1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi puolustusvoimista
annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa herra puhemies! Värderade talman! Puolustusvoimauudistus
on siis nyt edennyt siihen pisteeseen, että hallitus antaa eduskunnalle
ensimmäisen lakiesityksen: hallituksen esityksen eduskunnalle
laiksi Puolustusvoimista annetun lain ja eräiden siihen
liittyvien lakien muuttamisesta.
Arvoisa puhemies! Ajatuksena on käydä lyhyesti
läpi esityksen taustoja, keskeistä sisältöä ja sen
vaikutuksia. Nämä ovat tietenkin hyvin tuttuja
edustajille entuudestaan, koska tästä teemasta on
keskusteltu tässä salissa jo aika vilkkaasti viime
vuoden aikana.
Tasavallan presidentti ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen
ministerivaliokunta käsittelivät kokouksessaan
7. päivä lokakuuta 2011 Puolustusvoimien rakenneuudistuksen työn
aloittamista, (Hälinää — Ilkka
Kanerva: Puhemies, ei kuulu!), ja tämän jälkeen
tasavallan presidentti ja valtioneuvoston...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Puhuja, täällä on valitettu, että kuuluu
puhe heikosti. Se varmaan johtuu siitä, että on
käynnissä kilpailevia tilaisuuksia samaan aikaan.
Pyytäisin salia rauhoittumaan ja siirtämään
vakiintuneen hyvän tavan mukaisesti neuvonpidot salin ulkopuolelle. — Olkaa
hyvä.
Kiitos, arvoisa puhemies! — Tosiaan tasavallan presidentti
ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta
käsittelivät kokouksessaan 7. päivä lokakuuta
2011 Puolustusvoimien rakenneuudistustyön aloittamista.
Tämän pohjalta sama joukko on sitten yhdessä linjannut
8. päivä helmikuuta eli vuosi sitten puolustusvoimauudistuksen
keskeiset linjaukset, ja tämän pohjalta valmistelu
on sitten jatkunut.
Tämän tämänpäiväisen
keskustelun oleellinen osa on Puolustusvoimien hallinnon muutokset
siltä osin kuin ne vaativat lakimuutoksia. Tämä esitys,
mikä on käsiteltävänä,
perustuu 23. päivä maaliskuuta 2012 puolustusministeriön asettaman
työryhmän laatimaan mietintöön
sisältyvään ehdotukseen puolustusvoimauudistukseen
liittyviksi säädösmuutoksiksi. Mietinnöstä on
pyydetty lausunnot. Yhteensä 47 eri viranomaista on saanut
mahdollisuuden, ja 36 on myös antanut lausunnon.
Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Puolustusvoimista
annettua lakia siten, että Puolustusvoimien hallintorakenteesta
tulisi tulevaisuudessa kolmiportainen. Sotilasläänit
esikuntineen lakkautettaisiin ja aluetoimistoihin perustuvaa alueellista
organisaatiota uudistetaan. Esityksen tavoitteena on Puolustusvoimien
hallinnon ja organisaation uudistaminen ja pysyvien kustannussäästöjen
aikaansaaminen. Samalla Puolustusvoimiin perustettaisiin myös
Puolustusvoimien logistiikkalaitos, jonne keskitettäisiin
valtakunnallisesti Puolustusvoimien materiaalihankinnat, ympäristöasioiden
käsittely sekä logistiikan järjestelyt.
Lisäksi logistiikkalaitos vastaisi Puolustusvoimien muusta
materiaalihallinnosta, hankintatoimesta sekä terveydenhuollon
järjestämisestä. Järjestely
merkitsee huomattavia kustannussäästöjä Puolustusvoimille.
Esitetään myös, että asevelvollisuuslakia
muutetaan niin, että varusmiesten kotimaan lomamatkat koti-
tai asuinpaikkakunnalle säädettäisiin
maksuttomiksi. Lisäksi esityksessä ehdotetaan,
että seitsemään muuhun lakiin tehtäisiin
teknisluontoiset muutokset.
Arvoisa puhemies! Sotilasläänien lakkauttamisesta,
aluetoimistojen uudelleenjärjestelyistä ja Puolustusvoimien
logistiikkalaitoksen perustamisesta arvioidaan syntyvän
noin 32 miljoonan euron vuotuiset säästöt
vuodesta 2015 lähtien. Lisäksi Puolustusvoimien
johtamisrakennetta kevennettäisiin ja organisaatiotasoja
vähennettäisiin. Sotilasläänien
lakkauttamisella ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia
palveluiden saatavuuteen tai laatuun, sillä käytännössä aluetoimistojen
toimialueet kattaisivat edelleen koko maan. Tavoitteena on myös
parantaa sähköisiä asiointimahdollisuuksia,
mitkä varsinkin nuorten keskuudessa ovat tänä päivänä keskeinen
asiointimuoto. Varusmiesten kaikkien kotimaan lomamatkojen maksuttomuus
tietenkin maksaa, ja siinä kustannusarvio on 2 miljoonaa
euroa vuodessa. Kustannukset katettaisiin Puolustusvoimien toimintamäärärahoista
kehysten puitteissa.
Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen perustaminen on erittäin
mittava kokonaisuus. Puhutaan henkilöstökokoonpanosta,
joka on 2 300 henkilötyövuotta vuonna
2015. Tämä tarkoittaa käytännössä aika
merkittävää henkilöstövirtaa lähinnä Tampereelle
ja Riihimäelle. Tämä esitys ei semmoisenaan
aiheuta lisäkustannuksia puolustushallinnolle.
Arvoisa puhemies! Voisin lopuksi painottaa sitä, että tämä lakiesitys,
mikä nyt on annettu, on kokonaisuus, joka perustuu niihin
poliittisiin päätöksiin ja linjauksiin,
mitä on aikaisemmin tehty. Hallinnolliset päätökset
muun muassa paljon keskustelua herättäneistä varuskuntalakkautuksista
ym. eivät edellytä lakikäsittelyjä.
Niistä edeltäjäni teki hallinnolliset
päätökset viime kesänä,
joten ne eivät sisälly tähän
lakiesitykseen. Tämä lakiesityskokonaisuus on
siis tekninen edellytys lakiteknisesti sille, että se puolustusvoimauudistus,
joka on hyvin vireillä ja joka etenee aikataulussa ja suunnitelmallisesti,
voidaan toteuttaa niin kuin on suunniteltu.
Arvoisa puhemies! Tämä tällä erää.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kysyn ministeriltä: onko Puolustusvoimien
taloudellinen tilanne sellainen, että nämä kaikki
muutokset voidaan toteuttaa ilman vaikeutta ja suunnitellussa aikataulussa,
vai onko kenties joitain ongelmia tässä taloudellisessa
puolessa?
