3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rahankeräyslain
7 §:n muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa tässä lainsäädäntöesityksessä rahankeräyslaista
ei ole kyse oikeastaan juuri muusta kuin pienestä teknisestä tarkistuksesta, yhdestä
sanasta,
joka sinänsä kuvaa vähän huonoa
lainsäädännön tasoa, kun sana
on erittäin tärkeä.
Mutta rahankeräyslakia ollaan uudistamassa isomminkin
tänä keväänä, ja halusin
sen takia käyttää myös vapaaehtoistyön
tukiryhmän jäsenenä puheenvuoron, sillä minusta
rahankeräyslakia pitäisi uudistaa niin, että se
vähentäisi byrokratiaa, helpottaisi kansalaisaktivismia
ja helpottaisi pienten yhdistysten toimintaa.
Uudessa rahankeräyslakiesityksessä on toki ihan
hyviä asioita, muun muassa se, että luvansaajayhteisön
toiminnan ei tarvitsisi yksinomaan olla yleishyödyllistä,
vaan tärkeintä olisi se, että itse rahankeräys
on sitten yleishyödylliseen tarkoitukseen. Mutta joka tapauksessa
ainakin tässä vaiheessa valmistelua aiotaan säilyttää nimenomaan
sen luvanvaraisuus. Mielestäni ainakin vähintään
rekisteröidyiltä yhdistyksiltä ja puolueilta
pitäisi riittää ilmoitusvelvollisuus.
Itse asiassa kaikista tärkeintä on avoimuus rahankeräyksissä,
se, että olisi selkeästi nähtävissä esimerkiksi
netissä listat, mitä keräyksiä on,
jolloin jo tämä meidän yhteisöllinen
verkkotoiminta, itse asiassa vähän samaan tapaan
kuin jossain Tori.fi-toiminnassa, takaa sen, että ei siellä voi
vilunkitoimijat kauhean kauan säilyä tämmöisessä toiminnassa
mukana.
Mari Vaali kirjoitti Keskisuomalaisessa hyvin ansiokkaasti siitä,
mikä meillä nykytilanne on ja itse asiassa tilanne
jatkossakin, jos tämä rahankeräyslaki
tässä muodossaan menee sitten läpi, mitä sieltä ministeriöstä on
kuulunut. Hän kertoi kannonkoskelaisesta "pöhheikön
legendasta", joka siis nukkui pois, ja hänelle järjestettiin
hautajaiskeräystä. Laitettiin Facebookiin, että tällainen
keräys ollaan järjestämässä tälle
miehelle, joka on kaikkien tuntema mutta jolla ei totisesti erityisesti
varoja ollut, niin että saataisiin asianmukainen hautakivi
tälle kaikkien rakastamalle ihmiselle. Jouni Laiho, Poliisihallituksen
apulaishallintopäällikkö, totesi, että taloudellisissa vaikeuksissa
olevan yksittäisen henkilön tai perheen auttamista
kyllä toki voi harjoittaa rahankeräyksillä,
mutta tämä tarkoittaa elävien auttamista,
ei kuolleitten hautaamista. Tästä meinasi tulla vähän
isompikin keissi. Se vedettiin pois sitten sieltä netistä,
mutta vanhaan, perinteiseen malliin sitten kerättiin, niin
kuin kylissä on tapana muutenkin monesti vähävaraisia
auttaa. Näin asia saatiin ihan kuntoon, hautajaiskuluissa
autettiin siskoa, ja kaikilla oli hyvä mieli.
Mutta kysymys kuuluu, miksi me ajattelisimme niin, että se
on huono asia, jos syntyy ihmisille auttamisen halua, alhaalta ylöspäin
lähtevää auttamisen halua. Tässä uudessa
lakiehdotuksessa pienetkin yhteisöt tarvitsisivat yhtä byrokraattisen
ja kalliin ja hitaan rahankeräysluvan, ja minusta se on
erittäin huono asia. Toivoisin vielä ja vetoaisin
valmistelijoihin, että tässä voitaisiin tehdä vaikkapa
joitakin erityyppisiä portaita — tai mikseivät
edes ne yhdistykset, jotka ovat jo hyviksi havaittuja ja patentti-
ja rekisterihallinnossa monin monituisin keinoin kontrolloituja, voisi
vähän vapaammin jatkossa toimia?
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on tässä käsittelyssä hallituksen
esitys, joka tuo tähän rahankeräyslakiin
aivan pienen, voisi sanoa, teknisen muutoksen, jossa 7 §:n
1 kohtaan lisätään yksi sana, "yksinomaan",
eli "rahankeräyslupa voidaan antaa Suomessa rekisteröidylle
yhteisölle tai säätiölle, jolla
on yksinomaan yleishyödyllinen tarkoitus".
Olen toisaalta harmissani, että nyt tämä esitys on
näin suppea, sillä aika nopealla aikataululla meillä olisi
kyllä tarvetta lähteä Suomessa muuttamaan
rahankeräyslakia perusteellisestikin. Nythän ongelmaksi
on muodostunut sekä lain lähtökohta,
sisältö että myös tulkinta.
Tällä en halua tietenkään
missään nimessä syyttää viranomaisia,
he tulkitsevat voimassa olevaa lakia lain sanamuodon ja esitöiden
perusteella, mutta kun katsotaan tätä olemassa
olevaa lakia, niin se lähtökohta on kyllä aivan
väärä siinä mielessä,
että se on kirjoitettu siten, että tällainen
kansalaisaktiivisuus, jolla kerätään
hyvään, yleishyödylliseen tarkoitukseen
varoja, on tehty erittäin vaikeaksi ja luvanvaraiseksi
niin, että lähtökohta on vähän
sentyyppinen, että se ei ole sallittua, elleivät
sitten nämä ehdot täyty, kun asenteen
pitäisi mieluummin tämän päivän
yhteiskunnassa olla sentyyppinen, että rahankeräys on
sallittua, kunhan nämä tietyt ehdot vain sitten täyttyvät.
Nythän tämä rahankeräys
on luvanvaraista, ja se on käytännössä aiheuttanut
erittäin monia, ehkäpä hullunkurisiakin
tilanteita. Yksi käytännön esimerkki
on sellainen, että Suomeen on rekisteröity aatteellinen
yhdistys, jonka ainoa tarkoitus on kerätä rahaa
naisten terveyttä edistävään
tutkimukseen. Nyt kun rahankeräyslain 13 §:n
ajatus lähtee siitä, että toiminnan pitäisi
olla vakiintunutta, niin tämä yhdistys ei ole
saanut tähän erittäin jaloon tarkoitukseen
rahankeräyslupaa, koska sillä ei ole vakiintunutta
toimintaa, ja eihän tätä toimintaa voida
vakiinnuttaa, kun ainoa toimintamuoto on rahan kerääminen.
Ja jos ei siihen saada lupaa, niin miten toiminta voisi vakiintua?
