3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kiinteistöverolain
13 §:n muuttamisesta
Kauko Tuupainen /ps:
Kiitoksia, arvoisa puhemies, tästä hiljentymiskehotuksesta. — Perussuomalaiset
valtiovarainvaliokunnassa olivat hyvin nihkeitä eli kriittisiä kiinteistöverolain
hyväksymisen puolesta, ja niin kuin äsken näimme, hävisimme
tässä salissa niukasti niille ryhmille, jotka
haluavat kiinteistöverolain avulla kurittaa tämän
maan köyhää kansaa ja varsinkin eläkeläisiä ja
veteraaniasunnoissa asuvia. Tämän vuoksi, arvoisa
puhemies, koska tämä muutos on osa hylkäysesitystämme,
jonka teimme tässä salissa, emme voi tätäkään
tietenkään jatkossa kannattaa, ja tämän
teille tietoon saatan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! On helppoa mutta samalla demagogista nähdä erilaiset
verot vain maamme köyhän kansan kurittamisena.
Kiinteistöveroa kansalaiset vieroksuvat, perintöveroa
kansalaiset vieroksuvat, arvonlisäveroa kansalaiset vieroksuvat,
ansiotuloveroa kansalaiset vieroksuvat ja niin edelleen. Mutta kaikkia
niitä palveluja ja etuuksia, mitä veroilla rahoitetaan,
kyllä luonnollisesti kannatetaan.
Minun mielestäni verotusta pitäisi tarkastella nimenomaan
siinä valossa, miten verorakenne ja verojärjestelmä olisi
sellainen, että se tukisi talouden kasvua, tukisi työllisyyttä tai
ainakin mahdollisimman vähän haittaisi talouden
kasvua. Ja kun tätä on arvioitu, niin on aika
laaja yksimielisyys asiantuntijoiden keskuudessa ihan globaalisti,
että nimenomaan työntekoon ja yrittämiseen
kohdistuvat verot ovat talouden kasvun kannalta kaikkein haitallisimpia.
Sen takia työntekoon ja yrittämiseen kohdistuvia
veroja tulisi mieluumminkin pyrkiä alentamaan kuin kiristämään,
mutta se tarkoittaa sitä, kun tässä salissa
ei ole valmiutta riittäviin valtiontalouden säästöihin,
että joudumme muiden verojen kohdalla olemaan valmiimpia
korotuksiin, ja kiinteistövero on yksi näistä.
Kiinteistövero on myös siinä mielessä verotuskohteena
aika luonteva, että sen kohdalla ei ole riskiä,
toisin kuin esimerkiksi pääomien kohdalla, että kiinteistöt
siirrettäisiin maamme rajojen ulkopuolelle siellä verotettaviksi.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Omistettu koti on ihmiselle tärkeä,
koti on hyvä paikka, ja sen takia hieman kummeksun sitä,
että pienomistuksen ystävänä esiintyvä kokoomus
nyt suuntaa politiikkansa kärjen siihen, että omistettua
kotia, josta on maksettu siis asunnon hinta, leimaverot, varainsiirtoverot,
moneen kertaan sitten vielä rasitetaan. Ilmeisesti hallitus
on hoitanut talouspolitiikkansa niin huonosti, että ei
ole saanut yksimielisiä esityksiä tänne,
kun näkyy olevan semmoinen kokoomuksen ja sosialidemokraattien
nokittelu. Se alkaa täällä salissa ja
jatkuu A-talkissa, ja ilmeisesti vaaleihin asti tämmöistä näennäissumuverhoharhautusta
ollaan tekemässä. Kaiken tämän tuloksena
kansa maksaa suurempaa kiinteistöveroa.
