4) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain väliaikaisesta
muuttamisesta
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Asia on muodollisesti tai faktisestikin ministeri
Kataisen vastuualueella, mutta koska a) ministeri Katainen ei ole
paikalla ja koska b) asia kuuluu osaksi hallituksen viime viikolla
hyväksymää asuntopoliittista kokonaisuutta,
niin ajattelin käyttää siitä muutaman
sanan.
Hallitushan hyväksyi viime viikolla asuntopoliittisen
toimenpideohjelman, jossa oli 34 erilaista ehdotusta asunto-olojen
parantamiseksi ja tonttitarjonnan lisäämiseksi
koko maassa. Tätä esitystä, joka siis
tuli irrallaan ja ainoana, joka tuli hallituksen esityksen muodossa
eduskuntaan, voidaan siten pitää tavallaan 35.
esityksenä tässä paketissa. Tämän
taustalla on ennen kaikkea edellytysten luominen sille, että eri
puolilla Suomea olisi sopivasti ja riittävästi
tontteja tarjolla asuntotuotantoon.
Kun asuntopoliittista toimenpideohjelmaa viime kesänä ryhdyttiin
työstämään, lähetin
asuntoministerin ominaisuudessa kirjeitä muun muassa kaikille
Helsingin seudun kaupungeille ja kunnille, sen lisäksi
kaikille isoimmille kaupungeille muualla Suomessa, isoimmille rakentajille
ja rakennuttajille ja kysyin heidän näkemyksiään
siitä, mitkä ovat merkittävimmät
asuntopoliittiset ongelmat ja pullonkaulat tällä hetkellä valtakunnassa.
Ylivoimaisesti yleisin, joskaan ei ainoa, vastaus oli tonttipula
ja tonttipula ennen kaikkea kasvukeskuksissa ja aivan erityisesti
täällä Pääkaupunkiseudulla.
Osana muun muassa Helsingin seudun ja valtion aiesopimusta tähän
tonttipulaan on pyritty hakemaan vastauksia, ja tässä on
nyt sitten yksi vastaus lisää.
Tämän lakiesityksen sisältöhän
lyhyesti ottaen on se, että kunnan maanhankinnan tukemiseksi
ehdotetaan, että luonnollisten henkilöiden ja kuolinpesien
kiinteistöjen myynti kunnalle säädettäisiin
määräajaksi verovapaaksi. Eli kun yksityinen
henkilö tai kuolinpesä myy maata, kiinteistöä,
kunnalle ja nimenomaan kunnalle, tästä ei tarvitsisi
maksaa myyntivoittoveroa ollenkaan.
Meillä on ollut vastaavanlainen määräaikainen
laki käytössä aiemminkin. Vuosille 1999—2000
sijoittunut kokeilu oli silloin onnistunut. Sitä jälkeenpäin
selvitettiin erilaisten kyselytutkimusten avulla, jolloin valtaosa
kyselyyn vastanneista kunnista ilmoitti verovapauden vaikuttaneen
erittäinkin positiivisesti maakauppojen syntymiseen. Ennen
kaikkea verovapaus toimi monissa tapauksissa siten, että pitkään käydyt
ja vaikeat myyntineuvottelut saatiin päätökseen.
Arvoisa puhemies! Kyse on merkittävästä pyrkimyksestä osana
kokonaisuutta edistää nimenomaan kuntien mahdollisuutta
saada haltuunsa sellaista tonttimaata, josta useimpien kyselyjen
mukaan on kaikilla kaupunkiseuduilla ja kasvukeskuksissa pulaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Voi vain sanoa, että olisipa tullut
tämä tonttipulan lieventämispaketti vähän
aikaisemmin, ja tähän on olemassa eurooppalainen
malli: Italiassa Berlusconin hallituksella aikoinansa, mistä demarit
ovat kovasti irvailleet muuten, että sen toimenpiteitä nostetaan
esille, mutta näin vain voidaan tehdä. Siellä kun
ei mitenkään muuten saatu omistavaa luokkaa kuriin,
niin sitten tällaisilla porkkanoilla heitä kuriin
saatiin ja saatiin yhteiskunnan asioita järjestykseen.
Ja niin kuin vahvistuksena sille, mitä arvoisa ministeri äsken
juuri totesi, otetaan Oulun kaupunki, jolla ei ole mitään
tonttipulaa. Nyt kun sikspäkki-selvitys tuli näistä kuudesta
kaupungista, niin siellä kaikki aluerakentamiset ja muut sujuivat
ihan kuin sitlivoo vaan sen takia, että kunnalla on riittävästi
raakamaata kaavoittamista varten, ja siellä ei tämänlaisia
vippaskonsteja tarvita, mutta täällä Pääkaupunkiseudulla
ja Etelä-Suomessa asiat ovat toisin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Pulliainen sanoi, että esityksen
olisi pitänyt tulla aikaisemmin, niin jos hän
tarkoitti edellistä hallitusta tällä,
niin ei ole vastaan sanomista. Mutta jos puhutaan nykyisestä hallituksesta,
niin pitää sanoa, että nykyinen hallitus
ja sen asuntoministeri Vapaavuori ovat erittäin tehokkaasti
ja tarmokkaasti tarttuneet näihin asuntopolitiikan haasteisiin
ja tämän esityksen antaminen tänne eduskunnalle tässä vaiheessa
on yksi osoitus tästä.
Kaiken kaikkiaan tilanne on kuitenkin se, että vaikka
näitä asuntopoliittisia ratkaisuja nyt tehdään
useampia, joista tämä esitys on siis vain yksi,
niin joudutaan valitettavasti odottamaan vielä aika monta
vuotta, ennen kuin ihan käytännössä nämä tulokset
sitten realisoituvat täällä Pääkaupunkiseudulla.
Liisa Jaakonsaari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietenkin on yksi näitä aikamme
isoja paradokseja, että Suomessa jatkuvasti puhutaan siitä,
että täällä on tonttipula, ja että julkisyhteisö,
valtio ja kunnat itse asiassa, tappelevat keskenään
siitä, minkälaista tonttipolitiikkaa harrastetaan.
Mutta pyysin tämän puheenvuoron ed. Pulliaisen
Oulu-esimerkin takia. Kyllä, näin on Oulussa tapahtunut,
ja mistä se johtuu? Siitä, että Oulussa
oli erittäin pitkään vasemmistoenemmistöinen
valtuusto, jolla oli ideologinen valinta se, että kunta
hankkii maata. Kun voimasuhteet ovat sen jälkeen vaihdelleet,
niin tämä periaatteellinen linja on jatkunut,
että kunta hankkii maata ja kaavoittaa. Vaikka Oulu on
ihan huikea kasvukeskus, niin juuri tämän tonttipolitiikan
takia asuntojen hinnat ovat pysyneet aika alhaisina, ettei tarvitse
Italiasta hakea esimerkkejä. Voi hakea vasemmistoenemmistöisestä Oulusta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille ensinnäkin kommentti,
että tämä havaintoni oli todellakin ennen
tätä hallitusta olevaan aikaan suunnattu, tietenkin.
En minä nyt viitsi asuntoministeriä aina kehua
täällä. Joulun alla kehuin, niin kuin
ed. Zyskowicz muistaa, niin paljon, että oikein pahalta
tuntui lopuksi.
Mitä taas tulee ed. Jaakonsaaren äskeiseen
puheenvuoroon, niin se oli 97,4-prosenttisesti totta, mutta siinä unohdettiin
se, että loppuosa koostuu lahjoitusmaasta, joka on ollut
tämän tonttipolitiikan pohja ja perusta.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on hyvä,
mutta en malta olla sanomatta edustajien Pulliainen ja Jaakonsaari
puheenvuorojen jälkeen, että todellakin se keino,
jolla rakentamaton tonttimaa parhaiten saadaan käyttöön,
on se, että kunnat eivät suostu kaavoittamaan
muuta kuin omistamaansa maata. Kuopiossa sosialidemokraattinen kaupunginjohtaja
Eino Luukkanen osti 60-luvulla ison tonttivarannon, ja sen jälkeen
kaupunki teki päätöksen, että muuta
ei kaavoiteta. Kuopiossa ei ole ollut minkäänlaisia
tonttiongelmia 45 vuoteen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pääkaupunkiseudulla, kuten
Helsingissä, maan hinta on kerrosneliömetristä vähintään
kolmasosa, ja täällä on myös koko
joukko tontteja kaavoitettu, siis valmiiksi kaavoitettu, rakentamiskäyttöön,
mutta niitä ei ole otettu tähän kaavoituksen
tarkoittamaan käyttöön. Tällöin
kuntien täällä olisi tietysti pitänyt käyttää muun
muassa korotettua veromenettelyä näitä tontteja
kohtaan. Kiinteistöveroa olisi pitänyt nostaa.
Näin ei ole tapahtunut.
Olin kuulevinani, että ed. Pulliainen puhui Italiasta.
Siellä rakentaminen on kovasti mafian käsissä,
mutta tavallaan jonkunlainen mafia myös täällä Pääkaupunkiseudulla
on, kun ajattelemme, miten tonttimaan hinta nousee eikä kuitenkaan ole
otettu sitten mitään sen tyyppisiä välineitä käyttöön,
joilla voitaisiin tätä nousua pidätellä.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Jaakonsaari oli tietenkin ihan oikeassa
siinä, että Oulu on hyötynyt siitä, että tästä maapolitiikasta
on oltu yhtä mieltä niin vasemmalla kuin oikeallakin,
mutta on siinä varjopuolensakin. Siellä on aika
krouvisti viety, pakkolunastettu, yksityisten maita, ja etenkin tämä on
viime aikoina näkynyt Oulujoella, joka on erittäin
suosittu alue, missä uhkaa ei ole enää tällä hetkellä,
mutta aikaisemmin siellä oli pakkolunastusuhkauksia päällä.
Ja, mikäli minä tiedän, Oulu on tässä pakkolunastusasiassa
yksi Suomen johtavia kaupunkeja.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Samoin toteaisin kuin ed. Erkki Virtanen,
että Jyväskylässä ei kaavoiteta muuta
kuin kaupungin omistamaa maata ja siellä ei ole ongelmia
ollut. Helsingissä kerrotaan, että on seitsemän
vuoden tonttivaranto, mutta jostain syystä sitä ei
saada vaan käyttöön. Rakennusfirmojen
toimitusjohtajat kertovat, että he rakentaisivat, mutta
kun heille ei osoiteta tonttimaata Helsingissä. Eikä ole
kuulemma edes annettu rakennuskehotuksia näille, joiden maita,
yksityisten maita, on kaavoitettu. Jotain täällä on
pielessä. Pitäisikö meidän muualta Suomesta
tulla tänne ratkaisemaan tonttiongelma?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Suomen kunnat ja kaupungit voidaan toisaalta
jakaa kahteen ryhmään sen mukaan, kuinka paljon
kunta tai kaupunki itse omistaa maata. Tässä suhteessa kunnat
ja kaupungit ovat hyvin erilaisessa tilanteessa. On tietenkin selvää,
että mitä isompi omistusosuus kunnalla itsellään
on, sitä pienempi merkitys tällä lainsäädännöllä sinänsä on.