Tämä kertoo minusta tämän tilanteen,
kuinka hullunkurisiin tilanteisiin ja tulkintoihin saatetaan nykyisellä lailla
tulla, ja sen takia olisi tarve perusteellisesti uudistaa ihan lähtökohtia
koko rahankeräyslaista.
Tiedän, että hallitus on tuomassa vähän
laajempaa uudistusta tämän sisällön
osalta, ja se on hyvä, mutta ne tiedot, mitkä tästä uudistuksesta ovat
tulleet, ovat mielestäni sentyyppisiä, että ne eivät
ole riittäviä uudistamaan. Nyt olisi kyllä oikea
aika käydä perusteellinen keskustelu siitä, miten
koko rahankeräyksen lähtökohtia voitaisiin
tarkastella Suomessa.
Senkin tiedän, että täällä on
parhaillaan lakialoitehanke edustaja Jungnerin toimesta — hän varmaan
sitä valottaa puheenvuorossaan — ja siinä lähtökohta
on se, että tämä rahankeräys
ei olisi luvanvaraista vaan lähtökohtaisesti ilmoituksenvaraista,
eli jos rahaa aletaan keräämään, niin
olisi ilmoitusvelvollisuus, ja minusta tämä perusperiaate
tässä lakialoitteessa kyllä on erittäin
kannatettava.
Arvoisa puhemies! Sitten on vielä yksi erityinen kysymys,
jota haluan lyhyesti vain tässä käsitellä ja
joka koskee perustettavien startup-yritysten joukkorahoitusta
siten, että saataisiin kerättyä suurilta
joukoilta pienistä puroista erittäin hyvien hankkeitten,
yritysten rahoittamiseksi rahaa, ja tässä yhteydessä,
kun tätä rahankeräyslakia katsottaisiin
kokonaisuutena laajemmin, olisi hyvä tarkastella näitä välineitä,
koska meiltä Suomesta ne puuttuvat totaalisesti ja me olemme jääneet
muusta maailmasta tältä osin jälkeen.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Tämän
kyseisen lakimuutoksen osalta voisi hieman humoristisestikin ehkä todeta,
että näin se lainsäädäntö paisuu
sana sanalta. Kuitenkaan en ehkä nyt tätä yhden
sanan mittaista muutosta sen enempää analysoi.
Toki melko erikoista on se, että nyt tuodaan tällainen
muutos, kun sitten seuraavassa lakimuutoksessa ajatellaan, että ei
vaadita tiukkaa rajausta yleishyödyllisyyteen, mutta ajattelin
itsekin käsitellä rahankeräyslakia hieman
yleisemmin.
Ihan aluksi voidaan pohtia, minkä takia tarvitaan ylipäätään
rahankeräyslakia. Tämä rahankeräysten
sääntely ja ennakkoluvan vaatiminenhan lähtee
ihmisten suojelusta. Halutaan suojella ihmistä, jolta joku
haluaa rahaa kerätä johonkin yleishyödylliseen
tarkoitukseen. Laki on kuitenkin valmisteltu aika erilaisessa maailmassa,
vaikka se on vuodelta 2006, esimerkiksi verkkomaailman ja netin
toiminnan osalta.
Itse näen, että koska vapaassa markkinataloudessa
ihmisille voidaan myydä mitä tahansa tuotteita
yritysten toimesta aivan vapaasti ja ihmiset voivat näitä tuotteita
ostaa, niin tuntuu sitten jotenkin erikoiselta, että erikseen
suojelemme ihmisiä siltä, jos joku haluaa pyytää heiltä vastikkeetta
rahaa johonkin yleishyödylliseen tarkoitukseen. Eikä tämä ajatus
ihmisten suojelusta rahankeräyksiltä millään
tavalla johda siihen, että sitten väärinkäytökset
rahankeräyksissä saataisiin paremmin kuriin. Nettipoliisi
Marko Forss on hyvin Uuden Suomen kirjoituksessaan analysoinut tilannetta
ja päätynyt tähän samaan lopputulemaan:
ehkä voisimme väljentää hieman
tätä suojelutavoitetta ja sitä kautta
sallia rahankeräykset ilman tällaista ennakkolupaa
ja kuitenkin pyrkiä puuttumaan niihin aitoihin väärinkäytöksiin
paremmin kuin nykyisin.
Se toinen haaste on sitten se, miten verkkomaailmassa nykyään
raha ylittää maiden ja valtioiden rajat melko
vapaasti. Tälläkin hetkellä Suomessa
on käynnissä monia ulkomailla toimivien tahojen
sinänsä ihan laillisia rahankeräyksiä,
joihin suomalaiset voivat lahjoittaa näin katsoessaan omaa
rahaansa. Voikin kysyä: jos Suomessa toimivien yhteisöjen
rahankeräystä vaikeutetaan tällaisella
hallinnollisella ennakkolupamenettelyllä ja siihen liittyvällä normeerauksella,
niin onko oikein, että Suomessa sitten suomalaiset voivat
lahjoittaa rahaansa hyväntekeväisyyteen huomattavasti
helpommin ulkomaille ja ulkomaalaisille tahoille kuin täällä Suomessa
toimiville tahoille? Toivoisin, että näin ei olisi.
Kolmanneksi täällä edustaja Lohi
nostikin esiin jo joukkorahoituksen. Sen verran korjaan, että joukkorahoitushan
on Suomessa täysin sallittua silloin, kun kerätään
ikään kuin ennakkomaksuna jostain tuotteesta tai
palvelusta joukkorahoitusta ja sitten jälkikäteen,
rahoituksen saannin jälkeen, tuotetaan se tuote tai palvelu
näille joukkorahoituksen antajille, mutta mikäli
tuo tuote jaetaan sen synnyn jälkeen ilmaiseksi kaikille — ei
vain niille, jotka ovat rahoitusta antaneet — niin siinä kohdalla
tulkitaan, että kyseessä on rahankeräys,
ja sille vaadittaisiin siis rahankeräyslain mukainen etukäteislupa.
Tietenkin tuntuu aika erikoiselta, että jos kerätään
joukkorahoituksella, vaikkapa jokin artisti kerää levyn tekoa
varten joukkorahoitusta, niin hän saa näin tehdä,
mikäli jakaa sitten syntyneen tuotteen digitaalisessa muodossa
vain niille rahankeräykseen antaneille, mutta ei, mikäli
jakaa sen kaikelle kansalle.
Näenkin, että näiden epäkohtien
johdosta ja sen hallinnollisen taakan vuoksi, jonka tämä etukäteisvaatimus
rahankeräysluvasta ja luvan käsittelystä aiheuttaa,
tästä etukäteisluvasta pitäisi kokonaan
luopua ja sallia rahankeräykset kevyemmällä menettelyllä.
