7) Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus eduskunnalle
toiminnastaan 2013 valtiopäiville
jatkui
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomuksessa
oli erityisesti käsittelyssä valtionhallinto,
erityisesti tietysti toimivaltarajat ja valtiosihteerijärjestelmä.
On erinomaisen hyvä, että nyt on tämä parlamentaarinen
työryhmä pistetty pystyyn ja sillä on
selkeä tehtävä seuraavia vaalejakin ajatellen
tarkastella nykyistä tilannetta ja hyödyntää varmasti
hyvin vahvasti tätä tarkastusviraston sekä tarkastusvaliokunnan
mietintöä rakentaessaan parempaa järjestelmää.
Toisena asiana tarkastelussa oli kuntoutus työurien
pidentäjänä, ja oli kyllä todella
surullista huomata nämä tulokset, millä tavalla
todellisuudessa kuntoutus ei ole toteuttanut sitä, mitä sillä on
haettu. Sen osalta myös todellakin nyt 2014 ja 2015 sosiaali-
ja terveysministeriön tulee ihan hallitusohjelman mukaisesti
tehdä monialaisen kuntoutuksen selvitystyö. Toivottavasti
tämä pistää nyt sitten vauhtia
siihen selvitystyöhön.
Mutta varsinaisesti haluan keskittyä tässä puheessani,
arvoisa puhemies, erityisopetuksen vaikuttavuuteen. Tarkastus koski
todellakin vuosia 2001—2010, ja mitä siitä ajanjaksosta
nyt sitten tämä tarkastus kertoi? Se kertoo sen,
että erityisopetus lisääntyi todella
paljon ja siihen oli useita syitä. Asiantuntijakuulemisissa
tuotiin esille tilastotekniset syyt, diagnosoinnin tarkistuminen
ja erityispedagogisen tutkimustiedon lisääntyminen
sekä kehittynyt lääketiede. Mutta myös
hallinnollisten käytänteiden muuttaminen on vaikuttanut
erityisoppilaiden määrään, ja
tuli myös esille se, että rahoituksen määräytymiselläkin
oli merkitystä. Mutta kaikkein suurimpana huolena tietysti
selvitys toi esille sen, että lasten ongelmat ovat kasvaneet
tuona aikana hyvinkin runsaasti.
No, 2010:n jälkeen perusopetuslakia on muutettu ja
käyttöön on otettu kolmiportainen tuki. Eli
asiaan on jo reagoitu, ja sen osalta nyt sitten sivistysvaliokunta
on saanut selvityksen, kuinka tämä kolmiportainen
tuki on toiminut. On hyvä, että jo nyt on nähtävissä se,
että kunnat ovat edistyneet tässä perusopetuslain
muutosten tavoitteiden mukaisesti, mutta se, mitä tuli
nyt tästä viimeisimmästä selvityksestä esille,
oli se, että kuntakohtaiset erot ovat edelleenkin vielä huomattavia.
Erityistä tukea saavien oppilaiden määrä on kääntynyt
laskuun, kun vastaavasti kevyempää tehostettua
tukea saavien oppilaiden osuus on kasvanut, mikä on aivan
oikea suuntaus.
Itse perusopetuslain ja opetussuunnitelman muutoksiin liittyvä täydennyskoulutus
on selvityksen mukaan toteutunut hyvin, mutta varsinaisessa arkityössä kentällä,
kouluissa, on havaittu, että tuen suunnitteluaikaa kouluissa
on varattuna aivan liian vähän. On koettu, että tukiopetusta
on resursoitu kohtalaisen riittävästi, mutta osa-aikaisen
erityisopetuksen tarve ja resurssit eivät valitettavasti
vieläkään kohtaa.
Joulun alla käsittelyssä tässä salissa
oli uusi oppilas- ja opiskeluhuoltolaki, joka tulee edesauttamaan
ongelmien ratkaisua. Jo Valtiontalouden tarkastusviraston selvityksen
mukaan oppilashuoltotyö oli kehittynyt ennalta ehkäisevämmäksi,
mutta nyt uusi laki ohjaa erityisesti varhaiseen puuttumiseen ja
ennalta ehkäisevään työhön
sekä erityisesti yhteisöllisyyteen. Kun lakia
nyt ensi syksynä aletaan toteuttamaan, niin toivon ja uskon
myös, että sillä on isoja vaikutuksia,
jos oikein osataan sitten käyttää tätä lakia niin
kuin se on kirjoitettu.
Yksi selvityksessä esille noussut asia, juuri tämän
kolmiportaisen tuen osalta, oli se, että siihen meidän
opettajankoulutuslaitoksessa ei riittävästi ole
kyllä paneuduttu — näin ainakin itse sitä tulkitsin.
Tuki on kyllä yleisesti esillä, ja siihen suhtaudutaan
myönteisesti, mutta todella paljon vaihtelee erityisesti
harjoittelukouluissa opettajien antama tieto ja opastus. Haitari
on aika suuri, millä tavalla sitten opiskelijat tähän
pystyvät paneutumaan.
Eli uusi laki toimii, parannettavaa löytyy, ja nyt
palaan, arvoisa puhemies, takaisin itse tähän tarkastusviraston
selvitykseen.
Tämä tarkastus, yhdessä tarkastusvaliokunnan
tilaaman nuorten syrjäytymistä koskevan tutkimuksen
kanssa, kertoo karua kieltä. Se kertoo siitä,
että meillä puututaan aivan liian myöhään ja
tuki ohjautuu liian myöhään, jotta itse
syrjäytymisen ongelmilta voitaisiin välttyä.
Tarkastusviraston selvityksessä tuli hyvin esille jo 2000-luvun
loppupuolella edelleenkin se, että tuki painottuu perusopetuksen
loppupäähän, ja se tarkoittaa sitä,
että tavoite mahdollisimman varhaisesta tuesta ei toteudu
eikä tuella ole tavoiteltua ennalta ehkäisevää vaikutusta
ollut. Kun tukea ei anneta riittävän aikaisin,
kokevat oppilaat epäonnistumisia, jotka puolestaan heikentävät
ongelmaisten oppilaiden itsetunnon kehitystä. Tästä seuraa
syrjäytymisen vaaraa, ja syrjäytymisen riskit
lisääntyvät.
Tarkastusviraston havaintojen mukaan perusopetuksen osittain
tai kokonaan yksilöllistetyn oppimäärän
suorittaneet siirtyvät heikommin opiskelemaan toisen asteen
opintoja. Toisen asteen opinnot keskeytyivät kolmanteen
syksyyn mennessä osittain tai pääosin
tai kokonaan yksilöllistetyn oppimäärän
suorittaneilla hyvin paljon useammin kuin perusopetuksen oppimäärän suorittaneilla
opiskelijoilla. Eli tutkimuksen mukaan syrjäytymisen näkökulmasta
peruskoululla on lasten ja nuorten elämänkaaressa
keskeinen merkitys, sillä juuri koulu on se, joka tavoittaa koko
ikäluokan, ja koulun tarjoamalla varhaisella tuella on
erittäin suuri merkitys.
Juuri nämä uudistukset perusopetuslaissa tehostetun
ja erityisen tuen osalta ovat oikean suuntaisia, samoin oppilas-
ja opiskeluhuoltolaki, joka nyt sitten ensi syksynä astuu
voimaan, on oikea toimenpide. Mutta kun tässä kohta
tarkastusvaliokunnan mietintö valmistuu nuorten syrjäytymisestä,
niin viesti yhdessä tämän tarkastusviraston
selvityksen kanssa on hyvin yksiselitteinen: vain riittävällä varhaisella
oppilaan ongelmiin puuttumisella voidaan turvata oikeus hänen tarvitsemaansa
oikeanlaiseen opetukseen ja tukeen.
