3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta annetun lain muuttamisesta
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime vaalikaudella päätettiin
Suomen historian suurimmasta energiapaketista. Silloin päätettiin
lisätä uusiutuvaa energiaa noin 38 terawattitunnilla
loppukulutuksesta mitaten. Muuten se 38 terawattituntia vastaa suurin
piirtein 2 miljoonan kotitalouden yhden vuoden aikana käyttämän
sähkön ja lämmön määrää.
Se oli valtava lisäys, josta päätettiin
viime vaalikaudella.
Yksi niistä keinoista, joilla tuota tavoitetta kohti
päätettiin kulkea, oli uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuki, niin sanottu uusiutuvan energian
muuttuvahintainen tuotantotuki. Tätä nimitystä,
sitä lyhennettynä, tästä järjestelystä käytettiin.
Siinä idea oli se, että sillä haluttiin
varmistaa erityisesti metsäpohjaisen energian kilpailukyky
fossiilisiin päästöjä aiheuttaviin
energiavaihtoehtoihin siihen saakka, kunnes tuo päästöoikeuden
hinta nousee tuonne 23 euroon saakka. Laskennallisesti lähtökohta
oli se, että sen jälkeen kun päästöoikeuden
hinta nousee markkinoilla yli tuon rajan, metsäpohjainen
energia, lähinnä siis puu, on aina kilpailukykyinen
ilman minkäänlaista tukeakin. Ja tästä syystä siitä järjestelmästä tuli
niin sanottu muuttuvahintainen tuotantotuki.
Lähtökohta oli alun perin se, että kun
turpeen vero — se referenssipolttoaine oli turve, oli silloin
ja on edelleenkin — on 1,9 euroa megawattitunnilta, niin
siinä tilanteessa, enimmillään, tämä muuttuvahintainen
sähkön tuotantotuki voisi olla 18 euroa megawattitunnilta,
ja sitä mukaa kun tuo päästöoikeuden
hinta nousee lähemmäksi sitä 23 euroa,
siinä tarvitaan kaiken aikaa vähemmän
ja vähemmän tukea. Ajatus oli, ettei makseta ylimääräistä tukea
mutta varmistetaan se, että hake on aina kilpailukykyisempi
kuin kivihiili tai turve aina päästöoikeuden
23 euron megawattituntiin asti. Tämä oli tämä järjestely.
Tässä esityksessä, arvoisa puhemies,
hallitus muuttaa nyt tätä järjestelyä niin,
että jo aikaisemmin, tämän vuoden keväällä,
muutettiin tätä veroa niin, että vero
ensin nousi 2,9:ään, taikka oli jo aikaisemmin
itse asiassa noussut 2,9:ään, nyt 4,9 euroon megawattitunnilta
ensi vuoden alusta lukien ja sitten vuodesta 2015 lähtien
5,9 euroon megawattitunnilta. Siis turpeen vero nousee 1,9 eurosta
megawattitunnilta 5,9 euroon megawattitunnilta. Ja kun tämä tapahtuu,
niin tähän liittyen hallitus sitten esittää,
että tätä puun, metsähakkeen,
energiatukea voidaan laskea ja esittää tässä sen
mekanismin, jolla se lasku tapahtuu.
Vielä kertaalleen; nyt tämän hallituksen
esityksen idea on, että kun turpeen verotusta on kiristetty — kiristetään
ensi vuonna 2013 vielä enemmän, 2015 vielä enemmän — niin
tähän järjestelyyn, millä puuta
tuetaan, tulee tämmöinen automaatti, joka laskee
automaattisesti tämän hakkeesta maksettavan sähkön
tuotantotukea. Nimenomaan sähkön tuotantoon liittyy
tämä tuki.
Arvoisa puhemies! Valiokunta mietinnössään on
sanonut mielestäni kaksi tärkeätä asiaa,
huomautusta, jos näikseen voi sanoa. Se sanoo, että tämä saattaa
johtaa joissakin tilanteissa siihen, että on "kannattavampaa
käyttää tuontipolttoaineita" — sanatarkka
siteeraus tästä meidän mietinnöstämme.
Ja toinen kohta tässä on, jossa epäillään,
että tämä heikentää puun
ja turpeen kannattavuutta tuontipolttoaineisiin verrattuna. Nämä huomiot;
muutoin valiokunta kannattaa tätä esitystä.
Arvoisa puhemies! Tässä on kaksi vastalausetta.
Keskustan vastalause lähtee siitä, että tällaista
järjestelyä ei pidä tehdä. Tämä johtaa
käytännössä siihen, että vaikkakaan
puun ja turpeen välinen kilpailusuhde ei tässä muutu,
niin koska puuta ja turvetta aina käytetään
yhdessä — silloin kun niillä tuotetaan
chp:ssä, siis yhdistetyssä sähkön
ja lämmön tuotannossa, sähköä ja
lämpöä — ne, turve ja puu, on
polttoteknisesti tuomittu yhteen, ja kun ne on tuomittu yhteen,
niiden suhteellinen kilpailukyky muihin polttoaineisiin verrattuna
ihan oikein nyt heikkenee, erityisesti kivihiileen ja jonkun verran
maakaasuun verrattuna. Maakaasun hinta on niin korkealla tasolla,
että se ei välttämättä haittaa,
mutta ennen kaikkea kivihiileen verrattuna näin tässä käy.
Toinen tärkeä asia, mikä tästä on
seurauksena, liittyy nimenomaan kaukolämpöön.
Niin kuin äsken todettu, tämä tuki maksetaan
tälle hakkeelle nimenomaan sähkön hinnassa.
Nyt kun vero nousee ja tuki vähenee, molemmat samanaikaisesti,
niin puuta ja turvetta käyttävien energialaitosten
kassavirta heikkenee, niitten kannattavuus heikkenee. Ne eivät
voi panna hintaa lisää sähköön,
koska sähkö on markkinoilla kilpailtu tuote. Mutta
sen sijaan kaukolämpö, kun se on monopolitoimintaa,
ei ole kilpailtua toimintaa.
Mitä tapahtuu? Käytännössä nämä energialaitokset
korottavat kaukolämmön hintaa, joka, kaukolämpö,
kuitenkin kansantaloudellisesti katsottuna on erittäin
edullinen lämmitysmuoto, tässä mielessä myöskin
kuluttajien kannalta. Ja kuluttajien kannalta nimenomaan sentyyppisen energian,
joka kansantalouden kannalta olisi erityisen järkevää ja
tarkoituksenmukaista, kilpailukyky tässä heikkenee.
Näillä kahdella syyllä, arvoisa puhemies,
keskusta esittää tätä esitystä hylkyyn.
Meidän mielestämme verolakia pitää muuttaa
niin, että turpeen vero palautetaan sinne 2,9 euroon megawattitunnilta,
ja vastaavasti pitää sallia se puun tuki sen alkuperäisen
idean mukaisesti, muuttuvahintaisen sähkön tuotantotuen
idean mukaisesti. Näillä perusteilla me esitämme
tätä hallituksen esitystä hylkyyn.
Täällä on toinen vastalause, jonka
varmaan esittelevät sitten asianomaiset tämän
vastalauseen allekirjoittajat.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Talousvaliokuntahan esittää,
että tämä lakiesitys hyväksytään
muuttumattomana. Toki, kuten edustaja Pekkarinen totesi, siihen
on opposition toimesta itse asiassa esitetty kahta hylkyä.
Käsittelen omassa puheenvuorossani oikeastaan vähän
samoja asioita kuin edustaja Pekkarinen tuossa omassa puheenvuorossaan.
Muun muassa asiantuntijakuulemisissa huomio kiinnittyi siihen, että tämä sääntelyn
muuttaminen saattaa toki johtaa tilanteeseen, jossa energiatuotannossa
on kannattavampaa käyttää tuontipolttoainetta — siis
kivihiilihän tässä on suurimpana peikkona — kotimaisten
polttoaineiden sijaan. Valiokuntahan toteaa sen, että kuvatun
kaltainen kehityskulku ilman muuta löisi korvalle tätä uusiutuvaa
energiaa ja energiaomavaraisuuden lisätavoitteita, ei hyvä asia
ollenkaan.