Voitaisiin siirtyä yksinkertaisesti malliin, jossa voitaisiin
toimeenpanna rahankeräyksiä yleisesti hyödyllisiin
kohteisiin, ja sitten vaadittaisiin, että näistä rahankeräyksistä jälkikäteen
raportoitaisiin esimerkiksi verkon kautta, ja sitä kautta
voitaisiin myös puuttua väärinkäytöksiin
huomattavasti nykyistä paremmin.
Toivon todella, että nyt kun rahankeräyslakia ollaan
uudistamassa ja aiotaan uudistaa, ministeri Räsänen
ottaa vakavasti nämä toiveet, joihin täälläkin
on jo viitattu. Valmisteilla on myös kansanedustajien lakialoite
tästä aiheesta. Toivon, että katsottaisiin
koko rahankeräyslakia uudelleen tässä ajassa
ja tämän 2010-luvun näkökulman
kautta eikä vain tehtäisi jotain pieniä nyanssimuutoksia.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Rahankeräyslain tarkoitushan on
oikein hyvä. Sen tarkoitus on ennaltaehkäistä väärinkäytöksiä ja
siten varjella asiallisia keräyksiä maineriskiltä.
Tässä laissa nykymuodossaan on kuitenkin kaksi
ongelmaa. Ensinnäkään se ei ehkäise
väärinkäytöksiä erityisen
hyvin, ja toiseksi se hankaloittaa kohtuuttomasti asiallisten keräysten
järjestämistä.
Nykyinen laki siis hidastaa rahankeräysten järjestämistä erityisesti
tilanteessa, jossa pitää varta vasten perustaa
rekisteröity yhdistys keräystä varten.
Se aiheuttaa tarpeetonta byrokratiaa ja kustannuksia. Se rajaa muut
kuin järjestöt ja säätiöt,
vaikka kansalaisten omaehtoiset ryhmät ja liikkeet tai
yrityksetkin, keräysten ulkopuolelle. Se vaikeuttaa rahan
keräämistä kansainvälisiin hankkeisiin,
ja se hankaloittaa myös joukkorahoitusta, vaikka joukkorahoitus
sinänsä on mahdollista, niin kuin edustaja Männistö edellä muistutti.
Olemme siis siinä eriskummallisessa tilanteessa, että rahaa
saa kuka tahansa lahjoittaa mutta sitä ei saa pyytää,
ja tätä on aika vaikea perustella tuolla toreilla
kansalaisille. En itse usko, että tarvitaan valtiota sanomaan
minulle, kuka saa minulta tulla pyytämään
rahaa, jos kuitenkin joka tilanteessa minulla on täysi
vapaus päättää, minne sitä rahaa
annan.
Nykyinen järjestelmä on johtanut monenlaisiin
kohtuuttomuuksiin, joista edustajat Kalmari ja Lohi mainitsivat
jo muutamia esimerkkejä. Se, mikä viime aikoina
on eniten saanut huomiota, on ollut Wikipedian yritys kerätä myös
suomalaisilta käyttäjiltä rahaa — yritys,
johon Poliisihallitus määrätietoisesti
heti voimavaroja säästelemättä puuttui.
Toinen tunnettu esimerkki on Radio Helsingin yritys kerätä kuulijoiltaan
maksua, joka sekin tyrehtyi hyvin nopeasti. Nyt talviolympialaisten
aikaan moni varmaankin muistaa sen, kun meidän mäkihyppääjiemme
tueksi yritettiin järjestää rahankeräystä ja
sekin torppaantui siitä yksinkertaisesta syystä,
että kun tämä lajiliitto yhdistyi Hiihtoliittoon,
niin sitten se lupaprosessi siinä samalla monimutkaistui.
Ehkä itseäni eniten pysähdyttänyt
esimerkki oli se, että kun 23-vuotias naispoliisi loukkaantui
pahoin virantoimituksessa ja hänen kollegansa yrittivät järjestää keräystä,
jotta tälle loukkaantuneelle poliisille olisi voitu taata
kunnollinen kuntoutus ja hoito, niin eipä sekään
sitten onnistunut, koska meillä on nykyisen kaltainen laki,
joka edellyttää tunnetuin ehdoin rahankeräysluvan
hankkimista.
Jo pelkkä lahjoitusmahdollisuuden ja tilinumeron mainitseminen
on nykyisen lain rikkomista, mikä kertoo siitä,
kuinka pitkälle tämä kontrolli on viety.
Meillä on aivan riittävät työkalut puuttua
mahdollisiin väärinkäytöksiin
ilman nykyisen kaltaista lupamenettelyä. Meillä on
petoksen ja rahanpesurikoksen nimikkeet, joilla pystytään
tarttumaan erilaisiin väärinkäytöksiin.
On paljon järkevämpää ohjata
niukkoja voimavaroja lupien pyörittelystä siihen
valvontaan, jota aidosti tarvitaan, jotta asialliset rahankeräykset voidaan
turvata kaiken maailman vilunkijärjestöjen touhuilta.
Mutta julkinen rekisteri antaa todennäköisesti tähän
jopa paremman mahdollisuuden puuttua, niin kuin useammassakin edeltävässä puheenvuorossa
on todettu. Riittää, että meillä on
julkinen rekisteri, josta kuka tahansa voi milloin tahansa tarkistaa,
minkälainen porukka — ja millä edellytyksillä,
ehdoilla — on nyt tällä kertaa rahaa
keräämässä, ja sitten toki se
jälkikäteisvalvonta, joka siihen ehdottomasti
myös kuuluu.
Sekin on aika erikoista, että me tässä salissa olemme
säätäneet sellaisia lakeja, joiden mukaan meidän
poliitikkojen vaalirahoituksen valvontaan riittää vallan
mainiosti, että se valvotaan jälkeenpäin,
mutta sitten jos joku muu haluaa kerätä rahaa,
niin siihenpä tarvitaankin sitten monimutkainen, työläs,
kallis ja byrokraattinen lupaprosessi ennen kuin tähän
puuhaan voi ryhtyä. Sen takia kaikkien edeltävien
puheenvuoron käyttäneiden tavoin uskon ja toivon,
että meidän kannattaa rahankeräyslaki
uudistaa välittömästi paljon laajemmin
kuin mitä tällä hetkellä ministeri
Räsänen on kaavaillut julkisuudessa olleiden tietojen
perusteella, ja siihen tarjoutuu erinomainen mahdollisuus myös
kansanedustajilta kerättävän lakialoitteen
kautta, jota varmasti edustaja Jungner seuraavassa puheenvuorossaan
tarkemmin kuvaa.
