11) Laki lapsilisälain 21 §:n muuttamisesta
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Varsin irvokasta on se, että salissa
ei ole yhtään keskustapuolueen edustajaa tänä iltana. Salissa
ei tietenkään ole myöskään
ministeri Karpelaa, joka erityisesti viime kaudella tällä asialla ilkamoitsi,
elämöitsi. Eli kyse on lapsilisien sitomisesta
indeksiin.
On jotenkin irvokasta, että viime perjantaina pääministeri
Vanhasen johdolla Säätytalolla pidettiin seminaari
väestöpolitiikasta. Kannetaan huolta Suomen tulevaisuudesta
ja kuitenkin nostetaan täysin kädet pystyyn ja
ollaan sitä mieltä, että asia hoidetaan
jatkossa maahanmuuttajien avulla.
Vuonna 2010 on jo 1,4 miljoonaa suomalaista eläkkeellä.
Katsotaan, että vuonna 2010, eli samana vuonna, EU-maista
Suomessa ensimmäisenä eläkeläisten
osuus on puolet äänestysikäisistä.
Kuka maksaa näiden ihmisten eläkkeet? Nykyisen
hallituksemme linjan mukaisesti ilmeisesti maahanmuuttajat, mutta
ilman voimakkaita veropoliittisia ratkaisuja sekään
ei tule toimimaan. Tänne ilmastoon, jonka nyt katsomalla ulos
näemme — vettä sataa, kohta on pakkanen — ei
niin vaan tällaisella verotuksella myöskään riittävästi
saada niitä koulutettuja maahanmuuttajia houkuteltua.
Nostammeko siis kädet pystyyn, vai lähdemmekö tekemään
jotain sille asialle, että suomalaiset lisääntyisivät
luonnonmenetelmällä? Jos lapsiperheitten asema
olisi niin hyvä, että sille ei tarvitsisi tehdä mitään,
meillä perheet tekisivät monta lasta, eivät
valittaisi sen perään, kuka hoitaa lapset illalla,
eivät eroaisi, hymyilisivät tuolla iltaisin, käyttäisivät
kulttuuripalveluita eivätkä lainkaan valittaisi
rahojensa perään. Suomessa olisi varmasti nykyisen
1,8 lapsen sijaan 3 lasta per perhe. Mutta näinhän
ei ole, eli kyse on puhtaasti perheitten taloudellisesta ahdingosta. Kyse
on myös siitä, kuka maksaa tulevaisuudessa eläkkeet.
Veronmaksajien Jaana Kurjenoja on vuosi sitten ilmestyneessä tutkimuksessaan
osoittanut, että Suomen perhetukien reaalinen arvo on vuodesta
94 pienentynyt kaikissa tuloluokissa. Lapsilisien alikehittyneisyydestä johtuen
suomalaisten lapsiperheitten ostovoima ei ole kasvanut lainkaan
muiden tulonsaajien tahtiin. EU-maista olemme häntäpäässä perheitten
tukemisessa.
Hallitus korjasi tätä asiaa vuonna 2004 antamalla
ensimmäiselle lapselle lisää 10 euroa
kuukaudessa. Ajatushan on todella kaunis, mutta realismi ei tue
tällaista lapsilisävaihtoehtoa. Kulut eivät
nimittäin vähene toisella, kolmannella, neljännellä,
viidennellä lapsella eivätkä kahdeksannella
eivätkä millään muulla; ne kulut
jokaista lasta kohti ovat aivan yhtä suuret. Jopa siinä määrin
kasvavat, että kun perhekoko on esimerkiksi kaksi aikuista
ja neljä lasta, niin ihminen joutuu tienaamaan huomattavasti
enemmän kuin kahden aikuisen ja kahden lapsen perhe kyetäkseen
tarjoamaan likikään samaa elintasoa kuin tämä pienempi
perhe. Tämä johtuu progressiivisesta verotuksesta,
joka puree asunnon koossa, autonhankinnassa, kautta linjan jokaisessa
kengänostossa.