Tuotantotuki osaltaan varmistaa sen, että puustamaksukyky
säilyy turpeeseen nähden toki ennallaan. Mutta
kyllä itse asiassa koko tässä prosessissa
talousvaliokunnassa, jossa asiaa käsiteltiin hartaudella
ja sillä vakavuudella, mikä sille kuuluu, kyllä sieltä koko
ajan tuli, ja valiokunta myöskin painottaa sitä,
että on tarvetta seurata tarkoin eri energiaraaka-aineiden
kilpailukyvyn kehitystä ja varmistaa — edelleenkäsin
puhun siitä kotimaisen raaka-aineen käytön
kannattavuudesta — ettei se kannattavuus vain vaarannu.
Tuon turpeen osalta ongelmahan on se, että — ja
se voi johtaa siihen, että sitä kivihiiltä kukaties
jossain vaiheessa sitten tulee, itse asiassa on tainnut hieman alkaa
tulla jo — johtuen siitä, että sitä vettä nyt
on ihan riittävästi, siitä turpeesta tänä kesänä ei
ole saatu talteen kuin 30—35 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Asiantuntijakuulemisissa on kiinnitetty huomiota,
ihan oikein, energiatukien ja verojen muutoksista koituvaan epävarmuuteen
tämän toimintaympäristön osalta,
ja siihen ei varmasti ole kukaan tyytyväinen, että se
jatkuvasti muuttuu. Talousvaliokunta toki roolinsa mukaan suhtautuu
erittäin vakavasti näihin arvioihin. Kyllähän
se niin on, että tämän uusiutuvan energian
käytön lisääminen, energiaomavaraisuuden
kasvattaminen ja päästöjen alentaminen edellyttää,
totta kai, ennakoivampaa ja mahdollisimman vakaata toimintaympäristöä,
jonka puitteissa yritykset sitten voivat toimia ja suunnitella pitkäaikaisia
investointeja, koska nämä investoinnit ovat erittäin
pitkäaikaisia, kaiken kaikkiaan pitkäkestoisia.
Edellä kerrottuihin seikkoihin on tietysti hyvä kiinnittää huomiota
parhaillaan vireillä olevassa valtioneuvoston ilmasto-
ja energiastrategian päivitystyössä,
jossa yhteydessä varmaan arvioidaan myös uusiutuvan
energian tukipäätösten toimivuutta ja
niitten vaikuttavuutta.
Edustaja Pekkarinen ansiokkaasti nosti esille kaukolämmön
ja varsinkin maakaasulla tuotetun kaukolämmön
hinnan. Oma kotikyläni, Imatra, kamppailee parasta aikaa
samassa kurimuksessa, ja kyllä siellä, jos se
toteutuu — toivon, että toteutuu — ensimmäisen
kerran Suomessa todella isossa mittakaavassa koko kaupunkia koskien kaukolämpö 2015—2016
tuotetaan Stora Enson prosessivesistä saadulla vedellä.
Koska tällä hetkellä on niin, että Stora
Enso joutuu jäähdyttämään
sen veden, ennen kuin se voidaan laskea Saimaaseen, niin minkä takia
sitä ei sitten käytettäisi kaukolämmön
tuotannossa matkassa mukana. Näyttää siltä tällä hetkellä,
että kaukolämmön hinta tulee tippumaan
25— 30 prosenttia tällä ratkaisulla.
Valmistelut ovat tosi pitkällä, ja kannustan kaikkia
suomalaisia kaupunkeja ja kuntia: jos vain on tällaisia
mahdollisuuksia, niin tämähän on kaikkein
parasta plussaa kurkulle kaiken kaikkiaan. (Mauri Pekkarinen: Tuo
on hyvä! Hallituksen esitys ei sitä tee, mutta
tuo on hyvä!) — Se on eri juttu, halusin vain
tämän nostaa esille tässä, koska
Pekkarinen sen myöskin omassa puheessaan nosti. Ja niin
kuin kuulitte, halusin nostaa esille niitä epävarmuuksia
myöskin, joita tämä hallituksen esitys
tuottaa, ihan ilman muuta, ja ne pitää ottaa vakavasti
ja seurata tämän kehitystä, että mihin
päin tämä on kaiken kaikkiaan menossa.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys 107/2012 on mielestäni mitä suurimmassa
määrin esitys turvetuotannon alasajamisesta Suomessa.
Hankkeen taakse on saatu kaikki hallituspuolueet, sillä lukeehan
jo hallitusohjelmassa, että turpeenkäyttöä vähennetään
suunnitelmallisesti, ja näin totta tosiaan tapahtuu. Käsittelyssä olevalla
esityksellään hallituspuolueet haluavat korottaa
ensisijaisesti kotimaisen energialähteen, turpeen, verotusta.
Kataisen hallitus on jo asteittain nostanut turpeen verotusta ensi
vuoden 2013 alusta lukien 4 euroon 90 senttiin ja sitten vuoden
2015 alusta lukien 5 euroon 90 senttiin megawattitunnilta. Hallitusohjelman
keskeisenä tavoitteena on saada turpeen verotusta korottamalla
valtiolle 20 miljoonaa euroa lisää tuloja. Veron
nostamisella on kuitenkin välittömiä negatiivisia
vaikutuksia.
Hallituksen lakiesitys toteutuessaan korottaa lämmön
tuotantokustannuksia keskimäärin noin 4 prosenttia,
joka varmuudella siirtyy kaukolämmön kuluttajahintoihin
ja jonka kipeimmin nahoissaan tuntevat vähäosaiset
kansalaisemme. Turpeen ja puuenergian hintakilpailu suhteessa kivihiileen
merkittävästi heikkenee ja tulee jatkossa lisäämään
kivihiilen käyttöä ratkaisevasti energiatuotannossamme.
On pelättävissä, että verojen
korotuksen seurauksena turvetuotanto vähenee, minkä vuoksi
tuhansia työpaikkoja menetetään. Tämäkö on
sosialidemokraattisen työministeri Ihalaisen tavoite: työttömiä Suomeen keinolla
millä hyvänsä? Onpa tainnut työministerillä työnkuva
hämärtyä.
Viime heinäkuussa uutisoitiin, kuinka Suomen luonnonsuojeluliitto
palkitsi entisen ministerin ja kansanedustajan Iiro Viinasen Ympäristöavaus-palkinnolla
turpeentuotannon vastaisesta työstä. Kokoomus
on näköjään kuuliaisesti kuunnellut
entisen ministeri Viinasen mielikuvia ja kauhuskenaarioita turpeen
vaarallisuudesta ja ottanut hänen antamat mielikuvat tosina.
Käsittämätöntä on myös
uuden ympäristölain valmistelu, jossa turpeen
käytölle on näkyvä rooli. Onkin peräti
merkillistä, että lain valmistelusta on jätetty
pois keskeisiä sidosryhmiä, kuten Vapo, Puuliitto,
Koneyrittäjät ja Metsäteollisuus, ja
ympäristöministeriö vetää valmistelua
vahvasti ympäristöjärjestöjen
ehdoilla. Varmaa on, että nämä edellä mainitut
alan asiantuntijat jätettiin lain valmistelusta pois, koska
jo ennakkoon luultiin tiedettävän heidän
myönteinen suhtautumisen- sa turveteollisuuteen. Luonnonsuojelufanaatikot ovat
kuitenkin hyvin edustettuina valmistelussa, vaikka hyvin myös
tiedetään heidän näkemyksensä turvetuotannosta,
eli se on vastainen.
Uusiutuvan energian lisäämiseksi hallituksen olisi
puheiden lisäksi tehtävä myös
kestäviä päätöksiä.
Ilmastotavoitteiden saavuttaminen ei ole ainoa syy, vaan kotimaista
energiatuotantoa, kuten turvetta, tarvitaan kipeästi korvaamaan
tuontienergialähteitä.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen myötä kivihiilen
käyttö tulee varmasti lisääntymään.
Sopii kysyä, millä ihmeellä se menee
yhteen viherpiipertäjien päästötavoitteiden
kanssa. Kas kummaa, kun kivihiilen käyttö sattuu
olemaan paljon saastuttavampaa kuin turpeen käyttö.
Perussuomalaiset ovat talousvaliokunnassa jättäneet
kyseisestä hallituksen esityksestä eriävän
mielipiteen, jota kannatan lämpimästi.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen piti hyvän esitelmän
tästä lakikohdan muutoksesta ja turpeen verotuksen vaikutuksista
meidän hakkeeseen ja myös meidän bioenergiapakettiin.