Toisaalta kunnat ja kaupungit voidaan jakaa kahteen ryhmään
sen mukaan, kuinka aktiivista maapolitiikkaa ne harjoittavat. On
ihan yleisesti, valtakunnallisesti tunnettu, mikä tiedoksi
niin edustajille Jaakonsaari, Pulliainen kuin Ukkola, että Oulu
on tässä ehdoton edelläkävijä.
Oulu on harrastanut hyvin pitkäjänteistä,
johdonmukaista ja yhtenäistä maapolitiikkaa.
Toinen hyvä esimerkki sinänsä on
Kuopio, jonka osalta tilanne ei ole ihan niin yksinkertainen. Toisaalta
voidaan sanoa, että kaavoitetaan vain omaa maata, mutta
ensin sitä omaa maata pitää hankkia,
ja myös Kuopiossa on ollut varsin johdonmukainen ja pitkäaikainen
linja, jossa maata hankitaan kunnalle ja tarvittaessa myös
lunastamalla.
Mutta sitten on koko joukko kaupunkeja ja kuntia, jotka eivät
halua harrastaa tämän tyyppistä maapolitiikkaa,
johon niillä on sinänsä oikeus, ja nimenomaan
niille tällä lainsäädännöllä ja
tällä kokeilulla on suuri merkitys.
Ed. Pertti Virtanen merkittiin läsnä olevaksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä Oulua ja Kuopiota parempiakin
kaupunkeja löytyy. (Välihuutoja) Löytyy
sellaisia kaupunkeja, mistä saa tontin viikon kuluttua,
ja niissä kunnissa on sitten harjoitettu hyvää asuntopolitiikkaa.
Herra puhemies! Minusta tämä hallituksen esitys
on hyvä. Se vastaa siihen pulaan, mikä tällä hetkellä ennen
kaikkea täällä Etelä-Suomessa vallitsee.
Ja aivan niin kuin ministeri totesi, kunnat pitävät
suurimpana ongelmana tonttipulaa. Silloin pitää yrittää vaikuttaa
siihen, että tonttipulasta päästään
eroon. Yksi vaihtoehto on tietenkin pakkolunastaa, mutta parempia
vaihtoehtoja on olemassa kuin pakkolunastaminen, ja nyt pyritään
parempaan sillä, että myönnetään
myyjille verovapaus. Eihän se vero ole tähänkään
saakka kovin suuri ollut. Se on ollut 5,6 prosenttia, ainoastaan
5,6 prosenttia johtuen siitä, että 80 prosenttia
myyntihinnasta pidetään verovapaana ja vain 20
prosenttia myyntihinnasta verotetaan luovutusvoittoverona. Tämä johtaa
siis siihen, että vero ei voi olla 5,6:ta prosenttia suurempi.
Minusta on aivan oikein, että haetaan kaikkia mahdollisia
ratkaisuja, jotta jostakin ongelmasta päästäisiin
eroon.
Ministeri viittasi siihen kokeiluun, mikä meillä oli
vuosina 1999—2000, ja hän totesi, että siitä oli
pelkästään myönteisiä kokemuksia.
Silloin annettiin myöskin tämän alueen,
Etelä-Suomen alueen, maanomistajille verovapaus, jos tietyn ajan
kuluessa möi maata kunnalle.
Olen sitä mieltä, että näillä verohelpotuksilla
ja veroeduilla on jostakin syystä ihmeellinen voima. Olen
tässä salissa aikaisemmin esittänyt ja esitän
sen edelleen, että tulisi myöntää myöskin rajoitettu
verovapaus niille, jotka sijoittavat esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla
varojaan uusiin vuokra-asuntoihin. Olen viitannut siihen aikaan 60-luvun
loppupuolella ja 70-luvun alkupuolella, kun uusille asunnoille myönnettiin
verovapaus 10 vuodeksi ja kokemukset olivat hyviä. Ei se
valtiolle käytännössä mitään
maksaisi, vaikka Helsingin alueella kokeiluluonteisesti vaikkapa myönnettäisiin
se verovapaus niille uusille vuokra-asunnoille, jotka tulevat markkinoille
esimerkiksi vuonna 2009. Olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka
paljon uusia vuokra-asuntoja tulisi. Minun käsitykseni
on, että tulisi yllättävän paljon,
ilman että se maksaisi käytännössä yhtään
mitään valtiolle. Se siirtäisi sen verotulon
muutamalla vuodella, mutta se olisi hyvä ja kannattava
yritys.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Kallis tässä esille
toi, niin tämähän ei ole uusi asia. Vastaava
oli silloin noin kymmenen vuotta sitten. Tällä asialla
on varmasti vaikutusta Pääkaupunkiseudulle, jossa
tuo suurin pula maasta on, mutta tämä on erittäin
merkittävä myös tuonne kehyskunnille,
kauempana oleville alueille, kaikille kasvualueille. Minun mielestäni oikea
linja onkin se, että maata hankitaan jo siinä vaiheessa,
kun pulaa maasta ei vielä ole, ja siihen ennen muuta tällä ollaan
vastaamassa. Esimerkiksi Hämeessä tämä jo
eilen nousi esille muutamissa merkittävissä maakaupoissa
niitä kiirehtivänä tekijänä,
kun tämä on sidottu vain vuoden mittaiseksi ajaksi.
Tällä ei myöskään
ole kovin suurta taloudellista merkitystä valtiolle. Tässä esityksessähän todetaan,
että vuonna 2006 näitä kauppoja tehtiin
yli 66 miljoonalla ja luovutusvoittoveron määrä näistä kaupoista
oli vain 3,7 miljoonaa, ja esityksessä todetaan, että verotuloja
jää saamatta vähintään
vastaava määrä. Itse toivon, että tämä luku
on huomattavasti suurempi.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Asuminen on ihmisen perusoikeus. Jokainen
meistä tarvitsee kodin, joka on hyvä ja turvallinen
asua. Kaikilla Suomen kansalaisilla tulisikin olla mahdollisuus
hankkia omaan ja perheensä elämäntilanteeseen
soveltuva, riittävän tilava, mutta kuitenkin kohtuuhintainen
vuokra- tai omistusasunto. Nyky-Suomessa tällainen mahdollisuus
ei valitettavasti ole kaikkien ulottuvilla. Vaikuttaa siltä,
että Suomessa asuntorakentamista hallitsevat muutamat suuret
rakennusliikkeet. Vaikka rakennusliikkeet saavat ostaa kunnilta halpaa
tonttimaata, ei tämä ole näkynyt ainakaan omassa
kotikaupungissani asuntojen neliöhinnoissa, sillä asunnot
hinnoitellaan siten, että rakennusliikkeet saavat niistä aina
maksimaalisen myyntivoiton.
Toivon, että nyt esillä oleva tuloverolain
muutos kannustaisi kiinteistöjen omistajia myymään vapaata
tonttimaata asuntorakentamisen tarpeisiin. Erityisesti toivon, että lainmuutos
helpottaisi tavallisten kansalaisten asemaa Pääkaupunkiseudun
ja muiden kasvukeskusten asunto- ja tonttimarkkinoilla. Varsinkin
lapsiperheiden tulisi voida ostaa nykyistä edullisemmilla
hinnoilla itselleen tonttimaata. Toivon, että muutos vaikuttaisi
myös uusien omakotitalojen hintatasoon.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä hallituksen
esitystä hyvänä. On hyvä, että silloin
tällöin aina tämmöistä verovapausporkkanaakin
käytetään. Tuo verohan on sinänsä prosentuaalisesti
varsin pieni, 5,6 prosenttia kauppahinnasta, mutta euromääräisesti
se voi olla tapauskohtaisesti varsin merkittävä.
Tällaisella määräaikaisella
verohelpotuksellahan pystytään ainakin nopeuttamaan
jo tekeillä olevia kauppoja kuntien ja maanomistajien välillä,
ja saattaahan tämä sitten stimuloida uusiinkin
kauppoihin.
Kun tämä verovapaus on voimassa vain määräajan,
niin on todennäköistä myös se,
että maanomistaja pystyy aidosti hyötymään
tästä tuon verohelpotuksen verran eikä kunta
siis juurikaan ostajana saa siirretyksi tätä veroetua
itselleen laskemalla maan hintaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun on useamman vuoden seurannut tätä Pääkaupunkiseudun
asuntopulaongelmaa ja sen käsittelyä, niin on
todettava, että ministeri Vapaavuori on ryhtynyt aktiivisesti
tähän asiaan, se on selvä, ja tätä varmaan
auttaa se, että nyt on asuntoministeri. Se on aivan oikea
ratkaisu hallituksessa.
Mutta edelleen mielenkiinto ja huomio kiinnittyvät
siihen, että Pääkaupunkiseudulla on todella
paljon asuntorakentamiskäyttöön kaavoitettua
maata, jota ei ole otettu tähän tarkoitettuun kaavoituskäyttöön,
ja tässä mielessä tästä lähtökohdasta
olisi tarkoituksenmukaista kyllä toimia yhteistyössä kuntien
kanssa ja muuten etsiä joko sitten keppiä tai
porkkanaa, että maa otettaisiin tähän
kaavoituksen tarkoittamaan käyttöön ja
tällä tavalla päästäisiin
nopeasti sitten myös helpottamaan tätä tilannetta.
Pääkaupunkiseudulla pieni- ja keskituloisella ihmisellä on
vaikeuksia sijoittua asumaan tänne. Oman asunnon hankkiminen
esimerkiksi sairaanhoitajien ja poliisien tulotasolla eläville
ihmisille on hankalaa, ja tässä mielessä kyllä toivoisi
myös uusia avauksia hallituksen puolesta. Ne avaukset,
jotka ovat liittyneet niin sanottuun valitusoikeuteen, maankäyttö-
ja rakennuslain muutoksiin, mielestäni eivät ole
oikeita, eivät myöskään vaikuttavia.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä nyt monet edustajakollegat
viittaavat siihen, että tällä muka ratkottaisiin
Pääkaupunkiseudun asunto-ongelmia. Kyllähän
tämä ei paljon täällä vaikuta.
Minä haluan todeta ihan pöytäkirjoihin,
että Helsinki omistaa kaiken asuntorakentamiseen kelvollisen
maan itse. Helsingissä ei tällaisia lunastuksia
tule olemaan, mutta toisaalta sitten seudulla varmasti on, eli saattaahan
olla, että sillä on pieni merkitys, mutta ei pidä jäädä väärää kuvaa.