Pentti Kettunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Edustaja Zyskowiczin puheenvuorosta kuulsi se
suuren rahan kokoomuksen linja: pienomistusta ja pienyrittäjiä ja
pieneläjiä täytyy lyödä niin
kuin vierasta sikaa, mutta suurta rahaa ja rikkaita täytyy
suojella ja varjella. Tämä on se kokoomuksen linja,
ja tähän tämä valtakunta tulee
vielä kompastumaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaisten on helppo arvostella
nyt kiinteistöveroa ja arvostella kaikkia muitakin veroja,
kun ne ovat esillä. Kuitenkin pitäisi mennä sillä tavoin
perusteisiin, että myönnettäisiin, että viime
kädessä kaikki taloudellinen hyvinvointi perustuu
työntekoon ja yrittäjyyteen — viime kädessä kaikki
taloudellinen hyvinvointi perustuu työntekoon ja yrittäjyyteen.
Sen vuoksi verorakenteessa ja verojärjestelmässä pitäisi
pyrkiä siihen, että työntekoa ja yrittäjyyttä pyritään
suosimaan ja kannustamaan. Verotus on tietysti keino, jolla osa
työnteon ja yrittäjyyden hedelmistä voidaan
ja tuleekin käyttää yhteiseksi hyväksi,
mutta ei tämä maa sillä nouse, että työntekoa
ja yrittäjyyttä verotetaan, vaan niitä pitää suosia,
ja se tarkoittaa sitä, että silloin joudumme verotusta
suuntaamaan enemmän muualle kuin työntekoon ja
yrittäjyyteen.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on ihan arvokas keskustelu
verotuksen rakenteesta, mutta siitä rakenteesta ja sen
muutoksista äänestimme juuri äsken. Tämä hallituksen
esitys korjaa erheen, joka tuon äsken hyväksytyn
esityksen osalta olisi tullut ensi vuodelle voimaan. Nyt on kysymys siitä,
voiko kesämökkien kiinteistövero vaihdella
samalla välillä kuin kunnan yleinen kiinteistövero.
Tällä esityksellä ei muuteta verotuksen
rakennetta, mutta jos tätä esitystä ei
hyväksytä, kunnissa joudutaan ongelmiin, joiden
perusteella osa jo säädetyistä ensi vuoden
kiinteistöveroista on ristiriidassa lain kanssa. Todella
toivoisin, edustajat Soini, Tuupainen ja Lindström, että perussuomalaisissa
miettisitte, haluatteko te vaikeuttaa kuntien elämää ja
ikään kuin tukkia tämän joustovaran,
mikä johtaisi mahdottomaan tilanteeseen. Käydään
tämä perustekeskustelu ihan erikseen. Siitä voidaan
puhua, mutta älkää, hyvät edustajakollegat,
vaikeuttako kuntien elämää vastustamalla
tätä esitystä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä tilanteessa, jossa
todella maa järisee ja koko sosiaalinen turvallisuus on myös
uhattuna massatyöttömyyden ja perheiden ahdingossa,
pitää veronmaksukyvyn olla perustana, kun myös
meidän hyvinvointivaltiomme perustaa pidetään
yllä, eikä sen kokoomuksen ja Libera-ajatushautomon
tavan, että työmarkkinat alas, sanelut työpaikoille,
hyvinvointivaltio alas ja sanelujärjestelmä tilalle.
Kannustavuutta tarvitaan, sitä tarvitaan monessa, mutta
ennen kaikkea niille ihmisille, jotka elävät köyhyysrajalla,
joita rangaistaan siitä, että he yrittävät
hankkia pikkuisenkin rahaa. Nythän tuli tämä 300
euron etuoikeuttaminen. Pitää olla enemmän
tätä kannustavuutta niille yli miljoonalle suomalaiselle,
jotka elävät köyhyysrajalla, 130 000
lapsiköyhän Suomessa. Eli meidän pitää myös
katsoa, mihin me suuntaamme yhteiskunnan voimavaroja, ei haulikolla
ampuen rikkaille ja varakkaille vaan nimenomaan enemmän
tarpeeseen perustuvalla tavalla.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Katajalle totean, että koko
tämä kiinteistöverolain hyväksyminen, mikä äsken
tehtiin, oli virhe. Se, että sen valmistelussa on vielä tehty
virheitä, on vielä suurempi virhe.
