4) Hallituksen esitys laiksi lapsilisälain 7 §:n
muuttamisesta
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tästä lapsilisien korottamisesta
ja lapsilisien vaikutuksesta on puhuttu viime päivinä täällä eduskunnassa
kovastikin paljon, joten aivan lyhyesti nyt perustelen tätä.
Pöydille on jaettu ponsiesitys nimelläni, ja sen
sisältö on seuraavanlainen: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus valmistelee muutosesityksen toimeentulotukilakiin,
jolla ensimmäisen lapsen lapsilisän kymmenen (10)
euron korotus tehdään toimeentulotuen saajille
ns. etuoikeutetuksi tuloksi, jotta vähävaraisimmatkin
perheet saisivat lapsilisien korotuksen ilman vastaavan tulon menetystä."
Teen tämän ehdotuksen.
Kun valiokunta käsitteli tätä hallituksen
esitystä, joka sinänsä varmasti on ihan
askel oikeaan suuntaan, jätettiin huomiotta kaksi lakialoitetta,
joista toinen on omissa nimissäni ja toinen ed. Puiston
nimissä ja joissa yritettiin kiinnittää huomiota
nimenomaan tähän kaikkein pahimpaan epäkohtaan
eli siihen, että vuodesta 1994 alkaen lapsilisät
otetaan perheen tuloina huomioon toimeentulotukilaskelmaa tehtäessä.
Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että toimeentulotuella kuitataan lapsilisät.
Vaikka lapsilisiä korotetaan, niin käytännössä tilanne
johtaa siihen, että ne kaikkein huonoimmassa taloudellisessa
asemassa olevat lapsiperheet eivät tätä korotusta saa.
Mielestämme juuri tämä on se kaikkein
pahin ja kaikkein suurin epäkohta, koska juuri ne eniten
rahan tarpeessa olevat lapsiperheet jätetään
ilman tätä korotusta. Koska valiokunta ei käsittelyyn
näitä lakialoitteita ottanut eikä niihin ottanut
kantaa, niin sen vuoksi sitten toivoisin, että tämä ponsiesitys
saisi tukea riittävästi, jotta edes tämä 10
euron korotus sitten tulisi myös niille kaikille heikoimmin
toimeentuleville lapsiperheille.
Paras ratkaisu tietenkin olisi, että ylipäätäänkään
lapsilisien maksua ei otettaisi huomioon, kun lasketaan toimeentulotukea,
koska tilannehan on tällä hetkellä se,
että kaikki lapsiperheet muodollisesti saavat lapsilisiä,
mutta käytännössä toimeentulotukea
saavilta perheiltä tämä summa leikataan
pois, joten keskustelu siitä, miksi Suomessa hyvätuloisille
maksetaan lapsilisää, ei ole ollenkaan ajankohtainen
eikä ollenkaan sillä tavalla tärkeää.
Minun mielestäni meidän pitäisi keskustella
siitä, miksi meillä on järjestelmä, jonka
mukaan kaikkein heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa olevat
lapsiperheet eivät ollenkaan saa lapsilisää.
Mutta toivon todellakin, että eduskunta voisi hyväksyä tämän
lausumaehdotuksen.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Valiokuntakäsittelyssä keskustelimme
pitkään siitä, mitä edellä ed.
Lapintie toi jo esille, ja erittäin tärkeästä asiasta
siinä on kysymys.
Vastalauseessa 1 olemme käsitelleet tätä lapsilisien
kohdennusta, ja tähän vastalauseeseen sisältyy
kaksi lausumaehdotusta. Toivon, että nämä lausumaehdotukset,
jotka ovat vastalauseessa 1, lisättäisiin mietintöön:
1) "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin, joilla lapsilisien taso sidotaan
elinkustannusindeksiin."
2) "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin ulottaakseen lapsilisäoikeuden 17-vuotiaiden
ikäryhmälle."
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Lapintien täällä äsken
tekemää ehdotusta kaikkine niine hyvine perusteluineen, jotka
hän esitti.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Tässä hallituksen
lapsilisäesityksessä on kaksi huomionarvoista
elementtiä, kaksi huomionarvoista peruspiirrettä.
Ensimmäinen merkittävä piirre tässä esityksessä on
se, että tämä noudattaa niin sanottua
Kiinan-mallia. Toisin sanoen hallitus esittää,
että vain ensimmäisen lapsen lapsilisää korotetaan. Tätä mallia
esitti itse asiassa noin vuosi sitten oman vaalikampanjansa avajaistilaisuudessa
silloinen pääministeri, kansanedustajaehdokas
Paavo Lipponen, ja täällä eduskunnassa
aika tuoreeltaan käytiin keskustelua tästä Lipposen
esiintuomasta mallista. Vieläpä silloinen pääministeri
Lipponen esitti mallia siten, että korotettaisiin ensimmäisen
ja toisen lapsen lapsilisää. Nyt hallitus on päätynyt
vielä tiukempaan Kiinan-malliin eli korotetaan vain ensimmäisen
lapsen lapsilisää.
Mutta kun täällä eduskunnassa noin
vuosi sitten tästä käytiin keskustelua,
niin silloisella kansanedustajalla, nykyisellä ministerillä Liisa
Hyssälällä oli erittäin vankka
näkemys siitä, miten huono ja kelvoton olisi se
malli, että korotettaisiin vain ensimmäisen tai
ensimmäisen ja toisen lapsen lapsilisää.
Silloinen kansanedustaja Hyssälä sanoi täällä salissa
muun muassa seuraavaa, ja nyt tulee suora sitaatti: "No, tällä matematiikan
tajulla, joka itselläni on, tehdään nimenomaan
vääryyttä monilapsisille perheille. Jos
on yksi tai kaksi lasta, silloinhan korotus on 100 prosenttia, mutta
jos on viisi lasta, silloinhan korotus on kaksi viidesosaa eli 40
prosenttia. Silloin aina monilapsisen perheen suhteellinen asema
yhden ja kahden lapsen perheeseen verrattuna heikkenee. Eli aina
suhteellisesti monilapsiset ovat sitten heikommassa asemassa, kun
tällä logiikalla korotukset tehdään." — Hyvät
ystävät, näin Liisa Hyssälä vuosi
sitten.
Mitä Liisa Hyssälä tekee tänä päivänä?
Hän esittää korotusta juuri sillä mallilla,
jonka hän vuosi sitten tyrmäsi epäoikeudenmukaisena
ja monilapsisille perheille vääryyttä tekevänä. Tämä Liisa
Hyssälän takinkäännös
on oiva osoitus keskustan takinkäännöstä,
siitä, mitä esitettiin vaalien alla, ja siitä,
mitä täysin poikkeavaa tehdään
vaalien jälkeen.