Raainta nykyinen lapsilisäpolitiikka, joka suosii ensimmäisiä lapsia,
on juuri monilapsisissa perheissä. Kuitenkin väestöpoliittisista
syistä tarvitsisimme yhä enemmän niitä perheitä,
jotka synnyttävät enemmän kuin kolme
lasta. Ikävältä asia näyttää,
varsinkin kun alamme tarkastella esimerkiksi aborttikäyttäytymistä.
Toinen ikävä asia on, että nelilapsiset
perheet ovat toimeentulotukijonoissa ylikorostetusti. Jos perheitten
tuki olisi sillä tasolla, kuin millä sen kuuluu
olla, näin ei olisi, vaan silloin jokainen lapsi olisi
tervetullut eivätkä monilapsiset perheet olisi
toimeentulotukijonoissa.
Vähintä, mitä me tässä tilanteessa
voimme tehdä, on, että sidomme lapsilisät
indeksiin. Tällä takaamme sen, että jatkossa
lapsilisien ostovoima ei enää laske. Voimme tietenkin
tyytyä nykysuuntaukseen, ihmetellä, kun kukaan
ei enää halua tehdä lapsia, ja ihmetellä tuota
pikaa, kuka minunkin eläkkeeni maksaa, kuka teidän eläkkeenne
maksaa. Siitä on kyse! Niitä maahanmuuttajia ei
tule, jotka ne tulisivat maksamaan.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsitteillä olevassa
lakialoitteessa esitetään, että lapsilisät
sidottaisiin indeksiin. Asia on hyvin hyvin tärkeä.
Tälle asialle oli yksimielinen kannatus viime eduskunnassa.
Me kävimme kahteen kertaan viime kaudella laajan keskustelun
lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Ensin meillä oli lasten
ja nuorten hyvinvointia koskeva selonteko, ja sen jälkeen
vielä oli välikysymys lasten ja nuorten ja perheiden
hyvinvoinnista. Tämän laajan ja ansiokkaan selonteon
pohjalta sosiaali- ja terveysvaliokunta päätyi
esittämään muutamaa pontta. Toinen ponsi
oli se, että lapsilisät tulisi sitoa indeksiin.
Ymmärrettävää oli, että ei
aivan heti tämä asia toteutunut, mutta hienoinen
pettymys oli, että tätä tavoitetta ei
kirjattu edes minkäänlaiseksi tavoitteeksi, ei
edellisen pääministerin, Jäätteenmäen,
eikä nykyisen pääministerin, Vanhasen,
hallitusohjelmaan.
Tuossa lasten ja nuorten hyvinvointia koskevassa selonteossa
sosiaali- ja terveysvaliokunta, jonka jäsenenä silloin
olin, määritteli lapsiperheiden tulonsiirtojen
kehittämisen painopisteeksi niiden ostovoiman turvaamisen,
eli varsin maltillisen tavoitteen. Ei puhuttu suurista korotuksista,
vaan siitä, että näiden tulonsiirtojen
ostovoima turvattaisiin. Valiokunta edellytti, että tämän tavoitteen
mukaisesti lapsilisät sidottaisiin indeksiin.
Olen erityisen hämmästynyt siitä,
että tämä hallitusohjelmasta jäi
pois, koska nykyiset ministerit Hyssälä ja Karpela,
olivat etunenässä täällä tätä tavoitetta
vaatimassa ja olivat tästä välikysymyksen
tekemässä ja käyttivät salissa
puheenvuoroja, joissa todettiin, että kokoomus ja sosiaalidemokraatit
tekevät tahallaan lapsiperheitä vaurioittavaa
politiikkaa. Olin hyvin pahoillani noista puheenvuoroista, mutta
olisi luullut, että niin kovienkin vaateiden jälkeen,
edes tavoitteeksi tämä asia olisi hallitusohjelmaan
kirjattu. Mutta näin ei tehty, siksi tämä lakialoite.
