7) Hallituksen esitys eduskunnalle pohjoiseurooppalaisen toiminnallisen
ilmatilan lohkon perustamisesta Viron, Suomen, Latvian ja Norjan
välillä tehdyn sopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Esityksen ykköskäsittelyssä jo
toin esille ne perustelut, mitkä pohjautuvat hyvin pitkälle
edustaja Yrttiahon puolustusvaliokunnassa jättämään eriävään
mielipiteeseen ja perussuomalaisten liikenne- ja viestintävaliokunnassa
jättämään vastalauseeseen. Kyllä näin
isossa kysymyksessä pitää aina miettiä,
mihin isoon linjaan ne liittyvät, ja kun joku hallituksen
esitys, näinkin merkittävä esitys, perustellaan
noin heikosti ja kun sen käsittely valiokunnassa on vähintäänkin
vaillinaista ja kun se ilmeisesti on ihan tarkoituksellisesti sitä,
niin silloin pitää hälytyskellojen soida ja
miettiä, mitä on jätetty sanomatta. Varsinkin kun
muistaa, että Ruotsi ja Tanska ovat irtaantuneet aiemmasta
suunnitelmasta niin kuin Islanti, tosin Islanti vähän
eri perustein mutta kuitenkin, niin pitää kysyä,
miksi tämmöisiä käänteitä tämän
asian eteenpäinviemisessä on tapahtunut.
Puolustushallinnon näkemyksenkin mukaan sopimuksen
täytäntöönpanolla on laajoja
vaikutuksia maanpuolustukselle ja viitataan ilmailu-, aluevalvonta-
ja valmiuslainsäädännön mahdollisiin
muutostarpeisiin. Liikenne- ja viestintäministeriön
lausunnossa todetaan, että tarkempia NEFAB-perustamiseen
liittyviä vaikutuksia ei ole ollut mahdollista täysimääräisesti
arvioida, koska toiminnallisen ilmatilalohkon perustaminen on ensimmäinen
laatuaan.
Tässä yhteydessä pitää kyllä kysyä sitä,
mikä tulee olemaan jatkossa Finavian kohtalo, ja epäilys
on siitä, että voi olla, että hyvinkin
pian huomataan, jos tämä sopimus tulee voimaan,
että sellaista organisaatiota ei ole eikä ainakaan
enää suomalaisten hallinnassa. Pitää muistaa
myöskin, että tämän mukana integrointitarpeitten myötä voi
tulla mittavia uusinvestointitarpeita, ja näistä syistä esitän,
että tämä hallituksen esitys hylätään.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Islannin ilmavalvonta, moni muu esitys ja
tämä esitys jo yksistään asiantuntijalausuntoihin
perustuen osoittavat selkeästi kokonaisuutena sen, että hallitus
on viemässä Suomea pienin askelin kohti Natoa
ilman, että siitä kansalta kysytään
yhtään mitään.
Hallituksessa istuu puolueita, jotka ovat profiloituneet Nato-vastaisiksi
puolueiksi. Kun puolustusvaliokunta antoi lausunnon liikenne- ja viestintävaliokunnalle,
siellä nousi esiin eriävän mielipiteen
kohdalla, että tällä on selkeitä vaikutuksia
sotilaalliseen liittoutumattomuuteen, joten on ilmiselvää,
että asiaa pitää tutkia enemmän. Äänestytimme
asian, ja mikään muu puolue kuin perussuomalaiset
ei ollut huolestunut asiasta, ja asia eteni tänne.
Minä arvostan rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä ja
sitä, että pidetään annetut
lupaukset. Täällä salissa on kaksi erään
hallituspuolueen jäsentä, jotka ovat pitäneet
vaalilupauksensa — toisista en ole aivan varma — joten
kannatan erittäin mielelläni edustaja Mustajärven
tekemää hylkäysesitystä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
sopimus pohjoiseurooppalaisen toiminnallisen ilmatilan lohkon perustamisesta
Viron, Latvian, Norjan ja Suomen välillä on saanut
osakseen sangen ohuen eduskuntakäsittelyn. Puolustusministeriön
lausunnossa puolustusvaliokunnalle tuodaan aiheellisesti esiin huoli sopimuksen
laajoista vaikutuksista maanpuolustukseen.
