3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion varoista maksettavasta
korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle
jatkui
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa on siis tällä hetkellä 123
turvakotipaikkaa. Euroopan neuvoston suositus on yksi perhepaikka
10 000:ta asukasta kohden. Suomessa tämä tarkoittaisi
noin 530:tä turvakotipaikkaa. Jotta määrä saataisiin
edes puoleen suosituksesta, vaatisi toiminta 20 miljoonan euron vuosittaisen
rahoituksen. Arvoisa ministeri totesi määrärahatarpeeksi
jopa 32 miljoonaa euroa. Valitettavasti turvakotipaikkojen lisääminen
lähitulevaisuudessa ei siis näytä kovin
valoisalta tämän 8 miljoonan euron rahoitusosuuden
kanssa.
Tämän lakiesityksen mukaan valtion varoista korvattaisiin
turvakodeissa annettu akuutti, välitön kriisiapu
ja kuntien vastuulla olisi edelleen huolehtia normaalista sosiaalipalveluna,
avohuoltona annettavasta avusta ja tuesta. Vastuuta jää siis
edelleen hurja määrä myös kunnille.
Arvoisa puhemies! Tässä laissa säädetään myös
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen eli THL:n koordinoivasta roolista.
THL tekee viisivuotisen sopimuksen rahoituksesta turvakotipalvelujen
tuottajan kanssa. Sopimus on ehdollinen, niin että valtion
varoista maksettavan kor-vauksen määrä vahvistettaisiin
vuosittain, kun se on valtion talousarviossa päätetty.
Jotta turvakotipalvelujen tuottajat voivat kehittää toimintaansa
ja turvata myös työntekijöilleen vakaan
toimintaympäristön, olisi ensiarvoisen tärkeää,
että toimijat voisivat luottaa valtiolta saatavaan rahoitukseen
vuosi toisensa jälkeen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
jakaisi sovitun korvauksen ennakkona turvakotipalvelusopimuksen
tehneille muun muassa tuottajan toimialueen asukasluvun, pinta-alan,
toimialueen poliisille tulleiden rikostietojärjestelmään
kirjattujen perheväkivaltajuttujen määrän
ja turvakotipalveluiden käytön perusteella varainhoitovuotta
edeltäneen vuoden lopussa. Käytännössä siis
ensi vuoden korvaus perustuisi vuoden 2013 lukuihin.
Ensi- ja turvakotien liiton kokemus 35 vuodelta turvakotityöstä osoittaa
kuitenkin, että käyttöasteet vaihtelevat
vuosittain, ja oikeudenmukaista olisikin ottaa pidempi tarkastelujakso
korvauksen perusteeksi, sillä miten palveluntuottajat voisivat
suunnitella ja kehittää toimintaansa, jos sopimukset
tehdään viideksi vuodeksi mutta rahoitus tulisi
vain vuodeksi kerrallaan? Toivottavaa olisikin, että esimerkiksi
lisäbudjettien yhteydessä tarkasteltaisiin rahoitusta,
jotta olemassa olevat turvakodit pystyvät ylläpitämään
suunniteltua toimintaa ympäri vuoden. Myös Ensi-
ja turvakotien liitto pitää tätä yhtenä merkittävänä epäselvyytenä tässä lakiesityksessä,
sillä on selvää, että varatut
määrärahat eivät tule riittämään sekä nykytoiminnan
ylläpitoon että alueelliseen laajentamiseen.
THL vetää siis turvakotipalvelun valtakunnallistamishanketta,
jossa selvitetään muun muassa turvakotien palvelutarjonta
ja kysyntään liittyvät tarpeet eri puolilla
Suomea. Hanke jatkuu lainsäädännön
toimeenpanohankkeena vuoden 2015 loppuun saakka. Mutta mikä on
THL:n rooli tässä lain toimeenpanossa, ja riittävätkö THL:ssä resurssit
koordinoinnin toteuttamiseen, vai tullaanko niihin tarvittavat varat
myös ottamaan tuosta turvakodeille tarkoitetusta 8 miljoonasta eurosta?
THL on nimittäin ilmoittanut, että se tarvitsee
3,5 henkilötyövuotta selviytyäkseen näistä uusista
tehtävistä. Onko tähän ministeriössä varauduttu?