Ja edustaja Zyskowicz, työtä ja yrittämistä: Isävainaani
ja minä teimme työtä aikamme, minäkin
yli 43 vuotta. Saimme sen verran lainoja lyhennettyä ja
korkoja maksettua ja arvonlisäveroa maksettua näistä rakennustarpeista,
että kumpikin sai aikaiseksi a) ostaa tontin ja b) rakentaa sen
päälle omakotitalon. Eli tämän
päivän eläkeläiset ovat kyllä tätä Suomen
hyvyyttä edesauttaneet, eli olemme maksaneet mielestäni
ihan riittävästi veroja. Tämän
vuoksi valtiovarainvaliokunnassa ja tässä salissa
me perussuomalaiset olimme sitä mieltä, että koko
tämä vero, kiinteistöverolaki, oli suuri
virhe, kun se täällä hyväksyttiin.
Ja nyt kun korjataan virheitä, niin eikö sekin ole
tavallaan virhe?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäelle ensinnäkin
haluan todeta, että kokoomukselle hyvinvointivaltio on
tärkeä, me haluamme pitää sen
rakenteista huolta. Se näkyy Euroopassa sillä tavalla,
että Saksassa ja Ruotsissa on porvarilliset hallitukset,
niissä ihmiset ovat töissä, hyvinvointi
on turvattu. Sen sijaan ennen finanssikriisin alkua meillä olivat
sosialistihallitukset Kreikassa, Espanjassa ja Portugalissa, ja
näissä maissa hyvinvointiyhteiskuntaa ei ole kovin
hyvin turvattu.
Mitä tulee edustaja Soinin väitteeseen siitä, että me
olemme kiinnostuneita pienomistajista, kokoomus arvostaa sitä,
että jokainen hankkii itselleen oman asunnon, säästää sitä varten
ja asuu omassa mökissään, se on meille
erittäin tärkeätä, mutta Suomessa
kiinteistövero on kansainvälisesti katsottuna
erittäin maltillinen, se meidän kaikkien pitää ymmärtää,
ja siitä syystä se, että yritetään
kiinteistöveroja saada eurooppalaiselle tasolle, on sinänsä lähtökohtaisesti
perusteltua.
Tärkeätä kokoomukselle on myöskin
se, että oman asunnon kiinteistövero on huomattavasti alhaisempi
kuin sen maapohjan verotus. Ja nyt viimeisessäkin hallituksen
esityksessä, joka hyväksyttiin pari viikkoa sitten,
sen oman asunnon veron korotus oli huomattavasti pienempi kuin sen
maapohjan veron korotus kiinteistöverotuksessa, koska meillä asuminen
oli tässäkin ratkaisussa hyvin tärkeätä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On todella näin, että asumiskustannukset
ovat erittäin korkeat, ja pitää myöskin
seurata kiinteistöverossa, että se ei kohdistu kohtuuttomasti
vanhoihin rintamaveteraanitaloihin ynnä muihin pienituloisten
eläkeläisten perheiden asuntoihin asuntojen arvojen
kautta. Mutta se on totta, että varallisuutta nimenomaan
pitäisi päästä enemmän
myös nyt tässä tilanteessa verottamaan.
Sanoisin vain tästä Ruotsin esimerkistä,
että entisen porvarihallituksen valtiovarainministerin
Borgin aikana, joka on teidän turvanne, Ruotsissa nimenomaan
löydettiin peruskoulun tuhoamiseen tapoja, ja nyt on huoli
koko koulujärjestelmästä, yksityiset
terveysfirmat ovat jyllänneet. Katsomus tähän
euroalueen ulkopuolelta on Suomea ennen neuvonut suurempaan yhteisvastuuseen
eteläisten euromaiden veloista eli sinnikkäästi
taistellut viimeiseen suomalaiseen veronmaksajaan asti, tähänkin
saakka varmasti. Eli toivotaan, että ei ihan kaikkea niitä oppeja
Suomeen ujuteta.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua kuunnellessa joskus
tulee mieleen, että fokus on kadoksissa totaalisesti.