Haluamme tällä muistuttaa siitä tavoitteesta, joka
pitkien pohdintojen ja laajojen selontekojen jälkeen yksimielisesti
nostettiin esille. Toivomme todella kokoomuksen eduskuntaryhmässä, kun
ensi vuoden talousarviota käsitellään,
että tämä asia voitaisiin yksimielisesti
viedä eteenpäin. Lapsilisien sitominen indeksiin
on hyvin perusteltua. Lapsilisillä tasataan lapsiperheiden suurempia
kuluja verrattuna lapsettomiin perheisiin. Lapsilisiä ei
kuitenkaan ole sidottu indeksiin, toisin kuin merkittävä osa
muita sosiaalietuuksia. Tämän vuoksi niiden reaaliarvo
laskee, aivan kuten täällä jo ed. Hemming
totesi, eli reaaliarvo laskee koko ajan ja se on laskenut. Jotta nämä lapsilisät
todella korvaisivat perheille lapsista aiheutuvia kustannuksia,
pitäisi ostovoiman turvaamiseksi lapsilisien taso sitoa
elinkustannusindeksiin.
Edellisellä hallituskaudella toteutettu palkansaajien
tuloverotuksen keventäminen ja talouden kehitystä seurannut
korkotason lasku ovat kyllä tuoneet helpotusta erityisesti
asuntovelkaisten lapsiperheiden arkeen. Toisaalta kohonneet vuokrakustannukset
sekä erityisesti kasvukeskuksissa tapahtunut asuntojen
hintojen nousu ovat samanaikaisesti lisänneet lapsiperheiden asumiskustannuksia.
Kuten täällä on todettu, useiden
tutkimusten mukaan lapsiperheiden toimeentulon kehitys on jäänyt
jälkeen muun väestön toimeentulon kehityksestä.
Monien selvitysten mukaan lapsiperheiden köyhyysongelmat
ovat lisääntyneet. Huoli monilapsisista perheistä on
erityisesti lisääntynyt sen jälkeen,
kun hallitus teki päätöksensä korottaa
vain ensimmäisen lapsen lapsilisää. Yhtä lailla
huoli on yhden huoltajan perheistä, jotka ovat taloudellisesti
hyvin heikossa asemassa. Näihin seikkoihin viitaten pidän
hyvin perusteltuna, että tosiaankin lapsilisät
sidottaisiin indeksiin ja turvattaisiin se, että niiden
reaalitaso ei jää jälkeen vuosi vuodelta,
niin kuin nyt on tapahtunut. Todellakin toivon, että erityisesti
ministerit Karpela ja Hyssälä olisivat täällä salissa
tästä nyt keskustelemassa. Nyt on lupausten lunastamisen aika.
Suomalaiset lapsiperheet odottavat.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä ed. Sarkomaan hyvästä puheenvuorosta
on kiva jatkaa. Myös minä lähestyn tätä lapsilisäasiaa
nimenomaan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta,
en niinkään väestöpolitiikan
näkökulmasta niin kuin ed. Hemming.
En usko, että ihmiset hankkivat lapsia etuuksista,
kuten lapsilisistä, johtuen. Sen sijaan on erittäin
reilua tasata eri elämänvaiheitten välisiä tuloeroja
tällaisilla siirroilla, kuten lapsilisät, koska
tunnetusti siinä vaiheessa, kun on lapsia kotona, menotkin
on kovat. Toisaalta siihen samaan elämänvaiheeseen
liittyy myös yleensä sekä opinto- että asuntolainojen
lyhennykset, jotka vaikeuttavat taloudellista tilannetta, vaikka
tulot olisivatkin kohtuullisia.
Vihreät ovat omassa vaihtoehtobudjetissaan esittäneet,
mitä me olisimme nyt halukkaita tällä kertaa
erityisesti priorisoimaan lapsilisien osalta. Toisin kuin kokoomuksella
meillä tosiaan on tällainen tasapainotettu vaihtoehtobudjetti,
jossa kerrotaan myös menojen lisäksi tulot eli
se, mistä rahat otetaan. Joka tapauksessa tässä meidän vaihtoehtoesityksessämme
esitetään, että lapsilisän korotukset
kohdistettaisiin uudelleen siten, että kaikille alle kouluikäisille
lapsille maksetaan lapsilisän korotuksena 12 euroa kalenterikuukaudessa
jo ensi vuodesta alkaen.
