Ben Zyskowicz /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kollegat! Pääministeri
Matti Vanhasen hallituksen tunnetuin tavoite on hallitusohjelman
tavoite siitä, hallitusohjelman lupaus siitä,
että tällä vaalikaudella luodaan vähintään
100 000 uutta työpaikkaa. Tämä hallitusohjelman
lupaus on hallituksen tavoitteista eniten seurattu käsittääkseni
kahdestakin syystä.
Ensinnäkin on niin, että kun se on hyvin konkreettinen,
kun se on ilmaistu luvulla, sitä on paljon helpompi sekä julkisen
keskustelun että esimerkiksi meidän kansanedustajien
seurata kuin niitä lukuisia hallitusohjelman kirjauksia,
joissa erilaisia hyviä asioita edistetään,
kehitetään ja parannetaan.
Mutta toinen ja paljon tärkeämpi syy siihen, miksi
hallituksen tavoite vähintään 100 000 uuden
työpaikan luomisesta vaalikauden loppuun mennessä on
hallitusohjelman seuratuin kohta, hallitusohjelman tarkimmin seurattu
kohta, on se, että tällä tavoitteella
ja sen onnistumisella on välitön vaikutus siihen,
miten lähivuosina kykenemme Suomessa ylläpitämään
nykymuotoista hyvinvointiyhteiskuntaa. Tarkoitan nykyisiä peruspalveluita
ja tulonsiirtoja. Toisin sanoen sillä, miten hyvin edistymme
työllisyyden lisäämisessä ja
parantamisessa, on välitön vaikutus siihen, miten
pystymme nykymuotoiset peruspalvelut ja tulonsiirrot rahoittamaan.
Miten tämän lupauksen on tähän
saakka käynyt? Miten on käynyt tämän
työllisyyslupauksen, jonka hallitus itse ohjelmassaan toteaa
tärkeimmäksi talouspoliittiseksi tavoitteekseen?
En kysy nyt, onko hallituksella ollut vakaa tarkoitus toteuttaa
tämä lupaus. En kysy, ovatko hallituksen aikeet
olleet hyviä. Niistä ei ole epäilystä.
Hallituksella on hyvä tarkoitus toteuttaa tämä tavoite,
ja hallituksen aikeet ovat varmasti vilpittömiä.
Kysyn: Miten tulosten valossa on tälle kaikista tärkeimmälle
nykyisen hallituksen tavoitteelle tähän mennessä käynyt?
Tähän on vastattava, että tulosten valossa
hallitus on tähän saakka surkeasti epäonnistunut
tämän kaikkein tärkeimmän hallitusohjelman
tavoitteen toteuttamisessa.
Viimeiset tilastot, jotka ovat syyskuulta, kertovat, että nettomääräisesti
tähän saakka punamultahallitus ei ole onnistunut
luomaan tähän maahan ainuttakaan uutta työpaikkaa.
Päinvastoin, syyskuun tilasto kertoo, että sen
jälkeen kun punamultahallitus on puolitoista vuotta yrittänyt luoda
tähän maahan lisää työllisyyttä,
on tuloksena se, että ollaan suunnilleen lähtöruudussa
edelleen. Jos tarkkoja ollaan, ei olla edes lähtöruudussa,
vaan ollaan miinuksella 7 000 työpaikkaa.
En epäile sitä, etteikö lähikuukausina,
kun talouskasvu maassamme on selvästi kiihtynyt, tässä työllisyyden
edistämisessä edistytä. Toisin sanoen,
olen vakuuttunut siitä ja hyvä niin, että lähikuukausina
tulemme näkemään työllisyyden parantumista
Suomessa. Mutta aivan selvää on se, että ellei
hallitus ryhdy tarpeellisiin tehokkaisiin ja uusiin toimiin työllisyyden
edistämiseksi, meillä ei ole mitään
mahdollisuutta Suomessa saavuttaa vaalikauden loppuun mennessä niitä vähintään
100 000:ta uutta työpaikkaa, jonka hallitus on
siis ilmoittanut kaikista tärkeimmäksi talouspoliittiseksi
tavoitteekseen.
Ministerien julkisista esiintymisistä päätellen myös
hallituksen omassa piirissä usko hallituksen onnistumiseen
tässä tavoitteessaan on hiipunut ja epäusko
tämän lupauksen toteuttamiskykyyn on kasvanut.
