4) Laki vähittäiskaupan sekä parturi-
ja kampaamoliikkeen aukioloajoista annetun lain 2 §:n
muuttamisesta
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Loppiainen, helatorstai, helluntai ja muut
pyhäpäivät ovat kasvavassa määrin
erityisesti Suomeen tuleville turisteille, ulkomaalaisille asiakkaille,
erittäin mieluisia ja tärkeitä ostospäiviä. Tähän
tietyllä tavalla myös kohdistuu edustaja Lasse
Männistön tekemä lakialoite 44/2013,
jossa hän erityisesti ottaa kantaa parturi- ja kampaamoliikkeiden
velvoitteeseen hakea poikkeuslupaa näinä kyseisinä pyhäpäivinä.
Nämä pyhäpäivät
ovat monille työntekijöille mieluisia työpäiviä.
Uskon, että vapaaehtoisista työntekijöistä ei
ole pulaa, jos kauppa päättää pitää ovensa
auki pyhäpäivänä. Myös
vapauttamista puoltavat naapurimaidemme käytännöt.
Esimerkiksi Baltian maissa, Venäjällä mutta
myös aina seuraamassamme Ruotsissa kaupat ovat siirtyneet
kokonaan vapaisiin aukioloaikoihin. Ruotsissa aukioloajat on vapautettu
jo vuosia sitten, ja Ruotsissa kokemukset ovat olleet erittäin myönteisiä.
Itse asiassa myös meillä Suomessa jo monilla aloilla
työskennellään nyt juhlapyhinä.
Auki ovat monet tehtaat mutta myös palvelualan yritykset, kuten
kioskit, huoltoasemat ja niin edelleen, mutta myös sairaalat
ja paloasemat. Täytyy kysyä, miksi kauppa tarvitsee
edelleen tällaista erityissääntelyä,
ja niin kuin edustaja Lasse Männistö aloitteessaan
kysyy, miksi kampaamoala tarvitsee tällaista erityiskohtelua.
On vaikea ymmärtää, että täällä eduskunnassa nimenomaan
lisättiin lakiin kampaamot, kun kauppojen aukioloaikaa
käsiteltiin edellisen kerran vuonna 2009. Hallituksen esitys
oli silloin, että tämä aukiolorajoite
ei koskisi enää jatkossa parturi- ja kampaamoalaa.
Eduskunnan talousvaliokunta lisäsi hallituksen esitykseen,
että partureiden ja kampaamoiden aukiolo ei ole juhlapyhinä sallittua.
Hallituksen esityksessä siis ehdotettiin, että parturi-
ja kampaamoliikkeet jätetään lain soveltamisalan ulkopuolelle,
jolloin ne, kuten muutkin palvelualaa harjoittavat liikkeet, voivat
olla avoinna sopiviksi katsominaan aikoina. Talousvaliokunta kuitenkin
muutti esitystä ja rajasi parturit ja kampaamot pois. Muutos
kuului näin: "Ammattimaista vähittäiskauppaa
tai parturi- ja kampaamoliikettä ei saa harjoittaa kirkollisena
juhlapäivänä, vapunpäivänä, äitienpäivänä,
isänpäivänä eikä itsenäisyyspäivänä."
Hieman hymyillen viime itsenäisyyspäivän vastaanotolla
katselin, että kovin moni näistäkin talousvaliokunnan
jäsenistä oli kyllä kampauksen saanut
kohdalleen. Kun tarkastin, oliko yksikään kampaamo
hakenut lain vaatimaa poikkeuslupaa kampaamonsa aukioloon itsenäisyyspäivänä,
niin yhtään hakemusta ei ollut, eli kansanedustajat
itse pakottivat nämä toimimaan lainvastaisesti,
ihan vain noin yhtenä pienenä osana tätä asiaa,
eli avilta ei ollut yhtään poikkeuslupaa haettu
itsenäisyyspäivän aukiololle parturi-
ja kampaamoliikkeiden toimesta.
