8) Hallituksen esitys rajavartiolaitosta ja rajavyöhykettä koskevan
lainsäädännön uudistamiseksi
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Tämän uudistuksen taustalla
on hallitusohjelman tavoite edistää viranomaisyhteistyötä,
valtioneuvoston sisäisen turvallisuuden ohjelma, joka hyväksyttiin viime
syyskuussa, ja valtioneuvoston periaatepäätös
yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisesta, varautuminen
myöskin vapaan liikkuvuuden alueen laajetessa, EU:n laajetessa, syntyviin
uusiin haasteisiin ja tietysti tuore turvallisuus- ja puolustuspoliittinen
selonteko. Suomen kaltaisessa laajassa ja väkiluvultaan
pienessä maassa peruspalveluiden tuottaminen on erityisen
haastava tehtävä myöskin, kun ajatellaan turvallisuuspalveluiden
tuottamista. Kansalaisten arjen turvallisuuden takaamiseksi turvallisuusviranomaisten
yhteistyön on oltava joustavaa, rajallisia voimavaroja
ei voida hukata kansalaisen näkökulmasta tarpeettomaan
viranomaisreviirien vartiointiin ja puolustamiseen.
Turvallisuusviranomaisten, erityisesti poliisi-, tulli- ja rajaviranomaisten
yhteistyötä tarpeettomasti hankaloittavasta Rajavartiolaitoksen
valvonta-alueesta luovuttaisiin. Rajavartiolaitoksen toiminnan maantieteellistä painottumista
ei kuitenkaan muutettaisi nykyisestään. Ptr-viranomaisten
yhteistyötä helpotettaisiin muutenkin tehtävien
sopivalla päällekkäisyydellä sillä tavalla,
että huolehdittaisiin näin sisäisen turvallisuuden
voimavarojen entistä tehokkaammasta käytöstä.
Ptr-viranomaisten nykyiseen vastuualuejakoon ei kuitenkaan tehdä muutoksia.
Rajavartiolaitoksen ja Tullin tehtävänjaossa ei
niin ikään tapahtuisi muutoksia.
Rajavartiolaitoksella on sisäisen turvallisuuden alaan
kuuluvien tehtävien lisäksi sotilaallisen maanpuolustuksen
tehtäviä. Turvallisuusviranomaisia koskevia
järjestelyitä on viimeksi arvioitu äsken
mainitussa valtioneuvoston turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa
selonteossa. Tämän selonteon mukaan sotilaallisen
maanpuolustuksen perusjärjestelyjä ei Rajavartiolaitoksen
osalta muutettaisi. Rajavartiolaitoksen maanpuolustukseen liittyvät
tehtävät muuttuvat selonteon mukaan entistä vaativammiksi
erikoistehtäviksi. Tähän esitykseen sisältyvät
lakiehdotukset ovat maamme sisäisen turvallisuuden osalta
linjassa tämän eduskunnan hyväksymän
selonteon kanssa.
Kansallisen lainsäädännön
lisäksi Rajavartiolaitoksen toimintaa ohjaa Euroopan unionin
lainsäädäntö. Komissio on neuvostolle
ja Euroopan parlamentille 7. päivänä toukokuuta
2002 osoittamassaan tiedonannossa asettanut tavoitteeksi EU:n jäsenvaltioiden
ulkorajojen yhdennetyn valvonnan. Esitykseen sisältyvillä laeilla
mukautettaisiin Rajavartiolaitoksen toiminta vastaamaan EU:ssa vapaan
liikkuvuuden alueen ulkorajojen valvonnassa tapahtunutta ja edelleen
vahvasti käynnissä olevaa kehitystä.
On tärkeätä, että Rajavartiolaitoksen
toimintaedellytykset vastaavat sen eurooppalaisten yhteistyötahojen toimintaedellytyksiä.
Valtioneuvoston eduskunnalle 7. päivänä tammikuuta
2003 antaman uuden perustuslain toimeenpanoa koskevan selvityksen
mukaan on vaikea arvioida, pitäisikö eduskunta
vuonna 1947 säädettyä rajavyöhykelakia
perustuslain vastaisena. Rajavyöhykelain perustuslainmukaisuuden
ollessa osin epävarma ehdotetaan, että se kumottaisiin
ja sitä koskevat säännökset
sisällytettäisiin Rajavartiolaitosta koskevaan
lakiin omana lukunaan, aiempaa tarkkarajaisempana ja oikeasuhtaisuudeltaan
uudelleen arvioituna.
Rajavartiolaitoksen toiminnalliset säännökset sisältävä laki
olisi nimeltään rajavartiolaki. Voimassa olevassa
laissa olevat muut Rajavartiolaitosta koskevat säännökset
jaettaisiin lakiin Rajavartiolaitoksen hallinnosta sekä lakiin
henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa.
Esitykseen sisältyvillä laeilla pantaisiin osaltaan täytäntöön
neuvoston direktiivi liikenteenharjoittajien velvollisuudesta toimittaa
tietoja matkustajista.
Kyseessä on kaiken kaikkiaan mittava esitys. Siihen
sisältyy kaikkiaan 22 lakiehdotusta. Tarkoituksena on tuottaa
sisäisen turvallisuuden lisäarvoa tehostamalla
ennakkoluulottomasti ptr-yhteistyötä ja poistamalla
sitä tarpeettomasti rajoittavia pullonkauloja. Tavoitteeseen
pääseminen on edellyttänyt lukuisten
lakien läpikäyntiä. Kyseessä on
konkreettinen esitys siitä, miten kansalaisten arkiturvallisuutta
parannetaan ilman merkittäviä kustannusvaikutuksia
ja ilman, että viranomaisten vastuunjaossa tehtäisiin
perustavaa laatua olevia muutoksia. Tavoite on lisäarvon
tuottaminen turvallisuuteen.
Hallituksen esitykseen sisältyvillä laeilla
uudistettaisiin Rajavartiolaitosta koskeva lainsäädäntö.
Rajavartiolaitosta koskeva lainsäädäntö uudistettiin
21. päivänä maaliskuuta 1999 voimaan
tulleella Rajavartiolaitoksesta annetulla lailla. Kyse on siten
varsin uudesta lainsäädännöstä.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan voimassa
oleva laki kuitenkin uudistettavaksi kokonaan lain täytäntöönpanon
seurannassa runsaan viiden vuoden aikana havaittujen ongelmien vuoksi.
Nykyinen laki on havaittu ongelmalliseksi Rajavartiolaitoksen oman
toiminnan sekä viranomaisyhteistyön kannalta.
Säännösten kokonaan uudistamista puoltavat
myös Rajavartiolaitoksen toimintaympäristön
muuttuminen, sen yhteistyökumppaneiden toimivaltuuksissa
samoin kuin Rajavartiolaitoksen tehtävissä tapahtuneet
muutokset sekä koko turvallisuusympäristössämme
tapahtuneet muutokset ja uudet uhkakuvat.
Suomessa on eurooppalaisittainkin poikkeuksellisen hyvä ja
kiinteä yhteistyö poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten
eli ptr-viranomaisten välillä. Tämänhän
ovat myöskin EU:n eri arviot osoittaneet, ja siitä kiitosta
maallemme on osoitettu. Toimivan ptr-yhteistyön vastuunjaon
on oltava yksiselitteisen selvää. On tiedettävä,
mikä on se viranomainen, joka kantaa perimmäisen vastuun
kussakin tehtävässä ja toiminnossa. Poliisille
kuuluu poliisilain mukaan vastuu oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen
turvaamisesta, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisestä sekä tietysti
päävastuu rikostorjunnasta. Tullin perustehtävä on
tietysti tullivalvonta, ja Rajavartiolaitoksella se on rajaturvallisuuden
ylläpitäminen. Osin päällekkäisten,
toisen viranomaisen toimialueelle menevin toimivaltuuksin sekä osin
yhteisellä koulutuksella luodaan tätä turvallisuudelle
haettavaa lisäarvoa.