Näyttääkin siltä, että pääministeri
Matti Vanhanen on ainoa, joka uskoo hallituksensa kykenevän
tämän lupauksen lunastamaan, ja hänkin
taitaa uskoa siihen enempi virkansa puolesta.
Kokoomuksen eduskuntaryhmä on tehnyt eräitä budjettiin
liittyviä lakialoitteita, joilla pyritään
työllisyyttä edistämään,
työllisyyskehitystä vauhdittamaan. Täällä on
jo tänään iltapäivällä keskusteltu
esimerkiksi kotitalousvähennyksen parantamisesta, ja keskeinen
kysymys on myös tuloverotuksen taso ensi vuonna, johon
varsinaisesti palaamme, kun tiedämme, mitä hallitus
tältä osin lopullisesti on eduskunnalle esittämässä. Nyt
keskustelussa on aloitteemme, joka tähtää työnantajamaksujen
alentamiseen, yrittäjien työvoimakustannusten
alentamiseen, palkkatasoa tietystikään kuitenkaan
alentamatta. Nämä verotukseen liittyvät
ratkaisut ovat aivan oleellisia työllisyyskehityksen kannalta.
Hallitus on sekä viime vuodelle että tälle
vuodelle toteuttanut maltillista työnteon verotuksen keventämistä, joka
tasoltaan on vastannut juuri sitä, mitä kokoomus
on vaatinut. On toisin sanoen menty noin prosenttiyksikkö vuodessa
eteenpäin kautta koko tulotason. Tähän
asti toteutettu veropolitiikka ja tähän asti toteutetut
työnteon verotuksen keventämiset ovat olleet hyödyllisiä työllisyyskehityksen
kannalta. Tästä vallitsee tässä salissa
hyvin laaja yhteisymmärrys, josta eri mieltä taitavat
olla ainoastaan vasemmistoliiton edustajat ja ilmeisesti osa vihreistä.
Kysymys on siitä, mitä tehdään
tästä eteenpäin.
Parhaillaan meillä on eduskunnassa käsittelyssä hallituksen
ensi vuoden budjettiesitys, joka merkitsee työnteon verotuksen
kiristymistä. Hallitus on siis antanut eduskunnalle budjettiesityksen,
joka kiristää ansiotulojen verotusta ensi vuonna.
Erityisen selvästi verotus kiristyy yli 53-vuotiailla työntekijöillä johtuen
veroluontoisen työeläkemaksun noususta, joka liittyy
eläkeuudistukseen. Hallitus on kuitenkin todennut, että mikäli
syntyy sellainen laaja-alainen, maltillinen tulopoliittinen ratkaisu,
joka tukee hallituksen yleisiä talouspoliittisia tavoitteita,
hallitus on valmis muuttamaan eduskunnalle antamaansa budjettiesitystä siten,
että myös ensi vuonna toteutettaisiin työnteon
verotuksen kevennys. Valtiovarainministeri Kalliomäki on
luvannut tuntuvia veronkevennyksiä siitä hyvästä,
että työmarkkinoilla syntyisi riittävän
maltillinen tulopoliittinen ratkaisu. Ymmärrämme
tämän hallituksen pyrkimyksen käyttää niin
sanotusti keppiä ja porkkanaa, saattaa tulopolitiikan osapuolet järkevään
ratkaisuun.
Tänä päivänä kuitenkin
juuri nyt näyttää siltä, että tulopoliittinen
ratkaisu tavoitellussa aikataulussa voi hyvinkin jäädä syntymättä.
Noin puoli tuntia sitten Elinkeinoelämän Keskusliiton
hallitus on todennut, että ainakaan tällä hetkellä he
eivät näe edellytyksiä tulopoliittisen
ratkaisun syntymiselle, ja saattaa olla, että ajaudumme
asiassa liittokierrokselle, jolloinka ratkaisut, siis päätökset,
palkkasopimuksista eivät varmasti synny sellaisessa aikataulussa,
että palkkasopimukset ehtisivät otettavaksi huomioon
silloin, kun eduskunta viimeistään joulukuussa
päättää ensi vuoden budjetista
ja ensi vuoden veroista.
