16) Hallituksen esitys eduskunnalle liikuntalaiksi
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Arvon edustajat! Uusi liikuntalaki. Ensiksi
vähän taustaa. Taustalla on etenkin se, että on
haluttu päivittää tätä nykyistä puitelakia,
jossa suuri yhteiskunnallinen muutos on se tosiasia, että liian
harva suomalainen liikkuu ja on liian monia suomalaisia, jotka sitten
eivät liiku. Toisaalta on myös hyvä muistaa,
että on monia, jotka liikkuvat erittäin paljon,
mutta heidän osuutensa väestöstä on
ihan liian pieni, ja tämä sitten heijastuu meidän
ter-veydenhuollon kustannuksiin.
Tässä laissa on myös pyritty siihen,
että on voitu alleviivata liikunnan peruspalveluluonnetta
etenkin kunnallisissa palveluissa. Tässä tosin on
haasteena se, että on samalla pyritty siihen, että kuntien
tehtäviä ei lisätä, koska olemme kaikki
varmasti yhtä mieltä siitä, että kunnilla
on aivan tarpeeksi tehtäviä jo ennestään.
Tässä on myös pyritty huomioimaan
liikunnan ja urheilun kentän muutoksia ja etenkin nuorten
omatoimista liikuntaa, joka on kasvamaan päin, joskaan
ei sitten koko väestön osalta, vaan osa nuorista
liikkuu enemmän omavaraisesti eikä perinteisin
muodoin. Tässä on sitten tämän
lisäksi myös muun muassa valtion liikuntaneuvoston
tehtäviä ja niiden suuntaamista vähän tarkistettu.
Sitten asiat, jotka eivät muutu suhteessa nykylakiin — näin
kokonaisuutenahan tämä ei ole kovin radikaali
muutos nykyiseen lainsäädäntöön, joka
on 90-luvun lopulta. Tämä on edelleen siis puitelaki,
jossa säädetään vastuunjaosta
eri toimijoiden kesken sekä valtionavustusten perusteista.
Ja näitä avustuksia, joihin viittaan, tullaan myös
jatkossa rahoittamaan veikkausvoittovaroin. Nämä muutokset,
mitä on tehty, ovat pääosin täsmennyksiä ja
päivityksiä.
Mutta on myös joitain konkreettisia muutoksia. Lain
tavoitteissa, 2 §:ssä, on huomioitu aikaisempaa
selkeämmin liikunnan mahdollistaminen kaikille väestöryhmille
ja sen merkitys meidän hyvinvoinnillemme ja terveydellemme. Tavoitteeseen
on myös lisätty liikunnan ja huippu-urheilun rehellisyyden
ja eettisyyden periaatteiden edistäminen sekä eriarvoisuuden
vähentäminen liikunnassa. Nämä tavoitteet
otetaan tietenkin myös huomioon sitten järjestöjen
avustusharkinnassa.
Lakiin on myös lisätty hajanaisen käsitekentän
yhtenäistämiseksi määritelmät
liikunnasta, huippu-urheilusta ja terveyttä ja hyvinvointia edistävästä liikunnasta
lain soveltamisalalla.
Sitten tosiaan kunnan peruspalveluluonnetta on tarkennettu ja
tässä on painotettu etenkin liikuntapalvelujen
saatavuutta ja terveyttä ja hyvinvointia edistäviä asioita
kaikille kansalaisille. Tässä on myös
sitten asioita, jotka liittyvät liikuntapaikkojen ylläpitoon,
toimialojen ja kun-tien väliseen yhteistyöhön
ja niin edelleen.
Mitä tulee valtion liikuntaneuvostoon, joka on monille
edustajille tuttu, niin tässä on pyritty etenkin
nyt painottamaan sitä, että valtion liikuntaneuvoston
arviointitehtävä kohdistuu koko valtioneuvoston
toimintaan ja kattaa sitten myös muun muassa STM:n hallinnonalan,
kun arvioidaan sitä vaikuttavuutta, mitä tällä liikuntapolitiikalla
on, ja tässä on tietenkin vahva kytkentä sitten
tähän terveyttä edistävään
liikuntaan.
Sitten lopuksi vähän näistä valtionapukelpoisuuksista.
Tässäkään ei ole mitään
suuria muutoksia, mutta tässä on nyt tietenkin
haluttu tuoda näitä lain täsmennettyjä tavoitteita
myös tänne kelpoisuusvaatimuksiin siltä osin
kuin ne ovat lain tasolla ja myös sitten alleviivattu sitä,
että liikunnan edistäminen ja näiden
tavoitteiden mukainen toiminta on se, joka on edellytys valtionapukelpoisuudelle.
Sitten tässä on myös mahdollistettu se,
mikä nyt varmaan ei kovin usein tule ajankohtaistumaan,
että teoriassa valtionapukelpoisuus voidaan myös
päättä vastaisuudessa, eli siis evätä,
kun se tällä hetkellä on aika pysyväluonteista.
Ja kun sitten katsotaan näitä harkintaperusteita,
niin tässä on muun muassa sitten yhdenvertaisuusasioita,
tasa-arvoa ynnä muita, painotettu aikaisempaa enemmän.
Arvoisa puhemies! Tässä lyhykäisyydessään esittely
tästä päivitetystä liikuntalaista. — Kiitos.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! En halua olla nyt ylidramaattinen, mutta silti
on pakko todeta: Valtion liikuntaneuvosto, lukuisat liikunnan ja
urheilun asiantuntijat sekä OKM:n liikuntayksikkö ovat
kuluneen vaalikauden ajan valmistelleet tätä 15
vuotta odottanutta liikuntalain kokonaisuudistusta. Työ on
ollut raskas ja vienyt siihen osallistuneilta todella paljon aikaa.
Nyt kun se on vihdoin valmistunut, on sen sijoittuminen täysistuntolistalla
minulle pienoinen järkytys. Sen sijaan, että lakia
olisi käsitelty esimerkiksi heti täysistunnon
alussa, on se listattu nyt sijalle 16. Toivon syvästi,
että tämä sijoitus ei kuvasta tämän
talon näkemystä liikunnan asemasta yhteiskunnassa
ja politiikassa ylemmällä tasolla.
Luottamusta siihen, että liikuntaan oikeasti panostettaisiin
muualla kuin kauniissa juhlapuheissa, ei kuitenkaan vahvista, että hallituksen kokoonpanojen
muuttuessa juuri urheilu on joutunut luopumaan omaan hallinnonalaansa
yksiselitteisesti keskittyvästä ministeristä,
ja tämä ei ole epäluottamuslause ministeri
Haglundia kohtaan. Liikunta- ja urheilupolitiikan jääminen
poliittiseksi kauppatavaraksi kertoo paljon niistä vähättelevistä arvoista,
joita tälle hallinnonalalle edelleen tässä maassa
ikävä kyllä asetetaan. Toivottavasti
ensi keväänä aloittavassa uudessa hallituksessa
tähän tilanteeseen saataisiin radikaali muutos
parempaan.
Mitä sitten, arvoisa puhemies, tulee itse tähän päivitettyyn
lakiin ja sen painopisteisiin, lakiuudistus osaltaan selkeyttää tilannekuvaa,
mutta osaltaan jättää vielä kysymyksiä auki.
Esityksen nykytilan arvioinnissa tuodaan poikkeuksellisen ansiokkaasti
esille sitä ongelmakenttää, johon minun
mielestäni pitäisi kaiken aikaa panostaa enemmän.
Kyse on meillä vallitsevan, jo nyt meidän hyvinvointiyhteiskuntaamme
uhkaavan liikkumattomuuden epidemian taltuttamisesta. Miten tulevien
sukupolvien oletetaan selviävän entistä pidemmistä työurista,
kun nyt kyseisellä sukupolvella on vaikeuksia selvitä jo
opiskeluista muun muassa heikon kunnon takia?
Arvoisa puhemies! Ehkä suurin kritiikkini lain sisältöön
on se fakta, että vieläkään
ei näköjään ole väliä,
käytetäänkö valtionavut siihen
tarkoitukseen, mihin ne on tulosohjauksessa myönnetty,
esimerkiksi käytetäänkö lasten
ja nuorten liikuntarahat tähän tarkoitukseen vai
johonkin muuhun. Lisäksi en ymmärrä kirjausta,
että OKM:llä on oikeus lopettaa jonkun järjestön
valtionapuoikeus. Mitä järjestöjä kirjaus
koskee? Koskeeko tämä esimerkiksi myös
aluejärjestöjä? Tähän
kohtaan haluaisin selvennystä.
Arvoisa puhemies! Perusteluissa määrittelyt liikunnasta,
kuntoliikunnasta, terveysliikunnasta menevät mielestäni
päällekkäin, ja tutkijatkin ovat olleet
jo hieman ihmeissään uudesta jaottelusta. Minusta
liikunta olisi voinut edelleen olla yläkäsite
pitäen allaan lapset, nuoret, huippu-urheilun ja terveysliikunnan.