Nyt käsillä oleva esitys on valmisteltu sisäasiainministeriössä Rajavartiolaitoksen
johdolla, mutta tiiviissä yhteistyössä poliisin
kanssa. Rajavartiolakiesityksellä ei olla siirtämässä tehtäviä poliisilta
Rajavartiolaitokselle; poliisi säilyy yleisestä järjestyksestä ja
turvallisuudesta sekä rikostorjunnasta päävastuussa
olevana viranomaisena kaikkialla maassa. Lakiesityksen tarkoituksena
on luoda joustavat puitteet viranomaisten yhteistyölle
tilanteessa, jossa muu kuin päävastuuviranomainen
kohtaa omien tehtäviensä hoitamisen yhteydessä sinänsä päävastuuviranomaisen
vastuulle kuuluvan tilanteen. Myös Tulli on ollut valmistelussa
tiiviisti mukana, ja todettakoon, että käynnissä on
parasta aikaa myös ptr-lain valmistelua koskeva esiselvitys. Yhteistyötä on
tarkoitus jatkossakin tehostaa.
Rajavartiolaitokselle kuuluisi nykyiseen tapaan päävastuu
henkilöiden maahantulon ja maastalähdön
valvonnasta sekä henkilöliikenteen rajatarkastuksista.
Nämä toimenpiteet olisivat tarpeellisia Rajavartiolaitoksen
keskeiseksi tehtäväksi ehdotettavan rajaturvallisuuden
ylläpitämisen kanssa. Rajavartiolaitos toimisi
rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi tietysti yhteistyössä muiden
viranomaisten kanssa.
Esityksellä pyritään myös
kansallisen turvallisuustilanteemme parantamiseen hyödyntämällä Rajavartiolaitoksen
voimavaroja nykyistä tehokkaammin. Tämä olisi
yhdenmukaista Rajavartiolaitoksen tehtävissä viimeisen
noin kymmenen vuoden aikana tapahtuneiden muutosten kanssa. Rajavartiolaitoksesta
on tullut rajatarkastustehtävien ja sisärajatarkastuksista
luopumisen myötä luonnollinen yhteistyökumppani
koti- ja ulkomaalaisille rikostorjuntaviranomaisille. Lyhyesti sanottuna:
Rajavartiolaitos suorittaa nykyisin rajanylityspaikoilla poliisille
ennen kuuluneita tehtäviä.
Hallituksen esityksessä on lähdetty hallitusohjelmaankin
kirjatusta tavoitteesta edistää viranomaisten
yhteistyötä kaikilla hallinnontasoilla perinteiset
sektorirajat ylittäen. Hankkeessa on lisäksi otettu
huomioon muun muassa alussa mainitsemani sisäisen turvallisuuden
ohjelma ja valtioneuvoston yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen
turvaamisesta tekemä periaatepäätös,
ja uudistuksella pyritään osaltaan varautumaan myös
vapaan liikkuvuuden alueen laajenemisesta johtuviin, vuosikymmenen
loppupuolella odotettavissa oleviin sisäisen turvallisuuden
uusiin haasteisiin. Näihin haasteisiin on tärkeää reagoida
etukäteen.
Eri viranomaisten jossain määrin päällekkäiset
tehtävät ja toimivaltuudet eivät saa
johtaa siihen, että tilannekuva pirstaloituu. Kokonaisuuksien
hahmottamiseksi on kiinnitettävä erityistä huomiota
tietojenvaihdon ja myös yhteiskäyttöisten
tai jopa yhteisten tietojärjestelmien kehittämiseen.
Kun viranomaisten tehtävät ovat saman kaltaiset,
tietosuojanäkökohdatkaan eivät aseta
yhteistyölle ylipääsemättömiä esteitä. Vastikään
käynnistetyt poliisin, Tullin ja rajavartioviranomaisten
yhteiset rikosanalyysikeskukset ovat mielestäni hyvä esimerkki
tällaisesta tiedollisesta yhteistyöstä.
Herra puhemies! Keskeisimmät uudistuksen tavoitteet
ja keinot tiiviisti sanottuna ovat juuri sisäisen turvallisuuden
tilan parantaminen, viranomaisyhteistyön tehostaminen äsken
kuvatulla ptr-yhteistyön parantamisella, poistamalla siis päällekkäisyyksiä ja
selkeyttämällä toimivaltuuksia, ja nimenomaan
lisäturvallisuuden tuottaminen syrjäseutujen turvallisuustehtävien
kannalta uusien uhkakuvien varautumisen näkökulmasta,
luonnonsuojelun valvonnan laajan tehtäväkirjon
näkökulmasta ja myös ottaen huomioon uudet
tehtävät, muun muassa esitutkinta perustehtäviin
liittyvien rikosten osalta.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ulkoisen turvallisuuden ohella Suomen sisäisen turvallisuuden
olemassa olevat ja mahdolliset haasteet tarvitsevat toimenpiteitä.
Käsiteltävällä hallituksen esityksellä pyritään
tehostamaan poliisin ja Rajavartiolaitoksen nykyisiä voimavaroja
tavoitteena tuottaa lisäarvoa turvallisuuteen.
Esitetty Rajavartiolaitoksen valvonta-alueiden poistuminen mahdollistaisi
nykyistä tehokkaamman Rajavartiolaitoksen, poliisin ja
Tullin välisen viranomaisyhteistyön. Valvonta-alueiden
poistuminen tekisi myös toiminnan huomattavasti nykyistä joustavammaksi.
Aluerajoitusten poistaminen mahdollistaisi resurssien tarkoituksenmukaisen
käytön, kun suoritettavaa tehtävää ei
tarvitsisi keskeyttää vartiostojen valvonta-alueiden
rajojen vuoksi.
Myös Rajavartioston toimivaltaan liittyvät esitetyt
muutokset ovat erittäin tervetulleita. Rajavartiolaitoksen
mahdollisuus hoitaa itsenäisesti välitöntä puuttumista
vaativat yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvät
tehtävät rajanylityspaikoilla, haja-asutusalueilla
ja saaristossa toisivat merkittävää lisäarvoa
sisäiselle turvallisuudelle. Rajaseuduilla asuville rajavartija on
usein, etenkin talviaikaan, ainoa näkyvä, lähellä oleva
turvallisuutta luova tekijä. Rajavartioston toimivaltaan
liittyvät muutokset ovat turvallisuusnäkökohdan
lisäksi perusteltavissa myös tarkoituksenmukaisuusnäkökulmalla.
Rajavartijoiden valtuudelle puuttua yleisiin järjestykseen
ja turvallisuuteen liittyviin ongelmiin on erityiset perusteensa
juuri harvaanasutuilla alueilla, missä poliisin paikalle
tulo voi kestää tarpeettoman kauan. Kaakkois-Suomen
alueella silloin tällöin tapahtuneet laittomat
rajanylitykset ovat olleet tästä yhtenä esimerkkinä.
Uudistuksella voisikin olettaa olevan kriisejä ennalta
ehkäisevä vaikutus.
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
esitys on yleisen turvallisuuden parantamisen kannalta äärimmäisen
tärkeä ja perusteltu. Turvallisuus laajana käsitteenä tarvitsee
kaikki sitä edistävät toimenpiteet osakseen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Rajavartiolaitos voi tämän
lakiesityksen hyväksymisen myötä jatkossa
päätehtävänsä lisäksi
suorittaa sellaisia valvontatehtäviä, jotka eivät
kyseessä olevalla hetkellä välittömästi
liity rajavalvonta- ja rajatarkastustehtäviin. Rajavartijoiden oikeuksia
lisättäisiin. He saisivat muun muassa oikeuden
pitää järjestystä rajanylityspaikoilla poliisin
sijasta. Lakiesitys mahdollistaa Rajavartiolaitoksen tehtäviin
liittyvän rikosasiain esitutkinnan, pidätyksien
suorittamisen ja muun muassa rattijuopumuksesta epäillyn
ajokortin poisottamisen ja väliaikaisen ajokiellon antamisen.