Suurin ongelma Helsingissä on Vuosaaren satamahankkeen
valituksiin liittyvästä vuosien prosessista syntynyt
viive, joka siirsi nykyiset isot hankkeet, satama-alueitten asuntokäyttöön rakentamisen,
Pasilan alueen. Nämä ovat sellaisia asioita, jotka
ovat kymmenientuhansien asuntojen rakentamisen viivästyttäneet.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuohon ed. Hiltusen puheenvuoroon voisi sanoa
sen, että eipä niitä tontteja taida Helsingissä ollakaan.
Sen takia se Sipoosta sitä maata tulee saamaankin, että saadaan
tilaa ja lisää mahdollisuuksia rakentamiseen.
Jos on tontteja, ne ovat tällä hetkellä sataman
alla tai muuten vaan pilaantuneita. Niissä menee oma aikansa,
että ne päästään rakentamaan.
Mutta, arvoisa puhemies, ed. Tiusasen puheenvuoroon voisin todeta
sen, että kun mitataan esimerkiksi Pääkaupunkiseudun
tonttivarantoa, joka on kaavoitettua sellaista, niin esimerkiksi Vantaalla
on yksityisten omistuksessa olevaa, omakotitonteiksi kaavoitettua
omistusta noin 500 000 kerrosneliömetriä.
Mutta uskallan veikata, että siellä on myöskin
ed. Tiusasen kannattajia niin kuin allekirjoittaneenkin — ehkä meikäläiselläkin
vielä niitä jonkun verran Vantaalta löytyy — jotka
pyrkivät säilyttämään
ja haluavat säilyttää niitä tonttejaan,
jotka on kaavoitettu, lohkottu kenties semmoisista rintamamiesveteraanitonteista
omille lapsille, ja se sopiva luovutusaika tai myyntiaika on sitten
vasta tulevaisuudessa, ei välttämättä tänään.
Se on siinä mielessä näin isossa kaupungissa
kuin Vantaa inhimillisesti katsoen normaali määrä rakentamattomia, yksityisessä omistuksessa
olevia tontteja.
Samaten yrityksillä elikkä rakennusliikkeillä pitää olla
kahden kolmen vuoden reservi kaavoitettua tonttireserviä,
jotta se yritystoiminta on järkevää ja
suunnitelmallista ja sillä on pitkäjänteinen
toimintatapa, elikkä johtaminen perustuu siihen, että on
reservi olemassa. Se vääristää ehkä ulkopaikkakuntalaisten
näkökulmasta merkittävästi tilastoja,
koska ne volyymit ovat niin suuria, mitä suurilla rakennusliikkeillä pitää olla reservissä.
Viittaan tässä tapauksessa esimerkiksi Vantaalla
olevaan reserviin.
Vantaalla, arvoisa puhemies, on määrätietoisesti
myöskin viime aikoina kaavoitettu niin yksityisten kuin
kaupungin omistamia maita. Hyvällä maankäyttö-
ja rakennuslain hengellä on sopimuksia tehty yksityisten
kanssa, on päästy ihan hyviin tuloksiin. Iso osa
niistä kaupungille hankituista maista, mitkä nyt
on kaavoitettu, hankittiin silloin, kun tämä verovapaus
oli voimassa edellisen kerran. Sillä on äärimmäisen
suuri merkitys.
Ja niinpä tähän loppuun, arvoisa
puhemies, voin todetakin sen, että tämä hallitus
on osoittanut taas ylivertaisuutensa aikaisempiin nähden. Tämä asuntoministerin
tuoma esitys hallitukselle ja hallituksen esitys eduskunnalle on äärimmäisen
hyvää asuntopolitiikkaa ja puree erityisesti tänne
Pääkaupunkiseudulle.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mäkisen puheenvuoroon viitaten:
Hallitus on tällä pienellä, kapealla
osalla kyllä osoittanut aktiivisuuttaan, mutta sillä muulla
laajalla osalla, johonka viittasitte, se ei ole mitään
ylivertaisuuttaan osoittanut. Tänään muun
muassa äänestettiin hallituksen oppositiolta saamasta
välikysymyksestä johtuen juuri hallituksen huonosta
aktiivisuudesta tuolta osin.
Varmasti ed. Mäkisellä on enemmän
kannattajia Vantaalla kuin allekirjoittaneella, mutta siitä huolimatta
esimerkiksi Espoossa tämä sama asia toistuu, on
aika tavalla valmiiksi asumiskäyttöön kaavoitettua
maata, jota ei ole otettu tähän tarkoitukseen,
ja tietysti vielä niin, että sen alueen pitäisi
olla liikenneyhteyksien, mieluummin kiskoliikenteen, läheisyydessä,
jolloinka vastattaisiin tähän meidän
yhdessä kantamaamme huoleen (Puhemies: Minuutti on kulunut!)
ilmastonmuutoksen hillitsemisestä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen on ihan oikeassa, että pitää olla
rata ja sen varteen rakentaa. Se on ihan oikeata politiikkaa. Mutta,
arvoisa ed. Tiusanen, kun te olitte hallituksessa, siihen aikaan
me emme saaneet mitään aikaiseksi.
Tapani Mäkinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusanen on ihan oikeassa kuten
ed. Pulliainenkin siinä, että rata pitää olla.
Senpä takia kannustan teitä kaikkia suhtautumaan
myönteisesti ainakin kahteen tulevaan ratahankkeeseen,
Kehärataan ja Länsimetroon.
Mutta, arvoisa herra puhemies, totean myöskin ääneen
sen ihan aidosti tässä yhteydessä ja viittaan
entisen edustajan Soininvaaran kirjoitukseen Suomen Kuvalehdessä,
että Pääkaupunkiseudulla on paljon myöskin
tänä päivänä ratojen varsilla
käyttämätöntä reserviä ainakin
niin Vantaalla kuin Espoossakin, on kyllä luvalla sanoen peiliin
voi katsoa. Vantaalla on kohtuuttoman paljon jätetty tämmöisiä niin
sanottuja kulttuurihistoriallisia peltoalueita, jotka oivallisesti
pääradan varressa kuuluisivat rakentamiseen. Viittaan
esimerkiksi Koivukylän ja Hiekkaharjun väliseen
alueeseen.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Mäkinen puhuu täällä harvinaisen
viisaita. Hän arvioi aivan oikein Vantaan tilannetta ja
arvioi myöskin aivan oikein niitä toimia, mitä hallitukselta
odotetaan. Ja hallitukselta nimenomaan odotetaan toimenpiteitä,
jotka liittyvät sekä Kehärataan että myöskin
Kehä kolmosen liityntäyhteyksien rakentamiseen.
Näissä ehdottomasti on hallituksen tarmokkaasti
tartuttava näihin asioihin, edellinen hallitushan jo käynnisti
näihin hankkeisiin liittyvät valmistelut. Toivon,
että nykyinen hallitus myöskin pitää niistä sitoumuksista
kiinni, joihin edellinen hallitus sitoutui.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää asuntoministeri
Vapaavuorta erinomaisen aktiivisista toimenpiteistä. Tämä on
se hyvä 36. kohta sitten siinä, ja tietysti suosittelisin
oppositiota tutustumaan niihin 35 muuhun kohtaan myöskin.
Ja ed. Tiusaselle voi vielä kommentoida, etten ole kuullut
ainakaan, että asuntopolitiikasta olisi jotain välikysymystä tässä tehty,
vai onko se ollut niin pieni, että hallitus ei ole sitä huomannut?
Nyt on tärkeää katsoa koko rakennuspuolen
ja rakennussektorin kokonaisuutta, ja sitähän
on asuntoministerin johdolla tiiviisti katsottu, mistä todellakin
asuntojen hinta muodostuu ja mistä johtuu asuntopula, ja
tätä kokonaisuutta nyt ollaan katsomassa. Ja tähän
kokonaisuuteen ei mielestäni liity mikään
rajoittaminen, että ainoastaan kunta voi kaavoittaa maata,
vaan todellakin monipuoliset toimenpiteet asuntomarkkinoilla sillä tavalla,
että myöskin yksityinen sektori voisi ohjeiden
mukaan laajemmin kaavoittaa maata ja saada sitten luvan julkiselta
sektorilta näihin toimiin. Näin voitaisiin kaavoitussopimuksen puolella
laajentaa niitä toimenpiteitä. Se on sitä positiivista
asuntopolitiikkaa, joka tuottaa lisää asuntoja.
Samoin tarkoitus on myöskin käsitellä vielä tarkemmin
valitusmahdollisuutta ja ennen kaikkea sitä, että prosessit
käydään nopeasti läpi, mikäli
ei ole perusteita valitukselle. Näitten monipuolisten toimenpiteiden
seurauksena saadaan enempi asuntoja suomalaisille.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Jaskari totesi, että hallitus ei ole saanut
asuntopoliittista välikysymystä. Ei ole saanut,
mutta sai Stora Enson kohdalta kannattavien tehtaiden lakkauttamista
koskevan välikysymyksen. Itse toteaisin, että tässä tapauksessa asuntoministerille
voi todeta, että hän on tehnyt hyvää,
aktiivista työtä, mutta valitettavasti koko hallituksen
työkentän huomioiden tämä on
vain kapea sektori eikä koko hallituksen toiminta. Viittaan
tässä siihen, mitä ed. Mäkinen
totesi.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ehdotus määräaikaisesta
verovapaudesta myytäessä maata kunnalle on mielestäni
hyvä. Se on perusteltu ja kannatettava ehdotus. Maan hinta
vaihtelee luonnollisesti yhdyskuntien koon mukaan eri keskuksissa,
mutta kyllä tonttien saatavuus ja myöskin hintataso
riippuvat ratkaisevasti kunnan maa- ja kaavoituspolitiikasta.
Kuten aiemmin olen todennut ja täällä on
jo todettu, Oulu ja Kuopio toimivat tässä suhteessa hyvinä esimerkkeinä,
mutta sen sijaan Pääkaupunkiseudun kunnille ei
voi kovin suurta papukaijamerkkiä kyllä tässä suhteessa
antaa. Siitä huolimatta tällainen esitys on perusteltu
ja uskon, että siitä on myönteisiä tuloksia
kaikkialla Suomessa, mutta ennen kaikkea tietysti täällä, missä maan
oston tarve on kaikkein huutavin.
Muutoinkin koko asuntopoliittinen ohjelma on mielestäni
hyvä. Siinä on hyvin paljon erilaisia toimenpiteitä.
Edellisellä kaudella oli muistaakseni 26 kohtaa, nyt on
kymmenkunta enemmän. Toivon, että ne tulevat toteutumaan
suunnitellulla tavalla. Siellä on monenlaisia riskejä, mutta
kun työtä tehdään, niin uskon,
että myöskin asuntopolitiikassa päästään
eteenpäin myös täällä Pääkaupunkiseudulla.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys määräaikaisesta
verovapaudesta on ajankohtainen ja puolustaa paikkaansa juuri nyt. Pääkaupunkiseudun
kehyskunnissa koemme esityksen erittäin myönteisenä,
ja se tukee tämän hetken asuntopoliittisia tavoitteita
erittäin hyvin.