Mutta tähän tiettyyn esitykseen. Edustaja
Kataja sanoi hyvin sen, mistä tässä on
kysymys. Me saamme yhdestä korjausesityksestä aikaan
ihan valtavan yhteiskunnallisen keskustelun, mikä on loistavaa
sinänsä, mutta jos mietitään,
mistä tässä on kysymys: Edustaja Tuupainen
sanoi, että ensin tehtiin virhe ja tässä korjataan
nyt virhettä, mikä on sinänsä virhe.
Täytyy sanoa, että edustaja Tuupaisen logiikka
on erikoinen, koska jos me korjaamme nyt virheen, niin eikö se
ole pienempi virhe silloin? Olisi hyvä, että perussuomalaiset
liittyisivät tähän rintamaan tarjoten
myös kunnille sen mahdollisuuden, mikä niillä tänä päivänä on
liikkumavaraltaan vapaa-ajanasuntojen suhteen. Tämä turvaa
sen. Olkaa kuntien puolella ja tarjotkaa niille mahdollisuus.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jokohan tämä asia on riittävästi
tullut läpivalaistua? Näyttäisi siltä.
Mennään puhujalistaan.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Jos vielä siis tiivistän
sen, mistä tässä esityksessä on kyse.
Kiinteistöverossa on kolme liikkuvaa osaa: yleinen kiinteistövero,
vakituisten asuntojen kiinteistövero ja mökkien
kiinteistövero. Nyt tässä äsken
eduskunnan enemmistön hyväksymässä esityksessä kävi
sellainen virhe, että kesämökkien kiinteistövero
on sallittu tietylle välille, sitten on aukko ja sitten
se voidaan taas sitoa korkeampaan yleiseen kiinteistöveroon.
Nyt osa kunnista on äsken hyväksytyn esityksen
mukaan tuolla kielletyllä alueella, ja tällä esityksellä on vain
tarkoitus korjata se, että myös tuo kielletty väli
kiinteistöveron tasossa olisi sallittu jatkossa. Jos tätä ei
hyväksyttäisi, moni kunta joutuisi ikään
kuin ristiriitatilanteeseen ensi vuonna määrätyille
kiinteistöveroille ja lain sallimille kiinteistöveroille,
ja tätä tuskin perussuomalaisetkaan haluavat.
Tätä vaihteluväliä tässä ei
muuteta, vaan sallitaan yksi osa siitä vaihteluvälistä myös,
niin kuin tarkoituksenmukaista on.
Ymmärrän varsin hyvin nämä verorakenteeseen
liittyvät huolet, joista tosin juuri äsken äänestimme
ja eduskunnan tahto tuli siltä osin selväksi.
Mutta toivon, että perussuomalaiset eivät ehdoin
tahdoin vastusta tätä esitystä ja hankaloita
kuntien elämää, aiheuta uusia päätöksiä,
jotka siellä on jo ensi vuoden veroprosenttien osalta tehty,
tai sitä, että kunnat toimivat jatkossa lainvastaisesti.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Lähtökohtahan on se, että vapaa-ajankiinteistö ei
ole asuinkiinteistö sillä tavalla, että sitä verotettaisiin
alemman verokannan mukaisesti. Siitä syystä sitä verotetaan
maapohjaa vastaavan kiinteistöveroprosentin mukaisesti,
jonne kuuluvat sitten myöskin teollisuuskiinteistöt
ja muut rakennukset.
