8) Laki opintotukilain muuttamisesta
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Tämäkin esitys on yksi osakokonaisuus
kokoomuksen vaihtoehtobudjetista, varjobudjetista, osa yleensäkin
kokoomuksen esitystä siitä, miten suomalaista
yhteiskuntaa tulisi rakentaa ja miten me vastaamme siihen kysymykseen,
millä tavoin opintoaikoja lyhennetään
tai miten opiskelijoiden opintososiaalista asemaa parannetaan opiskeluaikana.
Hallitusohjelmahan hyvin lupaa opintososiaalisen aseman parantamisen
niin, että täysipäiväinen ja
suunnitelmallinen opiskelu olisi mahdollista ja opiskeluajat lyhenevät.
Hallitukselta on tulossa esitys opintoaikojen rajaamisesta, eli
tässä konkreettisesti hallitus toteuttaa hallitusohjelmaansa,
mutta sitten tämä toinen puoli, eli miten mahdollistetaan
täysipäiväinen ja suunnitelmallinen opiskelu,
tämä lupaus on kyllä vielä täyttämättä.
Tätä suurta kokonaisuudistusta viime kevättalvi
ja syksy odoteltiin, ja ministeri Karpela vähän
niin kuin hyssytteli ja sanoi, että odottakaa, kyllä se
sieltä tulee. Niinhän se tuli sitten toukokuussa
iltakoulussa, kun hallitus päätti sanoa ei ateriatuelle,
ei ympärivuotiselle asumislisälle, joka muun muassa
oli keskustan tärkeä vaalitavoite, ei asumislisän
korotuksille, ei opintorahan korotukselle ja kyllä lainapainotteisuuden
kasvulle. Siis tässä on se hallituksen opintotukipaketti,
jolla se täysipäiväinen ja suunnitelmallinen opiskelu
mahdollistetaan. Sen vuoksi kokoomus on halunnut tehdä oman
ehdotuksensa, joka nyt tässä lakialoitteen muodossa
konkretisoituu.
Tässä yhteydessä vielä emme
tee esitystä, jolla verovähennysoikeus tulisi
opintojen suorituksen jälkeen. Odottelemme ministeri Karpelan esitystä tältä osin
ja siinä yhteydessä teemme varmasti oman vastaesityksemme,
koska ministeri Karpelan lähtökohta verovähennysoikeuteen on
kovin heikonlainen. Esityksessä lähdetään korkeasta,
2 500 euron omavastuusta ja loppuosalle tulisi vain 30
prosentin vähennysmahdollisuus. Tämä ei
varmastikaan kannusta lainan ottamiseen.
Kokoomuksen opintotukimalli lähtee siitä, että tällä varmastikin
opiskeluaikoja lyhennetään, koska se mahdollistaa
niille opiskelijoille, jotka haluavat nopeassa tahdissa opinnot
suorittaa, täysipäiväisen opiskelun.
Lähdemmekin siitä, että ensimmäiset
30 kuukautta selvästi opintorahan tasoa korotetaan. Esitämme
tässä 90 euron korotusta, joka tarkoittaisi 350
euron opintorahaa kuukausitasolla. Lainaosuus olisi tällöin
200 euroa. Asumistuen korotusta esitämme myös. Tämä on
ollut kaikkien opiskelijajärjestöjen vaatimus
ja eduskunnassakin hyvin vahvasti esillä. Voi sanoa, että on
varmastikin lähes eduskunnan enemmistön tahtotila,
että asumistuen yläraja korotetaan 252 euroon,
joka vastaa paremmin opiskelupaikkakunnilla olevaa vuokratasoa.
Tämä tarkoittaisi sitä, että tällöin
opintotuen kokonaistaso kuukaudessa olisi 750 euroa, jos ottaa lainan
ja käyttää asumistuen ja opintorahan
hyväkseen. Tällä 750 eurolla opiskelija
varmasti pystyy täysipäiväisesti opiskelemaan
ja voi saattaa opintojaan eteenpäin.