Asia, johon tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota,
on voimassaoloajan pituus. Neuvotteluprosessi maakaupoissa kestää yleensä melko
kauan, ja jotta asunto- ja tonttipulaa tällä esityksellä pystytään
riittävässä määrin
korjaamaan, olisi syytä tarkoin vielä pohtia,
voisiko esitetty määräaikainen verovapausjakso
kestää jo esitettyä pidempään.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ajatteleeko ed. Outi Mäkelä sillä tavalla,
että se tehovaikutus pitäisi tästä ottaa
kokonaan pois? Eikö se ole niin kuin näpäkkä juttu
ja eikö tarkoitus ole nopeuttaa toimenpiteitä eikä suinkaan
hidastaa niitä?
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on laajalti
kiitelty hallituksen esitystä. Näin onkin, hyvää esitystä kelpaa
kiittää. Asuntojen tarjontaa pitää olla,
jotta se myös osaltaan pitää asuntojen
hintatasoa sellaisena, että mahdollisimman monet voisivat
yltää omaan asuntoon. Pääkaupungissahan
tavallisilla tuloilla se on haave, joka ei toteudu.
Mutta sitten muualla maassa näkisin tärkeäksi,
että ei pelättäisi myöskään
yksityisen maan kaavoittamista tai yksityisen kaavoitusta muutenkaan,
koska minä katson, että se tuo vaihtoehtoja ja
aktiviteettia tälle sektorille. Samoin näkisin,
että myös rantojen hyödyntämistä asuinpaikkojen
luona tulee käyttää, koska se on mahdollisuus,
joka nimenomaan maaseudulla on voimavara, jolla pidetään
monta taajamaa elinvoimaisina. Jos rannat eivät kuulu tonttiin,
niistä tulee usein epämääräisiä pöheikköjä.
Erkki Virtanen /vas:
Puhemies! Kun 20 vuotta ennen tänne tuloa joutui tahtoen
tai tahtomattaan työnsä vuoksi askartelemaan erilaisten asuntoministerien
kanssa ja nyt sitten tämän työn vuoksi,
niin lupaan, että tämän kauden loputtua laadin
listan asuntoministerien paremmuusjärjestyksestä.
Näyttäisi siltä, että tällä menolla
ministeri Vapaavuori ei jää siinä viimeiseksi
eikä kyllä ministeri Manninenkaan. Siellä saattaa
olla joitakuita jopa vasemmalla sijainneita asuntoministereitä,
joitten saavutukset eivät näyttäisi olleen ihan
yhtä hyviä. Mutta se on sitten sen ajan murhe.
Pyysin puheenvuoron, kun totesin, että tässä pykälässä lukee,
että omaisuuden luovutuksesta saatu voitto ei ole veronalaista
tuloa, kun se luovutetaan valtiolle tai kunnille tai kuntayhtymille ja
mikähän se muu yhteisö tässä olikaan.
Minusta kyllä tuntuu, että valiokuntakäsittelyssä tähän olisi
hyvä lisätä momentti, jossa edellytettäisiin, että tämän
myynnin vastaanottaja käyttää verohelpotuksen
ehtona tämän saadun kiinteistön asuntorakentamiseen.
Minä en nimittäin tässä lakiehdotuksessa
mainituista luovutuksensaajista luota etenkään
valtioon. Kokemukset Pääkaupunkiseudulla ja myöskin
Kuopiossa valtion omistuksessa olevan maan, siis jo valmiina omistuksessa
olevan maan, saannista asuntokäyttöön ovat
olleet kovin vaivalloisia ja nihkeitä. Kannustan ministeriä etenemään
tässäkin suunnassa ja myöskin siinä suunnassa,
että näitä joutavanpäiväisiä valituksia
kaikesta huolimatta saataisiin vähän rajoitettua.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
että kunnilla ja kaupungeilla on riittävästi
raakamaata. Nyt monissa kunnissa on tilanne niin, että raakamaata
ei ole riittävästi, ja se johtaa siihen, että kunnissa
ei voida kaavoittaa uusia asuntoalueita. Siitä seuraa sitten
pula niin omakotitaloasunnoista kuin vuokra-asunnoista. Tämä asuntopula
vaikuttaa taas siihen, että yrittäjät
eivät saa työntekijöitä tänne
Pääkaupunkiseudulle. Tämä on
erittäin tervetullut uudistus. Tuusulassa, missä maapoliittisen
ohjelman peruslähtökohta on, että kunnalle
ostetaan raakamaata raakamaan hinnalla ja joissain poikkeustapauksissa
voidaan tehdä myös kaavoitussopimuksia, tämä on
todella hyvä kannustus maanomistajille, jotta he tekisivät
tulevaisuudessa tai ensi vuoden aikana useita kauppoja kunnan kanssa.
Tavallaan, kun Pääkaupunkiseudun 14 kuntaa on
nyt sitoutunut aika suuren asunto-ohjelman toteuttamistuotantoon,
niin nyt näillä 14 kunnalla Pääkaupunkiseudulla
on mahdollisuus vastata myös tämän suuren
asuntotuotanto-ohjelman toteuttamiseen ja tuoda oma panoksensa Helsingin
seudun ja Pääkaupunkiseudun kehittämiseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Bernard Shaw on todennut, että maata
kannattaa omistaa, koska sen valmistaminen on jo lopetettu, ja näin
ollen tiedämme, että maan omistaminen ja sen myyminen
on aina kannattavaa ja voittoa tuottavaa toimintaa myös
Suomessa. Tässä nyt tämä verovapaus
vielä luo uuden porkkanan myydä ja luovuttaa maata.
Se, mihin ed. Erkki Virtanen viittasi, että tähän
momenttiin lisättäisiin, että tämä maa
tulisi käyttää asuntorakentamiseen, on
aivan perusteltu.
Mietittäessä, miten hyvin eri asuntoministerit taikka
ympäristöministeriössä toimineet
ministerit tai muut ministerit, joille on asuntopolitiikka kuulunut,
ovat onnistuneet, on valitettavasti todettava, että eivät
kovin hyvin tähän mennessä Pääkaupunkiseudulla.
Toivomme, että ministeri Vapaavuori menestyisi tässä paremmin — nähtäväksi
jää. Mutta kovat ovat kysymykset edelleenkin.
Kyllä ilmastonmuutoksen hillitseminen ja aluerakenteen
tiiviyttäminen ovat sellaisia keskeisiä kysymyksiä,
jotka kuuluvat myös asuntoministerille. Olen havainnut,
että hän on ottanut kopin tästä asiasta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Toiset kunnat ovat onnistuneet verraten
hyvin asuntopolitiikassa ja tonttipolitiikassa, toiset kunnat taas
ovat onnistuneet huonommin. Olosuhteet vaihtelevat kuitenkin eri
kunnissa, ja ymmärrän hyvin, että täällä Pääkaupunkiseudulla
on selvästi vaikeampaa harjoittaa tehokasta tonttipolitiikkaa
kuin esimerkiksi muualla maassa. Mutta aina pitää hakea
sellaisia vaihtoehtoja, jotka eivät välttämättä valtiolle
ja yhteiskunnalle niin paljon maksa. Tämähän
ei maksa paljon mitään, mutta voi tuoda lisää tonttimaata.
Tässä keskustelussa on aika paljon tuotu esiin kaavoitussopimusten
tekeminen. Ei kaavoitussopimuksen tekeminen myöskään
maksa käytännössä kunnalle yhtään
mitään. Kunta sopii maanomistajan kanssa, että luovutatte
tämän ja saatte pari tonttia kauppahintana, ja
kunta on saanut paljon kaavoitusmaata. Kyllä kaikkia näitä tämmöisiä hyviä esimerkkejä
ja
hyviä keinoja pitäisi käyttää,
jotta todella saataisiin riittävästi tonttimaata.
Kuten aikaisemmin sanoin, jos ei löydy tonttimaata,
niin kuin täällä Pääkaupunkiseudulla
ja ennen kaikkea Helsingissä tämä on
vaikeata, niin kyllä kannattaisi miettiä sitä,
mistä aikaisemmin puhuin, eli tulisi tietty verovapaus,
pohdittavaksi jää, onko se rajoitettu vai rajoittamaton
ja kuinka pitkäksi ajaksi, kaikille niille uusille vuokra-asunnoille,
jotka tulevat markkinoille määrätyn ajan
kuluessa. Uskon, että sillä olisi merkitystä. Kokeilkaa
edes. Pankaa vaikkapa kaksi kolme kuukautta aikaa, niin olisi kyllä mielenkiintoista
nähdä,
ja oletan, että tässäkin salissa todettaisiin, että harmi,
kun ei aikaisemmin siihen menty.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy onnitella ministeri Vapaavuorta.
Hän on todella pannut tuulemaan, ja nyt asuntopolitiikassa vihdoinkin
tapahtuu.
Mitä tulee tähän lakiesitykseen,
niin tältä osin täytyy sanoa, että on
luonnollista se, että se koskee erityisesti kuntia, koska
kunnilla on kaavoitusmonopoli ja niillä on myöskin
velvollisuus pitää huolta asuntopolitiikasta omalla
alueellaan. Ja mitä valtioon tulee, niin tällä hetkellähän
on voimassa laki, joka jo antaa 80 prosentin huojennuksen, joten
siinä suhteessa ero ei ole välttämättä kovinkaan
suuri.
Haluaisin kuitenkin kiinnittää kahteen seikkaan
huomiota.
Mielestäni on tärkeätä,
että tässä tai jollakin muulla tavalla
pidettäisiin huolta siitä, että kunnalla
olisi velvollisuus kaavoittaa lahjana saatu alue hyvin nopeasti,
jotta se saataisiin todellakin asuntotuotantoon. Tässä on
yhden vuoden aika. Ymmärrän, että pitää olla
määräaika, että se kannustaa
kaavoittamiseen, rakentamiseen, luovuttamiseen, mutta sitä voisi
miettiä, onko vuosi vähän liian lyhyt.
Jos on maakauppoja, niin niistä keskustelu saattaa kestää jonkin
verran pitempään. Voidaan miettiä sitä,
olisiko puolitoista vuotta jonkin verran parempi.
