4) Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden
käsittelyn turvallisuudesta annetun lain 83 ja 91 §:n
muuttamisesta
Merja Kuusisto /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoite ilotulitteiden myynnin ja käytön
rajoittamisesta.
Tämä lakialoite on saanut siitä alkunsa,
kun uudenvuoden jälkeen vuoden alussa hyvin monet kansalaiset
ottivat yhteyttä ja nimenomaan sen takia yhteyttä,
että ilotulitteet olivat aiheuttaneet niin paljon henkilövahinkoja,
sen lisäksi myös tietysti ihan rakennuksille tulipaloja
ynnä muuta. Mutta ehkä suurin asia on se, että vuodenvaihteessa
2008—2009 ilotulitteista aiheutui silmävammoja
yli 40 ihmiselle. Maamme pelastuslaitoksilla oli viime vuodenvaihteessa
lukuisia hälytystehtäviä, jotka aiheutuivat
huolimattomasta ilotulitteiden käytöstä.
Tulipalojen aiheuttamat taloudelliset menetykset olivat kymmeniä miljoonia.
Eli näiden asioiden perusteella esitän muutoksia
vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn
turvallisuuteen siten, että ilotulitteiden käytön
osalta suojalasien käyttö olisi pakollista ja sitten
yksityiseen kulutukseen tarkoitettujen räjähteiden
luovuttaminen päihtyneille ja alle 18-vuotiaille olisi
kiellettyä.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Suomi maksaa hetken huvista kallista
hintaa. Lakimuutoksen lisäksi tässä maassa
tarvittaisiin asennemuutosta varsinkin aikuisten ihmisten osalta
ilotulitteiden käsittelyssä ja niiden luovuttamisessa
alaikäisille.
Tuli ja räjähteet kiinnostavat ja viehättävät varsinkin
lapsia ja nuoria. On mielestäni tärkeä kysyä,
mikä on todella aikuisten vastuu tässä ohjauksessa
ja opastuksessa, koska tässä maassa tarvitaan
asennemuutosta, jottei joka ikisen uudenvuoden jälkeen
tarvitse maksaa kymmenen miljoonan laskua siitä, että ammutaan
joku miljoona taivaalle ensin iloksi ja huvitukseksi ja sitten itketään
porukalla suvun ja perheen kanssa sitä, että tenavat
ovat jälkikäteen polttaneet vahingossa hetken
huvituksessa koulun tai päiväkodin tai jonkun
muun yhteisen rakennuksen. Taitamattomissa ja valvomattomissa käsissä ilotulitteet
ovat todella vaarallisia, ja yksikin silmävamma tälle
yhteiskunnalle on jo niin iso lasku, että kannattaisi todella
miettiä, mikä järki näiden kemikaalien
ja räjähteiden käsittelyssä tässä maassa
on hukassa ja mistä se sitten löytyisi, että käsittelyyn
tulisi järki.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on vuosikymmenten varrella
tätä ilotulituskuviota — tai viimeisen
vuosikymmenen aikana, ainakin muistelisin — muutettu useampaan
kertaan, jolloin sitten on supistettu tämä ampumisaika
aatosta kello 18:sta uudenvuodenaamuun kello 6:een, sille välille.
Aikataulut sinänsä kohtuudella pitävät
paikkansa, kun tuota seuraa, mutta kyllä kello 16:n jälkeen
yleensä aattona alkaa se mäike. Kyllä täytyy
sanoa, että kyllä lähinnä jostain
sotafilmistä on kyse ainakin meillä kaupungin
keskustassa, kun sitä alkaa keskitystä tulla ja
sitä sitten riittää, sanotaan, aamuyön
tunteihin.
Kun laskee siitä ensinnä nämä ruumiinvammat,
silmiä ja käsiä ja kaikkia muita, mitä menee,
niin niitä ei kaikkia varmasti ole pystytty kirjaamaankaan
vuosien kuluessa eikä joka kerta tule kaikista vahingoista
ilmi, millä ne ovat sattuneet. Sitten ruvetaan ottamaan
näitä aineellisia vahinkoja. Postilaatikot ovat
ihan pikku juttuja, mutta ehkä merkittävin asia
oli ainakin tuolla meillä päin Orivedellä se,
kun Hirsilän koulu meinasi palaa kokonaan. Onneksi siinä kävi
niin, että hälytinlaitteet oli ja kun kellariin
oli päästetty näitä ilotulitteita
yöllä, niin talkkari sattui aamulla menemään
katsomaan, minkä takia hälyttää ja
pelastettiin koulu sillä. Päästiin sillä,
että oppilaat olivat muutaman viikon evakossa, kun savun
hajua tuuletettiin ja vähän korjailtiin paikkoja,
mutta puukoululle siinä olisi helposti käynyt
niin, että olisi palanut tuhkana. Minä en kyllä usko,
että nämä vahingot jäävät
mihinkään kymmeneen miljoonaan, kun ruvetaan laskemaan kaikki,
mitä siitä tulee.
Mitä me sitten hyödymme tästä ilotulituksesta?
Minä en oikein käsitä, mitä hyötyä siitä on. Jotkut
sanovat, että maailma voi olla parempi, kun näkee,
kun raketit lossahtelevat. En tiedä. Minä olen
lopettanut jo ainakin varmaan kymmenen vuotta sitten rahan ampumisen
taivaalle. Minun mielestäni rahan kuluttamiseen on paljon järkevämpiäkin
kohteita. Voisi sitä laittaa vaikka viisikymppisiä tuosta
ja ruveta vaikka polttamaan. Ihan samanlaisen tuloksen siitä saa,
että typeryys mikä typeryys.
Vaikka tämä aloite on tämmöinen
vähän suppea, niin minun mielestäni tässä voitaisiin
mennä huomattavasti pidemmälle. Minä tiedän,
että siellä on ministeri Pekkarisella niitä kirjallisia kysymyksiä vastausta
odottamassa. On tainnut ed. Oinonen jo saada vastauksen, (Ed. Lauri
Oinonen: Olen saanut!) ja toisia on tulossa. Olisin kyllä lähdössä vaikka
sille linjalle, että yksityisille ei myydä ilotulitteita
ollenkaan, vaan kaikki luvanvaraiseksi. Voidaan järjestää ilotulituksia, kun
ne järjestetään ammattimaisesti niin,
että esimerkiksi pelastusviranomainen myöntää luvan semmoiselle
ihmiselle, joka tietää, mitä tekee, ja joka
on koulutuksen saanut ja haluaa ilotulituksen järjestää.
Kaava-alue voisi minun mielestäni olla ihan hyvä kaupunkien
kohdalta se rajaus, että siellä ei yksittäiset
ihmiset ammu yhtään minkäänlaista
rakettia eikä näin.
Ei voida myöskään pienenä asiana
pitää sitä, että meidän
kotieläimemme vauhkoontuvat siellä sun täällä.
Ihmiset joutuvat niitä viemään jopa pitkien
matkojen päähän evakkoon johonkin korpeen,
että siellä voi olla ja voidaan ajatella, että koirat
ja muut pysyvät jonkinlaisessa tolkussa.
Minusta tässä on tultu mitan päähän,
kun poliisi ei kuitenkaan pysty valvomaan sitä aikataulua
eikä mitään muutakaan tässä tilanteessa.
Ihmisten käyttäytyminen on tehnyt sen, että tässä voi
sanoa samalla lailla kuin monessa muussakin asiassa: Hyvä homma,
mutta jätkät pilas, elikä itse pilataan
nämä asiat. Silloin joudutaan menemään
sen karkeimman mukaan, ja olisin sitä mieltä,
että kun tätä asiaa eteenpäin
viedään, niin kielletään se
kokonaan ja pistetään ammattilaisten käyttöön.
