10) Hallituksen esitys laiksi eräiden pitkäaikaisesti
työttöminä olleiden henkilöiden
eläketuesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallitukselta on vihdoinkin tullut esitys, jolla
ikääntyneitä pitkäaikaistyöttömiä päästettäisiin
eläkkeelle, ihmisiä, joitten työkunto
on osittain heikentynyt tai monissa tapauksissa käytännössä katsoen
lähes kokonaan mennyt. Tämä hallituksen
esitys on myönteinen esitys. — Tulen kyllä jäljempänä kertomaan
sitten niitä heikompia kohtia, mitä tässä on.
Mutta tässä on myönteistä ensinnäkin
se ajatus, että kun näitä ihmisiä,
jotka ovat menettäneet 90-luvun alussa työpaikkansa,
on aikansa pompoteltu erilaisilla kursseilla, mutta he ovat siitä huolimatta
olleet työttöminä, eivät ole
saaneet uutta työpaikkaa, niin nyt vihdoinkin heidät ollaan
päästämässä ei varsinaisesti
eläkkeelle, mutta kumminkin tämmöistä eläketukea
heille ruvetaan maksamaan, joka käytännössä kuitenkin
on eläke. Elikkä he tulevat saamaan siihen asti
ansaitun työeläkkeen, ja jos työeläke
on alhainen, niin siihen tulee lisäksi myöskin
kansaneläkettä.
Lisäksi tämä laki pitää sisällään
sen, että verolakia muutetaan niin, että he tulevat
saamaan eläketulovähennyksen, eläkkeensaajien
asumistuki koskee myös heitä ja, mikä tärkeintä,
että kun he täyttävät 62 vuotta,
tätä varhennusvähennystä ei heidän
kohdallaan myöskään tehdä, kun
eläketukea lasketaan. Elikkä tässä on
ihan myönteisiä ja hyviä asioita.
Ongelmana on se, että tässä määritellään vuonna
1992 tai sitä ennen työttömäksi
jääneitä tällaisella määritelmällä,
että he lähes yhtäjaksoisesti ovat olleet
työttöminä tammikuun alusta 1992 alkaen
ja saavat työmarkkinatukea. Miten määritellään
ne ihmiset, jotka ovat yrittäneet saada työtä,
ottaneet kaikki pienet pätkätyöt vastaan,
mitä on ollut saatavissa? Käykö tässä nyt sitten
niin, että heidän kohdaltaan tätä tulkitaan niin
ahtaasti, että he eivät pääsekään
tähän, vaikka he muuten täyttäisivät
tämän ehdon? Minun mielestäni tämä kohta
tulisi kyllä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa harkita
ja miettiä niin, että se selvennettäisiin,
että lyhyehköt pätkätyöt
eivät veisi heiltä oikeutta tähän
uuteen eläketukeen.
Toinen asia on se, että hallituksen esityksen perusteluissa
todetaan muun muassa näin: "Vähintään
10 vuotta työttömänä olleita,
viimeisen vuoden yhdenjaksoisesti työmarkkinatuella
olleita henkilöitä oli elokuussa 2003 yhteensä 12 582.
Erityisen pitkään työttömänä olleita
oli kaikissa ikäryhmissä, mutta eniten heitä oli 1940-luvun
lopulla syntyneissä ikäryhmissä." Kuitenkin
tämä hallituksen esitys koskee nyt 1941—1947
syntyneitä eli juuri niitä ikäryhmiä, joissa
näitä on eniten, eli 40-luvun lopun ikäryhmiä tämä ei
koske. Näin ollen tämä hallituksen esitys
koskee yhteensä vain noin 3 900:aa pitkäaikaistyötöntä henkilöä.
Tämä on aika kireä portti, että varmasti
tulee jäämään paljon ihmisiä ulkopuolelle,
jos tätä lakia tulkitaan juuri tällä tavalla,
niin kuin perusteluissa nyt todetaan.