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että mitä tulee
tähän meidän tonttipulaamme, niin se
on kyllä ihan itse aiheutettu. Jos katsomme Suomea, täällä on
paha tonttipula; useimmissa muissa maailman maissa ei mitään
kauheaa tonttipulaa ole. Muistan, että kun yksi amerikkalainen
pankkiiri laskeutui Helsingin lentokentälle ja hänelle kerrottiin,
että täällä on tonttipula, niin
hän kysyi, missä se oikein on, koska kun hän
katsoi lentokoneen ikkunasta, näkyi vain pelkkiä metsiä,
ja kun hän sanoi, että jos se on olemassa, teidän
kyllä pitää itse mennä peilin
eteen. Ja missä se syy on? Se on kateudessa. Suomalaiset
ovat kateita, ja siitä syystä on vastustettu kaavoitusta,
valitetaan kaavoituksesta, prosessit venyvät, ja tässä suhteessa
täytyy sanoa, että sitten kun aletaan vähän
tehokkaammin keskustaa rakentaa, niin sanotaan, että ei
saa rakentaa tehokkaasti, eli on meidän ihan itsemme aiheuttama
tämä tonttipula.
Se voidaan ratkaista yksinkertaisesti sillä tavalla,
että ylikaavoitetaan. Kaavoitetaan julkisen toimijan omistamia
tontteja ja myöskin yksityisiä tontteja ja kaavoitetaan
niin runsaasti, että taatusti on myytävää tavaraa,
jolloin se johtaa siihen, että hinnat laskevat, ja sillä tavalla
myöskin pidetään huolta siitä,
että asuntoja voidaan rakentaa. Valtion omistus ei ole
ratkaisu. Otetaan Neuvostoliitto ja DDR esimerkkeinä. Valtio
omisti siellä kaiken, ja valtiot, joissa tiedän
kaikkein pahimman asuntopulan kaikkina aikoina olleen, olivat juuri
Neuvostoliitto ja DDR. (Eduskunnasta: Pohjois-Korea!)
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasin puheenvuorosta on hyvä jatkaa, nimittäin
tästä esimerkkinä Neuvostoliitto on ehkä Järvenpää ihan
tuoreeltaan. Suomen valtio omisti keskeiset tonttialueet Järvenpäässä,
ja niistä on vissiin 15 vuotta valtion kanssa neuvoteltu.
Nyt Järvenpää sitten pakkolunastuksen kautta
on pääsemässä lopputulokseen
niiden maiden rakentamiseen liittyen.
Arvoisa herra puhemies! Moneen asiaan voisi tähän
keskusteluun liittyen kommentoida, mutta muutamaan kuitenkin:
Elikkä lähinnä näihin ed.
Erkki Virtasen esittämiin rajoitteisiin tähän,
mihin käyttöön kunta voi sitten sen ostetun
maan käyttää, niin toteaisin vaan yhden
esimerkin: Kun ostetaan ehkä joku merkittävämpikin
alue yksityiseltä, niin se alue tulee sisältämään
päiväkotirakentamista, liikerakentamista, palvelut
pitää olla jne., mennään niin pirstaloituneeseen
kokonaisuuteen, että jos sieltä ruvetaan rajaamaan
jotain ulos ja sisään, niin tehdään
pelkkää byrokratiaa. Jos kerran vuodessa halutaan
saada tuloksia aikaan, niin rajoitteet pois ja tehdään
sitten kauppoja ja lähtökohtaisesti rakennetaan
kaikki asuntoja täyteen. Toki täytyy huomioida
se, että ihmiset tarvitsevat myöskin palvelut
niillä samoilla alueilla.
Haluan myöskin todeta sen, että ministeriössäkin
ministerin johdolla käydään keskustelua maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamisesta, jossa on muun muassa yhteinen yleiskaava
Pääkaupunkiseudulla. Se saattaa pitkällä juoksulla
tuoda jotain tullessaan. Mutta liittyen tähän
edelliseen, elikkä ed. Erkki Virtasen ehdotukseen, että pitäisi
jotenkin jollakin tavalla sitoa, ohjata sitä, miten kuntia
ohjataan käyttämään niitä maita — oikeastaan
tästä vaan aasinsilta tähän
maankäyttö- ja rakennuslain muutokseen ja siihen,
että sieltä tulee yhteistä yleiskaavaa,
jolla pyritään pääsemään
hyvään lopputulokseen — niin haluaisin,
ministeri, että aidosti ehkä harkitsette — mutta
voisi jotain konsteja liittyä tähän ilmastonmuutoksen
hillintään — että yhdyskuntarakenteen
hajauttaminen ei ole ainoastaan puhetta, vaan se konkretisoituisi
myöskin tekoina Pääkaupunkiseudulla,
niin että voimakkaammin pystytään ohjaamaan
tai voitaisiin porkkanalla ohjata kuntia kaavoittamaan siten ja
ottamaan ehkä myös joukkoliikennettä käyttöön
siten, että tätä ongelmaa saataisiin
vähän lievemmäksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
laki, vuoden määräaikaislaki, jos näin
voi sanoa. Kyllä tämä kuntien tonttimaan
puute on ollut muuallakin kuin Pääkaupunkiseudulla.
Voisin ajatella, että saattaa olla, että kun jotkut
sellaiset omistajat, jotka ovat yrittäneet suorastaan vedättää sitä hintaa
ylöspäin, kun ovat ajatelleet, että joutuu
siitä maksamaan veroa, niin se on ollut esteenä tavallaan
sen myyntipäätöksen tekemiseen. Uskoisin näin,
että tällaiset henkilöt kun huomaavat,
että nyt tulee tällainen ikään
kuin uusi porkkana, niin se saattaa nopeuttaa päätöksentekoa
ja vaikuttaa myönteisesti tuolla periferisissä kunnissakin, joissa
ihmiset kuitenkin pakkautuvat niihin pieniin keskuksiin, mitä siellä on.
Eli itse odotan kyllä, että tällä on
jonkinlaista vaikutusta muuallakin kuin Pääkaupunkiseudulla.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mäkiselle totean vaan, että en
sinänsä kannata rajoituksia kunnan maankäytölle,
mutta kun tämän lakiesityksen perustelut perustuvat
nimenomaan asuntotuotannon lisäämiseen, niin tämä laki
ei sinänsä velvoita näitä ostajia
käyttämään sitä asuntotuotantoon.
Minusta on ongelma juuri viittaamanne tapaus Järvenpäässä,
jossa valtio on kieltäytynyt, vaikka perusteluja varmasti
olisi ollut, luovuttamasta tonttejaan muuta kuin pakkolunastuksen
kautta, ja on minusta aika vaarallinen esimerkki. Eihän tässä säädellä sitä,
kenelle se myyjä sen myy. Se voi myydä sen valtiolle,
ja Senaatti-kiinteistöt tai kuka sitä bulvanoikaan,
saattaa panna sen kasvamaan korkoa ja nostamaan hintaa. Kyllä minusta tässä joku
sellainen pakote, jolla tämä ostajakin pakotetaan
ainakin osan siitä käyttämään
... (Puhemies: Nyt tuli minuutti täyteen!)
Tapani Mäkinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esityksen pääasiallinen sisältö on
se, että luonnollisen henkilön myydessä kunnalle
myyntivoittoon on varaa. Ei tähän kokonaisuuteen
nyt mitään valtiota tarvitse sotkea. Kunnalle
myymisestä on kysymys.
Nyt ed. Erkki Virtanen käyttää kyllä pahasti ristiriitaisia
puheenvuoroja. Eilen, toissapäivänä ja
viime viikolla ja varmaan huomenna hän arvostelee tasavallan
hallitusta siitä, miten kuntia kuristetaan ja kunnilla
on heikko tilanne ja kunnilla ei ole varaa. Elikkä voimme
vetää tästä johtopäätöksen,
että aidosti, ed. Erkki Virtanen, kunnilla ei ole varaa
ostaa maata ihan turhaan joutenpäiten ja ihan humpuukiin.
Kyllä ne ostavat sen asuntotuotantoa varten, jos ne sen
ostopäätöksen tekevät. Ei kunta
osta maata turhaan.
Viittaan siihen omaan puheenvuorooni vielä toistamiseen:
Aiheutetaan pelkkää byrokratiaa, jos halutaan
sulkea joitain osia pois sieltä. Nimittäin asuntotuotannon
ympärillä ja yhteydessä tarvitaan myöskin
palvelutuotannolle tiloja, maata, liiketiloille maata, koska mummojen
pitää päästä mieluummin
lähikauppaan kuin kauas ostosparatiiseihin. Eikö niin?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Haluan jo tässä vaiheessa
kiittää hyvin ymmärtäväisestä,
jopa kiittävästä ja yksimielisestä vastaanotosta
tälle lakiesitykselle. Samalla rohkenen esittää omalta
puoleltani toivomuksen eduskunnalle ja varsinkin sen valtiovarainvaliokunnalle,
että tämä laki voitaisiin saada täällä mahdollisimman
nopeasti käsitellyksi ottaen huomioon, että se
on tarkoitettu voimaan taannehtivasti jo 1. helmikuuta alkaen, että pieninkin mahdollinen
epävarmuus tässä poistuu, eikä minulla
ole mitään syytä epäillä,
etteikö näin tässä tulisi tapahtumaan.
Itse asiassa on ainoa asia, mistä olen ollut havaitsevinani,
että on ehkä lievää erimielisyyttä tässä — joka
ihan suoraan ei edes liity tähän lakiesitykseen — liittyen
maankäyttö- ja rakennuslakiin ja niihin esityksiin,
joita on tehty kaavoituksen nopeuttamiseksi ja sujuvoittamiseksi ja
turhien valitusten välttämiseksi. Siltä osin voin
kertoa, että lähetimme ministeriöstä viime perjantaina
laajalle lausuntokierrokselle ison paketin, jossa näitä esityksiä on
useita. Täällä on kiinnitetty huomiota
siihen, että tämä osuu eri lailla eri
kuntiin. Tämä tietenkin pitää paikkansa.
Se, mitä ed. Rakel Hiltunen totesi siitä, että tällä ei
ole kovin suurta merkitystä Helsingille, koska Helsinki
omistaa jo 70 prosenttia omasta maastaan, pitää paikkansa.
Mutta samaan hengenvetoon voi sanoa, että tällä voi
olla kovinkin suuri merkitys Vantaalle tai Espoolle tai Nurmijärvelle.
Ihan yhtä totta on se, mihin ed. Vistbacka muun muassa
kiinnitti huomiota, että tämä oikeasti
koskee koko maata ja tällä on merkitystä koko
maassa. Silloin vuoden 2000 kokeilun jälkeen silloinen
ympäristöministeriö lähetti
kyselyn, johon kaikki kunnat eivät vastanneet, mutta niistä,
jotka vastasivat käy ilmi, että määrällisesti
eniten tällaisia kauppoja silloin viime kerralla syntyi
sellaisissa kunnissa ja kaupungeissa kuin Anjalankoski, Haukipudas,
Kaarina, Lahti ja Oulu, eli kovin erilaisia kuntia ja kaupunkeja
eri puolilla Suomea. Sitten jos ei mietitä kauppojen lukumäärää vaan
sitä pinta-alaa, mikä tällä lailla vaihtoi
omistajaa, niin täällä yksittäisin
suurin oli Oulu, sen jälkeen olivat Seinäjoki
ja Espoo. Tietenkin on ehkä ymmärrettävää,
että tässä isommat kaupungit painottuvat,
mutta joka tapauksessa on selvää, että tämä aidosti
koskee koko maata.