Silloin voidaan ajatella, että kaupungit ja muut, jotka
haluavat ilotulituksen järjestää, voivat
järjestää, ja silloin se tapahtuu valvotuissa
olosuhteissa ja valvottuun aikaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed.
Kuusiston lakialoitetta koskien ilotulitteiden käytön
rajoituksia. Kuten lakialoitteessa todetaan, on ilotulitteista syttyneiden
tulipalojen määrä jopa nelinkertaistunut
viime vuosina. Silmävammoista puolestaan ovat lukuisat
lääkärit varoitelleet julkisuudessa vuodesta
toiseen, mutta heikolla menestyksellä. Vaikka suojalaseja
on saatavilla ja niiden käytön tärkeydestä on
ollut paljon puhetta, saivat viime uutenavuotenakin kymmenet ihmiset
ilotulitteesta silmävammoja. Osa vammautuneista oli viattomia
sivustakatsojia, ja joukossa oli myös lapsia. Asianmukaisesti
ja ohjeidenkin mukaan käytettyinä ilotulitteet
saastuttavat ilmaa, synnyttävät roskaa ja pelottavat
lemmikkieläimiä.
Voi kysyä, onko niiden käyttö koskaan
tarpeellista ja järkevää. Kiistaton tosiasia
kuitenkin on, että humalaisten ja muuten holtittomien henkilöiden
käsissä ilotulitteet vaarantavat sekä heidän
itsensä että sivullisten asunnot, omaisuuden ja
terveyden. Palavaa roomalaista kynttilää vaakatasossa
kanniskeleva, päihtyneenä hoiperteleva teinipoika
on ikävä kyllä hyvin tavallinen näky
uudenvuodenyönä esimerkiksi Helsingin keskustassa.
Näin ei pitäisi olla. Ilotulitteet eivät sovi
alaikäisten käyttöön. Lapsi
tai nuori ei välttämättä ymmärrä tai
tule edes ajatelleeksi, kuinka vakavaa vahinkoa huolimaton rakettien
käsittely voi aiheuttaa. Vahingossa aiheutettu tulipalo tai
kaverin sokeutuminen on kova pala kenelle tahansa. Myös
tahallista ilkivaltaa tehneille voi olla järkytys, jos
pikku jäynäksi tarkoitetun teon seurauksena on
tuhopolttosyyte ja suuret kor-vausvaatimukset.
Arvoisa puhemies! Mielestäni näiden seikkojen
valossa on täysin perusteltua kieltää ilotulitteiden
luovuttaminen päihtyneille ja alaikäisille. Lain
noudattamista tulee myös tehokkaasti valvoa. Raketit on
otettava pois riskiryhmiltä poliisin toimesta. Suojalasien
käytön pitäisi olla itsestäänselvyys
kaikille raketteja käsitteleville, mutta koska näin
ei ainakaan toistaiseksi ole ollut, voidaan toivoa, että lasipakko
toisi jonkin verran parannusta nykytilaan. Raketin tielle joutuvia
sivullisia se ei kuitenkaan suojele, ja tärkeintä olisikin
korostaa vastuuntuntoisen ilotulitteiden käsittelyn merkitystä vahinkojen
ehkäisyssä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen kansaa holhotaan monessa asiassa ja suurimmaksi
osaksi syystä. Ilotulitteet ovat räjähteitä,
ja niiden ampumiseen liittyy monia vaaratilanteita, joita edellisissä puheenvuoroissa
on jo käsitelty. On syytä tähdentää myös
sitä, että ilotulitteitten laatua ei välttämättä kontrolloida hyvinkään
tarkasti ja niitä on vedetty myös myynnistä pois.
Toisaalta nämä vahingot ovat aineellisia, omaisuuteen
liittyviä, mutta erityisen paljon tapahtuu myös
tapaturmia eli henkilövahinkoja. Tässä yhteydessä on
myös syytä todeta se, että aivan hyvin
on mahdollista, että ilotulitteilla tehdään
tarkoituksellisia vahingontekoja. Toivottavasti tietysti näitä ei
sitten jatkossa tapahtuisi tällä tavalla ja tässä määrin
eikä missään tapauksessa henkilöihinkään
niitä kohdennettaisi.
Ed. Kyllönen puhui omassa puheenvuorossaan aikuisten
vastuusta ja ohjauksesta. Me tiedämme, että käytännössä vanhempien
valvonta on monessa tapauksessa lähes mahdotonta ja hyvin
paljon näitä nuoria liikkuu ilotulitteiden kanssa
tuossa uudenvuoden seutuvilla. Myös nämä aikarajoitukset,
jotka laissa on, eivät käytännössä toteudu.
Myös minun nimeni löytyy tästä aloitteesta, kannatan
sitä. Mutta, arvoisa puhemies, totean tässä,
että päihtyneiden ja alle 18-vuotiaiden valvonta
ehkä onnistuu paremmin kuin se, että suojalasien
käyttö olisi pakollista. Täällä todettiin edellisessä puheenvuorossa,
että käytön pitäisi olla itsestäänselvyys.
Näin on, mutta en usko, että resursseja löytyy
tähänkään valvontaan. Eli siinä mielessä me
olemme täällä ennenkin säätäneet
tällaisia tiettyjä lakeja, joitten valvominen on
ongelmallista, mutta toivotaan, että kuitenkin edes voitaisiin
edetä näissä ikärajoissa ja
tällä tavalla myös säädellä ilotulitteiden
holtitonta käyttöä.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa on hyvin paljon
samoja piirteitä kuin oli ed. Kaltiokummunkin aloitteessa
eli kiinnitetään erittäin tärkeään
asiaan huomiota. Ilotulitteethan väärin käytettyinä aiheuttavat
aika lyhyessä ajassa paljon vahinkoa. Menetetään
silmiä ja sormia, sytytetään tulipaloja
ja saadaan aikaan kaiken näköistä vahinkoa
sen mukana.
Mutta itse näistä keinoista tässä.
Luovuttaminen päihtyneille: Aika useinhan on kuitenkin niin,
että ne hankitaan kyllä selvin päin.
Päihdytään ensin ja sitten aloitetaan
se ilotulitus.
Luovuttaminen alle 18-vuotiaille: Nämä ovat aika
vaikeita asioita kenenkään oikeastaan valvoa.
Suojalasit: Itse olen kyllä opettanut pojalle, joka
on alle 18-vuotias, näistä erilaisista suojalaseista
ja mitenkä niitä tulee käyttää.
Olen pyrkinyt opettamaan, millä tavalla niitä pitäisi
käyttää.
Uskoisinkin, että asenteisiin vaikuttaminen on huomattavasti
tehokkaampaa kuin tällaisen lain tekeminen. Tässä on
vähän samoja piirteitä kuin näissä meidän
alkoholiongelmissa. Meidän pitäisi ehkä pyrkiä vaikuttamaan
asenteisiin ja hintaan, ja sitten rajoittaa saatavuutta, niin päästäisiin
ehkä parempiin tuloksiin. Me varmaan muistamme, kun takavuosina
nämä raketit olivat niin kalliita, ettei niitä montaa
pystynyt ostamaan. Nythän niitä saa satasella
jo semmoisen säkin, että niitä ei kerkiä lähettämään.
Tämmöisiin asioihin ehkä kannattaisi
myös kiinnittää huomiota.
Siitä, että ed. Rönni olisi kieltämässä kokonaan
ilotulitteiden käytön, olen hieman eri mieltä.