Mikael Jungner /sd:
Arvoisa puhemies! Yleensä yhteiskunnassa lainsäädäntö ja
hallinto taipuvat siihen, miten maailma muuttuu, mutta aina silloin
tällöin käy niin, että kun sitä asiantuntemusta
kovin suppealle kertyy ja kasaantuu, niin käytännössä lakia
valmisteleva, eduskunnassa asiantuntijana kuultava ja sitten myöhemmin
lakia tulkitseva, ja itse asiassa erilaisten uhka-aktiviteettien
kautta myös osittain sitä lainsäädäntövaltaa
käyttävä, yhdistyy yhteen. Ja se, että lainsäädäntövalta,
hallinto ja toimeenpano ja sitten tuo tuomiokäytäntö ovat
yksissä käsissä tai yhdessä paikkaa,
yleensä johtaa aika kankeaan tilanteeseen. Niin on nytkin.
Tästä nykyisestä rahankeräyslain
tulkinnasta selkeästi aiheutuu ongelmia, jatkuvasti isommin,
mutta niihin valitettavasti ei ole sitten reagoitu siellä,
missä asiaan pitäisi reagoida, eli hallinnossa.
Poliittisesti hallituksessa tämä asia ei ollut
sillä tavalla tiedossa, että tästä olisi
voitu esimerkiksi hallitusohjelmassa sopia. Senpä takia
on luontevaa, että eduskunta, sikäli kuin kansanedustajat
kokevat, että tässä on käsillä merkittävä korjaamista
vaativa asia, tämän asian sitten lakialoitteella
viime kädessä valiokunnassa korjaa.
Tässä on tullut esiin näitä muutamia
ongelmia, mutta jos vielä kerran näitä luettelee,
niin onhan tämä aikamoinen kavalkadi. Ensin tosiaan Wikipedia,
jota sadattuhannet suomalaiset käyttävät
jos ei päivittäin niin vähintään
viikoittain, ei saisi kerätä rahaa Suomesta omaan
toimintaansa. Keskustapuolue ei saisi kerätä jäseniltään
rahaa taloutensa kuntoon saattamiseksi. Ruotsin kielestä innostunut
aktivisti ei saisi kerätä rahaa toteuttaakseen
joukkoistamalla ruotsin oppikirjoja. Radio Helsinki ei saisi kerätä kuulijoiltaan
rahaa
pysyäkseen toiminnassa ja niin edelleen. Nyt kun alkaa
tulla lähes jo viikoittain tällaisia erilaisia
ongelmia, jotka kaikki liittyvät tähän
rahankeräyslakiin, niin olisi syytä herätä.
Sitten on myös välillistä vaikutusta.
Julkisuudessa aika laajasti keskusteltiin ja luotiin epävarmuutta
lastensairaalaan ja siihen tapaan, jolla sitä rahaa kerätään
sen uuden lastensairaalan pystyyn saamiseksi. Aika monelta jäi
huomiotta, että tämä epäilyksiä herättänyt
säätiömalli on ainoa vaihtoehto nykyisen
rahankeräyslain takia. Hus ei olisi voinut tätä rahaa
itselleen kerätä suoraan omistaakseen ja sen sairaalan
tehdäkseen, vaan siihen piti luoda tällainen säätiömalli,
jotta saataisiin tuo sairaalahanke eteenpäin.
Minusta tuntuu, että kun näitä kaikkia
tämän vuoden ja viime vuoden esimerkkejä katsoo,
niin on täysin selvää, että tässä on
käsillä ongelma, josta aiheutuu merkittävää haittaa,
jossa viedään pohja monelta hyvältä hankkeelta
ja sitä kautta ollaan suhteellisen vaikeassa tilanteessa,
entisestäänkin tätä suomalaisen
yhteiskunnan toimivuutta kampittamassa.
Siinä peruste lakialoitteeseen ja -hankkeeseen, joka
kiteytettynä tarkoittaa sitä, että sen
sijaan, että pitäisi hyvin rajatuin mahdollisuuksin etukäteen
pyytää lupa, mennään sellaiseen
tilanteeseen, kuten muissa Pohjoismaissa, jossa voi hyvinkin laajalla
skaalalla etukäteen ilmoittamalla lähteä hakemaan
rahoitusta ja sitten tämän julkisuuden, tilintarkastuksen
ja siihen liittyvän raportoinnin kautta jälkikäteen
varmistaa, että ne kerätyt rahat menevät
sinne, minne tarkoitus on. — Kiitoksia.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tästä on hyvä jatkaa,
mistä edelliset kolme puhujaa jo aloittivat. Käsittääkseni
myös sitä ennen salissa on tuotu hyviä esimerkkejä läpi,
joten en käy enää näitä esimerkkejä jatkamaan,
vaikka niitä on nyt sydämelläni ja mielelläni
niitä vielä luettelisin, vaan käyn läpi
vähän historiaa sen takia, että siitä on
ehkä joitakin huolia nousemassa tähän
nyt käsilläkin olevaan asiaan.
Nimittäin se, miten kansalaisjärjestöt
voivat kerätä rahaa, on jo pitkään
kansalaisjärjestökenttää puhuttanut.
Ja viime vaalikaudella, kun kansalaisjärjestöjen
aseman edistäminen kuuluu oikeusministeriölle,
teetin selvityksen tästä asiasta oikeusministeriön
puolella siitä näkökulmasta, että mikrolahjoitukset,
tämänkaltainen arkiseen toimintaan haettava tuki,
joka nimenomaan on kontrolloitavissa äsken edustaja Jungnerin
kertomalla tavalla ja johon siis tosiasiassa ei liity niitä uhkakuvia,
joita näistä maalaillaan, olisivat tehtävissä.
Oikeusministeriö kartoitti myös kansainvälisiä esimerkkejä ja
pystyi osoittamaan myös sen tosiasiallisen epätasa-arvon,
että suomalaiset kansalaisjärjestöt ovat
EU-maiden muihin kansalaisjärjestöihin nähden
epäoikeudenmukaisessa ja epätasa-arvoisessa tilanteessa,
koska tämänkaltaista pattitilannetta ei löytynyt
naapurimaista. Kun mikrolahjoitukset ja netin käyttö rahan keräämisessä ovat
niin tavallisia keinoja kansainvälisessä toiminnassa,
niin kuin tämä Wikipedia-esimerkkikin kertoo,
niin ymmärrän hyvin, että sen on täytynyt
olla aikamoinen yllätys vapaaehtoisille Wikipedia-ihmisille,
että se, mikä on mahdollista ja standardia lähes
kaikissa muissa EU-maissa, samaa toimintaa, onkin Suomessa kiellettyä.