Toinen hyvin merkittävä piirre tässä hallituksen
esityksessä on se, että lapsilisiä ei
esitetä sidottavaksi indeksiin. Kuitenkin lapsilisät
yhdessä opintotuen kanssa ovat niitä harvoja sosiaalisia
tulonsiirtoja, jotka eivät nauti indeksisuojaa, kun taas
lähes kaikki muut sosiaaliset tulonsiirrot tätä suojaa
nauttivat. Tässäkin asiassa, hyvät ystävät,
keskustalla oli vaalien alla hyvin selvä kanta. Kuuluisassa
vaaliohjelmassaan keskusta lupasi äänestäjilleen
vaalien alla, sivu 13, palsta 2, suora sitaatti: "Lapsilisien taso
on sidottava indeksiin." Mitä keskusta tekee vaalien jälkeen? Esittää,
että lapsilisien tasoa ei sidota indeksiin. Näin
takit kääntyvät, niin että saumat
ratkeavat. Mutta ei pelkästään keskusta
ollut vaalien alla sillä kannalla, että lapsilisät
pitäisi sitoa indeksiin, vaan tämä eduskunta
yksimielisesti päätti sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnön pohjalta, että lapsilisät tulisi
sitoa indeksiin. Nyt hallitus on luopunut tästä näkemyksestä.
Nyt hallitus ei toteuta tätä eduskunnan yksimielistä kantaa.
Tämä indeksiin sitominen ei ole mikään
merkityksetön asia lapsiperheiden kannalta, päinvastoin.
Kuten ed. Soininvaaran ansiokkaassa vastalauseessa sosiaali- ja
terveysvaliokunnan mietintöön osoitetaan, tämä Kiinan-malli
yhdistettynä siihen, että lapsilisiä ei
sidota indeksiin, merkitsee käytännössä sitä,
että tällä vaalikaudella — tälläkin
vaalikaudella, se on myönnettävä — kaikkien
muiden perheiden paitsi näiden yksilapsisten perheiden
lapsilisien reaaliarvo pienenee. Siis tälläkin
vaalikaudella lapsilisien reaaliarvo pienenee kaikissa muissa perheissä paitsi
yksilapsisissa perheissä. Tämä on tätä hallituksen
politiikkaa. Tämä on se paljon mainostettu mukamas
positiivinen suunnanmuutos lapsiperheiden hyväksi, mikä nykyisen
vasemmistovetoisen punamultahallituksen aikana olisi tapahtunut.
Ainoa merkittävä suunnanmuutos tässä asiassa
on se täydellinen suunnanmuutos, jonka keskusta on tehnyt
niistä lupauksista, joita vaalien alla annettiin, niihin
näistä lupauksista täysin poikkeaviin tekoihin,
joita vaalien jälkeen tehdään.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Toivon kokoomuksen eduskuntaryhmän
puheenjohtajalle Ben Zyskowiczille pitkää ja vastuullista
eduskuntakautta, jotta kokoomuksen mahdollisella tulevaisuudessa
tulevalla hallituskaudella voisitte toteuttaa näitä kokoomukselle
uusia lapsiystävällisiä linjoja. On lapsiperheitä loukkaavaa
tällaisilla pikkunäppärillä kiinalaisjutuilla
ohitella tärkeää kysymystä,
lapsiperheiden köyhyyttä, lapsiperheiden toimeentuloa.
Ette ole ollut innokas sitomaan näitä indeksiin,
ette ole ollut innokas kokemukseni mukaan missään
vuosien aikana köyhimpien perheiden osalta toimeentulosiirtojen
yhteensovituksessa ottamaan huomioon, miten köyhät
lapsiperheet elävät. Toivottavasti olette jonain
yön hetkenä havahtunut ja viisastunut tältä osin
ja toimitte jatkossa loogisesti tämän mukaisesti.
On hyvä, jos voitaisiin lapsilisiä indeksiin
sitoa. Meillä ei paljon muuta olekaan sidottu indeksiin
kuin puolustusmäärärahat. Mutta sen sijaan
sekään ei lohduta köyhiä perheitä,
koska toimeentulotuen ja lapsilisän yhteensovitus syö köyhimpien
perheiden toimeentulon ja ostovoiman.
Ed. Lapintien tekemä toivomusaloite puuttuu juuri siihen
asiaan, josta olen jättänyt itse lakialoitteen,
johon olen saanut yli puoluerajojen reilusti kannatusta. En jaksanut
olla niin naiivi, että olisin hakenut ehdottoman yli sadan
nimen allekirjoittajamäärän voidakseni
saada eduskunnan yleistä tahtoa osoittavan lakialoitteen
valiokunnan käsittelyyn. Valiokunta totesi, että oli
niin monenlaisia niitä ja näitä, niin
ei otettu tätäkään. Se on yksi
tapa lähestyä lapsiperheitä ja köyhiä. Valitettavasti
se, että nyt hyväksyttäisiin asiaa koskeva
lausuma, ei lisää ruokaa eikä kengänostomahdollisuuksia
köyhälle lapselle. Siksi tulen äänestämään
tyhjää tältä osin.
Mutta, ministeri Hyssälä, odotan, että mahdollisimman
nopeasti tuotte sen selvityksen, joka hallitusohjelmaan on kirjattu,
jossa voimme nähdä, mitä voimme tehdä Stakesin
toteennäyttämälle lapsiköyhyyden
lisääntymiselle. Ne teot eivät ole, kuten
Ben Zyskowicz esitti, kaikille tulevia indeksikorotuksia tai muita
yleissiirtoja. Niiden on oltava täsmäohjattuja,
köyhien lasten elinolosuhteita auttavia, jotta emme tarvitse
tulevaisuudessa syrjäytymisen ja mielenterveyden hoitamiseen
tänä päivänä tarvittavia
määrärahoja.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti täältä edestä muutama
havainto.
On totta, että tässä lakiesityksessä on
epäkohtia. Indeksitarkistuksen pois jääminen
on yksi sellainen. Kun katsoo tätä kokonaispakettia,
tässä kaikkein pahin epäkohta on nimenomaan
toimeentulotuen ja lapsilisän korotuksen kytkös, jota
ed. Puisto äsken kävi todistamassa. Itse laitoin
ed. Puiston lakialoitteeseen ihan vakavalla mielelläni
nimeni. Ajattelin, että tämä hoidetaan. Jokainen
muistaa aikaisemmilta, jo edellisen eduskunnan ajoilta tämän
keskustelun, miten tätä on edellytetty korjattavan.