Ed. Kallis kiinnitti huomiota siihen, että verohelpotuksilla
ja joskus pienimmilläkin verohelpotuksilla on ihmeellinen
voima. Näin se on, ja koska niillä on ihmeellinen
voima, niitä kannattaa välillä käyttää,
ja tämä on hyvä esimerkki siitä.
On selvää, että tässä asuntopoliittisen
toimenpideohjelman yhteydessä on keskusteltu monen tyyppisistä verotuksellisista
kysymyksistä sille esitykselle, joka sinänsä on
looginen ja perusteltu. Sille, mitä ed. Kallis täällä esittää,
ei lämmetty, mutta toisaalta asuntopoliittisessa toimenpideohjelmassa
on selkeästi sanottu se, että lähdetään
kehittämään tämmöistä Reit-mallia
eli kiinteistörahastojen kaksinkertaisen verotuksen poistamista.
Se on kyllä saanut hyvin lämpimän vastaanoton
sijoittajapiireissä ja ennen kaikkea isojen institutionaalisten
sijoittajien, kuten vaikkapa työeläkeyhtiöitten,
näkökulmasta. Ja jos me sitä kautta saamme
työeläkerahoja sitoutumaan ja kiinnostusta tätä kautta
lisättyä vuokra-asuntotuotantoon, sillä aidosti
ja oikeasti voi olla merkitystä. Sillä on myös
se hyvä puoli, että tämmöisiin
kiinteistörahastoihin yksittäiset ihmiset voivat
sijoittaa pienempiäkin summia, koska tällä hetkellä käytännössä yksityisen
ihmisen, jos hän haluaa näillä markkinoilla
sijoittaa, pitää ostaa kokonainen asunto, jonka
sitten vuokraa edelleen, johon liittyy paitsi se, että pitää ostaa
se koko asunto, myös se, että sitä vuokrasuhdetta pitää hallinnoida.
Tämmöisen rahaston kautta on mahdollista saada
myös yksityistä rahaa tähän ihan
eri lailla kuin tähän saakka.
Tämän esityksen selkeänä tarkoituksena
on kannustaa myymään maata kunnalle, mutta samalla
haluaisin myös kannustaa kuntia olemaan aktiivisia tässä ja
ostamaan, olemaan aktiivisia ostamaan ja tekemään
ostotarjouksia, käymään kauppaa. Ei se
aina välttämättä käy
sillä lailla, että yksityinen kävelee
kunnantalon sisään ja sanoo, että mulla
olisi maata, jonka myisin.
Täällä on kiinnitetty huomiota tähän
määräaikaan. Se on tietenkin vaikea asia,
ja on mahdotonta määritellä, mikä on
oikea aika. Mutta voidaan todeta, että edellisellä kerralla
se oli yhdeksän kuukautta, jolloin se silloinkin toimi
hyvin. Nyt se on kokonainen vuosi, eli sitä on selkeästi pidennetty
viime kerrasta. On myös täysin tarkoituksellista,
että se on voimassa vielä ensi vuoden tammikuun,
koska joissakin kunnissa ja kaupungeissa saattaa olla sellainen
tilanne, että kun tämän vuoden budjetit
on jo lyöty lukkoon, niin siellä ei ole ikään
kun ostovaltuuksia. Olkoonkin, että niitä varmaan
ylimääräisiä voitaisiin vuoden
aikana saada, tällä lailla voidaan ensi vuoden
budjettia tehtäessä sitten myös valmistautua
siihen, että varataan riittävät rahat
sille, että nämä kaupat saadaan päätökseen.
Sitten täällä on kiinnitetty huomiota
siihen, pitäisikö tämä jollain
lailla korvamerkitä eli että tämä järjestelmä olisi
voimassa vain, jos maata ostetaan asuntotuotantoon. Siinä kyllä viittaisin pitkälti
muun muassa ed. Mäkisen hyvin fiksuihin näkökohtiin
siitä, miksei näin kannattaisi tehdä.
Kyllä tämmöinen korvamerkintä on
kohtuullisen hankalaa. Tässä ensinnäkin
pitää muistaa myös se, että kunnilla
pitää olla pitkäjänteinen tonttipolitiikka
ja lähtökohtaisesti kannattaa ostaa melkein mitä tahansa
maata alueeltaan, joka on käytössä. Ei
niitä aina ole kaavoitettu eikä välttämättä edes
tiedetä, mihin sitten juuri siellä ja siellä aikanaan
se tullaan kaavoittamaan. Kyllä lähtökohtana
pitää olla luottamus siihen, että kunta
ei osta maata itselleen keinottelutarkoituksessa, vaan että kun
kunta sen hankkii, se käytetään johonkin
kuntalaisten ja veronmaksajien kannalta järkevään
toimintaan, on se sitten asuntotuotantoa tai päiväkotirakentamista
tai infraa tai muuta tämän kaltaista.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä kommenttina, elikkä ikuisuuskysymys
varsinkin Helsingin seudulla, onko tonttipulaa vai ei: Meillähän
on tämmöinen tyypillinen keskustelu, että kaikki
syyttelevät toisiaan. On hyvin tyypillistä, että jotkut väittävät,
että kaikista tonteista on pulaa, sitä ei ole
ollenkaan, ja sitten toiset osoittavat, että sitä on
vaikka kuinka paljon, ettei se ole ongelma. En minä tiedä,
mikä on totuus. Varmaan se on jossakin täällä välimaastossa.
Mutta kun otetaan huomioon ne hyvin haastavat asuntotuotantotavoitteet
varsinkin täällä Helsingin seudulla,
niin on ihan selvää, että oli se tonttivaranto
mikä tahansa, niin sitä tarvitaan tulevaisuudessa
lisää. Siinä mielessä kaikkia
sellaisia keinoja, joilla hyvin pienin valtiontaloudellisin panostuksin
pystytään kannustamaan kuntien aktiivista tontinhankintaa,
sellaisia kannattaa käyttää.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ei voi muuta kuin kehua tuota ministerin
puheenvuoroa. Nimenomaan Tuusulassakin lähdetään siitä,
että jos on mahdollisuus, että nyt ensi vuoden
aikana saadaan ostettua yksityisiltä maanomistajilta raakamaata,
niin ilman muuta ostetaan kaikki, mitä tarjotaan ainakin
asuntotuotantoon, mitä voidaan käyttää.
Lähtökohta on kumminkin, että järkevä maapolitiikka
tähtää tuonne 20 vuoden päähän.
Meillä pitää olla näkemys siitä,
että me pystymme vastaamaan tähän asuntotuotantoon
joka vuosi ja tekemään asunto-ohjelman ja meillä on
osoittaa siihen riittävä maavaranto.
Mutta sen lisäksi, että nämä Pääkaupunkiseudun
kunnat sitoutuvat tähän asunto-ohjelmaan ja asunto-ohjelman
toteuttamiseen ja ostamaan raakamaata, mikäli sitä nyt
ensi vuonna on sitten tarjolla yksityisiltä maanomistajilta,
niin toivoisi kyllä, että valtio myös
miettisi, miten se pystyy huomioimaan esimerkiksi tätä liikenneinvestointien
määrärahojen lisäämistä,
koska esimerkiksi Tuusula, täytyy sanoa, on hyvä paikka
asua ja elää, mutta kyllä siellä yhtä tuskaa
ovat nykyisin ne liikenneruuhkat. Kuumakuntia on seitsemän,
170 000 asukasta kuumakuntien alueella, ja meillä on
hyvin paljon selkeitä, hyviä esityksiä,
joihin pitäisi valtiolta saada määrärahaa,
jotta saadaan joukkoliikennettä kehitettyä ja
tätä tieliikenneverkkoa. Nämä porkkanat
olisivat todella tervetulleita valtion toimesta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. ErkkiVirtanen
minun mielestäni ainakin puhui hieman laveasti tästä esityksestä,
eli tämä nimenomaan koskettaa vain kuntaa, kun kunta
on ostajana, ja siitähän tässä pitää ollakin kyse.
Korvamerkinnöistä olen samaa mieltä,
eli kunnat ostavat maata moneen eri tarkoitukseen. On varsin vaarallista
vaatia, että sen täytyy olla nimenomaan asuntotuotantoa.
Se on tietysti tavoite yksi. En usko siihen, että tällä esityksellä myöskään
tullaan tonttimaan hintaa taikka kauppahintoja laskemaan, eikä se
ole myöskään tämän
tavoite, vaan tämän tavoite on ennen muuta luoda
kunnalle parempi kilpailuasema muihin ostajiin nähden.
Siitähän tämä esitys liikkeelle lähtee.
Tässä ovat ministeri ja myös ed.
Kallis tuoneet esille pienetkin verohelpotukset. Niillä on voimaa.
Mielenkiintoista olisi kuulla se, minkä takia tätä voimaa
ei haluttaisi käyttää myös yrityksiin,
jotka voisivat myydä maata kunnille. Tällaisilla
entisillä sahoilla taikka nykyisillä sahoilla,
isoilla yrityksillä, on maaomistusta tuolla maakunnissa
varsin paljon lähellä kasvukeskuksiakin, ja näitäkin
maa-alueita voitaisiin tällaisella pienellä porkkanalla
houkutella tehokkaammin kuntien rakentamiskäyttöön.
Tämä kannattaa varmaan valiokuntakäsittelyssä vielä pohtia.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan viittaisin myös yritystoimintaan.
Monessa kunnassa kasvun ja elinvoimaisuuden esteenä on
nimenomaan pula hyvistä liiketonteista, joilla houkutellaan
yrityksiä. Ennen kaikkea mieleeni tulee esimerkiksi tilaa
vievä kauppa, joka kauppatyyppinä kasvaa tällä hetkellä hyvin
nopeasti ja vaatii suuria maa-alueita. Usein tämän tyyppinen
liiketoiminta haluaa myös keskittyä. Haluaisin
kysyä ministeriltä: Mahdollistaako tämä laki
sen, että kunta ostaa yksityiseltä, ei niinkään
asuintuotantoon vaan liiketoiminnan kehittämiseen maa-alueita?