Tuen hänen esittämäänsä keskustan
vastalausetta tähän asiaan.
Ensimmäisessä kohdassa useampi tunti taidettiin
keskustella kauppataseen vajeesta ja meidän kansallisen
kilpailukyvyn alentumisesta ja siitä, minkälaisia
konsteja hallitus on nyt sitten lisätalousarviossaan siihen
asettamassa, mutta heti tässä pykälässä ollaan
hyvin voimakkaasti niitä heikentämässä.
Eli kyllä turpeen veronkorotus, niin kuin edellinenkin
puhuja juuri sanoi, on varmaan vihreitten pääsylippu
ollut hallitukseen, ja sieltäpäin hyvin vahva
ja voimakas ponsi tulee siihen, että meillä on
tämä tässä käsittelyssä.
Tämä on kylmää kyytiä meidän
kilpailukyvylle. Meillä on ollut kohtuullisen edullinen
energia meidän teollisuudelle ja yritystoiminnalle, ja
tässä tullaan meidän kansallista kilpailukykyä alentamaan.
Meillä, kuten edellisissä puheenvuoroissa on tullut
esille, noin 17 prosenttia ollaan Saksasta jäljessä kilpailukyvyn
osalta, ja sitten kun tämä verotus toteutuu tällä tasolla
eli nostetaan 5,90 euroon plus sitten meidän hakkeen tuki
alenee, niin on edullista polttaa Suomessa kivihiiltä,
jota Saksan valtio tukee noin 2,5 miljardilla eurolla vuosittain,
sen louhimista ja tekemistä. Kun siellä Saksanmaalla
kävimme, he ovat luopumassa ydinvoimasta. Kysyimme, mitä teette. He
sanoivat, he lisäävät ruskohiilen kaivuuta,
he lisäävät kivihiilen tuotantoa ja tuovat
sitten ne tänne Suomeen poltettavaksi, kun me tössimme tässä oman
energiapolitiikkamme tällä päätöksellä.
Kuten esille on tullut, juuri tämä kotimaisen uusiutuvan
energian käyttö pitäisi nostaa 38:aan. Se
tulee vaarantumaan, koska turvetta käyte- tään
hakkeen kanssa tukipolttoaineena vahvasti, myös se, mikä turpeessa
on työpaikkaomavaraisuuden määrä.
Eli turvetuotannon kokonaisterawattituntimäärä on
noin 20—30 terawattituntia vuodessa, ja se vastaa lähestulkoon
noin miljoonan talouden lämmitystä suhteellisesti
katsottuna, ja se työpaikkamäärä,
mikä siellä on taustalla, niin on...
Edustaja Lohi tulee vielä tarkemmin kertomaan näitten
lämpölaitosten rakentamisesta ja siihen vaikuttavasta
suhteesta. Se on iso investointimäärä,
mikä meille olisi tulossa tälle toimialalle, mutta
tämä vaarantuu myös tämän
turveverotuksen takia.
Arvoisa puhemies! En näe tällä esityksellä mahdollisuuksia
ainakaan keskustan osalta, vaan pidättäydyttäisiin
siinä vanhassa turpeen verotuksessa.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen hämmästynyt. En voi
kuin ihmetellä, miten hallituksella on varaa tässä tilanteessa — kun
meillä on lisätalousarvio, joka kertoo, että yhteisöverojen
tuotot ovat laskussa, me velkaannumme 9 miljardia euroa, meidän
vaihtotase on kääntynyt toista miljardia euroa
miinusmerkkiseksi — lähteä tämäntyyppisiin
lakiesityksiin, joista asiantuntijat ovat valiokuntakäsittelyssäkin
todenneet, että lakimuutos vahingoittaa paikallisiin energialähteisiin,
siis kotimaisiin energialähteisiin, perustuvaa energiatuotantoa
ja investointeja Suomeen. Siis tässä tilanteessa,
kun kauppataseemme ja vaihtotaseemme ovat kääntyneet
vääränmerkkisiksi, meidän vientimme
tökkii niin sanotusti, eli emme saa poliittisilla päätöksillä meidän
vientiä vetämään, ainoa järkevä linja
olisi se, että me pyrkisimme kotimaisella tuotannolla korvaamaan
ulkomaista, muun muassa ulkomaista, energiatuontia. Nyt tämä hallituksen
esitys vie täysin väärään
suuntaan ja toiseen suuntaan Suomen elinkeinoelämää ja
investointeja.
Arvoisa puhemies! Esitetty lakimuutos heikentää valtakunnan
energiaomavaraisuutta ja kauppatasetta. Lakimuutos väistämättä pudottaa metsäenergian
käyttöä Suomessa, romuttaa metsäenergialla
tuotetun lauhdesähkön kannattavuuden ja tuotantomäärän,
lisää ulkomailta tuodun sähkön
määrää sekä lisää fossiilisten
tuontipolttoaineiden, muun muassa hiilen, käyttöä.
Nämä seuraukset eivät ole teoriaa vaan
todennettavissa voimalaitosten polttoainehankinnoissa jo ensi vuonna.
Akuutin turvepulan takia metsäenergian käytön
väheneminen näkyy kaikessa laajuudessaan kahden
tai kolmen vuoden aikajänteellä.
Arvoisa puhemies! On myös erittäin ikävää, että hallitus
ei tätä esitystä valmistellessaan arvioinut
millään lailla aluetaloudellisia vaikutuksia. Tämän
hallituksen esityksen vaikutukset ovat kaikista negatiivisimmat
nimenomaan Itä- ja Pohjois-Suomessa. Ne vaikuttavat koko
Suomeen, mutta erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomeen, joista
metsäteollisuus on viime vuosina voimakkaasti vetäytynyt,
muun muassa Kajaanista ja Kemijärveltä, ja täällä suuret
puunkäyttäjät ovat poistuneet alueilta.
Lapinkin kasvavista nuorista metsistä vain 40 prosenttia
hyödynnetään tällä hetkellä.
Nyt olisi nimenomaan tilausta Rovaniemellekin suunnitellun Mustikkamaan
voimalaitoksen tyyppisille uusille biovoimalaitoksille, jotka käyttävät
pääosin metsähaketta ja ensiharvennuksesta
saatuja puita, mutta tämäntyyppiset hallituksen
toimenpiteet ovat omiaan nimenomaan laittamaan kaikki bioenergiainvestoinnit jäihin
Suomessa. Kun nyt katsoo, miten energiatoimialalla on käynyt,
niin valitettavasti suuret toimijat ovat nyt tekohengittämässä vanhaa
tekniikkaa ja mitään uusia merkittäviä voimalaitos-investointeja,
jotka pohjautuisivat nimenomaan metsäperäiselle,
kotimaiselle polttoaineelle, ei olla käynnistämässä.
Arvoisa puhemies! Hallitus tässä esityksessä vetoaa
Euroopan unioniin tai siihen, että tämä mekanismi,
joka nyt turpeen korotuksella laukeaa, on notifioitu Euroopan unionissa,
ja sen takia sitä ei voitaisi muuttaa tässä vaiheessa.
Kun poliittisesti on vaikeita päätöksiä,
on helppo piiloutua EU-säännösten taakse,
kun hallitukselta puuttuu poliittinen tahto lähteä tosiasiassa
muuttamaan tätä mekanismia, niin että se
olisi Suomen kansantalouden ja Suomen alueiden, suomalaisten ihmisten
ja suomalaisten työpaikkojen puolesta järkevää.
Vaikeina aikoina poliittinen tahtotila mitataan. Talouden noususuhdanteessa
energiahyödykkeiden hintojen noustessa ja vakaiden rahoitusmarkkinoiden
aikana investointien kannalta tukimekanismien merkitys voi olla
vähäinen. Vaikeina aikoina, joita nyt eletään,
ulkopuolisten markkinatekijöiden pettäessä alta
kansallisella poliittisella päätöksenteolla
on mahdollista olla vaa’ankieliasemassa investointihankkeiden toteuttamisen
osalta. Hallituksen esitys on poliittinen tahdonilmaisu, joka kääntää vaa’ankielen
investointien
lykkäämiseen ja peruuttamiseen.