Arvoisa puhemies! Lakiesitykseen liittyy vielä joukko
käytännön kysymyksiä, joihin
toimijat toivovat nopeita ratkaisuja, ja toivottavasti niitä välittömästi
valiokunnan mietinnön myötä saadaan:
Milloin turvakoti voi hakea rahoitusta, ja milloin tietää tulleensa
valituksi sopimusturvakodiksi? Entä mitkä ovat
valtion korvauksen kriteerit ensi vuoden alussa? Toivonkin, että tämä asia
saa kattavan käsittelyn valiokunnassa ja että asiantuntijakuulemisten
myötä myös näihin käytännön
kysymyksiin saataisiin vastauksia ja toimijat pääsisivät
suunnittelemaan toimintaansa ensi vuodelle. — Kiitos.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on laki, joka
siirtää turvakotipalvelut kunnilta valtiolle.
On toki tärkeää vähentää kuntien
tehtäviä, mutta toisaalta kunnilla säilyy
myös ennalta ehkäisevä työ ja
avopalvelut.
Turvakotiverkostomme on jo nyt puutteellinen, paikkoja väkivallan
urheille ja uhanalaisille ei ole riittävästi.
YK on useaan otteeseen huo-mauttanut meille, että emme
ole toteuttaneet Istanbulin sopimuksen velvoitteita, sillä turvakotipaikkoja
ei ole riittävästi. Naisiin kohdistuva väkivalta
on Suomessa paljon yleisempää, kun verrataan kansainvälisesti.
Täällä on aikaisemmin käyty
keskustelua turvakotipaikkojen rahoituksen riittävyydestä.
Haluan myös tuoda huoleni esille, sillä laissa
on kuitenkin määritelty kustannuksille katto — kustannukset
eivät saa ylittää valtion talousarviossa vuosittain
toimintaan varaamaa määrärahaa — vaikkakin
on niin, että THL:lle on siirretty vastuu turvakotiverkoston
luomisesta. Tämä nykyinen rahoitus, 8 miljoonaa
euroa vuodessa, riittää ylläpitämään
vain nykyistä verkostoa, josta, kuten jo aikaisemmin on
todettu, olemme saaneet YK:lta noottia, että se on riittämätön.
Arvoisa puhemies! Olen myös huolissani Ensi- ja turvakotien
liiton Pidä kiinni -hoitojärjestelmän
päihdeäitien vapaaehtoisesta hoidosta. On todella
tärkeätä suojella syntymättömiä lapsia
alkoholin haitoilta, ja eduskunta on vuodesta toiseen turvannut
päihdeäitien Pidä kiinni -hoitojärjestelmän
rahoituksen. Toivon, että kun valiokunta käsittelee
turvakotien rahoituskysymystä ja tätä lakia,
otettaisiin käsittelyyn myös se, miten voitaisiin
jatkossa turvata päihdeäitien Pidä kiinni -hoito.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa turvakotien
rahoituksesta on tuotu esille niitä samoja huolia, jotka
itsekin jaan. Jos me luemme lakiesityksestä lain perusteluteksteistä Lain
tarkoitus -kohtaa, siinä todetaan, että tarkoitus
on turvata turvakotipalvelut jokaiselle: naisille, miehille ja heidän
kanssaan mahdollisesti saapuville alaikäisille lapsille,
joihin kohdistuu väkivaltaa tai sen uhkaa.
Aiemmissa puheenvuoroissa on tuotu esille se, että Suomessa
on tällä hetkellä noin 120 turvakotipaikkaa.
Istanbulin sopimuksen mukaan 530 olisi tavoitetila. Me olemme todella
kaukana siitä.
Tässä keskustelussa on tuotu esille myös
huoli siitä, että tämä 8 miljoonan
euron raha, joka ei pelkästään nyt tulevana
vaan myös sitä seuraavina vuosina ollaan osoittamassa
tämän tehtävän rahoitukseen,
ei tule riittämään. 32 miljoonaa on laskennallisesti
se summa, jolla pystyttäisiin turvaamaan ne velvoitteet,
jotka kansainvälisten sopimusten mukaan Suomen pitäisi
täyttää.