Sanoin, että ymmärrämme hallituksen
pyrkimyksen niin sanotusti keppiä ja porkkanaa käyttämällä kannustaa
työmarkkinaosapuolia järkevään
tulopoliittiseen ratkaisuun. Näinhän toimittiin
myös silloin, kun itse olimme hallituksessa mukana. Sitä emme
kokoomuksessa kuitenkaan ymmärrä emmekä hyväksy,
että hallitus toteuttaisi uhkauksensa verotuksen kiristämisestä,
mikäli työmarkkinaratkaisu keskitettynä ratkaisuna jää syntymättä.
Kun on olemassa ainakin hallituksen ja kokoomusopposition kattava
yksimielisyys siitä, että työnteon verotuksen
keventäminen on ollut myönteistä työllisyyskehityksen kannalta
ja että se jatkossakin toimii myönteisesti työllisyyden
edistämiseksi, niin miksi hallitus tässä tilanteessa
lähtisi ampumaan itseään jalkaan eli
kiristämään verotusta ja siten vaikeuttamaan
työllisyyskehitystä?
Viimeksi tänään on Kaupan Keskusliiton
johto todennut, että kaupan ensi vuoden kehitysnäkymät
ovat sellaiset, että työllisyyden edistyminen
kaupan alalla edellyttää veronkevennysten jatkamista.
Kokoomuksen lähtökohta ensi vuoden veroratkaisujen
osalta on siis se, että nyt eduskunnassa olevaa hallituksen
budjettiesitystä, joka siis merkitsee palkansaajien verotuksen kiristämistä,
tulisi eduskunnassa muuttaa siten, että ensi vuonnakin
jatketaan maltillista ansiotuloverotuksen keventämistä,
joka keventäminen myös edistää työllisyyttä.
Mielestämme hallituksen tulisi olla tähän
muutokseen valmis ja ensi vuonna toteutettavaan verokevennykseen
valmis jo eduskunnan hyväksyessä ensi vuoden budjettia
joulukuussa riippumatta siitä, onko siinä vaiheessa
tulopolitiikan pöydissä syntynyt sopimusta. Lähdemme
siitä, että tulopolitiikkaa tekevät järkevät
naiset ja miehet, ja oli ratkaisu sitten keskustasolla solmittu
tai liittotasolla solmittu, niin näissä tulopolitiikan
pöydissä osataan laskea ja ottaa huomioon myös
se veronkevennys, jonka eduskunta ensi vuodelle on päättänyt
jo ennen tulosopimusten solmimista.
Viestini hallitukselle ja viestimme hallitukselle tässä vaiheessa
on se, että hallituksen ei tule toteuttaa uhkaustaan verojen
kiristämisestä, vaikka tulopolitiikan aikataulut
pettäisivät ja vaikka maltillista tuloratkaisua
ei syntyisi kaavaillussa aikataulussa eli marraskuun loppuun mennessä.
Herra puhemies! Tässä aloitteessamme on varsinaisesti
kyse, voisi sanoa, työhön kohdistuvan verotuksen
toisesta puolesta, ei palkansaajan veroista, vaan työnantajan
palkkoihin kohdistuvista veroista, yrittäjien työvoimakustannuksista kokonaisuudessaan.
Aloitteessa esitämme, että työnantajakustannuksia
työllisyyden edistämiseksi alennettaisiin ja se
tehtäisiin siten, että tämä alennus
porrastettaisiin palkkatason mukaan ja kohdennettaisiin ennen kaikkea
matalapalkka-aloille, missä, uskomme, varsinkin palvelualalla, olevan
paljon potentiaalia uusien työpaikkojen syntymiselle, kun
kokonaiskustannukset työnantajan kannalta olisivat sellaisia,
että niille palveluille ja tavaroille, joita tuotetaan,
löytyy myös vastaavasti kysyntää.
Hallitus on ohjelmassaan sitoutunut alentamaan työnantajakustannuksia.
Ongelma onkin siinä, että hallitus on lykännyt
tämän asian toteuttamista jatkuvasti eteenpäin.