Tämän lakiesityksen voimaantulon myötä pystytään
todella tehostamaan turvallisuusvoimavarojen tarkoituksenmukaista
käyttöä.
Niin kuin ministeri tuossa alussa totesi, valvonta-alueiden
poistuminen mahdollistaa entistä tehokkaamman viranomaisyhteistyön
ja toiminnan joustavuuden. Tätä ptr-yhteistyötä on
hyvin paljon suoritettu muun muassa omassa kunnassani ennen kaikkea
poliisin ja Rajavartiolaitoksen kesken. Ehkä tämä puheenvuoro
osin on siinä mielessä rajakunnan asukkaan puheenvuoron
näköinen. Eli nyt tämän lain
myötä myös, väitän, tehostuu
poliisin ja Rajavartiolaitoksen henkilöitten yhteistyö.
Niin kuin täällä viitattiin, he suorittavat
muun muassa erävalvontaa, ja tätä kautta
uskon, että tämäkin tehostuu, tietysti
samalla myös liikennevalvonta, ja nyt tosiaan nämä valvonta-alueet
poistuvat.
Kun tämä uusi laki tulee voimaan, voisi kuvata
tavallaan Rajavartiolaitoksen työntekijöitten toimenkuvaa
siten, että sen jälkeen, voidaan näin sanoa,
ensin tehdään toimenpide ja sen jälkeen otetaan
yhteyttä poliisiin, ja poliisin harkinnassa sitten on,
miten asianomainen toimenpide ja toimenpiteet jatkuvat. Nykyisinhän
voi karrikoiden sanoa, että ensin kysytään
ja sitten toimitaan.
Tämä laki ei muuta turvallisuusviranomaisten tehtäväjakoa.
Joiltakin tahoilta on kuulunut, että poliisin ammattijärjestö olisi
huolissaan joiltakin osin, että näitä heidän
töitään oltaisiin viemässä muualle.
Päävastuu tosiaan säilyy poliisilla,
ja myös uskon, että Rajavartiolaitoksella ei kyllä voimavarojakaan
ole uusiin tehtäviin. Tälläkin hetkellä aina
vuosittain joudutaan tavallaan valtiovarainvaliokunnan ja eduskunnan
kautta näitä määrärahoja
lisäämään.
Kun nämä rajavartijat ennen kaikkea liikkuvat
tuolla syrjäseuduilla taajamien ulkopuolella, niin totta
kai siellä ja muuallakin heillä on oikeus ja velvollisuus
puuttua sellaisiin tapauksiin, joissa lakia rikotaan. Nyt uskon,
että tämän lain suomien oikeuksien myötä taajamien
ulkopuolella, syrjäseuduilla, tavallaan kiinnijäämisriski
erilaisissa rikos- ja rikkomistapauksissa kasvaa. Tätä on
myös tervehdittävä suurella mielihyvällä.
Tämä rajavyöhykelaki poistuu, mutta
ne asiat liitetään tähän rajavartiolakiin.
Lainaan sanatarkasti täältä 52 §:ää:
"Lupa (rajavyöhykelupa) annetaan, jos siihen on asumisesta,
työstä, ammatista, elinkeinosta, liiketoiminnasta
tai harrastuksesta johtuva tai muutoin hyväksyttävä syy
eikä luvassa annetun oikeuden käyttämisestä ilmeisesti
aiheudu vaaraa rajajärjestyksen tai rajaturvallisuuden
ylläpitämiselle."
Niin kuin arvoisat edustajat tietävät, tällä hetkellähän
tämä rajavyöhykelupa on tietyllä tavalla
aika tiukassa. Eli rajaseudun asukkaat, joilla on kiinteistöjä sillä alueella
jne., saavat tämän luvan, mutta tässä selvästi
mennään liberaalisempaan suuntaan. (Ed. Väistö:
Onko tarpeen?) — No, sitä en käy arvioimaan.
Sen verran kuitenkin tiedän, että esimerkiksi
jos ajatellaan Pohjois-Karjalaa ja omaa kotikuntaani, niin kyllä tiedän, että esimerkiksi
yrittäjillä olisi halukkuutta tällaiseen
ohjattuun liikkumiseen sitten siellä kyseisillä alueilla.
Mutta itsekin asetan tähän kohtaan kuitenkin tietynlaisen
kysymysmerkin. — Jos ja kun tämä nyt
menee vapaampaan suuntaan ja tavallaan lupa tämän
mukaan voitaisiin myöntää lähes
kaikille, niin kyllä jossakin sitten pitää tietysti
ne määritelmät olla, että esimerkiksi
kulkijat eivät voi mennä sen rajapolun itäpuolelle — puhun
nyt tässä tosiaan pohjoiskarjalaisena edustajana — koska
jos siinä trafiikki jatkuvaa on, miten siellä esimerkiksi
rajakoirat sitten työskentelevät.
Mutta tämähän laki tulee meidän
valiokuntaan, hallintovaliokuntaan, ja varmasti tästäkin asiasta
sitten saamme selvyyttä. Totta kai, jos tämä lupa
sitten tavallaan helpommin myönnetään
ja lähes kaikille, niin pitää tietysti
kiinnittää huomiota myös siihen, mistä sen
luvan saa, jottei sitä tarvitse esimerkiksi lähteä sitten
hakemaan maakuntakeskuksesta. Totta kai sen luvan saamisenkin pitää sitten
olla joustavampaa, mutta todella tässä on pidettävä sitten
huoli, että se varsinainen rajavalvonta ei vaarannu. Voihan
se tietysti niinkin olla, että kun tällä hetkellä rajavyöhykkeellä liikkuminen
on varsin harvoille sallittu, niin kun tulee sitten helpommaksi
saada tämä lupa jne., se ei ehkä kiinnostakaan
sillä tavalla eikä näitä rikkomuksia
tapahdu.
Arvoisa puhemies! Tässä ihan muutama asia, ja
myönnän sen, että hyvin tarkasti en ole
voinut tähän lakiesitykseen vielä tutustuakaan,
mutta niin kuin sanottu, valiokunnassa siihen on mahdollisuus.
Yksi asia, eli täällä näköjään
tämän lain hyväksymisen myötä tulee
hyväksytyksi aloitteeni. Viime syksynä keräsin
tässä talossa toistasataa nimeä liittyen
rikesakkoon veneilyliikenteessä. Tällä hetkellähän
on tilanne, että rikkeestä voidaan antaa joko
huomautus tai sitten mennään päiväsakkoon.
En ole ihan varma, mutta kun kuitenkin katsoo tätä tekstiä,
niin siellä on vesiliikennelain muutos ja rikoslain muutos.
Kyllä tulkitsen niin, että nyt sitten jatkossa
todella myös tämä mahdollisuus tulee,
että kun on vähäinen rikkomus, tällöin
on seurauksena joko huomautus tai rikesakko eikä suoraan
mennä kohtuuttomuuteen, joten tätäkin
asiaa, totta kai, tervehdin suurella tyydytyksellä, että varsin
nopeassa aikataulussa tämä muutos tuli, joskin
tätä muutosta saattoi ennakoida, koska myös
ministerien taholta sille näytettiin vihreää valoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkönen totesi juuri,
että hän ei ole aivan täydellisesti perehtynyt
tähän hallituksen esitykseen. Siitä ei
sovi häntä moittia, sillä esityksen paksuus
on 303 sivua painettuna, niin että se olisi ollut jo semmoinen
kohtalainen viime yön suoritus, jos hän olisi
tämän operaation kunniakkaasti läpikäynyt.
