5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Suomen metsäkeskuksesta
annetun lain ja Suomen metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä annetun
lain muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Metsäkeskuksen organisaatiouudistuksia on
jo tehty, ja tällä lainsäädännöllä asia
etenee jälleen kerran. Sen viestin haluan tässä istunnossa
nostaa, että ihmiset ovat tottuneet, että niitä Metsäkeskuksen
palveluita saa sieltä alueilta, ja näin täytyy
jatkossakin olla, vaikka hallintoa virtaviivaistetaan. En sinänsä näe
pahana sitä, että tällainen lainsäädäntö tänne
on tuotu, mutta tietysti asiantuntijakuuleminen sitten voi tuoda
tarkempaa selvyyttä siitä, onko siellä suuria
ongelmakohtia. Mutta joka tapauksessa palveluiden alueilla tulee
säilyä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Metsäpuolella on meillä meneillään
todella suuri lakiuudistuskokonaisuus, ja nyt on ihan järkevää,
että tätä Metsäkeskus-lakia
viedään yhä edelleen eteenpäin
ja toimitaan sen mukaisesti, että esim. niitä alueyksiköitten
toimintoja järkevöitetään. Tosin
nyt meidän pitää muistaa, että kysehän
tässä on lähinnä siitä,
että hallinnon rahat ovat loppuneet ja muutenkin rahojen
käyttö on vähäistä ja
nyt sitten yritetään vähentää hallintoa.
Mutta tämä ei saa mennä missään
tapauksessa liian pitkälle.
Sen verran haluan kuitenkin tässä ottaa esille, että tämä liiketoiminta
kun erotettiin Metsäkeskuksesta toista vuotta sitten ja
me muodostimme tämmöisen Otson, niin tällä hetkellä on
niin, että Otso on lähtenyt liikkeelle ihan pelkällä liiketoimintaperiaatteella,
mutta olen todella huolissani Otson selviämisestä — nyt
kun metsänhoitoyhdistyslainsäädäntö muuttuu
ja sen jälkeen metsänhoitoyhdistykset ja Otson
väki kilpailevat täysin keskenään — että miten
tässä käypi, että ei noin vain
nakella vastuuttomasti näitä asioita eteenpäin.
Ja varsinkin kun nyt tässä Metsäkeskuksen
julkisen hallinnon puolella on tämä metsään.fi-ohjelmisto
vielä käytössä kaikille asiakkaille,
niin kyllähän tässä entistä enemmän
ollaan sekaisin, että mikä metsäpuolen
organisaatio tekee mitäkin. Toivottavasti Metsäkeskus
tämän uuden systeemin kautta voi pikkuisen selkeyttää omaa
rooliansa ja kertoa sen, mikä on heidän tehtävänsä,
mikä on metsänhoitoyhdistyksen tehtävä,
mikä on Otson tehtävä, mitkä ovat
eri firmojen tehtävät ja näin poispäin.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Metsä toimialana muuttuu, muut organisaatiot
muuttuvat — on aivan selvää, että myös metsäkeskusten
on muututtava. Tämä esitys Metsäkeskuksen
valtakunnallisen ja alueellisen organisaatiorakenteen uudelleenjärjestelyistä on pääosin
perusteltu. Esitys aivan selvästi tehostaa metsäkeskusten
toimintoja ja resurssien käyttöä.
Tällä uudella säädöksellä ja
säännöksellä tähdätään
siihen, että organisaatiosta, esimerkiksi alueyksiköistä,
päättäminen siirrettäisiin Metsäkeskukselle
itselleen. Minusta maininnan näistä alueyksiköistä tulisi
kuitenkin olla suoraan myös laissa, muistaen, että meillä pitää olla
riittävä määrä maantieteellisiä palvelualueita
Metsäkeskuksen toiminnan vaikuttavuuden turvaamiseksi ja
palveluiden saatavuuden varmistamiseksi.
Järkevää on, että Suomen
metsäkeskuksen liiketoimintayksikkö muutetaan
osakeyhtiöksi. Tässä muutoksessa tärkeää on
se, että perustettava osakeyhtiö kuuluu välittömästi
toiminnan aloittaessa valtioneuvoston kanslian hallinnon-alaan.
Onhan oletettavaa, että Suomen metsäkeskuksen
toiminta ja uskottavuus vaarantuisivat, mikäli Suomen metsäkeskus
omistaisi perustettavan osakeyhtiön.
Tähän lakiin liittyvä Suomen metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä annettu
laki on ymmärtääkseni hyvin tarpeellinen
ja toimiva.
Metsäkeskuksen rakenteeseen liittyen, 3 §:ään liittyen,
on todettava, että Metsäkeskuksen resurssienkäytön
painopisteen tulee olla entistä selkeämmin metsään
perustuvien elinkeinojen edistämisessä. Tämä tosiasia
tulee ottaa huomioon myös Metsäkeskuksen johtamisjärjestelmiä ja vastuita
suunniteltaessa.