Arvoisa puhemies! Vuosi vuodelta enemmän kauppa- ja
palvelusektori tulevat vastaamaan kasvavassa määrin
maamme työllisyydestä. On vaikea löytää mitään
järkevää syytä vastustaa ja jopa
vaikeuttaa tätä. Olen varma, että vapaaehtoisuuden
pohjalta on löydettävissä paljon työntekijöitä.
Ei kukaan kuitenkaan ole töissä 365 päivänä vuodessa,
ja lisäksi työajan kokonaismääräkin
on muulla lainsäädännöllä määritelty.
Arvoisa puhemies! Ilman poikkeuslupaa loppiaisena, helatorstaina,
helluntaina ovensa voivat siis pitää avoinna pienet
kaupat, kioskit, huoltamot ja jotkut haja-asutusalueiden kaupat,
ja muille, partureille ja kampaamoille mukaan lu-kien, aluehallintovirasto
voi myöntää poikkeuslupia erityisestä syystä esimerkiksi
liikkeen sijaintiin, matkailuun tai yleisötapahtumiin liittyvän
kysynnän perusteella.
Nyt on jo tiedossa tulevan loppiaisen yrityksiä, jotka
voivat pitää oviaan auki. Suomeen tulevien matkailijoiden
määrän kasvun myötä poikkeuslupien
tarve on siis lisääntynyt vuosi vuodelta nopeasti
vuoden 2009 jälkeen, jolloin tämä nyt voimassa
oleva liikeaikalaki tuli voimaan. Yksinomaan venäläisten
turistien määrä on kasvanut kymmeniä prosentteja,
ja kehityssuunta jatkuu. Matkailun kehittymisen kannalta on hyvin oleellista,
että lisääntyville matkailijajoukoille on
tarjolla riittävästi palveluita.
Niin kuin edustaja Männistö aloitteessaan
toteaa, vuonna 2008 venäläiset käyttivät
Suomessa lähes 1,2 miljardia euroa. Suurin osa venäläisistä matkailijoista
kertookin matkansa syyksi ostosmatkailun. Vuonna 2012 yli 77 prosenttia
venäläisistä matkailijoista kertoi matkansa
syyksi ostosmatkailun. Kyllä kauppa on erittäin
tärkeässä roolissa maamme kasvun tukemisessa,
ja on tärkeää, että paikalliset
palvelut pystytään turvaamaan, ja siinäkin
tällä kasvavalla turistimäärällä on
merkittävä vaikutus. Itse asiassa, kun asiakkaana
on ulkomaalainen turisti, voidaan palveluiden myynti tietyllä tavalla
jopa rinnastaa vientiin. Ilman erillistä poikkeuslupaa
siis osa voi pitää kauppojaan auki, osa ei.
Ensi loppiaisena 2014 kaupat voivat pitää ovensa
auki Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla, mutta aluehallintoviraston
viranomainen on päättänyt, että siellä keskellä olevassa
Kauniaisten kunnassa ei kauppoja voi pitää auki.
Tuntuu varsin eriskummalliselta. Kauppakamari haki poikkeuslupaa
Helsingin seudun kauppakamarin koko toimialueelle, johon kuuluu
21 kuntaa. Kauniainen ei saanut tuota poikkeuslupaa. Aluehallintovirasto
ei lupaa kuitenkaan myöntänyt myöskään
Kirkkonummen kaupoille, ja Uudellemaalle kuitenkin ennustetaan ensi
loppiaisena tulevan 26 000 venäläisturistia,
mikä kasvattaa vähittäiskaupan palvelujen
kysyntää merkittävällä tavalla.
Minun mielestäni on aivan käsittämätöntä,
että samalla alueella toinen kauppa voi pitää ovensa
auki, toinen ei. Vastaavia tilanteita oli esimerkiksi viime vuonna
Päijät-Hämeessä. Lahdessa kaupat
saivat olla auki mutta naapurikunnassa Hollolassa eivät,
missä on toki paljon matkailukohteita, muun muassa Messilä.