Arvoisa puhemies! Toinenkin persoonallinen aloitus tähän
puheenvuoroon: Minä toivon hartaasti, että minä en
pilaa edustaja-ministeri Rajamäen poliittista uraa kehumalla
häntä jälleen kerran. Siitä on
tullut lähes viikoittainen rituaali, ja aina sillä on
myöskin vankat perusteet. Nimittäin muistan aivan äärimmäisen
elävästi vuoden 1998 valtiopäivät,
jolloin täällä käsiteltiin rajavartiolaitoslakia
edellisen kerran. Silloin olimme hallitusvastuussa, ja täällä eduskunnassa
oli jälleen uusi poliittisten ryhmittymien muodostumisprosessi.
Täällä oli tullipuolue ja rajavartiolaitospuolue,
ja tiukkaa oli meillä Pohjois-Suomen kansanedustajilla,
kun olimme jakautuneet kahteen eri ryhmittymään.
Tämä kahtiajako jopa rupesi henkilökohtaisia
välejä pikkusen hiillostamaan. Tässä katsannossa
oli suorastaan uskomattoman hieno hetki viime syksynä,
kun oli Rajavartiolaitoksen vuosijuhlapäivä ja
siellä sitten niin Tullin, poliisin kuin Rajavartiolaitoksen
johtohenkilöt tulivat vuoron perään sanomaan:
"Nyt pääsimme täydelliseen yksimielisyyteen
sisäministerin johdolla näistä asioista.
Nyt rajavartiolaitoslaki tulee yksimielisenä. Teidän
ei tarvitse enää miettiä tällaista
in casu poliittista jakaumaa ja sen synnyttämistä eduskunnassa."
Tämä on loistava asia.
Täällä on aivan ansiokkaasti kiinnitetty
huomiota niin sanottuun lisäarvoon. Siinä yhteydessä on
myöskin käytetty kirjainyhdistelmää ptr. Tämä on
hyvin mielenkiintoinen kirjainyhdistelmä tässä yhteydessä,
poliisi, tulli, raja, siis tämän ptr:n takana.
Täällä edelliset puhujat ovat täältä maan
kaakkoisesta neljänneksestä, ja itse kun tulen
sitten maan pohjoisesta puoliskosta ja Lapissa varsinaisen elämäntyöni
tehneenä, niin kiinnitän huomiota siihen, että meillä on
valtavan laajat alueet Suomessa Itä-Lapissa, joissa ei ole
p:tä, ei ole t:tä, mutta on r, elikkä toisin
sanoen kun Ainijärven rajavartioaseman kohdalle kartalla
laitetaan harpin se yksi piikki ja sen jälkeen vedetään
100 kilometrin kaari, niin ei ole p:tä, eikä ole
t:tä, ja joskus siihen voi vetää 150 kilometrin
kaaren, niin sittenkään ei tule p:tä eikä t:tä,
ainut, joka on, on r elikkä Rajavartiolaitos.
Kun arvoisa ministeri esitteli tätä hallituksen esitystä sisäisen
turvallisuuden lisäarvoteoksena, niin hän oli äärimmäisen
oikeassa. Se lisäarvo syntyy aivan erikoisesti Lapin läänin
itäisessä puoliskossa, jossa nimenomaan tulee
aivan keskeisellä tavalla turvallisuus lisääntymään
tällä systeemillä. Kun siinä tehdään
niin, että Rajavartiolaitoksen valvonta-alueitten rajat,
systeemit, poistetaan elikkä niin sanotut toimintapiirit,
rajat, häviävät pois, niin sillä on
erittäin suuri merkitys. Toisin sanoen niiltä,
jotka haluavat sisäistä turvallisuutta vaarantaa,
eräällä tavalla eräs keino häviää sitten
pois. Tämä oli siis täysin välttämätön
osa tätä uudistusta, jolla on aivan fundamentaalinen
sisäistä turvallisuutta lisäävä merkitys.
Sitten kun luodaan Rajavartiolaitokselle, poliisille ja Tullille
yhteistyön edellytykset säädöstasolla
yhdessä laissa, se on äärimmäisen
merkittävä edistysaskel tässä katsannossa
samoin kuin se, että annetaan myöskin nyt rajamiehille,
niin kuin termi kuuluu, lisää valtuuksia syrjäseuduilla,
joiden lisätehtävien ja -valtuuksien tarve ja
oikeutus syntyy vallitsevasta oikeustilasta, siis turvattomuustilasta,
voi sanoa. On erinomaista, että hallitus on nyt nämä asiat
pyrkinyt ratkaisemaan tällä tavalla. Minä uskon,
että hallintovaliokunta selviytyy tästä alta
aikayksikön, vaikka 303 sivua kahlattavana onkin ja valtavan
monen eri lain muutos on käsiteltävänä.
Mutta joka tapauksessa täysi kymppi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yhtyen edellisiin puhujiin, jotka ovat
yksimielisesti suitsuttaneet ajatusta, että esitys on hyvä,
perusteellisesti harkittu ja parantaa yleistä järjestystä ja
turvallisuutta rajaseudulla ja harvaanasutuilla seuduilla, näin
voisi nähdä, että ollaan menossa selvästi
eteenpäin, ja edelleenkin voisi onnitella ministeri Rajamäkeä tästä asiasta, että
on
syntynyt yksimielisyys. Poliisitoimi, joka on arka ja arka varpaistaan,
on herkkä ollut niin, että ei ole ennen tämmöistä yhteistyötä voitu
sovittaa ja tehdä, mutta nyt tämä on
hiottu kuntoon ja järjestykseen.
Voisi sanoa, kun ed. Pulliainen totesi, että pääosa
puhujista edustaa kaakkoista kulmaa, itsekin siltä näkökulmalta
tätä asiaa tarkastellen, että tunnen
olevani rajan asukas, vaikka en siellä rajalla suoraan
vaikutakaan, tunnen olevani niin, että paljon vaikutan
harrasteitten ja joutavan ajan, niin sanotun vapaa-ajan, puitteissa,
rajan pinnassa Ylämaalla ja tunnen sen, kuinka tämä elämä sykkii
ja toimii yhteistyössä ja rinnakkain paikallisten
asukkaiden ja Rajavartiolaitoksen kanssa. Näin katsottuna
tämä esitys on erinomainen.
Mutta, herra puhemies, muutamia havaintoja täältä,
mitä pykälätarkkuudella on syntynyt niin tutkien,
mitä kyseenalaistaisin valiokunnan mietinnön laatimista
varten.
Täällä laissa rajavartiolaitoksen
hallinnosta esityksessä todetaan 20 §:ssä "Rajavartiomiehen käyttäytymisvelvoite":
"Rajavartiomiehen on virassa ja yksityiselämässään
käyttäydyttävä siten, ettei
hän menettele tavalla, joka on omiaan vaarantamaan luottamusta
rajavartiolaitokselle kuuluvien tehtävien asianmukaiseen
hoitoon."
Toivoisin, että valiokunta miettisi tätä asiaa, missä tämä yksityiselämän
raja menee, koska kyllähän esimerkiksi nyt tällä kertaa
on ajankohtainen kysymys, että jos joku virkamies, niin
sanottu suuren viran haltija, käy vieraissa, niin vaarantaako
se viran ja uran. Rajan osalta rinnastus on vähän
kaukainen, mutta kyllä kuitenkin tätä olisi
syytä pohtia, tuleeko tämmöinen asia
esille ja onko se hyväksyttävää taikka
ei. Luulen, että tähän löytyy
valiokunnassa oikea lähtökohta, ja jos olen väärässä taikka
vähän ylireagoimassa tässä asiassa,
niin on minulla vähän varaa antaa periksikin,
mutta kyseenalaistaisin koko pykälän sisällön
erityisesti, kun perusteita lukee ja syntyy sieltä sellainen
kuva, että kovin on varovaisesti tämä homma
katsottu.