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä on täysin
ikään kuin aiemman toteavaa, aiemminkin todettua, mihin
ministeri puheenvuorossaan perustellusti viittaa, eikä siihen
ole sinänsä huomautettavaa. Ymmärrän
hänen käyttämänsä perusteet.
Mutta sen sijaan olen ollut hieman huolissani siitä,
että tämän uudistuksen luonne ei ole
avautunut yleisessä mielipiteessä. Julkinen sana
on ollut koko lailla tyly, ja asiaa harrastavien piirissä ympäri
maata, maanpuolustusyhdistyksissä, reserviupseerien yhdistyksissä jne.
on hyvin suurta skeptisyyttä. Minä pyytäisin
ministeriä huomioimaan sen, että kun näin
merkittäviä uudistuksia tehdään,
se tehtäisiin sillä avoimuuden asteella, että kaikki
käytössä olevat perusteet olisivat yleisesti
tiedossa ja arvioitavina ja näin ollen vaikuttaisivat (Puhemies
koputtaa) siihen ymmärrettävyyteen ja hyväksyttävyyteen,
joka uudistuksella aina pitää olla.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on hyvää se,
että varusmiesten kotimaan lomamatkat asuinpaikkakunnalle
säädettäisiin maksuttomiksi. En voi olla
kuitenkaan palaamatta tässä yhteydessä surullisen
kuuluisaan puolustusvoimauudistukseen, jossa varuskuntien lakkauttamisen
myötä varusmiesten palveluspaikan ja kodin välinen
matka piteni suhteettoman suureksi, kuten Pohjois-Karjalan Prikaatin
lakkauttamisen kohdalla kävi.
Esityksessä olisikin pitänyt ottaa huomioon myös
varusmiesten lomien pituus, sillä palveluspaikan ja kodin
välisen matkan pidetessä lyhyen loman aikataulu
menee entistä tiukemmaksi. Tämän seurauksena
kiire saattaa aiheuttaa tieliikenteessä mahdollisia onnettomuusriskejä,
ja yksikin lyhyen loman aiheuttama varusmiesuhri on liikaa. Mielestäni
olisikin ollut hyvä, että kyseessä olevaan
hallituksen esitykseen olisi sisällytetty pitkämatkalaisten
varusmiesten lomien pidennys palvelusaikaa lyhentämättä.
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Asevelvollisten yhdenvertaisen aseman
toteutumisen kannalta on tietysti olennainen huoli esitetty siitä,
että kun Jehovan todistajat eivät aseellista palvelusta
suorita vaan ovat asevelvollisuuden suorittamisesta vapautetut — tätä asiaa
on selvittämässä työryhmä — niin
kun tämä lakipaketti nyt sitten monilta osin tietysti
viittaa tähän Jehovan todistajien muista asevelvollisista
poikkeavaan asemaan, niin voiko ministeri vähän
valottaa tätä selvitystyötä ja
sitä, missä vaiheessa se on meneillään? Mikäli
tämä selvitystyö sitten päätyy
asevelvollisten aseman yhdenmukaistamiseen tältä osin, niin
ehtiikö se vielä osaksi tätä lainsäädäntökokonaisuutta
vai säädetäänkö siitä sitten
erikseen?
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sinänsä varmaan nämä hallinnolliset
uudistukset, jotka nyt tässä esiteltiin, ovat
perusteltuja, ja hallinto ei ole tärkein asia tässä puolustuksessa,
mutta hämmästelen hieman edustaja Kanervan puheenvuoroa.
Ymmärtääkseni olitte aika keskiössä,
kun tätä puolustusvoimauudistusta rakennettiin
ja viritettiin, ja nyt sitten arvioidaan, että se ei ole
kaikille avautunut. Minä olen siitä varma, että se
ei tule kaikille avautumaankaan missään vaiheessa, miksi
nämä tehtiin tässä järjestyksessä ja
näin, koska tässähän on selkeästi
lähtökohtana ollut se, että osa Suomea
kokee tilanteen niin, että heistä ei enää tässä välitetä,
ja se heijastuu varmaan myös siihen kansalaisten, reserviläisjärjestöjen, maanpuolustusjärjestöjen
näkökulmaan, ja sitä keskustelua varmasti
käydään. Kyllä tässä töitä kaikilla
hallituspuolueitten edustajilla on vakuuttaa, miksi tämä tehtiin
juuri tässä asennossa.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edelliseen viitaten, kun tämä hallitus
on jakanut nämä kaikki uudistukset nyt sektoreittain,
niin että kulttuuri kuuluu vasemmistolle, ihan niin kuin
vanhakantaisesti aikoinaan, ja urheilu säälittävässä tilanteessaan
on kokoomuksen aluetta, kysyisinkin justiin tätä,
että kun on nyt tämä Länsi-Suomen
korostaminen ja kokoomuksen ja RKP:n mandaatti ja idän
hylkääminen ja muu, niin olisi sen takia ollut
hyvä saada näistä kaikista etukäteen
tietoja. Meillä on ehkä härskein tämmönen
poliittinen sulle—mulle-jako johtuen tästä sekameteli-
tai pyttipannuhallituksesta. Me emme tavallaan pysty erottamaan,
kuinka poliittisia nämä päätökset
yllättäen ovatkin, ja vanhakantaisemmalta pohjalta
kuin luultiinkaan. Eli nyt meille tavallaan tämä media,
kun medianhan omistavat samat tahot kuin tämän
hallituksen tärkeimmät puolueet, antaa väärän
kuvan koko ajan siitä, että tämä olisi
jotenkin yleishyödyllistä koko maalle. Kun minä pelkään
tässäkin, että kyse on hyvinkin poliittisesta
ratkaisusta, niin sen takia olisi ollut hyvä saada tästä tietoa
etukäteen.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuulimme äsken kouluesimerkin siitä,
miten vaikea tämä informaatioilmasto on, kun disinformaatio
näyttää olevan enemmänkin niskan
päällä sen asiallisen tiedon levittämisen
sijasta, joka tässä oli kysymyksessä.
Olen huomannut, että tämän asian ympärillä levitetään
kyllä niin paljon hämäävää,
virheellistä, perusteetonta ja totuuteen perustumatonta
tietoa kuin vain olla pääsee, ja se on tässä tietysti, avoimessa
yhteiskunnassa, mahdollista, muttei kohtuullista.
