2) Laki pelastuslain 78 §:n muuttamisesta
Oiva Kaltiokumpu /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite koskee
kansalaisvelvollisuutta, joka on kirjoitettu pelastuslakiin. Pelastuslaissa
velvoitetaan tavallinen kansalainen auttamaan rangaistuksen uhalla,
jos joku on sellaisessa hädässä, että häntä on
autettava. Sen sijaan, kun kansalainen noudattaa tätä velvollisuutta
ja menee auttamaan, niin jos häneltä tuhoutuu
omaisuutta tai tulee joitain muita vahinkoja, pelastuslaista ei
löydy, eikä mistään muustakaan
laista, sellaista pykälää, jonka nojalla
tämä auttamaan lähtenyt henkilö saisi minkäänlaista
korvausta miltään taholta. On ollut tapauksia,
joissa tavallinen kansalainen on lähtenyt pelastamaan toista
hukkumiselta eikä tässä hänelle
sattuneita vahinkoja ole korvattu. Eräässäkin
tapauksessa pelastaja kasteli uuden puhelimensa, lähti
kysymään korvauksia, asiaa käsiteltiin
monissa eri instansseissa, ja vastaus oli aina se, että ei
tätä kuulu korvata, koska ei ole sellaista pykälää.
Suomessahan on vahingonkorvauslaki sitä varten, että jos
joku muu laki ei tällaista vahinkoa korvaa, niin vahingonkorvauslakia
sovelletaan ja valtio korvaa vahingon Valtiokonttorin kautta tämän
vahingonkorvauslain perusteella. Nyt on kuitenkin niin, että tämä yleinen
auttamisvelvollisuus ei kuulu näiden korvattavien piiriin
myöskään vahingonkorvauslain perusteella. Näin
auttavan käden ojentanut jää itse korvaamaan
kaikki aiheutuneet vahingot, vaikka kysymyksessä on velvollisuus
auttaa.
No, sitten tässä on vielä semmoinen
kummallisuus, että jos viranomainen pyytää tavallista kansalaista
auttamaan esimerkiksi pelastustoimessa, palomies tai joku paloesimies
kehottaa tätä henkilöä osallistumaan
tämmöiseen auttamis-, pelastustoimeen, niin silloin
hän saa kor-vauksen. Eli omaehtoisesta auttamisesta ei
saa korvausta, mutta jos viranomainen pyytää,
niin silloin se on korvattavaa.
Mielestäni tässä on lainsäädännössä erittäin suuri
aukko, eikä todennäköisesti ole ajateltu, mitä tällainen
puute sitten käytännössä ihmisten elämässä tarkoittaa.
Tämän saman ongelman kanssa painivat useat vapaaehtoisjärjestöt,
Punainen Risti, erilaiset järjestöt, jotka toimivat auttamistehtävissä,
ja jos niitä ihmisiä ei ole siihen erikseen kehotettu,
niin kuin äsken totesin, ja nimenomaan viranomaisen toimesta,
niin heidän vahinkojansa ei korvata. Mielestäni
tämä lakialoite on niin laajasti tavallista ihmistä,
vapaaehtoista toimintaa ja lain velvoittamaa tehtävää koskeva,
että tämä laki pitäisi muuttaa.
Muutos voisi tapahtua esimerkiksi sillä tavalla, että pelastustoimilakiin,
28 §:ään, lisättäisiin
samaan kohtaan, jossa pelastusviranomaisen kehotuksesta tapahtuva
korvausmenettely määritellään,
että se, joka toimii tämän pykälän
mukaisesti, voi saada vahingonkorvauslain perusteella korvauksen.
Vielä lopuksi voin todeta, että voitte kuvitella,
että jos menee vaikka tonnin puvussa jotakuta auttamaan
vapaaehtoisesti ja sitten alkaa kysellä, mitenkäs
korvataan minulle, kun tämä puku repeytyi, ei
löydy korvaajaa ja sanotaan, että maksele itse
se pukusi ja hoitele asiat, niin ei tunnu kovin mieltä ylentävältä.
Minä olen valmistellut tätä asiaa erittäin
hyvin ja laajasti selvittänyt ja monia dokumentteja ottanut.
Tämä asia on kyllä semmoinen, että tämä pitäisi
saada muutettua. Toivon, että se ei jumiudu tänne
niin kuin tavanomaisesti kaikki lakialoitteet, niin että valiokunta
lyö nuijalla päälle ja lakialoite jää siihen.
Olen myös keskustellut kyllä sisäministeriön
kanssa, ja tämä ongelma on tiedostettu.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muutama kommentti ed. Kaltiokummun hyvään aloitteeseen.
Ensinnäkin näitä perusteluja lukiessa
on aivan selvää se, että kansalaiset
varmasti ymmärtävät sen juuri ed. Kaltiokummun
esittämillä perusteilla. Kokonaan toinen kysymys
on se, että tällä hetkellähän
sisäasiainministeriön pelastusosastolla on pelastuslaki
valmisteilla, sitä kokonaisuudistusta tehdään
paraikaa. Tarkoitus on, että se tulee käsittelyyn
tänne eduskuntaan vuoden 2010 alussa, ja nyt on aika varmastikin
siinä yhteydessä — jos ei tämä saa
tällaista valiokuntakäsittelyä, mihin
ed. Kaltiokumpu tuossa viittasi, että lyödään
nuijalla päälle — ottaa tämä asia
huomioon, toivotaan näin.
Mitä tulee sitten kokonaisuuteen siitä, mihin ed.
Kaltiokumpu viittasi, että tässä on suuri
aukko laissa. No, suuri ja suuri, mutta merkittävä kuitenkin.
Sinällään en usko siihen, että kovin moni
pelastustoimi jää tekemättä tämän
perusteella: ihminen ei varmastikaan sillä hetkellä, kun
pelastustoimeen lähtee mukaan, pohdi ensimmäiseksi,
kastuuko puhelin tai kastuuko puku. Mutta merkittävä asia
tämä on kuitenkin siinä kohtaa, kun haetaan
näitä korvauksia, ja ennen kaikkea siksi, että sitä ei
ole missään ed. Kaltiokummun kertoman mukaan säädelty.
Säätämisen paikkahan tässä tietysti
on, että korvaukset voidaan myöhemmässä vaiheessa
saada.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä toivon, että meillä on
jatkossakin yhteiskunta, jossa välitetään
eikä käännetä selkää,
kun näkee jonkun tarvitsevan apua. Kuitenkin on näin,
jos rationaalisesti ajattelee, että kannattaisi se selkä kääntää,
jos on pienikin riski siitä, että itselle tai
omalle omaisuudelle koituu vahinkoa, kun auttaa toista. Siksi on
erittäin tärkeää, että tämä ed.