Saman lain 27 §:ssä "Opiskeluoikeudesta päättäminen
ja palvelussitoumus" todetaan: "Jos rajavartiolaitoksen virkamies
irtisanoutuu palvelusaikanaan tai hänet irtisanotaan muun
syyn kuin sairauden vuoksi, hänen on korvattava enintään
puolet hänen opiskelustaan valtiolle aiheutuneista kustannuksista
niin kuin sisäasiainministeriön asetuksella tarkemmin
säädetään."
Tässä toivoisin, kun perusteluissa ei kuitenkaan
mitään kohtuullisuusperustetta kerrota eikä sanota,
että myöskin niin sanottu kohtuullistamistapa
voisi löytyä tähän asiaan, koska
ei tämä saa johtaa siihen, että tulee
niin sanottu rahastamisen maku. Voisi sanoa, että tämähän
johtaa siihen, kun muun muassa Raja- ja merivartiokoulusta viimeisellä viikolla
irtisanotaan, että tämä koulutus pannaan
maksuun, jos irtisanomisperuste on niin sanotusti vähäinen
olemassa. Toivon, että tähän asiaan kiinnitetään
huomiota.
Sitten, herra puhemies, itse rajavartiolakiin. Täältä löytyy
muutamia pykäliä, joita esityksessä mielestäni
ei ole ehkä loppuun saakka hoidettu eikä mietitty.
39 §:ssä "Oikeus liikkua toisen kiinteistöllä":
"Rajavartiolaitoksen virkamiehellä on oikeus liikkua toisen
maa- ja vesialueella jalan, suksilla ja rajavartiolaitoksen käytössä olevalla
kulkuneuvolla, jos se on välttämätöntä rajavartiolaitoksen
tehtävän suorittamiseksi." Saman pykälän
loppupuolella on tällainen: "Tässä momentissa
säädetty liikkumisoikeus ei koske rajavartiolaitoksen
järjestämää sotilaallisen maanpuolustuksen
harjoitusta, ellei maa- ja vesialueen omistajan kanssa ole toisin
sovittu."
Mielestäni tässä jos missä on
todettavissa se, että lain kirjoittaja tällä paikalla
ei ole ollenkaan huomioinut eikä ottanut huomioon sitä,
mitä laissa puolustusvoimista Puolustusvoimien oikeudesta
käyttää toisen maa-aluetta harjoitustoimintaan
jne. on olemassa. Katson, että tämä,
mikä sulkee virallisen harjoituksen tämän
asian ja luvan ulkopuolelle, ei voi olla oikeassa suhteessa ja siinä on
ristiriita maanomistajan luvan saamiseen. Päinvastoin,
tämän pitäisi olla kokonaan toisin. Tiedän,
että tästä ei ongelmia varmasti tule,
ei ainakaan nyt ole nähtävissä, mutta
aina on syytä epäillä, että voi
löytyä niin sanotusti sellaisia vääräuskoisia,
jotka saattavat rajanpinnassa asua, ja näistä nyt
ensimmäisinä tulevat vapaa-aikaansa viettävät
kesämökkiläiset, jotka, kun täällä turvallisessa
Helsingissä taikka Turussa ovat, eivät ymmärrä sen
asian merkitystä ja tulee niin sanottu ristiriitatilanne.
Uskon, että tähän valiokunta, koska näen,
että valiokunnan puheenjohtaja tarkkana seuraa, ottaa sellaisen
huomiokannan, että tämä käsittelyssä oikaistaan
ja tulee paremmaksi.
Tässä yhteydessä voisi todeta, että perusteluissa
ei mainita mitään muuta, kuin että Rajavartiolaitoksella
on oikeus käyttää teitä ja kulkea
jne., niin kuin tässä äsken lainatussa
pykälän alkuosassa todetaan. Tässä takavuosinahan
oli sellainen ongelma, että Rajavartiolaitos käytti
yksityisiä teitä, mutta ei korvannut tienkäytöstä mitään. Tämä aiheutti
erityistä närää ja nurinaa siellä rajan
pinnassa, ja nyt viime aikoina, voisi sanoa, että viime
eduskuntakauden aikana, on syntynyt sellainen tapa, että Rajavartiolaitos
ottaa osaa yksityistien kustannuksiin käyttämässään
laajuudessa, ja tämä on herättänyt
erinomaista luottamusta ja myötätuntoa rajaseudun
asukkaissa ja tiekuntien osakkaissa ja tiemaksujen maksajissa. Näin
katsottuna tämä on myönteinen asia, vaikkei
sitä täällä todeta eikä tehdä.
Toivoisin, että myöskin tämä asia
voitaisiin kirjoittaa suoraan lakiin taikka perusteluihin, niin
että sen käytön suhteessa oltaisiin velvollisia
osallistumaan, koska eihän tätä tiedä,
milloin täällä valtionhallinnossa löytyy
taas joku sellainen virastopäällikkö,
joka tämänkin asian vesittää,
mikä nykyisellään hyvässä hoidossa
ja mallissa on.
Sitten jos tässä todetaan, että ed.
Kähkönen äsken käyttämässään
puheenvuorossa käsitteli 52 §:ää "Rajavyöhykelupa",
niin näitä perusteluja lukien mielestäni
se ei merkittävästi laajene eikä tule
niin sanotusti jokamiehen oikeudeksi. Vanhan lain mukaan lupaa ei
tullut myöntää marjastukseen, ei kalastamiseen,
ei rajan katsomiseen eikä retkeilyyn, ja nyt täällä todetaan,
että rajavyöhykelupa voidaan myöntää muun
muassa marjastukseen ja sienestykseen. Ehkä tässäkin voisi
perusteluista löytyä vähän parempi
pohja siihen, että harkintavaltaa voitaisiin käyttää, onko
se tarpeellinen vai ei.
Mitä sitten tulee samaan asiaan, 57 §:ssä mainitaan
rajavyöhykeilmoituksesta. Itse, kun nyt olen metsätalouden
harjoittaja suoraan rajan pinnassa, Ylämaan kunnassa, Timperilän
kylässä, niin kun tässä sanotaan,
että metsänraivaukseen, hakkuuseen, jos se on
500 metriä lähempänä rajaa,
tulee tehdä ilmoitus sitä ennen, niin kyllä jotenkin
tämä asia ei ole oikeassa suhteessa. Kun se on
tässä samassa momentissa, jossa puhutaan ampuma-aseen,
räjähdysaineen taikka jousimetsästysvälineen
jne. säilyttämisestä, niin onhan tämä nyt
aivan eri asia, metsänraivaus taikka ampuma-aseen kuljettaminen
rajan pinnassa. Näin itse maallikkoajatuksella katsottuna
en ymmärrä, miten se tässä voi
näin olla olemassa. Pidän sitä kuitenkin
hyvänä, että naapurimaan näköaloja
ei tässä peitetä tai raivata liian aukeaksi,
mutta toivon, että valiokunta tähän asiaan
ottaisi vähän kriittistä kantaa ja pohtisi,
voitaisiinko se myöskin toisin kirjoittaa.
Sitten, herra puhemies, vielä yhteen asiaan. Saman
lain 71 §:ssä mainitaan Rajavartiolaitoksen kohteita
ja harjoituksia koskevat liikkumisrajoitukset. Pykälän
keskellä sanotaan, että luvan tai kiellon voi
harjoituksen ajaksi määrätä vähintään
kapteenin tai kapteeniluutnantin arvoinen rajavartiomies. Mielestäni
kyllä tämänkin voisi jotenkin toisin
kirjoittaa niin, että siinä asemassa oleva harjoituksen
johtaja tai harjoituksen johto voisi tämän luvan
myöntää, ettei tätä sidottaisi sotilasarvoon,
koska näin itse ainakin ajattelen, että silloin
itse ollessani joskus nuorena kapteenina olin aika lailla kokematon
ja tiedän, että moni itseäni paljon kokeneempi
vääpeli oli paljon taitavampi ja paremmin harkitsi
nämä asiat, ja luulen, että tämänkin
asian voisi miettiä ja tämän varsinaisen
sotilasarvon jättää tästä pois.