Outi Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt vielä tästä matkojen
vapautumisesta. Käytännössähän
ne on nyt rajattu, mutta olisin vain kysynyt tästä käytännöstä:
Onko nyt todella niin, että vaikka matkojen määrä on
rajattu, niin sitten käytännössä on toteutettu
sellaista toimintatapaa, että matkat ovat kuitenkin olleet
ilmaisia, elikkä matkoja on myönnetty, vapaita
matkoja, enemmän kuin siihen matkakiintiöön
kuuluu? Elikkä vakiinnutetaanko tässä tosiasiallisesti
sellainen käytäntö, joka nyt on jo voimassa?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä tähän aiheeseen edustaja Reijonen,
ja sen jälkeen ministeri ja sitten puhujalistaan.
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En usko, että kysymyksessä on
väärän tiedon levittäminen.
Se on vain niin, että kansalaiset ovat suhtautuneet
tähän tietyllä tavalla, ja se on tosiasia,
että esimerkiksi Pohjois-Karjalaan ei jäänyt
yhtään varuskuntaa. Siellä valtion virastotalolla
on aluetoimisto. Ihmiset kokevat sen turvattomuuden tuntuna. Ei
kukaan ole levittänyt valheellista tietoa. Minusta tosiasioita
on kerrottu, mutta kansalaiset suhtautuvat näihin asioihin
hieman eri tavalla, ja minusta se on täysin ymmärrettävää.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Tosiaan ensiksi tähän edustaja
Salolaisen kysymykseen siitä, voidaanko talouden puitteissa
toteuttaa tätä uudistusta, vastaus on kyllä.
En näe, että nämä talousvaikeudet — tai sanotaan
myöskään ne säästöpaineet,
mitä meihin kohdistuu tällä hetkellä — vaikeuttavat
tämän uudistuksen toteuttamista, mutta jos tämä uudistus
ei toteutuisi aikataulussaan ja niin kuin se on suunniteltu, niin
silloin se asettaa suuren paineen Puolustusvoimien budjettikehykselle, koska
budjettikehys on suunniteltu sillä lailla, että se
uudistus on viety loppuun vuoteen 2015 mennessä ja kaikki
ne rakenteelliset säästöt ovat silloin
myös saatavilla jo vuoden 2015 aikana. Tällä hetkellä horisontti
näyttää siltä, että tämä onnistuu.
Tulen tietenkin raportoimaan eduskunnalle säännöllisin
vuorovälein, mutta voin teille taata sen, että meidän
ihmiset, meidän henkilöstö tekee upeata,
määrätietoista ja sitoutunutta työtä sen
eteen, että tämä uudistus toteutuu. Heille
pitää nostaa hattua siitä, koska tämä on
vaikea ja määrätietoinen uudistus, mikä pitää toteuttaa
vaikeassa ajassa ja aika lyhyessä aikataulussa. Siellä tehdään
erittäin hyvää työtä,
ja kiitos sen uskon, että tämä onnistuu
niin kuin on suunniteltu.
Mitä tulee tähän edustaja Kanervan
pohdintaan siitä, että tämä julkisuudessa
ei ole näyttänyt niin hyvältä,
niin siihen voin helposti yhtyä. Varmasti edustaja Reijonenkin
on oikeassa siinä, että tämä on
monessa maakunnassa koettu ikävänä asiana.
Se on varmasti juuri näin. Tämä on meidän
yhteinen haasteemme. Viime talven keskustelut eivät välttämättä olleet
niin hedelmällisiä. Varmaan tässä vaiheessa
niistä on lähinnä syytä ottaa
opiksi ja miettiä, minkä takia tämä puolustusvoimauudistus
saatiin niin huonoon valoon, koska tosiasia on se, että monet näistä uudistuksista
ovat erittäin järkeviä ja ne ovat hyvin
perusteltuja. Toisin kuin edustaja Pertti Virtanen totesi, niin
tässä kyllä ei minun mielestäni
ole kyse mistään sulle—mulle-politiikasta
vaan kysymys siitä, että oli liian suuri rauhanajan
koulutusorganisaatio, oli paljon hallintoa ja sitä on järkevä karsia.
Mutta tämä prosessi on ollut semmoinen, että tässä on
jäänyt monelle suomalaiselle kansalaiselle epämääräinen
käsitys siitä, minkä takia uudistus tehtiin,
minkä takia se oli tarpeellinen, mitä sen jälkeen
seuraa, miten se vaikuttaa meidän maanpuolustukseen jne.
Tästä syystä meillä on kyllä edelleen
kommunikaatiohaasteita ja viestintätarpeita, ja myönnän
sen ehdottomasti.
Mitä tulee edustaja Oinosen kysymykseen näistä pitkistä välimatkoista
ja huomautuksista, niin yhdyn myös niihin näkemyksiin.
Tästä syystä pidän erittäin
hyvänä, että olemme voineet sopia siitä,
että käytämme 2 miljoonaa euroa vuodessa
enemmän tähän. Tämähän
liittyy myös edustaja Mäkelän kysymykseen,
ja tosiasiassa ne ovat kiintiöitettyjä tänä päivänä,
ja se tarkoittaa käytännössä sitä,
että siellä on ollut joitain matkoja, jotka ovat
menneet sitten varusmiesten omaan piikkiin. Tästä syystä tästä syntyy
2 miljoonaa euroa kustannuksia vuodessa lisää.
Mutta pidän sitä hyvin perusteltuna juuri siitä syystä, mitä edustaja
Oinonen kuvasi, että nämä nuoret miehet
eivät sitten väsyneinä mene rattiin tai
jotain muuta vaan heitä kannustetaan menemään bussin
kyytiin ilmaiseksi, jotta ei sitten väsyneenä illalla
istu tuolla maantien päällä talvella
tai muuta. Tällä tavalla voidaan välttyä ikäviltä tapauksilta.
Edustaja Autto kysyi näistä Jehovan todistajista.
Niin kuin totesitte, niin tässä on tämä selvitys
vireillä, ja huhtikuun puolella tulemme sitten julkisuuteen
sen selvityksen johtopäätöksillä, kun
se on valmis. Jos sen johtopäätökset
ovat semmoisia, että se edellyttää lakimuutoksia,
niin silloin se pitää hoitaa erillisenä prosessina,
koska koen, että se vaatisi aika pitkää kuulemista
ja poliittista keskustelua, ennen kuin siihen voidaan mennä.
Vaikkakin tässäkin on semmoisia kokonaisuuksia,
jotka koskevat sitä Jehovan todistajien tilannetta, niin
tämä kokonaisuus ei voinut sitä asiaa
odottaa varsinkaan, kun emme tiedä, mihin se selvitys päätyy.
Katsotaan sitten, mitkä johtopäätökset
ovat poliittisesti ja aiheuttavatko ne sitten mahdollisesti joitakin
säädösmuutostarpeita.