Lakiesityksessä on myös esitys maakunnallisesta
metsäneuvostosta ja sen tehtävistä. Lakiesityksessä esitetään,
että jatkossa alueneuvottelukuntaa ja alueellista metsäneuvostoa
vastaisi maakunnallinen metsäneuvosto. Tämän
osalta on ehdottoman tärkeää, että metsäneuvoston
jäsenten on edustettava laaja-alaisesti nimenomaan maakunnan
metsiin perustuvien elinkeinojen kehittämisen kannalta
keskeistä asiantuntemusta, ja tässä yhteydessä on
välttämätöntä, että vahva
metsänomistajien edustus metsäneuvostoissa on
turvattava.
On myös selvää, että kun
Metsäkeskuksen toimintaa, alueyksikköjen toimintaa,
arvioidaan, sen merkitystä arvioidaan, niin Metsäkeskuksen toiminnan
rahoituksesta on huolehdittava niin, että se pystyy vastaamaan
siihen haasteeseen, mitä metsätaloudella on, muun
muassa Suomen biotalouden tulevaisuuden kehittämisessä.
Tästä laista on toki todettava se, että tietyllä tavalla
tämä uudistus nyt jää puolitiehen,
koska tähän kokonaisuuteen liittyvä Otson
yhtiöittäminen ei sen taloudellisesta tilanteesta
johtuen ollut mahdollista. Hyvää tässä hallituksen
esityksessä toki on se, että tälle yhtiöittämiselle
asetetaan takaraja, 31.12.2015. Toisaalta yhtiöittäminen
on vain välivaihe, Otsolle pitää löytyä myös
selkeästi omistaja. Ei ole mitään perusteita
sille, että valtio-omisteisen yhtiön pitäisi
olla mukana metsänhoitoliiketoiminnassa tai puumarkkinoilla. Siirtymävaiheen
osalta Otsolle on tietysti löydyttävä oma
erillinen, ulkoinen hallitus tai muu sellainen johtuen siitä,
että ne tahot, jotka ovat edustettuina sitten Suomen metsäkeskuksen
johtokunnassa, eivät voi kilpailuneutraliteetin takia olla
mukana Otsonkaan johtokunnassa tai hallituksessa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Leikkauslakihan tämä on,
eihän siitä mihinkään pääse.
Valtion kassa on tiukoilla, ja tässä eräällä tavalla
valtion aluehallinto menee putkeen, näistä alueyksiköistä tulee
sitten vähempi määrä palvelualueita.
Liiketoimintayksikön yhtiöittäminen on
mitä ilmeisimmin nyt siis pakko tehdä EU-lainsäädännönkin
vuoksi, ja mikäs siinä, vaikka markkinat Suomessa
ovat pienet. Toivotan Otsolle menestystä!
Mutta alueellisten yksiköiden määrä todella pienenee,
ja puhutaan, että sitten näiden maantieteellisten
yksiköiden määrän tulee olla
riittävä, ja minä toivon nyt, että kun
hallitus on laatinut biotalousstrategian, nämä palvelualueet
ovat siellä, missä ne ovat nimenomaan tässä strategisessa asemassa
ja nimenomaan biotalousstrategisessa asemassa. Kyllä meidän
valtion toimintojen täytyy olla myös tässä asennossa.
Alueellistamisen koordinaatioryhmässä on puollettu
maa- ja metsätalousministeriön esitystä sijoittamisselvityksen
tekemättä jättämisestä, ja
näin ollen näitten palvelualueitten ja maantieteellisen
sijoittumisen tilanne ainakin minun ymmärrykseni mukaan
tällä hetkellä on auki, ja kyllä varmasti
valiokunta tähän huolellisesti paneutuu, epäilemättä.
Mutta edelleenkin puolustan tätä alueellistamista
ja nimenomaan sitä strategista lähestymistä siihen,
missä se palvelee meidän biotalouden tavoitteitamme,
ja tokihan me haluamme ajatella edelleenkin, että se biotalous on
Suomessa se kasvuala, johon liittyy korkea odotusarvo ja tulevaisuuden
työpaikat.
Sitten maakunnalliset metsäneuvostot tulevat aiempien
alueneuvottelukuntien tilalle. Aiemmin säädettiin
lailla tarkemmin, miten niiden kokoonpano muodostuu jatkossa, mutta
neuvoston kokoonpanosta säädetään
tarkemmin sitten asetuksella, toki lakipykälässä on
kuvattu tärkeitä strategisia linjauksia, muun
muassa että metsänomistajat tulee huomioida näissä metsäneuvostoissa.