Herra puhemies! Näine muutamine havaintoineen jätän
tämän valiokunnan käsittelyyn ja toivon,
että esittämäni ongelmakohdat otetaan
käsittelyssä huomioon.
Herra puhemies! Olen myöskin valmistautunut tämän
yli 300-sivuisen hallituksen esityksen tarkempaankin käsittelyyn,
jos kuulijat sitä erikseen haluavat.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta ensin ed. Lahtelalle, että valveutunut
alikersanttikin voi kirjoittaa sen luvan, jos näin katsotaan.
Tuolla rajalla myös olleena niin kesämökillä kuin
laivaliikennettä harjoittaneena parikymmentä vuotta
Lappeenrannasta Viipuriin olen kokenut 80-luvun alusta tämän
vuosituhannen alkupuolelle ne muutokset, mitä siellä on
käyty. Rajoilla liikkuminen on tietysti lisääntynyt
valtavasti. Ministeriltä tarkistin, milloin poliisi lähti esimerkiksi
passintarkastuksesta pois, ja totesimme, että se oli noin
90-luvun alkupuolella. Muistelen silloin, että en olisi
ikinä uskonut, että Rajavartiolaitos selviää niistä tehtävistä,
mutta erinomaisesti on selvinnyt.
Minusta tämä hallituksen esitys, joka koskee Rajavartiolaitosta
ja rajavyöhykettä, on erinomainen. Tuon rajavyöhykeluvan
takia oikeastaan puheenvuoroa ajattelin pyytää,
ja asiat ovat tulleet täällä esiin, mutta
toivon mukaan niiden elämää ei vaikeuteta
edelleenkään, jotka asuvat ja elävät
rajan pinnassa, rajavyöhykkeellä. Minusta harkintavaltaa
pitää käyttää myönnettäessä liikkumislupia
sinne ja ylityspaikat ovat sitä varten, mistä yli
mennään ja raja-alueen kokonaisuudessaan pitää minusta
olla hyvin koskematonta aluetta.
Peruspalvelujen tuottaminen on kallista, niin kuin ministeri
totesi, joka alueella. Minusta tämä yhteistyö poliisin
ja Tullin kanssa on Rajavartiolaitoksen osalta lähtenyt
erinomaisesti käyntiin ja sitä täytyy
jatkaa.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnä kiitokset ministeri Rajamäelle
hyvästä esityksestä ja erinomaisen hyvästä esittelystä,
jossa tärkeimmät asiat tuli varmasti läpikäytyä.
Nyt voisi sanoa, että on todella uskomaton tämä tilanne
tässä salissa tällä hetkellä.
Minä en ole kyllä tämmöistä tilannetta
kokenut omana aikanani täällä, että ed.
Seppo Lahtela, ed. Pulliainen, minä ja hallitus olemme
kaikki samalla linjalla. Tässä tuntuu niin kuin
lähinnä siltä, että mitä on
tehty. Mutta ed. Pulliainen tyhjensi kyllä pajatson kertomalla
siitä, että tässä on todella hyvä asia
esillä ja sitä on toivottu.
Kun katselin puhujalistaa, niin totesin, että Kaakkois-Suomen
mafia tässä taitaa iskeä lainausmerkeissä niin,
että kaikki, jotka puheenvuoroja käyttivät,
olivat Itä-Suomesta taikka Kaakkois-Suomesta. Näin
keskisuomalaisena tai pirkanmaalaisena paremminkin voisi sanoa,
että meillä on vain se p, joka toki vielä onneksi
meilläkin omassa kaupungissamme Mäntässä näkyy ihan
kohtuullisesti ja toimii. Mutta ymmärrän tämän
tilanteen kyllä tuolla rajaseuduilla, ja on siihen tässä vuosien
kuluessa tullut tutustuttua. Nimenomaan tämä yhteistyö nyt,
joka on lähtemässä käyntiin
todella kovassa vauhdissa, on meille kaikille tarpeen, ja siitä täytyy
olla hyvillä mielin.
Tässä muistaakseni, oliko tämän
viikon alussa vai viime viikolla, moitittiin viranomaisyhteistyötä siitä,
että kun verottaja havaitsee erilaisia lainrikkomuksia
ja muita, niin se ei ilmoita siitä poliisille eikä eteenpäin.
Toivoisin, että tässä muutkin viranomaiset
ottaisivat oppia tästä todella hyvin tehdystä työstä ja
siitä, että meidän viranomaisemme katsovat
kokonaisuutta eivätkä vain sitä omaa
pientä sektoriaan laput silmillä, vaan että otetaan
huomioon kaverikin ja kilautetaan sille kaverille. Sillekin kuulemma
on puhelin nykyään, ministeriöstä toiseen
pääsee puhelimella. Vielä pari kolme
vuotta sitten sitä ei kuulemma pystynyt tekemään,
mutta nyt on tullut uudet puhelimet, joilla pääsee
ministeriöstä toiseen.
Toivotan tässä hallintovaliokunnalle tosiaan hyvää onnea
ja uskon, että tästä selviätte,
niin mekin varmasti lakivaliokunnassa kohtalaisen pienin eväin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jälleen ministeri Rajamäeltä on
tullut erinomaisen hyvä hallituksen esitys eduskunnan täysistunnon lähetekeskusteluun.
Haluan myös itse antaa siitä täyden tunnustuksen,
niin kuin aiemmin olen antanut kaikista muistakin ministeri Rajamäen
tuomista hallituksen esityksistä.
On aivan totta, kuten ministeri Rajamäki sanoi, että toimenpiteitten
tulee olla sellaisia, että ne takaavat turvallisuutta jo
etukäteen, reagoivat etukäteen. Nimenomaan koen,
että tällä hallituksen esityksellä halutaan
luoda lainsäädäntöä, joka
estää pahoissa aikeissa, olivatpa ne sitten minkä tyyppisiä tahansa,
rajojen ylityksen. Samalla tämä luo turvallisuutta
rajaseudun asukkaille, on tervettä valtiovarain käyttöä,
järkevää säästäväisyyttä,
rahojen kohdentamista kaikin tavoin myös oikeisiin kohteisiin.
Samalla olen hallintovaliokunnassa nyt myöskin työskentelevänä saanut
täällä hyviä evästyksiä hallintovaliokunnan
käsittelyyn. Ed. Seppo Lahtela laajan paneutumisen jälkeen
tämän hallituksen esityksen pykäliin
toi esille yksityiselämäkysymyksen. Mielestäni
kaikilta julkisessa tehtävässä olevilta
on perusteltua edellyttää kaikella kohtuudella
myöskin sellaista yksityiselämää,
joka on sopusoinnussa sen virkatehtävän kanssa,
missä on. Mielestäni poliisi, Rajavartiosto, Tulli,
nämä kaikki, edustavat niin arvokasta tehtäväkenttää,
että minusta tuo velvoittava, myöskin yksityiselämää säätelevä pykälä on
kaikin tavoin paikallaan.
Toivon, että tämä hyvä hallituksen
esitys menee nopeasti ja myönteisesti lainsäädäntöön.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
ollut mielenkiintoista kuunnella tätä keskustelua.
Viittauksesta yksityiselämään tuli vain
mieleen näin välikevennyksenä, minkähänlainen
yksityiselämä sopii sitten kansanedustajalle.
No, siitä voidaan tietysti ed. Lahtelan kanssa keskustella
sitten myöhemmin.