Jos me täällä elämässä tekisimme
vain niitä tarpeellisia ja välttämättömiä asioita,
niin tämä arki olisi aika ankeata.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Oli tarkoitus, että minä kuuntelen
kaikki edustajien puheenvuorot ensin ja sanon muutaman kommentin
sen jälkeen, mutta kun joudun lähtemään
lentokoneelle, niin valitan myöhemmin täällä puheenvuoroa
käyttäville, että minulla ei ole tilaisuutta
kuunnella kaikkien teidän kommenttejanne.
Todellakin, varmasti ilotulitteitten käytöstä on syntynyt
ongelmaa, jota pitää kyetä ratkomaan järjellisellä tavalla.
Monella tavalla tai monesta eri näkökulmasta löydetään
sellaisia ilmiöitä, jotka ovat ilmiselviä haittoja,
suoranaisia ongelmia, ja aika merkittäviä vahinkojakin
tapahtuu ilotulitteitten väärinkäytöstä.
Jos niitä nyt yrittää niin kuin tunnistaa,
niin täällä keskustelussa on jo tullut
monia sellaisia ilmiöitä, joihin itse asiassa
nykyinen lakikaan ei anna oikeutusta, mutta kun ei aina lain käytännön
noudattamisen riittävän tehokkaaseen valvomiseen
ole kerta kaikkiaan kunnollisia edellytyksiä, ei missään
oloissa voi olla aina kaiken kattavia edellytyksiä, niin käy
niin kuin nytkin on käynyt.
Käytännössä on käynyt
niin, että monet sellaisetkin ilotulitteet, joidenka myyminen
alle 18-vuotiaille on kielletty, valuvat kuitenkin eri syiden summana
alle 18-vuotiaille käyttäjille, hyvinkin nuorille
käyttäjille, reilusti alle 18:n ikäisille
käyttäjille. Tämän ongelman
kanssa, miten valvoa, kellä vastuu, ollaan tekemisissä niin
kauan kuin ilotulitteita ylipäänsä voidaan
myydä ja niillä kauppaa käydään.
Kyllä mielestäni ennen kaikkea niillä vanhemmilla
tai muilla täysi-ikäisillä, jotka sallivat
näitten ilotulitteitten kulkeutumisen alaikäisten
käsiin, on tietysti suuri vastuu, ja se vastuu pitäisi
kyetä ryhdikkäästi kantamaan.
Mutta sen ohessa, että tämä alaikäisille
valuminen on tällä hetkellä ongelma,
niin kieltämättä olen sitä mieltä,
että kyllä nykyinen laki sallii tuolta kaupan
hyllyltä myydä ehkä vähän
turhan järeät ilotulitteet ihan täysi-ikäisille
kansalaisille. Tähän pitää jotain
järjellistä — korostan, järjellistä — rajoitetta
saada aikaiseksi. En minä nyt tiedä, onko paikallaan
tämmöinen täyskielto, sädetikkujen
kieltäminen jnp. Kaiketi ei nyt ihan sellaiseen voida mennä,
vaan pitää löytää joku järjellinen
tapa, jolla sellaisten tulitteiden myyntiin ja käyttöön,
jotka tosiasiassa kenen tahansa käytössä,
myös aikuisten ihmisten käytössä,
saattavat aiheuttaa todellista ongelmaa, saadaan nykyistä selkeämmät
rajoitteet.
Nyt EU:ssahan on tällainen direktiivi hyväksytty,
jonka toimeenpano on saatettava valmiiksi ensi vuoden alkuun mennessä,
4. päivään tammikuuta vuonna 2010 mennessä.
Tarkoitus on, että tämän direktiivin
toimeenpano Suomessa edellyttää lain pientä muutosta
ja sitten siihen pohjautuvan asetuksen taikka siitä ponnistuspohjan saavan
asetuksen tarkistusta, ja nämä toimet on tarkoitus
tuoda tänne eduskuntaan heti syysistuntokauden alkupuolella.
Tämä direktiivi käytännössä tarkoittaa
sitä, että mistä tahansa maailmalta Euroopan
alueelle tuleva ilotulite joutuu käymään
tällaisen yhteisen harmonisoidun tarkastelun läpite,
ja siinä yritetään nykyistä tarkemmin
katsoa, ovatko Euroopassa hyväksyttyinä myyntiin
tulevat sellaisia, että ne täyttävät
tietyt välttämättömät
turvallisuusnormit. Vielä kaiken lisäksi tämä direktiivi lähtee
siitä, että Euroopan unionin alueelle tullut ilotulite
yhdessä kohtaa Eurooppaa kerran tarkastettuna on vapaa
sen jälkeen olemaan myynnissä eri puolilla Eurooppaa.
Direktiivi sallii kuitenkin sen, että jäsenmaa voi
joko terveys- tai ympäristöperustein asettaa omia
rajoitteitaan tähän perusdirektiiviin. Niin kuin
tiedätte, asetus on sellainen EU-normi, joka on otettava
sellaisenaan kansalliseen lainsäädäntöön,
mutta direktiivi on puitelainsäädäntö,
joka sallii tiettyä sovellusta, ja tässä asiassa
se sovellus käytännössä on sitä,
että tarvittaessa jäsenmaa voi ottaa vähän
tiukemmat normit käyttöön. Siinä mainitaan
vain nämä kaksi perusperiaatetta: Toinen on tämä terveydellinen — taitaa
olla turvallisuus versus terveellisyys, antakaa nyt anteeksi, jos
käytän hivenen väärää käsitettä tässä — ja
toinen on tämä ympäristönäkökulma.
Kun meillä valmistellaan tämän kansallisen lainsäädännön
toimeenpanoa, niin tarkoitus on kyllä antaa näille
asioille sijaa ja luoda meille kansallisilla normeilla sellaiset
normistot, jotka nämä järeimmät,
lähes niin kuin todellisten räjähteitten
tyyppiset ilotulitteet poistaisivat markkinoilta. Minä en
ole mikään asiantuntija näissä räjähteissä,
en ole niitten kanssa kovin paljon tekemisissä, mutta ilman
muuta poistuisivat kaiken maailman roomalaiset kynttilät
ja tämmöiset pikkuraketit ja vastaavat, joita
tällä hetkellä vielä on kuitenkin
mahdollista ostaa. Siinä, kuinka pitkälle tässä päästään
menemään, olen hyvin konstruktiivinen kuuntelemaan
eduskunnan tahtotilaa. Yhtä kaikki kuitenkin selviä rajoitteita näiltä osin
on tulossa nykyiseen käytäntöön.
Ihan lyhyesti, arvoisa puhemies, mitä tulee vielä siihen,
milloin nämä uudet normit saataisiin voimaan,
niin toki on jo käytykin neuvotteluja sekä ennen
viime vuodenvaihdetta että sen jälkeen alan kaupan
edustajien kanssa siitä, miten voitaisiin vapaaehtoisin
menettelyin nyt jo saada vähän niin kuin pidättyväisyyttä aikaan
tämän tyyppisten ilotulitteitten kaupassa.
Mutta se konkreetti kovempi juttu on sitten se, kun nyt neuvotellaan
tästä lainmuutoksesta ja tästä asetuksesta,
ja minun tarkoitukseni on, että vaikka EU-direktiivin toimeenpanon
pitäisi alkaa 4.1., niin me yrittäisimme saada
nämä kansalliset lait, sen lain ja siihen pohjaavan
asetuksen, voimaan hyvissä ajoin ensi syksynä niin,
että nämä normit olisivat voimassa vuodenvaihteen juhlien
ja bileitten tullen, koska vuodenvaihde on ylivoimaisesti suurin
ja tärkein ilotulitteitten käyttöaika.
Lupaan teille sen, että pyrin kaikin tavoin siihen, että tämäntapaisen
aikataulun kanssa voitaisiin edetä.