Mutta on kyllä nyt esitettävä huoli
kuitenkin muusta lainsäädännöstä,
joka koskee Suomen metsiä. Kun luen täältä sivulta
29, 6 §, siellä mainitaan, että maakunnallinen
metsäneuvosto antaa Metsäkeskuksen johtokunnalle
lausunnon kestävän metsätalouden rahoitusta
koskevan lainsäädännön nojalla
myönnettävien valtion tukien kohdentamistarpeesta,
ja meillä tällä hetkellä Kemera-lain
uudistus ja leikkaukset nimenomaan koskevat pohjoisen metsiä ja
huolta kannetaan, miten ne niitä koskettavat, niin mitäs
sitten pohjoisen metsistä ollaan sitten näissä maakunnallisissa
neuvostoissa tulevaisuudessa päättämässä?
Toivon, että tähän Kemeraan saadaan sitten
joku järkevä ratkaisu.
Ihan lopuksi: biotalousstrategiaa on tuettava, ei horjutettava,
ja mielestäni biotalouden ja metsäperusteisen
biotalouden tulee olla mahdollista koko Suomessa.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä Metsäkeskuksesta
annettu laki on tietysti lainsäädäntöä,
jota nyt tehdään sen johdosta, että valtionhallinnon
puolella toteutetaan säästöjä,
ja nyt sitten yksikkökoko näitten metsäkeskusten
osalta kasvaa. Tärkeää kuitenkin jatkossa
on se, että nämä palvelut turvataan vähintäänkin
entisessä laajuudessaan, ja mielestäni siihen
sopii erityisen hyvin mittariksi se, kuinka meidän metsävaroja
hyödynnetään. Kun meidän metsät
kasvavat Suomessa noin 110 miljoonaa kuutiota ja niistä tällä hetkellä hyödynnetään
noin
60 miljoonaa kuutiota, on tärkeää myös
tämän uudistuksen kautta lähteä siitä,
että tämä hyödyntämistaso
nousisi.
Otso Metsäpalvelut on tietyllä tavalla kilpaileva
yksikkö sitten jatkossa metsänhoitoyhdistyksille,
ja niiden toiminnan osalta on sitten äärimmäisen
tärkeää, että nämä palvelut
ovat metsänomistajien tiedossa. Nyt kun näitä alueyksiköitä järjestellään
uudelleen, niiden osalta on lisäksi kiinnitettävä huomiota
siihen, etteivät etäisyydet niin palveluntarjoajan
elikkä Metsäkeskuksen puolelta kuin myöskään
sitten palvelujen käyttäjien puolelta mene niin
pitkiksi, että se vaikuttaisi sitten näiden palvelujen
käyttöön.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kun olemme yhteisesti, yksituumaisesti linjanneet
ja myöskin se on nykyisen hallituksen ohjelmassa, että biotalous
on Suomen kärkihankkeita, minkä myötä me
toivomme ja haluamme sen tuovan meille kasvua ja hyvinvointia, täytyy
myöskin kaiken sen perustan ja isoimman osan, joka biotalouden
muodostaa, metsän, niin metsätalouden, metsäteollisuuden
kuin metsäpalvelualan, toimia johdonmukaisesti lainsäädännön
uudistamisen osalta siihen suuntaan, että ne meidän
isot tavoitteemme biotalouden osalta toteutuvat. Niin myöskin
tässä metsäkeskusuudistuksessa on tämän
päällimmäisen tavoitteen oltava päällimmäisenä,
ja tässä tietenkin, niin kuin tässä keskustelussa
on esille tullut, näiden palveluiden alueellinen saatavuus
ja sen turvaaminen on oleellisen tärkeää.
Alan kehittyminen ja kehittäminen on kiinni yksityisestä metsänomistuksesta,
jota aivan valtaosa suomalaisesta metsästä ja
koko metsätaloudesta on, ja sitä kautta teollisuuden
puuhuollosta, ja siksi on oleellisen tärkeää,
että näitä palveluita on saatavilla joka
puolella Suomea ja riittävällä volyymilla,
jotta metsän omistajarakenteen muutoksen johdosta syntyvä palveluiden
tarpeen lisääntyminen voidaan myöskin
tyydyttää. Sen on oltava johtotähtenä tämän
asian osalta. Myöskin eri alueilla Suomessa maakunnittain
vaihtelevat niin metsäolosuhteet, metsän tuotto,
hoitotoimenpiteet ja niin edelleen, ja siksi nämä uudet maakunnalliset
metsäneuvostot ovat isossa roolissa siinä, miten
tämä pystytään alueellisesti
soveltamaan mahdollisimman hyvällä ja tehokkaalla
ja kestävällä tavalla.
Myöskin, puhemies, on hyvä, että nyt
tuo Metsäkeskuksen liiketoiminnan eriyttäminen
tapahtuu ja sille luodaan aikataulu, ja niin kuin täällä on
tullut esille, on tärkeää, että valtio
ei kilpaile tarpeettomasti muiden, yksityisten palvelutuottajien
kanssa vaan että annetaan sen alan, metsään liittyvän
palvelutuotantoalan, myöskin kehittyä.
Keskustelu päättyi.