Täysistunnon pöytäkirja 10/2009 vp

PTK 10/2009 vp

10. KESKIVIIKKONA 18. HELMIKUUTA 2009 kello 15.02

Tarkistettu versio 2.0

6) Laki alkoholilain 33 §:n muuttamisesta

 

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Alkoholin mielikuvamainonnan salliminen on lasten, nuorten ja heidän vanhempiensa edun vastaista ja vahingollista koko kansanterveydelle. Alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä toimivalla tavalla sekä alkoholin tv- ja radiomainonnan kieltämistä kokonaan voi perustella myös ulkomainonnan kieltämisellä, koska ulkomainonnalle lapset ja nuoret altistuvat koti-, koulu- ja vapaa-ajan ympäristöissä liikkuessaan eivätkä voi tähän itse valinnoillaan vaikuttaa.

Alkoholin mielikuvamainonnan kieltäminen suojelee lapsia ja nuoria, koska alkoholimainonta lisää erityisesti nuorten alkoholin kulutusta. Tämä on todettu seitsemässä kansainvälisessä riippumattomassa pitkäaikaistutkimuksessa, joiden tuloksia yksikään tutkimus ei ole kumonnut. Alkoholimainokset muokkaavat lasten ja nuorten asenteita alkoholinkäytölle myönteisiksi sekä lisäävät todennäköisyyttä aloittaa alkoholinkäyttö nuorempana ja juoda runsaammin.

Yli puolet suomalaisista kannattaa alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä. Mainonnan salliminen vahingoittaa kansanterveyttä. Mainonnan rajoittamisen aiheuttama mahdollinen alkoholin kulutustason laskeminen alentaa alkoholista aiheutuvia kansantalouden menoja. Voimassa olevien säännösten vastainen alkoholimainonta on yleistä. Mainoksissa esimerkiksi esitetään usein alkoholin lisäävän sosiaalista tai seksuaalista suosiota.

Tämän vuoden alussa voimaan tulleet rajoitukset ovat valitettavasti riittämättömiä vaikuttamaan alkoholiasenteisiin tai sen käyttöön. Esimerkiksi televisiomainonnan salliminen vasta klo 21 jälkeen on johtanut siihen, että mainonta tiivistyy nuorten suosimiin loppuillan sarjoihin ja elokuviin, joitten yhteydessä saattaa pahimmillaan olla toistakymmentä alkoholimainosta. Alkoholimainonnan lakirajoitukset näin ovat vaarassa jäädä lähinnä kosmeettisiksi.

Alkoholijuomien mainontaa rajoitetaan lainsäädännöllä käytännöllisesti katsoen kaikissa EU-maissa. Tavoitteena on tukea erityisesti vanhempien ja koulun kasvatustyötä suojaamalla lapsia alkoholinkäyttöä pönkittävältä mainonnalta. Myös Maailman terveysjärjestö pitää alkoholimainonnan sääntelyä tärkeänä osana alkoholihaittojen vähentämisen strategioita. Suomessa alkoholimainonnan tavoitteena mainossäännökset mukaan lukien on ehkäistä yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja. EU:n tai Suomen lainsäädäntö eivät aseta esteitä mielikuvamainonnan tehokkaalle kieltämiselle.

Tehokkaita säännöksiä on käytännössä esimerkiksi Ranskassa ja Ruotsissa. Who:n alainen Iarc luokitteli alkoholin samaan syöpävaarallisuusluokkaan tupakan kanssa. Alkoholi on työikäisten, 15—64-vuotiaitten naisten ja miesten yleisin kuolinsyyn aiheuttaja. Jo yksi annos alkoholia päivässä lisää naisilla rintasyöpäriskiä. Täten jo niin sanottu alkoholin kohtuukulutus ai- heuttaa merkittäviä terveydellisiä haittoja käyttäjälle itselleen ja kuluja kansanterveydelle.

Stakesin arvion mukaan alkoholin yhteiskulut Suomessa ovat jopa yli 6,5 miljardia euroa vuodessa. Tämän perusteella olen tehnyt lakialoitteen, jossa esitän, että väkevän alkoholijuoman mainonta on kielletty, alkoholijuoman, joka sisältää vähintään 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia epäsuora mainonta ja kuluttajiin kohdistuva muu myynnin edistämistoiminta sekä sen liittäminen muun tuotteen tai palvelun mainontaan ja myynnin edistämistoimintaan on kielletty.