Kun meillä nyt sitten rakennepakettiin liittyenkin
on monia toimenpiteitä — meillä on koulutustakuuta,
meillä on nuorisotakuuta, ja nyt seuraavassa vaiheessa
sitten keskustellaan oppivelvollisuuden laajentamisesta — niin
todella toivon — tai ei keskustella pelkästään
vaan juuri valmistellaan sitä — että ministeriössä luetaan niin
tätä tarkastusviraston kertomusta kuin tulevaa
tarkastusvaliokunnan mietintöä tarkalla silmällä ja
todella pystyttäisiin kohdentamaan toimenpiteet juuri varhaiseen
tukeen ja juuri niille nuorille, jotka ovat putoamisvaarassa ja
syrjäytymisvaarassa. — Kiitoksia.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Jatketaan hieman siitä, mihin viime
viikolla jäätiin, eli kuntoutuksen vaikutuksesta
työurien pidentäjänä.
Sillä tavalla erinomaisen huono asia on, että kuntoutusasiain
neuvottelukunta ei pysty tällä hetkellä seuraamaan
kuntoutuksen vaikuttavuutta, sen kokonaisvaltaista vaikuttavuutta,
vaikka sinällään näitten yksittäisten
kuntoutusmuotojen vaikuttavuudesta tietoja tietenkin on, ja edellisestä kuntoutusselonteosta
on kulunut yli kymmenen vuotta, mikä on tällaisessa
yhteiskunnassa, joka muuttuu päivittäin ja saattaa
jopa useamman kerran päivässä muuttua,
aivan liian pitkä aika. On erinomainen asia, että valiokunnan
ponnessa on mukana se, että 2014—15 sosiaali-
ja terveysministeriössä tehdään
selvitystyö monialaisen kuntoutuksen osalta ja
siihen kaikki tahot osallistuvat.
Sitten en malta olla entisen työurani innoittamana
vähän miettimättä sitä,
mikä on syynä, että Aslak- ja TYK-kuntoutuksista
ei ole ollut mitään hyötyä.
Ensimmäisenä tulee mieleen se kysymys, millä tavalla
sinne on sitten päästy eli onko työterveyshuollon
ja työpaikan yhteys toiminut, koska ainahan pitää olla
lähtökohtana se, että lääkinnällisen
diagnoosin pitää siellä olla takana,
ja se, että se ulotettaisiin mahdollisimman aikaiseen vaiheeseen
eli tänä päivänä entistä nuorempiin
ihmisiin, jotta ne työurat sitten tämän
kuntoutuksen kautta ihan oikeastikin pitenisivät. Onko
eri käytäntöjä ja ohjeita olemassa?
Liikkuuko niitä suomalaisessa yhteiskunnassa, suomalaisessa
työelämässä? Kyllä minä haluan
korostaa eritoten sitä, että tämä työterveyshuolto
on se, joka asiat ratkaisee, ketkä lähtevät
sinne kuntoutukseen. Eli kyllä siellä aina pitää olla
olemassa se terveydellinen perusta, eikä niin, että sinne
mennään sitten niin sanotusti hupia viettämään,
ja minä nyt en suostu vielä tällä syömisellä uskomaan,
että tästä asiasta on kysymys. Mutta
totta kai sitten kysymys on myöskin siitä, kuka järjestää näitä kuntoutuksia,
minkälainen ammattitaito sitten näillä laitoksilla,
jotka näitä järjestävät,
on.
Siis tässä vaiheessa ei ole kyllä oikeastaan kuin
kysymyksiä, ja silmät ymmyrkäisinä seuraan
sitä, koska itse olen ollut Aslak-kuntoutuksessa ja sitten
olen ollut saattamassa kymmeniä, kymmeniä ihmisiä edellisissä työtehtävissäni sinne
ja kyllä sieltä todella moni minun kokemusperäni
mukaan on sen avun myöskin saanut. Eli ihmetyttää,
että näin julma ja näin huono tämä tulos
tällä hetkellä on.
Minä toivon, että tällä selvityksellä,
joka tehdään sosiaali- ja terveysministeriön
toimesta, saadaan ainakin osaan näistä kysymyksistä vastaus,
mielellään tietenkin kaikkiin, koska kyllä sieltä kuntoutuksesta — edelleenkäsin
puhun omasta kokemusperästä ja taustastani — saadaan
myöskin erinomaisia eväitä siihen, että se työura
ihan oikeasti jatkuu, kunhan sen henkilön oma motivaatio
sen kuntoutuksen jälkeen on kunnossa eli sitä jatketaan.
Ei se neljä viikkoa tai kaksi viikkoa, tai mikä se
jakso ikinä onkaan, riitä: jos sen jälkeen
ei jatketa henkilön itsensä toimesta niitä toimenpiteitä ja
niitä ohjeita, joita sieltä on saatu, niin ei
siitä mitään hyvää seuraa. Tässä jatkossa,
kun sieltä kuntoutuksesta tullaan takaisin sinne työpaikalle,
myöskin se työterveyshuollon rooli on äärimmäisen
tärkeä, että niitä ihmisiä seurataan
ja opastetaan ja neuvotaan. Jos se ihminen jätetään
sitten ihan oikeasti yksin sen selkänsä tai minkä tahansa
krempan kanssa, niin ei se toimi: se tarvitsee vertaistukea, se
tarvitsee ammattilaisten tukea.
Minä uskon, että tästä on
löydettävissä hyvät emmeet,
ja sopiihan niiden hyvien emmeiden löytyä, koska
kyllä tähän ihan riittävästi
yhteiskunnan varoja uhrataan. Eli tämä raha myöskin on äärimmäisen
tärkeä tekijä tässä,
että se kohdentuu oikein ja sillä saadaan hyviä tuloksia.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus
eduskunnalle toiminnastaan 2013 valtiopäiville on nyt käsittelyssä.
Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja, edustaja Brax esitteli mietinnön
sen keskeisiltä osin viime perjantain istunnossa, joten
itse haluan kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
vain muutamiin yksityiskohtiin.
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on kiinnittänyt
huomiota siihen, että meillä poliittinen johtaminen
ja virkamiesjohtaminen ovat aiheuttaneet suuria ongelmia hallinnossa. Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomuksessa todetaan, kuinka valtioneuvoston
ohjausjärjestelmän kehittämisessä haasteellista
on poliittisen johtamisen sekä virkamiehille kuuluvan ammattijohtamisen
ja asiantuntijavalmistelun yhteensovittaminen. Nykyinen järjestelmä on
ollut voimassa noin kymmenen vuotta, ja vuoden 2005 alussa perustettiin
9 valtiosihteerin virkaa. Nykyisessä hallituksessa valtiosihteereitä on
13 kappaletta. Kuitenkin usealta ministeriltä puuttuu valtiosihteeri,
eikä ole ollut nähtävissä mitään
yhteyttä ministerin työmäärän
ja sen välillä, onko ministeriössä valtiosihteeri
vai ei. Tämä on keskeinen ongelma. Sen lisäksi
ministeriöissä on yhteensä 35 erityisavustajaa
ja 13 heihin rinnastettavaa virkamiestä, jotka toimivat
ministerin päätoimisina asiantuntija-avustajina.
Tämän lisäksi on myös paljon
erilaisia sihteereitä, hallinnollisia avustajia, tiedottajia
ja niin poispäin, jotka kuuluvat tähän
poliittiseen organisaatioon. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan
on esitetty, että näitä poliittisia avustajia
olisi peräti lähes 150 kappaletta. Alun perin
on ollut tarkoitus, silloin kun lainsäädäntöä on
muutettu, että tämä avustajamäärä nimenomaan
poliittisella puolella olisi supistunut ja sitten vastaavasti virkamiesten rooli
olisi vahvistunut, mutta käytännössä siinä kävi
päinvastoin.
Arvoisa puhemies! Silloin, kun poliittinen valmistelu ja objektiivinen
virkamiesvalmistelu menevät sekaisin, on lopputuloksena
huonoa lainsäädäntöä.