Mielestäni kuitenkin kokonaisuudessaan tämä on
oikean suuntainen avaus, vain se, että näitä ahtaita
portteja tulisi tässä laajentaa niin, että ihmiset
pääsisivät sieltä epävarmasta
tulevaisuudesta, työmarkkinatuen niukkuudesta, pois. Täytyy
muistaa se, että näillä ihmisillä saattaa
olla hyvinkin useiden kymmenien vuosien työhistoria kuitenkin
takana. Näin ollen olisi oikeudenmukaista, koska heille
ei ole työtä pystytty järjestämään,
niin järjestettäisiin tämän
eläketuen avulla edes kohtuullinen toimeentulo vanhuuspäiville.
Tässähän ovat kyseessä kumminkin pääsääntöisesti
reilusti yli 60-vuotiaat ihmiset.
Herra puhemies! Mielestäni eduskunnan tulisi ottaa
tosissaan tämä asia ja parantaa näiltä muutamilta
kohdilta hallituksen esitystä. Kuten aikaisemmin totesin,
kokonaisuudessaan kuitenkin tämä on myönteinen
avaus hallitukselta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys laiksi eräiden pitkäaikaisesti työttöminä olleiden
henkilöiden eläketuesta. Niin kuin edellä kuulimme,
uusi avaus tällä vaikealla alalla. Kun tämä on
uusi avaus, sitä on todella tervehdittävä ilolla.
Hallitukselle on syytä antaa tunnustus siitä,
että se on myöntänyt tämän
ongelman ja alkanut etsiä ratkaisuja tähän
ongelmaan, tai oikeastaan ratkaisu on ollut pitkälti olemassa
ja tiedossa, mutta nyt vasta tämä hallitus on
tähän ongelmaan tarttunut ja ottanut ratkaisun
esille ja päässyt niin pitkälle, että meillä on
tämä lakiesitys lähetekeskustelussa.
On todella hyvä, että tässä asiassa
päästään eteenpäin,
eli on kyse pitkäaikaisesti työttömänä olleiden
henkilöiden aseman järjestämisestä ihmisarvoa
kunnioittavalla tavalla. Näen tämän asian
pitkälti tällaisena perusihmisarvokysymyksenä sen
ohella, että tämä on mielestäni
järkevää hoitaa sillä tavalla,
että siinä on oma järjestelmänsä,
joka antaa näille ihmisille toimeentuloturvan, niukan,
mutta kuitenkin pysyvän ja sellaisen, että he
vapautuvat siitä kierteestä, jossa he usein, tai
oikeastaan ovat pääsääntöisesti,
kun joutuvat olemaan työnhakijoina ja kuitenkin tilanne
heidän osaltaan on aika toivoton pääosin.
Herra puhemies! Tässä on muutamia ongelmia.
Täällähän todetaan 1 pykälässä:
"Vuonna 1941—1947 syntyneellä Suomessa asuvalla
henkilöllä, joka on työmarkkinatukeen
oikeutettu ja joka on julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain
- - 1 luvun 7 §:n 1 momentin 5 kohdan tarkoittamalla tavalla
pitkäaikaistyötön 31 päivänä joulukuuta
2004 ja jolle on maksettu työttömyysturvalain
- - mukaista työmarkkinatukea työttömyyden
perusteella vähintään 2 500 päivältä tai jolle
on maksettu enimmäisaika työttömyysturvalain
mukaista päivärahaa ja sen lisäksi työmarkkinatukea
työttömyyden perusteella vähintään
2 000 päivältä 1 päivästä tammikuuta
1992 lukien 31 päivään joulukuuta 2004
mennessä, on oikeus tämän lain mukaiseen
eläketukeen sen kuukauden loppuun saakka, jolloin hän
täyttää 62 vuotta." Nämä rajat
tässä, ymmärrän, että ne ovat
avaus, varovainen avaus, mutta erityisesti toivoisin, että valiokunnassa
paneuduttaisiin siihen, että helpotettaisiin näitä ehtoja
jonkin verran. Siitä huolimatta, että oma syntymävuoteni sattuu
tulemaan mainituksi, katsoisin, että tämä pitäisi
saattaa koskemaan vuosina 1941—1950 syntyneitä eli
laajentaa sitä kolmella vuodella eteenpäin, jolloin
nekin, jotka täyttävät ensi vuonna 55
vuotta ja ovat olleet pitkään työttömänä,
pääsääntöisesti työttömänä vuosien
ajan, pääsisivät tähän
mukaan. Se edellyttäisi ymmärtääkseni
sitä, että näitä työttömyysturvan
ja työmarkkinatuen päiväehtoja, päivien
lukumääriä, pitäisi myös