Oiva Kaltiokummun tekemä loistava lakialoite menisi eteenpäin.
Onhan se kohtuutonta, että jos viranomaisen pyynnöstä toista
auttaa, silloin on vakuutusturvan suojassa, mutta jos oma-aloitteisesti
tähän kansalaistoimintaan ryhtyy, mikään
vakuutus ei korvaa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Todella ed. Kaltiokumpu on tässä lakialoitteessaan kiinnittänyt
huomiota erittäin tärkeään asiaan,
ja uskon, että suurin osa meistä edustajista tätä epäkohtaa
ei ole tiedostanut. Uskon, että nimiä olisi löytynyt
salista helposti yli sata, mutta ei se estä, vaikka tässä vähemmän
on nimiä — edustaja ei varmaan ole kysynytkään
hyvin suurelta joukolta — sitä, että asianomainen
valiokunta voi puuttua tähän asiaan, pyytää ministeriöstä selvityksen
ja viedä asiaa eteenpäin. Muistaakseni aivan vastoittain
oli yksi esimerkki lehdessä, joka liittyi hengenpelastukseen
ja henkilön kuntoutukseen, ja tämä sitten
asianomaiselta henkilöltä evättiin. Eli
olisi oikeus ja kohtuus, että tämä epäkohta,
joka on tässä lakiesityksessä, tavalla tai
toisella — sitä varmasti joudutaan hiomaan — mahdollisimman
nopeasti pystyttäisiin poistamaan.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokummun esiin nostama asia on kyllä erittäin
tärkeä ja tuo esiin kyllä sen eriarvoistavan
tekijän, joka näissä pelastustöissä on.
Aika usein käy niin, että ihmiset, jotka ovat
aloittaneet pelastustyön taikka yrittäneet estää vahinkoa,
loukkaantuvat taikka hajottavat omaisuutta, niin kuin ed. Kaltiokumpu
tässä sanoi, vaatetusta saattaa mennä rikki,
puhelimia, ja he eivät saa sitä korvausta, mutta
kun paikalle tulee viranomainen ja hän sitten pyytää ihmisiä mukaan
tähän pelastustyöhön, niin sen
jälkeen he ovat palkattuja ja he ovat tavallaan oikeutettuja
kaikkiin korvauksiin. Nyt tämä lakiehdotus tuo
kyllä selkeän parannuksen tähän
asiaan, ja katson, että tämä on erittäin
kannatettava asia
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Samalla tavalla varmasti kaikki ajattelemme,
että ed. Kaltiokummun tekemä aloite on hyvin harkittu,
niin kuin hän itsekin totesi tuossa. Ed. Kähkösen
puheenvuoroon viitaten, todella se, että tällainen
toisen ihmisen hengen pelastanut henkilö joutuu sitten
kärsimään vammastaan saamatta mitään
vakuutusyhtiön tai muuta korvausta siitä, on kohtuutonta.
Tämä pelastuslain kokonaisuudistus on tärkeä,
mihin täällä jo aikaisemmin viitattiin.
Sen lisäksi on erityisen tärkeätä se,
että yleensä tämä pelastustoimi
olisi mahdollisimman hyvin Suomessa toteutettu. Aivan oikein on
se, että välitetään lähimmäisestä ja
ollaan sillä tavalla aktiivisia ja että tämä lainsäädäntö mahdollistaa
myös tällaisen aloitteellisen avun antamisen ilman
mitään sen tyyppistä ajattelua, että jos
minulle nyt jotakin käy, niin minua ei mikään
vakuutus sitten korvaa, minun vahinkojani. Tuskin näin,
en usko, kukaan ajatteleekaan, vaan kyllä se varmasti lähtee
hyvin automaattisesti, se pelastuksen halu, mutta sen lisäksi
tämän vahingonkorvauslainsäädännön
pitäisi olla kohdallaan.
Mutta myöskin palomiesten eläkeiän
pitäisi olla kohdallaan — se ei ole kohdallaan — ja
tämä toivon mukaan saa tässä eduskunnassa
myöskin mahdollisimman aktiivisen tuen taakseen, että se eläkeikä voitaisiin
kohtuullistaa sellaiseksi kuin se aikaisemmin oli.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kaltiokummun lakialoite on sangen perusteltu
ja — uskallan sanoa ääneen sen — erittäin
hyvin ja perusteellisesti laadittu ja perusteltu. Katselin tuossa
pelastuslain asianomaista pykälää ja
niitä perusteluita, joita vuonna 2003 on kirjoitettu lain
hyväksymisen yhteydessä. On mielenkiintoista havaita,
että siihen on jätetty tällainen ikään
kuin aukko, kun verrataan siihen velvoitteeseen, joka asianomaiseen
88 §:ään sisältyy, kun vielä todetaan,
että "kykynsä mukaan" pitää ryhtyä tähän
pelastustoimintaan, ja kun verrataan sitten taas toisaalta
niihin määräyksiin, mitkä kohdistuvat
siihen, jos laiminlyö tämän nopean ryhtymisen,
siihen, jos päästään näyttämään
toteen, että henkilö on huomannut sen ja lyönyt
laimin.
Arvoisa puhemies! Tuntien tämän talon tavat haluan
vaan ääneen todeta sen, että mikäli
valiokunta ei halua viedä tätä eteenpäin
yksittäisen kansanedustajan lakialoitteena, niin toivon
mukaan ministeri ottaa asiasta vaarin ja tuo hallituksen esityksenä samansisältöisen
esityksen, koska minun mielestäni tämä on
niin monipuolisesti ja selvästi laadittu. Joitakin pykäläviittauksia ehkä perusteluissa
olisi voinut olla vahingonkorvauslakiin ja myöskin siltä osin
pelastuslakiin, missä on määritelty tehtävät,
joita viranomainen kehotuksesta määrää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan kannattaa ed. Kaltiokummun tekemää aloitetta,
johonka itsekin olen yhtenä allekirjoittajana liittynyt
mukaan. Toivon, että tämä saa valiokunnassa
myönteisen käsittelyn. Kysymys auttamisesta on
velvollisuus, ja kun tästä tulee kuluja, niin
on aivan kohtuullista, että näitä myös korvataan.
Ajattelen muutama vuosi sitten Multialla ollutta metsäpalon
alkua, jonka siellä naapurini kouluikäiset reippaat
nuoret ja lapset tukahduttivat niillä menetelmillä,
millä vain kykenivät ja pystyivät, nuoretkin
voivat tehdä. Mutta ei siinä kenellekään
tullut mieleen pyytää mitään
palkkiota eikä valitettavasti kukaan huomannut mitään tunnustusta
antaa. He tekivät sen, minkä tunsivat oikeaksi.