Käytännössä, kun ministeriössä lainsäädäntöä valmistellaan,
se pitäisi tapahtua selkeästi ammattitaitoisen
ja osaavan henkilöstön toimesta, joka tekee työtään
virkamiesvastuulla. Käytännössä kuitenkin
on tullut tilanteita, jolloin poliittisin perustein valittu poliittinen
virkamies on tavallaan ryhtynyt sijaistamaan omaa ministeriä ja
ottanut itselleen valmisteluvastuuta, joka tavallaan kuuluu ministerille,
joka nauttii eduskunnan enemmistön luottamusta.
Arvoisa puhemies! Suomessa on yleisesti totuttu luottamaan siihen,
että virkamiesvalmistelu on puolueetonta ja asiantuntevaa.
Nyt on kuitenkin todistettu, että liian usein näin
ei kuitenkaan ole ollut. Kymmenessä vuodessa on poliittisten avustajien
määrä todella 20-kertaistunut, ja julkisuudessa
olleiden tietojen mukaan tämä kehitys alkoi sen
takia, että eräs eduskuntapuolue oli taloudellisesti
ahdingossa ja sen takia haluttiin sitten siirtää näitä puoluevirkamiehiä valtion
organisaatioon. On esitetty jopa lukuja, että tämän järjestelmän
kautta kerätään veronmaksajilta jo 10
miljoonaa euroa piilopuoluetukea, joka siis siirretään
tätä kautta poliittisille puolueille, jotka ovat
saaneet näitä poliittisia virkamiehiä valtion palkkalistoille.
On erittäin hyvä asia, että tähän tarkastusvaliokunnassa
on puututtu, ja toivon mukaan asiasta saadaan laaja julkinen keskustelu,
ja sitten tämä parlamentaarinen työryhmä tulee
puuttumaan näihin epäkohtiin, jotka liittyvät poliittisesti
valittuihin virkailijoihin eri ministeriöissä.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
liittyy Aslak-kuntoutukseen. Siihen on käytetty vuosittain
liki 26 miljoonaa euroa. On käsittämätöntä,
kuinka näin suuri rahasumma on voitu käyttää sellaisiin
tarkoituksiin, joista ei ole saatu varsinaista hyötyä,
joka voitaisiin jollakin tavalla osoittaa — että ne,
jotka ovat tähän Aslak-kuntoutukseen osallistuneet,
olisivat sitten vastaavasti hyötyneet tästä kuntoutuksesta
jollakin tavalla. Oikein hyvä, että tämäkin
asia on otettu esille. Nyt kun eletään niukkoja
taloudellisia aikoja, niin Aslakin kaltaiset järjestelmät
on syytä tarkastella huolella läpi, ja sitä kautta
päästään sitten purkamaan myös näitä tällaisia
taloudellisia menoja.
Rahankäyttöä voidaan suunnata mieluummin sellaisille
henkilöille, jotka aidosti ja oikeasti ovat kuntoutuksen
ja erilaisten muiden terveyspuolen toimenpiteiden tarpeessa. Meillähän
on suuri ongelma se, että 35-vuotiaan työntekijämiehen
keskimääräinen elinikä on 74
vuotta ja samanikäinen johtavassa asemassa oleva mies voi
odottaa elävänsä kuusi vuotta pidempään. Meillä on
suuria eri väestöryhmiin liittyviä terveyseroja,
ja näkisin itse, että kaikki mahdollinen panostus
pitäisi saada ohjattua niihin ryhmiin, joiden terveysasiat
ovat retuperällä. Eli julkisia varoja tulisi suunnata
erityisesti niihin kansalaisryhmiin, jotka eivät ole kattavan
työterveyshuollon palvelujen asiakkaina, ja sitä kautta päästäisiin
puuttumaan niihin terveyseroihin, jotka Suomessa ovat viimeisten
vuosien aikana kasvaneet hälyttävästi,
joten Aslakin kaltaiset rahoitusjärjestelmät olisi
syytä purkaa ja kohdentaa näitäkin varoja
ryhmille, jotka ovat todella näitten terveyspalveluiden
tarpeessa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Viime perjantaina jo tarkastusvaliokunnan
mietintöä pohdittiin hyvinkin seikkaperäisesti,
valiokunnan puheenjohtaja ja muut, mutta voi sanoa, että kertaus
on opintojen äiti.
Tarkastusvaliokunta on tehnyt hyviä huomioita ja kannanottoja.
Puutun ihan lyhyesti sanomalla, että valtiosihteerijärjestelmässä valiokunta
pitää epätyydyttävänä sitä,
että ministeriöissä on yhä muita
poliittisia avustajia valtiosihteerien ja erityisavustajien lisäksi.
Tulee siis tehdä kokonaisarvio ja johtopäätökset
nykyisen järjestelmän toimivuudesta. Tämä on
ihan hyvä asia.
Muutama sana kuntoutuksesta. Hallitusohjelman tavoitteena on
pidentää työuria alusta, keskeltä ja
loppupäästä, siksi kuntoutus on tärkeää työssäjaksamisen
kannalta. On aloja, missä kuntoutus on välttämätöntä,
ja valiokunta on kiinnittänyt oikein huomiota myös
siihen, että nuoret henkilöt tarvitsevat kuntoutusta — eli
mitä varhaisemmassa vaiheessa, sen parempi, ja kustannukset
saattavat jäädä huomattavasti alemmaksi verrattuna
siihen, että kuntoutus otetaan vasta vihoviimeisenä toimintamuotona
käyttöön. Tämä on sekä työntekijöiden
että työnantajien edun mukaista pitkällä juoksulla.
Kuntoutuksesta saatavien tietojen ja vaikuttavuusarvioiden pitäisi olla
käytössä, ja siihen valiokunta on myös
ottanut kantaa.
Erityisopetusta on käsitelty perusteellisesti. Erityisopetukseen
otettujen ja siirrettyjen oppilaiden määrä on
mietinnön mukaan kasvanut huomattavasti, ja vuonna 2010
noin 14 prosenttia oli erityisopettajien osuus perusopetuksen opettajista.
Mahtava määrä. Syitä erityisopetukseen
ovat oppimis-, tarkkaavaisuus- ja lukihäiriöt.
Kouluissa on myös tunne-elämän ongelmia
ja mielenterveysongelmia. Myös syrjäytymisen kokeminen
ja perheolot ja kannustaminen vaikuttavat koulussa viihtymiseen
ja oppimiseen.
Oma lukunsa on vammautuneisuuden perusteella annettava pitkäaikainen
tuki, kehitysviivästymät, liikuntavammat, aivotoiminnan
häiriöt ja niin edelleen. Sitä vastoin
osa-aikaisella erityisopetuksella saadaan lyhyessäkin ajassa
tuloksia. Sain seurata muutamaa ekaluokkalaista, joilla
hyvällä opettamisella saatiin niin sanottu ärrävika
korjatuksi. Ennaltaehkäisyyn tulisi paneutua jo neuvolassa
ennen kuin oppilas aloittaa koulunkäyntinsä, ja
ensimmäisestä luokasta lähtien lapsi
on otettava kokonaisvaltaisesti huomioon. Ei auta, että viimeisillä luokilla
panostetaan erityisopetukseen. Koulunkäynnin on oltava
jokaiselle tasapuolista, niin että lapsi tuntee, että hänestä pidetään,
ja hänelle annetaan oppimisen suhteen mahdollisuus onnistua
jokaisella luokalla.
Lisääntyvä työttömyys
ja toimeentulovaikeudet aiheuttavat perheissä pahaa oloa
sekä vanhempien päihde- ja mielenterveysongelmat,
mitkä heijastuvat myös lapsiin. Koulumaailma on muuttunut.
Erityisopettajista on joillain paikkakunnilla pulaa. Mutta mikä positiivista,
yleinen asenne erityisopetukseen on muuttunut suopeammaksi myös
oppilaiden keskuudessa. Kun puhutaan erityisopetuksesta, myös
kouluterveydenhuollolla, kuraattoreilla ja ammatinvalinnan ja oppilaanohjauksen
henkilöillä on oppilaisiin tärkeä side.