Hallituksen ohjelmassa todetaan: "Matalapalkkaiseen työhön kohdistuvaa
kysyntää pyritään lisäämään
kohdennetuin välillisten työvoimakustannusten
kevennyksin." Siellä todetaan: "Tavoitteena on, että järjestelmä voitaisiin
ottaa käyttöön vuoden 2004 aikana." Tällaista
esitystä ei kuitenkaan sisältynyt hallituksen
budjettiesitykseen tälle vuodelle. Vuoden 2003 budjettiriihessä hallitus
päinvastoin totesi että "Matalapalkka-alojen verotuesta
tehtävät päätökset
valmistellaan vuoden 2004 aikana niin, että ne voidaan
ottaa käyttöön vuoden 2005 talousarviossa",
siis siinä talousarviossa, joka tällä hetkellä on
eduskunnassa käsittelyssä. Kuitenkin tai itse
asiassa vielä tässä vaiheessa tämä oli
tavoitteena, kun hallitus maaliskuussa 2004 niin sanotun kehysriihen
yhteydessä antoi tiedotteen, jossa todettiin: "Ratkaisu
matalan tuottavuuden työn kysynnän tukemisesta valmistellaan
kevään 2004 kuluessa." Näin ei kuitenkaan
tapahtunut, ja vielä kesäkuun alussa valtiovarainministeri
Kalliomäki totesi, että asia otetaan päätettäväksi
kesän budjettiriihessä. Aikataulu muuttui kuitenkin
elokuussa, kun päätökset siirrettiin
tehtäväksi vasta tulopoliittisen ratkaisun jälkeen
vuoden 2005 alkupuolella. Eli budjettiriihessä ei tehtykään
ensi vuodelle esitystä työnantajamaksujen alentamisesta.
Budjettiriihessä hallitus päätyi
jälleen kerran lykkäämään
varsinaisten päätösten tekemistä. Nyt
on siis voimassa se hallituksen päätös,
että päätökset työnantajamaksujen
alentamisesta tehdään vuonna 2005 ja uusi järjestelmä tulisi
voimaan vuonna 2006. Toivotaan parasta.
Arvoisa herra puhemies! Tämän liian pitkäksi venyneen
puheenvuoroni lopuksi haluan kuitenkin todeta, että kun
meillä nyt on käsittelyssä useampia kokoomuksen
eduskuntaryhmän ensi vuoden budjettiin liittyviä aloitteita,
on täällä aiemmin käydyssä keskustelussa
valiteltu ja moitittu sitä, että esitämme
valtiolle menojen lisäyksiä ja veronalennusten
kautta tulojen vähennyksiä ja osoitamme tällä tavoin
vähemmän vastuullista budjettipolitiikkaa.
Haluan korostaa sitä, että useat aloitteistamme,
kuten tämä nytkin käsittelyssä oleva
työnantajamaksujen alentamista koskeva aloite, nimenomaan
tähtäävät työllisyyden
edistämiseen. Ja mikäli onnistumme edistämään
Suomessa työllisyyttä, niin jo hyvinkin pienellä työllisyyden
parantumisella on huomattava vaikutus valtiontalouteen, siis huomattava
myönteinen vaikutus valtiontalouteen. Elinkeinoelämän
Tutkimuslaitos on laskenut, että prosentin nousu työllisyysasteessa
lisää valtion välittömiä verotuloja
760 miljoonaa euroa ja vähentää sosiaalimenoja
400 miljoonaa euroa eli toista miljardia euroa yhteensä. Tämä on
sellainen asia, joka on näköjään
ylivoimaista ymmärtää vasemmistoliitolle
ja ainakin pääosalle vihreitä. Mutta
toivon, että kun näihin asioihin vielä lisää perehdytään,
niin nähdään ja ymmärretään
se, että järkevillä veroratkaisuilla voidaan
tukea talouskasvua, voidaan tukea työllisyyttä ja
siten saada aikaiseksi sellaisia lisäyksiä valtion
tuloissa ja vähennyksiä valtion lähinnä sosiaaliturvaan
liittyvissä menoissa, että kokonaisvaikutus näillä veronalennuksilla
ei ole sillä tavoin kielteinen valtiontalouden kannalta kuin
tällaisessa staattisessa ajattelussa kuvitellaan.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Yrittäjien työvoimakustannuksia on
alennettava nyt, ei joskus sitten tulevaisuudessa. Viiden vuoden
kuluttua Suomi saa huomata kehityksen junan jo menneen ohi, ellei
täällä tehdä radikaaleja päätöksiä niin
pian kuin mahdollista. Entisessä pysyttäytyminen
tai pienten askelten ottaminen ei riitä. Kehitys muualla
maailmassa etenee hurjaa vauhtia, jolloin se, joka etenee kuten
ennenkin, huomaa katsovansa ohiajavien perävaloja. Meidänkin
moottorimme on löydettävä turbovaihde
tai edes painettava kaasua. Siksi kokoomus esittääkin,
että työvoimakustannusten alentamista koskeva
laki tulisi voimaan jo vuoden 2005 alusta lukien ja kestäisi
kokeiluna vuoden 2008 loppuun asti. Nyt tarvitaan välttämättömiä toimia,
eli välittömästi, joilla lisätään
työvoiman kysyntää vähemmän
erityisosaamista edellyttävien töiden piirissä.