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille ensinnäkin hyvästä vastauksesta, joka
valotti myös tätä aikatauluasiaa oikein
hyvin. Sanon ed. Pulliaiselle hieman viiveellä sen verran,
että tehohan syntyy siitä, että saadaan
oikeasti aikaan niitä tuloksia, joita tavoitellaan. Kun
Pääkaupunkiseudulla 14 kunnan kesken laadittava
maankäyttöön ja asumiseen liittyvä sopimus,
johon täällä on jo viitattu, esittää sen
sorttisia vaateita ja siinä määrin suuria
vaateita meille, kunnille, kuten Nurmijärvelle, niin myös
tätä sopimusta tukevan lakiesityksen aikataulu
on syytä mitoittaa realistiseksi. Nämä prosessit
kestävät aikansa, mutta en toki tarkoita määrättömiä aikoja.
Samalla perusteella kuitenkin kuin mitä ministeri totesi,
että ajanjakso ulottuu ensi vuoden puolelle, se voisi saman
tien ulottua ensi vuoden puolelle reilusti.
Viimeisenä oikeastaan haluaisin todeta ministerille,
vahvistaa tätä samaa viestiä kuin ed.
Mäkinen, että tonttimaa yksin ei riitä ratkaisuksi, vaan
pitää myös panostaa liikkumiseen ja ympäristöystävällisiin
liikkumismahdollisuuksiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Outi Mäkelälle ikään
kuin jatkoksi tuosta: Mietiskelin, millä tavalla nämä pyrkimykset
nyt voitaisiin eduskunnan kannalta yhdistää, mitä olette
julkituonut. Olisi kai sillä tavalla, että kun asia
näyttää eduskuntaa erittäin
paljon kiinnostavan, ja tämä vaikuttavuus aivan
erikoisesti, niin jospa valtiovarainvaliokunta telläisi
sinne mietinnön loppuun sellaisen ponnen, joka velvoittaa antamaan
esimerkiksi ensi vuoden toukokuun loppuun mennessä tämän
lain vaikuttavuudesta selvityksen. Silloin voitaisiin käydä tämä keskustelu
uudestaan. Se olisi minusta silloin varsin kohtuullinen ratkaisu,
ja varmasti ministeriäkin se kiinnostaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Perustuslain 20 §:n mukaan ihmisillä,
suomalaisilla, tulee olla mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon. Siinä mielessä sen
tyyppiset maankäyttö- ja rakennuslain muutosaloitteet,
jotka kaventavat tätä, ovat erittäin
kyseenalaisia. Kyllä tämä tonttipula
myös Pääkaupunkiseudulla pitää pystyä muulla
tavoin ratkaisemaan kuin perusoikeuksia kaventamalla. Viittaan näihin
kaavoitettuihin muttei käyttöönotettuihin
asuntotontteihin. Pääkaupunkiseudulla ovat kerrostaloasuntojen
hinnat nousseet hallituksen mukaan 33 prosenttia vuodesta 2003, omakotitalotonttien
hinnat noin 40 prosenttia vuodesta 2003.
Kotkalainen opiskelija maksaa huonokuntoisesta kolmiosta parin
kaverinsa kanssa toistatuhatta euroa kuukaudessa Töölöntullinkadulla.
Ei mikään varmasti huippuvuokra, mutta jos puhutaan
hyväksikäytöstä ja tästä omistusoikeudesta, niin
kyllä nämä nyt kulkevat Pääkaupunkiseudulla
aika tavalla käsi kädessä, kun ajatellaan,
mitä vuokrat ovat tällä hetkellä,
millä tasolla ne ovat ja mitkä mahdollisuudet
opiskelijoilla on niistä selviytyä. Tämä on
todella vakava kysymys myös alueen elinkeinoelämän
kehittymisen kannalta. Viittaan sairaanhoitajien palkkaukseen, poliisien palkkaukseen
ja siihen, että nämä henkilöt
eivät pysty muuttamaan Pääkaupunkiseudulle.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
hyvä esitys hallitukselta. Se voi helpottaa Pääkaupunkiseudun
tonttipulaa. Kotikaupungissani Espoossa asuntotuotannon hitauden
yhtenä pullonkaulana on maankäyttösopimusten
tekeminen. Espoossa maankäyttösopimus kaupungin
ja maanomistajan välillä voi kestää jopa
vuoden kaavoituksen valmistuttua.
Lopuksi esitän toiveen, että hallitus ymmärtäisi
Pääkaupunkiseudun raideinvestointien, metron ja
Kehäradan, tärkeän merkityksen asuntotuotannolle.
Esimerkiksi Espoossa on tehty yleiskaavan maankäyttösuunnitelmat
metron varaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tarkoitus vaikuttaa hyvältä,
ja ilmeisesti se onkin. Mutta näin tulevaisuusvaliokunnankin
edustajana, kun tässä on ei ainoastaan tulevaisuusvaliokunnassa
vaan muuallakin ehdoteltu ja aika hyvin laskettukin, että on
saavutettu niin sanottu hintahuippu — lähdetään
vaikka autokatsastuksesta ja muusta vastaavasta — niin
kaikkialla inf-laatio on laukannut aika hurjalla tavalla, niin tässä vähän
on ketunhäntä kainalossa siinä mielessä,
että jos ei tätä mitenkään
korvamerkitä ... Tai se on toinen asia, ei mennä nyt
siihen. Tuntuu vaan siltä, että nyt on huippuhetki
näitten maanomistajien rahastaa se, mitä vielä voi
saada, ennen kuin sitten tapahtuu, niin kuin tapahtui silloin aikoinaan
edellisen oikeistohallituksen aikana, pankkikriisin tuleminen.
Eli tässä on jotenkin — minä mielelläni
yhtyisin ed. Pulliaiseen, — lain vaikutuksesta syytä tehdä jonkunlainen
selvitys, miten tämä oikein tulee toimimaan, koska
minä en voi sille mitään, että yhteiskuntatieteilijänä aina
tämmöinen poliittinen ajattelu väkisin
iskee tässä. Ei se nyt tunnu ihan siltä,
että tässä nyt kaikki saisivat halpahintaisia
asuntoja, kun kaikki kiltit sedät ja tädit, omistajat,
myyvät sitten Helsingille ja Espoolle tontteja.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan yhteen asiaan kommenttina lähinnä puheenvuoron
pyysin.
Ed. Tiusaselle en malta olla sanomatta, kun nousi esille tämä maankäyttö-
ja rakennuslain muutos, mitä ministeriössä valmistellaan
ministerin johdolla tai keskustelua lähdetään
käymään mahdollisesta muuttamisesta,
tästä ed. Tiusasen esille nostamasta perustuslain
hengestä tai siitä, että kansalaisilla
on mahdollisuus vaikuttaa omiin asioihinsa.
Toki on näin, mutta sanonpa esimerkin kautta, että kyllä minun
mielestäni aidosti pitää voida keskustella
tilanteesta, jossa esimerkiksi korkein hallinto-oikeus tekee ratkaisun
siitä, että asuntokaava, nyt tässä tapauksessa
taas tylsä esimerkki Vantaalta Tikkurilasta, hyväksytään
sillä esityksellä, joka on myöskin valtuuston
hyväksymä aikanaan, jossa oli pelkkää asumista,
mikä edellyttää erään
vanhan teollisuuskiinteistön purkamista. Se meni korkeimpaan
hallinto-oikeuteen saakka, ja tämän Tikkurilan
välittömässä läheisyydessä olevan
ison ja lähellä rataa olevan tontin asuntotuotanto
seisoi siltä osin neljä viisi vuotta, lähemmäs
viisi vuotta.
Nyt kun tultiin tilanteeseen, jossa oli KHO:n päätös
ja sitten rakennusliike lähti hakemaan rakennuslupaa, niin
taas sama yksityinen henkilö lähti valittamaan
siitä rakennusluvasta. KHO:n päätös
tuli siitä, että asuntoja tontille ja vanha tehdashalli
pois. Sinänsä se ei kauhean vanhakaan ollut, mutta
tehdashalli pois. Sitten päästään
taas uuteen valitusprosessiin, kun lähdetään valittamaan
rakennusluvasta. Tämän halusin vaan esimerkkinä,
että ei ehkä perustuslakikaan hengeltään
ole tämän kaltainen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Mäkisen tapaan voidaan ottaa
paljon erilaisia esimerkkejä, myös toisen tyyppisiä.
Nythän meillä on muutos jo maankäyttö-
ja rakennuslaissa siltä osin, että jos asia on
päätetty yleiskaavassa, niin enää sitten
detaljikaavassa siitä ei voi valittaa. Eli silloin pitäisi
tietysti käsitellä se yleiskaava sillä tasolla,
että asianomaiset käsittelijät, tässä tapauksessa
alueen väestö, heidän yhdistyksensä,
sitten lautakunta ja valtuusto, tietävät, missä mennään
ja mitä siellä sisällä on. Siis
sen vakavuuden pitää olla sitä luokkaa,
koska muutenhan myöskään sen lain hengen
mukaan tämä valituksen kielto tässä asemakaavavaiheessa
ei toimi.
Näin ollen meillä on paljon kysymyksiä,
jotka saattavat liittyä perustuslain 20 §:n tarkoittamaan
etuun tai oikeuteen, mikä ihmisillä on, ja sitten,
myönnän, on olemassa turhia useampaan kertaan
tapahtuneita valituskäytäntöjä,
joita myös tuo yleiskaava kontra asemakaava -muutos on
pyrkinyt poistamaan. Mutta siinä tapauksessa täytyy
sitten tietää, mitä valtuustossa käsitellään,
kun yleiskaavaa käsitellään. Yleensähän yleiskaavat
menevät helposti läpi ja ne ovat yleisluontoisia
ja niissä on vähemmän detaljeja osoitettu,
jolloinka on vaikeampi porautua siihen, mitä tosiasiassa
tulee päätetyksi, kun yleiskaava päätetään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä kiusavalitusmenettelystä.
Se juuri on johtamassa siihen tilanteeseen, missä nyt juuri
tällä hetkellä ollaan.
Oli tilaisuus erään kunnan johdon kanssa keskustella
muutama viikko sitten, ja siellä on tiedossa, ketkä ne
ovat, jotka tätä hommaa harrastavat, ja se on
otettu koko kunnan suunnittelutoimessa huomioon. Siis siellä on
niin kuin sisäinen järjestys rakennettu kunnan
asioitten hoitamiseen, niin että tietyt prosessit pyöritään,
siihen varataan tietty resurssi, että kuntademokratia puoltaa
itseään. Minusta on erittäin hyvä,
että nämä asiat tuodaan omana pakettinaan
eduskuntaan, että niistä voidaan käydä keskustelua.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri näin, samaa mieltä.