Nyt jaottelu on valitettavasti turhan monimutkainen.
Arvoisa puhemies! On rehellistä myös myöntää,
että tämä laki on pelkkä puite
varsinaiselle toiminnalle liikkumattomuuden kukistamiseksi ja urheilupolitiikan
tehokkuuden kasvattamiseksi. Jotta laki saavuttaisi sille asetetut
kunnianhimoiset tavoitteet, tulee sen takana olla kaikkien sitä soveltavien
ja sivuavien tahojen. Paljon hyvää saataisiin
aikaan jo sillä, että erinäisten selvitysten
tekemisen sijasta pelkästään valtionhallinnon
poikkihallinnollisesta liikuntayhteistyöstä tulisi
vihdoin totta. Tarve liikunnan poikkihallinnolliselle edistämiselle
on tunnustettu jo vuosikymmeniä ja sitä on määrätietoisesti
pyritty edistämään, mutta tulokset ovat
olleet silti laihoja. Liikunnallisen näkökulman
edistämiseen ei ole löytynyt riittävästi
henkilö- ja talousresursseja.
Lisäksi järkevän yhteistyön
kehittämistä ovat haitanneet sektorikohtaiset
luutuneet asenteet ja käsitykset liikuntaa kohtaan. Esimerkiksi
matka siihen, että liikunnan rooli tärkeimpänä osiona ennalta
ehkäisevässä terveydenhuollossa tunnustettaisiin
sote-asiantuntijoiden keskuudessa, on pahasti kesken.
Uskon, että iso liikuntamyönteinen ryhtiliike valtionhallinnossa
johtaisi ennen pitkää myös toisen ison
epäkohdan poistumiseen. Tällä tarkoitan
kunnille jaettavan liikuntarahan käyttöä. Tällä hetkellä lähes
kaikki kunnat käyttävät näitä rahoja
muiden menojen paikkaamiseen kuntalaisten liikuntaan panostamisen
sijasta. Jos kunnat näkisivät myös valtionhallinnon
ottavan liikkumattomuushaasteen nykyistä enemmän
tosissaan, voisi kynnys rahojen käyttämiseen muuhun
kuin liikuntaan olla nykyistä korkeampi.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Uuden liikuntalain tavoitteena on edistää eri
väestöryhmien mahdollisuuksia liikkua ja harrastaa
liikuntaa, väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä fyysistä toimintakykyä,
lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, liikunnan kansalais- ja
seuratoimintaa sekä huippu-urheilua. Lakiesityksessä korostetaan
myös liikunnan ja huippu-urheilun rehellisyyttä ja
eettisiä periaatteita sekä eriarvoisuuden vähentämistä liikunnassa.
Erittäin tärkeitä tavoitteita, joihin
pyritään monella tavalla, taholla ja tasolla.
Liikuntalaki on tarpeellinen muun muassa siksi, ettei kaikissa
kunnissa ole sisäistetty liikunnan merkitystä peruspalveluna.
Toki jokainen meistä itse päättää,
liikkuuko vai ei, mutta kun-tien tulee mahdollistaa monipuolisia
liikuntamahdollisuuksia joko itsenäisesti tai yhteistyössä järjestöjen
kanssa kaikille väestöryhmille.
Olen saanut tänään kaksi palautetta
tästä lakiesityksestä, ja molemmissa
on sama huoli eli se, että lakiesityksessä mainitaan
vain valtakunnalliset liikuntajärjestöt mutta
ei alueellisia liikuntajärjestöjä. Edellisessä lakiversiossa
ne olivat vielä mukana. Kysynkin ministeriltä:
miksi alueellisia liikuntajärjestöjä ei
mainita enää tässä lakiesityksen
versiossa?
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä noin
puolet työikäisistä ja neljännes
eläkeikäisistä suomalaisista liikkuu
kestävyyskunnon kannalta riittävästi.
Liian vähäinen fyysinen aktiivisuus on maailmanlaajuisesti
neljänneksi suurin ennenaikaisen kuolleisuuden aiheuttaja.
Viime aikoina on paljon puhuttu siitä, että runsas
istuminen lisää kuoleman riskiä. Suomalainen
aikuinen viettää keskimäärin
76 prosenttia valveillaoloajastaan paikallaan, pääasiassa
istuen. Reipasta tai rasittavaa aktiivisuutta on vain muutama prosentti
valveillaoloajasta. Tutkimuksissa on todettu muun muassa se, että kokonaisistumisajan
noustessa yhdellä tunnilla päivässä kokonaiskuolleisuuden riski
kasvaa 2 prosentilla. Paljon päivittäin istuvia,
kuten meitä täällä eduskunnassa
olevia, suositellaankin vähentämään
istumista liikunnan lisäämisen ohella.
Liikunnan terveydelliset hyödyt on pystytty kiistatta
todistamaan lukuisissa tutkimuksissa. Jos ajatellaan Suomessa esiintyviä yleisiä kansansairauksia,
niin liikunnan avulla voidaan ennaltaehkäistä,
hoitaa ja kuntouttaa muun muassa diabetesta, masennusta, erilaisia
muistisairauksia sekä sydän- ja verisuonisairauksia.
Erityisesti ikäihmisten liikunnalla on suuri merkitys
kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisessä sekä toimintakyvyn
ylläpitämisessä. Säännöllinen
kävelyharrastus puolittaa ikäihmisen riskin sairastua
muistisairauteen. Liikunnan avulla voidaan ennaltaehkäistä myös
ikäihmisten kaatumisia ja niistä seuraavia murtumia.
Kaatumisten akuutti sairaanhoito aiheuttaa noin 400 miljoonan euron
vuosittaiset kustannukset. Kolmasosa kaatumisista on ehkäistävissä ja
ainakin neljäsosa murtumista. Säästöpotentiaali
on siis pelkästään kaatumisten osalta
jo 100 miljoonaa euroa vuodessa. Diabeteksen osalta liikkumattomuuden
hinnan arvellaan tutkimusten perusteella olevan 725 miljoonaa euroa
vuodessa. Samansuuntaisia lukuja saadaan muidenkin sairauksien kohdalla.
Kun huomioidaan kaikki terveydenhuoltoon tulevat kustannukset, niin
liikkumattomuuden hinta on miljardeissa.
Laki ei toki pakota ketään liikkumaan, mutta toivottavasti
tämä laki tulee selkeyttämään
eri tahojen vastuita liikunnan järjestämisessä.
Erittäin myönteistä on vahvistaa liikunnan
peruspalveluluonnetta ja kaikkien kansalaisten oikeutta liikkua
ja harrastaa liikuntaa. — Kiitos.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä uudeksi
liikuntalaiksi. Nykyinen liikuntalaki on vuodelta 1998, joten päivitykset
ovat tarpeen. On sinänsä mukava nähdä,
että meillä on täällä liikuntaministeri
ja samalla puolustusministeri puolustamassa liikunta-asiaa, joten
tässä on ikään kuin kahden organisaation
tuki takana.
Lain päätavoitteena on liikkumisen harrastamisen,
väestön hyvinvoinnin, kansalais- ja seuratoiminnan
sekä huippu-urheilun edistäminen. Suomalaiset
liikkuvat terveyden ja hyvinvoinnin kannalta liian vähän.
Liiallinen istuminen on todettu terveysriskiksi, johon on alettu
tutkimustulosten myötä kiinnittää aiheellisesti
kasvavaa huomiota. Muun muassa UKK-instituutti on nostanut hälyttäviä tutkimustuloksia
esille istumisen vaaroista, ja sitähän me olemme
täällä eduskunnassakin tänään
tehneet oman terveytemme vaarantaen, ellei ole sitten otettu pieniä mikrotaukoja
väliin. Liian vähäisen liikunnan ja kohtuuttoman
runsaan istumisen kustannukset ovat yhteiskunnalle miljardiluokkaa.
Liikunta-aktiivisuus on yhteydessä vähentyneisiin
sairauspoissaoloihin ja terveydenhoitokuluihin.
Urheilualaan liittyvän työllisyyden osuus EU:ssa
on yli 2 prosenttia. Suomessa liikunnan ja huippu-urheilun taloudellinen
merkitys on vuodessa noin 3 miljardia euroa. Pelkästään
kuntien liikuntapalveluissa työskentelee viitisentuhatta henkilöä.
Liikuntapaikkoja on Suomessa 32 000 kappaletta. Liikuntajärjestöihin
kuuluu Suomessa 1,1 miljoonaa jäsentä. Kunnallisten
avustusjärjestelmien piirissä on 6 000—7 000
urheiluseuraa. Seurojen palkattoman vapaaehtoistyön laskennallinen
arvo on yli 1,1 miljardia euroa. Merkittävästä asiasta
on siis kaiken kaikkiaan yhteiskunnallisesti kysymys.