Arvoisa puhemies! Näillä aloitteen perusteluilla ja lakialoitteen tekstillä haluan edistää kansanterveyttä, suojata erityisesti lapsia ja nuorisoa mutta myöskin kaikkia mainonnan kohteita. Usein nähdään, että on turhaa rajoittaa mainontaa, mutta ajatellaanpa vaikka meitä kansanedustajia. Kun on vaalien aika, meidän on välttämätöntä ainakin jonkun verran mainostaa ja mieluummin vielä tehokkaasti ja paljon. Mainonnalla on tehoa ja näin on myöskin alkoholimainonnalla tehoa, mutta valitettavasti tietyt tosiasiat kertovat kuitenkin kielteisiä seurauksia mainonnan tuloksista ihmisille, kansanterveydelle ja sitä kautta myös kansantaloudelle.

Arvoisa puhemies! Toivon, että aloitteesta käydään keskustelu ja asianomaisessa valiokunnassa myös saavutetaan se päämäärä, johon aloitteella on tähdätty.

Jari Larikka /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen lakialoite on erittäin hyvä ja tervetullut. Mielikuvamainonnan kieltäminen, jotta suojellaan lapsia ja nuoria, on aina tervetullutta.

Tällä lakialoitteella on oikeasti merkitystä. Meillä aika usein tässä alkoholipolitiikassa käy niin, että olemme tekemässä hyvää, mutta lopputuloksena rajoitamme asiaa niin, että tulokset jäävät mahdollisimman pieniksi, ja niin on tämä mainonnan kieltäminen televisiossa ennen 21:tä aivan sama asia. Sillä ei ole ollut mitään merkitystä, mainonta on vain siirtynyt 21:n jälkeen ja kaikki ne sarjatkin, joita nuoret seuraavat, on siirretty 21:n jälkeen.

Meitä joskus varmaan mietityttää sekin, kun emme ymmärrä niitä alkoholimainoksia, joita sieltä tulee, mutta se on ihan totta, koska ne on tarkoitettukin lapsille ja nuorille, joten niitä on joskus aikuisen ihmisen aika vaikea ymmärtää. Se, että me tällä hetkellä sallimme televisiossa ainoastaan niiden alkoholijuomien mainonnan, joita lapset ja nuoret käyttävät, on oikeastaan aika merkillinen asia. Olemme kieltäneet vain niiden alkoholijuomien markkinoinnin, joita yleensä aikuiset käyttävät. En usko, että kovinkaan monelle nuorelle olisi hirveästi haittaa siitä, että esimerkiksi Ballantines-viskiä mainostettaisiin. Siinä mielessä olisi aika loogista, että ei sitten mainosteta enää näitä lasten ja nuortenkaan käyttämiä juomia, kun ei siellä mainosteta aikuistenkaan juomia.

Se, että otamme lasten ja nuorten asioihin kantaa tällä tavalla, on hyvä. Tiedän, että lakivaliokunnassa on myös uusi toisenlainen alkoholilain muuttamishomma, ja toivon, että pääsemme sielläkin asian loppuun asti viemään, että saisimme jotain hyötyä siitä ja lapset ja nuoret voisivat tulevaisuudessa paremmin.

Sanna Lauslahti /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen on oikealla asialla, suitsuttaa voi. Tilanne on hieman ristiriitainen tällä hetkellä. Me kovasti puhumme valistuksesta, kouluissa valistetaan, mutta samaan aikaan eri medioissa mainonnan kautta taas ylistetään, jolloin tietenkin lapselle ja nuorelle tuli hyvinkin ristiriitaista viestintää meiltä aikuisilta, mikä on se viesti, johon sitten lähdetään uskomaan.

Samoin on hieman erikoista se, että meillä on tämä 21:n jälkeen oleva mahdollisuus lähteä mainostamaan. Tosiasiassa ne lapset ja nuoret katselevat niitä ohjelmia yhdeksän jälkeen. Jolleivät he katsele yhdeksän jälkeen, niin niitä nauhoitetaan sinne tietokoneiden kovalevyille. Toivon mukaan tietenkin toivotaan, että ne sitten nopeasti sieltä kelataan ylitse, että ei tule katsottua niitä, mutta kyllä se vain sitä kautta tulee katsotuksi.