Tarkastusvaliokunta painottaa erityisopetuksen seurantaa sekä mainitsee
erityisopetuksen seurannan ja tilastoinnin puutteiden korjaamisesta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitos tarkastusvaliokunnalle hyvin tehdystä työstä.
Mielestäni valiokunta on puuttunut mietinnössään
tärkeisiin asioihin. Erityisen tyytyväinen olen
siihen, että valiokunta on nostanut esille vaikuttavuuden
arvioinnin puutteet kuntoutuksessa ja erityisopetuksessa. Tässä taloudellisessa
tilanteessa ei ole syytä ylläpitää toimintamuotoja,
joilla ei ole vaikuttavuutta, koska se on usein rahojen hukkaan
heittämistä. Toisaalta, jos esimerkiksi kuntoutukseen
ja erityisopetukseen löytyisivät vaikuttavat toimintamuodot, yhteiskunta
säästäisi todennäköisesti
pitkällä tähtäimellä kymmeniä miljardeja
euroja.
Sekä kuntoutuksessa että erityisopetuksessa on
kysymys ennalta ehkäisevästä toiminnasta. Kuntoutuksella
voidaan ennaltaehkäistä sairauksien pahenemista
ja esimerkiksi liian varhaiselle eläkkeelle jäämistä ja
erityisopetuksella voidaan ennaltaehkäistä nuorten
syrjäytymistä. Mielestäni tarkastusvaliokunta
hyvin tuo esille molempien toimenpiteiden ongelmat, esimerkiksi
väärän ajoituksen ja tutkimustiedon puutteet.
Ensin muutama sana kuntoutuksesta.
Kuntoutuksen merkitystä tuskin kukaan kiistää,
ja sen vaikuttavuudesta on yleisellä tasolla kyllä paljon
tutkimusnäyttöä, mutta kuntoutuksen vaikutuksia
työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiseen
on tutkittu vähemmän ja niissä tutkimuksissa,
joita on tehty, ei kuntoutuksen hyödyistä nykyisillä toimintamalleilla
työurien pidentämiseen ole löydetty selkeää näyttöä,
tai sitten näyttö on aika heikkoa.
Toisaalta yhdyn tarkastusvaliokunnan kuultavina olleiden asiantuntijoiden
näkemyksiin siitä, että nyt tarkastusvaliokunnan
tarkasteluissa oli mukana vain kaksi kuntoutusmuotoa ja sen takia ne
eivät anna riittävää kokonaiskuvaa
kuntoutuksen vaikuttavuudesta työurien jatkamiseen. Ydinkysymyksenä tässä onkin,
onko kuntoutukseen kohdennettuja rahoja käytetty tarkoituksenmukaisella
tavalla, sillä ei-vaikuttavia toimintatapoja ei
ole syytä tukea, ja toisaalta kuntoutukseen tulisi päästä niiden
henkilöiden, jotka siitä todella hyötyvät.
Tutkimus- ja kehittämistyötä tarvitaankin
uusien vaikuttavien kuntoutusmuotojen kehittämiseen.
Tarkastusvaliokunta kiinnitti myös erinomaisesti huomiota
siihen, miten epätasaisesti kuntoutus jakaantuu maan eri
osien välillä. Eniten kuntouttavilla alueilla
kuntoutujia on ollut moninkertaisia määriä vähemmän
aktiivisiin alueisiin verrattuna. Tarkastuskertomuksen mukaan voisi
olettaa, että alueilla, joilla sairastavuus on korkea,
yritettäisiin kuntouttaa mahdollisimman paljon. Kuntoutusmäärien
ja sairastavuuden välillä ei havaittu lainkaan
yhteyttä. Valiokunta toteaakin hyvin, että kuntoutus
on yksi niistä harvoista keinoista, joiden avulla voidaan
vaikuttaa sosioekonomisiin terveyseroihin, ja siksi ei ole hyväksyttävää,
että niillä alueilla, joilla sairastavuus on suurta,
kuntoutukseen ei ohjaudu enemmän henkilöitä.
Yhdyn tarkastusvaliokunnan huomioon myös siitä,
että kuntoutuksen tuloksellisuuden seuranta ei ole ollut
riittävää, kun otetaan huomioon kuntoutusjärjestelmän
merkittävät rahavirrat ja viimeisten hallitusohjelmien
työurien pidentämistavoitteet. Erittäin
huolestuttava on tieto, ettei kuntoutuksen vaikuttavuuden arviointia
voida tehdä, koska kuntoutuksesta ei kerätä vuosittain
kattavaa tietoa. Kuntoutuksen tiedonkeruu on kokonaisuudessaan hajanaista
lukuun ottamatta Kansaneläkelaitoksen ja työeläkelaitosten kuntoutustoimintaa.
Kenelläkään ei siis tällä hetkellä ole
kokonaisvaltaista käsitystä siitä, mitä kuntoutuksen
alueella tapahtuu. Edellisestä kuntoutusselonteostakin
on kulunut jo yli kymmenen vuotta.
Tarkastusvaliokunnan yhteenveto kuntoutuksen tilanteesta on
oikeaan osuva. Kuntoutusjärjestelmämme on sekava,
asiakkaiden siirtely toimijalta toiselle on yleistä, ja
toimijoiden valtasuhteet ovat epäselviä. Siis
kuntoutusjärjestelmämme kokonaiskehittämisellä on
kiire. Vuosina 2014—2015 sosiaali- ja terveysministeriössä tehdään
hallitusohjelmaan sisältyvä monialaisen kuntoutuksen
selvitystyö, johon osallistuvat kaikki tahot, joissa kuntoutusta
koskevia asioita valmistellaan. Toivottavasti tässä yhteydessä korjataan
tarkastusvaliokunnankin esiin tuomat puutteet.
Arvoisa puhemies! Vielä pari sanaa erityisopetuksesta.
Puuttumatta erityisopetuksen lisääntyneen
tarpeen syihin, vaikka se olisi kyllä kaikkein vaikuttavinta
toimintaa, olen huolissani tarkastusvaliokunnan tekemästä huomiosta,
jonka mukaan erityisopetuksen tarpeeseen puututaan liian myöhään,
usein vasta peruskoulun viimeisillä luokilla. Painopisteen
pitäisi siirtyä oppilaiden ongelmien havaitsemiseen
ja tukemiseen jo paljon varhaisemmassa vaiheessa, koska silloin
tehdyillä toimenpiteillä on suurempi vaikuttavuus.
Hyvin järjestetty, tarpeenmukainen, osa-aikainen erityisopetus
maksaa itse itsensä monin verroin takaisin, jos sillä voidaan
estää lapsen ja nuoren normaalilta oppimispolulta
putoaminen.
Huolestuttava on myös tarkastusvaliokunnan havainto
erityisopetuksen merkittävistä kuntakohtaisista
eroista. Toisaalta tutkimusta erityisopetuksen vaikuttavuudesta
tehdään myös liian vähän.
Esteenä täälläkin puolella ovat
tiedonkeruun puutteet erityisopetuksen kohderyhmistä ja heille
tarjotuista tuista.
Olen usein puhunut erityisopetuksen yhteydessä myös
erilaisista oppijoista. Heitä on noin 20 prosenttia kaikista
oppijoista. He eivät ole erityisopetuksen tarpeessa, mutta
he käyttävät erilaisia oppimistyylejä.
Valitettavasti nykyinen opettajakoulutus ei anna riittäviä valmiuksia
erilaisten oppijoiden tunnistamiseen ja heidän opettamiseensa
ja oppimisen tukemiseen oikeilla menetelmillä. Erilaisten
oppijoiden huomioimiseen peruskoulussa olisi syytä paneutua
nykyistä huomattavasti enemmän, koska heistä monet
ovat riskissä pudota normaalilta oppimispolulta peruskoulussa
käytettävien yksipuolisten opetusmenetelmien takia. — Kiitos.