Minä en ihan tarkkaan nyt pysty teille luettelemaan,
kun en edes tunne kaikkia näitä ilotulitteita,
että tuo ja tuo ja tuo sallittaisiin ja nuo ja nuo ja nämä ilman
muuta lähtevät pois, vaan se karkea suunta, minkä äsken
sanoin, on se, että nämä järeimmät,
eniten vahinkoa aiheuttavat ilman muuta poistuisivat sillä oikeutuksella,
minkä direktiivi meille antaa, mutta kokonaan emme kiellä.
En ole ihan varma, antaisiko tuo direktiivi edes mahdollisuutta.
Minulla on se käsitys, että se ei anna mahdollisuutta
siihen, että kokonaan kiellettäisiin, koska direktiivi
kuitenkin sitoo tiettyyn mittaan asti myöskin jäsenvaltioita. Näillä eväillä,
arvoisa puhemies.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin arvoisalle ministerille
kiitos noista tiedoista! Harvoin tämä direktiivi-sana
on tässä talossa ollut tavallaan näin
tervetulleena — tämä vähän
kevennyksenä.
Vielä näistä sädetikuista:
on varmasti pitkälti toistakymmentä vuotta siitä,
kun itse niitä edellisen kerran olin ostanut, ja nyt kun
viime uutenavuotena näitä ilotulitteita etsin,
kun lapsenlapset olivat maakunnassa, niin ei enää varsinaisia
sädetikkuja löytynyt, vaan pituus oli yli puoli
metriä eli olivat vaarallisempia.
Mutta arvoisalta ministeriltä kysyn ihan liittyen ilotulitteiden
myyntiin: Onko harkittu sellaista, että näille
myyjille, kun lupaa myönnetään — en
tiedä, onko siellä jotakin sellaista — olisi
tavallaan pieni testi? Se tietysti tietää byrokratiaa, mutta
kuitenkin toivoisin, että näitä perusasioita myös
näille myyjille viestitettäisiin ja taattaisiin, että pystytään
antamaan asiallista tietoa.
Pekka Vilkuna /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä maassa
on kielletty paljon pienempiäkin ja vähävaikutteisempiakin
asioita. Minä hyvin lämpimästi yhdyn
tähän ed. Rönnin mielipiteeseen, että kielletään
koko homma yksityishenkilöiltä, vain yhteisöt,
kunnat ja firmat joissakin syntymäpäivätilaisuuksissa saisivat
ilotulitteita käyttää. Silloin siihen
olisi helppo vetää raja, ja silloin ei tarvitsisi
näiden direktiivienkään kanssa kikkailla,
mikä paukku on sallittu ja mikä ei. Kaikkien niiden
ilotulitteiden, mitkä ovat silloin normaalisti ilotulitekaapista myytävinä,
myynti sallittaisiin vain luvan omaavalle, ja lupa olisi niin paljon
arvokas, että sitä ei yksityinen henkilö tulisi
hakemaankaan, vaan sitä hakisivat kunnat, kaupungit tai
isot firmat. Sitä olisi helppo seurata, noudattaa ja valvoa.
Tätä, että sitä ei alaikäisille
tai humalaisille myytäisi, ei pysty valvomaan yhtään
kukaan.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyt esimerkki vaan. Tuossa silloin
heti uutenavuotena Puolustusvoimista soitti Kontiorannasta tämmöinen
räjähdysainevastaava — en hänen
titteliään tiennyt, mikä mahtoi olla — ja
hän sanoi, että noin leväperäisesti
jos Puolustusvoimissa käytettäisiin räjähdysainetta
kuin nyt sallitaan siviilissä käyttää, niin
he olisivat linnassa kaikki. Eli se kuvasti sitä ilmapiiriä,
mikä meillä on olemassa tässä.
Minusta hänellä oli ihan terveitä ajatuksia.
Hän sanoi sillä tavalla, että pitäisi
olla lupa henkilöllä, näitä isompia
pommeja kun ostetaan, pitäisi olla koulutus siihen ja hyvin
valvottu olosuhde, missä voidaan näitä räjäyttää.
Sen takia ministerillä kyllä oli ihan terveet
periaatteet siitä, jotta tähän tullaan
tuomaan joitain tiukennuksia. Siellä on kyllä kirjallinen
kysymys meikäläisenkin osalta jätetty.
En tiedä, kuka siihen tulee vastaamaan, mutta periaatteessa
ne periaatteet, mitä tämä Puolustusvoimien
ihminen sanoi, laitoin siihen kirjalliseen kysymykseen, koska ne
tuntuivat aika fiksuilta.
Kysehän on lisäksi siitä tässä vielä,
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) miten paljon nämä ilotulitteet
tuottavat vahinkoa sitten ja häiriötä eläimille
ja ihmisille, koska monet ihmiset soittivat heti kanssa ja lähettivät
postia, että he eivät saaneet nukkua sinä yönä,
uutenavuotena.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyisin ministeri Pekkariselta vain lähinnä näiden
myyntiajasta. Kun nyt myytiin heti joulun jälkeisestä lauantaista aina
sinne aattoon asti näitä ilotulitustuotteita, niin
siitä on tullut hyvin paljon valitusta ja sanottu, että semmoinen
kaksi päivää riittäisi. Nimenomaan
luonnon eläimet ja eläimet yleensäkin kärsivät
hyvin paljon ilotulitteista. Suomen Kennelliiton toimitusjohtaja
otti yhteyttä joulun jälkeen, ja hän
sanoi, että Espoossa oli se tilanne, että koko
ajan räjähteli, ja heillä oli koira,
joka oli paukkuarka, ja hän joutui antamaan ihan lääkityksen
koiralle. Tämä tilanne on aika kohtuuton, jos
me vertaamme sitä siihen, mitä eläinsuojelulaki
sanoo, eläinsuojeluasetukset, ja sitten mietitään
tätä, miten ilotulitusvälineitten kanssa
toimitaan. Toivoisin, että sekin näkökulma
otettaisiin huomioon, ja olen ihan tyytyväinen, jos EU:n
direktiivi tätä sääntelee. Mutta
voisiko ministeri vastata, mitä mieltä hän
on siitä, että se myyntiaika olisi tosiaan vaan
se 30. päivä ja 31. päivä joulukuuta.
Se rauhoittaisi hyvin paljon sitä tilannetta, mikä tällä hetkellä on.
Merja Kuusisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ilotulitteet eivät ole tällä hetkellä ilo
vaan monelle perheelle suuri suru. Inhimilliset kärsimykset
ovat suuria. Mutta ministerin puhe oli erittäin hyvä,
kiitos siitä! On erittäin tärkeää se,
että saimme nyt tiedon siitä, että lakimuutos
ilotulitteiden käytöstä tulee voimaan
jo loppuvuodesta. Tämän tulevan lainmuutoksen johdosta
varmasti tulevan vuoden ilotulitteet, tulitusriemut eivät
aiheuta sitten niin paljon inhimillistä kärsimystä eivätkä myöskään
taloudellisia vahinkoja. Tämä direktiivi on hyvä asia.
Se varmasti vie nämä kaikki voimakkaammat ja vahvemmat
räjähteet pois myynnistä ja osaltaan jo
sitten estää näitä suurempia
vahinkoja.