Onhan tämä nyt ihan sillä tavalla pöljä homma,
jotta ne, jotka ovat kaikkein kurjimmassa asemassa, toimeentulotuella,
eivät hyödy tästä korotuksesta
yhtään, koska se korotus on tuloa ja silloin se
vähentää heidän toimeentulotukeansa.
Jos joku sanoo, että toimeentulotuella olevat henkilöt
ovat jotenkin hyväosaisia, ihmettelen kyllä niitä henkilöitä. Toivoisin,
että edustajat kokoomuksesta kanssa ja ed. Zyskowicz olisivat
voineet puhua näiden kaikkein kurjimmassa asemassa olevien
puolesta, koska nämä ovat niitä, jotka
tässä jäävät paitsi kaikesta,
myös tästä 10 euron korotuksesta sille ensimmäiselle
lapselle.
Minulla on ollut tapana olla sitä mieltä,
että aina, kun kirjoitan nimeni lakialoitteeseen, olen sen
takana vahvasti. Sen takia odotan, että tässä äänestyksessä punnitaan
se veri, ketkä ovat köyhempien puolella ja ketkä eivät
sitä ole. Sen takia aion nyt käyttäytyä sen
mukaisesti.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Rauhalan 2) ponsiehdotusta,
joka koskee siis 17-vuotiaiden lapsilisää. Hyvä yhteistyö oppositiopuolue
kokoomuksen kanssa tulee tässä istunnossa näkymään
niin, että kokoomuksen taholta on tulossa kannatusesitys
tälle toiselle ponnelle, joka toki tietysti myös
on mielestäni erittäin kannatettava.
Pari vuotta sitten sosiaalipolitiikan asiantuntijoista koostuva
lapsilisätyöryhmä esitti lapsilisäjärjestelmää uudistettavaksi
niin, että alaikäisten 17-vuotiaiden väliinputoaja-asema
korjattaisiin ja heillekin ryhdyttäisiin maksamaan lapsilisää. Tämän
lisäksihän koko eduskunta edellytti ponnellaan
lapsilisien sitomista indeksiin, jota siis tämä ed.
Rauhalan ensimmäinen ponsiesitys koskee.
Hallituksen valitsema malli on mielestäni sosiaalipoliittisesti
epäonnistunut ja ennen kaikkea monilapsisia perheitä syrjivä.
Opposition esittämä lapsilisän korotus-
ja korjausmalli olisi sellainen, jota myös sosiaalipolitiikan
asiantuntijat ovat tukeneet.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti kannatan ed. Rauhalan tekemää 1)
ponsiehdotusta, jonka sisältöhän on niin,
että lapsilisien taso sidottaisiin elinkustannusindeksiin.
Samalla toistan vielä uudestaan ryhmämme kannan
siitä, että olisimme suoneet, että monilapsisten
perheiden ongelmat tässä yhteydessä lapsilisäkorotuksen
osalta olisi myös huomioitu.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteiskunnassa on
pääsääntönä se,
että tulonsiirrot ovat indeksisidonnaisia. Näin
on eläkkeitten osalta — siellä jopa keskustellaan
siitä, mikä sen indeksin pitäisi olla — näin
on myöskin elatustukien osalta, työttömyysturvan
osalta, sairausvakuutuksen osalta. Mutta kun puhutaan lapsista, lapsilisät
eivät ole indeksisidonnaisia. Miksi lapset ovat tässä suhteessa
eri asemassa? Mitä minä sanon pienelle tyttärelleni,
miksi häntä ei kohdella yhdenvertaisesti verrattuna
työssäkäyviin, työttömiin,
vanhuksiin? Totuus on se, että kun indeksisidonnaisuutta
ei ole, se tarkoittaa sitä, että lasten asema
jatkuvasti heikkenee, jos tilannetta ei säännönmukaisesti
korjata. Jos katsomme seuraavia neljää vuotta,
kyllähän tilanne on se, että yleisesti
ottaen lapsiperheiden toimeentulo lasten osalta heikkenee. Tietysti
se ei ole myönteinen kehityssuunta.
Ed. Puisto, teillä on nyt mahdollisuus osoittaa laajaa
sydäntä ed. Rauhalan 1) lausumaehdotukselle siitä,
että sidottaisiin lapsilisät indeksiin. Nyt te
otatte kantaa siihen, oletteko sen asian puolesta vai oletteko kova
poliitikko ja sitä vastaan.
Mitä tulee täällä käytettyihin
puheenvuoroihin toimeentulotuesta, mielestäni toimeentulotuessa
pitää rehellisesti laskea, mitkä ovat
perheen tulot ja mitkä ovat perheen menot ja sen erotuksen
pohjalta laskea, mikä on toimeentulotuen tarve. Ei ole
mitään syytä katsoa, että olisi
joitakin sellaisia tuloja, joita laskelmassa ei otettaisi huomioon,
jotka muka eivät olisi tuloja. Tulot ovat tuloja, menot
ovat menoja, ja sen tarpeen perusteella määritellään,
mikä on toimeentulotuen tarve.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasin puheenvuorosta on helppo jatkaa.
Täytyy vain muistaa, että lapsilisät
lasketaan toimeentulotukiperheen tuloina, mitä aikaisemmin
ei tehty, eli tässä kohtaa nyt tosiaan tämä lapsilisän
korotus liukuu pois.
Jos ed. Sasi haluaa olla köyhien ihmisten puolesta,
nimenomaan ed. Lapintien tekemä lausumaehdotus on sitä,
eli köyhimpien lapsiperheiden puolesta äänestetään
silloin, kun äänestetään toimeentulotukiasiasta.
Lapsilisien sitomisessa indeksiin, jokainen tietää sen
ihan tarkkaan, on kyse kaikkien lapsilisien sitomisesta indeksiin, myös
niiden perheiden, joilla on todella hyvät tulot. Jos vielä ajatellaan
sitä, että meillä on erilaisia indeksejä täällä suomalaisessa
yhteiskunnassa, ed. Sasi ei maininnut ollenkaan sitä, että esimerkiksi
kansaneläkeindeksi on kaikkein pienin indeksi, joka korottaa
näitä tiettyjä tulonsiirtoja, nimenomaan
toimeentulotukea. Ensi vuodelle on arvioitu, että kansaneläkeindeksi
on 0,6 prosenttia, työeläkeindeksit ovat 1,3—2,3
prosenttia, eli ed. Sasi ja kokoomus unohtavat kaikkein köyhimmät
perheet, kun käydään tätä keskustelua.
Jos keskustellaan lapsilisien 10 euron korottamisesta ja siitä,
että ensimmäinen lapsi saa tämän
korotuksen, kyse on siitä, että kaikissa Suomen
perheissä tulee lapsilisään korotus,
kun ensimmäinen lapsi saa sen korotuksen. Siinä ei
ole mitään outoa.