Sitten tämän 30 ensimmäisen kuukauden
jälkeen mallissamme opintorahan taso tipahtaisi 200 euroon
ja lainamäärä nousisi 350 euroon. Taso
pysyisi samana, 750 eurossa, eli edelleenkin opiskelija pystyisi
täysipäiväisesti opiskelemaan niin halutessaan.
Kun sitten opintojen päätyttyä on mahdollisuus
50 prosenttia tästä lainasta seuraavan 10 vuoden
aikana vähentää verotuksessa, niin tämä varmasti
kannustaisi loppuvaiheessa lainamahdollisuutta käyttämään.
Tai sitten esitämme tulorajojen korottamista 10 prosentilla.
Opintotukijärjestelmän uudistus vuonna 94 toi
tulorajat, ja sen jälkeen tulorajoja ei ole korotettu,
eli varmasti on syytä jonkinlainen indeksikorotus tehdä.
Ne opiskelijat sitten, jotka opintojen loppuvaiheessa haluavat alemman
opintorahan tueksi tehdä töitä, varmasti
paremmin pystyvät myös hankkimaan työkokemusta
niiltä aloilta, joilla opintoja on suorittanut.
Kyllä kokoomus hyvin vakaasti uskoo, että meidän
mallimme lyhentää opiskeluaikoja, nopeuttaa opintoja
ja toisaalta on järkevä siinä mielessä,
että se todellakin mahdollistaa niin halutessa täysipäiväisen
ja nopean opiskelun. Tässä meidän lakialoitteessamme
on tietysti hintalappu. Tällä hetkellä keskimäärin
48 opintotukikuukautta 55:stä käytetään,
ja jos jatkossakin yhtä pitkiä opiskeluaikoja
huolimatta uudistuksista tulisi, niin kustannusvaikutukset ovat
silloin 30—40 miljoonaa euroa opintorahan korotuksen osalta.
Mutta aivan varmasti myös tukikuukausien määrä vähenee
johtuen siitä, että opiskelu on täysipäiväistä,
mikä mahdollistaa nopeamman opiskelutahdin, jolloin kustannusvaikutus
todennäköisesti neutralisoituu.
On hyvä, että kannustetaan — kun
olemme hyväksyneet sen perusperiaatteen, että laina
on osa opintotukikokonaisuutta — lainan nostamiseen. Tällä hetkellä viimeisin
luku oli, että vain 5 prosenttia opiskelijoista nostaa
lainaa. Kun tämä verovähennys sitten
valmistumisen ja työllistymisen jälkeen on mahdollista,
se kannustaa varmasti myös opintojen loppuvaiheessa lainan
nostamiseen.
Arvoisa puhemies! Tämä on meidän
vaihtoehtomallimme hallituksen erittäin typistetylle opintotukiuudistukselle,
joka itse asiassa kattaa ainoastaan lainamäärän
nostamisen. Uskon, että jos hallitus ei muutoksia omaan
esitykseensä tällä kaudella tee, opintoajat
eivät tule lyhenemään ja näin
ollen niitä tärkeitä elementtejä ei
saada aikaiseksi, joilla opintoajat lyhenisivät ja opiskelijat
valmistuttuaan pääsisivät sitten hyödyttämään
suomalaista yhteiskuntaa työllistymällä.
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että tämä lakialoite
huomioidaan positiivisella tavalla silloin, kun sivistysvaliokunnassa
opintotukikokonaisuutta käsitellään.
En halua tässä moittia opintotuesta vastaavaa
ministeri Karpelaa, koska kun hallitus on kehyksensä tälle
vaalikaudelle hyväksynyt ja kehyksissä on 0 euroa
opintotukeen varattu, niin on tietysti ihan selvää,
että euroiksi on vaikea ministerin muuttua, jos koko hallitus
ei tässä asiassa ole mukana. Mutta silloin voi
kyllä kysyä, miksi samainen hallitus puolta vuotta
aikaisemmin on hyväksynyt omaan hallitusohjelmaansa niin
ylevät periaatteet opiskelijoitten opintososiaalisen aseman
parantamisesta.