Näitä esimerkkejä on Suomi täynnä.
Lupahakemukset siis käsitellään alueittain kunkin
alueen aluehallintovirastossa, ja epäyhtenäinen
menettely kyllä laittaa nämä yritykset
täysin epätasapuolisen kohtelun kohteeksi.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tämä edustaja
Männistön lakialoite on kannatettava. Parturi-
ja kampaamoliikkeet tästä voidaan hyvin vapauttaa,
niin kuin edellinen hallitus jo esitti, ja kansanedustajienkaan
ei tarvitse laittaa itsenäisyyspäivänä kampaajia
toimimaan lainvastaisesti. Mutta itse olen sitä mieltä,
että kyllä paras tieto on siellä kauppiaalla
itsellään tehdä ratkaisuja siitä,
koska kauppaa pidetään auki. Haluan alleviivata,
että erittäin tärkeää on
se, että kuitenkin kauppakeskuksissa pitää taata
se, että jokaisella, myös yksinyrittäjällä,
on oikeus pitää yksi vapaapäivä viikossa,
mahdollisuus myös loma-aikoihin. Niiden pitää olla
muulla keinolla ratkaistavissa kuin sillä, että pakotetaan
kategorisesti kaikki pitämään ovia kiinni.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tulevaisuudessa tässä asiassa
voidaan edetä ja nämä talousvaliokunnankin
naisjäsenet voivat sitten ihan laillisesti käydä kampaajalla
itsenäisyyspäivänä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän edustaja Männistön
lakialoitetta vakavan tutkimisen arvoisena.
Ilman poikkeuslupaa tiettyinä pyhäpäivinä, kuten
loppiaisena, helatorstaina ja helluntaina, ovensa voivat pitää avoinna
vain pienet kaupat, kioskit, huoltamot. Nykylainsäädännön
mukaan yli 400 neliömetriä käsittävät
myymälät joutuvat anomaan poikkeuslupaa, jos ne
haluavat pitää ovensa auki esimerkiksi loppiaisena.
Lain mukaan aukioloaikoihin voidaan erityisestä syystä hakea
poikkeuksia. Erityisenä syynä pidetään liikkeen
sijaintiin, matkailuun, yleisötapahtumaan tai vastaavaan
tilanteeseen liittyvää tekijää,
joka vaikuttaa palvelujen kysyntään. Poik-keusluvan
aukioloaikoihin myöntää aluehallintovirasto.
Vallitseva poikkeuslupakäytäntö on saanut
osakseen kovasti kritiikkiä. Lupaprosessia pidetään
työläänä ja byrokraattisena.
Poikkeusluvan hakeminen aiheuttaa hallinnollista taakkaa niin luvan
hakijoille kuin viranomaisillekin. Lisäksi lupaprosesseissa
on huomattavia alueellisia eroja, sillä lupahakemukset
käsitellään alueittain kunkin alueen
aluehallintovirastossa.
Arvoisa puhemies! Turha lupabyrokratia tulisi karsia. Kuormittavaa
erityissääntelyä voidaan aiheellisesti
pitää epätarkoituksenmukaisena. En näe
mitään järkevää syytä,
mikseivät kaupat ja myös parturi- ja kampaamoliikkeet
voisi olla avoinna loppiaisena, helatorstaina ja helluntaina ilman
poikkeuslupaa. Kuluttajankin kannalta kauppojen vapaampi aukiolo
poikkeuslupabyrokratiaa karsimalla olisi myönteinen asia.
Oli mukaansatempaavaa kuunnella äsken edustaja Timo
Heinosen syvällistä asiantuntemusta osoittavaa
puhetta kauppojen aukioloaikakysymyksestä.