Arvoisa puheenjohtaja! Uskon vastanneeni kaikkiin kysymyksiin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavaksi puhujalistaan.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän puolustusvoimauudistukseen
liittyvän esityksen tavoitteena on Puolustusvoimien hallinnon
ja organisaation uudistaminen ja pysyvien kustannussäästöjen
aikaansaaminen. Puolustusvoimien rauhanajan rakenne supistetaan
vastaamaan, kuten esityksessä todetaan, pienentyviä ikäluokkia
ja sodanajan koulutustarvetta.
Tässä yhteydessä ei ole tarkoituksenmukaista lähteä käymään
puolustusvoimauudistukseen liittyvää varuskuntien
lakkautuskeskustelua uudestaan, vaan haluan kiinnittää huomiota
erääseen yksityiskohtaan, jolla on myös
periaatteellista merkitystä, nimittäin siihen,
että puolustusvoimauudistuksen yhteydessä on puhuttu
ja edelleen puhutaan — niin tässä hallituksen
esityksessä kuin mediassa yleensä — pienentyvistä ikäluokista.
Edustaja Kanerva puhui edellä disinformaation levittämisestä.
Aivan siitä ei ole kyse, mutta käsitykseni mukaan
pitäisi paremminkin puhua pienentyvistä palveluskelpoisista
ikäluokista, sillä niin on, jos niin halutaan.
Puolustusvoimauudistuksessa on nimittäin kyse myös
siitä, että Puolustusvoimat varautuu jatkossa
kouluttamaan entistä pienemmän osan miesikäluokasta. Puolustusvoimauudistus
tulee vaikuttamaan yleiseen asevelvollisuuteen siten, että siitä tulee käytännössä
valikoivampi.
Tätä ei ole julkisuudessa oikein ymmärretty,
ei tässäkään hallituksen esityksessä.
Yleinen asevelvollisuus on kuitenkin laajalti hyväksytty
puolustusratkaisumme perusfundamentti alueellisen puolustuksen ja
sotilaallisen liittoutumattomuuden ohella.
Arvoisa puhemies! Pienentyvillä ikäluokilla tai
pienentyvästä palveluskelpoisesta ikäluokasta
puhuttaessa tarkoitetaan sitä, että kaikkia nuoria
miehiä ei oteta armeijaan fyysisen tai psyykkisen kunnon
takia. Raakattavien joukko kasvaa. Taustalla vaikuttavat ennen muuta
säästösyyt. Virallisesti edelleen puhutaan
yleisestä asevelvollisuudesta. Se on sikäli kyllä totta,
että jatkossakin joka pojalle lähtee kutsu, mutta
todellisuudessa puolustusvoimauudistuksen seurauksena aiotaan kouluttaa
arviolta ehkä noin 20 prosenttia pienempi osuus ikäluokasta.
Koko ikäluokalle ei siten edes riittäisi petipaikkoja
tulevaisuuden varuskunnista, siksi ankarasti leikkuri iskee kasarmeihin
Kauhavalta Kontiolahdelle.
Valikoivassa asevelvollisuudessa on tietenkin se vaara, että sitä kautta
siirrytään kohti ammattiarmeijaa. Näinhän
on käynyt useimmissa Länsi-Euroopan maissa, viimeksi
Ruotsissa. Tämän epäsuotuisan kehityskulun
katkaisemiseksi olen sitä mieltä, että kannattaa
olla tarkkana. Varusmiespalveluksen suorittaminen pitää jatkossakin taata
mahdollisimman monelle nuorelle miehelle ja tietysti myös
vapaaehtoiselle naiselle.
Varusmiespalveluksella on monenlaisia positiivisia yhteiskunnallisia
vaikutuksia, ei vähiten suomalaisten vielä korkealla
olevaan maanpuolustustahtoon. Siksi onkin hyvä, lähetekeskustelun
aiheeseen liittyen, että asevelvollisuuslakia ehdotetaan
muutettavaksi siten, että varusmiesten kotimaan lomamatkat
koti- tai asuinpaikkakunnalle säädettäisiin
maksuttomiksi. Pienetkin eleet merkitsevät. Yleistä asevelvollisuutta
kannattaa vaalia. Vielä pitäisi saada eläke
kertymään varusmiesajasta.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä totean, että käsitykseni
mukaan ongelma on se, että kun yhä harvempi käy
armeijan tai yhä harvempi saa mahdollisuuden käydä armeijan,
suomalaisissa kodeissa ei enää synny aitoa kosketuspintaa
Puolustusvoimiin. Sen seurauksena maanpuolustusasioista tullaan
välinpitämättömiksi ja tapahtuu kuten
on käynyt Ruotsissa: siirrytään ammattiarmeijaan,
satsataan huipputeknologiaan, melkeinpä luovutaan oman
maan puolustamisesta ja keskitytään kansainväliseen
kriisinhallintaan. Sitten ihmetellään, miten tähän
on tultu ja kuinka kauan mahtaa maa sodassa kestää.
Yleinen asevelvollisuus on kustannustehokas ja ainoa realistinen
tapa ylläpitää puolustusta Suomen kaltaisessa
maassa.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Edustaja Niinistön pohdiskelu yleisen
asevelvollisuuden tilasta ja tulevaisuudesta on kyllä syytä ottaa
erittäin vakavalla tavalla, sillä on olemassa hyvin
paljon ilmassa elementtejä, jotka ovat omiansa jatkuessaan
kyllä rapauttamaan yleisen asevelvollisuuden pohjaa. En
usko sinänsä, että hallituksen tarkoitus
olisi viedä tässä suhteessa Suomi ihan
uudenlaiseen systeemiin, mutta monet tekijät ovat viemässä tätä järjestelmää valikoivuuden
suuntaan, ja sitä en kyllä pidä missään
tapauksessa hyvänä pitkän päälle.
Täällä pohdittiin tästä uudistuksesta
olevaa epämääräistä kuvaa.
Eräs perussyy tässä on taustalla se,
että puolustusvoimauudistus, laaja sellainen, tehtiin ilman
selontekoa. Alun perin oli ajatus, että se on osa selontekoa,
nyt se tuotiin ihan omana asiana hirmu kovalla kiireellä päätöksentekoon,
ei edes eduskunnalle, vaan päätöksentekoon.
Olisi ollut kokonaisuuden kannalta ehdottoman välttämätöntä,
että se olisi ollut osa selontekoa, joka nyt täällä eduskunnassa
on käsittelyssä. Varmaan sitä epämääräistä kuvaa
myös omiaan on ollut lisäämään
se, että Puolustusvoimiin suuntautui ja suuntautuu niin
rankka leikkaus, tupla muihin verrattuna, että se todella
koettelee maanpuolustustahtoa, se koettelee ihmisten uskoa maakunnissa
maanpuolustuksen kykyä kohtaan.
