3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tonnistoverolain muuttamisesta
ja tonnistoverolain muuttamisesta annetun lain kumoamisesta
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä hyväksyttiin vuonna
2002 tonnistoverolaki ja tonnistoverojärjestelmä,
mutta sen ehdot olivat kohtuuttoman tiukat ja sen otti käyttöön
vain yksi varustamo, joka ei ole enää toiminnassa
tänä päivänä. Sitten
2009 hyväksyttiin laajempi tonnistoverolaki. Se kuitenkin
kohtasi vaikeuksia komissiossa, koska katsottiin, että siinä oli
tukielementtejä, jotka eivät olleet yleisesti
ottaen hyväksyttävissä.
Nyt on käsittelyssä tonnistoverojärjestelmä, jonka
kaikki osapuolet ovat hyväksyneet — työnantajat,
työntekijät, varustamot — ja myöskin
komissio on kaikki muutosehdotukset ottanut tässä yhteydessä huomioon,
ja uskon, että Suomi saa nyt kestävän
tonnistoverojärjestelmän. Olennaista on se, että kykenemme
pitämään huolta siitä, että suomalaisilla
varustamoilla on samanlaiset toimintaedellytykset kuin varustamoilla
muuallakin Euroopassa. Lähestulkoon kaikki eurooppalaiset
maat ovat ottaneet tonnistoveron käyttöön
Ruotsia ja Viroa lukuun ottamatta, mutta Virossa kun yritykset eivät
maksa tuloveroa, niin tietysti tältä osin Viro
on jopa edullisemmassa asemassa kuin varustamot tonnistoveron jälkeen.
Nyt eduskunta on tietyllä tavalla hoitanut oman osuutensa.
Tämän lain pitäisi astua voimaan 1.3.
Se on käsitelty hyvin pikaisesti, kuitenkin perusteellisesti,
valtiovarainvaliokunnan verojaostossa ja sitten valtiovarainvaliokunnassa,
ja tänään se on toisessa käsittelyssä.
Nyt vetoan valtioneuvostoon ja tasavallan presidenttiin, että he
pitäisivät huolta siitä, että laki
voitaisiin käsitellä valtioneuvostossa ja vahvistaa
niin, että se voisi tulla 1.3. voimaan ja että asiassa
viranomaiset ja myöskin ministerit toimisivat mahdollisimman
ripeästi.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sasi taustoitti tätä tonnistoveroa
ansiokkaasti, ja täytyy sanoa, että muistan, että siitä asti,
kun eduskuntaan olen tullut valittua, olen kuullut koko asiasta.
Aina on puhuttu, tonnistovero, tonnistovero, tonnistovero, ja siitä,
että mitä tahansa elementtejä on tehty,
niin ovatko ne riittäviä vai riittämättömiä.
Vuonna 2002 säädettiin tonnistovero, joka
on todettu liian jäykäksi ja ankaraksi, ja sitten
sanottiin, että vuonna 2009 säädetty
laki oli hyvä, tervetullut, kunnes tyssäsi sitten
vastahankaan komission taholta. Parannukset on tehty komission pyynnön
mukaan. Varustamot ovat tyytyväisiä tähän.
Tuntuu, että Suomi myös kilpailukykynsä puolesta
on tyytyväinen tässä. Kerrankin voi sanoa,
että Ruotsi on valinnut toisen tien ja me olemme tässä kohtaa
nyt selvästi edelläkävijöitä.
Mietittiin verojaostossa myös selvästi maantiedettä välillä,
mikä on Suomen maantieteellinen asema tässä kaikessa
ja kuinka paljon meidän asioistamme vaikuttuvat merenkulun
kautta. Toki Suomen huippuveroasiantuntijat totesivat myös,
että vaikka tämä on sisällöllisesti
onnistunut, niin lakiehdotus on monipolvinen ja osin vaikeaselkoinen.
Hyvänä tässä pidetään
sitä, että tämä on täysin
rajattu myös niin, että tuki ei voi valua missään
nimessä muulle elinkeinotoiminnalle kuin siihen, mihin
se on tarkoitettu. Suomen huoltovarmuus on yksi olennainen asia, mistä tämän
lain yhteydessä on puhuttu. Tämä on tervetullut,
ja täytyy toivoa, että tämä toimii
tarkoituksenmukaisesti.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Kuten tunnetaan, Suomi on ulkomaankaupassaan
ollut käytännössä yhtä riippuvainen
merikuljetuksista kuin mikä tahansa saarivaltio. Ulkomaankaupan
tavarankuljetuksista 80—90 prosenttia kulkee laivoilla.