Myös sopimuksen vaikutukset lainsäädäntöön,
ilmailu-, aluevalvonta- ja valmiuslainsäädäntöön,
on jätetty arvioimatta. Tämä on poikkeuksellista,
sillä täällä käsiteltyjen
kansainvälisten sopimusten vaikutukset on tavallisesti
perusteellisesti arvioitu itse hallituksen esityksen perusteluissa.
Tämän sopimuksen voimaantulolaissa tuon kaltaista
arviointia ei ole, vaikka puolus-tusministeriön lausunnossa
asia on muotoiltu sanoilla "saattaa - - olla tarvetta tarkistaa"
edellä mainittuja lakeja, joista muun muassa valmiuslain
monet säännökset edellyttävät
perustuslain säätämisjärjestystä.
Tämä sopimus on herättänyt
ainakin minussa ja meidän ryhmässä, ja
myös puolustusvaliokunnassa, vakavia kysymyksiä ja
huolenaiheita. Lakiesityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa on monia
kohtia, joissa sopimuksen painavuus todetaan. Tässä esimerkki
kohdasta Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja käsittelyjärjestys: "Edellä selostettu
huomioiden eduskunnan hyväksyttäväksi
esitetty sopimus sisältää Suomen toimivaltaan
kuuluvia määräyksiä, joita ei
voida pitää vähäisinä.
Näitä ovat sopimuksen - - 16 artiklan
määräys siviili- ja sotilasalan yhteistyön periaatteista
NEFABissa (jonka tarkoituksena on, että sopimusvaltiot
kannustavat palveluntarjoajia ja ilmapuolustusorganisaatioita kiinteään yhteistyöhön
valtion rajat ylittävissä toiminnoissa) - -."
Tässä se on todettu, mikä on sopimuksen tarkoitus
Suomen kannalta.
Sopimuksen 16 artiklan 1 ja 3 kohta ovat olennaisia ilmapuolustusyhteistyön
kannalta. Tämä yhteistyö koskee rajat
ylittävää ilmatilan käyttöä sotilaskoulutuksessa
sekä ilmaliikennepalvelujen ja taktisten lennonvalvonta-
ja lennonjohtopalvelujen tarjoamista. Suomen ja muiden jäsenmaiden
on sallittava vieraiden ilmavoimien ja ilmavoimien johtokeskusten
toiminta alueellamme maantieteellisistä tai ilmatilan rakenteellisista
rajoista piittaamatta.
Herra puhemies! Tämä sopimus on kuin Kalevalan
Kullervon leipä: muodollisesti koko ilmailuliikennettä koskevaan
sopimukseen on leivottu sisään kova sotilaspoliittinen
kivi. Jos ei tarkoituksena ole ollut tämän tosiasian
turvallisuus- ja puolustuspoliittinen peittely, olisi ollut luonnollista,
että eduskuntaan olisi tuotu selkeästi erillinen,
puolustusministerin johdolla valmisteltu sopimus ilmatilan sotilaallisesta
hallinnasta ja käytöstä mainittujen valtioiden
kanssa. Tällainen sopimushan solmittiin reilu vuosi sitten
liittoutumattoman Ruotsin kanssa. Mutta hallituksen rehellisyys
ja rohkeus pettivät, sillä sellainen sopimus olisi
ollut myös mediassa selkeä ilmatilan sotilaallista
käyttöä koskeva sopimus Suomen ja kolmen
Nato-maan kesken. Ehkäpä sellainen erillinen sopimus
olisi herättänyt uneliaammatkin toimittajat, mutta
nyt liikenne- ja viestintäministeriö on pantu
valmistelemaan ja vastaamaan puolustusalan yhteistyöhön
liittyvästä sopimuksesta. Sangen erikoista sopimustoimintaa
ja lainsäädäntötyötä.
