Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hoidon ja hoivan tarve on samanlainen vuodenajasta
riippumatta. Joulunpyhinä ihmisten huoli läheisistään
nousee pintaan. Ihmisiä huolestuttavat pitkät
hoitojonot. 9 200 ihmistä on odottanut hoitoonpääsyä yli
puoli vuotta. Monet miettivät, saako läheinen
riittävän hoidon ja hoivan. Tämä aiheuttaa
ihmisissä turvattomuutta.
Arvoisa ministeri, kysynkin syitä siihen, miksi hoitopalvelut
eivät vastaa tarvetta.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! On ihan totta, että meillä eivät
ihan niin sujuvasti ole viime aikoina nämä hoitojonot
lyhentyneet kuin siinä alkuvaiheessa, kun laki hoidon saatavuudesta
tehtiin. Siihen on kyllä hyvin moniakin eri syitä.
Lääkäripula on yksi asia. Kaiken kaikkiaan
hoitojonot esimerkiksi leikkauspuolella on kyllä saatu
vähenemään verrattuna siihen tilanteeseen,
mikä meillä 2005 oli, kun tämä laki
tuli voimaan. Kyllä siinä vielä paljon
tehtävää on. Mutta kyllä Suomessa voi
kuitenkin luottavaisin mielin olla sen suhteen, että hoitoa
kyllä saa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin ministeriltä vielä kysynyt,
mihin toimiin hallitus ryhtyy, jotta lääkäripulaa
saataisiin helpotettua.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Lääkäripula
on eri alueilla hyvin erilainen. Meillä on kyllä tiedossa,
mitkä ongelmat ovat esimerkiksi siinä, miksi terveyskeskuksissa
meillä ei ole kaikkialla riittävästi lääkäreitä.
Tähän terveyskeskusten lääkäripulaan
meillä on tarkoitus ... Juuri nyt meillä on käynnistymässä tällainen
perusterveydenhuollon kehittämishanke, ja siinä yhteydessä me
haluamme nostaa nimenomaan terveyskeskusta vetovoimaisena työpaikkana.
Kansallisessa kehittämishankkeessa, jonka valtioneuvosto
tulee tammikuussa hyväksymään, me myöskin
tähän asiaan paneudumme.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On totta, niin kuin ministeri sanoi, että leikkausjonoja
on lyhennetty. Jos kuitenkin haluaa katsoa, mikä on tällä hetkellä suurin
ongelma, se on se, että potilaat ovat siirtyneet odottamaan
poliklinikka-aikaa. Poliklinikoille esimerkiksi yleiskirurgian,
neurologian poliklinikoille odottamisaika saattaa olla yli puoli
vuotta, eli odotetaankin yleensä sinne erikoissairaanhoitoon
pääsyä. Tämä on kyllä tämän
niin kutsutun hoitotakuulainsäädännön
heikkous. Kysyn ministeriltä:
Onko ministeriössä valmiuksia puuttua tähän asiaan?
Tiedämme, että se jäi silloin keskeneräiseksi,
kun itse lakia valmisteltiin.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kuten ed. Tiusanen totesi, niin näin
juuri on. Onko meillä mahdollisuuksia puuttua tähän;
Terveydenhuollon oikeusturvakeskus tekee lääninhallitusten
kanssa hyvää yhteistyötä siinä,
että mikäli hoitoonpääsyssä on ongelmia,
niin sitä myös seurataan, arvioidaan. Sitähän
on pohdittu myöskin, pitäisikö sitä jotenkin
sanktioida. Tällä hetkellä meillä kuitenkin
tämän Tehy-tilanteen vuoksi, kun oli tämä työtaistelu-uhka,
jonkin verran sitten tuli tilanteita, joissa hoitojonot pitenivät,
ja siitä syystä mielestäni hyvin joustavasti
tulee tarkastella tämänhetkistä tilannetta.
Mutta tietysti pitää päästä nopeasti
siihen päiväjärjestykseen, mikä meillä oli
tavoitteena.