Kansainvälisestikin verrattuna matalasti koulutettujen
työttömyysaste on Suomessa korkea. Tänne
on syntynyt jo 1990-luvun alussa suhdanteista riippumaton pitkään
työttömänä olevien ihmisten
ryhmä. Ammattitaitoisista työntekijöistä saattaa
olla jopa pulaa, samaan aikaan kun erityisesti heikon ammattikoulutuksen
saaneita on pitkäaikaistyöttöminä.
Tämän kaltaisen rakennetyöttömyyden
vähentäminen vaatii toteutuakseen monia erilaisia
tukitoimia valtion taholta.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan yhdeksi keinoksi
yrittäjien työvoimakustannusten alentamista. Sen
lisäksi tarvitaan muitakin tukitoimia matalapalkka-alojen
työpaikkojen lisäämiseksi. Näitä tukitoimia
olisivat ostovoiman lisääminen kaikkien palkkaluokkien
tuloveroa keventämällä ja palvelualojen
alv:n pienentäminen. Vain kaikkia keinoja samanaikaisesti
käyttämällä on edes pieni mahdollisuus
luoda uusia työpaikkoja matalan tuottavuuden aloille.
Keskustellessaan matalan tuottavuuden työpaikkojen
lisäyksestä hallitus ei itsekään
tiedä, minne nuo työpaikat muodostuisivat. Tätä taustaa
vasten on ymmärrettävää, joskaan
ei hyväksyttävää, että hallitus
on joutunut tietynlaiseen neuvottomuuden tilaan työllisyystavoitteen
karatessa sen käsistä. Vaihtoehtona matalan tuottavuuden
työlle on usein matalan tuottavuuden pienyrittäjyys.
Tätä kehityssuuntaa ei voi pitää hyväksyttävänä,
vaan työmarkkinoiden jäykkyyksiä tulee
purkaa siten, että ihmiset voivat luontevasti tehdä myös
matalan tuottavuuden työtä työsuhdeturvan
piirissä.
Jos hallituksella on aito pyrkimys matalan tuottavuuden alueella
työllisyyden kasvattamiseen, on työpaikkoja luontevaa
ja järkevää synnyttää yksityiselle
kotimaiselle palvelusektorille. Keinoja ovat sekä työn
kysynnän että sen tarjonnan edistäminen.
Työn kysyntä kasvaa, kun verotusta alennetaan
myös ylemmissä tuloluokissa ja työtilaisuuksien
tarjoaminen tehdään hallinnollisesti helpoksi
ja joustavaksi. Ihmisten halukkuus puolestaan tehdä matalan
tuottavuuden työtä kasvaa, kun työstä saatavaa
nettotuloa kasvatetaan erilaisin vero- ja tukiratkaisuin, kuten
työnantajamaksuja alentamalla. Hallituksen on myös
laskettava reilusti palvelualojen arvonlisäveroa, jotta
palvelujen hinnoittelu saadaan tasolle, jolla ihmisillä on
aidosti mahdollisuus käyttää niitä.
Tänään on puhuttu paljon kotitalousvähennyksestä.
Palvelujen aito käyttömahdollisuus realisoituu
ja luo kysyntää yksityiselle palvelusektorille,
jos kotitalousvähennystä laajennetaan. Yrittäjien
työvoimakustannusten alentaminen toimisi tässäkin
niin kuntalaisten kuin pienyrittäjien etujen mukaisesti.
Sillä olisi sekä työllistävä vaikutus
että kuntien taloutta tasaava vaikutus.
Sen paremmin vientiteollisuus kuin julkinen sektorikaan eivät
tarvitse lisää matalan osaamistason työntekijöitä.
Bulkkituotteita tekemällä me emme pärjää.