Kymmenen viime vuoden aikana lapsiperheet ovat köyhtyneet
suhteessa muuhun väestöön. Erityisesti
näin on tapahtunut monilapsisille perheille, kuten täällä myös
aikaisemmissa puheenvuoroissa on esiin nostettu. Kuitenkin hallitus suuntasi
viime vuonna lapsilisän korotuksen koskemaan vain perheen
ensimmäistä lasta. Lapsilisän korotuksen
suuntaaminen suhteellisesti suuremmalta osalta yksilapsisille perheille
ei ole mielestäni sosiaalisesti oikeudenmukaista. Olen hieman
yllättynyt, kun vertaan keskustalaisten aikaisempia puheita,
että juuri keskusta on ollut halukas suosimaan tällaista
yhden lapsen perhemallia. (Ed. Seppo Lahtela: Tuskin pitää paikkaansa!)
Hallituksen esityksen myötä tulee kaikkien muiden
paitsi yksilapsisten perheiden lapsilisien reaaliarvo tällä vaalikaudella
laskemaan. Tämä ainoalle keskustalaiselle, joka
paikalla on, ed. Seppo Lahtelalle, tiedoksi, jos ette usko.
Tutkimusten mukaan lapsiperheiden köyhyysriski on suurin
niissä perheissä, joissa lapset ovat pieniä,
ja yksinhuoltajaperheissä. Vaikka kaikkien lapsiperheiden
toimeentulo on heikentynyt, ovat juuri yksinhuoltajat usein taloudellisesti hankalimmassa
asemassa, koska siinä on taustalla myös muita
huonompi työllisyys. Tässä on kyse aika
mittavasta ihmisjoukosta, sillä yksinhuoltajaperheissä elää 16
prosenttia lapsista.
Arvoisa puhemies! Köyhyysrajalla elävillä perheillä ei
ole aikaa odottaa indeksikorotuksia pidempään.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun nyt tärkeästä asiasta
on kysymys, arvelen, että tässä tarvitaan
kyllä allekirjoittaneenkin näkemystä tähän
aiheeseen. (Ed. Pulliainen: Sitä on odotettu!) — Ymmärrän,
että ed. Pulliainen kantaa omalla laillani huolta siitä,
mitä Lahtela niin sanotusti vanhana miehenä, niin
kuin on ed. Pulliainenkin minun mielestäni olemassa, tietää tästä asiasta,
taikka miten tämän aistii ja tuntee. — Katson,
että kuitenkin kyse on kansallisvarallisuudesta, koska
lasten ja nuorten hyvinvointi ja tulevaisuus on tämän
yhteiskunnan vahvistamista eteenpäin.
Se, mitä pidän valitettavana piirteenä tässä asiassa,
on, että jotenkin tämän aloitteen perusteluissa
todetaan, että kokoomus tästä yksin kantaa
huolta ja tätä murehtii. Ed. Meriläinen äsken kantoi
puheenvuorossaan huolta, miten keskustaedustaja Lahtela tämän
asian näkee ja tuntee. Kun tässä nyt
hallituksen ja opposition puolivälistä suurin
piirtein tätä asiaa tarkastelen, niin kyllä minun
mielipiteeni on sellainen, ettei tämä yksin ole
kokoomuksen asia, vaan muistan takavuosilta, että erityisesti
keskustan eduskuntaryhmä kantoi tästä huolta
ja vastuuta. (Ed. Perho: Entä nyt?) Ja nyt katsottuna täytyy
sanoa, että ainakin salissa olevat keskustan eduskuntaryhmän jäsenet
kantavat kovasti tästä huolta ja vastuuta. (Naurua)
Kaikki, keitä salissa on läsnä, kantavat huolta
ja vastuuta tästä asiasta.