alentaa esimerkiksi sillä 20 prosentilla, minkä tuo
suunnilleen vaikuttaisi tuohon, eli 2 000 päivään
ja 1 600 päivään. Silloin ymmärtääkseni
tässä pääsisi noin 10 000 henkilöä,
jotka ovat varmasti likipitäen samanlaisessa tilanteessa
kuin nämä 3 900, joita tämä hallituksen
esitys tällaisenaan koskee, tämän etuuden,
jos tätä nyt voi sanoa edes varsinaisesti etuudeksi,
kuitenkin elämän järjestämismallin
piiriin. Tällaista muutosta toivoisin nyt tänä syksynä täällä valiokunnassa
ja eduskunnassa tehtäväksi tähän
hallituksen esitykseen, tai sitten ainakin vähintä on
se, että valiokunta esittäisi ponnen siitä,
että tähän suuntaan edettäisiin
mahdollisimman pian. Tämähän on käytännössä määräaikainen
laki, eli se päättyy silloin, kun nuo 1947 syntyneet
saavuttavat 62 vuoden iän. He siirtyvät silloin
eläkkeelle, ja näin ollen, jos muutettaisiin niin,
että 1950 syntyneisiin asti ulotettaisiin tämä,
se jatkuisi kai vielä vuoteen 2015 — mikäli
nyt matemaattiset kykyni oikein toimivat. Tämä olisi
mielestäni saman tien kohtuullista.
Näitä kustannuksia, joita tästä aiheutuu,
yritin laskea ja selvitellä. En aivan päässyt
varmuuteen siitä, onko ne oikein laskettu vai onko siinä ollut jotakin
tarkoituksenmukaisuusharkintaa. Mutta vaikka nyt sitten hieman maksaisi
tämä laajentaminenkin, sen vaikutus kuitenkin
valtiontalouteen näyttäisi olevan varsin marginaalinen,
kun ajatellaan sitä inhimillistä voittoa, mitä saavutettaisiin,
jos tätä laajennettaisiin tällä tavalla.
Tämäkin esitys on todella jo positiivinen pienistä nettokustannuksistaan
huolimatta. Näille ihmisille se on todella merkittävä asia
ja myös osaltaan vähentää sitä byrokratiaa,
joka nyt pyörii näitten ihmisten pakottamisessa
määräajoin työvoimatoimiston
tai Kelan luukuille, ja monet heistä joutuvat vielä kuntien
sosiaalitoimistojen toimeentulotukiluukuillekin.
Kun me elämme tämän suurtyöttömyyden
aikaa edelleen ja työttömyys näyttää vain
pahenevan Vanhasen hallituksen — sanoisiko, epäonnistuneista — yrityksistä huolimatta,
niin olisi tervettä ja terveellistä ja vastuullista,
että näitä ongelmia täällä ikääntyvien
päässä tällä tavalla helpotettaisiin.
Se olisi kokonaisuuden etu, kun tämä on joka tapauksessa
määräaikainen laki, ei olisi mikään
pysyvä järjestelmä, niin kuin meillä ovat
olleet nämä työttömyyseläkejärjestelmät
ja muut, jotka ovat olleet pysyviä ja joilla on ollut omat
negatiiviset vaikutuksensa. Tämä tässä lähivuosina
helpottaisi terveellä tavalla meidän työttömyydestä kärsivien
ihmistemme, lähimmäistemme, ongelmia. Toivon,
että tämä esitys todellakin näin
parannettuna menee eteenpäin. Tässä yhteydessä on
syytä antaa ed. Taipaleelle kiitos siitä, että hän
on tämän työn pohjan tehnyt, ja hänen
malliaan tässä ollaan tietyllä tavalla
toteuttamassa.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Ajattelin kytkeä tämän
laajempaan valtiolliseen kokonaisuuteen, nimittäin Lipponen
ei kaatunut Irakin sotaan liittyvään kiistaan
vaan tähän lakiin. Hän usein ennen vaaleja
pääministerinä sanoi ja lupasi pienissä tilaisuuksissa:
"Taipaleen malli on toteutettava". SDP:n puoluekokous päätti
asiasta kolme vuotta sitten ja STTK ainoana keskusliittona vaati
tätä. Monesti parin viikon aikana ennen vaaleja
sanoin: Ilmoittakaa televisioväittelyssä suoraan,
että pitkäaikaistyöttömät,
kymmenen tai kahdeksan vuotta työttöminä olleet
55-vuotiaat, laitetaan eläkkeelle. 6 000 ääntä olisi tullut
varmuudella. Tietysti tämä on jälkiviisautta,
koska monessa tapauksessa muualtakin 6 000 ääntä sinne
tai tänne olisi voinut tulla, mutta tämä on
täysin varma asia.
