Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskustoiminnot
ovat valtion edustajina omilla alueillaan. Hyvä niin. Elyt
ja avit hoitavat entisten lääninhallitusten, työvoimapiirien,
tiepiirien, ympäristökeskusten, te-keskusten tehtäviä.
Hyvä niin.
Lehdistä olemme saaneet lukea, että näiden alueellisten
resurssien määrärahajaossa on epäonnistuttu
aika hankalasti. Toiset joutuvat tekemään irtisanomisia,
toiset elävät aika kissanpäiviä.
Vaikka korjaavia toimenpiteitä, tiedän, on nyt
tehtykin, niin kysyn asianomaiselta ministeriltä:
Miten taloudelliset säästöt ja asiakkaille,
yrityksille, ihmisille tulevat palvelut nyt toimivat ministerin
mielestä? — Ed. Pekkarinen, käsi sydämelle.
Puhemies:
Ministeri Pekkarinen, ja täällä on noudatettu
sitä minuuttia. (Naurua)
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Kanervalle: Olen aina edustaja, ja siitä lähtökohdasta
ensinnäkin voin sanoa, että Turun Sanomien tämänaamuiset
uutiset asiasta eivät nyt pidä ihan paikkaansa.
Ely-keskukseen Turkuun on jo syyskuussa tehdyn päätöksen
mukaan päätetty osoittaa 400 000 euroa, nyt
jo tälle vuodelle vielä lisää.
Kaiken lisäksi meillä on määräaikaisina
palkattu nyt ely-keskuksiin yhteensä tänä vuonna
700 henkeä juuri sen takia, että työttömyystilanne
ja työllisyystilanne eivät ole ollenkaan sitä,
mitä silloin ounasteltiin, ajateltiin, kun ei vielä lamasta
ollut tietoakaan.
On ihan totta, että tämän vuoden
rahanjako eri ely-keskuksiin tapahtui kuitenkin sillä perusteella,
miten se tapahtui viime vuonna, kun nämä virastot
olivat erilliset. Tavallaan se historia, se jakohistoria, tulee
sieltä, ja nyt kyllä seuraavassa, vuodelle 2011
tapahtuvassa jaossa pystytään paremmin ottamaan
huomioon ne todelliset tarpeet. Myönnän, että Varsinais-Suomi
tässä suhteessa ehkä tarvitsee jatkossa
vähän enemmän resursseja.
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Toivon, että olisimme samaa mieltä siitä,
että väliportaan sekamelskasta pitäisi
päästä. Meillä on edelleen siellä toimijoita,
sinänsä erittäin tärkeää tehtävää tekeviä:
maanmittaustoimistoa, metsäkeskusta, riistanhoitopiiriä,
ProAgriaa jne. jne., tärkeitä tahoja. Mutta viranomaisten
koordinaation, ihmisten palvelun ja talouden tehokkuuden ja säästöjen
vinkkelistä pitäisi kyllä päästä,
ministeri Pekkarinen — toivon taas, että olemme
samaa mieltä — eteenpäin. Ja kysyn jatkoksi
vielä:
Milloin voisimme ajatella, että valtion väliportaan
hallinnon ja maakunnan hallinnon välillä päästäisiin
myöskin koordinoimaan vähän tehtäviä ja
parantamaan hallinnon tehokkuutta myöskin väliportaassa
Suomessa?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Kanerva, me emme aika-naan
silloin päässeet yhteisymmärrykseen maakuntahallinnosta,
maakuntaitsehallinnosta, ja meille syntyi järjestelmä,
mikä nyt on voimassa. Ja sen järjestelmän
idea on se, että aluetasolla maakuntien liitot kokoavat
ja jäsentävät maakunnan väen
tahdon. Maakuntien liitot päättävät strategiasta,
mihin rahat laitetaan, ja sitten sillä samalla alueella
olevien keskeisten valtion viranomaisten, joista keskeisin on ely-virasto,
tehtävä on olla resursoimassa niitä maakunnan
strategian mukaisia hankkeita. Näinhän tämä toimii
tällä hetkellä.
Pitäisikö vielä enemmän
koota valtion aluehallintoa? Jos ajattelisin, että minulla
olisi vihollisia tässä eduskunnassa — minulla
on vain ystäviä, mutta jos olisi jostain syystä — niin
tämmöiselle viholliselle saattaisin toivoa, että seuraavakin
hallitus jatkaisi näin rajuja hallinnon remontteja. Mutta
hyviä ystäviäni ajatellessani ajattelen,
että nyt kannattaisi vähäksi aikaa jäädyttää tämä väliportaan
hallinnon jatkuva uudistaminen.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatithan ystävällisesti
neuvoivat teitä, että tähän
uudistukseen, tällaiseen sekamelskaan, ei pidä mennä,
koska se ei ole kansalaisten eikä yrittäjien etu.