Mutta minä koen hyväksi sen, että meillä kehitettäisiin
entistä enemmän kulujen korvaamista, mitä vahingoista
tulee, ja palkitsemista ja tunnustuksen antamista, koska näitä kansalaishyveitä tarvitaan,
että autetaan ja vahinkoja torjutaan ja tulipaloa, joka
on syttymässä, siinä alkuvaiheessa sammutetaan.
Tämä on hyvä aloite. Toivon myönteistä jatkokäsittelyä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Kaltiokummun lakialoite
on hyvä esimerkki, tuollainen arkipäivän
ongelmista esille nouseva asia, johon edustaja on aivan oikealla
tavalla puuttunut. Niin kuin ed. Kaltiokumpu ja ed. Hakola jo toivat
esille, niin varmasti tilanne on juuri näin, että tällaisessa
tilanteessa ei mietitä sitä, mitä tapahtuu
puvulle taikka puhelimelle taikka jollekin muulle, mutta sitten
jälkikäteen saattaa tulla näitä ongelmia,
joihin tällä lakialoitteella ollaan nyt puuttumassa.
Se on tietysti muistettava, että tapaturmavakuutukset ja
tietysti muut vakuutukset ovat voimassa näissäkin
tilanteissa, mutta siinä tilanteessa, kun tuota vakuutusta
ei ole, niin on reilua ja rehtiä suomalaiseen yhteiskuntaan
saada myös tällainen turva sellaiselle henkilölle,
joka lain velvoittamalla tavalla kansalaisen pelastustoimiin ilman
viranomaisenkin käskyä on ryhtynyt.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on jo monia hyviä perusteluita
tälle aloitteelle todettu. Yksi näkökulma
vaan tässä vielä tuli mieleen. En ole
itse tiennytkään, että tämmöinen
ongelma on olemassa, ja siinä mielessä voisi ensiksikin
todeta, että hyvä, että tässä nyt
tehdään ainakin esitys siitä, jotta tämmöinen
korjattaisiin, koska senhän ihan luonnostaan pitäisi
olla niin, jotta jos ihminen tuommoisessa auttamistilanteessa kärsii
jotain vahinkoa, niin se korvataan. Tuli vaan mieleen, olisiko tässä oltava
Valtiokonttorilla semmoinen erillinen rahasto vai menisikö tämä muun
systeemin kautta, koska se korostaisi vielä enemmän
tämän asemaa ja olisi olemassa tietty summa budjetoitu
aina siihen ja raha tietysti karttuisi aikanaan, jos sieltä ei
käytettäisi korvauksiin. Mutta tämä itse
asia on sinällään hyvä. Mietin
vaan ihmistä, joka lähtee auttamaan ja jolle sattuu
tämmöinen vahinko. Jos sitten ei saakaan korvausta,
niin voi olla, että toisella kerralla ei lähde
niin herkästi auttamaan, koska tietää nämä vaarat,
että siinä voi joutua itse korvauksiin taikka
maksamaan sen vahinkonsa, ei saa mistään vahingonkorvausta.
Sen takia tämä ed. Kaltiokummun aloite toivon
mukaan viedään valiokunnassa eteenpäin.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kaltiokumpu on tehnyt erittäin
hyvän lakialoitteen. On syytä muistaa, että henkilöä,
joka on joutunut hätätilanteeseen, jokaisella ihmisellä on
velvollisuus auttaa viipymättä kaikin keinoin.
Tämähän on myös sellainen lakipykälä,
että jos laiminlyö tämän avunannon,
niin sillä hetkellä syyllistyy rikokseen ja siitä taas
sitten saa rangaistuksen. On aivan loogista, että hätään
joutuneen ihmisen auttamisessa pilaantuneet vaatteet ja muukin omaisuus
korvattaisiin valtion varoista täysimääräisenä.
Kuten kuulimme tässä keskustelun aikana, niin
pelastuslakia ollaan uudistamassa kokonaisuutena, mutta on välttämätöntä,
että tämä epäkohta korjataan
nopeasti. Toivon, että valiokuntakäsittelyssä tähän asiaan
otetaan ihan vakava kanta ja tämä ilmeinen puute
Suomen lainsäädännössä tältä osin korjataan
hyvin nopeasti.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Minunkin arvioni on näin, että ed.
Kaltiokumpu on tehnyt hyvän esityksen ja tässä on
selvä aukko laissa. Kyllä se auttamishalu varmasti
on usein myös siitä kiinni, että jos
tulee omia kuluja taikka jotain hankalaa auttajalle tapahtuu, niin
harkitaan, mennäänkö. Tätä kynnystä pitäisi
madaltaa. Tämmöistä yhteisvastuuta pitäisi
lisätä. Yleensä tiedetään,
miten yhden edustajan taikka useammankin edustajan aloitteen kohtalo
on valiokunnissa, mutta toivoisin, niin kuin täällä on tuotu
esille, että ministeri ottaisi nyt tällaisen asian
esille ja toisi tänne esityksen. Tässä ei
varmasti vastahankaan kukaan asetu.
Täällä ed. Tiusanen otti esille palomiesten
eläkeiän, ja se on myös tärkeä.
Pelastuslaki pitäisi uudistaa ja laskea eläkeikä 55
vuoteen. Sekin on hallitusohjelmassa luvattu, että tällä hallituskaudella
se toteutetaan, ja odotan nyt sitä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! On mukava kuulla tässä salin
keskeltä ja molemmilta laidoilta ymmärtämystä ja
oikeaa näkemystä tähän ongelmaan.
Minä haluaisin nostaa ylipäätään
eduskunnassa tämän kansanedustajan perustuslaillisen
oikeuden, ja kun tänne on lisätty tämä lakialoiteasia,
niin täällä ei ole tyydyttävällä tasolla
näiden hyvien lakialoitteiden eteenpäinvieminen.
Ikään kuin poliittista syistä haudataan
ja sitä jotenkin kierretään, ettei voitaisi
viedä eteenpäin. Mutta se olisi hienoa, jos tästä lähtisi
tämmöinen yleisempikin kulttuurimuutos.
Ylipäätään tämä pelastuslain
uudistus on tärkeä asia. Mutta jos me jäämme
odottamaan pelastuslain uudistusta, niin meillä on ehkä satoja
ja tuhansia vahingonkärsijöitä, jotka
joutuvat itse korvaamaan ilman lain voimassaoloa.
Tämän lisäksi, jos on epäselvyyttä siitä,
onko vahinkoa tapahtunut vai ei, niin poliisille tulee tämmöisissä tapauksissa
aina tehdä ilmoitus. Poliisille voi tehdä ilmoituksen.
Poliisi voi selvittää sen asian, ja siitä tulee
varma tieto.