Kiitän aluksi ministeri Mönkärettä ja
asian valmistelijoita, vaikka prosessi on ollut raskas. Tämä tulee
nimittäin voimaan sinä päivänä,
jolloin Suomessa on ollut kymmenen vuotta sosialidemokraattinen
työministeri. Ellei se olisi tullut voimaan, olisin tehnyt
lakialoitteen siitä, että kaikki ne, jotka ovat
olleet sosialidemokraattisen työministerin aikana työttöminä,
laitetaan eläkkeelle, eli Gogolin näytelmän
avulla tämä laki ennemmin tai myöhemmin
olisi saatu tehtyä.
Nyt lakiesitys on normaali hallinnollinen, suomen kieleltään
kiekurainen ja monimutkainen. Siinä puhutaan työnhakijoista
ja työttömistä. Nämä miehet
ja naiset ovat työkyvyttömiä ja työhön
kykenemättömiä. Kun tekstissä verrataan, että yhteiskunnan
kannalta heidän asemansa on monella tavalla rinnastettavissa
tällä hetkellä niin sanotussa työttömyyseläkeputkessa
oleviin työttömyyspäivärahan
saajiin, tämä ei pidä paikkaansa. Työkyvyttömyyseläkeputkeen
tai eläkkeelle on päässyt 50 000
ihmistä, jotka kaikki periaatteessa ovat terveitä,
vastikään työssä olleita, jotka
ovat menettäneet työpaikan saneerausten yhteydessä,
mutta he ovat ammattiyhdistysliikkeen jäseniä,
jolloin ammattiyhdistysliike ajaa heidän asioitaan. Mainittakoon,
että en ole mennyt nyt kolmeen vuoteen SAK:n aamiaiselle
koskaan, kun minua on pyydetty, vaikka tuen SAK:n yleisiä päämääriä.
En mene kuuntelemaan heitä, kun he eivät kuuntele
minua. He eivät olleet aktiivisesti tämän
lain kannalla, vaikka jälkikäteen puhuvatkin.
Tässä puhutaan jonkin verran Elmasta eli IT-projektista,
siitä että erillisillä lääkärinselvittelyillä tutkitaan
eläke-edellytyksiä. Nyt vuosittain on tutkittu
2 500 ja aiotaan tutkia 5 000. Sen projektin johtoryhmä ei
toimi, eikä ole otettu neuvoja vastaan, miten se toimisi.
Niin ikään lääkäreitä ei
riitä, jotka kirjoittavat näitä eläkkeitä. Heistä on
tavaton pula, mutta myöskään työministeriö ja
sosiaali- ja terveysministeriö eivät ole ottaneet
vastaan mitään aloitetta, että koulutetaan
heitä lisää, joten ensi vuonna joudun
henkilökohtaisesti parikymmentä kiertävää lääkäriä ilmeisesti
kouluttamaan. Porissa on tutkittu 700 henkilöä jo,
350 eläkkeellä, 70 000 asukasta. Se tarkoittaisi,
että Helsingissä pitäisi tutkia 5 000, 700
tutkitaan vuodessa. Tämä lakiesitys koskee Helsingissä vain
400:aa pitkäaikaistyötöntä,
kun meillä heitä on 9 000. Tässä mielessä tämä on pieni
armopala mutta joka tapauksessa liikkeellelähtöä.