Aikanaan, kun kiinteistöverolaki säädettiin, katsottiin,
että on kohtuullista, että jos kesämökeille
laitetaan erillinen vero, niin niillä voi olla oma prosentti,
mutta kuitenkin pitää pitää huolta siitä,
että se ei ole huomattavasti korkeampi kuin asuinkiinteistöjen
osalta. Silloin katsottiin, että 0,6 prosenttiyksikköä on
sellainen kohtuullinen ero, mikä se kaiken kaikkiaan voi
olla, jotta ei ole näin, että kunnassa pidetään
kiinteistöveroprosentti kauhean pienenä, mutta
vapaa-ajan kiinteistön omistajalle laitetaan kaikkein maksimaalisin
vero. Tällä tavalla ne, joilla ei ole äänioikeutta
kunnassa, joutuisivat suuriksi veronmaksajiksi, kun omia veronmaksajia
suosittaisiin. Tässä on pikkuisen jonkin verran
myöskin yhdenvertaisuusperiaatteesta kysymys ja sen sovelta-misesta.
Nyt oikeastaan vain pyritään selkiyttämään tässä hallituksen
esityksessä se, että tietysti aina kuitenkin se
vero voi olla sen yleisen kiinteistöveroprosentin mukainen,
mikä vapaa-ajan kiinteistölle asetetaan. Aikaisemmassa
versiossa oli aivan turhaan laitettu yksi lisälause, joka
sotki tämän tilanteen. Nyt tavallaan palataan
normaaliin järjestykseen, mikä aikaisemminkin
on ollut kiinteistöveron osalta, eli joko yleinen kiinteistöveroprosentti
tai sitten max 0,6 prosenttia enemmän kuin se on tavallisissa
asuinkiinteistöissä. Tällä tavalla
voidaan sanoa, että kyetään turvaamaan
myöskin mökkiläisten asema kohtuullisella
tavalla.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Tasan vuosi sitten tässä salissa
keskusteltiin kiinteistöverojen korotuksista. Tuolloin verojaoston
puheenjohtaja Sampsa Kataja kokoomuksesta paljasti hallituksen ja
kokoomuksen suunnitelmat: hallituksella on tarkoitus moninkertaistaa
kiinteistöveroja. Tämä tarkoittaa sitä,
että asumisen kustannuksiin on tulossa merkittävä kiristys,
joka heijastuu suoraan kaikkien omistus- ja vuokra-asujien talouteen.
Olen aina ollut sitä mieltä, että verot
pitää määrätä kansalaisen
maksukyvyn mukaan, joten en ole valmis nielemään
tätä kiinteistöveron korotusesitystä,
jota nyt käsittelemme. Vuosi sitten täällä kerrottiin
jopa, kuinka kiinteistövero koetaan harmittavaksi veroksi
sen tähden, että se vero maksetaan erillisellä laskulla,
ikään kuin ihmiset eivät osaisi lukea
verotuspäätöksiä, johon on pistetty
kaikki ansiotuloverot, pääomatuloverot, kunnallisverot,
kirkollisverot, Yle-verot ynnä muut vastaavat, ja sitten
sinne olisi piilotettu se kiinteistövero, ja sitä ei
tarvitsisi sitten maksaa erillisellä laskulla.
Arvoisa puhemies! Kiinteistöveroa ei ole alun perin
tarkoitettu kuntien talouden paikkaajaksi. On tarkoitus, että kuntalaiset
maksavat kunnallisveroa, ja kiinteistöveroa ei ole tarkoitettu
kuntien talouden paikkaamiseksi. Nyt kun hallitus on leikannut kaikilta
kunnilta valtionosuuksia viimeisten vuosien aikana, niin on selvää,
että kunnilla on sitten heikompi tilanne, ja sitä heikkoa taloustilannetta
paikataan korottamalla kunnallisveroprosentteja ja nyt myös
näitä kiinteistöveroprosentteja merkittävällä tavalla.
Kysymys ei ole pelkästään kiinteistöveroprosentin
korottamisesta, tätä ennen on korotettu näitä kiinteistöjen
verotusarvoja merkittävällä tavalla.
Arvoisa puhemies! Muutama päivä sitten sain kansalaispalautetta
kiinteistöverojen korotuksista. Kansalainen ihmettelee,
suora sitaatti: "Kyllä tällä keinoin
saadaan maaseutu tyhjäksi, kun talon myyntiarvo laskee
yhä kovempaa vauhtia samalla verotuksen kiristyessä."