Reijo Tossavainen /ps:
Kunnioitettu herra puhemies! Valtionhallinnossa ja poliittisessa päätöksenteossa
toimitaan liian usein mututuntumalta. Räikein esimerkki
tästä on liki paniikinomaisesti runnottu kunta- ja
sote-sekoilu. Hallitusneuvottelujen aikana päätettiin
tästäkin asiasta lähes yksinomaan mututuntumalta.
Sen jälkeen kolme vuotta on väännetty
hallitusohjelmaan kirjattua kunta- ja sote-uudistusmallia eteenpäin.
Näin on tehty, vaikka en tiedä yhtään hallituksesta
ja hallituspuoleista riippumatonta asiantuntijaa, joka näkisi
esitetyt ratkaisut järkevinä.
Esitetyt ratkaisut eivät ole perusteltuja ensinnäkään
taloudellisesta näkökulmasta. En ole nähnyt
yhtään laskelmaa, joka osoittaisi hankkeen järkeväksi.
On todellakin järkyttävää, että näin isoja
hankkeita viedään eteenpäin tosi huteralta pohjalta,
siis mututuntumalta. Entä alkuperäinen hallinnollinen
tavoite, hallintohimmeleiden yksinkertaistaminen? Siinä on
päädytty aivan päinvastaiseen lopputulokseen,
himmeleiden himmeliin, nykyistä paljon monimutkaisempaan
rakennelmaan.
Kuntia aiotaan panna yhteen, vaikka tilastolliset tosiasiat
todistavat, että pienet kunnat pystyvät tuottamaan
palvelut noin 20 prosenttia halvemmalla per asukas. Isot kunnat
joutuisivat siis karsimaan palveluista, ja karsinnan kohteena olisivat
keskuskaupunkiin liitettyjen maaseutukuntien alueella olevat palvelut.
Kuntaliitokset ikään kuin hyväksyttäisiin
kansanäänestyksillä, joiden lopputuloksen
määräisivät kuntien yhteenlasketut äänet.
Tällöin meneteltäisiin tavalla, joka
on demokratian suoranaista pilkkaa. Tiedän, että vajaan
4 000 asukkaan kotikuntani Savitaipaleen asukkaista vähintään
95 prosenttia kannattaa kuntamme itsenäisyyttä.
Sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä,
jos lappeenrantalaisten niukka enemmistö on liitoksen kannalla.
Arvoisa puhemies! Vielä toinen esimerkki valtionhallinnon
ja päätöksenteon puutteista. Aikoinaan
päätettiin, että oikeuslaitoksemme menoja
karsitaan toimipaikkojen määrää vähentämällä.
Sen jälkeen tehtiin selvitys, joka palveli asetettua tavoitetta.
Ensimmäinen selvitys esitti esimerkiksi Vaasan hovioikeuden
lakkauttamista. Se ei sopinut rkp:läiselle oikeusministerille, joten
hän esitti hovioikeuden lakkauttamista Kuopiosta. No, se
taas ei sopinut eräille muille poliitikoille, joten lopulta
kirves heilahti Kouvolan kohdalla. Sieltä lopetettiin sekä hovi- että hallinto-oikeudet.
Kun olen tutkinut päätösten perusteena
olevia selvityksiä, ne ovat olleet suorastaan tragikoomista
luettavaa. Numeroita ja sanoja on pyöritelty tarkoitushakuisella
tavalla. Säästöt on kyllä tarkkaan
kirjattu, mutta jostakin syystä lisämenot ovat
monilta osin täysin unohtuneet. Vastaavia tapauksia, joissa
ei nähdä kokonaisuutta joko ymmärtämättömyyttään
tai suorastaan tarkoitushakuisesti, olisi vaikka kuinka paljon.
Tämä on todella merkittävä ongelma.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Jälleen kerran tarkastusviraston
kertomus on tuhtia evästä, täyttä asiaa
joka sivu, ja tarkastusvaliokunta on tehnyt erinomaisen mietinnön.
Kaikkinensa tämä järjestelmäuudistus
on ollut hieno, kun VM:stä eduskunnan alaisuuteen tarkastusvirasto
siirrettiin ja perustettiin tämä tarkastusvaliokuntainstituutio.
Käsitellyt kysymykset ovat todellakin ajan hermolta. Olennaisiin
kysymyksiin puututaan ja niitä tarkastellaan.
Puhemies! Tässä on useammassa puheenvuorossa
kiinnitetty huomiota erityisopetukseen, siihen, että selvityksen
mukaan tuki tulee monessa tapauksessa liian myöhään,
kun ollaan jo peruskoulun loppuvaiheessa. Onkin kiinnitettävä huomiota
tulevaan varhaiskasvatuslakiin, joka paraikaa on työn alla.
On äärimmäisen tärkeää,
että voidaan varhain puuttua lapsen elämään
ja näin saada kovaa, tukevaa maata hänen kasvulleen, kasvun
edellytyksiin, ympäristöön. On sikäli huolestuttavaa,
että hallituksen rakennepaketissa on suunnitteilla kelpoisuuksien
alentaminen, joka merkitsisi, että jatkossa päiväkodeissa
voisi olla vähemmän pedagogisen koulutuksen saanutta
väkeä.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto arvioi vuoden 2013
toimintaa koskevassa kertomuksessaan esimerkiksi kuntoutuksen vaikuttavuutta
työurien pidentämiseen, joka on yksi tämän
hallituksen keskeisistä tavoitteista. Tämä on
tärkeää, jotta voidaan arvioida järjestelmän
tuomat hyödyt tai haitat työkyvyn palauttamisessa.
Tarkastusvirasto onkin rajannut käsittelynsä Kelan
TYK- ja Aslak-kuntoutuksiin, jotka ovat ammatillisen ja harkinnanvaraisen
kuntoutuksen toimenpiteitä.
VTV:n kertomuksen mukaan kuntoutuksen hyödyistä ei
ole saatu selkeää näyttöä ja
esimerkiksi Aslak-kursseilla ei ole ollut vaikutusta työurien
pidentämiseen. VTV on nostanut myös esille, että Aslak-kuntoutukseen
on valittu henkilöitä, joilla ei ole ollut välitöntä työkyvyttömyyden
uhkaa, tai että kuntoutuksen kriteerit eivät ole
erityisen tiukkoja. Kuntoutusta tarvitsevat asiakkaat taas ovat
joutuneet järjestelmässä myös eri
tahojen pompoteltaviksi.
Parannettavaa kuntoutuksen vaikuttavuudessa ja oikea-aikaisuudessa
on aivan varmasti. Myös Kelassa on tiedostettu, että esimerkiksi kuntoutusprosessin
kehittäminen ja yhteistyön parantaminen asiakkaan,
työpaikan, työterveyshuollon ja Kelan välillä tehostavat
kuntoutuksen vaikuttavuutta, ja yhteistyötä pyritäänkin
jatkuvasti parantamaan. Vuonna 2016 on tarkoitus ottaa käyttöön
uusi palvelu, jonka tavoitteena on parantaa kuntoutuksen onnistumista
ja joustavoittaa sen sisältöä, jotta
se vastaisi entistä paremmin niin työmarkkinoiden
kuin asiakkaidenkin tarpeisiin. Tämä on tärkeää.
On kuitenkin syytä myös kysyä, onko
kaikki VTV:n tarkastuksessaan esittämä kritiikki
oikeutettua. Kela nimittäin toteaa eduskunnan tarkastusvaliokunnalle
antamassaan lausunnossa, että VTV:n tarkastuskertomus ei
anna tarpeeksi laajaa kokonaiskuvaa kuntoutuksen vaikuttavuudesta
työurien jatkamisessa ja että kertomuksessa on
muun muassa ohitettu Aslak- ja TYK-kuntoutusta koskevien tutkimusten
lisäksi muut tieteelliset tutkimukset, jotka käsittelevät
kuntoutuksen vaikuttavuutta vielä laajemmin. Kela pitää kuitenkin
hyvänä VTV:n ehdotusta laajemman kuntoutusta koskevan
selvityksen tekemisestä. Kelan valtuutettuna minun on helppo
yhtyä tähän ehdotukseen. Vasta laajemman
selvityksen jälkeen voimme tarkasti todeta näiden kuntoutusten
mahdolliset puutteet ja vahvuudet.