Kun tämä hyvin valmisteltu paperi sitten lähetettiin
lausuntokierrokselle ja yritettiin saada aikaan sitten sisäministeriön
puolella asiaan muutosta, niin vastassa oli sen kaltainen virkamiesvastustus,
mistä edustaja Jungner äsken jo kertoikin, että yhtäkkiä joka
tilanne, kun ihminen haluaa lahjoittaa rahaa johonkin tarkoitukseen,
onkin potentiaalinen järjestäytyneen rikollisuuden
aukko. Sama näkyi siinäkin, että sen
jälkeenkin, kun eduskunta oli hyväksynyt esityksestäni
viime vaalikaudella vaali- ja puoluerahoituksen uusinnan, jossa
kampanja-aikana ehdokkaat saavat ilman erillistä rahankeruulakia
mutta myöhemmin tilittäen kerätä sinä lainmukaisena
kampanjaikkuna-aikana pieniä lahjoituksia, se mentiin julkisuuteen
esittelemään suurena järjestäytyneen
rikollisuuden ja ties vaikka minkä Suomeen tulevana aukkona — siis
me ehdokkaat kampanja-aikana yhtäkkiä pesisimme
rahaa ja tukisimme järjestäytynyttä rikollisuutta.
Jokainen tietää, että ensinnäkin
ne pitää kahteen kertaan selittää,
sekä Valtiontalouden tarkastusvirastolle että sitten
jälkeenpäin keräysselvityksenä,
mutta myös, että joka ikinen raha menee hyvin
julkisesti näkyviin paikkoihin eli mainoksiin ja kansalaistilaisuuksiin.
Syy, miksi tätä historiaa käyn nyt
läpi, on se, että tiedän, että nykyinenkin
sisäministeri Päivi Räsänen
on sydämestään samaa mieltä kuin
lakialoitteen allekirjoittajat. Hän on pitkään
törmännyt omassa hyvin aktiivisessa kansalaisjärjestö-
ja muun muassa kirkkotoiminnassaan näihin ongelmiin ja
puhunut näistä ongelmista hyvin paljon, mutta
silti on päädytty nyt tässä yhteydessä tänään
tuomaan tähän lähetekeskusteluun näin
vaatimaton osauudistus, jolla ei näihin todellisiin isoihin
ongelmiin haeta ratkaisua. Se kertoo meille semmoisesta uhasta,
että siitä huolimatta, että eduskunnan
enemmistö — ja toivon, että me saamme
todellakin eduskunnan enemmistön siihen edustaja Jungnerin
ensimmäiseksi allekirjoittamaan lakialoitteeseen — nyt
ilmoittaa eduskunnan selvänä tahtona olevan Suomen
siirtämisen normaaliin eurooppalaiseen rahankeräysmaailmaan,
järkevään kontrolliin mutta mahdollisuuteen
toimia kansalaisyhteiskuntana toinen toistamme vuoron perään
tukien, se ei silti välttämättä päädy
hallitusohjelmaan niin velvoittavana ja tarkkana kirjauksena, etteikö tämä sama
virkamiesvalmistelun pelottelumoraali siirrä asiaa taas
vuosikausia eteenpäin. Jo viime vaalikaudella oli niin,
että en tunnistanut yhtään kansanedustajaa,
joka ei olisi ollut ennemmin kallellaan siihen oikeusministeriön
selvitykseen, ja silti tosiasiassa mikään ei edennyt sitten
sisäministeriössä.
Tämän takia viestini tälle salille
on, että tätä hallituksen esitystä,
joka on hyvin vaatimaton tarpeisiin nähden, käytetään
nyt poikkeuksellisen päättäväisesti
sen esittämiseen, että eduskunnan selvä enemmistö haluaa
mennä pidemmälle, ja se myös viitoittaa
päättäväisesti sen tien, miten
siihen päästään. Koska vaaleihin
on nyt niin lyhyt aika, niin on hyvin mahdollista, että syntyy semmoinen
konsensus, että hallitusohjelmassa lukee niin yksiselitteistä,
velvoittavaa ja tarkkaa tekstiä — ellemme peräti
saa tätä Jungnerin aloitetta nyt läpi — että tämä jarrutus,
jonka äsken kuvasin kahdelta vaalikaudelta, loppuu ja eduskunta
Suomessa, joka perustuslain mukaan käyttää ylintä valtaa,
saa tahtonsa läpi. — Kiitos.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
useita suorastaan erinomaisia puheenvuoroja tämän
asian tiimoilta, ja minä toivon, että se sanoma,
mikä niissä on ilmennyt, menee siihen valiokuntaan,
joka tätä asiaa jatkovalmistelee.
Arvoisa puhemies! Itse puhun eräästä pienestä asiasta.
Vanhassa elämässä tarkastelin vuosittain
kymmenien yleishyödyllisten yhteisöjen tilinpäätöksiä,
ja kun täällä lain 7 §:ssä puhutaan tästä yksinomaan
yleishyödyllisestä asiasta ja tämä yleishyödyllinen-sana
on tarkoitus tähän lisätä, niin
tämä yleishyödyllisen yhteisön
määritelmä löytyy voimassa olevasta
tuloverolaista eli lain 22 §:n 1 momentista. Siellä todetaan,
että "yhteisö on yleishyödyllinen, jos
se toimii yksinomaan" — siis yksinomaan — "ja
välittömästi yleiseksi hyväksi",
edelleen, että "sen toiminta ei kohdistu vain rajoitettuihin
henkilöpiireihin". Ja kolmas kohta: "Se ei tuota toiminnallaan
siihen osalliselle taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena
taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä."
Sanomani on se, että minä toivon, että tämä rahankeräyslaki
ja voimassa oleva tuloverolaki eivät jatkossa ole millään
tavalla ristiriidassa keskenään. Muuten saattaa
käydä niin, että hyvään tarkoitukseen
kerätyt rahat, eurot ja sentit, menevätkin verottajan
pohjattomaan pussiin. Eli tarkastellaan näitä kahta
lakia rinnakkain, siis rahankeräyslakia ja tuloverolakia,
ettei käy niin, että pää tuleekin
vetäjän käteen, eli tehdään
suuri homma, kun kerätään rahaa hyvään
tarkoitukseen, ja sitten verottaja pääsee tuon äsken
mainitun tuloverolain 22 §:n 1 momentin perusteella siihen
kiinni. Minä tiedän, vanhassa elämässä tuli
tapauksia, että näin kävi, ja siitähän
eivät tietysti hyötyneet muut kuin valtion pohjaton
kassa.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa puhemies! Asiasta on paljon keskusteltu ja varmaan
evästetty jo vähän tulevaisuutta, sekä ministeriä että lakialoitetta,
joka on ilmeisesti tulossa, ja ehkä seuraavia hallitusneuvottelujakin.
Tässä lakiesityksessähän
tarkkaan ottaen korjataan vain vahingossa tullut virhe, kun tähän
palautetaan yksi sana, joka seuraavassa, luultavasti ministeri Räsäseltä ja
hallitukselta lähiaikoina tulevassa lakiehdotuksessa sitten
poistetaan. Eli täällä palautetaan sana
"yksinomaan": "jolla on yksinomaan yleishyödyllinen tarkoitus".