Tietenkin tässä on tärkeätä pohtia sen mainostajan, alkoholimainostajan, näkökulmaa, miksi alkoholin tuottaja tai myyjä mainostaa. Ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin se, että lisätään kysyntää. Ei ole muuta syytä lähteä mainostamaan. Sitten haetaan ne kohderyhmät, ketkä ovat ne kohderyhmät, joista sitä kulutusta löytyy, ja kenelle voidaan myydä lisää ja missä ovat ne uudet kohderyhmät.

Mielikuvamarkkinointi on siinä mielessä jännä asia, että siinä vaikutetaan meidän mieliimme. Mitä huonompi itsetunto meillä aikuisilla tai lapsilla tai nuorilla on, sitä nopeammin sen mielikuvamarkkinoinnin viesti menee myös perille. Eli voidaan sanoa, että syrjäytymässä olevat nuoret ovat itse asiassa kaikista riskialttein kohderyhmä, joka imee monesti sen viestin, jossa viestinä on se, että olet sosiaalisesti suositumpi, sinua ympäröivät ystävät ja sinulla on poikaystäviä ja muita vastaavia. Se vaikuttaa (Puhemies: 2 minuuttia!) nuoren mieleen hyvinkin voimakkaasti. Näen, että siltä osin on syytä pohtia vakavasti, mitä mielikuvamarkkinoinnille jatkossa pitää tehdä.

Jukka Mäkelä /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen esille nostama asia on hyvin ajankohtainen ja erinomaisen tärkeä. On varma, että sosiaali- ja terveysvaliokunta tulee tätä asiaa tarkasti käsittelemään, ja itse asiassa sosiaali- ja terveysvaliokunta tätä aihepiiriä käsittelee tämän tästä esimerkiksi alkoholiveron osalta. Sekä viime vuonna että toissa vuonna sosiaali- ja terveysvaliokunta on laajasti käsitellyt tätä alkoholiverotusta ja päätynyt esittämään hallituksen esitysten mukaisesti alkoholiveron nostoa ja siinä yhteydessä käsitellyt laajasti myöskin muita toimenpiteitä, joista yksi osa käsittelee mainontaa. On esimerkiksi hyvä tehdä vertailu. Jos tupakkaa pitää vertauskohteena, niin tupakan osalta lienee niin, että noin 95 prosenttia aloittaa tupakoinnin alle 18-vuotiaana, jotenka mainontakin suunnataan juuri tähän kohderyhmään. Alkoholin osalta ei ehkä ihan voi näin suurista luvuista puhua, mutta varmasti on myöskin samanlaista tarkoitushakuisuutta.

Tässä vaiheessa on myöskin hyvä todeta, että jotain toivoa on olemassa, koska olen mielihyvällä pannut merkille, että nuorten alkoholinkäyttö on kääntynyt laskuun, ja sitä kehitystä pitää pystyä vahvistamaan.

Jari Larikka /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahti otti hyvän asian tässä esille, kysymyksen, miksi tätä pitää mainostaa. Kuten tuossa edellisessä puheenvuorossani sanoin, niin on aika ihmeellistä, kun me aikuiset ihmiset emme oikein ymmärrä niitä kaikkia kurkomainoksia, mitä niillä oikein halutaan sanoa.

Tässä muutama vuosi sitten olin Englannissa ison panimon vieraana ja siellä ihan suoraan sanoi markkinointimies, että nuoret, alle 18-vuotiaat ovat merkittävin kasvuryhmä alkoholinkäytössä ja sen takia tulevat kaiken näköiset limujuomat ja tämän tyyppiset juomat markkinoille. Nyt tässä viimeisten viiden vuoden aikana näitten tämmöisten juomien määrä, joiden osalta aikuinen ihminen ei oikein meinaa ymmärtää, että niitä tarvitsee olla edes hyllyssä, on räjähtänyt ihan hirveästi. On erittäin hyvä, että nyt pyritään sitten kieltämään sitä mainontaa, jotta me pystymme ohjaamaan alkoholinkäytön aloittamista hieman myöhäisemmäksi, jolloin siitä on erityisesti hyötyä juuri näille nuorille.

Keskustelu päättyi.