Kuntoutuksen tavoitteena on työkyvyn parantaminen.
Kuntoutuksen vaikuttavuutta tulee kuitenkin arvioida myös
laajemmin. Vaikkei kuntoutuksella aina saataisi näkyvää vaikutusta
työkykyyn, on voitu saada aikaan selkeitä muutoksia
elintavoissa, jotka pitkällä aikavälillä tuovat yhteiskunnalle
säästöjä esimerkiksi sairauslomapäivien
vähenemisenä tai elintapasairauksiin puuttumisena.
Itse asiassa olen joskus jopa ajatellut, että Aslak-kuntoutuksia
tulisi järjestää huomattavasti nykyistä varhaisemmassa
iässä. Työuria ja työkykyä pidennetään
nimittäin esimerkiksi oikealla ruokavaliolla, aktiivisella
liikunnalla ja työperäisiä sairauksia
ehkäisemällä. Varhaisella puuttumisella
ja ohjauksella vähennetään kuntoutuksen
tarvetta ja saadaan aikaan pysyvämpiä muutoksia
myöhempää työuraakin palvellen.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia tarkastusvaliokunnalle mietinnöstä.
Haluan nostaa ensimmäisenä esiin taloudenhoidon, mihin
mietinnössä on otettu kantaa ja mihin Valtiontalouden
tarkastusvirasto on ottanut kantaa kattavasti. Nimenomaan tämänhetkisessä talouden
tilanteessa sopii kysyä, missä onkaan se tietoon
perustuva näyttö tai tietoon perustuva käytäntö,
kun tätä paljon puhuttua kestävyysvajettakin
on vuosien kuluessa kertynyt nykyisiin mittoihin asti. Valtiontaloutta
suunniteltaessa on asiantuntijoita kuunneltava, mutta
en oikein jaksa uskoa, että tämä nykytilanne
on mitään suunnitelmavelkataloutta,
ehkä näköalattomuutta enemmänkin.
Siksi tuntuu täysin osuvalta VTV:n havainto: "Tietoon perustuvan
päätöksenteon ideaali ei toteudu tavoitellulla
tavalla." Meillä on tällä hetkellä tilannekuva,
ja siitä tulee seurata päätöksiä.
Olen hivenen eri mieltä VTV:n kanssa siitä, että valtioneuvoston
ohjausjärjestelmät olisivat nimenomaisesti heikkoja
niin sanottujen pirullisten ongelmien ratkaisemiseksi. No, varmasti
sitäkin, mutta enemmän varmasti olemme me ihmiset
ja me päätöksentekijät kuitenkin
näitten ongelmien selättäjiä,
koska olemme näitä myöskin rakentaneet.
Meillä on ohjausjärjestelmiä liikaa talouden
eri portaissa, tai siis kun valtion budjetti kulkee eduskunnasta
kansan tasolle. Byrokratia, hallinnollinen taakka, on yksi iso osa
ongelmaa. Nyt meillä on mielestäni tilanne, että sääntelyllä ei
saada lisäarvoa. Toki kuntien tehtäviä, kuten
on myöskin kertomuksessa tuotu esille, on liikaa tulopohjaan
nähden. Eikä kukaan tietenkään
kiistä sitäkään, etteivätkö kunnat
tee aivan oikeita töitä. Kyse on vain siitä,
kuka nämä tehtävät maksaa ja
millä hinnalla eli minne velkaraha tässä ohjausjärjestelmässä sitten
päätyykään. Tähän
on myös VTV ottanut kantaa.
Arvoisa puhemies! Haluan erityisesti nyt ottaa kantaa maatalouden
hallinnolliseen taakkaan, joka on myös kertomuksessa. Tämä on
tunnustettu ongelma. Se on myös unionin ongelma. Viime
viikolla maa- ja metsätalousvaliokunta järjesti
ansiokkaan ja tavoitteellisen valiokuntaseminaarin otsikolla Maatilayrittäjien
hallinnollisen taakan keventäminen.
EU-politiikan selonteon yhteydessä maa- ja metsätalousvaliokunta
yksiselitteisesti lausui, että sekä kansallisen
että unionin sääntelyn tulee tuottaa
lisäarvoa maa- ja metsätaloudelle. Voidaan aivan
selvästi huomata, että sääntely
on yhteisen maatalouspolitiikan myötä lisääntynyt
ja samalla Suomen maatalouden kannattavuus on koko yhteisen maatalouspolitiikan
ajan heikentynyt. Meillä on aivan liikaa tukimuotoja, ja
parhaillaan on tulossa unionin yhteiseen maatalouspolitiikkaan lisää tukimuotoja.
Nimittäin nyt puhutaan uudesta viherryttämisestä,
jota minä en vastusta, mutta toisaalta meillä on
hyvin kattava ympäristötukijärjestelmä,
ja tämä on sitten uusi tukijärjestelmä edellisten
päälle, ja se tarkoittaa vain uutta tukikaavaketta,
jonka maanviljelijä täyttää,
lisää tehtäviä joko hallintoon
tai maanviljelijälle, molemmille.
Jos puhutaan elintarvikkeista, hyvin tärkeästä asiasta:
Meillä on tällä hetkellä ammattikalastajia vähemmän
kuin on kalastusta hallinnoivia viranomaisia. Suomesta esimerkiksi
kalanjalostuslaitokset ovat lähteneet Ruotsiin meidän
tiukan kansallisen ympäristölainsäädäntömme
vuoksi. Sinänsä se on ihan kunnioitettavaa, mutta
Ruotsi ja Suomi noudattavat ympäristölainsäädäntöä suojellakseen
samaa Itämerta. Eli me olemme tavallaan ulkoistaneet Ruotsiin
tätä ympäristönsuojelulainsäädäntöä sillä seurauksella,
että meillä ei ole kalanjalostusta enää samassa
määrin kuin aiemmin. Tämmöinen
valvonta- ja tarkastuspainotteinen virheitä etsivä negatiivinen
järjestelmä on raskas maataloudellemme. Me todellakin
puhumme jokapäiväisestä leivästä,
ja elintarvikekauppataseemme on miinuksella kolmisen miljardia.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi, kun tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja
on täällä, luon luottavaisen katseeni
häneen. Kertomus otti kantaa hankintalain käytäntöihin.
Aika usein täällä salikeskusteluissa
hankintalain käytänteet ovat nousseet keskusteluun
niin, että julkinen sektori ei ehkä niitä osaa
täysimääräisesti hyödyntää ja kuitenkin
julkinen sektori hankintoineen on merkittävä osa
kansantaloutta. Toivoisin, että tätä keskustelua
jatkettaisiin. Olisiko niin, että tarkastusvaliokunta olisi
se hyvä paikka tutkia hankintalain nykykäytänteitä ja
sen ongelmia ja tulevaisuutta? — Kiitos.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Nyt onkin sitten valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Braxin
vuoro.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Muutamaan täällä käytettyyn
puheenvuoroon vastauksen kaltainen havainto sekä heti tähän
alkuun kiitos käydystä keskustelusta ja saamastamme
palautteesta.
Ensin edustaja Salosen pohdintoihin — näitä oli
muissakin puheenvuoroissa siitä, kuinka tarkastusvirasto
oli tarkastanut kuntoutuksen laajasta kentästä vain
TYK- ja Aslak-kuntoutuksen. Mielestämme aika hyvin tässä mietinnössäkin toimme
sen esiin, että kuntoutusta on toki paljon muutakin, mutta
monet seikat viittaavat siihen, niin kuin sitten sanommekin, että kokonaiskuva on
hajanainen. On syytä olettaa, että siitä — mitä täällä monet
sanoivat — että yksittäisen kuntoutusjakson
jälkeen kuntoutuksessa olleen kokemus on ollut hyvä,
ei välttämättä seuraa niissä seurantatutkimuksissa,
joita on tehty, kuitenkaan työkyvyn kannalta pitkälle
vaikutteista, pysyvämpää vaikutusta.