Ja ministeri mainitsikin, että on 700 ihmistä tullut
lisää. Siellä on kai nyt sitten lähes
1 000 ihmistä, jotka pyörittävät
tätä EU-rahan jakoa Suomessa. Nämä rahathan
on tarkoitettu maakuntien elinkeinojen ja ihmisten työpaikkojen
kehittämiseen eikä siihen, että sinne
palkataan tuottavuusohjelman sijasta EU-rahoilla virkamiehiä.
Nyt väitetään näistä keskuksista,
että 40 prosenttia menee tämän byrokratian pyörittämiseen,
tästä 100 prosentista EU-tukia, ja sitten tämä 60
prosenttia jää tähän, mihin
ne rahat on tarkoitettu.
Suomessa on kehitetty tällainen ihmeellinen järjestelmä,
jossa samaa asiaa päätetään
moneen kertaan ja siellä maakunnissa ylitarkastajat ja muut
palttoo auki kulkevat kadulla ja ottavat vastaan näitä pyyntöjä,
että tehkää ihmeessä päätöksiä.
Miksi päätökset viipyvät,
ja miksi näitä rahoja on tällä tavoin
käytetty?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, ei se ely-keskushallinto
tällä hetkellä ole sekava. Se oli, ed.
Skinnari. Meillä toimi samalla alueella rinta rinnan monta
eri valtion viranomaista hoitaen osin päällekkäisiä tehtäviä,
ed. Skinnari. Tämän me olemme nyt poistaneet rakentamalla
tällaisen yhden yhteisen ely-hallinnon. Voi olla, että siellä on,
ja varmastikin on vielä erilaisia kytköjä.
Niiden poistaminen on tärkeä asia, sitä työtä tehdään. Tällä me
saamme erittäin merkittäviä tuottavuussäästöjä,
jotka pitää laittaa itse siihen toimintaan, siihen,
että niille yrittäjille, elinkeinoelämälle
ja työttömille pystytään rakentamaan
palveluja ja rahoittamaan niitä palveluja. Siihen sitä rahaa tarvitaan
eikä sen byrokratian pyörittämiseen. Byrokratiasta
aina pois silloin, kun sitä voidaan ottaa.
Mitä tulee EU-byrokratiaan ja EU-ohjelmiin, myönnän:
siellä on sitä byrokratiaa ollut siitä lähtien,
kun aikanaan liityttiin. Mutta jos ed. Skinnari tarkoittaa sitä,
että se olisi lisääntynyt, ei näin.
Sitäkin on kyetty nyt hoitamaan niin, että ainakin
pystytään käyttämään
kaikki ne rahat, mitkä EU meille antaa. Joskus aikaisemmilla kausilla,
ed. Skinnari, (Puhemies: Minuutti!) kymmeniä miljoonia
euroja on jäänyt käyttämättä,
kun byrokratia ei ole toiminut.
Puhemies:
Ministeri Pekkarinen, ainoa vihollisenne täällä lienee
kello. (Naurua)
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On hyvä jatkaa tästä samasta
tematiikasta, elikkä kun hallituksella on ohjelmassaan
erittäin vahvat linjaukset alueiden kehittämisestä,
yksi tärkeä elementti tässä alueiden
ja maakuntien kehittämisessä on maakuntakaava.
Ministeri Vapaavuori, te kohtelitte Etelä-Savon yksimielistä maakuntakaavaa,
joka tehtiin yhdessä ympäristöministeriön
kanssa, erittäin kaltoin. Pyyhitte kuudesta kehitettävästä kauppa-alueesta
pois neljä. Tähän samaan yksimielisyyteen
ovat yhtyneet myöskin kokoomuksen maakunnan kelpo edustajat.
Ministeri Vapaavuori:
Pyyhittekö te nyt kokoomuslaisten kollegoidenkin mielipiteillä pöytää,
vai onko niin, että te ja kokoomus ette haluakaan aidosti
toteuttaa hallitusohjelmaa ja antaa niitä edellytyksiä,
mistä äsken juuri keskusteltiin, maakuntien kehittämiseen?
(Eduskunnasta: Hyvä kysymys!)
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Järjestelmässämme
ympäristöministeriö vahvistaa maakuntakaavat.
Järjestelmässämme meillä ei
ole oikeutta ottaa kantaa siihen, onko maakuntakaava hyvä vai
huono. Lain mukaan meidän on vahvistettava kaava, jos se
on lainmukainen, ja meidän on jätettävä se
vahvistamatta, jos se ei ole lainmukainen. Tältä osin
ainoa, mitä olen tehnyt: olen tulkinnut tämän
salin, Suomen eduskunnan, säätämää maakäyttö-
ja rakennuslakia ja sen nojalla jättänyt vahvistamatta ne
kohdat siitä maakuntakaavasta, jotka ovat lainvastaisia.