Sitten on paljon puhuttu siitä, miten tämmöistä suojalasien
pakkoa pystytään valvomaan. Jos minä mietin
sitä, (Puhemies: Minuutti on täyttynyt!) kun esimerkiksi
tuli turvavyöpakko, niin ihan samalla lailla ihmiset oppivat
noudattamaan sitä lakia pikkuhiljaa ja tilanne paranee.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos ministeri Pekkariselle asiaa hyvin
valaisevasta puheenvuorosta! On hienoa, että lainmuutos
on tulossa ja vielä tämän vuoden aikana
ja että nykytilannetta — toivon mukaan — parantavat
normit olisivat voimassa jo ensi vuodenvaihteessa. Toivottavasti
tämä EU-direktiivi tuo tullessaan enemmän
hyötyjä kuin haittoja, (Ed. Lahtela: EU kerrankin
auttaa tässä!) kun yleensä ne tuovat
tulleessaan haittoja paljon.
Tero Rönni /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy kyllä sanoa,
että nyt ei ollut "missä ongelma, siellä EU",
nyt päätettiin mennä toisinpäin.
Mutta ministerille myöskin täytyy antaa kiitokset.
Oli tosi hyvä, että olitte paikalla tässä keskustelun
kuluessa ja toitte tämän asian esiin.
Haluaisin kiinnittää yhteen juttuun huomiota. Tämä rajaus
on ihan ok, mutta kun nyt tällä hetkellähän
osa kaupungeista kieltää sen myöskin tietyllä alueella — minä en
ole tutustunut lakiin niin, että tietäisin tarkalleen,
miten se kuvio menee, onko kaupungeilla ja kunnilla mahdollisuus kieltää se
koko alueellaan — niin onko sitä mietitty, eikö tähän
pitäisi saada jonkinlainen yhteneväinen käytäntö,
niin että kaikkien kuntapäättäjien
ei tarvitsisi aina arvuutella, miten me teemme, ja sitten vääntää siitä poliittisia
vääntöjä eri kunnissa, miten
asia meillä tehdään ja miten hoidetaan?
Olisi jokin yhtenäinen kuvio siitä, mitä kaikkea
voidaan kieltää ja mitä ei voida kieltää ja millä alueella.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen tässä näkemysten
kavalkadissa ed. Rönnin ja ed. Vilkunan kanssa samassa
kategoriassa, niin että minulla ei olisi mitään
sitä vastaan, että kiellettäisiin tämä yksityisiltä ihmisiltä kokonaan,
mutta se ei ilmeisesti onnistu, niin kuin ministeri tässä totesi.
Mutta kiinnitän huomiota ensinnäkin yhteen asiaan,
siihen että se on kiusallista, että taajama-alueilla
näitä aikarajoituksia ei noudateta, ei pätkänkään
vertaa. Aloitetaan aikaisin ja jatketaan pitkälle tammikuulle
saakka, kun varastossa räjähteitä on.
Tähän alueellisuuteen pitää saada
jotkut selvät pelisäännöt, niin
että taajama-alueella, kaava-alueella, ei kyllä räiskitä.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen edellisten puhujien kanssa hieman eri
mieltä. Överiksi ei kannata viedä asioita.
Mielestäni uusivuosi ilman raketteja olisi aika tylsä.
Se on nimittäin myös perheille yhteinen tapahtuma,
kun niitä raketteja lähdetään
ampumaan. Eli haluatteko te tylsistyttää tämän
perheiden uudenvuoden, heitän tässä kysymyksen.
On hurskastelua sanoa, että ei saa myydä päihtyneille
tai ala-ikäisille. Käytännössä tilanne
on se, että äiskä ja iskä käyvät
ostamassa raketit ja antavat lasten ampua, hallussahan saa kuitenkin pitää.
Tässä tietenkin pohdituttaa, onko se vaarallisempaa,
että meillä on täydessä tuiterissa oleva
aikuinen, joka sitten pelleilee niitten rakettien kanssa, kuin se,
että meillä on nuori, joka jopa osaa ehkä käyttää eikä välttämättä ole
niin tuiterissa kuin se aikuinen.
Puhemies:
Ennen kuin ministeri päästetään
lentoon, päästetään ajatus lentoon.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ihan muutama kommentti, mitä tähän
täyskieltoon vielä tulee. Nyt en uskalla sanoa
lopullista sanaa, onko ihan tarkkaan niin, kun en nyt tätä tilaisuutta
varten huomannut käydä sitä vanhaa direktiiviä läpite,
joka muuten täällä eduskunnassa käsiteltiin
joitakin aikoja sitten. Luulen, että se menee niin, että kokonaan
täyskielto ei ole oikein mahdollista, vaan tulee koko EU:n
alueelle se direktiivi, jossa ne pelisäännöt luodaan,
ja sitten siitä perussanomasta poiketen voi näillä terveydellisillä tai
turvallisuus- ja ympäristöperusteilla tehdä rajoitteita
ja rajoituksia. Minä luulen, että näiltä osin
meillä on kyllä mahdollisuus siinä määrin
pitkälle meneviin rajoitteisiin, että ne vaikeimmat,
pahimmat pommit kyllä sananmukaisesti voidaan poimia pois.
Uskon näin.
Mitä vielä tulee näihin asioihin,
minulle tuli vain mieleen, kun kuuntelin näitä puheenvuoroja,
että täällä ainakin parissa
puheenvuorossa puhuttiin, että eläimet säikkyvät.
En tiedä, onko minun sukuni nyt sitten vähän
säikkyvämpää sukua, mutta kyllä osa
minun lapsenlapsistani pelkää ihan tosissaan,
eivät halua olla ulkona silloin, kun uudenvuodenaattona
näitä räjähteitä ammuskellaan,
mieluusti ovat sisällä. Kyllä tämä varmaan
koskee myös ihan lapsia. Mutta tässä on sekin,
että totta kai järjelliseen turvalliseen ilonpitoon
pitää antaa mahdollisuudet. Uskon, että löydetään
rajaukset, joilla tämä käytännössä tehdään
mahdolliseksi.
Viimeinen kommentti, ihan lyhyesti, liittyy vielä siihen,
voitaisiinko tämä lailla kieltää esimerkiksi
tietyissä kaupunkikeskuksissa tai tietyillä alueilla,
antaako direktiivi tai sen pohjalta annettu laki tai asetus joitain
sellaisia erityisiä mahdollisuuksia, jotka voivat käydä kunnan
järjestyssäännön ohite. Pääsääntöisestihän
nämä määritellään
kunnan järjestyssäännössä ja
siellä kerrotaan, missä tämä on
mahdollista ja missä ei. Minä kyllä enemmän
tässä luottaisin kuntien järjestyssääntöön:
Sallan kylät ja Jyväskylä ovat kaksi
eri maailmaa tässä mielessä. Mieluummin luottaisin
Sallan päättäjiin ja Jyväskylän
päättäjiin, että he osaavat
sellaiset järjestyssäännöt laatia,
että sen mukaan mennään turvallisissa
paikoissa, turvallisina aikoina.
Olen tässä muuten ed. Marjaana Koskisen kanssa
samaa mieltä, että jos vaan suinkin mahdollista,
lyhennetään tätä myyntiaikaa;
minusta se on periaatteessa mahdollista. Yritän katsoa,
en osaa sanoa varmuudella, mutta pidän mahdollisena, että näin
on.
Mitä tulee myyntiosaajiin, niin ainakin suuremmissa
liikkeissä on vastuumyyjät, jotka saavat jonkinlaista
kurssitusta jnp. En tiedä sen koulutuksen laadusta. Tiedän
vaan, että sellaista on, ja se on kyllä perusteltu
menettelytapa.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Ihan lyhyesti täältä paikalta,
koska tässä on nyt käyty aika ansiokasta
keskustelua jo tunnin verran. Tässä lakialoitteessa
tosissaan esitetään rajoitettavan ilotulitteiden
myyntiä ja käyttöä alle 18-vuotiaille.
