivottavasti
Martat ja urheiluseurat, muun muassa Suomen Liikunta ja Urheilu,
jossa tätä asiaa olen patistellut, aktivoituvat
osallistumaan siihen jo varhaisessa vaiheessa, ei siis valittamaan
vaan osallistumaan ja käyttämään
yvaa metodina saada lisää lähiliikuntapaikkoja,
pyöräteitä, kevyen liikenteen muita väyliä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa ei tällä vuosisadalla
ole rakennettu yhtään tietä, rautatietä,
lentokenttää, satamaa niin, ettei kukaan olisi
valittanut siitä rakentamissuunnitelmasta tai ympäristösuunnitelmasta.
Sen kannalta on hyvä, että nyt kuitenkin ympäristövaikutusten
arviointia koskeva lainsäädäntö pyritään
laittamaan ajan tasalle. Tämä hallituksen esitys
ja ympäristövaliokunnan mietintö ovat
minun mielestäni hyvin laadittuja.
Mutta oudolta tuntuu sekin, että täällä eduskunnassakin
on semmoisia kansanedustajia ollut, että he itse ovat valittaneet
jostain moottoritielinjauksesta niin, että moottoritien
rakentaminen on jopa seitsemän vuotta myöhästynyt.
Mutta sitten, kun tämä henkilö on ollut
kansanedustajana täällä, niin on tehnyt
kirjallisen kysymyksen hallitukselle, miksi hanke ei edisty, mihin toimenpiteisiin
hallitus ryhtyy, kun hanke ei edisty. Eli on aika kaksinaamaista
porukkaa välillä tässäkin talossa.
Mutta kysymys herra oikeusministeri Koskiselle: Kun yksityistietoimituksesta
voi valittaa maaoikeuteen, mutta kun valitetaan maaoikeuden päätöksestä korkeimpaan,
niin pitää saada korkeimmalta oikeudelta valituslupa,
niin kysyisin, miksi hallinto-oikeuden päätöksestä ympäristöasioissa
ei vaadita korkeimmalta hallinto-oikeudelta valituslupaa. Silloin
korkeimman hallinto-oikeuden ruuhkat häviäisivät.
Mutta esimerkiksi verotusasioissa pitää saada
korkeimman hallinto-oikeuden lupa.
Eikö tätä ristiriitaa, kun meillä on
erittäin hyvä oikeusministeri, korjaavaa hallituksen
esitystä voisi tuoda tänne eduskuntaan ja saada
näitä asioita rullaamaan ympäristöasioissakin,
että rakennusliikkeet ja kaikki rakentajat ja ketä suomalaisia
ihmisiä tämä asia koskee, eivät
joutuisi ylimääräisiä kuluja
maksamaan näistä valitusprosesseista?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Meidän hallinto-oikeuslinjassa on
vain kaksi porrasta, niin että hallinto-oikeudesta mennään
korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ja sen takia näihin valitusrajoituksiin
on suhtauduttu suhteellisen nihkeästi. Niitä on
lähinnä asioiden vähäpätöisyyden
perusteella tehty, ja on tällaisia asiaryhmiä,
joissa valitusmahdollisuus katkeaa joko hallinto-oikeuteen kokonaan
tai sitten on pienessä osassa asioita valituslupamalli myös
hallinto-oikeuslinjassa.
Tässä jatkotyössä kyllä selvitetään,
olisiko sellaisia asiaryhmiä, joissa olisi tätä väliryhmää, että olisi
valituslupamahdollisuus korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ja pääsääntöisesti
asiat jäisivät yhden instanssin, hallinto-oikeuksien,
ratkaistavaksi. Mutta tärkein reitti on varmasti se, että näiden
erityyppisten valitusten käsittelyä eriytetään
elikkä silloin, jos on ilmeisen perusteltu valitus, se
voitaisiin hyvin nopealla käsittelyllä ratkaista
eikä kasattaisi isoja asiaruuhkia, vaan asian laadun mukaan
satsattaisiin sitten voimavaroja ratkaisemiseen.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! En tunne tapausta Kaskisaaren ja Lauttasaaren välisestä kevyen
liikenteen sillasta, mutta jos näin on, niin se on yksi
syy lisää esittää niitä näkemyksiä,
mitä täällä on esitetty.
Sinänsä ymmärrän hyvin sen,
että vihreät eivät halua puhua Vuosaaren
satamasta ja käyttää sitä esimerkkinä.
Kun noin vuosi sitten pidettiin juhlallisuuksia sataman maaliikenneyhteyksien rakentamisen
avajaisseremonian yhteydessä, niin siellä kansanedustaja
Heidi Hautala ilmoittautui sataman vastustajien nokkahenkilöksi
todeten muun muassa, että "meillä on vielä EU:ssa valitus
kesken". En tiedä, mihin sana "me" viittaa. Tiedän
että Vihreä Liitto tai vihreä eduskuntaryhmä ei
ole valittanut, mutta kai näillä joku asiallinen
yhteys on.