Voisin kysyä ed. Lepältä, oletteko sitä mieltä,
että minun virkavalan vannoneena ministerinä pitäisi
jättää noudattamatta lakia sen takia,
että Etelä-Savon maakunnassa on tehty tietyntyyppinen
maakuntakaava.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Vapaavuori, te totesitte, että te
olette "tulkinnut", mistä voidaan tehdä johtopäätös,
että se tulkinta on ollut myös poliittinen tulkinta.
Ja se ei ole silloin suhteessa siihen, mitä hallitus yleensä on
asettanut tavoitteekseen alueiden kehittämisessä ja
mitä me kaikki eteläsavolaiset kansanedustajat
olemme halunneet ja jokainen eteläsavolainen on halunnut
yksimielisesti ottaa käsittelyyn. Etelä-Savo on
menettänyt erittäin paljon väkeään.
Se on menettänyt erittäin paljon valtiollisia
työpaikkoja. Nyt kun me itse haluamme kehittää voimakkaasti
aluetta, te ette anna siihen mahdollisuuksia.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Valtaosa kaikista niistä päätöksistä, mitä hallitus
tekee tai mitä yksittäiset ministerit tekevät,
on siinä mielessä poliittisia, että niistä ei voi
valittaa — kuin ehkä jonkun muotovirheen perusteella — valtaosa,
melkein kaikki. On itse asiassa hyvin poikkeuksellista, että jostakin
ministerin tai hallituksen päätöksestä voidaan
suoraan valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Maakuntakaavojen
vahvistamisesta voidaan valittaa, mikä suomeksi sanottuna
tarkoittaa sitä, että kysymys on juridiikasta
eikä politiikasta. On totta, että minä virkamiesteni
kanssa olen tulkinnut lainsäädäntöä,
mutta tähän liittyy merkittävä oikeussuojakeino.
Jos korkein hallinto-oikeus katsoo, että olen tulkinnut
väärin, niin silloin se päätös
muuttuu. Näin tämä menee, ja te tiedätte sen
varsin hyvin. Sen takia en pidä kovinkaan reiluna sitä,
että te väitätte asiaa poliittiseksi,
kun se on kuitenkin juridinen, minkä hyvin tiedätte.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin Etelä-Savon maakunnassa
on aikamoinen pettymys tämän ministerin päätöksen johdosta,
koska kyseessä todellakin oli yksimielinen maakuntavaltuuston
päätös ja takana oli ajatus siitä,
että omaehtoisesti saisimme kehittää aluetta
ja luoda uusia työpaikkoja. Kun tällä hetkellä kovasti
huudetaan alueellistamisen ja muun perään, niin
ehkä pikemminkin juuri lähtisimme itse kehittämään
maakuntaa ja sitä kautta luomaan uusia työpaikkoja.
Kysyisinkin nyt, koska päätöksenne perustui
tähän maankäyttö- ja rakennuslakiin
sekä vallitseviin alueidenkäyttötavoitteisiin:
Olisiko tarvetta joiltakin osin tehdä muutoksia tähän
lakiin tai näihin tavoitteisiin, jotta me voisimme mahdollistaa
paremmin tämmöisen omaehtoisen työpaikkojen
synnyn myös tuonne maakuntiin?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Nähdäkseni yksi selkeä puute
olemassa olevassa lainsäädännössä on
se, että ikään kuin kaikkia suuryksiköitä kohdellaan
samalla lailla riippumatta siitä, kuinka isoja ne ovat.
Jos ne menevät tämän rajan 2 000
yli, niin olkoot niitä sitten 5 000, 10 000,
20 000, 100 000 tai 200 000, siihen joudutaan
suhtautumaan samalla lailla maakuntakaavoituksessa. Sen takia tarkoituksena
on vielä tämän syksyn aikana tuoda eduskunnalle
esitys maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta,
jossa yhtenä ajatuksena on nimenomaan se, että maakuntakaavoituksessa osoitettaisiin
myös näitten suuryksiköitten mitoitus.
Silloin on isompi liikkumavara sen suhteen, että ehkä 10 000
tai 20 000 mahtuisi jonnekin mutta 200 000 ei.
Ja nyt tässä vallitsevassa järjestelmässä ikään
kuin joudutaan hylkäämään nämä kaikki
vaihtoehdot, jos ne vaan menevät sen tietyn rajan yli.
Siinä mielessä on tarkoitus antaa eduskunnalle
mahdollisuus laajemminkin keskustella tästä teemasta
vielä tämän syksyn aikana.