Toisaalta ed. Lahtela sanoi Valtiokonttorista. Juuri Valtiokonttori
on se taho, joka maksaa, mutta se ei maksa, jos ei ole lakipykälää,
jonka perusteella maksetaan. Tästäkin yksittäistapauksesta,
josta paljolti johtuen tässä nyt on minulla keskeisesti
asia esillä, on haettu Valtiokonttorilta, ja päätös
on kielteinen: ei kuulu korvata.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Meillä on täällä ollut
se käytäntö jo usean vuoden ajan, että jos
on yli sata allekirjoittajaa lakialoitteessa, niin valiokunta ottaa
sen mahdollisimman pian käsittelyyn. Tässä olisi
ollut ed. Kaltiokummulla kyllä varmasti erinomainen mahdollisuus
kerätä yli sata, ehkä lähelle
kaksisataa nimeä alle, ei ihan kahtasataa, koska ministerillä ei
ole tapana allekirjoittaa, mutta sillä tavalla olisi saatu
menemään. Mutta toivon, että vaikka tässä nyt
ei olekaan yli sataa allekirjoitusta, niin valiokunta ottaisi tämän
erinomaisen asian käsittelyyn.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama sana tästä ed.
Kaltiokummun lakialoitteesta ihan täältä puhujakorokkeelta
käsin sen takia, että tämä on
erittäin hyvä esimerkki tärkeästä asiasta,
joka jotenkin pitäisi saada eteenpäin.
Täällä jo opetetaan nyt sitten, että kun
ei ole sataa allekirjoitusta, niin ei tälle mitään
tapahdu. Se on jo tämän laatuisissa asioissa ikävä kuulla. Näin
se on. Minä tiedän sen itsekin muista vastaavista
esimerkeistä. Minä suhtaudun tähän
vakavasti myöskin sen takia, että ed. Kaltiokumpu on
itse nähnyt tältä alalta kenttätyöstä varmaankin
enemmän kuin tarpeeksi näitä tilanteita,
joissa sitten on ollut ikävä lopputulos eräässä mielessä,
että on tullut vahinkoja vähän vääräänkin paikkaan.
Minä olen omassa siviilityössäni joutunut
tämän laatuisiin tilanteisiin vapaa-ajallani liikenneonnettomuuksien
yhteydessä toistakymmentä kertaa. Hyvin ikäviäkin
tilanteita on ollut, ja niitä kaikkia kyllä yhdistää se,
että se koko toiminta on aika lailla lainsuojatonta. Onneksi
tämä menee aika hyvin Suomessa, jossa on aika
rehellinen kansa kuitenkin ja kaikki toimivat suoraselkäisesti,
mutta kyllä tässä jonkinlainen turva
olisi syytä harkita ainakin ajan kanssa.
Jos ei tämä nyt valiokunnassa minkäänlaista vastakaikua
herätä, niin kannattaisiko, ed. Kaltiokumpu, tehdä niin,
että näette sen vaivan uudestaan ja keräätte
sata nimeä, jolloin poliittinen paine sille aloitteelle
jatkossa on kyllä ihan toisenmoinen, koska näin
positiivinen vastaanotto on nyt jo tälle tilanteelle?
Korvausten kohdalta tietysti on vähän vaikea ajatella,
että on avoin valtakirja esimerkiksi sille, että Valtiokonttori
maksaa minkälaisia tahansa korvauksia noin yleisellä tasolla.
Kyllä se täytyy aika tarkkaan miettiä,
ja onhan tässä sekin puoli, miten nämä uhrit
sitten suhtautuvat, joita siinä autetaan.
Minulle jostain syystä tuli mieleen muun muassa meripelastus,
jossa itsekin olen ollut mukana. Siellä pelastetaan erilaisilta,
usein lähinnä taloudellisilta vahingoilta, irtipäässeitä veneitä ja moottorivikaisia
veneitä, jotka ovat justiinsa jollekin luodolle ajautumassa
tai kolaroimassa, mitä tahansa, mutta ne ovat lähinnä tämmöistä materiaalivahinkoa,
ja ihmisten kiitollisuus näissäkin aika usein
unohtuu aika pian sen tapahtuman jälkeen. Meripelastusyhdistyksellä on
ihan selvät rahastot, joihin annetaan tilillepanokortit
näille pelastetuille mukaan, mutta sekään
ei oikein toimi. Pitäisi silti vapaaehtoista tietä rohkaista
ihmisiä kiittämään siitä avusta,
mitä on saatu, ja osa on varmaan sen suuntaisia tapahtumia,
joissa myöskin Valtiokonttoria tarvitaan avuksi.
Meillä on Suomessa monia ammattialoja, joilla itse
asiassa vähintään moraalinen velvoite
on aina lähteä apuun. Minä itse edustan
lääketiedettä, ja se on ihan selvä asia,
että jo valojen kautta meidän on pakko mennä mukaan,
mutta ei siinäkään kyllä mitään
taloudellista turvaa ole takana, jos jotain erityistä tapahtuu.
En siitä kyllä mitään kirjoituksia
ole nähnyt enkä kenenkään tähän
nyt sormella osoittaneen, että se olisi jotenkin suuri puute.
Mutta halusin täältä edestä muun
muassa nämä ajatukset ihan sen takia sanoa, että tässä on tyypillinen
seikka, jonka modernissa maailmassa täytyisi olla paremmassa
asemassa, eikä se nyt saisi jäädä teknisesti
kiinni siitä, kuinka monta allekirjoitusta tässä sinänsä hyvässä lakialoitteessa
on.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kaltiokumpu esitteli aloitteensa,
niin itselleni nousi mieleen sellainen tilanne, jossa puolisoni
kanssa satuimme vakavassa liikenneonnettomuudessa paikalle ensimmäisinä ja
ryhdyin sitten osaltani pelastustoimiin ja siinä hässäkässä menetin
näitä verisiä uhreja auttaessani osan
talvivaatteista sinne onnettomuuspaikalle. No, nuo menetykset eivät
olleet omalla kohdallani arvokkaita, ja lääkärillähän
on, aivan niin kuin ed. Akaan-Penttilä totesi, aivan erityinen
velvollisuus auttamiseen. Mutta ajattelen kyllä, että varsinkin
arvokkaampien menetysten korvaaminen olisi todellakin paikallaan.