Tällä sopimuksella on selkeästi tarkoitus
tiivistää Suomen osallistumista pohjoismais-balttilaiseen
Nato-yhteistyöhön, josta Yhdysvaltojen puolustusministeri
Panetta kiitti Suomea viime toukokuussa silloisen puolustusministeri
Wallinin Yhdysvaltojen-vierailulla. Panetta nimitti Suomen roolia
johtavaksi tässä Nordic—Baltic-puolustusyhteistyössä ja
kytki sen suoraan Naton niin sanotun smart defencen, älykkään
puolustuksen, sotilaallisiin malleihin. Tästäkö hallitusohjelmaneuvotteluissa
Säätytalolla sovittiin? Tästä kaikesta
ainakin me vasemmalla varoitimme. Vauhti Natoon on kiihtymässä,
ja pian saamme käsittelyyn Islannin ilmatilan valvontaan osallistumista
koskevat hallituksen esitykset ja päätökset.
Kannatan edustaja Mustajärven hylkäämisesitystä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys koskee pohjoiseurooppalaisen
toiminnallisen ilmatilan lohkon perustamista koskevan valtiosopimuksen
hyväksymistä. Sopimuksen allekirjoittivat kesäkuussa
Suomi, Latvia, Norja ja Viro. Tavoitteena on lisätä lentoturvallisuutta
ja vähentää ympäristöhaittoja
sekä saada taloudellista hyötyä. Nämä tavoitteet
saavutetaan parantamalla sopimusvaltioiden ilmatilan käyttöä suoremmilla
lentoreiteillä ja tehokkaammalla reittien käytettävyydellä.
Tehokkuuden parantamisella saadaan vähennettyä polttoaineen
kulutusta ja sen myötä myös hiilidioksidipäästöjä.
Sopimuksella uudistetaan nykyisiä ilmatilanhallinnan rakenteita
ja luodaan edellytyk-siä muun muassa uusien teknisten ratkaisujen käyttöönotolle.
Uudistuksen myötä lentomatkustajien matka-ajat
lyhentyvät ja lentoliikenteen täsmällisyys
paranee.
Tämän uudistuksen taustalla on EU-asetus, joka
velvoittaa jäsenvaltiot perustamaan lohkot 4.12.2012 mennessä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty myös epäilyksiä siitä, että Suomessa
lohkon perustamisella ei välttämättä saavutettaisi
tavoiteltuja kustannushyötyjä. Totesimme valiokunnassa,
että sopimuksella luodaan ennen kaikkea puitteet ilmatilan
lohkon käytölle ja vaikutukset tulevat hyvin pitkälti
riippumaan myös jatkossa tehtävistä käytännön
ratkaisuista. Valiokunta totesi, että sopimus on tärkeä ja
luo puitteet ilmalohkon käytölle. On tärkeätä,
että sopimuksella ei tule muutoksia sopimusvaltioiden omaa
ilmatilaa koskevaan itsemääräämisoikeuteen.
Puolustusvaliokunta totesi lausunnossaan, että on välttämätöntä erityisesti
ilmaliikenne- ja sääpalveluiden tuottajia valittaessa
huomioida Puolustusvoimien erityistarpeet, jotta lisäkustannusten
ja rinnakkaisten järjestelmien luomisesta vältytään.
On arvioitu, että palveluiden rinnakkaiset toteutukset
lennon varmistumispalveluiden osalta voisivat aiheuttaa jopa 50
miljoonan euron vuosittaiset lisäkustannukset ja lisäksi
sääpalvelun osalta noin 2 miljoonan euron lisäkustannuksia.
Valiokunta ei pidä kovin todennäköisenä, että näin
tapahtuisi. Tosin tämäkin näkökohta
on tärkeä ja se tulee huomioida jatkossa palveluiden järjestämistä koskevissa
ratkaisuissa.
Valiokunta korosti jatkotyössä tiiviin yhteistyön
merkitystä niin ministeriöiden, Liikenteen turvallisuusviraston,
Ilmatieteen laitoksen, Fin-avia Oyj:n ja lentoyhtiöiden
välillä. Valiokunta kiinnitti myös huomiota
siihen, että yhteiseen eurooppalaiseen ilmatilaan ja sen
vaikutuksiin liittyviä kysymyksiä on tärkeä arvioida
pidemmän aikavälin näkökulmasta
myös parhaillaan valmisteilla olevassa lentoliikennestrategiassa.
Keskustelu päättyi.