Oman painoarvonsa kauppojen aukiolon laajentamiseen tuovat Suomeen
tulevat turistit. Juhlapyhistä etenkin loppiaisena kauppojen
auki-ololle olisi kysyntää. Kauppojen aukiolon
laajentaminen lisäämällä turistien
ostosmahdollisuuksia toisi lisätuloja niin vähittäiskaupalle
kuin matkailualallekin. Kauppojen aukiolojen laajentaminen tuskin
olisi ongelma työvoiman saatavuuden kannalta. Pyhäpäivistä maksettava
tuplapalkka lisännee työntekijän motivaatiota
työskennellä juhlapyhänä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Minäkin pidän edustaja
Lasse Männistön tekemää lakiehdotusta
kohtuullisen hyvänä.
Otin tänään yhteyttä omaan
hoviparturiini, joka on leikannut minun harmaantuvia hiuksiani tässä jo
nelisenkymmentä vuotta, ja selostin hänelle puhelimessa
lakiehdotuksen sisällön ideaa ja ajatusta koskien
nimenomaan parturi- ja kampaamotoimintaa. Kyllä minä tulin
hänen linjoilleen siinä mielessä, että lakiehdotus
hänen mielestään on hyvä, ja
näin ollen rohkenen toivoa, että ainakin tältä osin
esitys etenisi.
Tässä tärkeimmät, arvoisa
puhemies.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on tullut
esiin monia hyviä näkökulmia, erityisesti
edustaja Heinosen puheessa, siitä, miksi tämä lakialoite
on kannatettava ja hyvä.
Tuolla Etelä-Karjalassa Lappeenrannassa kun katsoo
turistivirtaa erityisesti näinä arkipyhinä, niin
voi olla täysin vakuuttunut siitä, että kauppojen
tulisi voida olla arkipyhinä auki. Kyse ei ole pelkästään
turistien oikkujen noudattamisesta vaan siitä, että yksinkertaisesti
esimerkiksi Venäjällä pidemmät
vapaat sattuvat juuri silloin, kun meillä näitä arkipyhiä on,
ja ostokykyistä asiakaskuntaa maahan saapuu, kaakkoiseen
Suomeen, Helsinkiin, eteläiseen Suomeen, Lapin hiihtokeskuksiin
sun muualle. Miksi emme käytä silloin tilaisuutta
ja myy heille sitä, mitä he haluavat ostaa? Näin
ollen kauppojen tulisi voida olla auki, niin ikään
partureiden ja kampaamoliikkeiden myöskin.
Nykyinen käytäntö, että liikkeet
joutuvat sitten hakemaan erikoislupia ely-keskukselta, on epäreilu.
Ollaan jo saatu esimerkkejä siitä, että käytännöt
eri puolilla Suomea vaihtelevat: toisaalla lupa myönnetään
ja toisaalla sitten ei. Kohtelun tulisi olla tasapuolista joka puolella Suomea,
ja minusta paras keino kohdella yrittäjiä tasapuolisesti
on se, että liikettä voi pitää auki silloin,
kun haluaa. Eihän sitä ole pakko sitten auki pitää arkipyhänä,
ellei halua. Kyse on minusta siis myös yrittämisen
vapaudesta.
Tältä pohjalta itse kyllä kannatan
edustaja Männistön lakiesitystä ja toivon,
että talousvaliokunta antaa tästä myönteisen
lausunnon.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Taitavana puhujana tunnettu edustaja Heinonen
käsitteli tätä asiaa erittäin
asiantuntevasti ja laajasti eri näkökulmista,
ja kun edellä myös edustaja Kopra tätä hyvin
perusteli, miksi lakiesitys on kannatettava, niin haluan itsekin
hyvin lyhyesti vain ilmaista tukeni tälle edustaja Männistön
tekemälle hyvälle aloitteelle.