Se tuosta siis 7 §:n 1 momentin 1 kohdasta lähti
vahingossa pois, ja nyt se korjataan, jotta se voitaisiin sitten
taas korjata oikeasti isommassa ajattelussa, ja oikeastaan tässähän
nyt voisi, jos puhemies sallii, vähän tästä hallituksen
esitystekstistä todeta niin, että tässähän
pitäisi sanoa ei suinkaan niin, että "muutetaan
siten, että siihen lisätään yksinomaan-sana",
vaan niin, että "korjataan siten, että siihen
palautetaan yksinomaan-sana".
Elikkä tässä nyt on käyty
laaja keskustelu ikään kuin asian ympärillä,
ja tämä on varmasti hyvä ja voisi lohduttaa
meitä kaikkia ja itseänikin, että ollos
huoleton, ministeri on kyllä valveilla. Yksityiskohdathan
sitten täsmentyvät myöskin hallitukselta
tulevassa lakiehdotuksessa. Miten pitkälle niissä voidaan — ministerikin on
paikalla, varmaan hän saattaa jotakin sieltä luonnehtia — tässä vaiheessa
mennä, se on tietysti poliittista harkintaa, ehkä se
on jo aika pitkälle tehtykin. Se, minkä itse olen
kuullut ministerin sanovan tai ministerin suuhun laitetun, on, että suurehko
muutos vaatisi itse asiassa sitten hallitusohjelman tasoista linjausta
tai tällaista vahvempaa linjausta. Täällä on
näitä syntyjä syviä puolelta
ja toiselta nyt hahmoteltu, en rohkene niihin kaikkiin ottaa kantaa,
mutta varmasti tämä asia jää sitten
myöhemmin säädettäväksi
ja myöhemmin selvitettäväksi.
Näissähän on paljon rajanvetokysymyksiä, jotka
nykyisin ovat tietysti valvovan viranomaisen yksinomaisessa vallassa.
Tämä lähimmäisapu: onko raja
siinä, laitetaanko nettiin vai laitetaanko sähköpostiin,
sekin voisi olla yksi raja. Netissä ei saa olla, sähköpostissa
saa olla. Nekin ovat varmaan niitä asioita, joita valvova
viranomainen sitten miettii. On selvää, että väärinkäytösten
vaara on olemassa ja asianmukaiset lait pitää säätää,
mutta niin kuin täällä aivan oikein edustaja
Brax muun muassa totesi, hallitusohjelmassa on todettu kansalaisjärjestöjen
toimintaedellytyksistä, ja sitten on tekstiä siitä,
mitä parannetaan: "Resursointia parannetaan sekä varainhankintaa
ja verovapautta selkeytetään." Näinhän
siellä pitkinä iltoina, kun monta viikkoa tätä tekstiä väännettiin,
tähän tultiin. Tästä tekstistä ei
varmaan ole vielä saatu ulos ihan kaikkea, mitä voitaisiin
saada, mutta uskon, että hallitus ja ministeri tekevät
tässä parhaansa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt, kun ministeri Räsänen
saapui saliin — kiitos ja tervetuloa — käyttäisin
tilaisuutta hyväkseni ja kysyisin häneltä muutamasta
asiasta.
Jos käy niin, että nyt eduskunnassa vireillä oleva
lakialoite rahankeräyslain isommasta remontista saa merkittävää kannatusta,
onko teillä valmiuksia viedä tätä uudistusta
ministeriössä ripeällä aikataululla
vielä tällä hallituskaudella eteenpäin?
Toiseksi, kun olette julkisuudessa viitannut siiten, että tämänkaltainen
isompi remontti rahankeräyslakiin olisi hallitusohjelmatasoinen muutos,
eikö kuitenkin ole niin, että jos hallituskauden
kuluessa hallituspuolueet ovat jostain asiasta yksimielisiä,
niin silloin voidaan tehdä isompiakin uudistuksia myös
ohi hallitusohjelman?
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia tästä salikeskustelusta.
Tätä on syytä muistella, kun tämä lakiesitys
hallintovaliokuntaan tulee. Yhdestä sanasta on virinnyt
vilkas keskustelu, ja se on ollut todella tarpeen.
Hallituksen esitys on siis suppea muutos mutta toki tarpeellinen,
ja tarve olisi mitä ilmeisimminkin, kuten tässä keskustelussa
moneen kertaan on tullut ja esimerkiksi edustaja Tynkkynen tuossa
toi ansiokkaasti esille, laajemmalle muutokselle. Kansalaisyhteiskunta
on tärkeä, ja sitä ilmentävät
kansalaisjärjestöt.
Täällä on käyty hyvää keskustelua.
Muun muassa edustaja Kalmari toi esille sen matalan profiilin auttamisen,
mitä ennenvanhaisessa kyläyhteisössä itsekin
olen nähnyt siinä, kun hätä,
suru tai tietenkin myös ilo on tullut yllättäen.
Muistanpa ne ajat, kun lähikaupassa oli se niin sanottu lista
keräystä varten.
Haluan myös kiinnittää huomiota siihen,
että byrokratiaa ei kasvateta, koska kyllä kai
kuitenkin sääntelyä tehdessä on
muistettava, että sääntelystä olisi
mieluiten oltava lisäarvoa enemmän kuin haittaa
toiminnalle. Minäkin kannatan keveämpiä menettelyjä,
omavalvontaa, rekisteröintimenettelyä, mutta vielä,
niin kuin sanoin, kiitollisena tämän keskustelun
otan nyt vastaan, ja tätä varmaan hallintovaliokunnassa
jatketaan.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan on totta se, että keräyslainsäädäntö täytyy
saada ajan tasalle vastaamaan nykypäivää.
Kuten edustaja Tynkkynen sanoi, tarvitaan resurssien siirtämistä lupabyrokratiasta
valvontaan. Tämä nimenomaan mahdollistaisi sen,
että erilaiset yhteisöt voisivat enemmän
suorittaa rahankeräystä, koska rahankeräyksen
merkitys tulee kasvamaan jo pelkästään
sen vuoksi, että julkiset avustukset väistämättä vähenevät,
ja kun sitten jälkikäteisvalvonnassa on resursseja,
niin se estää sen, että Suomesta tulisi
se pelätty rahankeräyksen villi länsi.
Nykyisellään näissä asioissa
on ollut paljon tragikoomisia piirteitä, jotka eivät
ole kunniaksi ja vievät paljon resursseja. Alkujaanhan
tämä asia lähti liikkeelle Kansallisgallerian
tapauksesta. Siitä on yhtäältä muistettava
se, että siinä taas muodostettu yhteisö on
uusi veikkausvoittovarojen edunsaaja. Tämäkin
edunsaajien joukko tuntuu kasvavan, ja ei voida olettaa, että veikkausvoittovarat
voivat loputtomiin kasvaa. Mutta hienoa, että Suomessa
tällainen järjestelmä on.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Rahankeräyslain uudistaminen on
aiheuttanut vilkasta keskustelua tässä viime aikoina.
Esiselvityshän valmistui siitä jokin aika sitten.