Mutta kaiken kaikkiaan tästä hoidon saatavuuteen
liittyvästä lainsäädännöstä:
Se on paljon auttanut, mutta kaikilla alueilla se ei tällä hetkellä toimi.
Se on ihan realistisesti todettava. Mitä sille voidaan
tehdä: tietysti voidaan arvioida, mikä juuri siinä yksikössä on
se pullonkaula ja tarttumalla nimenomaan siihen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tänään uutisissa
synnytyslääkärit ilmaisivat huolensa
siitä, että meillä on entistä enemmän
niitä päihdeongelmaisia äitejä,
jotka jatkavat huumeiden- tai alkoholinkäyttöä raskauden
aikana ja myös lapsen syntymän jälkeen.
Kyllähän se on erittäin huolestuttavaa,
kun arvioidaan, että jopa 1 000 lasta syntyy vuosittain
päihteiden vaurioittamana ja monet joutuvat viikkojen vierotushoitoon
syntymänsä jälkeen. Kun meillä on
edelleen se tilanne, että päihdeongelmaisten äitien hoitopaikkoihin
on vaikea päästä, kysyn:
Mitä hallitus aikoo tälle ongelmalle tehdä?
Synnytyslääkärit nostivat esiin myös
sen, että joissakin erityistapauksissa pitäisi
olla mahdollisuus myös lapsen suojelemiseksi tahdosta riippumattomaan
hoitoon siihen malliin, mikä Norjassa on toiminut hyvin.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ed. Räsäsen tekemä kysymys
on erittäin ajankohtainen. Mehän olimme hallitusohjelmaneuvotteluissakin
jo tästä keskustelleet, ja siinä on tämä hallitusohjelmakirjauskin,
elikkä tähän asiaan kiinnitetään
huomiota. Miten se tapahtuu? Olen juuri noin kuukausi sitten käynnistänyt
työryhmän tästä asiasta elikkä raskaana
olevien naisten, jotka käyttävät runsaasti
alkoholia, hoidon tehostamiseksi mutta myöskin hoitoon
saamiseksi. Uskallan odottaa tuloksia tältä työryhmältä heti
alkuvuodesta, koska tämä on niin ajankohtainen
asia.
Kaiken kaikkiaanhan meillä on hyviä kokemuksia
hoitoonohjauksesta ja siitä vapaaehtoisesta hoitoon menemisestä,
kunhan meillä vain olisi sitten resursseja eri paikkakunnilla
tukea vapaaehtoista hoitoon menemistä. Mutta mikäli
sitten vapaaehtoisesti ei hoitoon hakeuduta, meillä tulisi
olla keinoja siinä tapauksessa auttaa, koska kysymyksessä on
todella kahden ihmisen henki.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Monet kunnat ovat lähteneet paikkaamaan
lääkäripulaansa reppufirmojen palvelutarjonnalla.
Nyt on käynyt ilmi, että näissä firmoissa
on aika paljon myös lääketieteen eri
asteella olevia opiskelijoita, jotka menevät sitten kuntiin
töihin.
Oletteko perehtyneet ministeriössä siihen, mikä reppufirmojen
todellinen ammatillinen osaaminen on näitten palveluitten
tarjoamisessa? Ja mikä on vastuukysymys silloin, kun esimerkiksi
kunnat ottavat lääkäreitä, jotka
ovat opiskelijoita, näille varsinaisille lääkärien
paikoille?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kaiken kaikkiaan, jos käytetään
opiskelijoita erilaisissa, esimerkiksi päivystystilanteissa,
heille on tärkeää se ohjaus, ja edustajan
mainitsemassa tapauksessa tästä on tullut palautetta,
ja ammatinharjoittamislainsäädäntöön,
johon ollaan tekemässä nyt juuri asetusta, ollaan
ottamassa tämä asia erityiseksi huomion aiheeksi.
Siihen tullaan eräällä lailla tällainen,
voisiko sanoa, valvonta ja tällainen laatujärjestelmän
tehostaminen nyt aikaansaamaan ja myöskin näille
opiskelijoille selkeä ohjaus ja vastuu, kuka vastaa siinä tapauksessa,
jos heillä ei ole tutkinto suoritettu.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maaseudulla on lääkäripula
tänä päivänä täyttä arkipäivää.