On muistettava, että meillä on minun arvioni mukaan
noin 2 000 selkeästi mielisairasta, jotka eivät
ole eläkkeellä, tuhatkunta lievästi kehitysvammaista — siis
aiemmin debiili-nimikkeellä — heikkolahjaisia,
tuhansittain mbd-tapauksia, tarkkaavaisuushäiriöisiä,
oppimisvaikeuksisia ja aivovammaisia, heitä on hiukan vähemmän,
ja sitten luvaton määrä pikkuaivoatrofiapotilaita, jotka
ovat käytännössä alkoholilla
juoneet pikkuaivonsa. Tätä porukkaa näkee
yhtä paljon kuin T-sprii-aikana Lepakkoluolan ympärillä.
Tällä hetkellä siitä porukasta
ei juuri välitetä. Meidän on jatkettava
siis Elma-projektia.
Yksi hyvä puoli tässä on. Mikko Niemen
kirjan kustansin äskettäin, "Sivistynyt lääkäri"
nimeltään, ja hänellä on upea
teksti, jonka nimi on "Eponyymit eläviksi". Eponyymi tarkoittaa
lääketieteessä jonkun henkilön,
joskus myös paikkakunnan tai potilaan nimestä muodostettua
termiä: Langerhansin saareke, Basedowin tauti, tai kun
täällä on varmasti seksuaalielämän
asiantuntijoita, näitä ette edes te tiedä,
nämä ovat eponymologinen retki sukupuolielimistöön:
Bartholinin rauhaset, Cowperin rauhaset, Douglasin kuoppa, Fallopiuksen
putki, Gartnerin tiehyt, Graafin rakkulat, Leydigin solu, Littrén
rauhaset, Malpighin keränen, Müllerin tiehyt,
Reinken kiteet, Sertolin solut, Skenen rauhaset ja Wolffin tiehyt.
Venuksen kummun ja Venuksen kuopat te saatatte tuntea. Mutta ne
lääkärit ovat ylpeitä ja voivat
oikeastaan kuolla, jotka saavat nimen historiaan.
Otin selvää, kuinka monen kansanedustajan nimi
on laissa, ja tunnetuin on toki Lex Kallio, mutta siinä oli
yksi ero: kaikki torpparit vapautettiin eikä vain neljättäosaa.
Lex Taipaleella vapautetaan vaan neljäsosa näistä työkyvyttömistä eläkeläisistä.
(Eduskunnasta: Ei anneta periksi!) — Mutta periksi ei anneta,
parin vuoden kuluttua palataan asiaan. — Lex Pulkkinen
vuodelta 1924 maanlunastuslakiin liittyvä, jolloin oikeusasiamies
oli ensimmäistä kertaa historiassa valtioneuvoston
kokouksessa. Lex Vilhula, Lex Knuuttila, ja limuviinakin taitaa
olla jonkun nimessä. Että tällä tavalla.
Voin oikeastaan lopettaa politikoinnin tämän jälkeen,
kun tämä laki on tehty, mutta kiusaksenne en aio
lopettaa, koska asia vasta puolivälissä.
Lopulta muutama asia vielä. Tätä lakia
vastustivat alun perin kaikki ministeriöt, lopussa vielä työeläkelaitokset,
Kansaneläkelaitos ja valtiovarainministeriö eivät
sallineet lain laajentamista 10 000:een, joka olisi verraten
helppoa ottamalla kriteeriksi kahdeksan vuotta tai 55 vuoden ikä. Tässä on
virheenä myös laskelmissa se, että arvioidaan
tällä porukalla olevan työeläkkeitä 450 euroa
kuussa. Se on kova jätkä, jolla minun tapaamistani
henkilöistä tämä työeläke
on. Yleensä ne ovat 50—100 euroa, ja siellä on
porukkaa, joka on ollut työttömänä tai
työnhakijana 25 vuotta. Eivät he ole pelkästään
90-luvulta, siellä on 80-luvulta ja pidempäänkin
ollutta porukkaa.
Myös on yllättävää,
kuinka vähän valtiolle tämä maksaa.
Siellä puhutaan käytännössä bruttohinnoista,
onko se 22 miljoonaa euroa — hetki vain, se löytyy
nopeasti, 20 miljoonaa nettomenot vain valtiolle, eikö niin?