Sen vielä haluaisin huomioida, että tämä hallitus
kokonaisuudessaan unohtaa ne opiskelijat, jotka opiskelevat tällä hetkellä,
koska se pieni uudistus, lainamäärän
nosto ja mahdollinen verovähentäminen opintojen
päätyttyä, kohdistuu ainoastaan tuleviin
opiskelijoihin. Tämä hallitus ei millään
tavalla kannusta tällä hetkellä opiskelevia
eikä heidän opintososiaalista asemaansa paranna.
Ed. Satu Taiveaho merkitään
läsnä olevaksi.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nykyinen opintotukijärjestelmä on
varsin laajalla konsensuksella luotu ja siihen on oltu myöskin
varsin laajalti tyytyväisiä opiskelijoitten toimeentulosta
kiinnostuneiden tahojen parissa. On katsottu, että sen
järjestelmän suurin ongelma on sen jälkeenjääneisyys
muun muassa siksi, ettei opintotuen eri osaset ole indeksiin sidottuja,
ja kun muutenkaan sitten nuorten ikäluokkien asioista ei
ole oltu niin laajalla rintamalla kiinnostuneita, niin parannuksia
ei ole tullut opintorahaan juurikaan.
Opintotuen asumislisään kyllä on
90-luvun loppupuoliskolla tullut pieniä parannuksia, mutta
sekin on kovasti jälkeenjäänyt. Itse
asiassa juuri opintotuen asumislisän vuokrakaton korottaminen
252 euroon, joka myös tästä kokoomuksen
aloitteesta löytyy, on katsottu semmoiseksi yhteiseksi
tärkeimmäksi tavoitteeksi niin eri opiskelijajärjestöjen
toimesta kuin myöskin sitten täällä eduskunnassa
niitten tahojen kesken, jotka ovat tässä yhteistyötä harjoittaneet.
Ed. Kaikkonen keskustastahan on tätä koskevan
yhteisaloitteen ensimmäinen allekirjoittaja. Ikävä kyllä itse
en ehtinyt käymään pistämässä nimeäni
tämän alle, mutta luonnollisesti tämä löytyy myös
vihreitten tavoitteistosta.
Opintotuen eri osasten korottamisen vaatimuksen legitiimisyys
perustuu pitkälle siihen, että opintotuen tarveharkinta
on varsin tiukkaa eli opintotukea maksetaan vain niille, jotka sitä todella
tarvitsevat tulojensa pienuuden puolesta. Siksi en pidä erityisen
kiireellisenä asiana tätä vapaan tulon
rajan nostamista, mikä kokoomuksen aloitteessa on. Tokihan
voi ajatella, että myös tähän
vapaan tulon rajaan voisi jonkinlaista indeksinomaista korotusta
tehdä, mutta se ei missään nimessä ole
näitä tärkeimpiä asioita.
Toinen tärkeä asia tämän
legitiimisyyden kannalta on se, että seuranta opintomenestyksen
suhteen on erittäin tiukka. Se ei kovinkaan paljon anna
mahdollisuuksia löysäillä, vaan opintotukea
vastaan täytyy tulla koko ajan opintosuorituksia. Kolmanneksi
opintotukea saa hyvin lyhyen aikaa, vain sen 55 kuukautta, joten
senkään suhteen opintotuella löysäily
ei ole pidemmän päälle mahdollista.
Näistä syistä väitän,
että millään muilla tempuilla kuin opintotuen
eri osasten korottamisella siten, että opintorahallakin,
vaikka edes kituuttaen, pystyisi kokopäivätoimisesti
opiskelemaan, ei voida reilusti opintoaikoja lyhentää.