Sinänsä nämä uudistuksen
heijastukset tähän lakiin Puolustusvoimista suurelta
osin nyt vaikuttavat perustelluilta.
Sotilasläänien lopettaminen kaiken jälkeen
on perusteltua. Ylipäätään hierarkkisten
tasojen vähentäminen lisää virtaviivaisuutta,
lisää tehokkuutta. Se on sillä tavalla
ymmärrettävääkin, kunhan pidetään
huoli siitä, että kansalaiset kokevat eri puolilla
Suomea, että Puolustusvoimat ovat läsnä,
suhteellisen lähellä toiminnoillaan ja saatavuudellaan,
suhteellisen lähellä suomalaisia eri puolilla
maata, myös siellä Itä-Suomessa, joka
on tässä joutunut viime aikoina kaikkein rankimpien
iskujen kohteeksi.
Toisekseen logistiikkalaitoksen perustaminen, tai sanoisinko,
niitten elementtien kokoaminen on myös järkevää politiikkaa.
Varsinkin materiaalihankintojen keskittäminen yhteen paikkaan
on kaukokatseisuutta ja saattaa jopa aiheuttaa pitkän päälle
myös säästöjä Puolustusvoimien
toimintapolitiikassa. Sen perään on siis pantava
sellainen pienehkö plus.
Myös kolmantena seikkana tämä asevelvollisten
matkojen maksuttomuus: pitkissä matkoissa, pitenevissä matkoissa,
se totta kai ansaitsee tukensa. Mutta huomattakoon, niin kuin täällä jo muutamassa
puheenvuorossa on todettu, että varusmiesten matkat pitenevät.
Niistä tulee ehkä jopa vaarallisenkin pitkiä reissuja,
ja silloin kun ollaan pitkässä reissussa väsyneenä maanteillä, niin
kyllä se on turvatonta menoa, se on turvatonta liikkumista.
Se pitää muistaa. Se on tämän
varuskuntien lakkauttamisen, näitten toimipisteitten lakkauttamisten,
se kielteinen puoli yksilötasolle, joka on syytä kyllä noteerata.
Sinänsä annetaan tunnustus siitä, että matkat
tulevat maksuttomiksi.
Tässähän ei puututa, tässä laissa,
niin kuin ei saakaan puuttua, Puolustusvoimien kolmeen tehtävään,
jotka on siellä erittäin tarkoin määritelty 1),
2) ja 3), jopa tärkeysjärjestyksessä.
Niihin ei saa puuttua. Olennaistahan on se, että Puolustusvoimilla
täytyy olla voimavarat, euroja riittävästi
myös vuoden 2015 jälkeen toteuttaa näitä kolmea
tehtäväänsä: maan puolustamista,
siviilionnettomuuksien seurausten lievittämistä ja
hoitamista sekä kansainvälistä kriisinhallintaa.
Nämä kolme tehtävää tulevat
kyseenalaisiksi, mikäli vuoden 2015 jälkeen rahoitustaso
ei ole riittävällä tasolla. Toivoisikin,
että maan hallitus tämän asian osalta
tekisi jotakin konkreettisempaa, vaikka se ei haluakaan luvata niitä euroja,
mutta jotakin valmistautumista vuoteen 2015 se kyllä voisi
panna jo vireille, joka antaisi kuitenkin kuvan eduskunnalle, että maanpuolustus
ei ole joutumassa heitteille vuoden 2015 jälkeen.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun käsittelemme tätä puolustusvoimauudistukseen
liittyvää lakien kokonaisuutta, niin käsittelemme
erittäin tärkeää asiaa.
Kuten puolustusministeri omassa esittelypuheenvuorossaan totesi,
niin varmaan se tietysti kaikkein kuumin puheenaihe eli Puolustusvoimien
sijoittuminen rauhanajan kokoonpanossa eri puolille maata on jo
hallinnollisesti päätetty. Sitä meidän
ei tarvitse täällä tänään
eikä sitten tätä keskustelua seuraavassa
valiokuntakäsittelyssä käydä läpi.
Mutta kun puhumme sinänsä aivan olennaisen
tärkeästä Puolustusvoimien uudistamisesta, niin
on tietenkin todettava se, että on hienoa, että edelleen
Suomen puolustusratkaisun pohjaksi voidaan valita uskottava itsenäinen
puolustus ja koko maan puolustaminen. Nämä ovat
erittäin tärkeitä lähtökohtia,
ja Suomen kaltaisessa vähäväkisessä mutta
laajassa maassa tämä onnistuu vain yleisen asevelvollisuuden
kautta, sen kautta, että koko ikäluokka osallistuu
maansa puolustamiseen.
Kuten jo aiemmissakin puheenvuoroissa on todettu, niin kieltämättä uudistuksen
yhteydessä olen itsekin kantanut huolta siitä,
ettemme vain sitten hyväksyisi lähtökohdaksi
sellaista ajattelua, että ei siinä mitään,
että palveluskelpoinen ikäluokka pienenee. Mielestäni
se on väärä signaali, koska yleinen asevelvollisuus
on erittäin tärkeä instituutio. Paitsi
että se on maanpuolustuksemme kulmakivi, niin kun tämän
hallituksen tärkeimpiä hankkeita on vaikkapa nuorten
yhteiskuntatakuun toteuttaminen, niin on aivan selvää,
että nuori ihminen, joka pääsee yhteiskuntaan
kiinni onnistuneen ja ehkä jopa hyvää johtamiskoulutusta
antaneen asevelvollisuuden suorittamisen kautta, omaa paljon paremmat
valmiudet esimerkiksi jatko-opintoihin ja työelämään, on
oppinut monenlaisia sosiaalisia mutta ehkä myös
sellaisia konkreettisia työelämän taitoja, joista
on elämän varrella hyötyä.
Siksi mielestäni on syytä kantaa huolta siitä, että vaikka
nyt tätä uudistusta tehtäessä Puolustusvoimien
rauhanajan rakennetta mitoitetaankin historiassamme poikkeuksellisen
pienten 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun pienten ikäluokkien
koon mukaan, niin varmistaisimme sen — kun syntyvyys Suomessa
on kuitenkin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen loppua
kohti lähtenyt jo huomattavaan kasvuun tuosta vuosituhannen
vaihteen aallonpohjasta — että myös näillä ikäluokilla
sitten 10—15 vuoden kuluttua on mahdollisuus yleisen asevelvollisuuden
kautta olla kantamassa kortensa kekoon maanpuolustuksen kautta mutta
myös osallistua sitten tähän asepalvelukseen,
josta eittämättä on hyötyä heidän
muitten yhteiskunnan aktiviteettien kannalta.