Tämä on niin sekava laki, että se katoaa
minultakin. Valtion nettomenojen lisäys on 3,5 miljoonaa
euroa. Se on saman verran kuin Elmaan laitetaan vuodessa, siis ei
oikeastaan mitään. Eli tässä olisi
armoa pitänyt antaa enemmän. Me saisimme tietää tarkemmin
sen porukan määrän — se 12 000
on liian vähäinen — jos TEL-rekisteristä ajettaisiin
työeläkekertymä iän funktiona.
Sieltä saataisiin aika nopeasti viisikymppiset ihmiset,
joilla on työeläkekertymä vain 10—50
euroa. Joukossa on joitain kotirouvia, mutta pääosin
tätä raihnaista ja avutonta porukkaa. Työkyvyttömien
ohella meillä on noin 15 000 työhön kykenemätöntä,
joita ei oteta töihin mutta joita ei tämä laki
eikä myöskään Elma tule auttamaan.
Pitäisikö vielä sanoa, että hiukan
häpeän, kuinka paljon tai vähän
olen tästä laista saanut informaatiota, yleensä 2
tai 3 minuuttia tuolla käytävällä ohimennen
ministereiltä? Olen joutunut hankkimaan erilaisia kanavia
myöten joitakin tietoja tästä. Yhden
muistion, Haikaraisen työryhmän muistion, joka
oli täysin kelvoton, sain käyttööni
ja kävin siellä työryhmässä puhumassa,
minkä jälkeen työryhmä lakkautettiinkin onneksi.
Mutta mitään tähän liittyviä luonnoksia tai
muita en ole nähnyt. 1970-luvulla olin puolueen terveyspoliittisen
työryhmän puheenjohtaja kymmenen vuotta, ja kyllä me
silloin näitä yhdessä teimme. Tämä on
tällaista autistista puuhailua.
Mutta ministeri on ilmoittanut, (Puhemies koputtaa) että jos
eduskunta muuttaa tätä lakia olennaisesti, laki
tullaan vetämään pois. Meillä on suuri
vapaus täällä eduskunnassa, mutta toivottavasti
ainakin ponsia tehdään. Olennaista on, että tämä sentään
saadaan läpi. Tästähän puuttuvat
lisäksi ne, jotka on pantu kymmeneksi vuodeksi sossun luukulta
hakemaan rahaa, jotka eivät edes kykene hakemaan töitä,
joten täällä on paljon pulmia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olin suunnitellut nousevani puhujakorokkeelle lausumaan
joitakin näkökohtia siitä historiasta, joka
on johtanut siihen myönteiseen tulokseen, että Lex
Taipale näyttää nyt tulevan todellisuudeksi.
Totean vain sen, että paitsi, että tässä on tämä inhimillinen
puoli — tässä on myöskin eräänlainen
tunnustus siitä, että kun ajaa jotakin asiaa mahdollisimman
perusteellisesti ja hyvin perustellen, saa jotakin aikaiseksikin — niin
tässä on myöskin hyvää se,
että tämä on paljastanut tämän
taloudellisen vaikutuksen osalta sen, kuinka vähällä nettopanostuksella
pystyttäisiin tämä eläketukijärjestely
saamaan kattamaan kaikki ne tapaukset, joihin tämä on
oikeutetusti sovellettavissa, elikkä ainoastaan tonni per
nuppi per vuosi siksi ajaksi, kun tätä tarvitaan,
eikä sen kummempaa.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän puheenvuoron käyttäminen vaatii
kyllä nyt varsinaista taitoa, koska täällä on käytetty
hyvin ansiokkaita puheenvuoroja. Mutta käytän
tämän ennakkoon valmistelemani puheenvuoron, koska
oletin tämän herättävän enemmänkin
keskustelua täällä salissa. Täydennetään
sitä tällä tieto-taidolla.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys pitkäaikaisesti työttöminä olleiden henkilöiden
eläketuesta on kannatettava. Se tukee myös ennen
vaaleja julkaistua keskustan työllisyysstrategiaa. Tämä esitys,
jonka piiriin arvioidaan kuuluvan noin 3 900 henkilöä,
osoittaa sekä inhimillisyyttä että taloudellista
ja työvoimapoliittista realismia.