Omasta mielestäni ilotulitteet ovat kyllä hengenvaarallisia
alaikäisten — ja uskallan väittää,
että myös varttuneemmankin väen — keskuudessa
varsinkin, kun siellä sitten aina joskus on myös
tämä kuningas alkoholi mukana näissä kuvioissa.
Tässä todellakin kaivataan sitä keskustelun
aikana ed. Kyllösen mainitsemaa asennetta, jos jotain.
Jokainen ilotulitteesta vammautunut tai sokeutunut ihminen on liikaa,
ja lisäksi nämä kuormittavat osaltaan
myös aika vahvasti terveydenhuoltoa.
Tässä lähetekeskustelussa nousi ed.
Rönnin puheenvuoroissa esiin totaalinen kielto yksityishenkilöiden
ilotulitteiden käyttöön. Voisin väittää,
että tämä olisi varsin suotava vaihtoehto,
ja toivottavasti myös direktiivit antavat siihen mahdollisuuden.
Minä sanon, että tämä olisi
monelle pienelle ihmiselle ja vähän vanhemmallekin
ihmiselle helpotus. Se olisi myös helpotus kotieläimille
ja tietysti meidän ympäristöllemme. Yleisesti
ottaen en tykkää lainsäädännöstä,
mitä täällä valmistellaan talossa
niin, että sitä ei pystytä aidosti valvomaan.
Oikeastaan tässä lainsäädännössä on
se ongelma, että ellemme me saa tähän aidosti
myös vanhempien vastuuta mukaan, niin tämä on
mahdoton seurata ja valvoa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä muutamia perusteluja, mitä näissä keskusteluissa
on tullut esille ja vähän paikaltaan joitakin
asioita todettukin.
Ensinnäkin tämä lakialoite on minusta
hyvä lähtölaukaus sille ajatukselle,
että ilotulitteiden käyttöön
pitäisi saada semmoiset säännökset,
jotka ovat mahdollisia tehdä, ja kuten ministeri puhui,
näitä rajauksia sitten siitä, jotta terveydellisistä syistä ja
ympäristösyistä voitaisiin tehdä jotain,
ja minusta ne pitää kanssa tehdä. Nimittäin uudenvuodenyönä istuin
usean tunnin hevosien luona haassa, koska ne olivat niin levottomia, mutta
ne enemmän turvautuivat sitten ihmiseen siinä,
mutta se kuvasti, miten eläimet pelkäävät. Sitten
kun meillä sattuu olemaan kaksi kissaa ja kaksi koiraakin,
niin kyllä ne kaikki siellä sängyn alla
tahtovat enimmäkseen viihtyä sen yön, ja
jotkut ihmiset, niin kuin tässä ministeri totesi, lapset
ainakin, pelkäävät. Mutta uudenvuoden jälkeen
on soittoja ja sähköpostia tullut aika monelta
ihmiseltä, jotka ovat tämmöisiä herkempiunisia,
ja tuntui, että heillä on se yö kyllä piloilla
kokonaan. Minusta se ei ole hirveä ilon aihe, jos tuotetaan
toisille mielipahaa ja harmia. Semmoinen toiminta pitäisi
kyllä rajata hyvin vähään, mihin
me sen pystymme vaan rajaamaan. Tässä on jo tullut
esille niitä seikkoja.
Minusta kuntien pitäisi tehdä tässä semmoinen
systeemi, jos yleensä sallitaan kunnan alueella tämmöistä ilotulitusta
ja jos direktiivi sanoo, jotta me emme pysty kokonaan sitä kitkemään
pois, että siinä tapauksessa on hyvin rajattu
alue — onko se urheilukenttä tai joku tämmöinen — ja
tiukasti rajattu aika, jolloin esimerkiksi uudenvuodenaattona sitten
voi ne ilotulitteet ampua siellä valvotuissa olosuhteissa,
joissa on henkilö paikalla, joka on tämmöinen
räjähteistä perillä oleva ja
koulutuksen siihen saanut. Sinne ei kuka hyvänsä pysty
sitten millaisia tahansa pommeja tuomaan, vaan se olisi hyvin valvottu
tilanne, ja aika, jona se ilotulitus tehdään,
olisi hyvin rajattu, esimerkiksi sillä tavalla, että kello
20:stä, onko se 1:een, joka on aika pitkä aika
sinällään, sinä aikana eikä sillä tavalla,
että ainakin meillä päin alkoivat jo
joulun jälkeen paukkua pommit ja paukkuivat vielä monta
viikkoa jäljestäkinpäin, jotta se ei
ollut ainakaan millään hanskassa. Tämän
tyyppinen henki kun saataisiin yhteiskunnassa aikaan, niin luulen,
että siinä ei hirveästi poliisivoimia
tarvita, koska suomalaiset ovat kuitenkin aika lailla lainkuuliaisia
ja yleensä se naapurivalvonta toimii aika hyvin, jos näitä rikkomuksia
tapahtuu.
Niin kuin paikaltani totesin, niin se Puolustusvoimien henkilö,
joka sanoi, että hän vastaa räjähdysaineiden
käytöstä ja varastoinnista ja ohjeistuksesta,
sanoi, jotta tämä Suomi on niin kuin villi länsi,
jotta täällä myydään
kaupoissa semmoisia räjähteitä, mitkä Puolustusvoimissa
lasketaan vaarallisiksi. Siellä on näitä,
ovatko ne tykinlaukauksia vai mitä ja hirveitä pommeja,
mitä ammutaan, niissähän on räjähdysaineita
hirveä määrä, joka on tosi iso
vaara, kun se on sellaisissa käsissä, jotka eivät
ole saaneet koulutusta niiden käyttöön.
Sitten se myyntiaika minusta olisi kanssa hyvin tärkeä,
koska jos näitä todennäköisesti
vielä myydään, niin olisi hyvin mahdollisesti
päivä, kaksi enintään sitä myyntiaikaa,
jolloin se luonnostaan rajaisi sen, jotta ei tule mielitekokaan lähteä ampumaan
aikaisemmin, kun niitä ei ole saatavilla ennen kuin just
silloin lähellä sitä hetkeä,
kun nämä ilotulitteet on mahdollista käyttää.
Sitten nämä muut turva-asiat, jotkut suojalasit,
mitkä tässä on lakialoitteessa todettu,
tämä on ilman muuta asiaa ja vähentää niitä riskejä,
mutta jos se rajataan ensinnäkin hyvin, kelle myydään,
tiukasti ja valvotussa olosuhteissa, niin silloin luonnostaan tämähän
kyllä toimii, koska silloin vaaditaan suojalasit siellä ja
tämän tyyppiset asiat ja semmoiset vahingot, mitä nyt
on sattunut kiinteistöille ja ihmisille ja muuta tämmöistä henkistä vammaa
tuotettu, jäisivät pois tässä tilanteessa.
Odotan, että ministeri tuo sitten aikanaan hyvän
esityksen, koska tuossa, mitä ministeri Pekkarinen totesi,
hänellä tuntuu kuitenkin olevan suhteellisen terve
ajattelutapa tähän kysymykseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tein alkuvuodesta heti kirjallisen kysymyksen tähän
aihepiiriin liittyen, johonka sain ministeri Pekkariselta vastauksen,
jota aihepiiriä hän äsken täällä istunnon
yhteydessä myös selvitti. On hyvä, että toimiin
ryhdytään. Omasta puolestani olisin valmis yhtymään
siihen näkemykseen, että ilotulitteitten myynti
rajattaisiin luvanvaraiseksi: niitä saisivat ostaa vain
henkilöt, joilla on selkeä käyttötarkoitus,
kunnan, yhteisön, kylätoimikunnan tai yrityksen
tai tietyn syntymäpäivän merkeissä selkeä rajaus,
jonka merkeissä tätä ostetaan, ja edelleen,
että tämä olisi myöskin kuntakohtaisesti
rajoitettavissa.