Itse edustan sellaista näkemystä, että kyllä hyvään tarkoitukseen
pitää voida lahjoittaa omaa rahaa. Kirkothan meillä ovat
omanlaisessa kategoriassa tässä, mutta kyllä hieman
tuntui erikoiselta, että julkisuudessa ja virkamiesten
ja lainkin näkökulmasta lain rikkojiksi todettiin
esimerkiksi Suomen Keskusta, joka jäseniltään
pyysi apua ja tukea omaan rahan tuskaansa.
Taikka kun Radio Helsinki halusi tehdä keräyksen — tai
kuuntelijamaksun, jolla kuuntelijat ilmoittivat, että he
haluavat osallistua osaltaan tämän suositun radiokanavan
pyörittämiseen — se oli lainvastaista.
Taikka sitten lastensairaalakeräys, joka vaati säätiön
perustamisen, kun suoraan tätä keräystä ei
voitu tehdä esimerkiksi sairaalan käyttäjän
näkökulmasta. Tai sitten Wikipedia, joka on keskusteluissa
ollut esillä. Tai sitten yleisesti näissäkin
jossain määrin on kyse joukkorahoituksesta, kun
julkisuudessa on kerrottu tapaus Linda Liukkaasta, kirjailijasta,
joka Kickstarter-mallin kautta keräsi kansainvälistä tietä itselleen
222 000 euroa oman tuotteensa eteenpäinviemiseen.
Voi kysyä, mitä siinä sitten me voitimme,
kun estimme Suomessa tämän ratkaisun ja hän
etsi sitten kansainvälisen tien ja tekee tätä kautta
tuon keräyksensä omalle Hello Ruby -kirjalleen.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni voitaisiin siirtyä hyvin
ilmoitusmenettelyyn ainakin tämäntyyppisissä keräyksissä ja
sen jälkeen jälkivalvontaan. Oikeastaan hyvä esimerkki
löytyy siihen vaalirahoituksesta. Tuntuu, että ainoa
asia, missä meihin poliitikkoihin enää luotetaan,
on vaalirahoituksen jälkivalvonta. Eli keräämiseen ei
tarvitse olla erillistä lupaa, eikä tarvitse etukäteen
kertoa, mihin sen käyttää, vaan jälkikäteen valvotaan,
millä tavalla vaalirahaa on kerätty. En ymmärrä,
millä tavalla esimerkiksi lastensairaala tai Radio Helsinki
olisi sitten epäluotettavampi kerääjä.
Eli puretaan turhaa byrokratiaa ja hallintoa ja siirrytään
tässäkin eteenpäin ja katsotaan sitä avarakatseisesti,
millä tavalla jokainen voisi omia rahojaan haluamallaan
tavalla käyttää. Minun oma ajatukseni
ja johtolankani tässä on se, että ei
lahjoitus ole keneltäkään muulta pois
kuin lahjoittajalta itseltään.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin pahoittelen, että en
pystynyt toisen ohjelman takia ihan koko keskustelua kuuntelemaan,
mutta muistutan vielä, että tämä lakiesitys,
jota nyt käsitellään, on itse asiassa
ministeri Arhinmäen esitys. Tässä on
kysymyksessä korjaus esityksessä vahingossa tapahtuneeseen
sanan pois jäämiseen tästä lakitekstistä. Toki
meillä sisäministeriössä on
valmisteilla juuri sellainen lainmuutos, joka on jo itse asiassa
tullut voimaan, mutta on eduskunnan kannalta vähintäänkin
kohtuullista, että päästään
käymään ihan kunnollisten perustelujen
pohjalta keskustelu näistä lainmuutoksista eivätkä ne
tapahdu ikään kuin huomaamatta.
Täällä mielestäni on keskustelussa
noussut esiin hyvin varteenotettavia näkemyksiä rahankeräyslain
uudistamisen tarpeista. Itsekin korostan, että tässä käsillä tai
sisäministeriössä valmisteilla oleva
rahankeräyslain muutos on osauudistus. Se on väljennys
nykyiseen lainsäädäntöön. Mutta
itsekin olen sitä mieltä, että tätä keskustelua
on syytä jatkaa. Henkilökohtaisesti olen myös
avoin pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja tulevaisuudessa, mutta silti
olen sitä mieltä, että lupakäytännöstä kokonaan
luopuminen on kyllä aika iso muutos käytännössä,
ja mielestäni se on sellainen muutos, että on
tärkeää tehdä siitä perusteellinen
selvitys. Mielestäni se hyvin sopisi pohdittavaksi seuraavan
hallitusohjelman käsittelyn yhteydessä.
Nyt se osauudistus, jota ollaan siis valmistelemassa ja toivon
mukaan aika piakkoinkin eduskuntaan tuomassa, lähtee liikkeelle
eduskunnan ponnen pohjalta. Eli kun eduskunta hyväksyi
hallituksen nyt voimassa olevan lain ja hyväksyi sen esityksen,
joka on nyt voimassa, niin silloin eduskunta antoi lausuman, jonka
mukaan edellytetään muun muassa tehokasta tiedottamista
ja sitä, että seurataan tarkkaan uuden rahankeräyslain
soveltamista ja toimivuutta ottaen huomioon muun ohella rahankeräyksen
määritelmään samoin kuin yleishyödyllisen
toiminnan määritelmään liittyvät
rajavetotilanteet, rahankeräyksen tehokkaan valvonnan ja
väärinkäytösten torjunnan sekä arvioidaan
erikseen mahdollisuutta sitten myöntää evankelisluterilaiselle
kirkolle ja ortodoksiselle kirkkokunnalle tai niiden seurakunnalle
ja seurakuntayhtymälle rahankeräyslupa.
Se valmistelu, joka on meillä vireillä, lähtee siitä,
että selvitystyön pohjalta oltaisiin ehdottamassa,
että evankelisluterilaisten ja ortodoksisten kirkkokuntien
hiippakunnille tämä oikeus annettaisiin, nimenomaan
tähän yleishyödylliseen toimintaan hyvin
läheisesti, likeisesti rinnastuvaan diakoniseen toimintaan,
samoin sitten yliopistoille, jotka ovat vanhastaan keränneet,
harjoittaneet rahankeräystä, mutta nyt näyttävät
tämänhetkisen tulkinnan, siis viranomaistulkinnan,
mukaan olevan harmaalla vyöhykkeellä. Sitten myös
on tarkoitus väljentää niin, että tämä rahankeräysten
sallittu enimmäistoimeenpanoaika pidennettäisiin
nykyisestä kahdesta vuodesta viiteen vuoteen.
No, nämä ovat nyt todellakin niitä sisäministeriön
valmistelemia esityksiä. Se, missä muodossa ne
sitten tänne eduskuntaan tulevat, on vielä vähän
auki. Katsotaan nyt, miten hallitusryhmät asiasta käyvät
keskustelua.