Yrittäjyyteen on kiinnitettävä kasvavaa
huomiota myös liikuntasektorilla. Liikunta-alan yrittäjillä on
tärkeä rooli julkisten sekä järjestöjen tarjoamien
palveluiden rinnalla. Liikuntapalveluja tuottavat yritykset työllistävät
noin 8 100 henkilöä. Kasvupotentiaalia
on aivan varmasti. Liikuntamatkailu on kansainvälisesti
kasvava trendi, ja Suomella on varmasti paljon annettavaa ulkomaisille
turisteille myös liikunnan alalla.
Liikuntaa ei pidä nähdä vain yhden
hallinnonalan asiana. Se on integroitava osaksi yhteiskunnallista
terveys- ja hyvinvointipolitiikkaa. Opetus- ja kulttuuriministeriön
tehtävänä on jatkossakin vastata liikuntapolitiikan
yleisestä johdosta, ja kuntien tehtävänä on
luoda edellytykset paikalliselle liikkumiselle. Liikuntaneuvostolla ja
järjestöillä sekä seuroilla
on myös jatkossa tärkeä rooli.
Viime vuonna käsittelimme vanhuspalvelulakia. Hyvästä laista
olisi tullut vieläkin parempi, jos siinä olisi
selkeämmin huomioitu ikäihmisten oikeus ulkoiluun
ja liikuntaan. Kyseisen lain esittelytekstissä ja pykälissä mainittiin
hyvinvointi 78 kertaa ja omavalvonta 27 kertaa. Sen sijaan kuntoilu
mainittiin 0 kertaa, ulkoilu 2 kertaa ja liikunta 4 kertaa. Liikunnan
integroiminen hallinnonalat ylittäen ei ole siis helppoa
lainsäädännössäkään.
Hyvät asiat tahtovat usein hukkua byrokratiasanojen taakse.
Alueellisten liikuntaneuvostojen asettamisesta päättäisivät
liikuntalakiesityksen mukaan maakuntien liitot. Näin on
hyvä. Valmistelun aikana oli myös toisia vaihtoehtoja
esillä, mutta ne on nyt sitten sieltä poistettu.
Lakiesityksen mukaan kuntien tehtäviä ei lisätä,
eikä lain toimeenpanolla ole vaikutusta valtion liikuntabudjetin kokonaismäärään.
Kustannusneutraalius on tässä taloudellisessa
tilanteessa oikea linja. Vaikka toki mielelläni liikuntaan
kohdentaisin lisää varoja, realisti täytyy
olla.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Lakiesitys täsmentää valtionapukelpoisuuden
ehtoja. Liikunnan ja urheilun kentässä tapahtuu
jatkuvia muutoksia, uusia lajeja ilmaantuu nopeasti lajivalikoimaan.
Perinteitäkin tärkeämpää on
yhteiskunnan kyky tarjota mahdollisuuksia ja tukea liikkumiselle.
Lajilla on toissijainen merkitys, ensisijaista on liike ja kansalaisten
toiveisiin reagoimi-nen. 10 §:n kohdalla on valiokunnassa
syytä perehtyä aluejärjestöjen
valtionapukelpoisuuteen. Pykälässä sitä ei
ole varsinaisesti suljettu pois, mutta voisiko aluejärjestöjen
avustuskelpoisuus olla avoimesti näkyvillä selvyyden
lisäämiseksi? — Kiitos.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomalaiset istuvat aivan liian paljon ja liikkuvat
aivan liian vähän. Siitä maksamme hintaa,
jonka on arvioitu olevan miljardiluokkaa. Eri väestöryhmien
toimintakyky on keskimäärin heikentynyt, fyysinen
kunto laskenut ja terveyserot ovat kasvaneet. Aikuisväestö on
tutkitusti paikallaan keskimäärin yhdeksän
tuntia päivässä ja lapsetkin päivähoidossa
jopa 80 prosenttia. Tämä näkyy jo nyt
yleistyvinä elintapasairauksina, inhimillisinä haittoina
ja kasvavina terveydenhuoltomenoina. Tästä näkökulmasta
on kannatettavaa, että lakiin on otettu perinteiseksi mielletyn liikunnan
lisäksi mukaan myös väestön
muu fyysinen aktiivisuus.
Hallituksen esityksen tavoitteena onkin edistää suomalaisten
mahdollisuuksia liikkua ja harrastaa liikuntaa ja sitä kautta
lisätä väestön hyvinvointia,
terveyttä ja fyysistä toimintakykyä ja tukea
lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä. Suuri kiitos tästä kuuluu
entiselle urheiluministeri Paavo Arhinmäelle, joka sai
lain alulle ja vei sitä päämäärätietoisesti
eteenpäin, ja tietenkin ministeri Haglundille, joka vie
sen maaliin.
Arvoisa puhemies! Keskeisintä on muistaa, että liikuntalaki
ohjaa nimenomaan valtionhallinnon ja kuntien toimintaa ja rahoitusta
liikunnan alueella. Valtiolla ja kunnilla on pääasiallinen
vastuu huolehtia kaikkien väestö- ja ikäryhmien
mahdollisuudesta liikuntaan. Julkiset liikuntapalvelut ovat olennaisia,
jotta tasa-arvoinen ja yhdenvertainen liikuntakulttuuri saavutetaan.
Tällä hetkellä suuria uhkia näille
tavoitteille asettavat liikuntaharrastamisen kustannukset, järjestöjen
toiminnan painottuminen lajin huipulle tähtäävään
toimintaan sekä eri väestö- ja ikäryhmien
näkemysten niukka kuuleminen. Nämä trendit
osin eriarvoistavat ja polarisoivat liikkujia.
Arvoisa puhemies! Nuori joukkueurheilija ei saa turnauksessa
välttämättä yhtään
peliaikaa, jos hän ei ole tarpeeksi hyvä ja joukkueen
tavoitteena on nousta parempaan sarjaan. Häntä harmittaa,
että ei pääse pelaamaan, mutta toteaa
solidaarisesti, että parhaat pelaavat, jotta päästään jatkoon.
Hän haluaa pelata ja rakastaa lajia ja joukkuetta. Vaihtoehtoja
kevyemmälle harjoittelulle ei seurassa ole.
Pieni lapsi aloittaa uintiharrastuksen ensin uimakoulussa ja
etenee siitä valmennusryhmään. Pian hän
toteaa, ettei halua kilpailla. Seura tarjoaa harrasteryhmää,
jossa ohjaus ei huomioi eri-ikäisiä tai -tasoisia
harrastajia. Pienemmät jäävät isompien
jalkoihin. Lapsi lopettaa harrastamisen.
Suomessa on Pohjoismaiden suurin murrosikäisten dropout-ilmiö urheiluseuroissa.
Lähes puolet 11-vuotiaista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi,
mutta 15-vuotiaista vain joka viides. Tutkimukset osoittavat, että urheiluseurassa
liikkuminen ei takaa riittävää terveyttä edistävää aktiivisuutta.
Syyt liikuntaharrastamisen lopettamiseen ovat moninaiset. Liialliset
tavoitteet harrastajalle, huono valmennus, kyvykkyyden puute ja kilpailullisuuden
korostaminen saavat nuoret jättämään
organisoidun liikunnan eli urheiluseurat. Nuoriso tipahtaa tai tiputetaan
ulos urheiluseuroista teini-iässä. Valtalajeissa
ei ole nuorelle mahdollisuutta aloittaa harrastusta lajin parissa, jos
ei taustalla ole vuosien harjoittelua. Sen lisäksi, että liikuntaharrastamisen
kustannukset ja järjestöjen toiminnan painottuminen
lajin huipulle tähtäävään
toimintaan sulkevat osan lapsista ja nuorista liikuntaharrastuksen
ulkopuolelle, ilmenee urheiluseuratoiminnassa, liikuntapaikoilla sekä koulu-
ja opiskelijaliikunnassa myös etniseen taustaan, seksuaaliseen
suuntautumiseen ja uskontoon perustuvaa syrjintää.
Kysymys kuuluukin: kuka liikuttaa lapsia ja nuoria, jotka eivät
pärjää tarpeeksi hyvin kilpaurheilussa
tai jotka eivät halua kilpailla? Jos järjestynyt
liikunta on valjastettu vain urheilijan polulle, missä on
kuntoliikkujan polku ja kuka siitä vastaa? Jos Kataisen
hallitusohjelman tavoitteena on edistää koko elämänkaaren
mittaista liikunnallista elämäntapaa, miten se
oikeasti tapahtuu tai toteutuu järjestyneessä liikunnassa?