Arvoisa puhemies! En voi kuin hämmästellä, miten
tällaisessa taloudellisessa tilanteessa hallitus tuo kotimaisen
energiantuotannon kannalta tämäntyyppisiä esityksiä.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
puhuttu paljon kilpailukyvystä, työllisyydestä ja
vaihtotaseesta ja uusiutuvista energianlähteistä.
Tämä hallituksen esitys johtaa, niin kuin edustaja
Oinonen sanoi, turpeen käytön lopettamiseen. Siihen
suuntaan ollaan menossa. Tämä vaikuttaa negatiivisesti
energiantuotantoon, metsäteollisuuteen ja siten koko kansantalouteen.
Me itse teemme tämmöisiä päätöksiä, joilla
nostamme energiantuotannon kustannuksia ja heikennämme
taas kerran muun muassa metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä.
Se johtaa tuotannon supistamisiin tai ainakin semmoiseen riskiin,
että sitä tuotantoa supistetaan. Se johtaa myös
siihen, että turvetta korvataan osin puulla ja osin, niin
kuin olemme kuulleet, fossiilisilla polttoaineilla mukaan lukien
kivihiili, ja tässä kyllä ihmettelee
sitä, mikä ympäristöteko tämmöinen
on. Tässä on myös omavaraisuuden heikkenemisen
vaara ja se vaara, että lisäämme tuontiriippuvuutta.
Yksi tärkeä tekijä, joka täällä on
moneen otteeseen otettu esille, on turpeen työllistävä vaikutus.
Se menetetään. Turve on yksi harvoista kotimaisista
energianlähteistä, ja siinä mielessä tämä hallituksen
esitys on kyllä aivan käsittämätön. Meillä on
kaikenlaista yvaa ja ivaa, ja olenkin miettinyt, pitäisikö olla
ympäristövaikutusten arvioinnin lisäksi
vaikutukset Suomeen, suva. Niitä pitäisi ihan
oikeasti pohtia. Ennen kuin tehdään näitä johonkin
perustuvia, tällä kertaa ympäristöön
perustuvia, päätöksiä tai päätösesityksiä,
pitäisi ihan oikeasti pohtia, mitkä ovat niitten
kansantaloudelliset merkitykset. Tässä meillä on
valtavasti petrattavaa. Me tunnumme vain menevän tämän
vihertämisen linjoilla, emmekä yhtään
mieti, mitä se tarkoittaa suomalaisille työpaikoille.
Tätä minä en kyllä missään
nimessä hyväksy. Olen tästä aikaisemminkin
sanonut rikkidirektiivikeskustelun yhteydessä, ja taas
ollaan tekemässä tämmöisiä aivan
käsittämättömiä päätöksiä.
Totta kai ympäristöä pitää ottaa
huomioon, se on aivan selvä asia, mutta meiltä puuttuu
taito ottaa huomioon aina se toinen puoli. Kun ympäristövaikutuksia
arvioidaan, pitää kiinnittää huomiota
siihen, että me omilla toimillamme teemme oikeita ja kestäviä ratkaisuja
sekä ympäristön että työllisyyden
näkökannalta.
No, joku on sitten täällä moneen
otteeseen, muun muassa ministeri Häkämies, puhunut
tästä cleantechistä ja sanonut, että tämä vihreä kasvu korvaisi
jotenkin nämä menetetyt työpaikat. Ei varmasti
korvaa. Se osin korvaa, mutta ei kaikessa kokonaisuudessaan. Minä en
siihen usko. Jos tämä cleantech ja uusi teknologia
olisi niin mainiota, niin minkä takia turvetuotannossa
ei lasketa sitten sen varaan? Sitä sopii kysyä.
Miksei luoteta siihen turpeen käytön osalta, sen
sijaan että ajetaan turpeen tuotantoa alas? Tämä jatkuva
kissanhännänveto ympäristöasioitten
ja työllisyyden ja yrittämisen välillä — tässä tuntuu
olevan meillä, ainakin hallituksella, suuria vaikeuksia. Ymmärrän
sen täysin, koska hallituksessa istuu vihreät.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi täytyy muistuttaa siitä,
mitä turvevarallisuus Suomen kansantaloudelle merkitsee.
Sillä on samanlainen painoarvo meidän kansantaloudelle
kuin Norjalle on öljy. Suomen turvevarat vastaavat Suomessa
sitä, mitä öljy Norjalle, eli merkittävästä,
isosta, kotimaisesta energialähteestä puhutaan.
No, toki norjalaiset nostavat varmaan kaiken öljynsä,
minkä saavat, mutta kyllähän me Suomessa
tietenkin niin ajattelemme, että kaikkea turvetta ei tuotantoon
oteta eikä tarvita, ja nyt se näyttää ihan
mahdottomalta tämänkin hallituksen esityksen jälkeen,
mutta myös niistä syistä, jotka ovat
nyt tällä hetkellä tässä lupamenettelyssä.
Turvetuotannon luvat ovat jumittuneet tuonne aveihin, ja tämä on
hiukan eriskummallinen tilanne, että Vapo, valtion enemmistöomistusyhtiö,
ei saa itseltään lupia turvetuotantoon.
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää tällä esityksellä muutettavaksi
uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön
tuotantotuesta annettua lakia, ja esityksellä hallitus
haluaa korottaa ensisijaisesti kotimaisen energialähteen,
turpeen, verotusta. Toisaalta hallituksen tavoitteena on pitää puun
ja turpeen hintakilpailullinen tilanne stabiilina, minkä vuoksi
puuenergian tuotantotukea halutaan leikata. Tämä johtaa
siihen, että turpeen ja puuenergian hintakilpailukyky suhteessa
kivihiileen merkittävästi heikkenee, ja tätä heikennystä ei
tässä hallituksen esityksessä ole millään tavalla
tutkittu.
Esityksellä on myös merkittäviä kansantaloutta
heikentäviä vaikutuksia. Tämä johtaa
käytännössä sitten siihen, että kun
hiilen kilpailuetu paranee — ja varsinkin tällaisena
vuotena, kun jo toisen kerran perättäin turvetta
on noussut, saatu kerättyä, soilta huonosti — kivihiiltä tuodaan,
kivihiilen tuonti on aloitettu jo, mutta se johtaa myöskin
siihen, että uusia tuotantolaitoksia suunnitellaan nyt
toimivaksi kivihiilellä, ja tällä on
kansantaloutta erittäin merkittävästi
heikentävä vaikutus. Niin kuin tässä on
tullut jo monta kertaa esille, meillä on negatiivinen kauppatase, kauppataseen
vajaus, ja sitä ei saa millään tavalla
kyllä korjattua, jos me jätämme kotimaisen energian
käyttämättä ja tuomme tuontienergiaa.
Edellinen hallitus alkoi verottaa turvetta energianlähteenä,
ja nykyinen hallitus on nyt sitten korottamassa tätä veroa.
Suurimmaksi osaksi maamme voimalaitokset ovat näitä vastapainelaitoksia,
chp-laitoksia. Näissä poltetaan puuta ja turvetta
yhdessä. Tämänkin vuoksi turpeen verottaminen
ei ole tavoitteista huolimatta lisännyt puun käyttöä energiantuotannossa,
mikä oli yksi hallituksen perusteista.
Nyt esitetyllä puuenergian tuotantotukileikkauksella
on hyvin negatiivinen vaikutus. Näitä uusia chp-voimalaitoksia
ei olla esitetyillä ehdoilla rakentamassa ollenkaan. Myöskään
pienpuuvoimalahankkeita ei ole käynnistynyt tästä tuotantotukileikkauksesta
johtuen. Lisäksi tukileikkaus uhkaa jättää metsiin
mätänemään miljoonia kuutioita
korjuukelpoista harvennuspuuta ja käyttämättömäksi
jo tehtyjä kone- ja laiteinvestointeja hankintaketjun kannattamattomuuden
vuoksi.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että tuen
tarkoitus ei ole edistää voimalaitosinvestointeja
tai parantaa sähköntuotannon kannattavuutta. Lakiesitys
tässä muodossa ei todellakaan edistä voimalaitosinvestointeja
eikä paranna energiantuotannon kannattavuutta, joten se toimii
täysin suunnitellulla tavalla. Hallituksen lakiesitys toteutuessaan
korottaa lämmöntuotantokustannuksia keskimäärin
noin 4 prosenttia, joka varmuudella siirtyy kaukolämmön
kuluttajahintoihin. Sähkön tuotantokustannuksiin
lakiesityksellä on merkittävästi suurempi
korottava vaikutus — on puhuttu jostain 10 prosentista — ja
sekin, niin kuin kaukolämpö, loppupelissä menee
kuluttajien maksettavaksi.
