Täysistunnon pöytäkirja 10/2013 vp

PTK 10/2013 vp

10. TIISTAINA 19. HELMIKUUTA 2013 kello 14.13

Tarkistettu versio 2.0

9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion virkamieslain muuttamisesta

 

Pirkko Mattila /ps:

Arvoisa puhemies! Hallituksen esitykseen sisältyy kaksi suurta asiakokonaisuutta, ensinnäkin virkamiehen valitusoikeuden laajentaminen, toisekseen virkamieslautakunnan lakkauttaminen ja sen tehtävien siirtäminen yleisiin hallinto-oikeuksiin.

Valitusoikeuden laajentamisella parannetaan virkamiehen oikeusturvaa. Tähän saakka voimassa olleessa virkamieslaissa on virkamiehen oikeusasemaa koskevista päätöksistä ollut voimassa yleinen valituskielto. Erikseen on sitten lueteltu ne virkamiestä koskevat hallintopäätökset, joista on voitu valittaa. Nyt tilanne muuttuu siten, että laissa säädetään pääsäännöksi yleinen valitusoikeus, josta laissa säädetty valituskielto muodostaa poikkeuksen. Valtion virkamies ei saa vastaisuudessakaan valittaa virkaan nimittämisestä.

Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt toista kertaa huomiota asiaan ja esittänyt hallintovaliokunnan harkittavaksi muutoksenhakuoikeuden laajentamista myös virkaan ja virkasuhteeseen nimittämistä koskeviin asioihin. Perustuslakivaliokunnan kannanotto ei kuitenkaan ollut säätämisjärjestystä koskeva huomautus.

Valiokunnan kuulemisessa esitettiin painavia perusteita muutoksenhakuoikeuden sallimiselle kuntasektorin tapaan. Tällä hetkellä käytettävissä on oikeusturvakeinona lähinnä vetoaminen tasa-arvolakiin. Valiokunta tyytyi kuitenkin, ainakin tällä kertaa, vaatimaan virkaan ja virkasuhteeseen nimittämiseen liittyvän valituskiellon vaikutusten seurantaa ja arviointia sekä arviointitulosten raportoimista hallintovaliokunnalle.

Voimassa olevan lain nojalla viranomaisen päätöksestä valitetaan virkamieslautakuntaan. Muutoksenhakujärjestelmää muutetaan nyt siten, että valittaminen siis tapahtuu yleiseen hallinto-oikeuteen.

Valiokunta totesi nykyisen virkamieslautakuntajärjestelmän toimineen hyvin ja ammattitaitoisesti. Asiantuntijakuulemisessa on korostettu muun muassa, että virkamieslautakunnalla on monipuolisesta kokoonpanostaan johtuen vahva asiantuntemus virkamiesten työstä ja sen luonteesta sekä virkamiesoikeudesta. Lisäksi on katsottu, ettei asioiden siirto hallinto-oikeuksille tuo välttämättä sellaista lisäarvoa, jota nykyisellä virkamieslautakunnalla ei olisi.

Toisaalta on todettu, ettei virkamieslautakunta ole tuomioistuin eikä muutoksenhakuasioita käsitellä lautakunnassa hallintolainkäyttömenettelyssä vaan hallintomenettelyssä. Tästä syystä valittajalla ei ole mahdollisuutta saada yleistä oikeusapua eikä korvausta oikeudenkäyntikuluistaan. Hallituksen esityksessä on selostettu tarkemmin muutoksenhakujärjestelmän eri toteuttamisvaihtoehtoja.

Valiokunta on keskustelun jälkeen päätynyt hyväksymään hallituksen esityksen mukaisen muutoksenhakujärjestelmän. Myös tältä osin valiokunta katsoo, että uuden sääntelyn toimivuutta ja vaikutuksia on tarpeen seurata sekä raportoida tuloksista hallintovaliokunnalle.

Valiokunta ehdottaa mietinnössään lakiehdotukseen kaksi muutosta, jotka ilmenevät mietinnöstä. Tässä yhteydessä mainitsen niistä toisen, joka tarkoittaa sitä, että virkamieslautakunta käsittelee loppuun ne asiat, jotka ovat tulleet virkamieslautakunnassa vireille ennen uuden lain voimaantuloa. Eli ne asiat, jotka ovat saapuneet virkamieslautakunnan käsittelyyn nykyisen lain voimassa ollessa, käsittelee loppuun virkamieslautakunta, ja ne asiat, jotka tulevat vireille lainmuutoksen tullessa voimaan, käsitellään puolestaan asianomaisessa hallinto-oikeudessa.

Keskustelu päättyi.