Arvoisa puhemies! Tutkimukset ja arvioinnit osoittavat yksiselitteisesti,
että liikunnan toimialan päätökset
eivät ole riittäviä fyysisen aktiivisuuden
määrän lisäämiseksi,
sillä ne eivät ulotu esimerkiksi koulumaailmaan,
vanhustenhuoltoon, kevyen liikenteen väylien suunnitteluun
ja rakentamiseen, saati päivähoitoon. Lain perusteluissa
esitetään, että kaikkien hallinnonalojen
tulee osallistua liikunnan edistämiseen oman toimivaltansa
rajoissa. Nähtäväksi jää,
miten muiden hallinnonalojen sitoutuminen lopulta toteutuu. Opetus-
ja kulttuuriministeriön tulee panostaa muiden tahojen sitoutumiseen
entistä vahvemmin. Liikuntaesityksen lähtökohtana
on vahvistaa liikunnan asemaa kunnallisena peruspalveluna. Tämä on
erittäin hyvä asia. Meidän pitää varmistaa,
että tämä näkyy myös
jatkossa liikuntabudjetissa. Sanat eivät riittävästi
ohjaa toimintaa, mutta raha ohjaa.
Arvoisa puhemies! Kaikilla ja kaikenikäisillä pitää olla
yhtäläiset mahdollisuudet liikkumiseen ja urheiluun.
Näin ei kuitenkaan ole. Suuri osa väestöstä on
vieraantunut perinteiseksi mielletystä liikuntajärjestelmästä.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Tässä esitetyssä laissa
on paljon hyvää, mutta aivan niin kuin edustaja
Mäkisalo-Ropponen, myös itse kannan huolta siitä,
että tässä viime vaiheessa aluejärjestöt
ovat jostakin syystä ainakin sanana jääneet
pois ja tiettyä epävarmuutta herättävät
kentällä nyt nämä kirjaukset,
millä tavalla tämä lakiesitys on tehty.
Kysymys tietysti kuuluu, että ei kai tällä lailla aiota
aiheuttaa katastrofia maakunnallisille toimijoille, sillä jos
mietitään meidän aluejärjestöjä,
ne ovat seurojen ja kuntien ihmisistä koostuvia yhteisöjä,
jotka erityisesti tätä seurojen ja kolmannen sektorin
ja kunnan yhteistyötä ovat vieneet paljon eteenpäin,
rakentaneet erityisesti tällaista hyvää lasten
ja nuorten toimintaa, jossa myöskään
sitten kilpaurheilullisuus ei ole niinkään pääasiana
vaan erityisesti liikkuminen. Tietysti kysymys kuuluu, että toivottavasti
tämä on aiheeton huoli ja että näin
ei tule tapahtumaan, vaan juuri tämän aktiivisuuden
ja yhteistyön pitäisi olla kaiken keskiössä,
jossa sitten niin aktivoidaan positiivisesti kuin vähän
ehkä porkkanalla ja kepillä pistetään
toimijoita yhteen ja saadaan ihmisiä aktiivisemmin liikkumaan,
myös hyötyliikkumaan.
Eli toivottavasti ei käy niin, että raha ja
valta keskittyvät tänne opetusministeriöön
ja vastaavasti sellainen alueellinen toiminta jää vähemmälle.
Todella toivon, että ministeri kertoo meille vastauksen. — Kiitos.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aika ajoin erityisesti kuntapolitiikan
piirissä puhutaan pilkallisesti urheilupuolueesta ikään
kuin jonakin salakähmäisenä porukkana,
mutta kun liikuntapolitiikasta puhutaan, niin kyllä silloin liikutaan
laajalla kentällä, niin kuin tässä lakiesityksen
johdantotekstissä sanotaan, että vahvistetaan
sitä ajatusta, että liikunta on peruspalvelua. Silloin
liikutaan hyvin pitkälle sosiaalipolitiikan ja terveyspolitiikan
rajapinnassa, hyvin keskeisissä ihmisenä olemisen
kysymyksissä.
Meillä on upea järjestelmä Suomessa,
että liikunnan infrastruktuuri mahdollistuu veikkausvoittovarojen
kautta. Kun tuolla ulkomailla liikkuu, tätä suomalaista
mallia ylpeänä voi esitellä. Minulla
henkilökohtaisesti ei olisi mitään sitä vastaan,
että liikunnan osuus kasvaisi 30 prosenttiin reilusta 27:stä,
yhtään tiedettä, taidetta tai nuorisotyötä väheksymättä.
On äärimmäisen tärkeää,
että urheilupaikat pysyvät myös vastaisuudessa
kunnossa, ei liene realismia, että merkittävässä määrin
urheilupaikkauudisrakentamista syntyy, mutta että nykyiset
pidetään kunnossa, esimerkiksi uimahallit ovat
yksi tikittävä aikapommi.
Olen myös niitä kansanedustajia, jotka yhtyvät
näihin näkökulmiin, joita on useammassa
puheenvuorossa sanottu, että on pidettävä huoli, että alueelliset
liikuntajärjestöt ovat myös vastaisuudessa
valtionavun piirissä, kuten myös erityisliikuntajärjestöt.
On muistettava, että (Puhemies koputtaa) liikkumaton olotila
on olematon liikkumatila.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Nykyisen liikuntalain voimassaoloaikana liikunnan
ja urheilun yhteiskunnallinen merkitys ja ulottuvuudet ovat voimistuneet
ja laajentuneet. Kuten eduskunnassa ajankohtaiskeskustelussa maaliskuussa
todettiin, keskeiseksi liikuntaa koskevaksi haasteeksi on nousemassa
väestön kokonaisaktiivisuuden määrä.
Liikunnan tulkitseminen vain harrastamisen ja organisoidun liikuntatoiminnan
näkökulmasta ei riitä, jos ja kun tavoitteena
on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.
Tätä silmällä pitäen
nostan esille hallituksen esityksestä kolme kohtaa: liikunnan
käsitteen uudelleenmäärittely, eri hallintokuntien
merkitys liikunnan edistämisessä sekä liikunnan
aseman vahvistaminen kunnallisena peruspalveluna.
Arvoisa puhemies! Voimassa olevan liikuntalain perusteluissa
liikunta määriteltiin harrastuksenomaiseksi, fyysistä rasitusta
aiheuttavaksi toiminnaksi. Yleisessä keskustelussa liikunta mielletäänkin
edelleen melko suppeasti eli tavoitteelliseksi, sykettä nostattavaksi
ja usein järjestäytyneen liikunnan puitteissa
tapahtuvaksi toiminnaksi. Viimeaikaiset tutkimukset ovat havahduttavasti
osoittaneet, että ei riitä, että vuorokauden
24 tunnista ollaan tunti aktiivisia, kun muu aika käytännössä istutaan
tai ollaan paikoillaan.
Fyysisen aktiivisuuden puute on kiistaton ja osin uusi kansanterveysuhka,
jolla on myös mittavat kansantaloudelliset vaikutukset.
Se aiheuttaa muun muassa työkyvyttömyyttä,
lyhentää työuria ja lisää tarvetta
terveydenhuoltopalveluihin. Tästä näkökulmasta
pidän erinomaisena sitä, että nyt keskustelussa
olevassa hallituksen esityksessä liikunnan käsite
on avattu ja se kattaa laaja-alaisesti kaiken fyysisen aktiivisuuden.
Arvoisa puhemies! Maailma on monimutkaistunut. Väestön
liikunnan edistämisessä, kuten monessa muussakin
yhteiskunnallisessa ongelmassa, yksittäiset toimialat tai
perinteiset politiikkatoimet eivät yksin kykene muuttamaan
kehitystä halutun suuntaiseksi. Tällä hetkellä liikuntaa
ei riittävästi tapahdu siellä, missä lapset, työikäiset,
ikäihmiset viettävät aikaa, esimerkiksi
päivähoidossa, koulussa, työpaikalla,
vanhainkodissa. Väestön terveyden ja hyvinvoinnin
edistämisen näkökulmasta on aivan keskeistä,
että kaikki eri hallinnonalat alkavat tehdä päätöksiä fyysisen
aktiivisuuden huomioiden. Tämä ei aina edellytä edes
resurssien lisäämistä, vaan kykyä ajatella
asioita uudella tavalla.
Nyt keskustelussa olevan hallituksen esityksen perusteluissa
esitetään, että kaikkien hallinnonalojen
tulee osallistua liikunnan edistämiseen oman toimivaltansa
puitteissa. Miten kir-jaus siirtyy käytännöksi,
selviää myöhemmin. Tärkeää olisi
ja olisi ollut, että hallituksen esitys käsiteltäisiin
keskeisissä liikuntaa koskevissa tai sitä sivuavissa
valiokunnissa. Näitä ovat sivistysvaliokunnan
lisäksi mielestäni sosiaali- ja terveysvaliokunta,
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta, liikenne-
ja viestintävaliokunta sekä ympäristövaliokunta.
Arvoisa puhemies! Myös liikuntaharrastamisen eli tavoitteellisemman
liikunnan parissa on tapahtunut eriytymistä. Osa väestöstä harrastaa paljon
ja monipuolisesti, osa on syrjäytynyt toiminnasta kokonaan.
Uusi laki ja siinä esitetyt näkökulmat
ovat siksi mitä tärkeimmät. Valtiolla
ja kunnilla on pääasiallinen vastuu huolehtia
kaikkien väestö- ja ikäryhmien mahdollisuudesta
liikuntaan. Julkisen sektorin on huomioitava ne väestöryhmät,
joiden osallistumisen esteenä ovat sosiaaliset, taloudelliset
tai kulttuuriset tekijät.