Arvoisa puhemies! Itse asiassa haluan myös ilmaista
huoleni siitä, että nämä uhkakuvat,
joihin pienenevällä reservillä varaudutaan,
ovat vähän mielestäni tällaisia
kylmän sodan Tähtien sota -maailmasta olevia,
joissa tarvitaan erittäin suorituskykyisiä operatiivisia
joukkoja. Tietysti näin varmasti on, kun hyvin teknistä sodankäyntiä käydään,
että Ilmavoimien rooli korostuu ja erilaisten hyvin kauas
vaikuttavien asejärjestelmien rooli korostuu, mutta samaan
aikaan sitten suomalainen yhteiskunta on muuttunut haavoittuvaisemmaksi.
Me olemme arjessamme täysin riippuvaisia tietoliikenneyhteyksistä.
Olemme täysin riippuvaisia veden ja ruuan jakeluun liittyvästä verkostosta
ja logistiikasta, sähkönjakeluverkosta. Olemme
täysin riippuvaisia erilaisista tietojärjestelmistä.
Näiden turvaamiseksi tarvittaisiin mielestäni
laajoja alueellisia kokonaisuuksia puolustamaan kykeneviä joukkoja,
joiden operatiivisen varustuksen ei sinänsä tarvitse
olla tällaista Tähtien sota -luokkaa, mutta niillä tulee
olla hyvät johtamisjärjestelmät ja asianmukainen
aseistus. Siksi todella vetoankin kyllä sekä puolustusministeriin
että kaikkiin tahoihin, jotka nyt tätä uudistuskokonaisuutta
käsittelevät, että kun yhtenä säästöjen
keskeisenä tarpeena puhutaan tästä Puolustusvoimien
materiaalin 2020-luvulla koittavasta massavanhenemisesta, niin ettei
ainakaan sitten aseita ja muuta täysin käyttökelpoista kalustoa
missään nimessä poistettaisi, puhumattakaan
niiden tuhoamisesta, vaan voitaisiin varustaa tällaisia
alueellisia joukkoja, jotka kykenisivät sitten minkälaisen
poikkeustilan aikana tahansa hyvin koulutettuina joukkoina pitämään yllä järjestystä
alueilla.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan todeta, että tässä lakiesitysten
kokonaisuudessa on monia byrokratiaa vähentäviä asioita,
mikä on aina hyvä asia, hallintoa virtaviivaistetaan,
ja myös varsin hiljattain itse varusmiespalveluksen suorittaneena
totean tästä, että tämä lomamatkojen
korvaaminen varusmiehelle täysimääräisesti on
erittäin tärkeä uudistus.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jussi Niinistön aloittama
keskustelu valikoivasta asevelvollisuudesta, joka johtaa mahdollisesti
ammattiarmeijaan, sai minut pyytämään
puheenvuoroa. Laajastihan yleinen asevelvollisuus nauttii arvostusta
kansalaisten keskuudessa. Yleiseen asevelvollisuuteen perustuva
armeija on tehokas, oikeudenmukainen ja rauhanomainen.
Erityisesti edustaja Niinistö kiinnitti huomiota myös
käsitteeseen palveluskelpoinen ikäluokka. Puolustusvoimissakin
liian helposti sellaiset henkilöt, jotka eivät
ole parasta A-ryhmää, raakataan yli. Vaikka miten
vedettäisiin löysiä pois, uskon, että Puolustusvoimissa
on aina tehtäviä varusmiehille, jotka eivät
ole parasta A-ryhmää, ja olisi äärimmäisen
tärkeää, että mahdollisimman
moni nuori saisi käydä varusmiespalveluksen loppuun.
Onnistuneet elämänkokemukset, onnistumisen kokemukset,
antavat rakennusaineita tulevaa elämää varten.
Kutsunnoissa olisi suuri mahdollisuus myös nuorisotakuuohjelmaa
ajatellen. On todella olemassa Aikalisä-ohjelma, mutta
eivät kutsuntaikäiset, jotka raakataan yli, lähde
hakeutumaan viranomaisten tykö itse. Viranomaisten pitäisi olla
aktiivisempia ja olla kutsuntatilaisuuksissa mukana konsultoimassa.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Niinistö ja sitten myöhemmin
myös edustaja Autto kiinnittivät huomiota aivan
oikeaan seikkaan eli tähän disinformaatioon ja
muunneltuun totuuteen puhuttaessa pienenevistä ikäluokista. Todellisuudessa
ikäluokat eivät ole 60-luvun lopulta tähän
päivään mennessä juurikaan pienentyneet.
Tällä vuosituhannella, kuten edustaja Autto sanoi,
on päinvastoin näyttänyt siltä,
että syntyvyys Suomessa on hiljalleen ollut kasvussa, ja
täytyykin kysyä, onko meillä 10—20
vuoden päästä tarpeeksi petipaikkoja
näille kasvaville ikäluokille. Todellisuudessa
40-luvun lopulla syntyneiden versus 60-luvun lopulla syntyneiden
määrässä oli paljon suurempi
ikäluokkien väheneminen, eikä silloinkaan
tämäntyyppistä leikkausta ollut. Näyttää tosiaankin
siis siltä, että tässä salavihkaa
ollaan siirtymässä valikoivaan asevelvollisuuteen,
vaikka sitä ei suoraan myöntää halutakaan.
Tosiaan tästä, minkä edustaja Kivelä otti
esille, eli nämä syrjäytymisvaarassa
olevat nuoret miehet, joista tässä yhteiskunnassa
on viime aikoina paljon keskusteltu: armeija, varusmiespalvelus,
on semmoinen viimeinen hetki päästä kiinni
tähän ryhmään, ja on todella
valitettavaa, jos nyt tämä viimeinen mahdollisuus
menetetään siinä kohtaa, kun ollaan siirtymässä siihen,
että vain nämä huippuosaajat ja paras
A-ryhmä tulevaisuudessa kelpaisivat armeijaan. Kyllä siellä polkupyörämekaniikkoja
ennenkin oli.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Niinistö ja edustaja Kivelä ottivat puheissaan
tärkeän asian esiin. Pienenevä palvelevien
alokkaiden määrä huolestuttaa henkilökohtaisesti
minuakin. Nyt Puolustusvoimilla on käytössä niin
sanottu Aikalisä-projekti, jonka edustaja Kivelä otti
esille ja joka on tuottanut myös tuloksia. Toimintamalli
mahdollistaa siis aktiivisen tuen tarjoamisen nuorille miehille
kutsunnoissa ja varusmies- tai siviilipalveluksen keskeytyessä.