Näin katsottuna tiedän erinomaisen hyvin,
että kukaan ei hanki perheeseen lapsia sillä perusteella,
oliko lapsilisä vähän suurempi vaiko
pienempi; kukaan ei hanki ensimmäistä eikä toista
lasta, ei hankkiudu ensimmäisen eikä toisen lapsen vanhemmiksi,
sillä perusteella, oliko se ensimmäisen lapsen
lapsilisän suuruus suurempi vaiko pienempi kuin sen seuraavan
jne. Mutta kyllä epäilen tätä hallituksen
linjaa siinä, että tämä tarkistus,
mikä tapahtui, kohdistuu vaan ensimmäiselle lapselle.
Tässä on, niin kuin aikaisemmassa puheenvuorossanikin
joskus olen todennut, vähän tämmöistä Kiina-mallista
ilmiötä, jolloin lähdetään
siitä liikkeelle, että vain se ensimmäinen
lapsi olisi ikään kuin arvokkaampi kuin ne seuraavat
jne., mitä se suinkaan tietysti ei ole eikä tarkoita.
Mitä tulee tähän lapsilisien indeksitarkistukseen,
niin kyllä tämä aloite on aivan erinomainen olemassa.
Olisin tietysti toivonut, että jo silloin, kun ed. Perho
oli ministerinä, tämä asia olisi hoidettu
kuntoon ja tähän tullut oikea linja. Ei tämä nykyinenkään
hallitus siitä linjasta olisi pystynyt lipeämään
eikä joustamaan pois, mutta nyt jatketaan vaan tällä vanhalla
tutulla linjalla, missä perusteet ovat tuolta 90-luvun
alun tasolta olemassa, silloin kun Suomi todellisessa suossa ja
lamassa oli olemassa. Näin katsottuna toivon, että joskus
syntyy sellainen yhteiskunnallinen paine, missä tämä asia
tulee järjestykseen. Sillä paineella tarkoitan
sitä, että nämä kaksi vahvaa
sektoria, lapsilisät ja sitten eläkeläisten
loppupään kohtelu, pitää saada
parempaan hoitoon kuin ne tällä kertaa ovat olemassa.
Siihen tällä yhteiskunnalla on varmasti varaa
olemassa, jos vain tahtoa löytyy, mutta näyttää siltä,
että tahtoa ei aina tunnu olevan, ei ole eikä synny.
Tähän samaan aiheeseen, jos herra puhemies sallii,
katsoen tätä maailmaa vähän
kauemmas Suomessa tulevaisuudessa tulee syntymään
kuitenkin pula työvoimasta ja pula tulevaisuuden kansalaisista,
sellaisista, mitkä ovat käsistänsä taitavia,
pystyvät tätä maata eteenpäin
viemään. Niitä ei vaan muuten tule eikä synny,
ellei niitä nuoresta kasva ja kasvateta, ja sen yksi pieni porkkana,
yksi mielialaporkkana, on se, miten se lapsilisä syntyy
ja tulee.
Tietenkin seuraavassa vaiheessa tätä asiaa pohditaan
ja katsotaan, onko kaikissa perheissä tämä lapsilisä tarpeellinen.
Ed. Hemming aikaisemmin jossain puheenvuorossaan totesi, että kaikki
on tarpeellista, mutta jos tätä maailmaa nyt katsotaan,
niin se on aivan yhtä tärkeä sille köyhälle — niin
kuin ed. Meriläinen totesi, että yksinhuoltajaperheelle — aivan
yhtä välttämätön, kuin
myöskin sille niin sanotusti hyvinvoivalle perheelle, millä ei
oikeastaan rahanpuute ole ongelma, vaan kaikki muut asiat ovat suurempia
ongelmia. Olen vahvasti kyllä sitä mieltä,
että ei löydy yhteiskunnasta semmoista instanssia,
mikä voisi vetää rajan sen köyhän
ja rikkaan perheen välille. Kaikissa lapset ovat yhtä toivottuja,
yhtä tärkeitä ja yhtä merkittäviä Suomen
tulevaisuuden kansalaisia. Näin ollen katson, että tämä kuuluu
kaikille, niin kuin se nykyisellään kuuluukin.