Vuosaaren satama kelpaa sen takia hyväksi esimerkiksi,
että sillä on valtava yhteiskunnallinen merkitys.
Vuosaaren sataman alta vapautuu kolme Helsingille merkittävää laajempaa
asuntorakentamisreserviä: Jätkäsaari,
Sompasaari ja Keski-Pasila. Yhteensä näille alueille
voi rakentaa asunnot lähes 50 000 asukkaalle.
Yhtäkään niistä ei kuitenkaan
voi alkaa toteuttaa ennen Vuosaaren sataman toiminnan alkua. Jokainen viivästynyt
päivä, jokainen viikko, jokainen kuukausi merkitsee
Helsingin tonttipulan kärjistymistä edelleen.
Se, mitä täällä muun muassa
ed. Brax ja ed. Koskinen ovat puhuneet hallinto-oikeuden resursseista,
pitää tismalleen paikkansa. Varsin vähäisillä panostuksilla
voitaisiin saada varsin paljon aikaiseksi.
Ministeri Koskinen vastasi äsken kysymykseen valituslupajärjestelmästä hallintoprosessissa.
Tämä pitää tismalleen paikkansa
ja näin on, mutta samalla pitää muistaa
se, että kyllä siviiliprosessissakin tapahtuu
koko ajan uudistuksia muun muassa hovioikeuden seulontajärjestelmän
kautta, että ei tämänkään
nyt ihan pyhä este pitäisi olla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Vapaavuorelle vaan, että tuo
Vuosaaren satama on noin satamakapasiteetin tarpeen kannalta Suomen
historian tarpeettomin laitos, ylivoimaisesti. Tätä kapasiteettia
on tässä etelärannikolla vaikka kuinka
paljon.
Sitten ed. Brax kiinnitti näihin yva-menettelyihin
huomiota ja oli varmasti arvioinneissaan aivan oikeassa. Mutta kun
tässä juuri jälleen joku päivä sitten
jouduin erästä yvaa lukemaan, paksua lunttaa kuin
mikäkin, niin saatoin todeta, että kyllä tähän
yvaamiseen, niin loistava asia ja suuri edistysaskel kuin se on,
kyllä sinne kirjoitetaan isolla rahalla paljon niin sanottua
kukkua. Tässä oli kaiken huippu se, että firma
heti alkuun ilmoitti, että meillä on 13,5 miljoonaa
euroa liikevaihto, kun me näitä kirjoitellaan.
Sitten pitäisi olla jokin valitusmenettely, sellainen,
jolla voi tämmöisen auktorisoinnin evätä tämmöiseltä yva-ajalta,
joka vaan bisnesmielellä kirjoittelee, mitä sattuu.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On aivan selvää, että valitusoikeutta
ei voi rajoittaa. Kyllä kansalaisille kuuluu valitusoikeus. Mutta
yhtä selvä tosiasia on se, että ilkivaltavalituksiakin
tehdään. Aivan niin kuin tässä on
tullut esille, yksi ja ehkä tehokkain toimenpide on palkata
lisää henkilökuntaa.
Mutta toinen asia, mikä voitaisiin myöskin
ottaa käyttöön, vaikka se ilmeisesti
edellyttäisi kyllä lainsäädännön
muutosta, on se, että oikeudenkäyntikulut ja hallintokulut
pannaan ilkivaltavalittajan maksettavaksi. Mielestäni löytyy
kyllä, ja aika runsaastikin, sellaisia tapauksia, missä voidaan
todeta, että tämä on selkeästi
ilkivaltavalitus. Ne maksut, mitä pöytäkirjalunastuksiin
kuuluu, ovat aika pieniä, ja olisi syytä harkita,
juuri niin kuin sanoin, oikeudenkäyntikulujen korvaamista.
Se johtaisi kyllä siihen, että ilkivaltavalittaja
kahteen kertaan miettisi, kannattaako itselleen hankkia tuollaista
kustannusta asiassa, joka on toiselle osapuolelle erittäin
merkittävä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sen tyyppiset ajatukset, että alettaisiin
kerätä sitten ikään kuin rangaistusmaksua,
jos ei valitus mene lävitse, kyllä eliminoisivat
kansalaisoikeuden muutoksenhakuun. Se on selvä. (Ed. Kallis: Puhuin
ilkivaltavalittajista!) Tämä ongelmahan on olemassa
jo oikeuslaitoksessa, kun tuomitaan kulut vastapuolen kannettavaksi,
jolloin tavallisen ihmisen asema esimerkiksi johonkin suurempaan
yritykseen nähden voi olla aika heikko oikeudenkäyntimenettelyssä.
Se, että nykyään maksaa kansalaisille
esimerkiksi asiakirjojen saanti kunnan toimistosta usein yllättävän
paljon, alkaa myös olla hiukan ongelma. Kun maankäyttö-
ja rakennuslakia säädettiin, niin käytiin hyvin
tarkoin läpi, minkä tulee olla valituksen hinta,
ja silloinen aika, 1999, osoitti, että sen piti olla noin
enintään 1 000 silloista markkaa. Näin ollen
tämä oli tällainen asia, joka hyväksyttiin yksimielisesti.