Olen myöskin tässä salissa monta kertaa
sanonut, että täällä myöskin
monet ja varsinkin opetusministeriössä lukevat
tilastoja varsin kummallisella tavalla, koska netto-opiskeluajat
ovat kuitenkin ne oleellisimmat.
Mutta sitten tässä kokoomuksen esityksessä — tämä on
kai ollut kokoomusnuorilla tai kokoomusopiskelijoilla joskus aikaisemminkin,
jos oikein muistan — on tämä idea siitä,
että opintotuki pienenisi loppua kohden eli se on alussa
isompi. Siinä on kyllä aidosti vaikea uskoa, että lainanottohalukkuus
väistämättä kasvaisi opintojen loppuvaiheessa
noin radikaalisti, että olisi järkevää lähteä alentamaan
opiskelijoiden tukea juuri siinä loppuvaiheessa. Helpostihan
tämmöinen osa-aikaopiskelu, duuneissa käynti
ja tentteihin luku onnistuu varsin hyvin siinä opintojen
alkuvaiheessa varsinkin sellaisilla aloilla, joilla ei ole välttämätöntä istua
luennoilla paikalla. Mutta sitten se graduvaihe on usein juuri se,
jossa pitäisi pystyä todella ottamaan sitä aikaa
ja ajan kanssa istua ja kirjoittaa, koska useinhan siihen graduvaiheeseen
juuri tämä valmistuminen tökkää.
Se graduvaihe on monille henkisesti iso kynnys, ja sitten on vaikea
löytää sitä keskittymisaikaa,
joten ehkä juuri siihen kohtaan toteutettu heikennys tekisi
siitä iso G -projektista vielä hankalamman.
Mielestäni tämä esitys voi toimia
kokoomuksen tavoitteita vastaan, koska se voisi hankaloittaa gradun
kirjoittamista sillä, että jos ja kun käytännössä ei
kuitenkaan lainanottohalukkuus kasvaisi, niin olisi pakko tehdä enemmän
töitä, joista osa toki voi siinä vaiheessa
melkein maisterilla olla ihan järkevääkin
työllistymisen kannalta, mutta ei välttämättä ole
järkevää ajaa melkein maistereita hampurilaisravintoloitten
kassalle tai vastaavasti.
Täytyy myöskin muistaa, kun tiedän,
että ed. Lindén on kiinnostunut myös
sukupuolten välisestä tasa-arvosta, että tällaisilla
esityksillä on sukupuolivaikutuksensa siitä syystä,
että eri opiskelualat ovat painottuneet eri tavalla naisten ja
miesten kiinnostusalueisiin. Kuten tiedämme, opintoviikothan
eivät ole mitenkään objektiivisia mittareita.
Toisilla aloilla on varsin helppoa opiskella ripeästi.
Toisilla aloilla sen yhdenkin opintoviikon eteen, esimerkiksi kielissä,
täytyy istua hyvin pitkään paikalla ja
se nopea valmistuminen ei ole yhtä helppoa. Tässä väitän,
että on juuri nais- ja miesalojen kohdalla jonkin verran eroa,
samoin kuin siinä, jos palkitaan sellaisesta ihan aamuvarhaisesta
iltamyöhään opiskelemisesta. Täytyy
muistaa, että kolmasosa opiskelijoista on perheellisiä.
On kyllä aika vaikeata, jos on pienten lasten äiti,
opiskella aivan aamuvarhaisesta iltamyöhään,
niin että saisi itselleen sen taloudellisen hyödyn,
mitä kokoomus nyt esittää, mutta varmasti
18-vuotias ekonomiksi opiskeleva nuori mies tästä voisi
hyötyä.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kovin huonosti esitin asian, jos ed. Meriläinen
ymmärsi, että kokoomuksen opintotukimalli tarkoittaisi
sitä, että opiskelijoiden täytyisi ruveta
aamuvarhaisesta yömyöhään joka päivä opiskelemaan.