Erityisen kannatettavaa esityksessä on, että se ensinnäkin
edistää eri väestöryhmien mahdollisuuksia
liikkua ja harrastaa liikuntaa, toiseksi väestön
hyvinvointia ja terveyttä, kolmanneksi fyysisen toimintakyvyn
ylläpitämistä ja parantamista sekä neljänneksi
eriarvoisuuden vähentämistä liikunnassa.
Tavoitteet ovat vaativia ja edellyttävät nykyisten
toimintamallien kriittistä tarkastelua.
On hyvä, että liikunnan asemaa kunnallisena peruspalveluna
vahvistetaan. Kunnat ovat aivan keskeinen toimija kaikkien väestöryhmien
liikunnan edistämisessä, seurojen tukemisessa
ja liikuntapaikkojen rakentamisessa, ja erityisesti kunnissa hallintokuntien
välinen yhteistyö korostuu. On löydettävissä lukuisia
esimerkkejä siitä, että kuntajohdon ja
kuntapäättäjien oivallus asiassa ja sitä kautta
eri toimijoiden sitoutuminen on saanut aikaan paljon hyviä ratkaisuja
ja käytäntöjä. Lakiin on myös
kirjattu kunnille velvoite kuulla asukkaita ja arvioida kuntalaisten
liikunta-aktiivisuutta. Vain näin toimimalla voidaan paremmin
luoda kuntalaisten toivomia palveluita sekä osoittaa liikunnan
merkitys osana terveyden edistämistä.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Suomessa on paljon lakeja, joissa
on oikeat tavoitteet. Ongelmaksi monesti muodostuu niiden käytäntöön
vienti. Tässä mielessä korostan, että hyvää tarkoittava laki
ei yksin ratkaise liikuntakulttuurin ongelmia tai poista liikkumattomuudesta
aiheutuvia miljardiluokan kustannuksia, ja vielä korostan:
jotta liikuntalain tavoitteet saavutetaan, tarvitaan laaja-alaisempia
ja eri hallintokuntien työtä koskettavia ratkaisuja.
Liikuntalain tavoitteiden tulee näkyä myös
silloin, kun valtio ja kunnat kohdentavat määrärahoja
liikuntaan.
Tässä hallituksen esityksessä valtion
liikuntaneuvoston tehtäviä kohdennetaan enenevästi
valtion toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Tehtävä on
perusteltu, sillä se ei kuulu muille liikunta-alan toimijoille.
Myös eduskunta on jo pitkään peräänkuuluttanut
liikuntapoliittisten toimien systemaattisempaa arviointia. Liikuntaneuvosto
tulee osaltaan aktiivisesti seuraamaan myös tämän
liikuntalain siirtymistä käytäntöön.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän liikuntalain yleisperusteluissa
kuvataan erinomaisen hyvin nykytila ja tarve vahvistaa liikunnan
peruspalveluluonnetta sen merkityksen kasvaessa kansalaisten terveyden
ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Myös
poikkihallinnollisen toiminnan lisäämisen tarve
on perusteltu laissa hyvinkin vahvasti.
Tämän lain toteuttamisen tarvetta minusta erinomaisen
hyvin kuvaavat työkykyjohtamisen tutkimuksessa paljastuneet
tulokset, joita muun muassa paikallinen aviisi tässä äskettäin
julkisti. Tutkimuksen mukaan työkykyä voi parantaa
nopeasti. Todetaan, että yritys voi parantaa kilpailukykyään
ja säästää runsaasti rahaa ehkäisemällä työntekijöittensä työkyvyttömyyttä.
Yhden euron panostus työkykyjohtamiseen voi tuottaa noin
6 euroa viidessä vuodessa. Tämän tutkimuksen
mukaan työkyvyttömyyden kautta tekemättömän
työn kokonaiskustannukset yksityisen sektorin vuositasolle
suhteutettuna ovat noin 4,5—5 miljardia euroa, puhutaan
siis todella isoista summista Suomen elinkeinoelämän
näkökulmasta. Eli tämänkin tutkimuksen
osalta voi selkeästi todeta, että toimivalle liikuntalaille
on erittäin paljon perusteita.
Muutama kommentti.
Kokonaisuutena lakiesitys on hyvin valmisteltu. Liikunnan asemaa
peruspalveluna kunnissa laki ei kuitenkaan vahvista riittävästi
vaan jättää velvoitteitten väljyyden
takia liikunnan aseman vahvistamisen monella tavalla kuntien oman päätöksenteon
varaan. Esimerkiksi kukin kunta saa hoitaa liikunta-asiat, miten
tahtoo. Eli kuka ja kuinka valvotaan, mitä seuraa, jos
laissa määriteltyjä peruspalveluvelvoitteita
ei hoideta? Noin nopeasti luettuna voi todeta, että osittain
kuntien näkökulmasta tämä on
ikään kuin tällainen "toivotaan, toivotaan" -laki.
4 §:ssä määritellään
valtion vastuuta. Opetus- ja kulttuuriministeriöhän
vastaa liikuntapolitiikan yleisestä johdosta, ja liikunta
kuuluu yksiselitteisesti sen toimialaan. Muun muassa hallituksen
tulevaisuusselontekoon ja OKM:n ja STM:n yhteiseen Muutosta liikkeellä!
-strategia-asiakirjaan viitaten velvoite ministeriöitten
keskinäiseen yhteistyöhön ja tehtäväjakoon
tulisi kuitenkin kirjata selvemmin myös liikuntalakiin.
Liikunnan käsite on laajentunut, ja osa liikunnallisen
elämäntavan edistämiseen liittyvistä toimista
on jo tässä mainitussa OKM:n ja STM:n strategia-asiakirjassa
valtuutettu sosiaali- ja terveys-ministeriölle.
Sote-uudistus taas tuo päätöksentekoon
yhden uuden toimijan. Sote-uudistuksen tavoitteenahan on muun muassa
turvata varhainen puuttuminen, siirtää painopistettä ehkäiseviin
ja oikea-aikaisiin palveluihin ja kaventaa väestön hyvinvointi-
ja terveyseroja. Näiden tavoitteitten saavuttamiseen liikunnan
ja liikuntapalveluiden edistäminen on mitä parhain
keino.
6 §:ssä määritellään
valtion liikuntaneuvostoa. Valtion liikuntaneuvoston tehtävien
painottaminen vaikutusten arviointiin on käsittääkseni erinomainen
parannus. Valtakunnallisen, alueellisen ja kunnallisen toiminnan
arvioimiseksi valtion liikuntaneuvoston tehtävänä olisi
laatia seurantajärjestelmä, jolla seurataan kansalaisten
liikunta-aktiivisuutta, kansalaistoiminnan laatua ja määrää ynnä muita
terveyden ja hyvinvoinnin kannalta merkittäviä indikaattoreita
päätöksenteon tueksi. Jos näin
toteutuu, niin erittäin hyvä asia.
7 §:ssä puhutaan alueellisesta liikuntaneuvostosta,
ja aivan oikein tässä lakiesityksessä on päädytty
siihen, että alueellisen liikuntaneuvoston nimeämisen
tulee edelleen tapahtua maakuntaliittojen toimesta.
10 §:ssä ja 11 §:ssä määritellään
liikuntaa edistävien järjestöjen valtionapukelpoisuus, myöntäminen.
Tähän moni puhuja täälläkin
on jo kiinnittänyt huomiota. Nämä pykälät
ovat monella tavalla ainakin itselleni iso kysymysmerkki. Valtionosuuskelpoisuus
päätetään valtioneuvoston asetuksella.
Aiemmin määritelmä oli valtakunnalliset
ja alueelliset liikuntajärjestöt, nyt siis pelkkä koko
voi pudottaa pienet aluejärjestöt pois valtionosuuskuvioista.
Eihän näin voi olla. Epäselvää on
myös se, mikä on Valon jäsenyyden suhde
valtionapuun. Kolmas valtionapukelpoisuuteen liittyvä epätarkkuus
on, mitä tarkoitetaan liikuntaa edistävällä järjestöllä,
mutta varmasti ministeri omassa puheenvuorossaan näihin
epäselvyyksiin vastaa.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti kiteytettynä itse näen
paljon hyvää tässä laissa: hyvä uudistamisen
lähtökohta eli fyysisen aktiivisuuden lisääminen,
liikunnan peruspalveluluonteen vahvistaminen kunnissa, tiedolla
johtamisen vaatimus eli kuntalaisten liikunta-aktiivisuuden mittareita seurataan
hyvinvointikertomukseen, poikkihallinnollisuuden välttämättömyyden
tiedostaminen ja vaatimus myös muille hallinnonaloille,
liikuntapaikkarakentamisessa avustetaan myös muun muassa
nuorisokulttuurin liikuntamuotoja tai liikuntalajeja, jotka liikuttavat
ihmisiä arjessa. Mutta toki puutteitakin on, muun muassa
se, miten turvataan nyt kuntien mahdollisuudet toimia riittävästi,
mistä saadaan kuntiin riittävästi liikunta-alan
osaajia ja niin edelleen.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Liikunta on yhteiskunnan hyvinvoinnin näkökulmasta
suunnattoman tärkeä asia. Nykyihmisen arki on
petollinen fyysisen aktiivisuuden kannalta. Fyysisen työnteon
määrä on jo vuosikymmeniä vähentynyt,
ja samanaikaisesti istumispainotteinen työnteko on yleistynyt.