Tänä aamuna uutisissa kerrottiin myös,
että täällä Pääkaupunkiseudulla
on vaikeuksia terveyskeskuksiin saada lääkäreitä, niin
kuin täällä on jo todettu. Olen usein
miettinyt sitä, eikö olisi syytä ottaa — koska
yksityisellä puolella kumminkin lääkäreitä riittää — ilmavoimista
tietynlaista mallia. Eli kun ilmavoimat kouluttavat lentäjän,
ne sen jälkeen tekevät sopimuksen eivätkä lentäjät
voi siirtyä yksityiselle puolelle.
Emmekö me voisi myös lääkäripuolella
ajatella tällaista velvoitetyöllisyyttä julkisella
sektorilla ensi alkuun ainakin, ennen kuin lääkärit
pystyisivät siirtymään yksityiselle puolelle?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ahoselle vastaan: Tätähän
on myöskin harkittu, mutta nyt pitää muistaa,
että lääkäreitten koulutukseen
on lisätty tätä terveyskeskusjaksoa vuosien
varrella ja siinä mielessä on menty tähän
suuntaan ja siitäkin on tullut myöskin kritiikkiä,
onko tämä järkevä tapa.
Itse näen, että pohditaan ennemminkin sitä, mitkä ovat
ne vetovoimatekijät siellä terveyskeskuksessa.
Niitä vetovoimatekijöitä ei ole ainoastaan
palkkaus, vaan myöskin se, että saa itse vaikuttaa
oman työnsä tahtiin, ja myöskin se, että voi
keskittyä asiakkaaseen, potilaaseen. Tällaista
palautetta on tullut, että työ on pakkotahtista, eikä myöskään
ilman kollegan tukea viihdytä. Nämä asiat
on mahdollista myöskin Paras-hankkeen avulla korjata mutta
myöskin erilaisilla työnjako- ja johtamismetodein.
Arja Karhuvaara /kok:
Puhemies! Olisin ihan kysynyt ministeri Risikolta, missä vaiheessa
tällä hetkellä valtakunnallisesti on
ennalta ehkäisevien kotikäyntien suunnittelu tai
toteutuksen laajentaminen.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Viime kaudellahan tehtiin päätös
siitä, että 80 vuotta täyttäneet
saavat sosiaalipalvelujen tarpeen arvion elikkä niin sanotut ennalta
ehkäisevät kotikäynnit, joissa arvioidaan sitä,
minkälaisia palveluja vanhus tarvitsee. Hallitusohjelmassa
sanotaan, että nyt tätä ikärajaa tullaan
alentamaan, ja se esitys tulee olemaan 75 vuotta. Siitä,
missä vaiheessa tällä hetkellä valmistellaan.
Ihan tarkkaa aikataulua en pysty teille sanomaan, mutta kyllä se
sieltä tulossa on. Siinä on nimenomaan ajatus,
että ennalta ehkäisevä käynti
on ihan todellista, koska 80-vuotiaalla se voi olla jo liian myöhäistä,
koska palvelutarve kasvaa 76 plus ikävuoden jälkeen.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto on tärkeä osa
ennalta ehkäisevää kansanterveystyötä.