Tässä yhteydessä en voi oikeastaan
olla ottamatta esille sitä, että energiapolitiikka
ylipäänsä pitäisi suunnitella
pikkuisen pitemmällä jänteellä kuin
yhden vaalikauden aikajänteellä eli neljäksi
vuodeksi aina eteenpäin. Laiteinvestoinnit, tuotantolaitosinvestoinnit
tehdään ja suunnitellaan kymmeniksi vuosiksi eteenpäin,
ja silloin jos raaka-aineen tuotantokustannukset tai verotus merkittävästi
heittelevät, se muuttaa tämän koko toimintaympäristön
niin epävakaaksi, että siellä on todellakin
vaikea sitten näitä investointeja tehdä.
Yksi esimerkki nyt on tämä Vaasa, ja Rovaniemellä on
pistetty 200 miljoonan euron hanke kokonaan jäihin.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustajakollega Oinonen todisti täällä väkevästi
kotimaisen energian, turpeen, puolesta, ja nyt kun edustaja Pekkarinen
on paikalla, en malta edustaja Pirttilahden kehumisista huolimatta
olla mainitsematta, palveliko edustaja Pekkarisen ministerikaudella
tämä syöttötariffi tätä pienimuotoista
sähkön ja lämmön tuotantoa.
Mutta nyt puoluejohtaja Sipilä voinee korjata osittain
näitä jälkiä, hän kun
on hyvin perehtynyt tähän hajautettuun energiaratkaisuun.
Meillä totta totisesti on metsässä rästihakkuita,
jotka uhkaavat nyt jäädä hyödyntämättä.
Turpeen suhteen en voi minäkään muuta
kuin ihmetellä tätä perinteistä suomalaista
maa- ja metsätaloutta syyllistävää vihreää politiikkaa
ja sitä, että meillä on poliittinen,
ei biologinen, laskelma siitä, onko turve uusiutuva energiamuoto
vai ei. Kyllä: turve kasvaa hitaasti, mutta kivihiili kasvaa
huomattavan paljon hitaammin. On merkillistä, että hallitus
sallii luonnonvarana kivihiilen nostamisen, kuten myös öljynkin,
mutta ei kuitenkaan korkeatasoista suomalaista työtä turvetuotannossa
ja siihen liittyvässä pienteollisuudessa. Nopeinkin
laskelmin voidaan osoittaa, millä tavalla turve- ja metsäenergia
korvaavat öljyä — siis tuontiöljyä tankkereilla
merten yli.
Turvetuotannossa on epäilemättä tehty
virheitä, joilla tällä hetkellä pelotellaan.
Mutta minusta tuntuu siltäkin, että näillä turvetuotantoalueilla
ei ole liiemmälti tästä talosta käyty.
Minä suosittelen käyntiä toteamaan sen
korkeatasoisen suomalaisen turveteollisuuden työn. Minä en
ymmärrä, että sitä väheksytään.
Kuinka siellä on huolehdittu näistä vesistä?
Ne menevät valutuskenttien läpi, monien ojien
läpi, ennen kuin ne pääsevät
takaisin sinne metsämaahan.
Energialla on äärimmäisen strateginen
asema talouden elementtinä, ja meillä ei ole varaa myöskään
maksaa maisemasta loputtomiin. Minä muistutan useista tutkimuksista,
jotka todistavat, että turvetuotannosta poistettu suoalue sitoo
sen päästämänsä hiilen
sitten, kun se esimerkiksi metsitetään. Samoin
minusta on sitten kyllä hurskastelua, kun kuitenkin nostetaan
kuiviketurvetta. Otan vertauksen: Kilpikonna kävelee hitaasti,
ja se on siis hitaasti liikkuva eläin. Kun jänis
juoksee nopeasti, niin se on nopeasti liikkuva eläin. Mutta
kun turve kasvaa hitaasti, se onkin yhtäkkiä uusiutumaton.
Kotimaakuntaani Ouluun saapuu jo kivihiililaivoja, mikä on
aivan käsittämätöntä näin
kymmenen virran, Pohjois-Pohjanmaan, luonnonvarojen keskellä.
Puoluejohtaja, edustaja Soinia siteeraten tässä asiassa
tämä hallitus on hiilihankohallitus.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tuntuu, että esitys esityksensä jälkeen
hallitus tuo esityksiä, jotka joko saastuttavat maailmaa,
siirtävät työpaikat Suomesta saastuttavampiin
maailmoihin tai sitten jopa estävät uusiutuvien
energiamuotojen käytön, ja tämä lukeutuu
näihin viimeisiin. On tullut jo pitkä liuta asioita,
mitkä estävät työskentelyn Suomessa
ja työpaikkojen pitämisen Suomessa: rikkidirektiiviä,
polttoaineverojen nostoa. Liikenneinfra: tiet heikkenevät
niin huonoon kuntoon, että kohta täällä ei
voi asua kuin kasvukeskuksissa, mutta sehän sopii tähän keskittämispolitiikkaan,
mitä hallitus ajaa.
Turpeella on tosiaan se vaikutus, että jos sen käyttöä vaikeutetaan
niin paljon, että sitä ei voi käyttää,
niin sitten samassa hytäkässä menevät muutkin
uusiutuvat. Energiapuu, energiajäte, monet muut, mistä saataisiin
hyötyä polttamalla, vaativat sen turpeen kaverikseen.
Nyt hallitus turpeen verotuksen nostolla estää näiden
hyötykäytön ja siis uusiutuvan energian
käytön. Tilalle tulee kivihiili, ja tästä voi
kysyä, että missä on se luonnonsuojelu.
Soita pitää suojella, mutta ei järjettömästi.
Tämä on ehdottomasti peruttava ja hylättävä koko
esitys.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin minun täytyy
sanoa, että minä olen nyt hyvin iloinen siitä,
että minä kuulen perussuomalaisten kannattavan
nyt sitä ajatusta, että näitä leikkauksia
ei tehtäisi puun ja turpeen yhteiskäyttöön,
että valtiovalta olisi jatkossakin valmis käyttämään
myös veronmaksajien rahoja suomalaisen energialähteen
hyödyntämisessä. Minä kuuntelin
viime vaalien alla teidän monia vaalikeskustelujanne, luin
teidän vaalipapereitanne, kuinka te olitte erittäin
voimakkaasti sitä mieltä, että yritystukia
pitää leikata. Minä kuuntelin, kun edellisessä keskustelussa
puhuttiin viennin edistämisen rahoituksesta, te olitte
sitä mieltä, että viennin edistämisrahoja
pitää lisätä. Kun puhuttiin
pienyritysten erilaisista tuista, te olitte sitä mieltä,
että pitää lisätä.
On hirveän muodikasta ja mukavaa sanoa, suureen yleisöön uppoaa
kuin lämmin veitsi voihin, kun puhuu, että yritystuista
pitää leikata, mutta sitten aina, kun tulee vuoron
perään kysymys erilaisista yritystuista, niin
totta kai kannatta siinä kohdassa sitten olla voimakkaasti
tukemassa tämän tai tuon yritysmuodon tukemista.
(Ari Jalosen välihuuto) — No, hyvä, että olette
nyt kuitenkin tässä mukana.
Mitä vielä tulee siihen, miten Suomessa tuetaan
ja miten on ennen tuettu, en alkuunkaan pysynyt mukana, mitä edustaja
Mattila äskeisessä puheenvuorossaan tarkoitti.
Me teimme päätökset viime vaalikaudella
lisätä huikean määrän
uusiutuvaa energiaa ja otimme tukijärjestelmät
siihen käyttöön. Me laitoimme muutaman
kymmenen miljoonaa euroa vuodessa vielä muutama vuosi sitten
uusiutuvan energian käyttöön koko Suomessa.