Tämä eduskunta on tosiaan tehnyt aikoinaan päätöksen
siitä, että lapsilisät sidottaisiin indeksiin,
mutta se tehtiin liittyen siihen, että keskusteltiin perhepolitiikasta.
Tällä hetkellä meillä on se
tilanne, että perhepoliittinen selvitys tehdään. Siinä katsotaan
uudestaan ne kaikki asiat, mitkä ovat tällä hetkellä tärkeitä.
Siinä tehdään myös asiakasmaksuselvitys,
ja kaikkein suurimmat ongelmat on nimenomaan niillä perheillä,
jotka ovat toimeentulotukiperheitä, ja siellä lapsiperheiden
määrä on lisääntynyt,
samaten yksinhuoltajaperheiden määrä.
Ne käyrät kertovat sen karun totuuden.
Mitä tulee sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyyn
ja tähän lakialoitteeseen, jonka ed. Puisto on
tehnyt ja jonka myös henkilökohtaisesti olen allekirjoittanut,
lakialoite on erittäin hyvä, mutta lapsilisälain
muutoksen yhteydessä puhutaan aivan eri laista, kun puhutaan
toimeentulotukilaista. Myös ed. Puisto valtiovarain sosiaali-
ja työjaoston jäsenenä voi yhtä hyvin
ottaa asian käsittelyyn. (Ed. Puisto: Ei lakia, mutta lausuman
kyllä!) — Kyllä, eli näin. — Eli
tässä on turha valiokuntien nokitella toinen toisiaan.
Tämä asia tulee uudestaan pöydälle,
ja tämä asia mitataan sillä, miten suhtaudumme
ed. Lapintien tekemään lausumaehdotukseen. Mielestäni
lausumaehdotus on erittäin hyvä, ja todella toivon,
että tämä lausuma menee eduskunnassa
läpi.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on puuttunut myös ensisijaisten
etuuksien määrään. On esitetty,
että työmarkkinatukeen tulee 1,35 euron korotus,
jotta saadaan toimeentulotukiasiakkaita vähennettyä.
Kaiken kaikkiaan kun tätä keskustelua käydään,
todella mielellään kuulisi sen, mikä on
kokoomuksen kanta kaikkein köyhimpien ihmisten tilanteeseen
täällä Suomenmaassa.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Lapsiperheet olivat hyvin vahvasti esillä ennen
vaaleja. Silloin kyllä luvattiin monta kaunista asiaa lapsiperheille.
Tietysti on hyvä, että nyt osa perheistä tulee
saamaan ensimmäisen lapsen osalta korotusta — osa
perheistä, haluan korostaa sitä. Minusta on mielenkiintoista
se, että todellakin ed. Virpa Puisto on lakialoitteessaan
ottanut tämän esille. Meillä on samat
ja yhtenäiset tavoitteet. Vasemmistoliitto on yrittänyt
jo hallituksessa ollessaan nostaa tämän asian
esille, mutta silloin emme onnistuneet, emmekä nyt tässäkään näytä onnistuvan,
ainakaan mitä tulee valiokunnan mietintöön.
Mutta todellakin, ed. Lapintie on täällä tehnyt lausumaehdotuksen,
ja toivon, että ne todella, jotka kantavat huolta kaikkein
köyhimmistä lapsiperheistä, antavat tukensa
ja antavat myöskin samalla velvoitteen hallitukselle, ministeri
Hyssälä, koska kyllä minä ainakin
toivon, että te ministerinä ja teidän
hallituksenne ottaa tosissaan eduskunnan tekemät lausumat,
mitä ei ainakaan toistaiseksi vielä ole tapahtunut
tämän indeksiasian osalta. Mutta todellakin, nyt
mitataan sitä, kuka kantaa huolta kaikkein köyhimmistä lapsiperheistä.
Ed. Puiston lakialoitteessa on hyvin rehellisesti ja avoimesti kuvattu
tilanne, elikkä siellä todetaan, että hallituksen
esitys ei nosta kaikkia lapsiperheiden käytössä olevia
tuloja, sillä toimeentulotukiperheet eivät tule
korotuksesta hyötymään. Hänen
lakialoitteessaan myöskin mainitaan se, että tilastojen
mukaan noin 10 prosenttia lapsiperheistä elää köyhyysrajan
alapuolella, eli tämä eduskunta aikoo tehdä päätöksen, jossa
se aivan tietoisesti ja tahtoen haluaa jättää 10
prosenttia lapsiperheistä edelleenkin huonompaan asemaan
kuin ne, jotka sitten ovat köyhyysrajan yläpuolella.
Tämä on aivan tietoinen valinta. Tässä suhteessa
toivon todella, että ymmärtämystä löytyy
tälle lausumaehdotukselle, jotta saataisiin edes ensi vuonna
tämä korjaus aikaiseksi, ja toivon, ettei kikkailtaisi
lakiteknisillä tempuilla, minkä lain piiriin tämä asia
kuuluu. Todellakin kysymys on siitä, että täytyy
muuttaa toimeentulotukilakia, mutta se on tekninen asia, jos tahtoa
ja poliittista tahtoa löytyy.
Tämä on ensimmäinen asia, siis että huolehtisimme
kaikkein köyhimmistä. Toinen asia sitten on tämä indeksikysymys,
josta eduskunta on, niin kuin täällä todettiin
jo, yksimielisesti lausunut, ja nyt sitten vedotaan siihen, että on
selvitykset tekeillä eli jäämme odottamaan
tuloksia. Mutta se, mikä minua ihmetyttää erityisesti
täällä tänään,
on kokoomuksen hurskastelu. Sanon todellakin: hurskastelu. Jos kokoomus
olisi tässä asiassa ollut tosissaan hallituksessa
ollessaan, niin näissä asioissa olisi päästy
eteenpäin. Haluan muistuttaa myöskin arvon kokoomuslaisia
ja myöskin muita edustajia ja tovereita siitä,
että viime kaudella, kun valiokunta käsitteli
tätä asiaa ja tämä lausumaehdotus
tehtiin, kokoomus yritti sitä lausumaehdotusta, indeksiin
sitomista, silloin estää. Eli tässä suhteessa
ilmeisesti valaistus on kokoomuksessa tullut, ja hyvä näin.
Mutta minun mielestäni marssijärjestyksen pitää olla se,
että ensin turvataan myöskin kaikkein köyhimmille
oikeus korotukseen ja sitten huolehditaan myös siitä,
että lapsilisät eivät jatkossa jää jälkeen,
niin kuin ne nyt ovat jääneet, oli sitten kysymys
Ahon hallituksen jälkeisistä hallituksista tai
Lipposen hallituksen jälkeisestä hallituksesta.