Mutta, arvoisa herra puhemies, täällä on
todella ansiokkaasti keskusteltu tästä ja esitelty
myöskin rajavartiolakia. Haluan tuoda tähän
nyt sen asian, joka minut oikeastaan innoitti, kun täällä eräs
puhuja kertoi, että poliisiammattiyhdistys on ottanut kantaa
myöskin tähän ja pohtinut hieman huolestuneena,
aiheuttaako tämä jotain semmoista, mikä ei
ole järkevää. Minä siteeraan
tässä nyt Lapin Kansassa 11.1.2005 ollutta kirjoitusta.
Tämän otsikkona on "Poliisivaltuudet parantavat
Lapin turvallisuutta" ja alaotsikkona "Oikeudellisen osaston päällikkö Tomi
Vuori rauhoittaa Rajavartiolaitoksen lakiuudistuskeskustelua". Tästähän
on myöskin erilaista keskustelua käyty nimenomaan
Lapissa.
Tämän Lapin Kansan artikkelin mukaan "Uudistuksella
aiotaan laajentaa rajavartijoitten poliisivaltuuksia koskemaan koko
maata. Se ei tarkoita, että rajavartijat ryhtyisivät
partioimaan poliiseina kylän raiteilla, kuten - - Lapissa
on epäilty. — Järjestelyllä ei
korvata poliisia miltään osin", todetaan täällä.
"Rajavartiolaitoksella on poliisiin verrattuna poliisitehtäviä mitättömän vähän.
Syrjäseutujen asukkaiden turvallisuutta ajatellen uudistuksella
olisi kuitenkin yksittäistapauksissa suurtakin merkitystä",
toteaa oikeudellisen osaston päällikkö Tomi
Vuori Rajavartiolaitoksesta. "Rajavartiolaitokselta odotetaan erityisesti
harvaanasutuilla raja-alueilla ja saaristossa samanlaisia turvallisuuspalveluja
kuin poliisilta. Lainsäädännön
uudistuksella onkin tarkoitus parantaa maan sisäistä turvallisuutta tehostamalla
poliisin ja rajaviranomaisten yhteistyötä niin,
että Rajavartiolaitos voi nykyistä tarkoituksenmukaisemmin
hoitaa yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyviä tehtäviä,
jotka soveltuvat sen perustehtävään eli
rajatarkastuksiin ja rajavalvontaan. Rajamiehet ovat siis jatkossakin
ensisijaisesti rajamiehiä." Näin todetaan Lapin
Kansan artikkelissa 11.1.
Sitten täällä todettiin se, että poliisien
ammattiyhdistys on ottanut tähän kantaa, onko
ottanut virallisesti, sitä en tiedä. Mutta kun
nyt pohtii sitä, että Rajavartiolaitos voisi tutkia
sellaisia juttuja, jotka sille luontevasti sopivat ja joita poliisi ei
käytännössä voimavarojen puutteessa
voi hoitaa tai joiden hoitaminen ei ole poliisille logistisesti
mielekästä — täällä esityksessä todetaan niin — niin
onhan se aivan selvää, että tässä on myös
näkökulma, että ammattiyhdistys on huolissaan
siitä, miten työtehtävät sitten
jaetaan. Elikkä poliisi on tarkoitus ainakin joiltain tahoin korvata
rajavartiomiehillä.
Ministeri Rajamäki toi esille sen, että muun muassa
sisäisen turvallisuuden turvaaminen maassamme on tärkeää,
samoin viranomaisyhteistyö. Haluan oikeastaan vain tällä puheenvuorollani
vahvistaa valiokuntaa — tämähän
on erinomaisen hyvä lakiesitys, sitä ei voi kieltää — että pohdittaisiin
tarkkaan niitä työtehtäviä,
kuka tekee mitäkin, tarkoituksenmukaisesti, ehdottomasti
niin se pitää hoitaa, ja myöskin pohdittaisiin,
minkälaista koulutusta tarvitaan mihinkin tehtävään.
Totta kai myöskin poliisien ammattiyhdistyksen näkökulma
on tässä tärkeää ottaa huomioon.
Me emme voi vähätellä heidän
kokemustaan tästä asiasta.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! On ollut mieluisaa kuulla tätä lähetekeskustelua.
Yhdessä voimme todeta, että laaja hallituksen
esitys on hyvin valmisteltu, sen takana on hyvä yhteisymmärrys
poliisin ja tullin kanssa. Näin ptr-yhteistyö vahvistuu.
Nykyisistä voimavaroista saadaan enemmän irti.
Voidaan sanoa, että turvallisuuden ja rikostorjunnan eteen
kyetään tekemään enemmän
ja parempaa, ja senhän pitää olla meillä yhteisenä tavoitteena.
Tarve tämän lainsäädännön
uudistamiseen on lähtenyt osin Rajavartiolaitoksen omista
tarpeista, sisäisen toiminnan kehittämistarpeista,
mutta toisaalta myös tämän viranomaisyhteistyön
lisäämisen ja parantamisen tarpeesta. Edelleen
voi sanoa, että Rajavartiolaitos on viranomaisena kokenut
hyvin selkeästi ne kaikki turvallisuusympäristössä ja toimintaympäristössä ja
kansainvälistymisessä tapahtuneet muutokset, joita
viime vuosina tai noin vuosikymmenen aikana meillä on tapahtunut.
Nämä osaltaan edellyttävät lain
uudistamista.
Tässä on kiinnitetty huomiota — viimeisimmässä,
ed. Risikon puheenvuorossa — myös koulutukseen.
Tähänhän Rajavartiolaitos on myös
panostamassa, ja tämän lain myötä rajamiesten
koulutus paranee ja se myös pitenee, ja näihin
tutkintatehtäviin tulevien osalta koulutusta ollaan jo
toteuttamassa. Kaikkinensa voi sanoa, että hyvin valmisteltu,
avoimen valmistelutyön pohjalta syntynyt hallituksen esitys
on varmasti kohtuullisen hyvin vietävissä eteenpäin
valiokuntavalmistelussa, etenkin kun muistamme noin viiden vuoden
takaisin tilanteen, johon ed. Pulliainen jo täällä viittasi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Risikolle: hän oli teoriassa
aivan oikeassa. Juuri näin hallintoteknisesti ja ehkä jopa
oikeusopillisesti pitää ajatella. Mutta, arvoisa
puhemies, ed. Risikko ei varmaan kuullut omaa puheenvuoroani tuolta
puhujakorokkeelta, jossa kiinnitin huomiota siihen, että entäs
sellainen tilanne, jossa meillä on 150 kilometrin säteellä tietystä rajavartioasemasta
tarjolla sisäisen turvallisuuden avuksi vain rajavartiomiehiä eikä ketään muuta.
Silloin siinä tilanteessa tietysti nämä hienot
teoriat eivät ole mielenkiintoisia edes, vaan kysymys on
siitä, että asia hoidetaan asiallisesti, ja siinä katsannossa
tämä lainsäädäntö on
juuri oikein rakennettu. Siis se vastaa siihen kysymykseen, että sisäisen
turvallisuuden aukkoja ei ole olemassa.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Haluan kiittää kansanedustajien asiantuntevista
ja myönteisistä puheenvuoroista. Tämä kyllä osoittaa
sen, että eduskunta on sisäistänyt tähän
esitykseen liittyvät tarpeet, voi sanoa, jo ehkä ennemmin
kuin lain valmistelu ja ehkä eri viranomaiset ovat olleet
siihen valmiita. Eduskunta on ilmiselvästi odottanut näitä esityksiä.
Itse asiassa muutamiin puheenvuoroihin ihan lyhyesti. Ensinnäkin
tästä rajavyöhykkeestä. Sehän
on tietysti edelleen välttämätön
jo sen takia, että rajajärjestyksen ja rajaturvallisuuden
ylläpitämisestähän siinä on
kysymys. Kun tämä rajavyöhykelaki kumotaan
ja säännökset siirretään rajavartiolakiin,
niin nykyinen säätely jää asiallisesti
voimaan hieman kevennettynä.