Tätä tällä mallilla ei haeta. Kyllä me
uskomme vakaasti siihen, että panostaminen alussa täysipäiväiseen
opiskeluun parantaa edellytyksiä löytää oman
alan töitä opintojen loppuvaiheessa. Meidän
mallimme ei missään tapauksessa lähde
siitä, että lainaa on pakko ottaa, mutta uskoisin,
että jotkut jopa haluavat opiskella täysipäiväisesti
loppuvaiheessakin, ja tämä 50 prosentin verovähennysoikeus
kannustaa varmasti tähän lainan ottamiseen, jos
näin haluaa. Toisaalta itse olen sitä mieltä,
että on hyvä harjoitella oman alan töissä opintojen
loppuvaiheessa, ja tämä malli mahdollistaa sen.
Toivoisin tietysti, kun ed. Meriläinen edustaa Vihreää Liittoa,
että te muistaisitte myös edellisten hallitusten,
Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksen, saavutukset opintotuen
kehittämisessä. (Puhemies koputtaa) Joka vuosi
lukuun ottamatta vuotta 1999 opintotukea (Puhemies: Aika!) on kehitetty.
Kun kaduilla ja toreilla kuljette, muistakaa tämä,
kun itse olitte sitä tekemässä.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tämä lakialoite
on todella perusteltu. Hallituksen tavoitehan on opintoaikojen rajaaminen
ja lyhentäminen. Voin sanoa 15 vuoden ammatillisen koulutuksen
opettajakokemuksella, että yksi syy opintojen venymiseen
on juuri opiskelijan taloudelliset vaikeudet. Muitakin syitä toki
on. Mielestäni tässä erityisen hyvää on
tämä vuokrakaton nostaminen 252 euroon. Jos ajattelee
esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla asumista, niin
tuohan ei riitä mihinkään, edes tuo summa.
Haluaisin muistuttaa, että meillä on eräs
väliinputoajaryhmä opiskelijoissa, joka ovat todella
heikossa tilanteessa. Se on nämä 16-vuotiaat opiskelijat,
siis alle 18-vuotiaat, joiden opintososiaaliset edut ovat todella
minimaalisia, koska heillä huomioidaan vanhempien kuukausitulot, kun
arvioidaan opintososiaalisia tukimuotoja. On kuitenkin paljon sellaisia
vanhempia, jotka eivät kykene avustamaan näitä 16-vuotiaita. Myös
heidän kohdallaan pitäisi tähän
saada korjaus.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni kokoomuksen lakialoite
opintotuen parantamisesta on erittäin tervetullut. Olen hyvin
pettynyt siihen, mitä edellisen hallituksen — tarkoitan
Jäätteenmäen hallitusta — ja
nykyisen hallituksen osalta opiskelijoille ollaan lupaamassa, mitä tosiasiallista
aiotaan tehdä opintososiaalisten etuuksien parantamiseksi.
Hallitusohjelmassahan todetaan, että opiskelijoiden opintososiaalista
asemaa kohennetaan, jotta täysipäiväinen
suunnitelmallinen opiskelu olisi mahdollista. Ilahduimme kovin kokoomuksessa — ja
itse
olen entinen opiskelijapoliitikko, niin kuin täällä on
muutamia muitakin — kun tämän hallitusohjelman
kirjauksen luimme. Pettymys oli todella syvä, ei pelkästään
kokoomuksessa, vaan varmaan koko opiskelijakentässä,
kun sitten tuli ilmi tuo hallituksen lisäpöytäkirja
ja sen jälkeen hallituksen kehykset, että opintotukeen
ei ole varattu itse asiassa euroakaan.