Hyvät ystävät, kaiken kaikkiaan tietysti,
kun mietitään sitä, että verovähennyksiä on
poistettu ja lapsiperheiltä on myöskin poistettu
kaikki verovähennykset, niin täällä käydään
hirvittävää meteliä yksityisen
lisäeläkejärjestelmän verovähennyksistä,
mutta lapsiperheiden osalta täytyy nyt muistaa se, että lapsiperheiden
kohdalla lapsilisä on se ainoa keino, jolla voidaan turvata
sitä, että lapsiperheiden asema muuhun väestönosaan
verrattuna olisi parempi. Tässä suhteessa toivon,
että kaikki tämän muistavat, kun sitten toivottavasti
ensi vuonna uudelleen äänestetään indeksistä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä nyt
näyttää hurskaita olevan sekä vasemmalla
että oikealla laidalla salia. Sateenkaarihallituksella
oli kahdeksan vuotta aikaa hoitaa näitä asioita.
Mitään parannuksia lapsiperheille ei tullut sateenkaarihallituksen
aikana. No, kepu lupasi paljon, ääniä sai,
euroja tulee lapsiperheille vähän.
Olen allekirjoittanut itsekin ed. Puiston lakialoitteen,
ja se on perusteltu ja hyvä. Tulen myös äänestämään
ed. Lapintien lausuman puolesta. Sekin on hyvä. Siinä mitataan
juuri sitä, mitä ed. Ojala sanoi, kaikista köyhimpien
asemaa, mitä me perussuomalaiset olemme aina puolustaneet. On
ollut hyvä huomata, että vasemmistoliitossakin
kuulo on parantunut, kun sieltä ministeriauton takapenkiltä on
siirrytty ulkoilmaan: näiden asioiden puolesta ette äänestäneet
vielä edellisellä vaalikaudella, mutta nyt näköjään äänestätte.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuntuu olevan niin, että poliittinen
oppositio sinkoilee oikealta ja vasemmalta ristiin tietämättä oikein,
mihin pyritään. Mutta sen voi todeta, että lapsen
asiallahan tässä ollaan, perheitten asialla, mutta
onko se vilpitöntä, että ollaan suomalaisen
yhteiskunnan asialla katsoen niin, että perheet voisivat
luottaa tähän tulevaisuuteen, lasten tulevaisuuteen,
kouluttautumiseen ja yleensäkin niin, että pystytään
tasavertaisesti yhteiskunnassa kokemaan, että ollaan oikealla
asialla ja nähdään sitten sellaisena,
että lapsiperheitä kunnioitetaan ja tuetaan.
Kysymyksessähän on tietysti tämä lapsilisälain
7 §:n muuttaminen, missä kysymys on siitä, tuetaanko
tätä Kiinan-mallia, missä vaan yhdelle lapselle
osoitetaan parannusta tähän asiaan, vai ollaanko
kokonaisuuden, koko suomalaisen perhepolitiikan, kannalla ja tukena.
Tässä vaiheessa on kysymys tietysti siitä,
että hallituksen esitys on hylättävä tai
hyväksyttävä, ja näistä lausumista
voisi todeta, että niissä peitetään
tätä maailmanmenoa sinne sun tänne.
Kun kuuntelin kokoomusedustaja Sasin — ed. Sasi on
tosin poistunut salista — puheenvuoroa ja näkemystä siitä indeksisidonnaisuudesta
ja lapsilisien sitomisesta indeksiin, ei voi todeta muuta kuin että ainakin
penkissä kuunnellen se vaikutti järkevältä ja
hyväntahtoiselta. Toisaalta kun kuuntelin vasemmistoliiton
Outi Ojalan puheenvuoroa tästä asiasta, että kokoomus
on ollut tämän asian torpedoija edellisten hallitusten
aikana, niin tämäkin vaikutti uskottavalta tässä aiheessaan.
Tuntuuko nyt niin, ettei ole oikein linjaa, mihin pyritään
ja mitä tehdään? Tämän
näköalan puitteissa oli oikea ed. Soinin toteamus siitä,
että ministeriauton penkiltä nämä asiat
tuntuvat niin selvältä ja yksinkertaiselta, mutta
ulkoilma virkistää niin, että näyttää rehellisemmältä ja
tiedetään, missä Suomessa mennään,
missä perheitten asema ja lasten tulevaisuus on olemassa.
Mutta tätä ed. Puiston aloitetta ihmettelen
tässä keskustelussa, koska tämä nyt
on kuitenkin pitkälti nähtävissä niin,
että edellisten hallitusten aikana ollut linja on jatkunut
ja sitä linjaa on jatkettu, ja tämähän
on selkeästi sosialidemokraattinen linja. Siinä mielessä ihmettelen
tätä näköalaa, että ed.
Puisto yrittää omalla lakialoitteellaan hämätä koko
lapsilisälain uudistamisen ja sen koko suurten perheitten
tukemisen tällä toimeentulotukiturva-aloitteellaan,
vesittää ja peittää tämän
jäljen siten, että siirrytään
niin sanotusti pois varsinaisesta asiasta ja asian sisällöstä. (Ed.
Puisto: Puhutaan köyhistä!) Tämä on
minusta mielestäni niitä oikein kaikkein viimeisiä vetoja,
mitä tähän peliin voi tulla olemassa.
Siinä ei näy ollenkaan perheitten tulevaisuus
eikä näköala, kun sumutetaan kansalaisia
ja käännetään koko keskustelu
lapsilisistä toimeentulotukiturva-asian puolelle. (Ed.
Puisto: Ed. Lahtelaa eivät köyhät kiinnosta!)
Toivon, että ne ihmiset, jotka perehtyvät
tähän asiaan, näkevät, että kuitenkin
kaikkia lapsia, kaikkia perheitä, niitten kokonaisuutta
tukemalla pitää mennä eteenpäin.
Tämä ei peity millään toimeentulotukiturvakeskustelulla.
Tässä asiassa tarvitaan jämerämpää meininkiä ja
otetta. Silloin suomalaisella yhteiskunnalla ja suomalaisilla perheillä on
tulevaisuutta.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että lasten asia
ei olisi leikin asia, ei edes ennen vaaleja. Tästä keskustelusta
on hyvin käynyt ilmi, että hyvin monien puolueiden
linja on vaihdellut ennen ja jälkeen vaalien ja että lapsiperheiden
asiaa on pidetty sellaisena kysymyksenä, jonka avulla kosiskellaan äänestäjiä,
mutta tavoitteista ei pidetä kiinni.