Aivan pari näkökulmaa. Ensinnäkin
matkailu, joka on noussut Suomelle tällaiseksi aivan strategiseksi
kasvualaksi, jonka kautta voimme saada uusia työpaikkoja
ja uutta kasvua kansantaloudelle. Jotta matkailijat tulevat Suomeen
uudestaankin, niin on toivottavaa, että heille on täällä erilaisia
palveluja käytettävissä. Tämä koskee erityisesti
tietysti lähialueilta tänne tulevia, juurikin
venäläisiä, matkailijoita, toki tulevaisuudessa
toivottavasti muistakin lähialueen maista kasvavissa määrin
Suomeen tulevia matkailijoita.
Arvoisa puhemies! Toinen näkökulma. Kun kyselytunnilla
puhuttiin paljon näistä meneillään olevista
normitalkoista, miten saamme kansantaloutemme ja ennen kaikkea julkisen
taloutemme takaisin kestävälle uralle, niin kyllä nimenomaan
näitä normeja ja tällaista byrokratiaa
purkamalla, jotka jo itsessään tietysti säästävät,
kun sitä hallinnollista taakkaa vähennetään,
mutta toisaalta niitä normeja keventämällä saadaan
esimerkiksi matkailuelinkeinon kasvuedellytysten kautta uutta talouden
kasvua aikaan. Juuri näihin normeihin pitää kiinnittää huomiota,
ja siksi tämä on sinänsä pieni
yksityiskohta tässä suuressa kokonaisuudessa mutta
sellaisenaan erittäin kannatettava, tämä edustaja
Männistön aloite.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on siis
aloite vähittäiskaupan sekä parturi-
ja kampaamoliikkeiden aukioloista annetun lain muuttamisesta, edustaja
Lasse Männistön mainio lakialoite.
Talouden dynamiikkaa sekä työnteon ja yrittämisen
jarruina olevia normeja on purettava. Tämä on
hyvä esimerkki siitä sellaisesta normista, joka
jarruttaa yrittämisen vapautta. Nyt kun puhutaan normitalkoista
ja siitä, miten talouteen saadaan lisää vauhtia
ja työpaikkoja ja työllisyyttä edistettyä,
niin tässä on hyvä käytännön
yksittäinen esimerkki.
On jo pitkään ihmetelty sitä, miten
esimerkiksi vähittäiskaupassa keskellä Suomen
kylmintä talvea loppiaisena vähittäiskauppiaan,
joka myy vaikkapa ulkoiluvaatteita, pitää hakea
poikkeuslupa, että hän voi myydä keskellä Suomen
kylmintä talvea turistille toppatakin, ja onhan tämä aivan
käsittämätön tilanne. Samaan
käsittämättömään
kategoriaan menee tämä nykytilanne siitä, että parturi-
tai kampaamoliike joutuu myös näinä juhlapyhinä,
loppiaisena, helatorstaina, helluntaina tai itsenäisyyspäivänä,
esimerkiksi hakemaan poikkeusluvan, jotta voi leikata ihmisten hiuksia.
Nyt tämä nykytilanne ei ole enää tästä maailmasta,
tähän pitää tulla muutos, ja
tämä edustaja Lasse Männistön
lakialoite on erittäin hyvä.
Aivan lopuksi vielä, arvoisa puhemies, totean sen saman,
mikä täällä on tuotu esille,
että kauppias tai yrittäjä kyllä tietää,
milloin hänen kannattaa liikettään pitää auki.
Se on aivan suoraan verrannollinen siihen kassavirtaan, jota näinä päivinä on
saatavissa. Silloin kun liike on auki, niin silloin myös
aina palvelu paranee asiakkaille. Kun ovi on auki, niin silloin
on aina mahdollista tehdä enemmän bisnestä kuin
silloin, kun ovi on suljettu.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Männistön
lakialoite vähittäiskaupan sekä parturi- ja
kampaamoliikkeiden aukioloajoista annetun lain 2 §:n
muuttamisesta varmasti jakaa mielipiteitä sekä puolesta
että vastaan. Poikkeuslupia haetaan etenkin tuolla Kaakkois-Suomessa
ja Lapissa säännöllisesti, koska kävijöitä riittää muun
muassa turismin ansiosta. Osa kaupoista saa aluehallintoviraston poikkeuslupien
kautta pitää ovensa auki kyseisinä pyhäpäivinä,
osa taas ei, ja tämä oikeutetusti herättää kysymyksiä,
miksi näin on, miksi aukiolo on sallittua toisessa kunnassa
mutta toisessa taas ei.
