17) Hallituksen esitys laiksi ampuma-aselain ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta sekä kansainvälisen
järjestäytyneen rikollisuuden vastaisen Yhdistyneiden Kansakuntien
yleissopimuksen ampuma-aseiden, niiden osien ja komponenttien sekä ampumatarvikkeiden
laittoman valmistuksen ja kaupan torjumista koskevan lisäpöytäkirjan
hyväksymisestä ja laiksi lisäpöytäkirjan
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
jatkui
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Heti alkuun on syytä muistuttaa, että Suomessa
tällä hetkellä voimassa oleva aselainsäädäntö mahdollistaa
aselupien myöntämiselle lähes totaalikiellon,
siis nyt voimassa oleva laki. Käytännöt
eri poliisipiireissä eri puolilla maata vaihtelevat paljon,
mutta pääsääntöisesti
nykyisen lain tulkinta on ollut erittäin tiukkaa.
Metsästäjä-lehdessä julkaistiin
tilastotietoja maassamme tapahtuneista ihmisen kuolemaan johtaneista
tapauksista viime vuodelta. Tämä uutinen oli aika
mielenkiintoinen. Sen mukaan luvallisella käsiaseella surmattiin
2 henkilöä, 39 kuoli saunan kuumuuteen, 56 surmattiin
teräaseella, 75 kuoli tulipaloissa, 80 paleltumisiin, 84 kuoli
tukehtumalla ruokaan. Rattijuopon aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa
on kuollut viime vuosina jopa lähes 100 henkeä.
Tässä muutama esimerkki, joista on syytä muistuttaa
tässäkin yhteydessä, jottei totuus pääsisi
unohtumaan.
Päätös aselain uudistamisesta on
syntynyt hallituksen iltakoulussa kaikkien hallituspuolueiden yhteisen
näkemyksen tuloksena. Aselain uudistaminen käynnistyi
tunnettujen ikävien tapahtumien jälkeen parisen
vuotta sitten. Aseturvallisuuden parantamisen on tietenkin oltava
yhteinen tavoitteemme, ja sen eteen meidän kaikkien tulee
tietenkin tehdä töitä.
Yhtenä näkökohtana aseturvallisuuteen
vaikuttavana tekijänä on hallituksen esityksessä haluttu
korostaa ampuma-aseiden määrää Suomessa.
Suomi sijoittuukin ampuma-aseiden lukumäärässä asukaslukuun
suhteutettuna aivan maailman kärkeen. Tilastot aseista
eivät kuitenkaan kerro koko totuutta. Väkilukuun
nähden on maassamme myös enemmän metsästäjiä kuin missään
muussa Euroopan maassa, noin 300 000. Metsästys
onkin hyvin tärkeä luonnonläheinen harrastus
varsinkin maamme laajoilla maaseutualueilla. Erityisesti syrjäseuduilla
asuville nuorille se on usein melkein ainoa harrastusmahdollisuus,
siellä ei useinkaan ole tarjolla ainakaan laajasti muita
harrastusmahdollisuuksia. Myös metsästysseurojen
jäsenet ovat monin paikoin ikääntymässä,
ja nuoria tulee saada mukaan toimintaan, muun muassa hirvi- ja pienpetokannan
vähentämiseen. On välttämätöntä,
ettei tällä lakiuudistuksella vaikeuteta kohtuuttomasti nuorten
pääsyä metsästysharrastuksen
pariin.
Herra puhemies! Vaikka hallituksen esityksen tarkoitus on hyvä,
sisältää sen toteutus vielä hallintovaliokunnassa
tehtyjen merkittävien korjausten jälkeenkin muutamia
epäkohtia. Yksi ongelma on pienpetojen, muun muassa minkin
ja supikoiran, pyynnin kohtuuton vaikeuttaminen. Näiden
eläinten loukkupyynti on välttämätön luonnonhoitomuoto,
jonka harjoittamista tulee edistää. Luonnottomasti
runsastuneet pienpetokannat heikentävät voimakkaasti
niiden saaliiksi joutuvien eläinten olemassa olevia kantoja.
Erityisen uhanalaisia ovat maassa pesivät vesilinnut ja
metsäkanalinnut. Pienpetokannan säätelemiseksi
on oleellista, että pyyntipaine on mahdollisimman kattavaa
ja jatkuvaa. Loukkupyyntiä harjoitetaan usein myös
alueilla, joilla pitkien aseiden kanssa liikkumista voidaan pitää jopa
sopimattomana. Vastaavasti luolametsästyksessä ja pienpetoja
pysäyttävällä koiralla metsästettäessä taikka
liikenteessä loukkaantuneita eläimiä lopetettaessa
pitkien aseiden käyttö on usein hankalaa ja siten
pistoolin tyyppisten aseiden käyttömahdollisuuden
säilyttäminen tältä osin erittäin tärkeää.
