Jari Koskinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomessa on paljon hyviä harrastuksia.
Yksi hyvä harrastus on tietysti museoautot. Suomessa on
paljon ihmisiä, jotka haluavat rakennella vanhoista autoista
käyttökelpoisia autoja ja ajella niillä sitten
muutamana päivänä, mikä on mahdollista.
Tämä on erittäin hyvää harrastustoimintaa,
sopii niin nuoremmille kuin vanhemmillekin miehille ja naisille.
Kun eduskunta hyväksyi suunnilleen kaksi vuotta sitten
eli 18.2.2003 uuden autoverolain, niin samassa yhteydessä hyväksyttiin
myös viisi erillistä lausumaa kyseisen autoverolain
ohella. Ensimmäinen lausuma lähti siitä,
että eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin autoverolain jatkovalmistelun käynnistämiseksi niin,
että pakettiautojen sekä erityisajoneuvojen, kuten
muutto-, museo- ja harrasteautojen, tilataksien sekä invalidiautojen,
verotusta koskevien säädösten ajantasaisuus
tarkistetaan.
Kaksi vuotta on siis kulunut lähes päivälleen, mutta
mitään ei kuitenkaan ole tapahtunut. Ei ole tullut
esityksiä siitä, millä tavalla esimerkiksi museoautojen
verotusta voitaisiin uudistaa. Tällä hetkellähän
tilanne on se, että kun autoverolakia muutettiin, niin
nyt kun joku tuo ulkomailta käytetyn vanhan auton — joka
on siis museoauto, jos se on yli 25 vuotta vanha — niin
sille määritellään autovero.
Vero määräytyy yleensä sen suunnilleen
käyvän arvon mukaan tai ajoneuvon vähittäismyyntiarvon
perusteella. Jos kyseessä on vanha auto, jota ei juurikaan
markkinoilla liiku, niin tulli joutuu käytännössä kohtuuttoman
tilanteen eteen, miten määritellä arvo
sellaiselle autolle, jota ei juurikaan kaupoissa liiku, vaan sitä kautta
arvonmääritys muodostuu tämmöiseksi
perinteiseksi "ravistetaan hihasta" -menettelyyn pohjautuvaksi.
Ja sehän ei voi olla missään nimessä oikein.
Esimerkiksi yhdessä tapauksessa henkilö osti auton,
joka oli lähes noin 30 vuotta vanha auto, maksoi siitä ulkomailla
5 000 dollaria, toi sen tänne Suomeen, maksoi
tietysti rahdit sun muut vastaavat, ja tulli määritteli
tämän auton arvoksi 20 000 euroa, siis
Suomessa, ja sen perusteella määrättiin
sitten vero. Tämä ei voi missään
nimessä olla oikein.
Nyt olisi olennaista se, että tuettaisiin hyvää harrastusta
ja annettaisiin verovapaus yli 25 vuotta vanhoille autoille. Mikä tämän
vaikutus sitten olisi? Vaikutus fiskaalisesti ei olisi kovin suuri.
Tullin tilastojen mukaan ehkä vuosittain tuodaan muutamia
satoja vanhoja autoja Suomeen, jotka ovat siis yli 25-vuotiaita
autoja. Jos ajattelee sitten, että kun sen jälkeen
niitä aletaan kunnostamaan, ostamaan varaosia ja kaikkea muuta
vastaavaa, sitä kautta tietysti syntyy myös arvonlisäverotuottoja
valtiolle. Voi sanoa, että jos eduskunta hyväksyy
tämän lakialoitteen, niin valtion taloudessa tässä päästään
suunnilleen plus miinus nolla -tilanteeseen.
Ed. Anne Holmlund merkitään läsnä olevaksi.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Verojaoston puheenjohtaja ed. Koskinen
on tehnyt hyvin perustellun lakialoitteen, ja kuten me kaikki tiedämme,
jotka viime kaudella täällä salissa olimme,
niin myöskin museoautojen kohtelusta käytiin jo
autoveron kokonaisuudistuksen yhteydessä napakkaakin keskustelua.
Silloinkin jätettiin jo lausumia. Tätä epäkohtaa
haluttiin nimenomaan korjata. Ruotsissa tämä museoautojen
ja harrastaja-ajoneuvojen kanssa värkkääminen
on jo oma teollisuudenalansa. Siellä on tällä hetkellä satoja
yrityksiä eri puolilla Ruotsia, ja siellä rakennetaan
ja touhutaan ja entisöidään näitä vanhoja
ajoneuvoja.
Tällä lakialoitteella halutaan meillä asiaan saada
korjaus. Ongelmallisia ovat myöskin nämä erilaiset
tulkinnat, 50 prosentin säännöt, jolloin esimerkiksi
jarru- ja ohjauslaitteita ei voida näihin autoihin uusia.
Siihenkin on kuulemma tulossa jonkinlaista korjausta. Mutta pääsääntö on kuitenkin
se, että helpoin tulkinta Tullille ehdottomasti olisi,
jos uusi lainsäädäntö saataisiin
aikaan ja se olisi suurin piirtein tämän mukainen, mistä ed.
Koskinen on esityksen tehnyt. Tämä on hyvin kannatettava
ja ansaitsisi kyllä valiokunnassa ihan perusteellisenkin
käsittelyn.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Mikä koskee asian historiaa, se
on käyty tässä niin perusteellisesti
viimeisen kahden vuoden ajalta läpi, että siihen
ei sen enempää. Totean vaan, että viime
aikoina olen yllättäen tullut sille kannalle,
että tämä lakialoite voisi olla ihan
hyvin läpivietävissä vähän
toisenlaisillakin perusteilla. Olen tässä viime
kuukausien aikana seurannut autotallissani tällaista toimeliaisuutta,
kun niin sanotusti meidän kylän nuoret miehet
ikähaarukalla 20—28 viettävät
kaikki vapaa-aikansa yhden ainoan härvelin ääressä ja
laittavat sitä ja kunnostavat sitä. Heitä viime
viikonvaihteessa haastatellessani kuulin, että he ovat
sitä mieltä, että ovat paljon paremmassa
mukana tässä kuin Oulun kaupungilla hampparoidessaan
iltaisin ja öisin. Elikkä tämä lienee
jo asiallinen lisäperustelu sille, että kun tämän
fiskaalinen vaikutus on plus miinus nolla, niin näinkin
voitaisiin tehdä.
Keskustelu päättyy.