Se ohjelma, mikä tehtiin, tarkoittaa sitä, että asteittain
uusiutuvan tuki lisääntyy niin, että se
ensi vuonna, 2013, on vähän yli 150 miljoonaa
ja sitten kun on päästy uusiutuvaan mukaan, täyteen
rakentamiseen, vuoteen 2020 mennessä, tuen määrä tietyillä perusolettamuksilla, joita
käytettiin vuonna 2010, on noin 340 miljoonaa euroa. Laskennallinen
tuki muutamasta kymmenestä miljoonasta eurosta 340 miljoonaan
euroon, se on sen järjestelmän hintalappu, minkä me
olemme tähän Suomeen rakentaneet.
Järjestelmä on rakennettu niin, että uusiutuva otetaan
käyttöön sen edullisuusjärjestyksessä. Ensinnä pyritään
ottamaan kaikki se vesi — se on kaikista edullisinta — mikä on
suinkin käyttöön otettavissa. No, siinä on
suojeltu, siinä on raja vastassa, siinä ei lisää voida
enää ottaa, juurikaan voida ottaa.
Sen jälkeen otetaan puuta, ja puuta niin paljon, että metsäteollisuus
hyppi seinille, niin kuin ne teistä, jotka silloin seurasivat
asiaa tarkkaan, muistavat. Siitä määrästä,
minkä ajoimme läpi, meillä oli kova kädenvääntö,
myönnän, kokoomuksen kanssa siinä, onko
varaa, voidaanko ottaa näin ja näin paljon puuta
energiakäyttöön jnp., mutta aika pitkälle
päästiin: 13,5 miljoonan kiintokuution lisäykseen
asteittain vuoteen 2020 mennessä, ja siihen tukijärjestelmä,
järjestelmä, jonka rahallinen mitta on sitä,
mitä äsken tuossa kerroin.
Vasta sen jälkeen, kun on otettu kaikki se puu, mikä laskennallisesti
katsottiin, että voidaan ottaa, se loppu, mitä tarvitaan
sen uusiutuvan velvoitteen täyttämiseen, päätettiin
ottaa tuulella, koska se on paljon kalliimpaa, ja arvioitiin, että tarvitaan
noin 2 000 megawatin tuulikapasiteetti, jonka laskennallinen
vuosituotanto on noin 6 terawattituntia.
Näillä eväillä päästiin
siihen noin 38—40 terawattitunnin uusiutuvan lisäämiseen
vuosien 2010—2020 välisenä aikana. Näin
se rakentui, ja näin tämä rahoitus tähän
liittyi. En oikein ymmärtänyt, mikä tässä,
edustaja Mattila, mättää. Olisi ollut
oikein ystävällistäkin suorastaan, että hän
olisi ollut täällä paikan päällä vähän
kertomassa, missä kohtaa tämä järjestelmä mättää.
Jos hän suostuu tulemaan tähän saliin,
niin olisi erittäin hyvä, jos hän sen
kertoisi, mikä häntä tässä lähinnä jäi
vaivaamaan.
Mitä vielä tulee siihen, kun tässä miljoonat
vilahtavat, ja joku miettii mielessään, kannattaako noinkin
paljon laittaa uusiutuvan edistämiseen, niin kyllä se
hyöty välillisesti ja välittömästikin on
todella suuri. Tuontienergiaa korvataan, se on valuuttasäästö selvästikin.
Uusiutuvan käyttö tarkoittaa meillä myöskin
sitä, että silloin maantieteellisestikin kohtaavat
sekä keskukset, joissa sitä uusiutuvaa poltetaan,
että maaseutu, jossa se uusiutuva tuotetaan. Se on vice
versa, molemmin päin, tukea antaa ja kehityssykkeitä edistää.
Sitten vielä kaikki tämä uusiutuvan
lisääminen edesauttaa myöskin alan teknologian
edistymistä ja edistysaskeleita siinä. Onkin pieni
paradoksi siinä, että ministeri Häkämies
mainostaa hallituksen energiaohjelmaa puhtaan energian ohjelmana
ja samaan aikaan tehdään nämä esitykset,
joista täällä nyt keskustelua käydään,
jotka lisäävät nimenomaan sen kivihiilen
käyttöä. Meillä Jyväskylässä on
käynnistetty kivihiilen ajaminen keskelle Suomea, Jyväskylään.
Kivihiiltä aletaan polttaa minun kotikaupunkini energialaitoksissa,
mikä on kyllä minun mielestäni häpeä,
että näin käy. Myönnän,
että osin siihen vaikuttaa huono turvekesä, mutta
osin myöskin tämä seikka, mistä nyt
tässä esityksessä on kysymys.
Vielä palaan siihen tuen määrään
sen verran, että kun Suomi käyttää nyt
tänä vuonna, tai ensi vuonna, sanotaan näin,
budjetin mukaan vähän yli 150 miljoonaa, niin
Saksa käyttää muuten 15 miljardia euroa — 15
miljardia euroa. Jos Suomi käyttäisi samassa suhteessa — kansantuote
tai per capita, kummalla tahansa mittarilla mitaten — niin
Suomessa se tuki olisi yli miljardi euroa. Tämä kertokoon
siitä, miten muuallakin, jossa on havahduttu uusiutuvan
edistämiseen, on nähty, että koko kansantalouden
etu on, kansallinen etu on, että siihen satsataan ja sen
edellytyksiä parannetaan.
Kaj Turunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tulin takaisin, kun mennessäni kuulin
tässä nyt edustaja Pekkarisen puheesta alkuosuuden,
ja nyt myöskin loppuosuuden.
Eivät perussuomalaiset ole leikkaamassa puuenergian
tuotantotukea missään vaiheessa, vaan perussuomalaiset
ovat kyllä leikkaamassa tehottomia yritystukia. Työ-
ja elinkeinoministeriönkin tutkimuksien mukaan noin 200
miljoonaa voidaan leikata näitä tehottomia yritystukia. Kaikki
tietävät sen, että meillä on
merkittävässä määrin
näitä tehottomia yritystukia, joiden nauttijoita
ovat ne noin 15 yritystä, jotka vuosittain ne kuittaavat.
Sitten meillä on sellaisia tehtaita, jotka eivät
valmista mitään. Ne ovat tämmöisiä esittelytehtaita,
ja siellä pyöritellään sitten
ulkomaalaisia vieraita. Eivät perussuomalaiset ole energiatukia
leikkaamassa millään muotoa, vaan tehottomia yritystukia.
Mitä tulee turpeen verotukseen, niin keskustajohtoinen
edellinen hallitus aloitti turpeen verottamisen. Muistaakseni silloinkin
perussuomalaiset olivat tätä turpeen verottamisen
aloittamista vastaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puheenvuorolistaan.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Turve on uusiutuva, mutta erittäin
hitaasti uusiutuva luonnonvara, ja kyllä tämän
keskustelun perusteella voisi vetää semmoisenkin
johtopäätöksen, että seuraava
asia on sitten maailmanloppu. No, onneksi näin ei sitten
kuitenkaan varmaan ole.
Edustaja Mattila penäsi tässä sitä,
onko käyty turvesoilla. Turvesoilla on käyty.
Ja kyllähän — puhun nytten omassa maakunnassani
eli Etelä-Karjalassa olevasta Konnunsuosta — selvää on, että tällä turvetuotannolla
on monessa monessa paikassa erittäin suuret ympäristöhaittavaikutukset,
ne ovat todella suuria. Onneksi nyt tämä Vapo
on ottanut toisen linjan tässä asiassa, mutta se
on erittäin pitkä tie kääntää se
kansalaismielipide myöskin myönteiseksi turpeelle.
Onnea ja menestystä vain heille. Vapon hallintoneuvostossa
istuvanakin toki toivon sitä.
Mutta muutama sana siitä Konnunsuosta ja niistä emmeistä,
mitä siellä on tapahtunut. Ne suon valumavedet
menevät jokia pitkin Suokumaanjärveen, josta suurin
osa sijaitsee Venäjän puolella. Muutama puolueeton
tutkimus on todennut sen järven tilasta, että jos
järven tila parhaana on ykkönen ja huonoimpana
on kutonen, niin Suokumaanjärvi on viisi. Ihan kaikki ei
ole tullut Vapon turvesoilta, siinä on asutuksen vaikutusta
myöskin, mutta iso osa joka tapauksessa sieltä.
Kyllä tässä pitkä tie on. Enkä minä sillä tavalla
ihmettele sitä, että tämä hallituksen
esitys on tämän näköinen kuin
tämä on. Siitä voidaan tietenkin aina
olla montaa mieltä.