Minä johdin Suomen ensimmäistä terveysliikuntatoimikuntaa
vuonna 2000, ja Paavo Lipposen hallitus sitten hyväksyi
meidän esityksemme toimenpiteiksi siltä alalta,
ja silloin mekin sivusimme kuntoutusta terveysliikunnan näkökulmasta
näiden täällä mainittujen terveellisten
elämäntapojen näkökulmasta.
Silloin jo oli selvää tietoa siitä, että kuntoutus
pistemäisenä interventiona ihmisen elämään
ei edesauta pysyviin elintapamuutoksiin, ja suosituksemme oli jo
silloin, siis vuonna 2000, että kuntoutuksen pitää olla pitkäkestoisempaa,
uudelleen asiaan palaavaa, saattaen vaihtavaa ja että esimerkiksi
jokaisen kuntoutusjakson jälkeen, kun palataan työpaikalle
tai minne palataankin, täytyy olla hyvin konkreettinen
ohje siitä, missä niitä uusia hankittuja elämäntapoja
voi jatkossa harrastaa — ihan niinkin konkreettisesti,
että missä se jumppa on ja joskus jopa että mitkä kamat
sinne on otettava mukaan, mitä se maksaa — ja
sitten sitä vierellä kulkemista, tukea, vertaistukiryhmiä ja
muita tarvitaan pitkän aikaa. Elämäntapojen
muutos on erittäin pitkä prosessi, ja interventiona,
jos sitä ei kuntoutuksen jälkeen ole, kuntoutus
on hyvin kallis, ja siinä mielessä, vaikka se
on mukavalta tuntuva, niin se ei tosiasiassa ole vaikuttava toimi.
Näin siis vuonna 2000.
Sitten eduskunta käsitteli kuntoutusselontekoa, joka
täälläkin on mainittu monta kertaa. Reilut
kymmenen vuotta sitten osallistuin asian käsittelyyn, ja
jo silloin ne samat havainnot, mitä nyt tarkastusvirasto
ja tarkastusvaliokunta tänään kertoo
tutkimuksen puutteesta, siiloutumisesta, semmoisista yksittäisistä tapahtumista,
joita kukaan ei hallitse, olivat eduskunnan keskeinen viesti sosiaali-
ja terveysministeriölle. Siitä näkökulmasta
me tänään taas, vuonna 2014, olemme lähettämässä samaa
viestiä ja toteamassa, että erityisesti tämä kuntoutusasiain
neuvottelukunta on ollut hyvin passiivinen siihen nähden,
kuinka pitkään näistä asioista
on puhuttu ja kuinka merkittävä rahasumma on kyseessä ja kuinka
paljon itse asiassa huippuammattilaisten osaamista niissä kuntoutuskeskuksissa
olisi ihmisten käytettävissä, jos se
rakenne olisi tehty pitkäjänteisempiin, saattaen
vaihtaen -elämäntapamuutoksiin johtavaksi. On
kyllä sanottava, että koko siinä kirjossa,
mitä tarkastusvaliokunta tällä vaalikaudella
on monia erittäin vaikeita niin sanottuja pirullisia ongelmia
käsitellyt, tämä hakee kyllä jossain
määrin vertaistaan tämän pitkäaikaisen
passiivisuuden ja sen suhteen, että tämä ei
ole mikään uusi tieto. Tämä on
ammattilaisia ja alaa seuranneita poliitikkoja puhuttanut jo pitkään.
Nyt sitten se, että sosiaali- ja terveysministeriö on
luvannut ryhdistäytyä, tehdä hallitusohjelmaankin
kirjatut työt 2014—15, on kyllä paitsi
tervetullutta myös niin sanotusti "jo oli aikakin".
Arvoisa puhemies! Edustaja Mattilalla oli monta Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomuksesta esiin noussutta tärkeää havaintoa.
Puutun niistä vain tähän viimeiseen,
hankintalakiinkin liittyviin ongelmiin, muun muassa siihen, että kunnat
eivät tunne sitä. Hankintalain luullaan vaativan
sen kaltaisia toimintoja, jotka muun muassa johtavat kaukaa ostettuun,
ei lähellä tuotettuun, tai ympäristölle
haitalliseen, ei-ympäristöystävälliseen,
tuotantoon. Tällä puolella osaaminen vaihtelee
kunnissa todella paljon. Liikkeellä on myös vääriä profeettoja,
jotka suoraan sanoen väittävät vääriä asioita
hankinnoista ja tosiasiassa johdattelevat kuntia hankintalain väärään
tulkintaan.
Miksi tarkastusvaliokunta ei avannut tästä asiasta
kuitenkaan jättimäistä tutkimusta tällä kertaa
omassa toiminnassaan, johtuu siitä, että EU:n hankintadirektiivi
on juuri neuvotteluissa ja muuttumassa. Silloin nämä edustaja
Mattilan peräänkuuluttamat toimet on syytä jättää siihen
aikaan, kun ollaan nähty, miten tämän
hankintadirektiivin ja sen Suomessa implementoinnin ja siinä yhteydessä toivottavasti
tehtävän kunnon kuntakierroksen ja koulutuksen
jälkeen asiat ovat, ovatko ne parantuneet vai eivät.
Olen erinäisissä taustakeskusteluissa saanut sen
käsityksen, että työ- ja elinkeinoministeriössä tunnetaan
nämä edustaja Mattilan esiin nostamat huolet hyvin
ja että heillä itsellään on
ainakin ollut suuria odotuksia siitä, että samassa
yhteydessä, kun kotimaista lainsäädäntöä muutetaan,
myös tämä koulutus- ja tietovaje korjataan,
mikä tietysti tässä taloudellisessa tilanteessa
tulee olemaan ihan haastava tehtävä, semmoisen
roadshow’n järjestäminen, että kunnat
oikeasti koulutetaan.
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa ei muuta kuin
mainoskatko vielä, tietoja tulevasta. Täällä mainostettiin
tätä wicked problem, pirullinen ongelma -kenttää,
josta Valtiontalouden tarkastusvirasto tässä nyt
käsiteltävänä olevassa kertomuksessaan
kertoo. Se on kansainvälinen tarkastuksen kentällä käytetty
termi siitä, että meillä tässä maailman
ajassa on poikkeuksellisen paljon ongelmia, jotka ulottuvat hyvin
monelle hallinnon sektorille ja jotka ovat tosiasiassa aika vaikeasti
ratkaistavissa. Ei tarvitse mennä niin jättimäisiin
megaongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen, mutta jos katsotaan tarkastusvaliokunnan
edellistä isoa raporttia sisäilma- ja homeongelmista,
niin nähdään jo, mitä tarkoittaa
ongelma, josta kukaan ei kunnolla ota vastuuta sen takia, että sen
ratkaisu kuuluu niin monelle taholle.
Tästä näkökulmasta tässä mietinnössä jo
sivuttu mutta varsinaisesti muutaman kuukauden sisällä tähän
saliin tuleva tarkastusvaliokunnan kevään ehkä pääteos,
meidän mietintömme lasten ja nuorten syrjäytymisen
torjunnasta, on seuraava tämmöinen monisiiloisen
wicked problemin tarkastusmietintö, jossa yritämme
esittää — ja tiedän jo tässä vaiheessa,
kun asiantuntijakuuleminen on aivan loppusuoralla, että tulemme esittämään — kokonaisvaltaisia,
yli hallintorajojen meneviä näkemyksiä siitä,
miten olemassa olevilla resursseilla, kun niitä käytetään
riittävän ajoissa, saadaan aikaan paljon enemmän
kuin nyt saadaan, kun toiminnat ovat pirstoutuneita ja monesti puututaan
liian myöhään asioihin.