Ed. Kähkösen kommentteihin ratti- ja vesiliikennejuopumusten
tutkinnan osalta: Tämä asia menee hänen
epäilemäänsä myönteiseen
suuntaan sillä tavalla, että nythän tietysti
Rajavartiolaitos voi jo nykyisin tutkia ratti- ja vesiliikennejuopumuksia,
mutta tämä valvonta-alueen poistaminen mahdollistaa
nyt epäillyn kuljettamisen verikokeeseen, ja on myös
tarkoituksenmukaista säätää rajavartiomiehille
mahdollisuus väliaikaisen ajokiellon määräämiseen
ja ajokortin haltuunottamiseen. Se on sitä turvallisuutta.
Minusta on hyvin tärkeätä, että asia
nähdään juuri ed. Pulliaisen tavoin sisäisen
turvallisuuden lisäarvonäkökulmasta.
Minulla jäi vähemmälle omassa esittelypuheenvuorossani
nimenomaan se tähän liittyvä laaja kirjo,
ajatellen myös luonnonsuojelua. Esimerkiksi kalastuksen
valvonta on rajoitettu alueellisesti, tai kun on ollut yhteinen
huoli maa- ja metsätalousvaliokunnankin kanssa, mikä on
ollut salametsästyksen ja metsästysrikkomusten
tutkinnasta, niin nyt voidaan muun muassa Rajavartiolaitoksen ilma-aluksella,
helikopterilla ynnä monilla muilla osallistua paremmin
myöskin viranomaisyhteistyön kautta näidenkin
törkeiden rikosten selvittämiseen. Sitten tietysti
ympäristönsuojeluun liittyy muun muassa se, että Rajavartiolaitoshan
on ainoa viranomainen, joka voisi määrätä hallinnollisen
seuraamuksen laittomasta öljypäästöstä ym.
asioista ja ympäristörikkomuksista.
Tämä rikostorjunnan tehostaminen: Esitutkinta
tulisi mahdolliseksi myös laajoissa rikosasioissa ja samat
valtuudet kuin poliisilla, mutta ei kuitenkaan tietenkään
telepakkokeinoja ja valeostoja saatikka peitetoimintaa tietenkään
tulisi. Keskityttäisiin päätehtäviin
liittyviin rikoksiin, ja nämähän
ovat nämä äsken mainitut ratti- ja vesiliikennejuopumukset
ja sitten tietysti matkustusasiakirjaväärennökset
ja laittoman maahanmuuton tilanteet, joissa tehostaminen on tärkeää,
ja edelleen kyllä normaalissa valvontatoiminnassa paljastetut
rikokset, jotka ovat muun muassa näitä luonnonsuojelu-,
kalastus-, metsästys- ja ympäristörikoksia.
On hyvin tärkeää, että ne tiedostetaan.
Lyhyesti, herra puhemies: Poliisilla, Tullilaitoksella ja Rajavartiolaitoksella
on, vielä lopuksi haluan sanoa, kullakin oma perustehtävänsä.
Poliisi on yleisen järjestyksen ja turvallisuuden sekä rikostorjunnan
yleisviranomainen. Tullilaitoksen tehtävät liittyvät
tavaraliikenteeseen ja Rajavartiolaitoksen tehtävät
henkilöliikenteeseen. Kullakin viranomaisella on päävastuu
tämän oman perustehtävänsä hoitamisesta,
mutta on tietysti järkevää, niin kuin
täällä on yhteisesti todettu, että muut
viranomaiset voivat avustaa päävastuuviranomaista
sen tehtävien hoitamisessa silloin, kun se on toiminnallisesti
ja taloudellisesti tarkoituksenmukaista eli kun on kyse sisäisen
turvallisuuden lisäarvosta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuuntelin työhuoneestani tätä keskustelua,
joka on mielestäni ollut myöskin hyvää ja
positiivista, ja kaikki, mikä tässä on
lausuttu tässä keskustelussa, pitää pääosin
paikkansa. Itse olen poliisina toiminut 18 vuotta, ja täytyy
tietenkin todeta, että totta kai ptr-toimintaa on ollut
koko sen ajan ja se yhteistyö on toiminut siis pääosin
Suomessa hyvin ja mitään suuria kitkapintoja ei
ole ollut. Suurin muutoshan tapahtui silloin, kun Helsinki—Vantaan
lentoaseman poliisit, liikkuvan poliisin yksikkö, siirtyivät
tien päälle ja Rajavartiolaitos otti Helsinki—Vantaan
lentoaseman. Silloin tehtiin yhteiskunnassa suuri ratkaisu, että poliisilta
siirtyi merkittävä määrä tehtäviä Rajavartiolaitokselle,
ja edelleen se on vahvistunut.
Muistan itsekin vaan ne resurssien erot: Kun Pietarsaaressa
aikoinaan toimittiin ja otettiin laivoja vastaan ja suoritettiin
rajavartiotoimenpiteitä ja tarkistettiin passia, niin se
tehtiin oman työn ohessa, oli yksi poliisipartio. Sen jälkeen
kun tehtävät siirtyivät Rajavartiolaitokselle,
niin paikalla oli liki kymmenen uutta virkaa ja sen mukaiset resurssit.
Näin suuret toimintaedellytyksen erot näillä viranomaistoimilla
kuitenkin sitten käytännössä on.
Mutta sehän tarkoittaa sitä, että ne
tärkeät sisäisen turvallisuuden tehtävät
ja rajavalvontatehtävät tehdään
mahdollisimman tehokkaasti, mahdollisimman taloudellisesti, mahdollisimman
hyvällä koulutuksella. Tämän päivän
ammattimainen rikollisuus on johtanut siihen, että esimerkiksi
passien väärennöksissä ja ihmissalakuljetuksissa
ja muussa järjestäytyneessä rikollisuudessa
kyllä käytetään heikkoa rajavartiostoa
erinomaisen hyvin ja tehokkaasti hyväksi. Väitän,
että niin tehokkaaseen toimintaan ei poliisi parhaina päivinäkään
pysty, koska toiminta-alueet ovat huomattavasti laajemmat ja sektorimaista
osaamista ei pystytä viemään niin pitkälle
kuin se tällä hetkellä esimerkiksi on
Rajavartiolaitoksessa.
Lopuksi haluan vaan todeta, että se, mitä Suomen
Poliisijärjestöjen Liitto on lausunut ehkä vähän
kitkeriäkin ennakko-odotuksia tästä lainsäädännöstä,
varmaan tulee ilmi myös sitten hallintovaliokunnan kuulemisessa,
kun tätä lakia säädetään:
mitkä ovat ne kipupisteet, joita ammattijärjestöillä vielä tässä lainsäädännössä on.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä me
olemme kaikki sitä samaa mieltä, että tällainen
laki on erittäin tärkeä pohtia. Arvostamani
ed. Pulliainen tuossa käytti puheenvuoron, että oma
puheenvuoroni olisi teoreettinen ja hänen käytännöllinen.
Se on hieno asia. Mielestäni teorian ja käytännön
pitääkin tukea toinen toistaan, ja joskushan sanotaan,
että teoria on parasta käytäntöä.
No, minä luulen, ettemme ole mitenkään
ristiriitaisin ajatuksin tässä asiassa. Tärkeäähän
tässä on nimenomaan se, että halusin
tuoda esiin sen, että myöskin koulutusta mietitään,
mitä osaamista tarvitaan, tämän työnjaon
ja sen, että otetaan kaikkien näkökulma
huomioon. Meistä naisistahan sanotaan, että me
pystymme näkemään kolikon kaikki kolme
puolta, ja tämä oli nyt se puheenvuoro.
Keskustelu päättyy.