Tuo poikkeuslupaprosessi on turhaa byrokratiaa ja syö kaupoilta
jo ennestään niukkoja resursseja, ja luvan saamisen
epävarmuus on hyvin ongelmallista varsinkin matkailuvetoisen kaupankäynnin
kohdalla. Ehkä selvimmin tämä matkailun
kasvu näkyy tuolla Kaakkois-Suomessa ja Lapissa, missä on
säännöllisesti haettu näitä poikkeuslupia,
ja siellä on ollut hieman epävarmuutta, saako
niitä, ja yleensä se poikkeusluvan saaminen on
jäänyt monta kertaa ihan viime tippaan, jolloin
kaupat eivät ole pystyneet siihen varautumaan.
Omasta mielestäni tämä lakialoite
on kaiken kaikkiaan hyvinkin selvittämisen arvoinen asia, ja
toivottavasti se menee eteenpäin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Yksi oikeastaan, mikä tuossa aiemmin
jäi huomiotta, on tietysti se, millä tavalla nykylainsäädäntö on
tietyllä tavalla ajanut jo meidän kaupat hyvin
eriarvoiseen asemaan. Jos lähdemme tästä Helsingistä oikeastaan
mihin päin vain Suomea, niin hyvin pian teiden varsilta
löytyy liikenneasemia, vanhoja huoltoasemia, bensa-asemia, mutta
tänä päivänä niiden
yhteydessä lähes kaikissa vähänkin
isommissa risteyksissä on täysikokoinen ruokakauppa.
Jos menemme tällaisen ruokakaupan vierestä sitten
taajaman puolelle, missä toimii vaikkapa yrittäjävetoinen
ruokakauppa, niin sitä koskeekin erilainen lainsäädäntö.
Vaikkapa Riihimäki on hyvä esimerkki: tuossa valtatie
kolmosen varressa on iso ABC-liikenneasema, jossa toimii käytännössä täysikokoinen
S-market, ja siitä vain parin kilometrin päässä taajamamerkin
toisella puolella on yrittäjävetoinen ruokakauppa,
jota rajaavat aivan erilaiset aukioloajat. Minun mielestäni
siinä vaiheessa, kun näiden teiden varsille on
annettu syntyä tällaiset liikenneasemat täysine
ruokakauppoineen ja lukuisine muine kauppoineen, lähes
pieniä kauppakeskuksia, tietyllä tavalla on vedetty
matto sen alta, että lainsäädännöllä on
oikein rajata muiden vapautta pitää yrityksiään
auki.
Arvoisa puhemies! Siis itse kannatan sitä, että määrätietoisesti
etenemme kohti sitä, että kauppiaat — asiakkaiden
mukaan — tekevät valintoja siitä, pidetäänkö kauppoja
auki vai ei, ja toivon, että tämä parturi-kampaamoiden
vapauttaminen, niin kuin viime hallitus jo aikanaan esitti ja myös
edustaja Satonen valiokuntansa johdolla silloin esitti, vietäisiin
nyt tässä Männistön esittämässä muodossa
maaliin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Heinonen toi tuossa puheenvuorossaan
esille tärkeän näkökulman näistä liikenneasemista,
jotka ovat auki ympäri vuorokauden ja joissa on saatavilla
erilaisia vähittäiskaupan palveluita.