Mutta sitten ihan lopuksi kyllä totean edustaja Jaloselle,
hän on ansiokkaasti pitänyt tätä rikkidirektiiviä tässä esillä:
kyllä tätä rikkidirektiiviä nyt
ei tämän hallituksen viaksi saa millään,
koska se IMOn päätös on tehty 2008 ja
silloin oli ihan toisenmoiset hallitukset olemassa kuin tällä hetkellä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Keskustellaan uusiutuvan energian tukijärjestelmistä,
ja täällä on paljon puhuttu metsähakkeen
käytöstä ja siitä, että metsähakkeen
hyödyntämiseen tarvitaan ikään
kuin säätövoimana turvetta myös
oheen samalla lailla kuin tuulivoima tarvitsee säätövoimakseen
vettä, vesivoimaa. Nämä kulkevat vähän
käsi kädessä.
Edustaja Pekkarinen täällä kehui,
kuinka hyvä oli edellinen hallitus. Niin se olikin hyvä hallitus,
ja hyvä hallitus on tämäkin hallitus.
Mutta on yksi asia, jossa nämä molemmat hyvät
hallitukset ovat pahasti epäonnistuneet, ja se asia koskee uusiutuvaa
energiaa, hevosenlannan hyötykäyttöä voimaloissa.
Siinä kumpikaan näistä hallituksista
ei ole onnistunut.
Suomessa on noin 70 000 hevosta, ja hevosen päivittäinen
kuivikelanta-annos vastaa noin kolmea litraa lämmitysöljyä energia-arvoltaan.
On käsittämätöntä,
että tätä uusiutuvaa energiaa ei oteta
hyötykäyttöön voimaloissa. Meillä on
verrokkimaita EU:ssa, Saksa, Ruotsi, Tanska, Hollanti, Itävalta,
jotka hyödyntävät tätä energiaa. Viime
hallituskaudella kun ympäristöministeri Lehtomäeltä tätä asiaa
moneen kertaan tivasin, niin hän sanoi, että pitää kysyä komissiolta.
Ei tarvitse kysyä enää komissiolta: jos
samassa EU:ssa muut maat hyödyntävät
tätä energiaa, me voimme toimia samoin.
Kysymys on siitä, miten tulkitaan tämä hevosen
kuivikelanta. Jos se kaadetaan tuonne johonkin ojanpenkkaan, niin
silloinhan se on selvästi jätettä. Mutta
jos se käytetään energiana, niin eikö se
pitäisi silloin tulkita polttoaineeksi ja hyödyntää se
meidän lämpövoimaloissamme? Haluan kannustaa
nykyistä ympäristöministeriä, jonka
kanssa myös olen asiasta keskustellut, ratkaisemaan tämän
ongelman ja tuomaan tämän energian hyötykäyttöön
Suomessa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Eipä voisi paljon enempää olla
samaa mieltä edustaja Jokisen kanssa kuin mitä hän äsken
sanoi. Pieni tarkennus: huomasin jostakin lehdestä, että ympäristöministeriö oli
just äsken tehnyt päätöksen,
jolla se jatkaa tätä menettelyä, jolloin
se hevosenlanta pitää pitää koskemattomana
ainakin tästä energiakäytöstä — siihen ehkä voi
muuten koskea, heittää sen menemään — mutta
et saa sitä energiakäyttöön
hyödyntää edelleenkään.
Se oli ministeriön päätös. Jatkakaa
ponnisteluja hallitukseenne kuuluvan ympäristöministerin
kanssa tässä. Päätös
oli väärä.
Mitä edustaja Kärnän puheenvuoroon
näistä turvesoista vielä tulee: siinä täytyy
kyllä turpeentuotannon mennä peilin eteen. Vaikka
on toimittu varmasti lupaehtojen pohjalta pääsääntöisesti — voi
olla, että joskus rikkeitäkin on tehty — mutta
vaikka on toimittu lupaehtojen pohjalta, niin sitten kuitenkaan
ei ole varauduttu siihen, että on sellaisia runsaan veden
aikoja, ja sitten on kyllä päässyt vesistöihin
humusta. Ei se fosfori ja typpi ole se ongelma, mutta se humus on
ongelma eräissä tapauksissa. Esimerkiksi minun
oman maakuntani vesistössä on tällaisia
tilanteita. Nämä pitää saada
kuntoon ja lupaehtoja tässä mielessä tiukentaa
ehdottomasti. Ja tiukennetuilla lupaehdoilla voidaan turvetta nostaa
niin, että se kelpaa oheispolttoaineeksi puun kanssa.
Mitä vielä tukiin tulee, edustaja Turunen — ehkä sitten
erikseen on aikaa ja tilaisuus keskustella niistä yritystuista — suurimmat
tuet ovat nimenomaan Tekesin rahoitus, sitten energiatuki, sitten
viennin ja kansainvälistämisen tukirahoitus ja
sitten telakkatuki. Siinä ne ovat ne tuet, mutta näihin
palataan kyllä myöhemmin. Erittäin mieluusti
palataan niihin myöhemmin.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan todeta, että hallitus nyt
esittää kotimaisen energian, turpeen, verotuksen
nostoa ja näin tietoisesti hallitus haluaa kotimaisen energian
sijasta tuottaa yhä enemmän esimerkiksi kivihiiltä,
ja tältäkin osin tuonti lisääntyy.
On todettava myös se, että hallituksen metsä- ja
energiapolitiikasta puuttuu täysin pitkäjänteisyys:
jatkuvasti näitä asioita muutellaan.
Mitä tulee Vapoon, oma kunta on ollut suuri työllistäjä.
Kyllä tänä päivänä Vapon
edustajat ovat todenneet tosiaan, että monet järvet
ja lammet on saastutettu ja ovat rehevöityneitä,
ja nyt tähän on pyritty sitten parannusta tekemään.
Kun täällä puhuttiin hevosenlannasta,
niin tiedetään, että Ruotsissa ja Saksassakin
poltetaan hevosenlantaa, eikä siellä kysellä,
kuinka direktiivit määräävät.
Meillä sitten ollaan polvillaan. Ei muuta kuin ruvetaan
polttamaan ja katsotaan, mitä komissio sanoo. Hevosenlantaa
kyllä riittää.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On ollut todella mielenkiintoista kuunnella
tätä keskustelua tässä. Itse
tulen alueelta, jossa on Euroopan suurin turvevoimalaitos, Toppilan voimalaitokset,
ja me Oulussa mietimme juuri, miten ne uusitaan noin 5 vuoden periodilla
ja mikä on se polttoaine. Olen kuunnellut tätäkin keskustelua
ja muita keskusteluja sillä korvalla, miten se on.
Tuossa monia hyviä esityksiä on tullut, mutta edustaja
Oinonen, joka ei ole enää paikalla, jätti vähän
hallituksen ohjelman luvun kesken, ja minä jatkaisin siitä,
että turpeen osalta täällä sanotaan
kyllä näin, että turpeen käyttöä verotetaan
maltillisesti, veroa nostetaan maltillisesti ja niin, että se
ei korvaannu hiilellä. Että se on siinä.
Arvoisa puhemies, tähän mietintöön,
jonka talousvaliokunta on antanut, voi hyvin yhtyä. Tässä on
hyvin kriittisesti suhtauduttu meidän tämänhetkiseen
energian tukimekanismiin ja yleensä energiatuen monipuolisuuteen.
Siinä olisi varmasti paljon pitkäjännitteisyyttä saatavissa esille.
Oli mielenkiintoinen kuulla, kun edustaja Kärnän
puheenvuorossa tuli teollisuuden ylijäämälämmön,
näin kai voi sanoa, hyödyntäminen, samoin
tämän hevosenlannan. Meillä on näitä monia
mahdollisuuksia, mutta kyllä turve suuressa mittakaavassa
on vielä pitkän aikaa se polttoaine, jota meidän
tulee käyttää, mutta toki, niin kuin
edustajat ovat tässä keskustelun loppuvaiheessa
sanoneet, turpeella on myös ne negatiiviset puolensa tuolla
vesistöjen osalta. Peiliin katsomisen paikka, niin kuin
edustaja Pekkarinen sanoi, on turveteollisuudella ja sitä kautta.