Luolametsästyksessä ja pysäyttävällä koiralla metsästettäessä äänenvaimentimen
käyttö on suorastaan välttämätön
laukausmelun vähentämiseksi ja metsästäjän
omankin kuulon suojaamiseksi. Käytännössä äänenvaimenninta
ei voida käyttää revolvereissa, mikä vähentää niiden käyttökelpoisuutta
tämän tyyppisissä metsästyksissä.
On myös huolehdittava, ettei eläimiä lopetettaessa
aiheuteta niille tarpeetonta kipua. Siksi itselataavaa pistoolia
on aina voitava käyttää loukussa tai
luolassa olevan eläimen lopettamiseen.
Arvoisa puhemies! Juuri näihin asioihin, mitä äsken
tuossa luettelin, maa- ja metsätalousvaliokunta lausunnossaan
kiinnitti ja halusi hallintovaliokunnan kiinnittävän
erityistä huomiota.
Mutta, puhemies, vielä tästä asiasta.
Ampuma-aseisiin liittyvä ongelmakäyttäytyminen
on monesti seurausta yhteiskunnan muista ongelmista, joihin ampuma-aselainsäädännön
keinoin voidaan vain rajallisesti vaikuttaa. Vastuuntuntoinen aseharrastaja
ei ole uhka yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle.
Siksi järki on pidettävä mukana myös
ampumalainsäädäntöä uudistettaessa.
Ampumaharrastukseen ja metsästykseen liittyvän
jatkovalmistelun osalta onkin tärkeää muistaa
se, että metsästys ja ampumaseurat toimivat vastuullisina
turvallisen ampumakulttuurin edistäjinä ja metsästys-
ja ampumaharrastuksen jatkuvuuden turvaajina. Tämä vastuu
korostuu erityisesti ampumaratojen ylläpitämisessä ja uusien
jäsenten rekrytoinnissa ja kouluttamisessa. On myös
aseharrastajien etu, että yhteiskunnassa kiinnitetään
huomiota eri tavoin aseturvallisuuteen.
Aivan lopuksi haluan vielä esittää tyytyväisyyteni
siitä, etteivät julkisuudessa esitetyt vaatimukset
puoliautomaattiaseiden täyskiellosta nyt tällä kertaa
etene. Kyseisiä aseita ei ole mahdollisuus korvata kaikissa
käyttötarkoituksissa, ja täyskielto haittaisi
muutenkin ampumaharrastustoimintaa ja ampuma-aseisiin harjaannuttamista. Onneksi
ainakin tässä kohtaa järki voitti turhan pelon
lietsomisen sijaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tulen huomisessa täysistunnossa
esittämään pykälämuutosesityksiä kahdeksaan
kohtaan sen mukaan, mitä on pöydille jaetussa
monisteissa. Mutta haluan nostaa tästä asiantuntijakuulemisesta
vielä kaksi merkittävää lausujaa esille:
Ensimmäiseksi, pitkän linjan metsämies
ja juristi Hannu Lukkarila Rovaniemeltä toteaa, että varsinkin
maaseudulla metsästysharrastus on edelleen yksi varteenotettava
nuorten harrastusmuoto, joka tehokkaasti estää nuorten
syrjäytymistä sekä kehittää monipuolisesti
nuorten ihmisten elämänhallintataitoja ja myös
sosiaalisia kykyjä. Tässä on ihan tarpeeksi
viestiä niille, jotka haluavat demonisoida kaiken sen,
mikä liittyy aseisiin. Edelleen Lukkarila toteaa, että alle
15-vuotiaiden metsästäjien mukaantulo harrastukseen
ei ole aiheuttanut ongelmia eikä hänen tiedossaan
ole vakavia vaaratilanteita. Erittäin hyvä asiantuntijalausunto.
Toiseksi, oikeustieteitten tohtori Pertti Eilavaara hyvin laajan
lausuntonsa lopussa kiteyttää asian näin:
"Esimerkiksi aselupakäytäntöjä kiristämällä ei
voida estää tai ehkäistä koulusurmien kaltaisia
tapahtumia. Se on tehtävä muualla. Kyse on lain
valmistelussa siitä, ettei siitä oikeastaan ilmene,
mitä milläkin keinoilla ja säännöksillä tavoitellaan
tässä suhteessa. Vasta sellainen perusteluteksti
tekee mahdolliseksi arvioida esityksen säännöksiä."