Vihreiden linja on ollut, arvoisa puhemies, selkeä.
Jo ennen viime vaaleja korostimme sitä, että erityistä tarvetta
on alle kouluikäisten lapsilisän korottamiseen,
ja nojauduimme kannassamme Stakesin tekemiin selvityksiin, joiden mukaan
nimenomaan tässä ryhmässä toimeentulo-ongelmat
olivat 90-luvun aikana kasvaneet.
Tältä pohjalta vihreät tekivät
myös tämän lain ensimmäisessä käsittelyssä ehdotuksen
juuri näiden lasten lapsilisien korottamiseksi. Tämä olisi se
keino, jolla puututtaisiin sosiaalisiin ongelmiin ja saataisiin
aikaan parannusta köyhien lapsiperheiden asemaan. Todella
on harmi, että tämä esitys ei tullut
hyväksytyksi, kun meidän esityksemme todella perustui
myös vaihtoehtobudjettiin. Sille oli olemassa rahoitus,
eli pyrimme sellaiseen linjaan, joka on taloudellisesti, sosiaalisesti
ja ekologisesti kestävä, myös näiden lapsilisien
osalta.
Arvoisa puhemies! Tässä tilanteessa, kun meidän
esityksemme ei ole tullut hyväksytyksi, olen valmis hyväksymään
ed. Lapintien ponsiesityksen ja myös indeksisidonnaisuutta
merkitsevän ponsiesityksen tilanteen parantamiseksi.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tuoda julki sen, kun
on sanottu, että kun toimeentulolaki ei ollut käsittelyssä,
ei voitu ottaa lakialoitettani käsittelyyn, että se
ei ollut este. Lakialoitteen voi ottaa aina käsittelyyn.
Talousarvioaloite, jos se ei koske auki olevaa lakia, on eri asia.
Ei ollut osaamista tai halua tai rohkeutta. Paljon suurempia asioita,
muun muassa Lastensuojelun tasausrahasto, on tässä talossa
tehty sosiaalivaliokunnan toimesta, kun haluttiin. Se tehtiin sosiaalivaliokunnan
lakialoitteella ja toteutettiin nopeasti lapsien ja lapsiperheiden
parhaaksi.
Tämä lausuma, josta nyt keskustellaan: äänestämättä, äänestämättä sen
saa pian voimaan. Valtiovarojen sosiaali- ja terveysjaosto, joka
odotti yksimielisesti, että tämä lakimuutos
olisi tullut, ja olisi sen ottanut valtiovarain käsittelyyn
budjetin yhteydessä, tulee yksimielisesti tekemään
tämän lausuman, ja se tulee valtiovarainvaliokunnan
lausumana eduskunnan hyväksyttäväksi. Tämä eduskunnalle
tiedoksi.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun tätä keskustelua
jatketaan, niin haluan todeta vaan tähän näistä menettelytavoista ja
muista, joista on käyty myös keskustelua, että tässä lapsilisälakimietinnössä ei
ole vastalausetta, joka olisi perustunut toimeentulotuen kohtaan.
Sitä vastalausetta ei myöskään
vasemmistoliitto ole sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyn
yhteydessä tehnyt.
Jos vielä ajatellaan, mitä asiantuntijoilta
on kuultu toimeentulotuen kohdalla, niin tämän
ensisijaisen etuuden jättäminen niin, että 10
euroa jäisi huomioimatta toimeentulotuessa, olisi asiantuntijoiden
mukaan ollut erittäin hankalaa toteuttaa sillä tapaa,
mitä lakialoitteessa esitetään. Se olisi
pitänyt muotoilla niin, että lapsinormia toimeentulotuen
kohdalla esimerkiksi lähdetään korottamaan.
Edelleen toistan sen, että kun lapsilisälakia
käsiteltiin, hallituspuolueiden väliltä ei
löytynyt sitä enemmistöä, joka
olisi lähtenyt toimeentulotukilakia avaamaan. Sen tähden
tilanne on se, että nyt tehdään selvityksiä,
odotetaan sitä, että kun lapsiperheiden selvitys
tulee, tähän tulevat köyhyysasiat ja
muut vastaavat. Järkevin tapa toimeentulotukiperheiden
kannalta on se, että toimeentulotukinormia lähdettäisiin
kaiken kaikkiaan korottamaan, ja siitä asiasta täällä olen
puhunut pitkään.
Jos yksittäinen lakialoite tulee valiokunnan käsittelyyn
tai minne vaan, niin yli sadankaan allekirjoittamaa lakialoitetta
valiokunnat eivät juurikaan ole ottaneet täällä käsittelyyn.
Aikoinani olen tehnyt esimerkiksi koiraverosta lakialoitteen, ja
kyllä se pitkään on pysynyt hallintovaliokunnan ö-mapissa.
Sillä tavalla voisi sanoa, että asia on tärkeä ja nyt
tästä on tehty lausuma ja siitä sitten äänestetään.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Aion äänestää ed.
Lapintien lausumaesityksen puolesta, koska katson, että nyt
on kyllä aika sinänsä lapsiperheiden
toimeentulotukinormia korottaa. Teen sen kuitenkin sillä varauksella,
että jos peruspalveluministeri vaikka sattuisikin keksimään
jonkin hieman älykkäämmän tavan
toteuttaa tämän saman tavoitteen, niin en olisi
ollenkaan pahoillani.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olisin sanonut ed. Soinille
sen, että kyllä vasemmistoliitto myöskin
hallituksessa ollessaan kantoi huolta näistä samoista
asioista. Ed. Soini tietää myös oikein
hyvin, että hallituspuolueiden kesken on vähän
toisenlaiset pelisäännöt: silloin ei
sitten ruveta täällä salissa välttämättä äänestelemään,
kun on pykäläkohtaisia muutosesityksiä opposition
puolella.