Hän lähetti sitten minulle kiinteistön
verotusarvosta laskelmat, ja siinä laskelmassa, jonka hän
minulle lähetti, selvästi kerrotaan jo nykyisistä korotuksista.
Verotusarvot ovat nousseet yli 30 prosenttia vuodesta 2013 vuoteen
2014.
Kun mietitään sitä, että kaikki
asumisen kustannukset, elämisen kustannukset ovat nousseet merkittävällä tavalla
ja vielä, kun nämä viimeisimmät
korotukset tulevat voimaan, niin ei ihmisillä ole kohta
enää varaa asua. On paljon pienituloisia kansalaisia,
eläkeläisiä erityisesti, samaten työttömiä ja
opiskelijoita, jotka joutuvat maksamaan tätä ylimääräistä kiinteistöveroa,
vaikka heillä ei olisi maksukykyä.
Arvoisa puhemies! Suomen Omakotiliitto on laskelmissaan myös
päätynyt siihen, että vakituisen asunnon
kiinteistövero nousee 38 kunnassa keskimäärin
12, jopa 16 prosenttia, mikäli näitä alarajoja
nostetaan esitetyllä tavalla. Olen tyytyväinen
siihen, että perussuomalaisten edustajat ovat esittäneet,
että hallituksen kohtuuton esitys hylätään
ja sillä tavalla ei rokoteta kansalaisia tällaisilla
uusilla lisäveroilla.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Verojen korottaminen ei koskaan ole mukava
asia eikä varsinkaan kiinteistöverojen korottaminen, koska
sehän aina kuitenkin jollakin tavalla, jollakin aikavälillä siirtyy
asuntojen ja vapaa-ajan asuntojen ja mökkien hintoihin.
Tämä kiinteistöveron korottamisasia,
alarajojen korotuskysymys, on usean lakiesityksen asia, kuten edustaja
Kataja aiemmin totesi. Haluan tässä yhteydessä tuoda
esiin myöskin huoleni siitä, että kun
aiemmin kiinteistöverojen tuotot ovat menneet kunnille,
niin juuri paraikaa meillä on perustuslakivaliokunnassa
käsittelyssä esitys, jonka mukaan ensimmäistä kertaa
kiinteistöverojen alarajojen nosto ei olisikaan menossa
kunnille vaan valtion kassaan. Esimerkiksi oma kotikaupunkini Espoo
tulee kärsimään tästä noin
20 miljoonan euron verran. Toivon todella, että tällaiseen
epäkohtaan puututaan. Kun kiinteistöveroa korotetaan,
niin sillä on tarkoitus kehittää kuntaa
eikä viedä niitä rahoja, imuroida niitä valtion
kassaan, vaan jättää sinne, missä niitä tarvitaan.
Toivon, että tämä valiokuntakäsittelyissä tullaan
ottamaan huomioon.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Käyttääkö edustaja Hemmilä paikalta
puheenvuoron? — Olkaa hyvä.
Pertti Hemmilä /kok:
Kiitos, arvoisa puhemies! Tämän asian osalta,
mikä nyt koskee kiinteistöverolain 13 §:n
muuttamista, täytyy todeta, että kiinteistön
omistajan kohdalla kyse on vain muutamista euroista, korkeintaan
muutamista kymmenistä euroista vuodessa.
Tässäkin keskustelussa on syytä taas
muistuttaa siitä, että kiinteistöverohan
sai alkunsa silloin 90-luvun alussa Ahon hallituksen aikana ja sillä korvattiin
katumaksu. Katumaksuahan kiinteistön omistajat maksoivat
siitä, että kunta hoiti tietyt fasiliteetit siinä kiinteistön
ympärillä eli kadun, valaistuksen, puhtaanapidon,
kaiken kunta hoiti, mistä kiinteistön omistaja
maksoi katumaksun, ja tämä korvattiin. No, sitten
se muuttui kuitenkin yleiseksi rahastukseksi, kunta alkoi rahastaa
tällä kiinteistöverolla, ja täällä eduskunnassa
on niitä kiinteistöveroprosentteja nostettu varmasti
joka vaalikaudella sen jälkeen.