Matti Vanhasen hallitus toteuttaa useita työvoimapoliittisia
toimenpiteitä. Tällä hallituskaudella
on perustettu ja tullaan perustamaan seudullisia työvoimapalvelukeskuksia.
Tämän lisäksi työmarkkinatuen
tarveharkintaa puolison tulojen suhteen on lievennetty, ylläpitokorvaukseen on
tehty korotus ja työmarkkinatuen painopistettä tullaan
siirtämään nykyisestä aktiivisempaan suuntaan.
Eduskunta on myös hyväksynyt lain sosiaalisista
yrityksistä, joiden rooli tulee olemaan keskeinen pitkäaikaistyöttömien
työllistäjänä. On muistettava,
että lisäksi yhteiskunnassa satsataan jatkuvasti
aikuiskoulutukseen, työpajatoimintaan, oppisopimuskoulutukseen
ja kuntouttavaan työtoimintaan. Kaikilla näillä eri
toimenpiteillä on pyritty ja tullaan parantamaan myös
näiden henkilöiden työllistymistä,
näiden henkilöiden, joiden työttömyys
on alkanut 90-luvulla pahimpana lama-aikana.
Arvoisa puhemies! Työttömyyden kovaan ytimeen
sisältyy joukko, johon työvoimapoliittiset keinot
eivät syystä tai toisesta tehoa. Jokaisen ihmisen
takaa löytyy oma tarinansa. Sopivaa työtä ei
ole löytynyt, vaikka tahtoa olisi ollutkin. Tänä päivänä yli
kymmenen vuoden työttömyyden jälkeen
on kohtuullista tunnustaa, että keinovalikoima on käytetty.
Tämän pienen joukon osalta voidaan todeta, että eläkeratkaisu
on ihmisen ja yhteiskunnan kannalta kannatettavin vaihtoehto.
Esityksen mukaan kokonaismenojen arvioidaan olevan 22 miljoonaa
euroa ja ne alenevat siten, että vuonna 2012 uudistuksen
kustannusvaikutukset poistuvat kokonaan. Nämä uudistuksen aiheuttamat
kustannukset jakaantuvat valtiolle, Kelalle ja työeläkejärjestelmälle.
Mainitsemisen arvoista on, että tämän
lain kautta arvioidaan säästyvän kuntien
maksamaa toimeentulotukea arviolta 1,7 miljoonaa euroa. Tärkeää kuitenkin on,
että paperityö vähenee ja työvoimapoliittisia toimenpiteitä voidaan
kohdistaa nykyistä tehokkaammin ja tuloksellisemmin.
Arvoisa puhemies! Ikääntyminen on työelämän
mittavin haaste. Matti Vanhasen hallituksen tulee jatkaa niitä toimenpiteitä,
jotka edistävät työssä jaksamista.
Useat tilastot osoittavat, että mahdollisimman nopeat työvoimapoliittiset
toimenpiteet säästävät syrjäytymiseltä.
Erityisen ankarasti tulee kiinnittää huomiota
koulunsa keskeyttäneisiin nuoriin, joiden määrä erityisesti ammatillisessa
koulutuksessa kasvaa huolestuttavaa vauhtia. Yhä kapenevista
ikäluokista ei ole varaa menettää ainoatakaan.
Työelämän tahti on tänä päivänä ehdoton.
Yli kymmenen vuoden työttömyyden aikana tuosta
tahdista on valitettavan moni tipahtanut. Tämä on
realismia, jonka tunnustaa myös Matti Vanhasen hallitus.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä hallituksen
esitys käsitellään eduskunnassa hyvässä hengessä.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa puhemies! Tarkoitukseni oli alun perin tuolta omalta
paikalta lyhyesti kommentoida tätä lakia, mutta
kun täällä on koko alkuillan kaivattu
hallituspuolueitten edustajia salissa, kun puhuttiin vaikeista kuntien
asioista, niin tulin tänne. Täältä näkee
paremmin, missä ne oppositiopuolueen edustajat nyt istuvat,
kun puhutaan myönteisestä asiasta, siis asiasta,
jolla saadaan hyvä asia liikkeelle, vaikka tässä vielä on
pitkä matka siihen, että asia on kunnossa. Mutta
oli hyvä, että tulin tänne, niin havaitsin,
että ed. Raimo Vistbacka on saapunut kunnioittamaan tätä tilaisuutta
läsnäolollaan.