Meillähän nyt ollaan valmistelemassa lainsäädäntöä aseitten
käytön osalta, aseitten hankkimisen ja käytön
osalta, ja kun ilotulitteet ovat myöskin vaaraa aiheuttavia
välineitä, joilla voidaan tehdä hyvinkin
suurta vahinkoa, niin mielestäni on perusteltua, että tässä suhteessa
lainsäädäntö tulee ajantasaiseksi
siten, että vaarat on eliminoitu. Itse näkisin
hyväksi, että ilotulitteitten, joitten myyminen
on kielletty alle 18-vuotiailta, myynti olisi sallittua vain viranomaisten
luvalla henkilöille, jotka edustavat pääsääntöisesti
kuntia, kylätoimikuntia, yhteisöjä tai
yrityksiä. Tällöin olisi jo tietty kontrolli,
mihinkä näitä käytetään.
Nyt olen nähnyt, että kadulla, jalkakäytävillä,
vaakatasossa ammutaan ilotulitusraketteja. Niillä on huomattava
hengen ja vahingon vaara liian monta kertaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuusiston aloite on hyvä ja
kannatettava. Jokaisena vuodenvaihteena lehdet täyttyvät kertomuksista
varomattomien rakettien käsittelijöiden haavereista
ja silmä- ja käsivammoista. Tämä aloite
edistää turvallisuutta erityisesti lasten osalta.
Ilotulitteet ovat vaarallisia lasten käsissä,
erityisesti järeät tulitteet, mutta myös
pienemmätkin. Esimerkiksi roomalaisten kynttilöiden
kanssa on ollut takavuosina villitys, että lapset ovat
pitäneet niitä käsissään
kuin kynttilöitä sillä seurauksella,
että kaverin silmään on osunut kipinä.
Tässä aloitteessa esitetään,
että räjähteiden luovuttaminen päihtyneille
ja alle 18-vuotiaille olisi kielletty ja samalla suojalasien käyttö tehtäisiin
pakolliseksi.
Oli myös ilahduttavaa kuulla ministeri Pekkariselta
tulevasta EU-direktiivistä, jossa vaikutetaan tähän
räjähdeturvallisuuteen. Hän nosti puheenvuorossaan
esiin esimerkiksi järeimpien paukkujen poistamisen kaupan
hyllyiltä kokonaan, mikä on varsin hyvä ja
kannatettava ajatus.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vaan kiittää kaikkia
edustajia tästä erittäin hyvästä keskustelusta,
ja vielä ministerillekin kiitokset. Se on todella hyvä asia,
että tämä laki-aloite etenee nopeasti,
ja seuraava uusi vuosi varmasti sitten vietetään
vähän turvallisemmissa merkeissä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä tähän
täyskieltoon. En missään nimessä kannata
täyskieltoa. Tässähän on kyse
kerran vuodessa olevasta tapahtumasta, uudestavuodesta.
Erittäin kannatettavana näen myös
sen, kun ministeri äsken totesi, että nämä järeimmät
ilotulitteet voidaan kieltää ja niiden myyntiä toivottavasti
myös rajoittaa. Niiltä osin olen ihan samaa mieltä,
mutta muilta osin ei kannata ampua yli näiden asioiden
kanssa. Ei ole kuitenkaan maailman suurimmasta ongelmasta kysymys,
ja jotain iloa sinne uuteenvuoteenkin voi jättää.
On tietenkin kysymys, mitkä meidän keinomme
tässä ovat. Kiitän iltapäivälehtiä niistä hurjista
kuvista ja kertomuksista, mitä on uutenavuotena tapahtunut.
Ne sykähdyttävät. Tietenkin pohdituttaa,
ennen kuin lapset lähtevät joululomalle, voisiko
koulussa käydä läpi näitä hurjia
kuvia, joita ilotulitteiden käytöstä syntyy,
ja sitä kautta myös tehdä tätä valistustyötä.
Enemmänkin näen nämä keinot
tässä lähteä rakentamaan turvallisempaa
uuttavuotta.
Mietin näitä pykäliä, joita
tässä on, että mitä tässä tapahtuu,
jos me pelkästään keskitymme kieltämään
myyntitapahtuman alle 18-vuotiailta. Mikään ei
estä sitä, että sillä nuorella
on se käsissään, eikä mikään
kiellä sitä. Eräällä tavalla me
emme tilkitse koko sitä kokonaisuutta. Jos halutaan lähteä nuorilta
tämä käyttö kieltämään, niin
silloin pitää myös kieltää hallussapito.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahdelle haluaisin sanoa, että ei
ilotulitteita olla tässä kieltämässä,
vaan tämä tulisi vastuulliseksi kuntien, yhteisöjen
edustajille. Ihminenhän sielläkin käyttää,
ja tämä ihminen saa siihen luvan. Minä uskon,
että luvan, joka olisi maksullinen, voisi saada tietysti
yksityishenkilökin perustellusta syystä, mutta
silloin olisi vastuullinen kontrolli, ketkä voivat ostaa,
ja silloin ostajilla olisi vastuu, että he itse myöskin
käyttävät näitä välineitä.
Silloin vältyttäisiin vahingoilta.
Mutta vielä lähden siitä, että on
ilmeisesti eräitä tuommoisia aika vaarattomaksi
koettuja pienempiä ilotulitteita, jotka saattavat olla
juuri niitä vaarallisia, joita postilaatikkoihin laitetaan
ja aiheutetaan niilläkin ongelmia. Elikkä minä toivon,
että täällä käytäisiin
läpi todella kaikki sellaiset ilotulitteet, paukut, niin
edelleen, jotka eivät mielestäni ole muuta kuin
vaaraksi ja vahingoksi ja lainsäädäntö-
ja asetusteitse ja kuntien määräyksillä saatetaan
sellaisiksi, että ilo on vastuullisesti hallinnassa ja
vahingot minimoitu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan tuli vaan mieleen, jotta mitenhän
ne joskus aikanaan ovat nuo vuodenvaihteet vaihtuneet, kun ei noita ilotulitteita
ollut. Minä luulen, että ne ovat vaihtuneet kyllä ihan
samalla tavalla, koska ollaan kuitenkin jo yli 2000 vuodessa ajanlaskussakin. Siinä
mielessä se
mittari, mihin asetetaan tämä joku, että tämmöinen
ilo tulee siitä, kun paukutetaan, niin sehän voisi
olla jossakin, jos vaikka tykillä paukauttelevat. Jos se
muodostuisi sellaiseksi, niin joka vuosi pitäisi tykillä paukutella.
Ilmeisesti joskus ne ovat paukuttaneetkin, sota-aikana ainakin.
Minusta tässä pitäisi vaan miettiä,
että kyllä kai se vuosi vaihtuu ilman hirveätä paukutusta
ja rahan tuhlausta. Nimittäin jonkun laskelman mukaan,
en tiedä, pitääkö tämä paikkansa,
näitä ilotulitteita myytiin joku 70—80
miljoonan euron edestä, siis Suomessa. Sitten koko maailmassa, kun
lasketaan, ne ovat hirveitä määriä.
Pitää kysyä, eikö meillä ole
tarpeellisempaa kohdetta yhteiskunnassa. Sen lisäksi tällä teetetään
kaiken näköistä häiriötä,
ja sitten ilmastopoliittisesti se ei ole oikein tervettä ajattelua,
ja meillä varmasti löytyy käyttökohteita
paljon muitakin sille 70 tai 80 miljoonalle suomalaisessa yhteiskunnassa. Pannaan
vaikka kolehtiin sitten, jotta se menee näihin heikompien
auttamiseen tai kehitysmaihin, jos ei muuta keksitä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Herätän edelleen kysymyksen,
onko itse asiassa ylisuojelua, jos yhteisöt pelkästään
saavat niitä paukutella,
Täällä moni sanoi sitä,
että koirat ja kissat pelkäävät.