Täytyy sanoa, että tämäkin
keskustelu taas on ollut aika kummallista, koska tässä unohdetaan kokonaan
se, että tämä kiinteistövero
on kaikkein epäoikeudenmukaisimpia veroja, mitä voi veroja
olla. Veronkantajalle se on helppo, mutta maksajat maksavat veroa
siitä riippumatta, onko se kiinteistö omistuksessa,
onko se velkarahalla — se voi olla vaikka sataprosenttisesti
tai lähes sataprosenttisesti velkarahalla omistuksessa — vai
onko se sitten ihan oikeasti kiinteistön omistajan omaisuutta.
Tulee vain mieleen se, että joskus on tässä salissa äänestetty
myöskin omaisuusverosta ja omaisuusveron poistamisesta.
Se olisi kyllä paljon oikeudenmukaisempi vero, koska se
on siitä todellisesta omaisuudesta eikä velalla
hankitusta omaisuudesta, josta maksetaan omaisuusveroa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Me joudumme keskeyttämään eduskunnan
istunnon periaatteessa kello 13.30 suuren valiokunnan kokouksen
takia. Jos on paljon puhetarpeita, niin sitten istuntoa jatketaan
kello 15. Edustaja Kataja käyttää paikaltaan
puheenvuoron.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin edustaja Ruohonen-Lerner
antoi väärän todistuksen viimevuotisesta
keskustelusta. Ei hallitus, kokoomus, verojaosto tai minä ole
esittänyt moninkertaista kiinteistöveroa. Olen
todennut, että kiinteistövero on talouskasvun
kannalta huomattavasti parempi vero kuin työn verotus,
ja monen arvioitsijan mukaan sitä voitaisiin kyllä korottaa
merkittävästikin, jos talouskasvulle haitallisempia
veroja samalla alennettaisiin. Kiinteistövero on myös
aika oikeudenmukainen vero. Se on käytännössä ainoa
varallisuusvero, mikä meillä on käytössä.
Jokainen voi tietysti itse päättää,
kuinka paljon kiinteistöjä omistaa.
Mutta, edustajat Ruohonen-Lerner ja Tuupainen, jos katsotte
tännepäin, niin yritän havainnollistaa,
mistä tässä lakimuutoksessa on kyse.
On olemassa yleinen kiinteistövero, on olemassa vakituiseen
asuntoon sidottu kesämökkien vero, ja se on tietyllä välyksellä.
Kun nyt tämä äsken hyväksytty
esitys jätti tällaisen aukon, jossa ei olisi sallittua
pitää sitä kiinteistöveroa,
niin nyt korjataan sitä välystä niin,
että tällä välillä olisi
jatkossakin sallittua määrätä nämä kiinteistöverot.
Ylärajaa, sitä yleistä kiinteistöverorajaa,
ei koroteta lainkaan, ja siksi nämä teidän
huolenne kiinteistöveron korotuksista eivät sovellu
tähän keskusteluun lainkaan. Niistä voidaan
puhua yleisellä tasolla, ja äsken juuri äänestimme
niistä, mutta keskittykää nyt tässä esityksessä siihen,
mikä on olennaista, älkääkä vaikeuttako
kuntien ja kuntalaisten elämää.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän asian käsittely keskeytetään
ja näin myös tämä istunto keskeytetään
ja sitä jatketaan tänään kello
15.
Täysistunto keskeytettiin kello 13.31.
Täysistuntoa jatkettiin
kello 15.00.
Puhetta johti puhemies Eero Heinäluoma.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Käsittelyssä on päiväjärjestyksen
3) asia.
Keskustelu päättyi.