Opetushallituksen ja Stakesin selvityksen mukaan vain noin 7 prosenttia
kouluista ilmoitti, että oppilaiden laaja terveystarkastus
oli tehty kouluterveydenhuollon laatusuositusten mukaisesti. Psykologitoimintaa
ei ollut lainkaan noin 15 prosentissa kouluista, ja siellä,
missä psykologipalveluita oli saatavilla, niitä oli
keskimäärin 0,4 tuntia viikossa sataa oppilasta
kohden. Kysyn:
Mitä hallitus aikoo tehdä tilanteen korjaamiseksi,
jotta koululaiset saavat tarvitsemansa palvelut?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Kyllä tulee hyviä kysymyksiä. No,
joka tapauksessa kansanterveyslakihan uudistettiin ja siinä vahvistettiin
nimenomaan kouluterveydenhuoltoa ja opiskelijaterveydenhuoltoa,
mutta näyttää kuitenkin siltä,
että se ei näitten tutkimusten mukaan, mihin edustaja
viittasi, kuitenkaan toimi, ja siitä syystä olemme
tekemässä asetusta, joka valmistuu ensi huhtikuuhun mennessä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tästä terveyskeskuslääkäreitten
työn yksityistämisestä koituu muitakin
ongelmia. Siitä johtuu muun muassa sellainen seikka, että ne
lääkärit, jotka ovat yhtiöittäneet
tämän oman toimintansa ja myyvät sitä terveyskeskuksille,
saavat käytännössä paljon parempaa
nettopalkkaa kuin siellä terveyskeskuksissa oikeasti työskentelevät
lääkärit.
Mitä hallitus aikoo tehdä tällaisen
epäkohdan poistamiseksi?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tuo on ihan relevantti kysymys. Minä en
oikeastaan tiedä, voiko sitä kovin helposti ratkaista.
Meillä on kaksi vaihtoehtoa: joko nostaa pääomaveroa
rutkasti ja hyväksyä, että pääomat
lähtevät Suomesta, tai sitten laskea palkkaverotusta.
Mutta minä en usko, että palkkaverotustakaan pystytään
niin paljon laskemaan ainakaan lyhyellä tähtäimellä eikä ehkä vähän
pidemmälläkään tähtäimellä,
että se tulisi pääomaverotasolle lääkärin
palkalla. Mutta näitä verokantoja on välttämätöntä saada
lähenemään toisiaan, jotta ihan palkkatyölläkin
kannattaisi terveyspalveluja tuottaa.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Asuinpaikasta riippuen vanhukset ovat kovin
erilaisessa asemassa hoivapalvelujen suhteen. Hoivan laatu, kesto
sekä hoivahenkilökunnan mitoitus vaihtelevat hyvin
paljon asuinkunnasta riippuen. Ikääntyneet ovat
kovin eriarvoisessa asemassa. Hallitusohjelmassa ei kuitenkaan ole
varauduttu erityisellä vanhustenhuollon ohjelmalla parantamaan
kaikkien tiedossa olevia epäkohtia.
Eikö vanhuksillakin olisi kuitenkin oikeus hoivatakuuseen?
Eikö pitäisi näistä suosituksista pyrkiä tiukkoihin
hoivapalvelujen kriteereihin? Tosiasia kuitenkin on, että valtahan
on parhaimmillaan vastuuntuntoa ja vääryyteen
puuttumista eikä sen suojelemista. Eikö?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Vanhusten asema on hyvin tärkeä ottaa,
voisi sanoa, että joka päivä, esille
ja se, että meillä on eroja palvelujen saatavuudessa
vanhustenhuollossa. Mutta se, millä me pyrimme tätä helpottamaan,
ovat nimenomaan nämä laatusuositukset. Kysyjä viittasi
siihen, että ne eivät ole riittäviä.
Saamiemme tietojen mukaan, ja nythän on hiljattain arvioitu
sitä, miten suositukset on otettu kunnissa, ne on kyllä otettu vakavasti,
ja myöskin lääninhallitukset ovat ottaneet
ne vakavasti, mutta siitä huolimatta näitä poikkeuksia
on.
Meillähän nyt juuri uusitaan näitä laatusuosituksia.
Viittasitte siihen, tulisiko olla hoivatakuu. Meillä on
erilaista lainsäädäntöä.
Meillä on sosiaalihuoltolainsäädäntö,
terveydenhuoltolainsäädäntö,
jotka eräällä lailla antavat sen takuun.