Aika moni perhe yhdessä katselee kerrostalonsa ikkunasta,
missä näkyy se kaunein raketti. Aika moni perhe
menee pihalle yhdessä lasten kanssa. Isä laittaa
raketin menemään pihalta, ja lapset katsovat,
ai kun kaunis raketti. Haluatteko te ihan oikeasti kieltää nämä positiiviset
tapahtumat? Mieluummin näkisin sen, että me mietittäisiin,
millä me pystymme ennalta ehkäisemään muilla
keinoin nämä mahdolliset silmävammat.
Ed. Oinonen kertoi raketeista, joita laitetaan postilaatikoihin.
Sehän on vahingontekoa. Meillä on olemassa siihen
omat sanktiopykälät.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Nythän me haluamme vaan luoda niitä puitteita,
joissa me voimme näitä raketteja käyttää.
Eihän tässä tarkoitus ole kokonaan kieltää.
On ihan hyvä, että tästä asiasta
keskustellaan ja pyritään luomaan sääntöjä tähän
toimintaan. Kaikki tämmöinen rikollinen toiminta,
mitä täällä on lueteltu, totta
kai on kiellettyä.
Mutta, ed. Lahtela, meidän kaikkien kiva kun ei ole
samanlaista. Minusta olisi aika onnetonta, jos täällä nyt
sitten muutaman pään voimalla saataisiin aikaan
semmoinen laki, että kiellettäisiin tämmöiset
ilotulitteet. Minä uskon, että olisi aika paljon
semmoisia ihmisiä, jotka mieluummin muuttaisivat asenteitaan
ja opettelisivat käyttämään
näitä ilotulitteita kuin kieltäisivät
sen kokonaan. Ei tarvita.
Se, että kunnat voisivat kieltää,
esimerkiksi vaikka Helsinki, niin ei välttämättä olisi
yhtään huono asia, että Helsingin keskustassa
kiellettäisiin kokonaan, koska täällä on
liikaa ihmisiä tällaiselle toiminnalle, mutta
jokaisen kunnan pitää saada tehdä itse
se ratkaisu. On vähän huonoa, että jos
täällä lähdettäisiin
oikeasti tekemään semmoinen ratkaisu, että kielletään
kokonaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan, että vastuullisuutta saadaan
tähän ilotulitteitten käyttöön
tuntuvasti nykyistä enemmän.
Ed. Lauslahdelle haluaisin sanoa, että jos perheessä halutaan
ilotulitteita käyttää, niin silloin pitäisi
olla paitsi että kunnat, yhteisöt niin totta ihmeessä voi
olla myöskin yksityinen henkilö, joka saa tämän
luvan, mutta kun tämä on tietyllä tavalla
luvanvaraiseksi ajateltu, niin silloin katsottaisiin, mitä edellytetään
henkilöltä, joka saa tämän luvan,
ja silloin vastuu olisi aivan toisella tavalla näitten
käytössä kuin tällä hetkellä on.
Jokainen vahinko on tarpeeton. Sen me varmasti kaikki tiedämme.
Jokainen vaara on vahingoksi, ja nyt tilanne on kyllä hyvinkin
vastuuton, koska olen nähnyt, että jalkakäytävillä ammutaan
vaakatasossa raketeilla, ammutaan tielle vaakatasossa raketeilla.
Nämä ovat tahallista vaaran aiheuttamista. Silloin
jos myynti olisi valvottua ja kontrolloitua, niin kaikki nämä tuntuvasti
vähenisivät. Tätä pidän
tavoitteena.
Myöskin on tuotu esille, että taajamissa kaava-alueilla
tämä olisi kielletty tai kuntien päätännässä oleva
asia. Toivon, että tähän päästäisiin. Mutta
minulle on myöskin syvältä maaseudulta tuotu
uudenvuoden jälkeen toivomuksia, että ilotulitteitten
käyttöä rajattaisiin. Silloin tämä ostamisen
luvanvaraisuus täällä esille tuoduilla
vaihtoehdoilla olisi ilmeisesti käyttökelpoinen
rajoitus.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan myöskin vastuullista rakettien
käyttämistä ja en kannata sitä,
että ne lapset siellä nelinkontin niitä raketteja
ampuvat mitä vaarallisimmissa tilanteissa. Samoin ne meidän
aikuiset tekevät niitä samoja hullutuksia, eli
ei pelkästään siinä. Mielestäni
luvanvaraisuus ei ole se ratkaisu. Se tarkoittaa sitä,
että meillä menee byrokratiaan ellei miljoonia
euroja. Tarvittaisiin byrokratia-armeija, joka käsittelisi
niitä lupia, koska niitä on sitten kymmeniätuhansia.
En usko, että se kuitenkaan on ratkaisu tähän.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä kun innostuu, niin
unohtuvat tärkeimmät asiat. Tässä 83 §:ssä,
jota esitetään, todetaan, jotta räjähteen
luovuttaminen päihtyneelle ja alle 18-vuotiaalle on kielletty.
Eikö kuitenkin reaalielämässä tapahdu
sillä tavalla, jotta kyllähän ne käydään
silloin aamupäivällä varmaan ostamassa
ne pommit tai edellisinä päivinä. Eiköhän
sillä kaverilla ole ne jemmassa siellä, kuka aikoo
niitä ampua, ja se pienet naukut ottaa ja sitten lähtee ampumaan,
että se on aika hankalaa ... Ei sitä kukaan luovuta
sille ihmiselle, vaan sillä on ne jo hallussaan. Sitä pitäisi
sitten etukäteen tarkistaa, että oletkos meinannut
nakkailla viinaa illalla, kun lähdet ampumaan näitä.
Tätä on mahdoton valvoa.
Sitten tämä lupa ja se ... Minä en
ole itse ollut kieltämässä kokonaan,
mutta kyse on siitä, miten saada turvallisesti tämä hoidettua.
Sekin juolahti mieleen, mitä tämä räjähdysaineasiantuntija Puolustusvoimista
sanoi, että pitäisi tämmöinen ilotulitepassi
olla, jolloin olisi tietty kurssi käyty, vähän
niin kuin hygieniapassi tai joku tämmöinen, jossa
käydään ne vaaratekijät läpi.
Silloin se isä, joka lapsilleen näyttää,
sitten sanoo, että hei, tässä vaaditaan
muuten tämmöiset jutut. Jos isä ei osaa
lapsilleen näyttää, miten pommi ammutaan,
niin sillä ei välttämättä ole
laseja eikä tiedä niitä perusjuttuja,
että se voi kaatua, tai mitä turvajuttuja pitää olla.
Sen takia semmoinen pikku koulutus olisi hyvä näissä ennen
kuin myydään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela toi kyllä hienon
ajatuksen esille, tämän lupapassin. Silloin niitä voitaisiin
myöntää pitkin vuotta, ei tulisi ruuhkautumista.
Se olisi verrattavissa jonkunlaiseen käytäntöön,
mitä on aseen käytöstä olemassa.
(Välihuutoja) — Maksusta toteaisin sen, että ken
lystiä tarvitsee, niin hänen pitää siitä myöskin
hinta maksaa. — Mutta tämä passi olisi
varmaan tuommoinen sopiva käytäntö. Silloin
passin haltija tietää, että tähän
liittyy selkeä vastuu. Tässä ed. Lahtelan
esille tuomassa mallissa olisi kehittämiskelpoinen idea.
Keskustelu päättyi.