Tämä työelämän muuttunut
luonne on yksi lukuisista syistä kehittää valtion
liikuntapolitiikkaa ja vaikuttaa tätä kautta ihmisten
terveyteen ja hyvinvointiin. Lienee sanomattakin selvää,
että liikunnan edistämiseen liittyy kansantalouden
näkökulmasta miljardiluokan porkkana. Nyt on siis
korkea aika uudistaa vuoden 1998 liikuntalakia ja saada pykälät
päivitettyä vastaamaan paremmin tämän
hetken haasteisiin.
Liikunta on mielestäni saanut liian vähän
painoarvoa viime vuosien poliittisessa keskustelussa, vaikka tieto
liikkumisen terveyshyödyistä on lisääntynyt
ja liikunnan ja urheilun yhteiskunnallisen merkittävyyden
voidaan todeta olevan nousussa. Uusi liikuntalaki on osa koko liikuntajärjestelmän
rakennemuutosta. Tämän rakennemuutoksen kannalta
mielestäni on tärkeää liittää liikuntaan
poikkihallinnollista päätöksentekoa. Uuden
liikuntalain laatimisessa poikkihallinnollisuus on otettu huomioon
ja eri hallinnonalojen ja kunnan eri toimialojen välistä yhteistyötä pyritään
parantamaan. Se, kuinka tämä tavoite toteutuu,
jää nähtäväksi. Laki
muodostaa raamit, mutta lopullisen poikkihallinnollisen yhteistyön
onnistuminen määrittyy käytännön
yhteistyön tuloksena.
Opetus- ja kulttuuriministeriössä paiskitaan hommia
koko ajan valtakunnallisen liikuntapolitiikan kehittämiseksi
ja mietitään liikunnan edistämisen haasteita
valtionhallinnossa. Liikuntalain keskeisinä tavoitteina
esityksen mukaan on edistää eri väestöryhmien
mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa, väestön hyvinvointia
ja terveyttä sekä fyysistä toimintakykyä,
lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, liikunnan kansalais-
ja seuratoimintaa sekä huippu-urheilua samoin kuin liikunnan
ja huippu-urheilun rehellisyyttä ja eettisiä periaatteita.
Se, miten entistä useampi suomalainen saadaan lenkkipolulle
tai jumppasaleihin, lepää käytännössä kuntien
vastuulla. Liikuntapalvelujen järjestäjänä kuntien
tehtävät eivät uudessa liikuntalaissa
muutu olennaisesti. Rahoitus sanelee pitkälti liikuntapalvelujen
määrän ja laadun. Esityksessä valtiolla
on lähinnä liikuntapolitiikkaa koordinoiva rooli,
eikä valtion liikuntabudjetin kokonaismäärä muutu.
Kunnille ei ole tarkoitus lisätä uusia rahoitettavia
tehtäviä, mutta tehtäviä on
jäsennelty ja täsmennetty siihen suuntaan, että liikunnan
peruspalveluluonne vahvistuu. Liikunnan aseman vahvistaminen peruspalveluna
on hyvä asia. Toisaalta kunnat saavat jatkossakin järjestää ja
organisoida liikunta-asiat parhaaksi katsomallaan tavalla, joten
se, miten liikunnan asema peruspalveluna tulee konkreettisesti vahvistumaan,
arveluttaa minua.
Olisin kaivannut uudelta liikuntalailta tiukempia linjauksia
siitä, kuinka liikuntapalvelut kunnissa toteutetaan. Kuntien
vastuista tuottaa liikuntapalveluja pitäisi säätää esitettyä tarkemmin.
Samanaikaisesti määriteltyjen liikuntapalvelujen
järjestäminen tulisi mahdollistaa tarjoa-malla
kunnille riittävät resurssit. Kun kuntien valtionosuudet
ovat nykyisellä tasolla, on ymmärrettävää,
ettei niiltä voida vaatia liikoja liikuntapalvelujen järjestämisessä.
Lakiuudistuksen tavoitteet ja henki ovat hyviä, mutta suhtaudun
sen käytännön vaikuttavuuteen varauksella.
Arvoisa puhemies! Tahallinen liikkumattomuus on vihollisemme.
Me voimme täällä heristää sormea
ja yrittää saada ihmisiä liikkumaan, mutta
niinhän se on, että toisen puolesta ei voi treenata
ja kohottaa kuntoa. Mutta aina voi olla innostajana toiselle. On
tärkeää kylvää liikunnallinen
elämäntyyli jo lapsena, mutta se ei ole myöhäistä vanhanakaan.
Lopuksi lähetän vielä kiitokset olympiakomitean
puheenjohtaja Risto Niemiselle ja myös Valolle siitä,
että fitness ja klassinen kehonrakennus äskettäin
hyväksyttiin virallisesti urheiluksi ja Valon jäseneksi.
On hyvä, että eri lajien välillä on
kanssakäymistä ja ajatusten ja tiedon vaihtoa. Se
kehittää meidän liikuntaamme ja saa useita
ja uusia liikunnan harrastajia mukaan. — Kiitos.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuosi sitten eduskunnan liikuntapäivänä löysin
itseni kartan ja kompassin kanssa Kallion kirkon portailta, sivuportailta.
Sen jälkeen minä olin juoksemassa pitkin joitakin
ihmeen jalkakäytäviä, ja sitten minä olin
Linnanmäen kallioilla. Tuli kokonaan uusi kokemus. Oli
minulle uusi urheilulaji, nimittäin kaupunkisuunnistus,
sprinttisuunnistus. Suosittelen. On hyvä se, että uusia lajeja
tuleepi, ja minäkin löysin itseni ihan uudenlaisista
asioista.
Uudet lajit ja uudenlaisen liikkumisen löytäminen
ovat hyvin esillä tässä kyseisessä liikuntalakiesityksessä.
Ja hyvin on esillä myöskin se, että poikkihallinnollinen
toiminta on liikunnassa tärkeää elikkä se,
että liikunta pitäisi ottaa huomioon kaikkien
elämän sektorien asioissa. Oli mikä tahansa
laki, niin pitäisi katsoa ympäristönäkökulmat,
pitäisi katsoa liikkuminen ja ihmisen yleinen hyvinvointi
ja jaksaminen. Minä olen iloinen siitä, että tämän
lain tavoitteissa on hyvin esillä tasa-arvo, yhdenvertaisuus,
yhteisöllisyys, monikulttuurisuus ja terveet elämäntavat.
Arvoisa puhemies! On ikävää, että tänä päivänä erityisesti
meidän nuorissa on kaksi äärilaitaa:
on erittäin hyväkuntoiset ja sitten huonokuntoiset
nuoret. Nuorten yleinen liikkuvuus on menetetty, ja se on suomalaiselle
kulttuurille erittäin huono asia.
Mutta sitten positiivisia asioita tässä hallituksen
esityksen 3 §:ssä, määritelmissä,
on, että liikunnalla tarkoitettaisiin kaikkea omatoimista
ja järjestettyä liikuntaa ja urheilutoimintaa
lukuun ottamatta huippu-urheilua. Liikuntaa olisivat siten arkiliikunta,
kuntoliikunta, harrasteliikunta sekä terveyttä ja
hyvinvointia edistävä liikunta. Se on hyvä,
että liikunta nähdään hyvin
monimuotoisena asiana.
Yhtenä asiana tulisi muistaa se, että ei meidän mitään
huippu-urheilijoita tarvitse täällä olla,
sekin, että muistamme jokapäiväisen liikkumisen, esimerkiksi
nuo portaat, että ei tulla hissillä ylös vaan
kävellään portaita. Siis se liikkuminen
on hyvin yksinkertaisia pieniä asioita, joista meidän jaksamisemme
muodostuu. Ja se, että me jaksamme esimerkiksi täällä Eduskuntatalolla
olla illalla yhdeksän jälkeen töissä,
kyllä vaatii sen, että me olemme pitäneet
huolta omasta kunnostamme. Monet meistä ovat lähteneet
jo aamuyöllä liikkeelle tänne, ja itsekin
huomasin, että olen, hetkinen, 18 tuntia sitten lähtenyt
autolla liikkeelle. Mutta kaukaa on moni muukin tullut, ja kyllä tässä pitkät
päivät on. Ilman kuntoilua me emme jaksa tätä hommaa.