Nyt päätettävällä tonnistoverolain
muutoksella on myönteinen vaikutus kotimaisen lipun kilpailukykyyn.
Näin hallitusohjelman kirjausten mukaisesti torjumme aluskannan
vähittäistä valumista mukavuuslippujen alle.
Haluan tässä yhteydessä todeta, että samalla tavalla
meidän on pidettävä huolta koko merikuljetusketjun
toimintaedellytyksistä. Tässä yhteydessä on
muistettava satamien, väylien ja niihin kiinteästi
liittyvien tie- ja rataväylien toimivuus. Nämä tarpeet
on huomioitava riittävästi valmistelussa olevassa
liikennepoliittisessa selonteossa.
Koko meille elintärkeä meriklusteri on hahmotettava
yhtenä kokonaisuutena. Ketju on yhtä huono kuin
sen heikoin lenkki. Siksi jatkossa on muistettava pitää huolta
myös laadukkaasta merenkulkijoiden koulutuksesta ja koulutetun
työvoiman saatavuudesta, väylien hoidosta, jäänmurrosta,
merellä tapahtuvien onnettomuuksien ennaltaehkäisystä,
meriliikenteen valvonnasta ja myös meripelastuksesta ja öljyonnettomuuksien torjunnasta.
Onnettomuuksien riskihän on erityisesti Suomenlahdella
lisääntynyt voimakkaasti kasvaneiden öljykuljetusten
takia.
Arvoisa puhemies! Tulevissakin ratkaisuissa on jatkettava suomalaisen
merenkulun ja sitä kautta koko suomalaisen teollisuuden
kilpailukyvyn vahvistamiseen tähtäävällä linjalla.
On valitettavaa, että esimerkiksi vähärikkiseen
polttoaineeseen siirtymisessä ei ajoissa eikä riittävässä määrin
otettu näitä näkökulmia huomioon.
Toivottavasti tuo vahinko ei muodostu seurauksiltaan liian raskaaksi
ja siitä vähintäänkin viisastutaan.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä meni valiokunnassa
yksimielisesti, koska tämän lain säätäminen
oli välttämätöntä sen
verokilpailun takia, joka muuten siirtää kaikki
alukset jonkun toisen lipun alle. Siitä huolimatta kyllä vähän
harmitti. Tämähän tarkoittaa sitä,
että merenkulusta tulee verovapaa elinkeino, ja verovapaus
yhdelle elinkeinolle aina tarkoittaa, että muut elinkeinot
maksavat enemmän veroa. Kreikan osalta tämä käytäntö on
tietysti täysi katastrofi, mutta sillehän me emme
nyt sitten voi mitään.
Se, että yksi elinkeino on veroton, tarkoittaa, että muut
maksavat sitten vastaavasti enemmän veroja, ja sitten se
jonkin verran vääristää käyttäytymistä.
Ei se vääristys tässä tapauksessa
nyt niin kauhean iso ole. Se tarkoittaa sitä, että vientiä ja
tuontia subventoidaan kotimaiseen ja ikään kuin
paikalliseen tuotantoon verrattuna jonkin verran. Pahin vääristymä meillä kuitenkin
on se, että autolauttojen mukana kulkeva tavaraliikenne
on voimakkaasti subventoitua tämän alkoholiverohelpotuksen
takia, jossa itse asiassa ei ole mitään järkeä,
mutta se onkin sitten kokonaan toinen asia.
Jos EU haluaisi palauttaa tämän kuljetuselinkeinon
veronalaiseksi, kun sitä ei voi merellä verottaa,
niin sitten sitä voisi tietysti verottaa satamissa ja ikään
kuin tasapainottaa tätä vääristymää vähän
veroluonteisilla satamamaksuilla.
Mitä tulee tähän rikkiasiaan, sehän
tulee subventoimaan kotimaista tonnistoa erittäin voimakkaasti,
koska jossakin vaiheessa meillä on semmoinen tilanne, että meillä on
rikkipesurit suomalaisissa aluksissa ja kaiken maailman panamalaisissa
aluksissa ei sitten ole, jolloin kannattaisi nyt tässä vaiheessa
käyttää siinä paljon enemmän
suomalaisia aluksia.
Keskustelu päättyi.