Emme me tarvitse mitään erillistä hoivatakuuta,
koska meidän lainsäädäntömme
on jo tukemassa sitä, että hoitoa tulee saada
ja hoivaa pitää saada.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä tuohon lääkärikysymykseen
sillä tavalla, että Suomi on ainoa maa Euroopassa,
jossa lääkäriksi opiskeleva voi tehdä täysivaltaisesti
lääkärin töitä. Kysyn
ministeri Risikolta:
Eikö olisi järkevämpää,
että lääkäriksi opiskelevat
toimisivat pelkästään kuntien ja kuntayhtymien
palveluksessa, jolloin työn valvonta ja työhön
perehdyttäminen ja opastaminen olisi helpompaa ja varmaan
tuloksekkaampaa kuin näissä keikkafirmoissa, joista äsken
puhuttiin?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni se, joka sen palvelun
tuottaa, ei saa eriarvoistaa sitä, voiko opiskelija olla
siinä. Kaikkein tärkeintä on se, että opiskelija
osaa, ja sitten myöskin se, että hänet
on ohjattu ja on tieto siitä, kuka vastaa mistäkin.
Se on se olennaisin osa tässä, ja se on toissijaista,
kuka sen palvelun tuottaa mielestäni.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Tilastokeskuksen väestöennusteen mukaan
meillähän elinaika pitenee jatkuvasti. Ennakoidaan,
että vuoteen 2040 mennessä 65-vuotiaan elinajan
odote pitenee liki 6 vuotta, mikä on tietenkin iloinen
asia. Mutta nyt jos me katsomme sinne tulevaisuuteen ja mietimme, mitä me
teemme tänä päivänä kansanterveydellisesti
ennalta ehkäisevällä otteella, niin ei näytä kovin
hyvältä. Nyt kysyisinkin hallitukselta:
Mikä on se pitkän tähtäimen
suunnitelma, millä tavalla me turvaamme kansalaisten terveyden tulevaisuudessa
niin, että esimerkiksi meidän kansansairaudet
eivät pääse kasvamaan entisestään?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Meillä on juuri hyväksytty
tämä terveyden edistämisen politiikkaohjelma,
joka nimenomaan kiinnittää huomiota tähän "health
in all policies", joka oli meidän EU-puheenjohtajuuskaudenkin
tällainen pääslogaani sosiaali- ja terveyspolitiikassa.
Mehän olemme oikein huippumallimaa siinä, että me
olemme juurruttaneet kaikkeen politiikkaan tämän
terveysnäkökulman. Siitä on osoitus tämä politiikkaohjelma.
Sain vierailla tällä viikolla juuri eurooppaministerien
kokouksessa, ja siellä annettiin todella suitsutusta tälle
meidän ajattelullemme. Tietenkin meidän pitää saada
tämä terveysnäkökulma ihan kaikkeen
päätöksentekoon, myös sinne
lautakuntatasolle, sinne kunnallistasolle ja myöskin jokaiselle
toimijalle. Kyllä siinä vielä paljon
tekemistä on, ja nimenomaan pitäisi saada aikaan sitä ennalta
ehkäisevää työtä. Tällä hetkellä meidän
kaikki rahamme menevät niin sanottuun korjaavaan hoitoon
ja ennaltaehkäisyyn käytetään aivan
minimaalisesti, kun sen pitäisi olla juuri toisinpäin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Minulla on ratkaisu siihen, miten saadaan ihmiset
pysymään julkisen terveydenhuollon palveluksessa.
Se on kannustava palkkapolitiikka, sitä samaa, mitä vasemmalta
laidalta ed. Virtanen sanoi: ihmiset ovat näitten keikkafirmojen töissä,
koska he saavat sieltä kannustusta ja paremman palkan.
Meidän pitäisi luoda esimerkiksi Norjan tapaisesti
ammatinharjoittajamalli terveyskeskusten lääkäreille.
Onko se mahdollista, rouva ministeri?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Vastaan tuohon sen takia, että viime
kaudellahan me selvitimme tämän ammatinharjoittamismallin
ja se ei noussut pystyyn. Siinä oli hyvin monia eri tekijöitä,
mutta se täydellisesti selvitettiin. Siinä oli
ammattiliitot ja muut. Siinä oli aika paljon vaikeuksia.