Tämän lisäksi tarkastusvaliokunnasta
tulee touko—kesäkuussa, mahdollisesti siinä vaihteessa,
mietintö, ensimmäinen laatuaan, koskien nyt sitten
tätä Euroopan unionin talouskurin twopack- ja
sixpack-maailmaa. Valtiontalouden tarkastusvirasto tulee tästä lähtien
joka vuosi tekemään erillisen finanssipoliittisen
tarkastuskertomuksen, jossa siis käsitellään
sitä, miten Suomen talous makaa. Tarkastusvaliokunta tulee
tästä lähtien joka vuosi tuomaan tähän
saliin sopivasti ennen edustajien kesälomia näyn
ja näkemyksen siitä, ovatko hallituksen toimenpiteet
riittäviä siihen nähden, mihin Suomi
on sitoutunut taloudenhoidossaan uusissa EU-raameissa. — Kiitoksia.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan tarkastusvaliokunta on tehnyt
hyvää työtä — kiitos
siitä valiokunnalle.
Nostatte esille vuosikertomuksesta kolme tärkeää asiaa:
poliittisen johtamisen ja virkamiesjohtamisen työnjaon
ongelmat, kuntoutuksen työurien pidentäjänä ja
erityisopetuksen vaikuttavuuden. Tarkastusvaliokunta on löytänyt
kertomuksesta tärkeät teemat, joilla jokaisella
on vaikutusta yhteiskuntamme tulevaisuuteen ja hyvinvointiin.
Kun me tiedämme, miksi me teemme päätöksiä ja
mitkä ovat niiden taustat ja vaikutukset, olemme oikealla
tiellä. Ihmisten arkimaailman tunteminen on avainasemassa
päätöksiä ja lakeja säädettäessä.
Säästöt saattavat ajaa meidät
tekemään lainsäädäntöä,
jota on vaikea hyväksyä.
Näin tehtiin mielestäni muun muassa vanhuslain
kohdalla, josta jätettiin puuttumaan se vanhuksille tärkein
eli riittävä hoitohenkilökunnan määrä.
On uskomatonta, että tällä vuosituhannella
hoitajilta odotetaan edelleenkin kutsumusta, suurta venymistä,
ylenpalttista nopeutta ja sitä, että hoitaja kykenee
tekemään työpäivänsä ilman
ruoka-, kahvi- tai jopa vessataukoa. Millaiset tahot ja millainen
poliittinen ohjaus lykkii eteenpäin tällaista
lainsäädäntöä?
Arvoisa herra puhemies! Tarkastuskertomus nostaa esille valtionhallinnon
valtiosihteerijärjestelmän. Valtiosihteerijärjestelmän
tavoite oli selkeyttää ja keventää laajaksi
paisunutta ministerien poliittista avustajakuntaa. Ministeriö on vuosien
saatossa paisunut kuin pullataikina, sillä siellä on
myös muita poliittisia avustajia valtiosihteerien ja erityisavustajien
lisäksi. On aivan itsestään selvää,
että paisunut pullataikina valuu yli kulhon. Jos organisaatio
ei pysy kasassa, työ- ja tehtäväkenttä vaikeutuu
ja johtaminen hankaloituu. Kuka johtaa ja ketä?
Keskushallinnon uudistushanke, KEHU, ja siihen nimetty parlamentaarinen
työryhmä saa mietittäväkseen
kuluvan vuoden aikana hallinnollisen toimintakulttuurin kehittämistä.
Perussuomalaisista parlamentaariseen työryhmään kuuluu
lisäkseni kansanedustaja Kimmo Kivelä.
Yksi hallituksen keskeisimmistä tavoitteista on työurien
pidentäminen ja työllisyysasteen nostaminen. Tarkastuskertomus
nostaa esille yllättävän asian kuntoutuksesta,
jonka me päättäjät, työnantajat
ja myös kuntoutukseen osallistuvat olemme uskoneet olevan
yksi tukimuoto työssäjaksamisessa, työkyvyn
ylläpidossa ja palautumisessa. Aslak-kuntoutuksesta on
täällä puhuttu jo paljon, ja siitä myös
itse hieman tässä puhun.
Tarkastuksessa ei saatu selvää näyttöä kuntoutuksen
hyödyistä työurien pidentämiseen.
Myös kuntoutuksen vaikutuksia työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtymiseen ei tarkastuskertomuksessa havaittu. Kertomus arvioi
Aslak- ja TYK-kuntoutuksen, jotka molemmat ovat ammatillista kuntoutusta.
Aslak-kurssit kyseenalaistetaan toteamalla, että niillä ei
ole ollut vaikutusta. Kuntoutuksen menot valtiolle ovat kuitenkin
noin 140 miljoonaa, joten voimme miettiä ja kysyä, tuleeko
valtion kohdentaa tukea kuntoutukselle, jolla ei olisi nähtävissä vaikuttavuutta.
Arvoisa herra puhemies! Jyväskylän yliopiston
keräämästä tutkimusaineistosta
tarkastusvirasto on löytänyt vastauksia suomalaisten
huonovointisuuteen ja työssäjaksamiseen. Yliopiston tutkimus
nostaa esille elintavat, joista, edustaja Brax, myös äsken
täällä mainitsitte.
Mutta kuka muuttaisi ne ihmisen elintavat? Kyllä se
on ihminen itse, ja yhdeksi lisätavoitteeksi hallitus-
ja säästöohjelmaan sekä rakennepakettiin
ja yleiseen keskusteluun tulisi ottaa suomalaisen elämäntaparemontin
tai elintaparemontin käynnistäminen. Vähemmän
viinaa, mässyy ja rasvaa ja lisää porkkanaa,
liikettä ja lovea eli rakkautta.
Mielenterveysongelmat ovat yksi suuri työkyvyttömyyden
aiheuttaja Suomessa. Syitä tähän mietimme
ja puhumme työhyvinvoinnin kehittämisestä ja
hyvästä johtamisesta. Entä jos me menisimmekin
sinne ihan juureen ja lähtisimme kysymään
ihmiseltä itseltään ja ihminen uskaltaisi
vastata ennen sitä suurta ja pimeää,
mustaa masennusta?
Kuinka voit, sinä työ- ja kotielämän
arjen sankari? Niitä on paljon. Meitä on monta.
Antaako työsi sinulle iloa, tunnetko tekeväsi
tärkeää työtä? Saatko
koskaan kiitosta tekemästäsi työstä, saatko
koskaan kehuja? Onko työpäiväsi fyysisesti
ja psyykkisesti raskas? Onko työpaikalla mukava kaveriporukka,
vai oletko jäänyt ulkopuolelle? Oletko yksin?
Tukeeko työnteko itsetuntoasi, vai joudutko päivittäin
taistelemaan oikeudestasi saada sanoa mielipiteesi? Kuullaanko sinua?
Onko elämä karusellia ja ruuhkavuosissa juoksemista?
Miten sinua voisi auttaa — ja sitten me auttaisimme?
Arvoisa herra puhemies! Nämä ovat niin yksinkertaisia
asioita, vähän liiankin helppoja. Välillä mietin,
että ovatko ne sittenkin vain akuuttia ja kroonista idealismia.
Arvoisa herra puhemies! Vielä yksi asia, mikä nousi
hyvin kertomuksesta esille ja mistä voisi puhua myös
yleisemmin Suomessa, on tavoiteasetanta, tavoitteiden asettaminen.
Välillä tuntuu, että tulostavoitteet
asetetaan liian korkeiksi ja taivasta hakeviksi. Ne eivät
ole realistisia, niiden toteuttaminen on äärettömän
vaikeaa, ja toteutumista ei voida arvioida, kuten arviointikertomuksessakin
mainittiin. Tämähän ei ole vierasta,
tätä tapahtuu ihan niin valtion politiikassa ja eritoten
kuntapolitiikassa mutta myös työelämässä,
jossa monesti asetetaan korkeita tavoitteita ja kärsijinä niiden
tavoitteiden toteuttamisessa ovat sitten työntekijät. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.