Tässä on suurena huolena myös se,
että tälläkään hetkellä monella
suomalaisella naisella, miehellä, sukupuolesta riippumatta
väkivallan uhan alla olevalla, ei ole lähellä turvakotia,
josta saisi akuuttitilanteessa palvelua. Jos luemme lakiehdotustekstiä tarkkaan,
huolena voi olla, että turvakotipaikat ovat jatkossa kauempana
kuin tällä hetkellä. Tällä hetkellä nimittäin
osa turvakodeista on pienempiä kuin lain tekstissä suositellaan
ja pidetään tavoitetasona, ja jos mennään siihen,
että jatkossa seitsemän paikkaa on minimi, etäisyys
turvakotiin tulee kasvamaan — ja akuuttitilanteessa avohoito
ei ole yleensäkään todellakaan riittävä.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sanoisin: vihdoinkin, vihdoinkin meillä on
Istanbulin sopimuksen ratifiointi meneillään.
Lähisuhdeväkivalta on erittäin vakava ja
vaikea ongelma, ja se on sitä myös meillä Suomessa,
nimittäin uhrina on joka viides suomalainen nainen ja uhrina
on myös suomalaisia miehiä. Edustaja Modig aiemmassa
puheenvuorossaan sanoikin, että hän uskoo, että tämä lakiesitys
tulee parantamaan erityisesti miesten asemaa.
Tässä hallituksen esityksessä on
myös hyvä tavoite siitä, että ihmiset
eri puolilla Suomea olisivat yhä enemmän yhdenvertaisessa
asemassa eikä heidän kotikuntansa vaikuttaisi
siihen, millaisia palveluita he saisivat. Täällä on
useassa puheenvuorossa esitetty huoli määrärahojen
riittävyydestä. Varsin usein me keskitymme keskustelemaan
seinistä ja niistä paikoista ja unohdamme sen,
mitä tämä koko palvelujärjestelmän
kehittäminen vaatii, eli kysymys ei ole pelkästään
niistä seinistä.
Niin kuin ministeri Huovinen omassa puheenvuorossaan sanoi,
tämä lakiesitys antaa akuuttia kriisiapua valtion
varoin ja sitten avohuolto jää edelleen kuntien
järjestettäväksi. Haluaisinkin kiinnittää huomiota
siihen, että meillä on monissa eri toiminnoissa
käytössä verkostomainen toimintatapa,
ja tässäkin varmasti pitää erityisesti pistää paukkuja
kunnissa siihen, että eri alojen asiantuntijat pystyisivät
tarjoamaan omaa osaamistaan, jotta ne palveluketjut eivät
katkeaisi.
Haluaisin myös ottaa esiin sovittelun. Meillä on
hyviä näyttöjä siitä,
että Follo-malli on toiminut perheiden erotilanteissa ja
lapsen etu on ollut ensisijainen. Varmasti sitä sovittelumallia
voitaisiin myös viedä sinne perhekotienkin toimintaan.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän lain tarkoituksena
on varmistaa turvakotipaikkojen tuottamisen rahoitus niin, että jokaisella
tarvitsevalla olisi mahdollisuudet saada turvakotipalvelua asuinpaikasta
riippumatta.
Tähän asti palvelut ovat olleet kunnan järjestämää palvelua
ilman selvää lakisääteistä velvoitetta,
ja tämä on tehnyt siitä epävarmaa
palvelun tuottajalle ja asiakkaalle. Meillä Suomessa on noin
20 turvakotia, kun Euroopan neuvoston suosituksen taso olisi 530
turvakotipaikkaa. Suomessa olevia turvakotipaikkoja on vain noin
yksi neljäsosa suositusten edellyttämästä määrästä. Valtion
tulo- ja menoarvioesityskehykseen vuosille 2015—2018 on
varattu 8 miljoonaa euroa per vuosi. Tällä määrärahalla
katettaisiin vain olemassa olevien 123 perhepaikan säilyminen.