Viime aikoina erittäin voimakkaasti lisääntynyt
nettikauppa kuuluu myös tähän samaan
vertailukategoriaan. Nettikaupasta voit tilata ja tehdä ostoksia
ympäri vuorokauden riippumatta juhlapyhistä ja
muusta ajankohdasta. Silloin voidaan aiheellisesti kysyä,
miksi fyysistä kaupantekoa kauppaliikkeissä rajoitetaan
aukioloajan perusteella, ja niitä rajusti tällä hetkellä haastava nettikauppa
on avoinna vuorokaudenajasta riippumatta.
Sen vuoksi on aivan välttämätöntä,
että vähittäiskauppojen aukioloaikaa
vapautetaan täydellisesti ja annetaan vapaus yrittäjille
ja kauppiaille määritellä, milloin heidän
liikkeensä ovat auki. Tämä poikkeuslupamenettely
ei ole tästä ajasta, niin kuin tuossa aiemmin
sanoin. Toistan vielä sen, että kannatan tätä käsittelyssä olevaa
edustaja Lasse Männistön aloitetta, ja ehdottomasti kannatan
myös sitä, että kauppojen aukioloajoissa
edetään kohti vapauttamista.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Sellaisen näkökulman haluaisin
vielä tuoda tähän keskusteluun, että tämän
aukioloaikojen vapauttamisen tulee nimenomaan olla mahdollistava. Se
ei saa kuitenkaan olla velvoittava. Eli yrittäjän
tulee voida päättää, pitääkö liikettä auki
arkipyhänä vaiko ei, ja erityisesti tämä nyt
koskee niitä yrittäjiä, jotka toimivat
isoissa kauppakeskuksissa. Pitää pitää huoli,
että yrittäjillä kuitenkin säilyy
se mahdollisuus halutessaan pitää liike kiinni
ja pitää vapaapäiviä, etteivät
sitten nämä isot kauppakeskukset pysty sopimusehdoissaan
velvoittamaan yrittäjiä, että jos kauppakeskus
pidetään arkipyhänä auki, sitten
joka ikisen kampaamon on myöskin oltava siellä auki. Tässä on
kyllä hieman pohtimisen varaa ja säätämisen
varaa, ettei tule sitten sellaista lakia, että kurmootetaan
pienyrittäjät henkihieveriin ja he alkavat sitten
uupua sen työtaakan alla, kun eivät voi vapaapäiviä pitää,
vaikka haluaisivat.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Me tänä päivänä lainsäädännöllä säädämme
hyvin tarkkaan kauppojen aukioloajoista. Me sanomme eri päivät,
me sanomme eri tunnit, ja sitten riippuu neliömäärästä,
riippuu siitä, onko maalla vai kaupungissa, riippuu siitä,
mitä myydään ja niin edelleen. Henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä ja periaatteellisesti olen sitä mieltä, että meidän
lainsäätäjien ei pitäisi ollenkaan puuttua
tällaiseen asiaan. Emme me säädä myöskään,
milloin esimerkiksi toimistot saavat olla auki tai valtion virastot
tai tehtaat, vaan näiden aukioloajat, käyttöajat
määräytyvät sopimuksissa, joita
tehdään. Aivan samalla tavoin ajattelen, että kauppojen
aukioloajat määräytyisivät sen mukaan,
mitä yrittäjät yhtäältä,
asiakkaat toisaalta ja työntekijät osaltaan ovat
valmiita ja halukkaita sopimaan ja toimimaan. Jos ei asiakkaita tule,
niin ei aukikaan pidetä. Jos taas asiakkaita olisi tullakseen,
on hölmöä, että me lainsäätäjinä estämme
kaupankäyntiä, jos yrittäjä ja
työntekijät olisivat siihen valmiit.
Tänä päivänä puhutaan
aika paljon normitalkoista, enemmän kunnallisella tasolla,
mutta ennen kaikkea siis siitä, mitä turhia normeja
on säädetty, turhia velvoitteita tai rajoituksia.