Ed. Koskiselle toteaisin, että myönnän
kyllä sen, että meiltä ei ole tältä osin
vastalauseessa huomiota, mutta kiinnitän myöskin
huomiota siihen, että valiokunta olisi voinut myöskin
itse laittaa tätä koskevan ponnen, mitä se
ei ole tehnyt. Kun se ei suostunut ottamaan lakialoitetta käsittelyyn,
olisi voinut laittaa ponnen. Nythän tämä valiokunnan
muotoilu on erittäin lievä. Olisi tietysti toivonut,
että valiokunta olisi ponnekkaammin tätä asiaa
nostanut esille. Mutta joka tapauksessa toivon, että tämä keskustelu
ja lausumaehdotuksesta käytävä äänestys
niin indeksin kuin toimeentulotuenkin osalta herättää eduskunnan ja
hallituspuolueet ja nimenomaan ministeri Hyssälän
nyt ajamaan ponnekkaasti läpi nämä kaksi keskeistä asiaa,
siis että toimeentulotukea saavat lapsiperheet hyötyvät
ja myöskin jatkossa lapsilisät sidotaan indeksiin.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan tässä salissa
saa tänä päivänä kuulla, mitä vaalikentillä kuultiin
puoli vuotta sitten. Ihan oikein, varmasti äänestäjät
ja kaikki ehdokkaatkin ilahtuivat siitä, että kaikki
olivat herttaisen yksimielisiä siitä, että lapsiperheiden
asemaa pitäisi parantaa. Hallitus on tehnyt esityksensä. Hallitus
katsoo, että lapsiperheiden asemaa parannetaan nyt 10 euron
korotuksella yhdestä lapsesta ja siitä ensimmäisestä lapsesta.
Kristillisdemokraateilla oli oma vaihtoehtobudjetti ja on edelleen
tietenkin, ja siitä me olemme jo monesta kohdasta äänestäneet.
Me olemme hävinneet. Jos meidän esityksemme olisi
voittanut, silloin se korotus olisi tullut kaikille lapsille.
Nyt me keskustelemme lausumasta. Jos tämä lausuma
hylätään, elämä jatkuu,
mitään ei tapahdu, mutta jos tämä lausuma
hyväksytään, (Ed. Puisto: Silloinhan
ei mitään tapahdu!) silloin eduskunnan tahdon
pitäisi toteutua. Jos ei hallitus toteuta eduskunnan tahtoa,
(Ed. Puisto: Lausuma ei ole sitova!) niin ei kai hallitus silloin
voi nauttia eduskunnan luottamusta. Kun se toteuttaa, niin se tarkoittaa
sitä, että kaikkein köyhimpien lapsiperheiden
asema paranee. Nyt vaan katsotaan, mikä on eduskunnan tahto,
haluaako eduskunta, että kaikkein köyhimpien lapsiperheiden
asemaa parannetaan. Jos kansanedustaja niin haluaa, hän äänestää lausuman
puolesta, jos ei hän sitä halua, hän äänestää sitä vastaan.
Näin yksinkertaista se on. On turha mennä kentälle
sanomaan, että olen kyllä sitä mieltä,
että pitäisi parantaa, mutta äänestän
kuitenkin vastaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Marjaana Koskinen täällä totesi,
että vasemmistoliitto ei jättänyt vastalausetta.
Ei jättänytkään. Valiokunnassa
on kuitenkin sovittu yhteisistä pelisäännöistä,
joita seuraten valiokunnan puheenjohtaja Valto Koski minusta kunnioitettavalla
tavalla on pyrkinyt ottamaan huomioon myös opposition näkemykset,
jotta valiokunnan toiminta olisi johdonmukaista ja järkevää.
Siinä tilanteessa, jossa puheenjohtaja ja valiokuntaneuvos,
jonka osaamista ja ammattitaitoa myöskin suuresti kunnioitan,
totesivat, että näitä lakeja ei oteta
tässä yhteydessä käsittelyyn
niistä syistä, joita täällä on
esitetty, en ryhtynyt riitelemään asiasta. Tästä syystä vasemmistoliitto
teki lausuman tähän täysistuntoon, koska
täällä siitä voidaan nyt äänestää.
Se ongelma, että sitä ei tehty valiokunnassa,
poistuu sillä, että nyt äänestetään
lausuman puolesta.
Puhemies:
Edustajat, pyydän varaamaan puheenvuorot tästä eteenpäin
täältä korokkeelta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvää asiaa ei pidä ajaa
väärin keinoin. Ed. Marjaana Koskiselle haluaisin
todeta, että toimeentulotuen normin pitää olla
selkeä. Lasketaan perheen kaikki tulot, niistä mitään
pois ottamatta, lasketaan perheen kustannukset ja sen jälkeen
määritellään, mikä on
toimeentulotuen tarve. Jos katsotaan, niin kuin on mielestäni
perusteltua, että lapsien osalta normia korotetaan, ja
katsotaan, että he vaativat enemmän käyttöön
varoja, niin otetaan se näissä toimeentulotuen
normeissa huomioon, ei sillä tavalla, että saatetaan
joku tulo etuoikeutetuksi niin, että sitä ei tässä laskelmassa
otettaisi huomioon. Se sekoittaa järjestelmän ja
aiheuttaa virheellisyyttä.
Arvoisa puhemies! Mielestäni on tärkeätä,
että eduskunta mahdollisimman laajalla enemmistöllä tukisi
tätä ed. Rauhalan 1) ponsiesitystä, jolla kehotettaisiin
hallitusta tekemään työtä, jotta
lapsilisät sidottaisiin indeksiin. Sen ei pitäisi
olla kovin vaarallinen hallituspuolueitten kansanedustajille, koska
hallitushan saa tehdä itse sen valmistelutyön
ja tuoda sen tänne eduskuntaan. Siitä syystä tavallaan
te luotatte kuitenkin hallitukseen, vaikka te velvoitatte hallituksen
tekemään tämän työn.
Erityisesti totean keskustalle, että kun tämä on
teidän vaaliohjelmanne keskeisin kohta toteuttakaa nyt
vaaliohjelmaa täällä salissa sen verran,
että toteatte hallitukselle, että nyt tarvitaan
tämä lapsilisien sidonta, nyt me olemme eduskunnassa
laajasti samaa mieltä, ja nyt sitten ministeri Hyssälä hallituksessa
alkaa tehdä tätä työtä,
velvoitetaan hänet tekemään, (Ed. Pulliainen:
Hän aloittaa sen juuri parhaillaan!) ja hän sitten
varmasti ensi syksynä tulee konkreettisen esityksen kanssa,
jolloin tämä asia saadaan kuntoon.
Hämmästyin, kun ed. Puisto täällä sanoi,
että eihän mitään tapahdu, jos
eduskunta velvoittaa hallituksen tekemään jotakin.
Eduskunta on Suomen korkein valtioelin. Meillä on kansan
valtuutus, ja me valvomme hallitusta. Se teidän, ed. Puisto,
pitäisi tietää. Teidänkin pitää valvoa
hallitusta. Jos me määräämme
hallituksen tekemään jotakin, niin hallituksen
on se tehtävä. (Ed. Puisto: Näin teemme!)
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan ed. Sasin puheenvuorosta, että hänellä ei
ole koskaan minkään näköistä yhtymäkohtaa
ollut toimeentulotukilain kanssa. Se laki on aika ongelmallinen.