Viimeisin tutkimus on vuodelta 2011. Tuon tutkimuksen mukaan
perheväkivallan aiheuttamat kustannukset ovat vuosittain
noin 90 miljoonaa euroa. Suurimmat kustannukset muodostuvat uhrien
joutuessa osittain tai kokonaan työelämän
ulkopuolelle. Turvakotipalveluissa on asiakkaana kaikenikäisiä ja
eri etnisistä ryhmistä, myös eritarpeisia
ihmisiä. Myös ikäihmiset ovat enenevässä määrin
turvakotipaikkaa tarvitsevien joukossa perheväkivallasta
johtuen.
Tämä esitettävä määräraha
on täysin riittämätön takaamaan
riittävät ja kattavat turvakotipalvelut maassamme.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelussa
oleva laki todellakin siirtää turvakotipalvelut
valtion vastuulle.
Tällä hetkellä avuntarvitsijat ovat
hyvin erilaisessa asemassa liittyen siihen, missä he asuvat
ja mistä he tulevat. Sosiaali- ja terveysministeriö antoi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle tehtäväksi
laatia turvakotipalveluiden tarvekartoituksen ja siihen pohjautuvan
koko maan sijoitussuunnitelman sekä laatia arvion turvakotipalveluiden
kustannuksista. Luin tuota selvitystä tänään
ja mietin, mihin tuo kaavailtu 8 miljoonan euron summa loppujen
lopuksi riittää. Se mahdollistaa kenties jo olemassa
olevien toimipaikkojen jatkamisen mutta ei kyllä tule lisäämään itse
toimipaikkoja. Selvityksestä kävi varsin hyvin
ilmi lähisuhde- ja perheväkivallan uhreille tarjottavien
turvakotipalveluiden hajanaisuus ja vaikea tavoitettavuus. Mietityttää,
miten muun muassa mainitsemani hajanaisuus ja vaikea tavoitettavuus
hoidetaan suunnitelluilla määrärahoilla.
Toinen iso murhe on kuntien järjestämisvastuulle
kuuluvat avohuollon palvelut. Miten kunnat kiristyvässä taloustilanteessa
hoitavat kyseiset palvelut, vai hoitavatko? THL:n selvityksessä oli
myös surullinen kartta siitä, että turvakotiasiakkaita
on eniten siellä, missä on turvakotipalveluita.
Voisi sanoa, että itsestään selvä asia, mutta
mietityttää siitä syystä, että parisuhdeväkivaltaa
on varmasti yhtä lailla muuallakin.
Turvakoteja on Suomessa auttamattoman vähän.
Suositushan on yli 500, kun nykyinen määrä on
123. THL:n selvitys on kattava, ja siinä todetaan myös
se, että turvakotipalveluiden määrä ei
vastaa kansainvälisiä suosituksia ja paikkamäärä on
vähäinen muihin Pohjoismaihin verrattuna. Vaatii
tekoja ja oikeita valintoja, jotta paikkamäärää kurotaan
tulevaisuudessa umpeen palveluiden laatua unohtamatta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää edustaja
Modigia siitä, että hän tuli kertomaan,
että aiemmassa puheenvuorossani oli vahingossa tullut virhe.
Olin sanonut nimittäin, että meillä olisi
turvakotipaikkoja 223, vaikka niitähän on todella
vain 123.
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
erinomaista keskustelua tästä tärkeästä asiasta,
mutta haluan tuoda esille vielä yhden huolen, mistä ei
kenties ole vielä täällä puhuttu.
Tässä lakiesityksessä on nimittäin
ristiriita kahden keskeisen tavoitteen välillä:
Jos palveluita halutaan tasaisesti koko maahan, niin silloin meidän
pitäisi perustaa uusia turvakoteja sinne, missä niitä ei
vielä ole. Mutta jos taas halutaan turvata nykyisten turvakotien
toiminta, niin kattavuuteen jää aukkoja. Molemmat
tavoitteet eivät vain kerta kaikkiaan voi toteutua tällä 8
miljoonalla eurolla.
Ymmärrän hyvin, että meidän
on edettävä nyt asteittain ja portaittain, mutta
tärkeää olisi laatia suunnitelma siitä,
miten aiomme tietyllä aikavälillä saada
tämän tärkeän asian kuntoon
maassamme.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Turvakotien rahoituksen huoli on ihan aiheellinen, niin
kuin täällä on puheenvuoroissa todettu.