Toteaisin kuitenkin tässä vielä ed. Tiusaselle
lopuksi. Taas esimerkki Vantaalta: Arvoisa puhemies! Lupaan, että seuraavan
kerran esimerkkini on vaikka Hangosta, samasta vaalipiiristä,
mutta nyt tuli vantaalainen taas. Vantaalla hyväksyttiin
joulukuussa yleiskaava. Sitä tehtiin seitsemän
vuotta. Minä tiedän, että tuhansia mielipiteitä,
tuhansia erilaisia julkisten toimijoiden tekemiä kannanottoja
tähän yleiskaavaan kohdistui. Kyllä se
oli iso ja pitkä prosessi, jossa myöskin kuntalaisille
annettiin mahdollisuus tulla kuulluiksi, heitä kuultiin, heille
kaavaa esiteltiin pitkin sitä seitsemän vuoden
prosessia.
Mutta sen myönnän kyllä myöskin,
että yleiskaavan tai sitten maakuntakaavan yleispiirteisyyttä pitäisi
harkita, ja nyt tässä tapauksessa viittaan siihen
yhdyskuntarakenteen hajautumiseen. Onko esimerkiksi maakuntakaava
liian yleispiirteinen? Maakuntakaava ei tällä hetkellä toimi
tässä suhteessa laisinkaan tai me emme käytä sitä hyödyksemme.
Tämän tässä yhteydessä sanoisin
myöskin, arvoisa puhemies.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuohon yleiskaavan pitkään
käsittelyyn: Kyllä maankäyttö-
ja rakennuslakia laadittaessa kiinnitettiin huomiota juuri kaavan
alkuvaiheeseen ja siihen, että kuntalaisia pitää kunnolla
kuulla ja myöskin tarjota alussa tämä dialogivaihe,
ennen kuin lähdetään piirtämään
ikään kuin esitystä, ihan alkuvaiheessa.
Tässä monet kunnat ovat kyllä tehneet
siinä mielessä huonosti ja itselleen vahinkoa,
että ne ovat jättäneet tämän
alkuvaiheen heikolle, ja sitten on tullut valituksia. Jos se on
taas toisinpäin eli hyvin se alkuvaihe viety lävitse,
niin silloin valituksia on ihan selvästi tullut vähemmän.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri keksin ed. Zyskowiczin kannattamana,
että pitää yksi puheenvuoro käyttää.
Nyt tulee esimerkki Hangosta. (Ed. Zyskowicz: Ottakaa esimerkki
Kotkasta!) — Ei, se ei ole samassa vaalipiirissä.
Minä en tiedä Kotkasta yhtään
mitään.
Hangosta vaan sanon sen, että Hanko on kaupunki, joka
Uudellamaalla erityisesti on tiettyjen ongelmien kanssa pyörivä kaupunki.
Väestö muuttaa pois sen takia, että siellä ei
ole työpaikkoja. Ainut paikka, minne työtä tänä päivänä syntyy,
on sataman yhteyteen, ja siihen liittyy myöskin omia riskejään
jne. Hanko, jos mikä, on tämmöinen suomalaisten — meinasin
sanoa Amerikka, mutta — suomalaisten Espanja, jonne mennään
niin kuin rannalle makaamaan. Talvella siellä voidaan harrastaa
muutakin. Nykyään kun ei vuodenaikoja ole, pitäisi
myöskin uimaolosuhteet luoda sisälle. Hankoon
on rakennettu yli kymmenen vuotta kylpylää, mutta
valitusten takia se on vasta nyt mahdollista.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran jäi vielä sanomatta
tästä korvamerkinnästä, että mielestäni
pitäisi korvamerkitä kunnan rahat jotenkin etukäteen,
koska nythän tässä poliittisessa tilanteessa,
jos tässä on tätä ketunhäntää mukana,
kuntahan voi priorisoida nämä tonttiostot, ja
kun on oikeistohallitus, nostaa ... Tai no niin, tavallaan kunnan
tietyt jututhan siirtyvät sitten valtiolle. Tässä voi
olla hyvinkin lainsäädännössä semmoinen
mahdollisuus, että kunnat priorisoivat tonttiostot ja sitten
ne kaatuvat jossain vaiheessa valtion maksettaviksi, kun maksetaan
kunnolla sitten tietyille henkilöille, jotka sitä maata
omistavat. Eli minä en ihan saa selvää tuosta
laista, kuinka se menee. Siinä niin kauniisti sanotaan,
että kyllä kunnat ... Jos ministeri voisi vaikka
vielä selventää.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Sen haluaisin vielä tuoda esiin,
että kunnat kaavoittavat vaikka kuinka ja monesti on monta
eri kaavaa valmisteilla ja pitää olla vähän
valmiina pöytälaatikossakin, jotta jotain rakentamista
pystytään aloittamaan ja saadaan toteutumaan,
ja tähän vaikuttaa hyvin paljon tämä nykyinen
valitusmenettely. Eli kaikista kaavoista valitetaan, ja kestää tosi
pitkään, ennen kuin ne ovat lainvoimaisia ja ennen
kuin pystytään rakentamaan esimerkiksi uusia asuntoja
tälle kaavoitetulle alueelle. Jos on mahdollista, niin
olisi hyvä, että tätä valitusmenettelyä saadaan
jonkun verran lyhennettyä tai kevennettyä.
On erittäin tärkeätä, että kuntalaisilla
on mahdollisuus vaikuttaa. Minun mielestäni nykyisin kaavoituksessa
huomioidaan kyllä monta kuulemista ja otetaan ihmisten
ja asukkaitten mielipiteet hyvin huomioon ja tehdään
niiden toiveitten mukaan myös muutoksia siihen tulevaan
kaavaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee näihin valitusten
käsittelyihin, niin hallinto-oikeuksiin tarvitaan lisää työvoimaa. Valtion
tuottavuusohjelma on taas toiminut toisinpäin. Halutaan
vähentää työvoimaa. Tämä on ristiriitaista,
ja tähän ovat hallinto-oikeuden edustajat useasti
myös ympäristövaliokunnassa tuoneet kantansa.
Ettei tämä asia nyt ole niinpäin
vain, että tämä valitusoikeus on jotenkin
väärä ja se on vain kiusantekoa — näitä kiusantekovalituksiakin
on — otetaan esimerkki Kotkasta, jota ed. Zyskowicz ehdotti,
Kymijoen rannalta, Siikakosken rannalta. Siinä Kouvolan
hallinto-oikeus kumosi kaavan, joka oli ollut valtuuston äänestyspäätös,
ja katsoi, että se on hyvän kaavoituksen vastaista. Tässä tapauksessa
luonto- ja ympäristökysymykset myös olivat
tätä tukemassa. Näin ollen eivät ne
aina millään lailla turhia ole eivätkä sen
tyyppisiä, että ne olisivat aiheettomia.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa enää kolme
kommenttia.
Ensinnäkin, lohdutukseksi edustajille Mäkinen
ja Tiusanen: Jos jäi semmoinen tunne, että jotain
jäi tästä asiasta vielä sanomatta,
niin voin lohduttaa sillä, että hallitus tulee
tuomaan maankäyttö- ja rakennuslain muutosesityksen
eduskuntaan viimeistään syyskauden alussa. Itse
olen vakuuttunut siitä, että sillä puolella
on vielä paljon tehtävää. Itse
asiassa se on kirjattu myös hallitusohjelmaan. Tavoitteemme
on kaavoituksen sujuvoittaminen.
Olen hyvin tietoinen, ed. Tiusanen, siitä, että tämä ei
ole perustuslaillisesta näkökulmasta aivan yksinkertainen
asia. Itse viime kaudella istuin perustuslakivaliokunnassa, jolloin
käsittelimme silloista maankäyttö- ja
rakennuslain muutosesitystä, ja tietenkin itsestäänselvää on, että tämäkin
lakiesitys tullaan sitten aikanaan käymään
huolellisesti läpi nykyisessä perustuslakivaliokunnassa.
Toiseksi, ed. Pulliaiselle aivan riippumatta siitä,
kirjataanko eduskunnassa semmoinen pyyntö tai ei, voin
luvata, että tulemme tekemään vaikuttavuusselvityksen
tästä laista ja sen toiminnasta.
Kolmanneksi ed. Toivakka tiedusteli suunnilleen niin, voiko
kunta ostaa tämän lain mukaisesti myös
liiketilakäyttöön tai johonkin vastaavaan. Kyllä voi.
Jos katsotaan ihan tarkkaan tätä pykälämuotoilua,
mikä tässä hallituksen esityksessä on, niin
tässä todetaan, että "omaisuuden luovutuksesta
saatu voitto ei ole veronalaista tuloa, jos luonnollinen henkilö tai
kuolinpesä luovuttaa kiinteää omaisuutta
kunnalle" näinä ja näinä päivinä.
Eli ei sitä ole rajattu mitenkään. Tästähän
on tässä salissa nyt käyty keskustelua,
ja itse olen kyllä vakuuttunut siitä, että semmoisia
rajauksia ei pitäisi tehdä. Kuten tuossa jo aikaisemmin
totesin, pitää luottaa siihen, että ei
kunta osta mihinkään epäilyttäviin
tarkoituksiin tätä maata ja ylipäänsä kaikki
se maa, jonka kunta saa ostettua, on hyväksi sille kunnalle
ja yhteiskunnalle noin yleisesti ottaen.
Tässä pitää tietenkin myös
muistaa se, että ostettavaksi voi tulla hyvinkin erilaisia
maa-alueita eikä kunnalla välttämättä ole
aavistustakaan siitä, mihin se maa ylipäänsä soveltuu
tulevaisuudessa. Voi olla semmoista maata, joka ei ole sen paremmin
asemakaava-alueella kuin yleiskaava-alueella, eikä sille
oikein määritelty mitään käyttöä tarkemmin
ottaen. Siinä vaiheessa sitten, kun lähinnä kunnan
virkamiehet käyvät neuvotteluja ja keskusteluja
tämän maa-alueen ostamisesta, niin en usko, että heillä on
oikein valtuuksiakaan vielä luvata, että se tulee
esimerkiksi asuntotuotantoon.
Sitten pitää myös muistaa se, että tätä on
ikään kuin hieman hankala sanktioida. Jos jälkeenpäin käykin
ilmi, että kunta ei käytä sitä esimerkiksi siihen
asuntotuotantoon, niin ketä siinä sitten rangaistaan,
sitä yksityistä henkilöäkö,
joka on saanut sen verovapauden tai verohyödyn? Sehän on
se henkilö tai taho, joka tästä sen hyödyn
saa, eikä se kunta suoraan sinänsä. Sen
takia minun mielestäni tämmöiset rajaukset
eivät ole tarpeellisia eivätkä tarkoituksenmukaisia.
Ymmärrän hyvin tämän tarkoituksen,
mikä tässä on taustalla. Kyllähän
koko hallituksen esityksen perusteluosa lähtee liikkeelle
siitä, että tarkoituksena on nimenomaan asuntotuotannon
edellytysten parantaminen, mutta semmoista riskiä, että kunnat ryhtyisivät
laajamittaisesti ostamaan maata muihin tarkoituksiin, ei mielestäni
ole olemassa.
Keskustelu päättyi.