Ihmettelen, että tällainen epäkohta ja
aukkokohta on lainsäädäntöömme
jäänyt, ja toivon menestystä tälle
ed. Kaltiokummun lakialoitteelle.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Omalta osaltani
olen erittäin mielelläni yhtymässä tämän
erinomaisen lakialoitteen kannattajiin, ja jos vielä nimiä kerätään,
mielelläni myös allekirjoittajana. Mielestäni
juuri tällaisia aloitteita pitäisi meidän
kansanedustajien keskuudesta syntyä enemmän, ja tässä kohtaa
on lämpimästi ilo kannattaa satakuntalaisen kansanedustajan
huomiota siitä, että meillä todellakin
on lainsäädännössä tässä kohtaa
selvä puute ja virhe. Muutenkin kannattaisin meidän lainsäädäntömme
kehittämistä siihen suuntaan, että yhteiskunta
voisi toimia tämmöisten riskitilanteiden, kohtuuttomien
riskien, pehmentäjänä silloin, kun ihmiset
tekevät kuitenkin oikeita valintoja. Tässä on
kysymys monenkaltaisesta oikeudenmukaisuudesta ja oikeasta kannustamisesta
oikeanlaiseen kansalaisten aloitteellisuuteen ja myös siihen,
että näitä siitä aiheutuvia kustannuksia,
jotka olisi epäoikeudenmukaista sälyttää yksittäisen
ihmisen niskoille, niitä sitten yhdessä kannetaan.
Näillä sanoilla kannatan lämpimästi
lakialoitteen eteenpäinviemistä tässä talossa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Minäkin yhdyn niihin mielipiteisiin,
joissa täällä on todettu, että lakiesitys
on hyvä ja tarpeellinen. Hämmästyttävää,
että sitä ei ole vielä saatu aikaiseksi.
Vähän skeptinen olen sitten sen suhteen, lähteekö se
tämän aloitteen pohjalta toteutumaan. Onnellisempaa
olisi, kun hallitus ottaisi tästä kopin ja toisi
sen tänne hallituksen esityksenä, niin sitä me
sitten yhtenä miehenä ja naisena voisimme tukea
ja kannattaa, mutta pitkäkin matka alkaa ensimmäisellä askeleella,
ja tämä on se ensimmäinen askel.
Täällä on mainittu palomiesten eläkeikäky- symys
tässä yhteydessä. Vaikka se ei ole pääkysymys,
niin lausun tältä paikalta kannattavani myös
sitä. Siinä on tehty armoton virhe ja se pitäisi
korjata, ja olen iloinen siitä hallitusohjelman kirjauksesta,
että hallituksen on tarkoitus tämä epäkohta
poistaa.
Sitten asiaa voi lähestyä vähän
eri suunnilta. Tätä voi katsoa niinkin, mikä on
auttajan oikeusturva mennä väliin vaikka väkivaltatilanteessa. Ei
siinä aina ehdi odottaa, että viranomaiset menevät
siihen väliin. Siinä pitäisi joskus mennä ihan
tavallisten ihmisten, ja siinä voi tulla sitten kaikenlaista
ikävää ja kysytään
jälkeenpäin, kuka maksaa, eli tällainen
uhrin avuksi meneminen.
Täällä on henkilökohtaisista
kokemuksista vähän puhuttu. Itse kullakin varmaan
on niitä. Tunnustan olleeni arkajalka, kun eräs
vanhempi naishenkilö sai ilmeisesti sydänkohtauksen
linja-autossa ja häntä olisi pitänyt
elvyttää siinä kuraisella linja-auton
lattialla. En uskaltanut puuttua peliin, kun hänellä oli
niin kaunis minkkiturkki. Ajattelin, että jos hänet
siihen selätän ja lähden sydänhierontaa
tai muuta elvytystä antamaan, niin omaiset voivat vaatia
minulta minkkiturkin korvausta. Tuli tällainen tunne, uskallanko
koskea. Tiesin teoriassa, mitä suurin piirtein olisi pitänyt
tehdä. En uskaltanut puuttua tilanteeseen. Odotimme bussipysäkillä,
kunnes lääkäri ja ambulanssi tuli, ja
en tiedä miten uhrin sitten kävi. Varmaan näitä vastaavia
kokemuksia meillä on jo monenlaisia, jotka olemme pitempään
eläneet.
Mutta, herra puhemies, aivan sitten lopuksi. Ajatelkaa tämän
tilanteen nurjuutta, missä nyt ollaan, että henkilö voi
saada hengenpelastusmitalin, mutta ei voi saada siitä aiheutuneita
kustannuksia. Kyllä tässä on aika erikoinen
tämä kuvio. Tähän asiaan pitäisi
kyllä puuttua muillakin tavoin kuin vain tällä hyvällä aloitteella.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt keskustelu
edennyt siihen pisteeseen, mikä on askel numero 2, kun
ed. Kaltiokumpu on ottanut askeleen numero 1, ja edustajien Kankaanniemi
ja Saarinen puheenvuorojen innoittamana ehdotan, että kuitenkin
askel numero 2 olisi se — tämä olisikin
aika näppärä juttu — että ed.
Kaltiokumpu ottaa nyt täältä eduskunnan pöytäkirjasta
nämä puheenvuorot peräjälkeen kirjallisen
kysymyksen perusteluiksi ja kysyy, eikö hallitus nyt sentään
voisi ryhtyä pikaisesti toimenpiteisiin, kun käytännössä koko
eduskunta on täällä vielä. Ei
tarvitse edes kerätä sitä sataa nimeä,
vaan kopsata vaan tästä pöytäkirjasta nämä tekstit
valmiiksi. Se käy tuolla sanojenkäsittelylaitteella
helposti.
Mitä tulee näihin henkilökohtaisiin
kokemuksiin, niin niitä varmaan todella on itse kullakin. Olin
itse todistamassa Varkauden Könönpellossa metsäpaloa,
joka myrskyssä eteni voimakkaasti, ja siellä sitten
eräs pastori pysäytti liikennettä ja
sanoi: "Nuoret miehet tuonne vaan sammuttamaan paloa!" Ja nuorilla
miehillä oli sitten välineet mukana ja heittivät
siihen mennäkseen huitomaan havuilla sitä paloa
vastaan, ja niin meidän vaatteet ja vehkeet paloivat siinä selän
takana, että sitä voi varsin yllättävään
tilanteeseenkin joutua. Eipä tuosta kovin isoa vahinkoa
tullut, mutta se kuvaa vaan sitä, millä tavalla
tämmöinen tilanne voi syntyä.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Harvoin on lakialoite saanut näin
positiivista julkisuutta ensimmäisessä käsittelyssä täällä salissa,
ja toivonkin, että täällä esitetty
laki-aloite saa nyt jatkoa ja menee tässä talossa
ripeää vauhtia eteenpäin niin kuin täällä edustajat
Pulliainen ja Vistbacka ovat asiaa tuoneet julki. Satakuntalainen
edustaja kerää satakunta nimeä. Toivottavasti
tätä ei edes tarvitse tehdä, että tällainen
hyvä lakialoite saadaan eteenpäin.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi kollega
Kaltiokummun lakiesitystä. Nimittään,
kun täson kuunnellut näitä puheenvuoroja,
niin on monta asiantuntijakollegaa, muun muassa ed. Hakola, joka
on saman ammattikunnan veijari, jos tällaista sanontaa
käyttää, kuin ed. Kaltiokumpu, samoin
ed. Akaan-Penttilä lääkärinä,
samoin tuolta vasemmalta puolelta kollegat ympärihinsä,
ja kannatan lämpimästi, että tästä tuloo
totta.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa kyllä käydään
ihan asiallista ja tärkeää keskustelua.