Mutta lopuksi, ikään kuin yhteenvetona voidaan
tästä keskustelusta todeta — vaikka tämän pitäisi
olla yva-keskustelu, kun tämä on nyt ollut valituskeskustelu
osin tai pääosin — että kyllä lisätuomarinvirat
hallinto-oikeuksiin ovat se ratkaisumalli, jolla asiallisesti ja
mitään oikeuksia loukkaamatta voidaan tätä valituksien,
aiheellisten tai niin sanottujen aiheettomien valituksien, yhteisvaikutusta
prosessia hidastavina toimenpiteinä hallita ja oikeudenmukaisuuteen
näin päästä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelu sinänsä on
ollut erinomaisen hyvä. Tässä on todettu
paljon myöskin siitä, että meillä on
Suomessa aiheettomia valituksia, mutta totta kai jokaisessa maassa
on myös aiheellisia valituksia. Kaikki ne valitukset, jotka
johtavat muutokseen, ovat tavallaan aiheellisia valituksia, on jätetty
huomioimatta joku tärkeä seikka tai jonkun yhteisön
tai yksityisen ihmisen oikeusturvaa on kuitenkin prosessin aikana
loukattu, ja se johtaa muutokseen.
Mutta tämä keskustelu on nimenomaan koskettanut
näitä aiheettomia valituksia ja kiusanteko- ja
ilkivaltavalituksia, ja parannuskeinoja niihin varmaankin myöskin
löytyy. Täällä on lakivaliokunnan
puheenjohtaja Brax viitannut useampaan otteeseen jo siihen, että lakivaliokunta kävi
tutustumassa Helsingin hallinto-oikeuteen. Me varmasti uskomme siihen,
että jos oikeusministeri tuo esimerkiksi lisäbudjetissa
nopealla aikataululla esityksen, jossa hän esittää kymmenen
uuden hallintotuomarin viran perustamista Suomeen, nimenomaan näihin
tässä keskustelussa mainittuihin epäkohtiin,
niin eduskunta taitaa olla aika lailla yksimielinen. Ne rupeavat
vaikuttamaan myöskin nopealla aikataululla, ja tällaisten
virkojen perustaminen maksanee valtion budjetissa ehkä 500 000
euroa tai jotakin sitä luokkaa, mutta kuitenkin ne saatavat
hyödyt, kertautuvat hyödyt, tulevat moninkertaisesti
takaisin oikeusvaltiolle.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä todella se keskeinen asia,
että kun tänään käsitellään
ympäristövaikutusarviointia ja sen ulottamista
nimenomaan lainsäädäntönä suunnitelmien
ja ohjelmien ympäristövaikutuksiin, niin tässä kohdin
on tämä suurin asia, miltä osin tämä muutos
nykylainsäädäntöön
liittyy. Haluaisin yleensä yvan puolustukseksi todeta sen,
että esimerkiksi jo aikaisemmin mainitussa Kotkan kaupungissa
on ollut juuri yva, joka liittyy niin sanottuun jätevoimalaan,
hyötyvoimalaan. Kyllä sen yvan aikana saatiin
muutama ihan oleellinen muutos aikaan siihen hakijan suorittamaan
toimenpiteeseen, jonka mukaan alun pitäen hakija, tässä tapauksessa
Kotkan Energia, pyrki polttamaan tässä voimalassa
myös yhdyskuntajäteliemet, ja nyt tämä yva-prosessi
johti siihen, että se veti tämän hankkeen
pois. Aina jotakin positiivista ja konkreettista liittyy näihin
yva-hankkeisiin.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kerron esimerkin, kuinka paljon tämmöinen
ympäristöarviointi maksaa tänä päivänä. Esimerkiksi
Haminan syväsataman syväväylän syventämisestä,
jonka bruttosumma on tällä hetkellä 7
miljoonaa euroa, tämän yvan tekeminen maksaa 500 000
euroa eli puoli miljoonaa euroa, eli 7 miljoonasta tämän
verran maksavat merellä ne ympäristösuunnitelmat.
Ei tämä mitään halpaa touhua
ole, mutta se on varsin tärkeää touhua,
joka pitää tehdä yhteiskunnan puolesta.
Sikäli tämä lainsäädäntöesitys
minusta on oikean suuntainen ja hyvä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täsmälleen juuri niin,
ed. Kuosmanen. Mutta jospa tämmöisissä syväväylähankkeissa
olisi tilanne — vaikka eräitä firmoja
kyllä arvostelin eräiltä osin äsken
siitä, että myöskin hyvin kevyttä tavaraa
laitetaan sinne paperille — että ei olisi olemassa
näitä firmoja, niin kaupungilla ja kuntayhteisöllä itsellään
pitäisi olla se organisaatio, ja se on kovaa ammattitaitoa
se. Mutta nyt ongelman ydin onkin siinä, että pitäisi
olla jonkun näköinen auktorisointikontrolli sille,
että taso on sellainen, että niitä ilkiää vilkuilla.
Yleiskeskustelu päättyy.