Sitten vielä totean, että tietenkin tämä nyt
tänään käsiteltävä sanan
pois jättäminen on yksi oleellinen osa tätä valmisteltavaa
esitystä eli oltaisiin luopumassa tuosta luvansaajayhteisön
tarkoituksen yleishyödyllisyyden yksinomaisuusvaatimuksesta,
mikä tarkoittaisi käytännössä sitä,
että jatkossa yhteisö voisi olla myös
sellainen, joka harjoittaa myös liiketoimintaa, mutta kuitenkin
niin, että rahankeräyksellä hankitut
varat tulisi käyttää yksinomaan yleishyödylliseen tarkoitukseen.
Tätä esitystä valmisteltaessa käytiin
aika laajaa kansalaiskeskustelua eli oli tällainen otakantaa.fi-kysely
ja laaja lausuntokierros, ja lausujatahot olivat hyvin erimielisiä.
Oli niitä tahoja, jotka olivat sitä mieltä,
että ei saisi ollenkaan ryhtyä väljentämään
tätä rahankeräyslainsäädäntöä, ja
sitten taas niitä, jotka olivat lupamenettelystä luopumisen
kannalla. Eli mitään sellaista yhtenäistä yksimielistä näkemystä tuolta
kentältä ei tullut. Sen takia olen aikeissa aivan
kohdakkoin asettaa työryhmän, ihan virkamiestyöryhmän, joka
selvittäisi rahankeräyslain uudistamisen jatkovalmistelua
pohjaksi nimenomaan poliittisten puolueiden käymälle
keskustelulle, jota toivon, että vilkkaasti käydään.
Muistutan siitä, siis olen aivan samaa mieltä kuin
täällä ovat monet todenneet, että jokaisella täytyy
olla mahdollisuus tukea sitä aatteellista toimintaa, minkä itselleen
läheiseksi kokee, mutta toisaalta lupamenettely toimii
tällä hetkellä myös rahankeräysjärjestelmän
jonkinlaisena takuuna, ikään kuin sertifikaattina
siitä, että ne kerättävät
varat menevät hyvin suurella todennäköisyydellä siihen
kohteeseen, johon ne on tarkoitettu. On hyvin tärkeää,
että kansalaisten luottamus rahankeräyksiin, rahan
antamiseen, että se raha menee siihen annettuun kohteeseen,
myös tulevaisuudessa säilyy.
Jos lupamenettelystä luovutaan jossakin vaiheessa,
niin toivon, että emme sitten joudu sellaiseen tilanteeseen,
jossa tuo kansalaisten luottamus rahankeräyksiin horjuisi,
mikä voisi jo jonkun vilpillisen tai epärehellisen
tilanteen, julki tulevan tilanteen, johdosta horjuttaa sitä auttamisen
ja antamisen halua. Sen vuoksi on hyvä, että asiaa
huolellisesti pohditaan, jotta ei avautuisi sitten tällaista
väärinkäytösten lisääntymistä tai luottamuksen
horjumista tai jopa korruptioväyliä. Siinä mielessä ajattelen,
että on hyvä, että tätä keskustelua
käydään.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille ensinnäkin siitä tuloillaan
olevasta osauudistuksesta, jossa väljennetään
nykyisiä tiukkoja säännöksiä,
ja kiitos myös avoimuudesta ajatuksille tulevasta isommasta
remontista. Kysyisin kuitenkin, toimiiko nykyinen lupajärjestelmä todella
hyvin takuuna rahankeräysten laadulle ja luotettavuudelle.
Mehän saamme julkisuudesta kerta toisensa jälkeen
lukea tilanteista, joissa on käytetty nykyisillä lupamenettelyillä järjestettyjä keräyksiä
väärin,
joissa on vedetty hyväuskoisia ihmisiä höplästä,
vaikka on käyty tämä nykyisen kaltainen
lupaprosessi läpi.
Ilmoitusmenettely tai olennaisesti meidän lupajärjestelmäämme
kevyempi menettely tuntuu olevan vallitseva käytäntö monissa
vertailukelpoisissa läntisissä teollisuusmaissa.
Onko sieltä tullut sellaista viestiä, että siellä rahankeräykset ovat
menneet aivan hulvattomaan suuntaan? Onko muissa Pohjoismaissa esimerkiksi
käynyt näin, koska niissä tällaisia
lupia ei edellytetä? Tai vastaavasti voidaan kysyä,
onko vaalirahoituksesta saatu sellaisia merkkejä, että koska
vaalirahoituksen suhteen ei vastaavanlaista aika raskasta lupamenettelyä ole,
nyt vaalirahoituksessa on ajauduttu kovastikin väärinkäytöksiin.
Hallitusneuvotteluja varten, jos tämä isompi uudistus
jää seuraaviin hallitusneuvotteluihin, todella
tarvitaan tarkempia selvityksiä, enkä mitenkään
halua vähätellä perusteellisen lainvalmistelun
merkitystä. Ehkä tarkistaisin vielä ministeriltä,
onko nyt mahdollista jäljellä olevassa ajassa
ainakin huolehtia siitä, että hallitusneuvottelujen
pöydässä voidaan nämä päätökset ja linjaukset
tehdä niin, että ministeriö on tuottanut
tarvittavan tausta-aineiston neuvottelijoiden käyttöön.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tynkkynen tekee juuri niitä oikeita
kysymyksiä, joihin itsekin haluan vastauksia, eli kunnollista
vertailua niistä maista, joilla on erilaisia käytäntöjä,
ja uskon, että näistä saamme hyvää pohjaa
tätä myöhempää keskustelua
varten.
Samoin meidän kyllä täytyy käydä keskustelua
myös tämän kansalaisjärjestökentän
kanssa eli niiden suurten rahankerääjien kanssa,
jotka ovat tämän nykyisen lupajärjestelmän
tuoman luottamuksen varassa toimimassa.
Noin karkeasti ottaen toteaisin kuitenkin, että mielestäni
meillä, vaikka valitettavia väärinkäytöksiä ajoittain
esiintyy, tilanne on kuitenkin melko hyvä. En sitä osaa
sanoa, johtuuko se nimenomaan nyt tästä lupamenettelystä,
mutta kansalaisten luottamus luvan saaneisiin rahankeräyksiin
on suuri. Sen näemme esimerkiksi tästä lastensairaalahankkeesta,
joka on toiminut erittäin hyvin.
Kyllä nimenomaan pyrin siihen, että saisimme
riittävän hyvän selvityksen, riittävän
kattavan ja hyvin objektiivisen, erilaiset näkökohdat ja
kannat huomioon ottavan selvityksen, pohjaksi näille poliittisille
keskusteluille, ja olen kyllä itsekin sitä mieltä,
että joka tapauksessa edelleenkin tätä väljentämisen
varaa meillä tässä lainsäädännössä tulee
olemaan.
Keskustelu päättyi.