Mutta uskon minäkin, että ne toimet, joita nyt
on aloitettu, Vapon ja monen muun toimesta, jatkossa tuovat tulosta.
En tiedä — tässä on varmasti
vielä monen keskustelun paikka — mikä on
Suomen suurien kaupunkien energianlähde tulevaisuudessa.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Oli todellakin pakko tulla työhuoneesta
tänne, kun kuulin edustaja Pekkarisen puheen. Ensinnäkin
ihmettelen suunnattomasti, että edustaja Pekkarisella ei
tällä kertaa ole kuullun ymmärtämistä.
Hän ei ymmärtänyt mitään
siitä, mitä edustaja Mattila sanoi, mutta siihen
onneksi voi tutustua ihan sitten kirjallisesti myöhemmin
ja perehtyä siihen asiaan.
Mitä taas tulee yritystukiin, niin kyllä te
alan entisenä ministerinä tiedätte, että tässä maassa
on liki 500 erilaista yritystukimuotoa. Siellä on runsaasti
sellaisia yritystukimuotoja, joita ei oikeasti voida käyttää,
joita kukaan ei tiedä eikä pysty listaamaan. Tietysti
ne työllistävät sillä tasolla, että byrokratia
pyörii, ja totta kai virkamiehillekin työpaikkoja
tarvitaan, mutta ehkä voisi olla pieni tehostamisen paikka.
Perussuomalaiset ovat todellakin sitä mieltä, että pk-yritystoimintaa
on tuettava. Pk-yritystoiminta on tässä vaiheessa
tämän maan yksi vahva tukijalka, meidän
paperijalka ja meidän metallijalka horjuvat aika lailla
pahasti, varsinkin puupuoli tällä hetkellä,
kuten valitettavasti tiedämme. Sen lisäksi, että me
haluamme tukea pk-yritystoimintaa, haluamme tukea myöskin
mikroyritystoimintaa, mutta emme siten emmekä sillä tavalla,
miten viime hallituskaudella asiaa vietiin eteenpäin. Silloin
pakotettiin ihmisiä yrittäjiksi, sellaisia ihmisiä,
jotka itse asiassa olivat aivan selvästi työntekijöitä,
mutta haluttiin viedä tätä maata siihen
suuntaan, että perustetaan pieniä yrityksiä,
maksetaan sama palkka yrittäjälle yritysmuotoisena
kuin aikaisemmin sai palkkana, paitsi että siitä poistettiin
työnantajan sivukulut, mikä tarkoitti sitä,
että yksittäisen henkilön, joka mikroyrittäjäksi
ryhtyi, ansiotaso laski huimasti.
Mitä taas tulee turpeeseen ja kivihiileen, niin turve
on uusiutuva luonnonvara. Kestää pitkään, että se
uusiutuu, mutta se joka tapauksessa uusiutuu. Ihan noin kouluajaltakin
muistan sen oppikirjoista. Se todella tekee sen. Niiltä,
jotka täällä kivihiiltä niin
kovasti puolustavat, haluaisin kysyä: Oletteko mahdollisesti
käyneet maissa, missä pelkästään
kivihiilellä lämmitetään? Tiedättekö,
minkälainen niiden maiden ilmasto on?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Jos edustaja jatkaa, niin voi tulla tänne puhujakorokkeelle.
Kiitoksia, tämä riittää.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrykseni mukaan, saattaa olla,
että minun ymmärryksessäni on vikaa,
mutta kyllä minun täytyy edustaja Tolppaselle
todeta se, että ei täällä nyt
kivihiilen puolesta hirveitä puheita tänä päivänä ole
pidetty. Päinvastoin koko ajanhan tässä on
kritisoitu sitä, että kun esimerkiksi turvetta
ei saada tuolta maasta ylös kuin 30—35 prosenttia,
voi olla jopa vähän vähemmän,
niin siis joudutaan siihen kivihiilivaihtoehtoon. Siitähän
tässä kysymys on. Ei kukaan rakasta kivihiilen
polttamista. Se on päivänselvä asia.
Vastauksena kysymykseen: Olen käynyt maissa, missä poltetaan
paljon kivihiiltä. Ei se hääviä ole.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä hetkeksi tuohon
hevosenlantakysymykseen ja ylipäätään
tähän meidän energiakuvaamme tällä hetkellä.
Kyllähän se asia on niin, että Suomen
kannattaa pyrkiä eroon tuontienergiasta niin pitkälti
kuin se vain on mahdollista ja kotimaisen energiatuotannon kautta
lähteä etenemään.
Täällä on puhuttu hyvin paljon nyt
tästä tuesta, että mitä energiamuotoja
me tuemme ja mitä energiamuotoja meidän pitää tukea.
Tässä kohtaa palaan tuohon hevosenlantakysymykseen. Hevosenlantaa
voitaisiin käyttää energiana täysin
ilman tukea. Niissä keskusteluissa, joita olen käynyt
hevosyrittäjien kanssa, joilla on paljon hevosia ja joiden
arjessa tämä hevosenlantakysymys on suuri ongelma,
he ovat kertoneet, että he tuovat sen ilmaiseksi, kaatavat
sinne siiloon siinä vaiheessa, kun se on mahdollista. Siinä ei
tarvita mitään tukimuotoja, koska tällä hetkellä si- tä kuljetetaan
kalliilla tuontienergialla, öljyllä, kymmeniä,
jopa satoja kilometrejä aumattavaksi, jotta päästään
eroon siitä hevosenlannasta. Vielä kun otetaan
huomioon, mitä se hevosen kuivikelanta on — se
on noin 85-prosenttisesti puuta, jos kuivikkeena käytetään
purua, tai jos käytetään turvetta, niin
se on 85-prosenttisesti turvetta — se on mitä parhainta
ja energiasisältöistä polttoainetta,
ja tämä kysymys on ratkaistava. Se on lähienergiaa
siinä, missä metsähake tai muu.
Olki esimerkiksi on sellainen, joka meidän pitäisi
myös ottaa energiakäyttöön.
Saksassa olkea käytetään niin, että sinne
pellon laitaan ajetaan traileri, johon pistetään
paalit toisesta torvesta sisään ja josta toisesta
tulee brikettiä tai pellettiä hyödynnettäväksi
lähienergiana kiinteistökohtaisesti niillä maatiloilla,
missä sitä olkea muodostuu.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä näistä yritystuista.
Se on kyllä erityisen nerokas juttu, että kannatetaan
hyviä yritystukia ja vastustetaan huonoja yritystukia — eihän
sen selvempi tietysti voi ohjelma olla. Tuohan on erittäin
hyvä ohjelma tuollainen: vastustetaan huonoja yritystukia
ja kannatetaan hyviä yritystukia. Mutta ehkä me
voimme palata tähän vakavammin joskus toisella
kertaa.
Vielä tähän sitten, että minkälaista
energiaa tuo turve pohjimmiltaan on. Vielä kertaalleen: Kannatan
ilman muuta, olen kaiken aikaa kannattanut, sitä, että turvetta
meidän täytyy ja kannattaa käyttää niin
kauan kuin ylipäänsä meillä on
fossiilisia polttoaineita mahdollisuus käyttää, aina
mieluummin turvetta kuin tuontipolttoaineita, fossiilisia tuontipolttoaineita.
Aina mieluummin tätä omaa, kotoista turvetta ilman
muuta ja ympäristön kannalta kestävällä tavalla,
ennen kaikkea vesistöjen kannalta kestävällä tavalla.
Mutta niin ei voi mielestäni sanoa, että turve on
uusiutuva. Se on parhaan määrittelyn mukaan hitaasti
uusiutuva ja edelleen niin, että Kioton mielessä,
Kioton sopimuksen mielessä, turpeen käyttö aiheuttaa — minunkin
pitää tunnustaa, että se aiheuttaa — CO2-päästöjä,
ja päästökauppajärjestelmässä turpeen
poltto aina synnyttää päästöjä,
joilla on hinta ja jotka me kaikki maksamme. Sen takia vain sen
verran sitä turvetta kuin sen käyttö sen
puun oheispolttoaineena on välttämätöntä.
Se on se linja, mille meidän nykyjärjestelmämme
on rakennettu. Valitettavasti hallitus sitä nyt vähän
huonontaa, ei nyt dramaattisesti huononna, mutta jonkun verran huonontaa kuitenkin.
Yleiskeskustelu päättyi.