Tosin tässä vaiheessa tämä toimi on
usein jo myöhässä. Kysyisinkin ministeriltä: olisiko
tätä Aikalisä-mallia mahdollista viedä jossain
määrin jopa jo toisen asteen opintoihin, esimerkiksi
liikuntatunneille testien muodossa, joilla päästäisiin
kiinni näihin syrjäytyneisiin nuoriin jo aikaisemmassa
vaiheessa?
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin kannatan yleistä asevelvollisuutta
aivan niin kuin ministerikin täällä toi
esiin.
Ennen vanhaan puhuttiin armeijasta miesten kouluna. Nykyään
ei sitä sattuneesta syystä enää siksi
kutsuta, mutta tietynlainen koulupainotteisuus mielestäni
siinä voisi silti olla. Tämä miesten
koulu tarkoitti, että siellä opitaan muitakin asioita
kuin vain aseenkäsittelyyn ja sotataitoihin liittyviä kysymyksiä,
ja tämän periaatteen toivoisin painottuvan myös
varusmieskoulutuksessa. Siinähän on vielä tällainen,
voisiko sanoa, tuhannen taalan paikka: ikäluokka on yhdessä. Etenkin
kun miehistä niin suuri osa käy armeijan, niin
ikäluokka on tavallaan viimeisellä rastilla yhtaikaa,
ja sieltä lähdetään sitten eri
puolille, kuka minnekin, kouluun, työhön tai muuta
vastaavaa. Ja silloin, kun ikäluokka on yhtenäinen, yhdessä siihen
voidaan myöskin vaikuttaa, ja mitä tulee eräisiin
sellaisiin asioihin, jotka liittyvät elämänhallintaan
lähitulevaisuudessa, minä toivoisin, että armeija
ottaisi tällaisesta kopin. Kyllä ne aseenkäsittelytaidotkin
varmaan siinä sitten motivoituneesti opitaan ja harjoitellaan,
jos sellainen myötäkarvainen suhtautuminen ylipäänsä siihen
varusmiesaikaan ja siihen koulutukseen saadaan tätä kautta
syntymään.
Ei tämän kummempia ajatuksia. Jään
seuraamaan sitten, mitenkä armeija vähän
reivaa kurssiaan.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eerola totesi tähän
syrjäytymiseen liittyen sen, että armeija on juuri
se paikka, jossa päästäisiin kiinni monien
nuorten ongelmiin. Aivan niin kuin täällä Sinuhe
Wallinheimo totesi, meillä on Aikalisä-projekti,
joka tällä hetkellä kutsuntatilaisuudessa
toimii erinomaisesti. OAJ on myös esittänyt syrjäytymiseen
liittyen näitä tsekkauspisteitä, erityisesti
kutsuntatilaisuuden syventämistä ja laajentamista
siinä mielessä, että siinä pystyttäisiin
moniammatillisesti sitten pääsemään
syvemmälle nuorten ongelmiin. Kysyisinkin puolustusministeriltä,
eikö tämä pysähtymisen paikka
olisi enemmänkin kohdallaan kuin se, että nämä syrjäytymiskierteessä olevat nuoret
sitten armeijaan pariksi viikoksi menevät ja keskeyttävät
parin viikon kuluttua.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä sivulla
8 puhutaan muun muassa, että vaativat kriisinhallintaoperaatiot
ovat asettaneet uudenlaisia vaatimuksia asevoimien suorituskyvylle
ja rakenteille. Kävimme hiljattain puolustus- ja turvallisuuspoliittista
selontekoa läpi, ja siellä, kun selasin näitä erilaisia
direktiivejä, kiinnittyi lauselma, jossa direktiivissä sanottiin,
että nämä kriisinhallintajoukot eri puolilla
Eurooppaa ovat ehkä askel siihen tulevaisuuteen, että on
yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka Euroopassa, ja se
tietää myös askelta kohti liittovaltiota.
Kysynkin ministeriltä, olenko aivan väärässä.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Totta on, että Aikalisä-projekti
ajatuksena on hieno ja siitä on myös hyviä kokemuksia.
Mutta on kuitenkin muistettava, että jos nuoriso-ohjaaja,
etsivä nuoriso-ohjaaja tai Aikalisä-ohjaaja, ei ole
kutsuntatilaisuudessa paikalla, niin Puolustusvoimien edustajat
antavat sitten myöhemmässä vaiheessa
syrjäytymisvaarassa olevien nuorten yhteystiedot nuoren
suostumuksella, mutta eivät nuoret varmastikaan niin helposti
itse hakeudu tällaiseen, vaan viranomaisten pitäisi
mielestäni olla itse paljon aktiivisempia tässä asiassa.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, kun keskustelu on kääntynyt
näistä isoista puolustusstrategioista tähän
elämän inhimillisemmälle puolelle, ja
kuten edustaja Saarinen totesi, niin tässä asepalvelusiässä kohdataan
nämä ikäpolvet totaalisesti kaikki ja
muodostuu käsitys ihmisen elämästä.
Minulle on tullut viime aikoina aika paljon tällaisia huolestuneita
viestejä siitä, että kun nuori joutuu
keskeyttämään sen asepalveluksen — esimerkiksi
sairaus, piilevä sairaus, on todettu tai joistakin muista
syistä — niin asianhan ei pitäisi olla
sen nuoren ihmisen kannalta sillä kuitattu, että todetaan,
että nyt tämä asepalvelus keskeytyy,
vaan mitä tapahtuu sen jälkeen? Usein siellä on
sitten menetetty opiskelupaikka taikka on työttömyys
edessä, ja muutamista tällaisista jopa masentuneisuustapauksista on
minulle kerrottu.
Kysyisinkin ministeriltä, olisiko nyt mahdollista rakentaa
yhteistyötä kuitenkin Puolustusvoimien ja esimerkiksi
opetustoimen ja sitten sosiaali- ja terveyspuolen tai työvoimaviranomaisten
kanssa niin, että tulisi jonkinlaista tällaista saattamista
sen jälkeen, että nuori ei kuittaudu vain tilastonumerona.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Varusmiesten kotimatkojen korvattavuus
on tietenkin erittäin myönteinen asia. Se on asia,
jota tuli tarmokkaasti ajettua jo 1970-luvun alussa, kun silloin
perustetulla Varusmiesliitolla ei vielä ollut toimintaoikeuksia
varuskuntien sisällä. Nyt olemme siinä asiassa
todella jo paljon edenneet. Mutta asevelvollisuusarmeijan kehittämisessä pitäisi
kiinnittää entistä enemmän huomiota
palveluksen hyväksiluettavuuteen opiskelussa ja muissakin
yhteiskunnan tehtävissä. Myös tätä asevelvollisten
siviiliosaamista pitäisi paremmin hyödyntää itse
tuon asevelvollisuuden aikana. Haluaisin, että ministeri
kertoisi, mitä suunnitelmia tällä hallituksella
näiden osalta on.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Haglund, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa herra puhemies! On käyty erittäin
hyvää ja rakentavaa keskustelua Puolustusvoimien
nykytilasta, etenkin nuorten hyvinvoinnista, ja pidän tätä erittäin
arvokkaana.