Arvoisa puhemies! Tämä on asia, josta on puhuttu
pitkään, ja erityinen ansio siitä, että on päästy
liikkeelle ja saatu jotain aikaan, kuuluu varmasti ed. Taipaleelle,
joka nyt tämän toisen eduskuntatulemisensa ajan
on jatkuvasti puhunut näiden ihmisten puolesta, joita tämä laki
koskee.
Olin neljä vuotta työministeriön
töissä seuraamassa lakien valmistelua, ja tästä asiasta
puhuttiin hyvinkin paljon monessa eri yhteydessä. Voi sanoa,
että nyt istuvan hallituksen työministerille ja
sosiaali- ja terveysministerille on pieni työvoitto Suomen
valtion virkamiehistä, että tässä on
nyt saatu näinkin paljon aikaan kuin tämä laki antaa
myöten. On aivan varmasti niin, että tämä ei
riitä ja tämä ei kata läheskään
sitä koko määrää, joka
valitettavasti tähän ryhmään
kuuluu, mutta tällä päästään
sellaiseen alkuun, jossa nähdään todellisuudessa
se, kuinka vakava ongelma tämä näille
ihmisille on ja lopulta myöskin se, kuinka halvalla tätä ongelmaa
voidaan hoitaa. Tästä ei tietenkään
voi eikä saa tulla mikään tavoite, että tähän
ryhmään pyritään, että pääsee tätä kautta
eläkkeelle. He ovat laman johdosta tai jo vähän
aikaisemminkin syrjäytyneitä ihmisiä. Heidän
auttamisensa on työvoimahallinnon kautta ollut erinomaisen
vaikeata. Siinä on tuhlattu sekä näitten
henkilöiden aikaa että myös työvoimavirkailijoiden
ja työnantajien aikaa, jotka kaikki ovat tienneet, että nämä henkilöt
eivät koskaan työllisty, mutta on töitä tehty.
Kuitenkaan tämä ei saa tulevaisuudessakaan tarkoittaa sitä,
että työvoimapoliittisia toimenpiteitä ruvetaan
tämän takia vähentämään,
vaan edelleen pitää uhrata vaivaa, aikaa ja rahaa
siihen, että mahdollisimman moni niistä ihmisistä,
jotka tänä päivänä ovat
työttömänä, voidaan työllistää siinä tilanteessa,
kun työtä on tarjolla, ja tulevina vuosina meillä toivon
mukaan sitä tulee paljon olemaan. Tämä on
hyvä alku, ja uskon, että eduskunnassa tätä viedään
vauhdilla eteenpäin.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Kun istuin huoneessani ja kuuntelin näitä puheita,
kävin samalla yhtä isoa nippua papereita läpi,
jossa oli juuri eräs henkilö, joka mitä ilmeisimmin
soveltuu nyt tämän lain piiriin. Voin todeta sen,
että kun olen joitakin keskusteluja ed. Taipaleen kanssa
käynyt nimenomaan tämän suuntaisesta lakiesityksestä ja
kertonut joskus vähän niitä omia näkemyksiäni
ja havaintojani niistä valituksista ja kanteluista, joita
on tehnyt, niin ei voi muuta kuin onnitella ed. Taipaletta sitkeydestä.
Tietysti on myönnettävä, niin kuin
ed. Reino Ojala totesi, että tämä ei
nyt kata varmasti kaikkia, mutta tietysti kun pitkään
täällä talossa on ollut, niin on nähnyt,
että jostakin ja jollakin tavoin se pää on
saatava auki.
Tässä ovat nyt lähinnä nämä vuonna
41—47 syntyneet, jotka ovat olleet aika pitkään
työttöminä. Ongelmana minun käsittääkseni
on se, että useimmiten henkilö olisi työhaluinen,
mutta työkyky ei enää riitä,
eli siellä on taustalla monenlaisia sairauksia, mutta taas
sitten määrätyt vakuutusyhtiöt
taikka Kela eivät halua katsoa näitä henkilöitä työkyvyttömiksi,
eli tämä laki on osittain pelastus myös
heille.
Keskustelu päättyy.