Työntekijöiden lisäyksen tuleekin muodostua
yksityisellä kotimaisella palvelusektorilla. Yksi tämän
yksityisen palvelusektorin tuottamien palvelujen käyttäjistä olisivat
luontevasti kunnat. Ilman hallituksen säästölakia
kunnilla olisi ensi vuonna 420 miljoonaa euroa käytettävissä palveluiden
järjestämiseen. Nyt hallituksen pakkolaina kunnilta
maksetaan käytännössä vasta
vuonna 2008. Voi vain kysyä, kuinka paljon peruspalveluja
jää hoitamatta, kun hallitus ei hoida velvoitettaan
maksaa kunnilta lainaamaansa rahaa pikaisesti takaisin.
Hallitukselta on hyvin ovela veto leikata kuntalaisille kuuluvia
palveluita ikään kuin mutkan kautta. Kieltäytyessään
maksamasta kunnille oikeudenmukaisesti kuuluvia korvauksia se tehokkaasti
estää kuntien hyvinvointipalvelujen ylläpitoa
ja kehittämistä. Ensin siis leikataan kunnilta,
jotka joutuvat tämän seurauksena leikkaamaan kuntalaisilta.
Eivät kuntalaiset tyhmiä ole. Kyllä he
tämän ennen pitkää huomaavat.
Se ei kuitenkaan hallituspuolueita enää hetkauta,
ovathan vaalit silloin jo ohi.
Arvoisa puhemies! Yrittäjien työvoimakustannusten
alentaminen on yksi niistä välttämättömistä toimenpiteistä,
jotka on toteutettava, jotta Suomi pysyy kansainvälisellä moottoritiellä edes muiden
vauhdissa mukana.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomi on onnistunut matalan osaamisen työvoiman
työllistämisessä varsin huonosti noin
EU-mittakaavassa. Suomessa työhön kohdistuva kokonaisverotus — siis
valtion tulovero, kunnallisvero, työnantajien ja -tekijöiden
sotu- ja eläkemaksut sekä alv — on varsin
vähän progressiivista, mikä tarkoittaa,
että myös matalapalkkaista työtä verotetaan
varsin ankarasti. Suomessa on perinteisesti tehty suurituloisia
suhteessa suosivia veroratkaisuja ja pienituloisia suosivia palkkaratkaisuja,
kun työllisyyden nimissä olisi ehkä kannattanut
tehdä toisin päin. Näin matalan osaamisen
työvoimaa hinnoiteltiin ja on hinnoiteltu ulos työmarkkinoilta.
Tämän korjaamiseksi tarvitaan lisää töitä,
jotka soveltuvat myös vähemmän osaavalle
työvoimalle. Toki samaan aikaan on arvokasta tarjota koulutusmahdollisuuksia niille,
jotka haluavat omaa osaamistasoaan kohottaa. Joka tapauksessa näitä työpaikkoja
voidaan synnyttää jonkin verran julkiselle sektorille,
mutta tärkeintä on alentaa tällaisen
työn hintaa työnantajien sekä kuluttajien
silmissä.
Minä en kuitenkaan hyväksy sitä,
että työllisyyden nimissä pienipalkkaisten
ihmisten olisi köyhdyttävä. Jos haluamme,
että matalan tuottavuuden työn on tultava halvemmaksi
ilman, että sen tekijät köyhtyvät,
tuohon työhön kohdistuvaa kaikkinaista verotusta
on vähennettävä tai työtä on
verovaroin jotenkin muuten subventoitava. Kotitalousvähennys
on yksi esimerkki tällaisesta tuesta, ja se on myös
lisännyt työpaikkoja.
Keinoja matalan tuottavuuden työn tukemiseksi on siis
monia: Voidaan pienentää pienipalkkaisten verotusta,
ja jos alentunut verotus otetaan huomioon palkkaratkaisuissa, se
lisää työllisyyttä. Voidaan
alentaa pienipalkkaisen työn työnantajamaksuja.
Voidaan alentaa valikoiden arvonlisäveroa palveluammateissa.
Mutta ehkä yksinkertaisinta on tehdä työnantajamaksuista
progressiivisia, kuten kokoomus lakialoitteessaan esittää.