Mutta tästä aloitteesta voisi todeta, että erittäin
hyvä ja erinomainen. Herra puhemies! Valitettavana pidän,
että oikeastaan, kun tätä keskustelua
on kuunnellut ja seurannut, niin aloitteen tekijät, allekirjoittaneet
kokoomuksen eduskuntaryhmän jäsenet, eivät
oikein ole tähän asiaan uskoneet, koska eivät
laajoin joukoin ole sitä täällä salissa
puolustamassakaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela on äärimmäisen
oikeassa siinä, että vaimoa ei oteta bisnesmielessä eikä lapsia
tehdä bisnesmielessä. Se on harvinaisen selvä asia.
Nyt tämä lakialoite, siis lapsilisien sitominen
indeksiin, on ikään kuin osa kansallisen kokoomuksen
tämänkertaista budjettipakettia, elikkä siitä on
tullut osa kokoomuksen politiikkaa, näin minä ymmärrän.
Ymmärrän kuitenkin myöskin niin, että edellinen
eduskunta oli sitä mieltä, että näin
juuri pitäisi menetellä, ja se eduskunta oli siinä kannanotossaan
täysin yksimielinen. No hyvä, että kansallinen
kokoomus nyt ainakin on pysynyt siinä kannassa, vaikka kansanedustajat
ovat osittain vaihtuneet.
Arvoisa puhemies! Olisin vain kiinnittänyt huomiota
tässä yhteydessä siihen, että minä vieläkin
toivon, että kokoomuksen eduskuntaryhmä tekisi
uuden linjaratkaisun käytännön politiikassa
ja todella sen vaihtoehtobudjetin julkaisisi, nimittäin
seuraavasta erityisestä syystä: Kun olen kuunnellut
näitä puheenvuoroja, kahta peräkkäistä puheenvuoroa,
niin ensiksi ed. Sarkomaa kehotti hallitusta tulemaan kokoomuksen
tielle ja linjalle ja siis osoitti puheellaan, että hallitus
on muulla linjalla kuin kokoomuksen tiellä. Sitten ed.
Hemming meni tuonne puhujakorokkeelle ja railakkaaseen tapaansa
ilmoitti, että kaikki se, mitä hallitus perusjuuriaan
myöten tekee, se meille käy. Tämä on
tarkka siteeraus: "Tämä käy." Näin
hän sanoi. Ei tästä saa enää kukaan mitään
selvää.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Oli erittäin lohdullista ja mukavaa
kuulla ed. Seppo Lahtelan mielipide ainoana hallituspuolueen salissa
istuvana edustajana, että juuri lapset ja vanhukset ovat
se henkilöryhmä, joitten puolta hänenkin
mielestään pitää pitää.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Taidan
olla kohtuullisen vihreä näissä asioissa,
eri tavalla vihreä kuin ed. Pulliainen ainoana vihreänä salissa.
Kun täällä aloitteessa kuitenkin kerrotaan,
että eduskunta on 4. lokakuuta 2002, lähes päivälleen
kaksi vuotta sitten, käsitellessään täällä salissa
selontekoa lasten ja nuorten hyvinvoinnista hyväksynyt
yksimielisesti ponnen — näitä ponsia
käsittääkseni on sinä päivänä täällä salissa
ollut kaksi, siis hyväksyttyä pontta — lieneekö ollut,
että tuon aikainen pääministeri on ollut
sen verran voimakas henkilö, että hän
on saanut tyrehdytettyä nämä viisaat
ajatukset kaikilta niiltäkin edustajilta, jotka ovat tuon
ponnen hyväksyneet täällä salissa,
vai mistä lienee kysymys, kun nykyinen hallitus ei tätä sangen
merkittävää ja jo kertaalleen täällä kaksi
vuotta sitten pontena hyväksyttyä asiaa ole ottanut
opikseen ja laittanut tuonne hallitusohjelmaan.
Keskustelu päättyy.