Haluan kuitenkin sanoa: Ensiksi, edustaja Niinistö käytti
hyvän puheenvuoron tästä itse lakiehdotuksesta,
mutta sen osalta sitten on analysoitu tätä niin,
että tässä olisi joku piilevä suunnitelma
siitä, että halutaan pitkän päälle
siirtyä hyvin valikoivaan tai jopa sitten luopua asevelvollisuudesta.
Voin kyllä kaikille edustajille nyt taata sen, että mitään
semmoisia suunnitelmia tässä taustalla ei ole.
Sen sijaan jaan kyllä teidän huolenne siitä,
että tilanne on se, että yhä pienempi
osa ikäluokasta valikoituu asepalvelukseen, ja siinä mielessä edustaja
Niinistö oli ihan oikeassa, kun korjasi näitä käsitteitä,
niin kuin myös edustaja Eerola ym. Tosiasia on se, että se
pienenevä osa on se, joka kykenee suorittamaan sen palveluksen.
Haasteenamme on se, että usein kun aletaan analysoida
sitä, minkä takia ei kyetä, niin se syy ja
ne tekijät ovat jo kaukana takana sen nuoren ihmisen
lapsuudessa, terveydentilassa ja muualla, joten jos siinä vaiheessa,
kun ne kutsunnat pidetään, tilanne on huono, niin
sitä ei enää kyetä siinä korjaamaan.
Kun katsotaan niitä syitä, minkä takia
ei valikoiduta asepalvelukseen, niin useimmin tänä päivänä niiden
kasvavien ryhmien, joille ei tule mahdollisuutta suorittaa asepalvelusta,
taustalla on huumeongelmat, mielenterveysongelmat, muut päihdeongelmat
ja vastaavat. Puolustusvoimien haasteena on se, että Puolustusvoimiin
ei haluta ottaa niitä, joilla on huumeongelmia tai mielenterveysongelmia,
ihan siitä syystä, että he eivät
ikävä kyllä välttämättä sovellu
suorittamaan sitä palvelusta, ja myös muiden varusmiesten
ja muiden turvallisuuden kannalta. Tässä on tekijöitä,
jotka hyvin paljon selittävät sitä kehitystä,
mikä meillä on.
Haluan alleviivata sitä, että kun se sodanajan joukko
on suunniteltu 230 000:een vuodelle 2015, niin esimerkiksi
kun kävin Maavoimien luona ja katsottiin tätä suunniteltua
joukkotuotantoa, suurin huoli kyllä tällä hetkellä on
se, miten päästään edes siihen
230 000:een. Tässä ei kyllä missään
nimessä ole kysymys nyt siitä, että yritetään
tietoisesti sieltä valita pois, jotta ei vahingossa tulisi
liikaa varusmiehiä palvelukseen. Päinvastoin kannettiin
huolta siitä, pääsemmekö me
edes siihen 230 000:een juuri siitä syystä,
että tällä nuorella ikäluokalla
on niin paljon sellaisia ongelmia, mitä ei aikaisemmin
ollut. Haluan nyt tällä vain alleviivata sitä,
että tässä ei ole mitään suurta
salasuunnitelmaa. Pidän itse kovasti kiinni tästä yleisestä asevelvollisuudesta,
ja tässä kyllä koko hallitus on ollut
ihan samalla linjalla. Tässä ei ole ollut mitään
kysymystä siitä, mikä on se poliittinen
tahtotila.
On käyty erittäin hyvää keskustelua
siitä, miten kutsuntoja voitaisiin kehittää niin,
että kun siellä tunnistetaan esimerkiksi näitä päihde-
tai mielenterveysongelmia nuorilla, niin miten niihin voidaan tarttua.
Yhdyn edustajien näkemykseen siitä, että siinä pitäisi
kyllä tämän viranomaisyhteistyön
toimia paremmin. Pitäisi toimia niin, että voisimme
paremmin siinä yhteydessä varmistua siitä,
että eri viranomaiset, yhteiskunta, tarttuvat näihin
nuoriin, ja varmistua siitä, että ei jäädä heitteille.
Tämä koskee myös niitä, jotka ovat
keskeyttäneet palveluksen esimerkiksi jostain loukkaantumisesta
tai muusta johtuen.
Tässä on ihan varmasti parannettavaa, mutta tämä ei
ole vain Puolustusvoimien asia, vaan tämä on koko
yhteiskunnan asia, missä esimerkiksi kollegani, ystäväni
Gustafsson varmasti voi olla avuksi. Tämä on opetuspuolen
asia, tämä on sosiaalipuolen asia ja tämä on
tietenkin myös Puolustusvoimien asia. Tässä on
ihan varmasti kehitettävää. OAJ:llä ja
muilla on ollut hyviä näkemyksiä tässä,
joita voidaan hyödyntää, jos poliittista
tahtotilaa on, ja uskon, että sitä kyllä on.
Tässä kysyttiin sitä, johtaako tämä Euroopan yhteiseen
puolustukseen ja liittovaltion suuntaan. Tässä ei
kyllä ole mitään semmoisia yhteisiä puolustussuunnitelmia
Euroopan tasolla, jotka johtaisivat liittovaltioon. Jos semmoiseen
ollaan menossa, niin en usko, että puolustusasiat ovat
ne, jotka meidät siihen suuntaan vievät, vaan
varmasti ennemminkin talous tai jotkut muut asiat, joista tässä salissa
on puhuttu paljon.
Edustaja Yrttiaho kysyi tästä hyväksiluettavuudesta.
Siitä Siilasmaan raportista, joka on hyvä raportti
ja joka on teille tuttu, hyödynnetään
kyllä hyviä ajatuksia, mutta yhdyn teidän
arvioonne siitä, että siinä voisi kyllä tehdä vielä enemmänkin.
Siinä on paljon tehtävää. Minä olen
myös kenraalikunnalle viestinyt sitä, että varsinkin
tämä siviiliosaaminen pitäisi ottaa paremmin
huomioon, kun valikoidaan, mutta siinä on tämä joukkotuotantohaaste.
Se joukkotuotantosuunnitelma ohjaa pitkälti, mihin nuoria
suunnataan, huolimatta siitä, mitä osaamista heillä on, ja
siinä on tiettyä, ei nyt vastakkainasettelua, mutta
tiettyä haastetta yhteensovittaa näitä.
Keskustelu päättyi.