Minun mielestäni kauppojen aukioloaikojen säänteleminen
lainsäädännöllä on
turhaa. Pitäköön yrittäjä auki
silloin, kun haluaa, kun hänelle on tullakseen asiakkaita
ja kun hän pystyy työntekijöidensä kanssa
sopimaan korvauksista. Ruotsissa jo vuosikymmeniä sitten
kauppojen aukioloajat on kokonaan vapautettu, enkä tiedä,
että siitä olisi sen vuoksi mitään
mullistusta syntynyt. (Timo Heinonen: Myönteisiä kokemuksia!)
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä puhutaan nyt
kauppojen aukioloajan rajoittamisesta, mutta kyllä kysymys
on esimerkiksi siitä, minkä takia me rajoitamme
kauppojen sijoittumista. Eli on tälläkin hetkellä käynnissä monia
prosesseja, joissa oltaisiin perustamassa suuria kaupan yksiköitä,
mutta kaavoituksellisesti tai alueellisesti niitä lupia
ei vain saa niille kauppapaikoille, joille yrittäjät
katsovat, että heidän liikkeensä parhaiten
soveltuisi ja se toiminta olisi parasta siellä toteuttaa.
Esimerkkinä tästä käy vaikka
tuolla Kaakkois-Suomessa Luumäellä oleva hanke,
jossa on tarkoitus muodostaa erittäin iso kaupan yksikkö valtatien
varteen, liikennevirtojen varrelle ja sitä kautta lisätä kaupallista
palvelua sekä turisteille että paikallisille asukkaille
mutta myös siihen läpiajavaan liikennevirtaan
lisää palveluja. Tässä tapauksessa
on esitetty, että tuon kaupan yksikön pitäisikin
sijoittua sinne taajamaan, pois siitä liikennevirtojen
varrelta. En ymmärrä tällaista ohjailua.
Meidän pitäisi pyrkiä siihen, että yrittäjät
tekevät itse ratkaisunsa ja saavat ne ratkaisunsa tehdä ja
mahdollistetaan sitten se toiminta siellä, missä se
investointi järkeväksi nähdään.
Pelkästään tämä aukioloaikojen
rajoittaminen ei tällä hetkellä estä yrittämisen
dynamiikkaa ja työpaikkojen ja yrittämisen lisäämistä,
vaan siellä on myös muita kysymyksiä,
kaavoitukseen liittyviä kysymyksiä, jotka pitäisi
hyvin nopeasti perata.
Tähän äskeiseen asiaan onkin nyt
valoa. Hallitus on linjannut, että myös nämä turisti-
ja liikennevirrat voitaisiin ottaa huomioon silloin, kun näitä kauppojen
sijoittamislupia myönnetään, ja se on
hyvä asia, että ne otetaan huomioon.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
tehty hyviä viittauksia nimenomaan vaikkapa nettikauppaan,
joka on yötä päivää auki,
taikka sitten näihin liikenneasemiin, jotka ovat kaikkina
vuorokaudenaikoina auki.
Itse painotan kylläkin tässä asiassa,
nimenomaan tässä lakialoitteessa, matkailun ja
turismin merkitystä ja sitä, että kun
meille Suomeen tulee matkailijoita, niin kyllä meillä pitää olla valmiuksia
myöskin ottaa heidän rahansa tavallaan Suomeen,
että he voivat jättää ne, mitä he haluavat
jättää euroja Suomeen. Tässä on
iso asia myöskin yrittäjyyttä ajatellen.
Edustaja Kopra otti esille isot kauppakeskukset ja niiden merkityksen,
että siellä sitten tästä laista
ei tulisi tavallaan pakottava vaan mahdollistava. Se on iso asia,
että kun siellä isoissa kauppakeskuksissa on monia
pienempiä yrityksiä, niin ne eivät välttämättä ole
joka hetki auki siellä.
Mutta itse haluan painottaa tässä, että laista
tulisi nimenomaan mahdollistava, ei velvoittava, ja kyllä tällä lailla
voidaan myöskin tavallaan tukea yrittäjyyttä ja
mahdollistaa yrittäjyyttä Suomessa.
Keskustelu päättyi.