Ed. Pulliainen nosti ihan mielenkiintoisen mahdollisuuden esille,
että tästä voisi kysymyksenkin tehdä ja
kerätä nämä mielipiteet. Tässä on
tietysti ensimmäisenä hallintovaliokunta, millä tavalla
hallintovaliokunta tätä haluaa edistää.
Kun täällä on tuotu esille, että sata
kansanedustajaa tai yli sata kansanedustajaa on jo aikamoinen vaikuttajajoukko,
niin voin todeta, että eipä näin ole.
Olen jättänyt vuonna 2007 joulukuun 14. päivä sisäistä turvallisuutta
koskevan selontekoesityksen, jonka kirjoitti alle yli sata kansanedustajaa,
ja sen jälkeen on tapahtunut Jokelat ja muut tapahtumat
ja väkivalta lisääntyy, mutta eduskunta
ei ole saanut siinä asiassa yhtään mitään
aikaan. Tämä antaa eduskunnasta, sen valiokunnista
ja eduskunnan vallasta vähän semmoisen kuvan,
että täällä eduskunnassa ei tätä kautta,
kansalaisten kautta, tulevia esityksiä kovin paljon arvosteta
tai tämä järjestelmä toimii lähinnä hallituksen
johtamana ja eduskunta tekee niin kuin hallitus haluaa. Tämä tämmöisenä omana
näkemyksenäni.
Mutta kun ed. Räsänen totesi tuossa, että ainakin
arvokas menetys pitäisi korvata, niin minä taas
ajattelen, että tietysti se vähäinenkin
omaisuus täytyy korvata, koska meillä on hyvin
paljon vähävaraisia, joiden velvollisuus on lain
mukaan auttaa, ja jos heillä menee omaisuutta, niin millä tavalla
heidän pitäisi sitten itse korvata. Ja sitten,
jos on varakkaampi ja menee kalliimpi esine, niin se korvattaisiin.
Kyllä tämän täytyy lähteä siitä,
että korvausvelvollisuus koskee kaikkea tuhoutunutta omaisuutta.
Kaiken kaikkiaan kansalaisten kannalta, sen olen virassani aistinut — ja
täällä ed. Akaan-Penttilä piti
erittäin hyvän, kokemukseen perustuvan puheenvuoron — omassa
virassani havainnut ja kun olen vuosia tavannut ihmisiä,
jotka ovat jääneet korvauksia vaille, niin siitä jää katkeruus,
synkkä katkeruus yhteiskuntaa kohtaan, että voiko
olla niin, että hänen on toimittava, mutta sitten
kun yhteiskunnan pitäisi vastata vahingosta — jossakin
saattaa olla satojen eurojen korvauksesta kyse — niin sanotaan,
että sinulle ei sitä kuulu. Voi saada hengenpelastusmitalin, mutta
ei saa esinettään korvattavaksi.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Asioitahan ei pelkästään
aloitteita jättelemällä ja hallitukselta
kysymällä hoideta. On erittäin vakavaa, jos
ylimmän valtioelimen eli lainsäädäntöelimen jäsen
ihmettelee, miksi eivät asiat etene valiokunnissa. Valiokunnissa
todella ottamalla asia käsittelyyn ja tekemällä päätöksiä asioita
hoidetaan, oli sen aloitteen jättänyt vaikka kaksi
kansanedustajaa. Näin tehtiin kansallispuisto Teijon osalta
aikoinaan maa- ja metsätalousvaliokunnassa, onginnan ja
pilkinnän osalta, jokamiehenoikeudet ja läänikohtainen
viehekortti tehtiin lakialoitteella 9—8:n enemmistöllä maa-
ja metsätalousvaliokunnassa, vaikka sitä vastustivat
sekä hallitus että oppositio. Kysymys on siitä,
millä tavalla täällä on tahtotila
myöskin näissä asioissa.
Toinen kysymys on tietysti se, että näissä perustelluissa
näkemyksissä on kyllä vakava viesti tähän
pelastuslain kokonaisuudistukseen, josta voi myöskin osin
asianosaisena sanoa, että en ollut tyytyväinen
sen valmisteluvauhtiin. Siis tässä on todella
eduskunnalla syytä kriittisesti katsoa, millä tavalla
jo viime kaudella loppusuoralle saatu pelastuslain kokonaisuudistus
etenee, ja varmistettava täällä eduskunnassa,
että nämä asiat tulevat kuntoon.
Sitten haluan sanoa vielä tästä palomiesten eläkeikäkysymyksestä.
Sisäministeriä arvosteltiin viime kaudella siitä,
että hän puuttui palomiesten eläkeikäkysymykseen
selvityttämällä pelastuslaitosten suorituskykyä ja
toimintaturvallisuutta, vaikkeivät eläkeasiat
kuulu sisäministerille. Minusta sisäinen turvallisuus
ja pelastustoimen suorituskyky kuuluu myös sisäministerin
vastuulle. Nyt nämä selvitykset on tehty, ja nyt
on myöskin hallituksen tältä osin tehtävä ratkaisu,
koska palomiesten eläkeikä ei ole todella tästä maailmasta
ottaen huomioon se vaarallinen tehtävä ja kansalaisten
turvallisuus.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kaltiokummun lakialoite on, niin
kuin täällä salissa on moneen otteeseen
jo todettu, erittäin hyvä ja perusteltu. Kun tiedän
vielä ja tunnen ed. Kaltiokummun ammattitaustan, niin hän
on todella hyvin paneutunut tähän asiaan. Täällä on
viitattu mahdollisuuksiin vaikuttaa täällä eduskunnassa
ja todettu, että monesti nämä asiat katkeavat,
mutta kyllä tämä on sen luokan esitys,
että ministeriön kannattaa tämä asia
ottaa esille, jos ei tämä valiokunnassa lähde
etenemään.