Itse tein asiasta ministerille viime kuussa kirjallisen kysymyksen,
johon sain vastauksen, ja luenkin pienen pätkän
nyt tästä vastauksesta: "Kysyjän huoli
rahoituksen riittävyydestä on aiheellinen. Toimintaan
osoitettu 8 miljoonan euron määräraha
riittää kattamaan nykyisellä turvakotipaikkamäärällä tarjotun
akuutin kriisiavun, mutta avohuollon toimenpiteet ja tuki jäävät
rahoituksen ulkopuolelle. Jos turvakotipalvelujen tarve lisääntyy,
tarvitaan määrärahaa lisää.
Nyt saaduilla varoilla päästään
alkuun." Tämä on minusta erittäin huolestuttava
signaali, ottaen huomioon, että tällä määrärahalla
pystytään turvaamaan nämä 120
nykyistä paikkaa, olemassa olevaa paikkaa, ja kuitenkin
olemme aika kaukana Euroopan neuvoston suosituksesta, 530:stä.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Ensi- ja turvakotien liitolla on pitkä kokemus omien
jäsenyhdistysten turvakotityön ja siihen kiinteästi
liittyvän avotyön koordinoinnista, kouluttamisesta
ja laadun valvonnasta. Toivottavasti koordinaatiotehtävän
järjestelyissä otetaan huomioon tämä osaaminen
ja kokemus, nimittäin lakiesityksestä ei täysin
selviä tehtävien jako jatkossa muun muassa Valviran,
avien ja THL:n välillä. Päällekkäistä toimintaa
ei tarvita, mutta jotain on tehtävä, jotta nykytilassa
eri viranomaisten toisistaan poikkeavista tulkinnoista päästäisiin
eroon.
Kuten täällä on todettu, on hienoa,
että valtio ottaa vastuun perheväkivallan hoidosta
ja ehkäisystä. On hyvä myös,
että kunnalliset ja yksityiset palveluntuottajat asetetaan
tulevaisuudessa samalle viivalle. Samat lupakäytännöt
ja valvontaperiaatteet tulevat koskemaan jatkossa kaikkia.
Mutta, arvoisa puhemies, on erittäin tärkeätä huomata
se, että vielä on määrittelemättä,
mihin valtion maksama apu päättyy ja mistä kunnan maksama
apu alkaa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan myös jälleen
kerran kiittää, täällä on
ollut erittäin hyviä puheenvuoroja turvakotiasian
tiimoilta. Haluaisin kuitenkin oikeastaan kahta asiaa vielä pohtia.
On vahinko, että ministeri ei ole enää paikalla
vaan on sote-uudistusta pohtimassa.
Ensinnäkin on aivan totta, että yksityiset
ja julkiset palveluntuottajat tulevat samalle viivalle turvakotipalveluiden
tuottamisen osalta. Mutta nyt tämä tuo yhden ison
ongelman: mikä on ensi- ja turvakotien tilanne jatkossa?
Ne kriteerit, joilla THL tulee määrittämään
tulevat turvakodit, näyttävät siltä,
että osa turvakodeista ei pysty tuottamaan niitten kriteerien
perusteella turvakotipalvelua asiakkaille, ja nyt olisi erittäin
tärkeää, että sitä osaamista,
jota siellä on, voitaisiin hyödyntää ja
voitaisiin turvata olemassa oleva turvakotiverkosto, nimenomaan
näiden ensi- ja turvakotien osalta eri puolilla Suomea,
että näillä olisi edelleen mahdollisuus
toimia.
Toinen asia on Raha-automaattiyhdistyksen rahoitus ensi- ja
turvakotien osalta. Raha-automaattiyhdistys on tukenut tätä toimintaa.
Mitenkä tämän rahoituksen osalta on jatkossa,
tullaanko se kohdentamaan mahdollisesti sisältötoimintojen
kehittämiseen tai johonkin? Nyt olisi tärkeää sitten
myös selkeyttää, mikä on Raha-automaattiyhdistyksen
rahoituksen rooli jatkossa.
Keskustelu päättyi.