Sitten seuraavaksi tästä valtion rahoituksesta: On
hyvä, että valtion rahoituksella laissa ohjataan
kuntia kantamaan vastuunsa näistä liikuntapuolen
asioista. Nyt kun eletään taloudellisesti erittäin
tiukkaa aikaa ja kuntienkin valtionosuuksia leikataan koko ajan,
niin kyllä se on kiusaus itse kenelläkin leikata
sitten myöskin liikuntapuolen määrärahoista
ja liikuntapuolen asioista. Kyllä me tarvitsemme liikuntapuolen
rakennuksia, ja sitten me tarvitsemme liikuntapuolen oh-jausta,
tsemppausta, kannustusta kaikissa näissä asioissa.
Ja sitten tästä, että lain tavoitteen
toteuttamisen erääksi lähtökohdaksi
säädettäisiin myös monikulttuurisuus:
Minusta tämä on hyvä näkökulma.
Nykyisessä laissa puhutaan kulttuurien moninaisuuden tukemisesta
liikunnan avulla. Monikulttuurisuuden käsite on määritelty
eri piireissä eri tavalla. Yhtä mieltä oltaneen
kuitenkin siitä, että kaikkia Suomessa asuvia
tulee heidän kulttuuritaustoistaan riippumatta voida tukea
ja kannustaa liikuntaharrastuksen pariin.
Lopuksi minä haluan sanoa sen, että minä olen käyttänyt
tästä puheenvuoron hyvin monessa paikassa ja sanon
nyttenkin sitten, että koska tässä on
isoista terveysasioista kysymys, niin osallistutaan Suomen suurimpiin
säästötalkoisiin: liikutaan.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Positiivistahan tässä esityksessä on,
että lain perusteluissa korostetaan nimenomaan liikunnan
peruspalvelun luonnetta. Edelleenkin sen merkitys osana terveys-
ja hyvinvointipolitiikkaa on unohdettu, ja sitä ei voi
liikaa korostaa.
Kokonaisuutena tässä laissa painotetaan kunnan
vastuuta liikuntapalveluista ja myös asukkaiden kuulemista
liikuntaa koskevassa päätöksenteossa.
Mutta on kuitenkin pohdittava sitä, vahvistaako laki liikunnan
asemaa peruspalveluna kunnissa riittävästi, kun
se jättää kuitenkin velvoitteitten väljyyden
takia liikunnan aseman vahvistamisen kuntien oman päätöksenteon
varaan, ja nyt kun ollaan tilanteessa, että kunnilla on
enemmän tehtäviä kuin resursseja, niin
liikunta-asiat voivat jäädä sivuun. Ja
onko velvoitteitten antamisesta mahdollisesti seurauksena se, että myös
jotenkin sanktioidaan? Toivon toki, että tehtävät
tai byrokratia eivät tämän myötä kasva,
ja ne eivät missään nimessä saa
kasvaa.
Erityisenä huomiona on sanottava myös, että näkökulmaa
lasten oikeudesta liikkumiseen on vahvistettu nyt tässä lausuntokierroksen
lopussa ja esityksessä tuodaan esiin jonkin verran enemmän
omatoimisen liikunnan mahdollistamista sosioekonomisesta taustasta
huolimatta — oikein hyvä asia, ja tätä on
myös lapsiasiavaltuutettu eniten korostanut.
Kun laki kuitenkin korostaa kuntien velvollisuutta kuulla kuntalaisia
liikuntaa koskevissa päätöksissä,
lasten ja nuorten osallisuuden varmistaminen kaipaisi kuitenkin
vielä korostamista. Kuntalain uudistamisessa ehdotetaan,
että nuorisovaltuustot tulisivat pakollisiksi kaikkiin kuntiin.
Elikkä jos uusi kuntalaki tulee voimaan, sillä vahvistettaisiin
lasten ja nuorten osallisuutta esimerkiksi nuorisovaltuustojen avulla.
Mutta on huomioitava, että erityisesti lasten ja nuorten kuuleminen
liikunta-asioissa jäisi kuntalain uudistumisen varaan.
Mitäs jos kuntalaki ei toteudukaan? Tätä asiaa
ei silti saa jättää ihan kokonaan vain
kuntalain varaan.
Arvoisa puhemies! Nyt sote-uudistuksen aikana olisi tuhannen
taalan paikka ottaa liikunta-asiat myöskin sen piiriin
ja käyttää se kaikki ennalta ehkäisevä ja
terveyttä edistävä vaikutus myöskin
sote-asioitten valmistelun piiriin, elikkä liikunta-asiat
voisivat olla siellä mukana.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Puhemiehelle lupaamallani tavalla vain
5 minuuttia, yritän siinä pysyä.
Ensinnäkin käsittelyssämme on liikuntalaki, joka
vaatii päivittämistä, päivittämistä sinä ajanjaksona
tapahtuneiden muutosten seurauksena, joka edellisen liikuntalain
säätämisestä tähän päivään
on. Maailma on muuttunut, maailma muuttuu. Kauniisti sanoen tämän
lain tavoitteet ovat sellaiset, että voi kysyä,
että onkohan jotain unohtunut.
Yksi asia, jota olisi voinut ehkä pohtia, on se, että kun
täällä lain määritelmissä ja
tavoitteissa on sekä kaiken kansan liikuttaminen, terveyden ja
hyvinvoinnin edistäminen liikunnan kautta että se,
että tuetaan omatoimista liikuntaa, niin kolmantena kohtana
tässä lain määritelmäpykälässä on
huippu-urheilu. Mihin on menossa maailma huippu-urheilun osalta?
Onko se bisnestä, onko se elämysteollisuutta,
vai onko se kaiken kansan liikuttamista? Ja tämän
sanon penkkiurheilijana, jolle kerta toisensa jälkeen suomalaisten
menestys maailman kilpakentillä tuo hyvänolontunteen
ja kyyneleen silmäkulmaan. Kannattaisi pohdiskella, onko
saman liikuntalain alla se elämysteollisuus ja se koko
kansan liikuttaminen, joka edesauttaa sitä, että Suomi selviää,
liikunta osana terveyden edistämistä.
Toisekseen, mitkä ongelmat, aivan niin kuin täällä liikuntaneuvoston
puheenjohtaja, kansanedustaja Leena Harkimo pohdiskeli, tämä laki ratkoo,
mihin ongelmaan tällä tähdätään.
Tässä päivitetään voimassa
oleva liikuntalaki ja pyritään viestittämään
niin meille valtakunnan päättäjille,
kuntapäättäjille kuin liikunnan toimijoillekin,
mihin suuntaan pitää mennä. Mutta minkä ongelman
tämä ratkaisee, jään kysymään.
Tarve lain uudistamiselle näkyy, kuten puheenvuoroni
alussa sanoin. Täällä on lakiin tuotu
asioita, jotka muun muassa viestittävät siitä, että 16
vuodessa liikunnan kenttä, lajien kenttä ja tekemisen
tavat ovat muuttuneet, ja se suunta, mihin ollaan menossa, luo edellytyksiä.
Mutta sitten, arvoisa herra puhemies, yhteen asiaan. Jos kuulin
oikein, niin, arvoisa ministeri, totesitte, että 10 §:n
valtionosuuksiin, avustuksiin liittyen: "Tässäkään
ei ole suuria muutoksia." Ensinnäkin, tässä lain
10 §:ssä todetaan, että jatkossa
vain yksi lajiliitto voi saada valtionapua saman lajin osalta. Toiseksi,
tästä puuttuu se aluejärjestöjen
valtionaputapa, se aluejärjestöjen valtiontuki,
joka nykylaissa on ollut. Jään kysymään,
miksi puuttuu.
Olen sen verran saanut töitä tehdä tämän
porukan kanssa, joka tätä lakia on ollut valmistelemassa,
olen sen verran nähnyt tätä liikunnan
ja urheilun kenttää sisältä päin,
että uskallanpa väittää, että tässä kohdassa
tämä viimeisin lakiluonnos ei ole vahingossa tämänkaltainen.
Tässä on valtiolla melkoinen ohjausvaikutus, vaikuttamisen
mahdollisuus, semminkin kun ensinnäkin totesin, että vain
yksi lajiliitto voi saada, toisekseen minun käsittääkseni
uutta tässä lakiluonnoksessa on se, että myös
muut kuin perinteiset liikuntajärjestöt voivat
saada tämän lain hyväksymisen jälkeen
valtionapua OKM:n budjetista, ja kolmas näkökulma
tähän asiaan on se, että myös
valtionosuus voidaan peruuttaa. Olen tähän asti
ymmärtänyt, että valtionosuus on ollut peruutettavissa
minä vuonna hyvänsä, nämä liikuntajärjestöjen
valtionosuudethan ovat hakuun pohjautuvia. Mutta kun te, ministeri,
sanoitte, että tässäkään
ei ole suuria muutoksia, niin minusta on aika isoja periaatteellisia
kysymyksiä: vain yksi lajiliitto, myös muut kuin
liikuntajärjestöt — arvoisa ministeri,
korjatkaa, jos olen väärässä — ja
kolmas asia, tämä alueitten rooli ja merkitys.