Mutta on tässä, kuten ed. Pulliainen sanoi,
kirjallisen kysymyksen paikkakin, mutta on sitten vielä yksi
mahdollisuus kansanedustajalla: tehdä toimenpidealoite
tästä asiasta. Nämä perustelut, mitä täällä on
koko salissa ... (Ed. Rajamäki: Tai päätetään
oikeasti valiokunnassa! — Niin, tai päättää oikeasti
valiokunnassa. — Kyllä näitä vaihtoehtoja
on, ja sille valiokunnalle, mihin tämä menee,
sellaisin saatesanoin, että eivät hautaa tätä sinne
kasaan, vaan lähtevät viemään
tätä määrätietoisesti
eteenpäin.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Niin kuin täällä on
todettu hyvin yksituumaisesti, auttamiskynnys on meidän
yhteiskunnassamme aivan liian korkea. Oikeudenmukaistahan olisi korvata
ensinnäkin kaikki auttamisesta aiheutuneet kustannukset,
mutta joissakin tapauksissa pitäisi voida harkita jopa
rahallista verovapaata palkkiota, jos joku on osoittanut erityistä ansiota lähimmäisen
auttamisessa.
Onhan meillä elinkeinoelämässä aloitepalkkioita
ja erilaisia kannustus- ja palkitsemisjärjestelmiä,
ja tällä inhimillisellä suunnalla jos
missä olisi perusteltua joissakin tilanteissa suorastaan palkita
ja antaa sellainen signaali, että kannattaa auttaa lähimmäistä.
Nythän tämä on päinvastoin, ei
löydy silminnäkijöitä, ei kukaan
ole kuullut eikä nähnyt mitään
ja pelätään erilaisia vastuita, kun nämä normit
ovat niin kuin ovat, pelätään, että joutuu
edesvastuuseen siitä, jos on ikään kuin
väärin auttanut. Näinpäinhän
tämän ei pitäisi toimia.
Ja jos tällaiseen jonkinlaiseen pienehköön
palkitsemisjärjestelmään mentäisiin,
niin kuka meistä uskoo, että tämän
kaltainen järjestelmä johtaisi jonkinlaiseen spekulaatioon
ja jonkinlaiseen väärinkäytökseen,
että pyritään auttamaan niin maan perusteellisesti,
jotta saataisiin joitain auttamispalkkioita. Eihän se tähän
suuntaan menisi, vaan kyllä ne ovat aitoja, todellisia
tilanteita silloin, kun lähimmäiset ovat hädässä.
Sen vuoksi tällä saralla meillä on paljon
vielä tekemistä.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! On ollut hyvä keskustelua seurata.
Muutama kommentti. Itse asiassa kiteytän ne kolmeen kohtaan.
Ensinnäkin tuo, mihin ed. Saarinenkin viittasi: Kansalaisten
tahtoa auttamiseen on nostettava ja välittämisestä on
tehtävä pop. Se on asia numero 1.
Joku ohi mennyt kollega tässä äsken
totesi, että eiköhän nyt ihminen, jos
tulee autetuksi ja henki pelastetuksi, ole itsekin valmis siitä jotain korvauksia
maksamaan. Se on kyllä järkyttävää todeta — olen
7 vuotta ollut Helsingin pelastuslautakunnan puheenjohtaja — että kun
ihminen elvytetään esimerkiksi kadulla, pelastuslaitos
elvyttää ja joutuu leikkaamaan siinä yhteydessä vaatteita,
niin viikoittain tulee korvauspyyntöjä, että vaatteet
leikattiin elvyttämisen yhteydessä. Tämä on
minun mielestäni käsittämätön
asia, ja ei ehkä myöskään ole
ensimmäiseksi niin, että ihmiset siitä ovat
valmiita korvaamaan, mutta näin vain on.
Täällä on paljon käyty keskustelua
myöskin siitä, pitääkö puuttua
jnp. Kommenttina vain, että täytyy erottaa kuitenkin
kaksi asiaa. Nyt puhutaan pelastuslaista eikä siitä,
että jos jossain on tappelu ja mennään
siihen väliin. Siinä on rikoslaki ja sitä kautta
tulevat korvaukset. Ne ovat kaksi eri asiaa. Etteivät mene
puurot ja vellit sekaisin, niin tämä on todettava
myöskin.
Ja kolmas pointti, se, että olemme Kaltiokummun kanssa
molemmat hallintovaliokunnan jäseniä ja täällä on
useita muitakin valiokunnan jäseniä, jotka ovat
tähän keskusteluun ottaneet osaa. Eiköhän
se ole aika pitkälle meistä kiinni, että asia
menee eteenpäin. Se keskustelu varmaan kannattaa nyt lopettaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Lähimmäisen auttaminen on
tietysti kansalaisvelvollisuus, ja toivon mukaan tuollaiset kokemukset,
kuin ed. Saarinen on kokenut, eivät ole kovin yleisiä,
että pelätään auttaa ajatellen
mahdollisesti siitä tulevia seuraamuksia. Aina on parempi auttaa
kuin katsoa vierestä. Nimenomaan elvytystilanteet ovat
sellaisia. Ne eivät aina suinkaan johda positiiviseen tulokseen,
mutta silloin, kun ne johtavat, apu on silloin suuri.
Sitten se, että jos asianomainen pyytää kor- vauksia
vaatteiden leikkaamisesta ja elvytystilanteessa tapahtuneista avun
seurauksista, niin se ehkä ei nyt kuitenkaan ole niin suuri
häpeä tavallaan. Sellaista ihmiset eri syistä ehkä harrastavat.
Mutta lakialoitteiden etenemiseen: Ed. Pulliaisen ja muidenkin
kansanedustajien kanssa 2001 ja 2002 toimimme aktiivisesti Repoveden kansallispuiston
perustamiseksi, jo sitä ennenkin, mutta myös silloin,
ja silloin tehtiin lakialoite tässä talossa yli
sadan allekirjoittamana, joka johti sillä tavalla tulokseen,
että se käsiteltiin tässä suuressa
salissa ikään kuin se olisi ollut hallituksen
esitys. Valiokunta teki ponnen, jonka tämä sali
hyväksyi suurella äänten enemmistöllä,
ja se johti tämän kansallispuiston perustamiseen.
Senkin jälkeen saatiin puuttuvat hehtaarit UPM Oyj:ltä.
Tämä on yksi malli, joka on ehkä ihan
historiallinen, ja siinä esimerkiksi ed. Pulliainen teki
tärkeän perustyön, niin kuin silloinen valiokuntaneuvos
Kandolin ja moni muu kansanedustaja.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt kun yhteiskunnalla on rajalliset resurssit
ja mahdollisuudet tehdä erilaisia turvallisuustoimia tai
muitakaan yhteiskunnan ylläpitämiä palveluja,
niin entistä enemmän tarvitsemme tavallisten kansalaisten
kiinnostuksen, aktiivisuuden ja halun osallistua. Kolmas sektori
on merkittävä sektori jossakin Keski-Euroopassa.
Meilläkin se on hyvin merkittävä sektori
ja kasvava sektori, mutta kolmannen sektorin työn arvostus noin
julkiselta taholta ei ole kovin korkeassa kurssissa. Tämä lakialoite
merkittävästi parantaisi toteutuessaan näiden
tavallisten kansalaisten, tavallisten puurtajien, mahdollisuutta
olla vielä paremmin yhteiskunnan käytössä.