Tällöin työnantajamaksut ovat tietty
prosenttiosuus palkoista siltä osin kuin kuukausipalkka
ylittää vaikkapa sen 300 euroa. Ongelma kuitenkin
näissä toimissa, joita siellä kokoomuksen
aloitteessa on, on se, että tällaiset toimet maksavat
aluksi melko paljon ja alkavat maksaa itseään
parantuneena työllisyytenä vasta sopeutumiskauden
jälkeen, joten lyhyellä aikavälillä ne
ovat tuiki tarpeellisten menojen, kuten sosiaali- ja terveysmenojen,
suhteen hankalia. Tilanteen voisi kuitenkin mahdollistaa tekemällä pitkän
aikavälin ohjelman, jossa alennuksia lisätään
asteittain ja aikataulu on kaikkien tiedossa etukäteen.
Tässä mielessä toivottavasti hallituksen
piirissä tällaista valmistellaan. Ilman asiantuntevaa
virkamiesvalmistelua ehkä tällaista ohjelmaa on
hyvin hankala tehdä. Ehkä sellainen on muutenkin
reilumpaa tehdä laajemmalla porukalla kuin vain esimerkiksi
yhden eduskuntaryhmän piirissä.
Lisäksi haluan muistuttaa, että yksi reilu
ja solidaarinen tapa tukea työtä olisi toteuttaa
vihreiden esittämä perustulo. Samalla kun parannettaisiin
työllisyyttä, tilkittäisiin myös
sosiaaliturvajärjestelmämme aukkoja.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tulin varmuuden vuoksi puhujakorokkeelle. Yritän
kyllä käyttää varsin lyhyen
puheenvuoron, mutta se voi mennä yli 2 minuutin. Mielestäni
tämä kokoomuksen lakialoite on erittäin
hyvä, ja olin toivonut, että tästä syntyisi
debatti. Valitettavasti meitä salissa olevia ei ole tällä hetkellä kuin
neljä, eli minkäänlaista debattia ei
taida syntyä.
Tämä lakialoite on siinä mielessä hyvä,
että se toisi tuntuvaa helpotusta työnantajan
palkkakustannuksiin. Me puhumme paljon yrittäjyyden edistämisestä ja
me teemme erilaisia esityksiä, ja hallituskin on tuonut
joitakin parannuksia yrittäjän elämään,
mutta ne parannukset ovat kyllä aika vaatimattomia.
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että hallituspuolueiden
edustajat ovat lehtikirjoituksissaan ja puheissaan maakunnissa maininneet
hyvinä esityksinä muun muassa arvonlisäveron
alarajan nostamisen 20 000:sta 22 500:aan, johon saakka
saadaan vielä helpotusta arvonlisäveroon. Laskin,
kuinka paljon tuo merkitsee keskimäärin yrittäjää kohti,
ja se on 5 euroa kuukaudessa helpotusta yrittäjälle.
No, jos joku luulee, että 5 eurolla kuukaudessa parannetaan
työllisyyttä, kannattaa kyllä silloin
lopettaa keskustelut yrittäjyyden edistämisestä.
Jotta yrittäjyyttä voitaisiin edistää ja
samanaikaisesti työllistämiskynnystä alentaa,
pitää olla kyllä tuntuva alennus. Siinä ei
auta 5 euroa eikä 10 euroa eikä 15 euroa.
Tässä lakialoitteessa alennus olisi suurimmillaan
135 euroa kuukaudessa, ja sellainen helpotus palkkakustannuksiin
merkitsisi kyllä sitä, että moni yrittäjä lisäisi
työvoimaa ja tällä olisi työllisyyttä edistävä vaikutus.
Paljonko se maksaa, on heti ensimmäinen kysymys, mikä esitetään,
ja jos nämä laskelmat pitävät
paikkansa, 450 miljoonaa euroa vuositasolla on loppujen lopuksi aika
pieni summa verrattuna siihen, mitä esimerkiksi tuloveronalennus
1 prosenttiyksiköllä merkitsee; se on noin 600
miljoonaa euroa. Pitäisi käydä debattia
ja keskustella siitä, kummalla on suurempi vaikutus työllisyyteen.
Minulla on se vakaa käsitys, että tällä olisi suurempi
merkitys, ja kun kerran hallituksen päätehtävä on
työllisyyden edistäminen, toivon, että eduskunta
ottaisi askeleen tähän suuntaan. Tiedän,
ettei tätä lakialoitetta tulla hyväksymään.
Se merkitään tiedoksi, mutta ajatus on oikea työllisyyttä ajatellen.
Keskustelu päättyy.