Siinä hän on oikeassa, että lausumaehdotuksen
tekemä ensisijainen etuus eli 10 euroa, joka jätettäisiin
laskelman ulkopuolelle, on erittäin ongelmallinen teknisesti, mutta
se antaa köyhille sen 10 euron korotuksen. Siihen olisin
halunnut kuulla kokoomuksen kannan, onko tämä kokoomuksen
sosiaalipuoli tullut jo niin lähelle, että jopa
toimeentulotukiasiakkaat saisivat vähän enemmän,
sen 10 euroa.
Mutta ihan tähän asiaan vielä, miten
sosiaali- ja terveysvaliokunta on tätä asiaa käsitellyt:
Mietinnössä on tämä ongelma
tuotu esille. Siitä ei todellakaan ole lausumaa. Lakialoitteita
ei ole käsitelty. Tässä on lähdetty
liikkeelle siitä, että laajempaan lapsipoliittiseen
selontekoon, joka tulee, tulevat nämä asiat. Myös
toimeentulotuen kohdalla on kysymys siitä, että työmarkkinatukeen
ja eläkeasioihin tulee erinäisiä ratkaisuja. Tämä talo
on ollut sen tyyppinen, että toimeentulotuen muutoksia,
joita tarvittaisiin, toimeentulotuen tasokorotusta, nyt ei ole hallitusohjelmassa.
Mutta
ilman muuta toimeentulotuen kohdalla on se ongelma, että kun
se korotus on annettu indeksin kautta, joka nyt ensi vuodelle on
0,6 prosenttia, niin toimeentulotuen määrä on
erittäin alhainen. Muistetaan vielä se, että tässä salissa
yksikään oppositiopuolue ei ole esittänyt
sitä, että laki hylättäisiin.
Kyse on siitä, että lapsilisää korotetaan
10 euroa, ja jos muistetaan kahdeksan vuoden takaisia aikoja, silloin
lapsilisää leikattiin, eli kaiken kaikkiaan tämä laki
on ihan hyvä.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelee täällä opposition
puheenvuoroja, luulisi, että meillä on leikkaukset
meneillään. Todellisuudessa lapsiperheillehän
annetaan yli 70 miljoonaa euroa tällä ratkaisulla
eli yli 400 miljoonaa mummonmarkkaa. Sen lisäksi tulee
vielä kotihoidon tukea tulevina vuosina, vanhempainrahaa, äitiys-
ja isyysrahoihin tulee korotuksia, ja lisäksi valvottua
iltapäivähoitoa viedään eteenpäin.
Kyllähän tässä on paljon lapsiperheille
tulossa, mutta asteittain.
Täällä kuulluissa puheenvuoroissa
kyllä tulee myös esille se, että kaikki
eivät varmasti tunne sitä todellista köyhyyttä ja
millä sitä poistetaan. Sen tähden tämä selvitys,
joka on tulossa, varmasti antaa ja kohdistaa kaikkein parhaiten
niille perheille, jotka sitä kipeimmin jokapäiväisessä elämässään
tarvitsevat.
Kari Kärkkäinen /kd:
(Ed. Pulliainen: Humputeltiin käytävällä eikä olla
täällä, kun puheenvuoro tulee!) Arvoisa
puhemies! Humputeltiin, pahoittelen humputtelua, mutta saman puheen
pidän. Yhtä pitkään se kestää.
Suomalaiset lapsiperheet ovat verokurimuksessa, jossa kireän
palkkaverotuksen vastineeksi maksetaan suhteellisen kitsaita lapsilisiä,
niin kuin kaikki me tässä salissa tiedämme,
ja ylläpidetään päivähoitojärjestelmää,
joka laadukkuudestaan ja kattavuudestaan huolimatta ei ole ainutlaatuinen.
Tämä käy ilmi muun muassa Veronmaksajien
pääekonomistin Jaana Kurjenojan tutkimuksesta,
jossa vertailtiin lapsiperheiden oloja yhdessätoista Euroopan
maassa. Tutkimus julkaistiin muutama kuukausi sitten. Suomalaiset
lapsilisät eivät ole eurooppalaisittain ainutlaatuisia
tai runsaita. Tutkimuksen mukaan yhdestätoista Euroopan
maasta neljässä maksetaan kahdesta lapsesta pienempiä lapsilisiä kuin
Suomessa ja kuudessa suurempia. Runsaimmat lapsilisät ovat
Itävallassa, Norjassa, Saksassa ja Tanskassa.
Kristillisdemokraattien linja lapsiperheiden taloudellisen tilanteen
korjaamiseksi tässä tilanteessa on ensisijaisesti
nostaa kaikkien lapsilisien tasoa. Lapsella on ehdoton oikeus taloudelliseen
perusturvaan. Suomalainen yhteiskunta on tunnustanut tämän
oikeuden maksamalla jokaiselle lapselle lapsilisän jo yli
50 vuoden ajan. Yleisen lapsilisäjärjestelmän
luominen sodanjälkeisinä, taloudellisesti vaikeina
vuosina oli yhteiskunnallisesti suuri, selvään
arvovalintaan perustuva ponnistus. Lapsilisät ovat suomalaisten lapsiperheiden
toimeentulon merkittävä perusta. Sen tarkoitus
on korvata lapsesta aiheutuvia kuluja. Samalla ne toimivat lapsiperheiden
ja lapsettomien talouksien välisen toimeentulon tasaajina.
Olen ed. Rauhalan äänestysesityksen kannalla,
kun toteamme, että lapsilisiin kohdistuvien leikkausten
johdosta niiden reaaliarvo on pudonnut 18 prosenttia kahdeksan vuoden
sisällä. Vanhasen hallituksen esittämä korotus
ensimmäisen lapsen lapsilisään tulee
turvaamaan ainoastaan yksilapsisten perheiden lapsilisän
reaaliarvon. Monilapsisten perheiden kohdalla tämä ostovoima
heikkenee edelleen. Hyvä, kun ymmärrätte, ja
haluan keskustalaisille erityisesti tätä asiaa vielä korostaa.
Muistelen vaalien alla teidän kantaneen saman suuntaista
huolta. (Ed. Laukkanen: Milloin niitä on edellisen kerran
nostettu?) — Vuonna 94 tarkennettiin näitä asioita,
niin kuin edustaja hyvin muistaa.
Lapsilisää saavia perheitä arvioidaan
olevan tänä vuonna noin 571 200. Väestöliiton
perhebarometrin mukaan lapsiperheet olisivat halukkaita saamaan
nykyistä useampia lapsia, jos yhteiskunta tulisi aikaisempaa
enemmän perheiden taloudellisten epävarmuuksien
poistamista vastaan.
Keskustelu päättyy.