Kaikkein kiireellisintä opiskelijajärjestöjen mielestä on — eilen
tapasin taas SYL:läisiä ja HYY:läisiä,
jotka toivat viestinsä eduskuntaan, ennen kaikkea Matti
Vanhasen hallitukselle — että tuo moneen kertaan
selvitetty opiskelijoiden opintotuki ja kaikkein kiireellisimmät
painopisteet, joku niistä, pitäisi viedä eteenpäin,
ja kyllä tämä asumistuen vuokrakaton
korottaminen 252 euroon, kuten ed. Risikko täällä ansiokkaasti
totesi, olisi kaikkein kiireisin ja sen rinnalla nämä asteittaiset
parannukset, mitä tässä kokoomuksen lakialoitteessa
on. Kyllä ne pitäisi nyt viedä eteenpäin.
Toivoisin, että vähintään tämä vuokrakatto
olisi sellainen, jonka hallitus ottaisi ja veisi eteenpäin.
Toivon, että kun valtiovarainvaliokunnassa ensi vuoden
talousarviota käsitellään, jos tämä paketti,
jonka kokoomus tässä esittää,
ei tule menemään läpi, otettaisiin ainakin tämä vuokrakattoasia
ja hallituspuolueiden ja oppositiopuolueiden yhteisvoimin vietäisiin
tämä vuokrakaton korotus eteenpäin. Tosiasiahan
on, että ainut konkreettinen kädenojennus opiskelijoille
tämän hallituksen toimesta on tehty sitä kautta,
että oppositiopuolet painostivat hallitusta muuttamaan
alkuperäistä esitystään, ja
silloin korotimme ateriatukea 20 sentillä per opiskelija.
Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä sanoa, vaikka
täällä sali on tyhjä, vielä sen,
minkä ed. Lindén totesi, että kyllä edellisten
hallitusten aikana, jos puhutaan pääministeri
Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksesta, tehtiin lukuisia
täsmäparannuksia opintotukeen. Kyllä täällä täytyy todeta
se. Se oli ainoastaan se yksi vuosi, jonka ministeri Lindén
täällä mainitsi, jolloin korotuksia ei
tehty. Eli pikkuhiljaa, askel askeleelta, opintotukea on parannettu.
Ja mitä Vanhasen hallitus aikoo tehdä? He eivät
aio tehdä yhtään mitään.
Kyllä täältä tulee aika tiukat
terveiset ministeri Karpelalle siitä, että hän
muistaisi muiden asioiden ohessa myöskin opiskelijoiden
opintososiaalisen aseman ja ei tekisi sitä, mitä hän
on tekemässä. Esitän vakavan huoleni
siitä, että opiskelijoiden opintotukea ollaan
tekemässä lainapainotteiseksi, kun se pitkän
taistelun jälkeen saatiin opintorahapainotteiseksi. Se
oli silloin, kun oli Ahon hallitus. Kokoomus oli hallituksessa,
ja meidän vahva tavoitteemme oli se, että opintotuki
on opintorahapainotteinen. Me aiomme tehdä kaikkemme eduskunnassa,
että Vanhasen hallitus ei ministeri Karpelan johdolla romuta
tätä isoa saavutusta, jota kokoomus oli viemässä eteenpäin
yhdessä opiskelijajärjestöjen kanssa.
Lyly Rajala /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen kyllä etääntynyt
jo opiskelijan iästä sekä vuosien että ulkonäön
perusteella, mutta olen pyrkinyt olemaan mukana kuvioissa istumalla
kotikaupunkini Oulun ja Pohjois-Suomen alueen Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiön
hallituksessa, joten sieltä kautta tunnen tuon murheen
aika hyvin tuonne asumisen suuntaan, eli kannatan runsaasti tätä kokoomuksen
aloitetta asumislisän vuokrakaton nostamisesta. Tällä hetkellä meillä on
koko Suomessa myös opiskelija-asunnoista huutava pula,
ja kun opiskelijat menevät tuonne yksityispuolelle, niin hinnat
nousevat pilviin, elikkä vuokrakaton nosto 252 euroon kyllä puolustaa
paikkaansa.
Keskustelu päättyy.