Arvoisa puhemies! Minä kaipaan liikunnan rahoitukseen
avoimuutta. Minä kaipaan liikunnan rahoitukseen läpinäkyvyyttä.
Ja se ohjausvaikutus, joka tämän lain jälkeenkin
jää opetus- ja kulttuuriministeriölle
ja -ministerille, on erittäin suuri. Tässä tullaan
antamaan asetus. Tämän 10 §:n
osalta lain perusteluissa on kyllä kauniisti kirjoitettu,
mihin tässä tähdätään,
mutta se, mitä kaipaan, on, että liikunnan määrärahat
tässä maassa jaetaan jatkossa reilusti, ne jaetaan
avoimesti ja ne jaetaan sillä tavalla, että sattuma
ei ole se, joka vaikuttaa siihen, millä tavalla esimerkiksi
liikuntajärjestöjen keskinäistä rahojen
jakoa tehdään. Avoimuutta, läpinäkyvyyttä lisää.
Tämän lain hyväksymisen jälkeen
asetuksella tulee olemaan erittäin suuri merkitys sille,
miten liikunnan rahoja jaetaan.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Liikunta on aivan erinomaista kansanterveystyötä.
Tätä työtä ja liikuntaa harjoitetaan
kaikkialla Suomessa hyvin monipuolisella tavalla, ja siksi on se huoli,
minkä edustaja Rehula tuossa edellä toi esille.
Kysyn suoraan ministeriltä: onko nyt alueellisten liikuntajärjestöjen
aika laajastikin osoittama huoli tämän lain kirjauksista
ja sitä seuraavasta asetuksesta aiheeton? Elikkä jos
tulkinta on tämänkaltainen niin kuin edustaja
Rehula tuossa edellä sanoi, niin onko syytä muuttaa
lakitekstiä vai sanotaanko tämä suoraan
ja selvästi asetuksessa, jotta nuo huolet, aiheelliset
huolet, alueellisilta liikuntajärjestöiltä valtionavun
suhteen hälvenevät? Tämä on
tosi tärkeä kysymys, jotta alueilla säilyy
myöskin kannustavuus järjestää monipuolista
liikuntaa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten ministeri. Pyytäisin varsin tiivistä ja
kompaktia vastausta. Meillä on pientä aikatauluongelmaa
tässä. Olkaapa hyvä.
Puolustusministeri Carl Haglund
Näin tehdään, arvoisa puhemies!
Arvon edustajat, kiitos hyvästä keskustelusta.
Keskityn nyt pariin tärkeään huomioon.
Ensinnäkin tähän monen edustajan
nostamaan huoleen näistä alueellisista järjestöistä. Tässä on
onneksi kysymys väärinkäsityksestä. Se,
että tässä on nyt kirjoitettu tämä pykälä tällä tavalla,
ei siis tarkoita sitä, että tässä on
tavoitteena poistaa nämä alueelliset järjestöt
valtionapukelpoisuuden piiristä, joten tältä osin
voin lohduttaa ja todeta, että tässä ei
ole ongelmaa. Edustaja Leppä ihan oikein kysyi, onko syytä tarkistaa,
muuttaa jotain tai muuta: varmasti voidaan hyvässä yhteistyössä varmistaa,
että ei synny nyt tulkintaongelmia tältä osin,
onko se sitten täsmennys valiokunnassa vai onko kysymys
siitä, että asetuksen kautta tai muuten hoidetaan
tämä asia. Mutta tarkoitus ei missään
nimessä nyt ole luoda turhaa huolta asiasta, josta ei ole
syytä kantaa huolta. Ihan hyvä, että tämä täällä keskustelussa
tuli esille, joten hoidetaan nyt tämä tavalla tai
toisella kuntoon yhdessä.
Mitä tulee sitten näihin muihin muutoksiin, muun
muassa edustaja Rehula hyvin nosti näitä esille,
mitä tulee just tähän valtionapukelpoisuuteen,
niin ne asiat, mitä tähän nyt on lain
tasolle nostettu, ovat täsmälleen samoja asioita,
mitä on nykyisessä asetuksessa. Toisin sanoen
tässäkään ei ole mitään
suurta muutosta, vaan on nostettu asetustasolta lakitasolle. Se
on hyvin suuri osa sitä. Siis käytäntö ei
muutu, mutta lakiteknisesti se on tietenkin muutos. Mielestäni
tämä on juuri sitä avoimuutta, että myös
lakitasolla näitä on. Siinähän,
että voitaisiin poistaa valtionapukelpoisuus, on kysymys
just siitä kelpoisuuden poistamisesta, ei siitä itse
avustushakemuksen eväämisestä tai siitä,
että ollaan myöntämättä.
Tämä on nyt aika paljon tekniikkaa, ja suurin syy
näihin muutoksiin liittyy just tähän,
mitä on asetustasolla säädetty ja mitä on
tässä säädetty lakitasoisesti.
Tähän alueelliseen keskusteluun liittyvät
etenkin näiden piirijärjestöjen tuet
ja se, että on haluttu tehdä eroa alue- ja piirijärjestöjen kesken.
Mutta tämä voidaan varmasti hoitaa niin, että näitä väärinkäsityksiä ei
synny.
Sitten tässä oli paljon muuta hyvää keskustelua,
kuten keskustelua dropout-ilmiöstä, joka on hyvin
tärkeä ja johon on tällä hetkellä pyritty puuttumaan.
Liikkuva koulu -hanke on yksi, jonka mielelläni nostaisin
esille. Nyt aika ei riitä, mutta se on hyvä asia.
Tässä on vielä paljon työtä tehtävänä,
ja tämä on yhteinen työ. On vahva linkki
tähän terveyspuoleen ja etenkin tähän
sote-uudistukseen, ja siitä, että panostettaisiin
mieluummin siihen, että ihmiset eivät sairastu,
kuin siihen, että heitä pitää hoitaa,
varmaan olemme yhtä mieltä. Tähän voidaan
myös sitten paremmalla ajalla perehtyä.
Joten, arvoisa puhemies, pidän tämän
puheenvuoron nyt lyhyenä tässä vaiheessa.
Voidaan sitten valiokuntatasolla ja muualla käydä tätä läpi niin,
että ainakin tilannekuva siitä, mitä tällä lailla
haetaan, on mahdollisimman yhteneväinen. — Kiitos.
Juha Rehula /kesk:
Herra puhemies! Ministeri sanoo nyt sellaisia sanoja, että ne
saattavat kävellä ministeriä vastaan.
Olen sen verran oppinut vuosien varrella tämän
aihepiirin ympärillä, että jos jotakin
asiaa ei ole sanottu riittävän selkeästi
näkyviin, jos ei ole tässä tapauksessa
kirjoitettu 10 §:ään riittävän
selkeästi sitä, ketkä loppujen lopuksi
ovat valtionapuun oikeutettuja, niin minä en usko siihen,
että tällainen, kuten puheenvuorossani viittasin,
avoimuuden ja läpinäkyvyyden henki toteutuisi
lopullisessa päätöksenteossa. Sanon tämän
nyt kohtuullisen suoraan. Eli toivon, että sivistysvaliokunta
tätä lakia käsitellessään
ottaa nämä ministerin lupaukset tarvittavista
täsmennyksistä — jos kerran lailla todellakin
on tarkoitettu sitä, mitä ministeri sanoi — tosissaan
ja ne muutokset tehdään. Tai sitten toinen vaihtoehto
on, että reilusti kirjoitetaan ääneen,
että tällä lailla pyritään
liikunnan järjestökentän muutoksiin niin
lajiliittojen kuin sitten muunkin organisoitumisen osalta.
Minusta kaikille toimijoille — ja avoimuuden ja läpinäkyvyyden
hengessä — olisi tärkeää ja reilua
tietää se suunta ja se näköala,
mihin me olemme menossa. En valitettavasti usko sattumiin, en valitettavasti
usko tässä yhteydessä vahinkoihin. Vain
se ratkaisee, mitä lukee nyt laissa ja jatkossa siinä asetuksessa,
jolla määritellään valtionapuun
oikeutettavien liikunnan ja tässä tapauksessa
myös muiden järjestöjen kriteerit.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Lyhyesti paikalta: Onneksi, edustaja Rehula,
on niin, että se minun vastaukseni oli rehellinen ja vilpitön,
joten teillä ei ole ollenkaan nyt syytä huoleen. Myös
ihan vilpittömästi tarkoitin sitä. Jos
tässä on semmoinen väärinkäsitys — etenkin,
jos perusteluita ei ehkä ole lukenut tarkasti — niin
sitä lakipykälää voidaan ehdottomasti
tarkentaa, jotta kaikilla on nyt sama tavoite ja sama käsitys etenkin
siitä, mitkä ne tavoitteet ovat, joten uskon,
että tämä asia nyt voidaan ratkaista.
Tämä keskustelu on hyvä minun osaltani
lopettaa tähän. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.