Arvostan ed. Rajamäen näkemystä tästä,
ylipäätään pohdintaa siitä,
miten hitaasti jotkut asiat voivat edetä. Toisaalta ed.
Tiusanen nosti esille myöskin samaan aiheeseen liittyvän
näkemyksen, millä tavalla me kansanedustajat voisimme ehkä kehittää tätä toimintaa.
Tässähän olisi puhemiehistöllä ja
muilla ihan pohtimista, onko tämä toiminta ihan
tämän päivän toimintaa vai onko täällä sellaisia
ihan oikeita lainsäädännöllisiä asioita,
joissa voitaisiin eduskunnankin roolia vähän nostaa
ja ottaa keskusteluun keskeiset asiat.
Niin kuin äsken totesin, tein sisäistä turvallisuutta
käsittelevän parlamentaarisen selontekoesityksen,
johon olisin saanut varmaan yli 150 nimeä, ja tästä huolimatta
ei asia ole edennyt. Tietysti olisi hienoa, jos tämmöinen
asia tulisi tänne keskusteluun ikään
kuin hallituksen esityksenä ja ratkaistaisiin, tehdäänkö jotain
vai eikö tehdä.
Kuten ed. Hakola totesi, me olemme tosiaan hallintovaliokunnassa,
mutta me tiedämme kyllä kaikki valiokunnissa työtä tekevät,
että hyvin helposti siellä menevät erilaiset
hyvät aloitteet läpi ihan alle minuutissa, lähinnä ilman
käsittelyä. Toivon mukaan tämä nyt
menisi eteenpäin ja saataisiin tämä lakimuutosesitys
nopeammin, koska vahingonkorvauslaki on voimassa ja pätee tähän,
kunhan vaan pelastuslaissa on viittaus, että se korvataan
sieltä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokummulle pitää rohkaisun
sanat tässä todeta siinä, jotta jos vertaa
ed. Rajamäen esille nostamaa kysymystä läänikohtaisesta
viehekortista ja tästä, niin muistan hyvin sen
asetelman, joka aikanaan oli. Jos ennustaja olisin ollut, niin todennäköisesti
olisin veikannut, jotta se ei mene läpi millään.
Silloin vastustus oli sen verran kova täällä salissa
ja ministerit vastustivat, jopa hallituspuolueista suuri osa vastusti
vielä täällä salissa. Mutta
se vaan sitten enemmistön voimin valiokunnassa saatiin
vietyä läpi.
Tässä tapauksessa, kun olen tässä tukkimiehen
kirjanpitoa pitänyt, enemmistö hallintovaliokunnan
jäsenistä ilmeisesti on sitä mieltä,
että tämä on hyvä asia, eikä yhtään
vastakkaista puheenvuoroa. Viekää ihmeessä läpi
se valiokunnassa, koska teillä valiokunnassa on voima ja tahto
siihen hommaan. Enemmistön otatte ja viette läpi,
ja homma on siinä.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on hyvin
kiinnittänyt huomiota kansalaisten auttamistahtoon ja siihen,
millä tavalla se saattaa nyt sitten vaimeta, jos tämä epäkohta
tulee enemmänkin kansalaisten tietoisuuteen. Täällä on
hyvin huomattu, että tämä on semmoinen asia,
jota ei ole tiedetty vielä olevan, ja siinä mielessä on
hyvä, että puututaan tähän.
Edustajat Rajamäki, Saarinen ja Tiusanen ainakin ottivat
kantaa vielä tähän pikkusen liittyvään
palomiesten eläkeikään, tähän
65 vuoteen. Itse olen paloesimies ja en minä näe
oikeastaan ongelmana pitää eläkeikä 65
vuotena, mutta ongelmaksi muodostuu se, että sen 55 vuoden
jälkeen tehtävät jäävät
tekemättä. Silloin tämä kansalaisten
auttamistahto kyllä nousee aika kovaan arvostukseen, koska
Työterveyslaitos on ihan viime aikoina ottanut tähän
kantaa, että vaikka me päätämme
täällä eläkeiän pitämisestä 65
vuodessa, niin Työterveyslaitos kuitenkin poistaa meiltä ne
tehtävät, mutta pitää meidät
kuitenkin siellä viroissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan ed. Kaltiokummulle hänen äskeisen
puheenvuoronsa johdosta siitä, että eräällä tavalla
kansanvaltaa pitäisi vahvistaa aloitteellisuudessa. Olen
jyrkästi samaa mieltä asiasta, elikkä jos
vertaa esimerkiksi Yhdysvaltain parlamentaariseen käytäntöön,
niin siellä se bill-käsite on kansasta ja edustajista
nouseva käsite, joka nostaa asian keskusteluun, johon kutsutaan
Suomestakin — minäkin olen ollut asiantuntijana edustajainhuoneessa
yhdessä asiassa. Se nostetaan esille, ja se toimii. Meillä vaan
kulttuuri on vähän toisenlainen. Se on muotoutunut
tämän menneen sadan vuoden aikana vähän
toisen näköiseksi.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä totean, kun ed. Larikka totesi
tästä, millä tavalla tiedostetaan, ja
se on tullut esille muutoinkin. Olen sellaisen havainnon tehnyt, että hyvin
vähän julkinen sana käsittelee keskeisiä asioita,
joita täällä parlamentissa kansan toivoisi
muuttavan. Jos nyt ajatellaan tässäkin ta-pauksessa,
niin jos tämä olisi mediassa toisinpäin,
että pelastuslaki velvoittaa auttamaan toista hädässä,
mutta kansalaiselle ei anneta mitään korvauksia,
niin sillä saattaisi olla melkoinen vaikutus lähinnä niihin
ihmisiin, jotka ovat joutuneet auttamaan, että ai, onko
se noin, koska varmasti suurin osa auttamaan lähtiessä ei
mieti, saako korvattua vahinkonsa vai ei, pitää sitä ihan luonnollisena,
että jos minä siellä jonkun rikon, oman
esineen tai asun, niin varmaan sen jostakin poliisilaitokselta tai
jostakin Valtiokonttorilta joku korvaa. Yllätys tuleekin
sitten tälle auttajalle, kun hän lähtee
hakemaan ja hakee joka paikasta ja kaikissa tulee pakit, ja siinä vaiheessa hän
havaitsee, että tämähän onkin
aivan hullu systeemi. Mutta sen tiedostamisella, että se
todella on näin, että valtio ei korvaa, voi olla
aika huonot seuraamukset nimenomaan tämän vapaaehtoistoiminnan
osalta.
Keskustelu päättyi.