Eilavaaralla oli kaiken kaikkiaan hyvin kriittinen lausunto tähän
hallituksen esitykseen.
Minusta oli aika lailla hälyttävää se,
että kun eräät kohdat lähetekeskustelussa
osoitettiin kiistanalaiseksi ja vaadittiin niiden muuttamista, niin vasta
sen jälkeen, kun perustuslakivaliokunta ja hallintovaliokunta
tekivät ne korjausesitykset esimerkiksi pakkojäsenyyteen
ja sitten tähän poliisin kotiurkintaoikeuteen,
vasta siinä vaiheessa ne muuttuivat.
Pahoittelen sitä, että Pekka Saurin työryhmän työstä on
nostettu vain tämä aselupakysymys esille eikä niitä keinoja,
joilla puututtaisiin nuorten hälyttävään
tilanteeseen.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen taustalla ampuma-aselain
muuttamiseksi ovat toisaalta YK:n järjestäytyneen
rikollisuuden torjunta sekä toisaalta Jokelan ja Kauhajoen
traagiset koulusurmat, jotka nopeuttivat hallituksen esityksen valmistelua. Kiirettä
on
osaksi moitittu syyksi lakiesityksessä todettuihin puutteisiin.
Valiokuntakäsittelyssä tämä laki
on parantunut toimivampaan suuntaan.
Valiokuntakäsittelyssä ehkä tärkein
muutos oli se, että esityksestä karsittiin kohta,
joka olisi sallinut poliisin tarkistaa aseiden säilyttämistä. Nykyistä laajempaa
tarkastuslupaa ei tarvita. Nytkin voidaan aseet ottaa haltuun ja
lupien peruutusmenettely käynnistää,
jos epäillään, ettei aseita säilytetä asianmukaisesti.
Toinen muutos aseluvan hankkimiseen — ei tarvita jäsenyyttä ampumaseurasta — juontaa
juurensa
perustuslakivaliokunnan antamaan lausuntoon. Nyt ei tarvita ampumaseuran
jäsenyyttä, vaan ampumaseuran ampuma-asekouluttaja antaa
todistuksen luvanhakijan harrastuksen aktiivisuudesta aseluvan myöntämistä varten.
(Ed. Mustajärvi: Antaako se niillekin, jotka eivät
ole jäseniä?) — No, varmaankin, jos tuntee
henkilön.
Tällainen harrastaminen vaatii luonnollisesti turvallisia
harjoituspaikkoja. Hallintovaliokunta lausumassaan edellyttää,
että maassamme huolehditaan riittävästä ampumarataverkostosta. Tämä on
hyvä lausuma.
Mietinnön valmistumisen jälkeen isoin kohu on
tullut esityksestä, että lääkäreillä on
oikeus ilmoittaa salassapitosäännösten
estämättä poliisille henkilöstä,
joka on sopimaton pitämään asetta hallussaan.
Hallintovaliokunnan mielestä pelkkä ilmoitus ei
riitä. Lääkäreille ehdotetaan
tässä mietinnössä ilmoitusvelvollisuutta.
Arvoisa puhemies! Noin eräharrastajana ja ampumaurheilua
ihan suhteellisen tiiviisti seuraavana minusta on hyvä asia
se, että aselain uudistus ei vaikuta nykyisin toistaiseksi
voimassa oleviin aselupiin, nyt voimassa olevat luvat säilyvät.
(Ed. Mustajärvi: Tulkintaohjeet ovat jo muuttuneet!) Tämä muutos
ei vaikeuta juurikaan metsästyksen harrastamista. Aivan
kuten äsken kuultiin, ainoastaan luola- ja loukkupyynnissä uusia
lupia ei saada näille automaattiaseille vaan kertaladattaville
pienoispistoolille ja pienoisrevolverille, niin että tämä muutos
tässä tulee. Mutta ne nykyiset luvat ovat voimassa.
Hallussapitoluvat pitkiin ampuma-aseisiin myönnetään
nykyiseen tapaan pääsääntöisesti toistaiseksi
voimassa olevina. Nuorten harrastajien osalta 15—17-vuotias
voi saada rinnakkaisluvan ja 18-vuotias varsinaisen luvan. Uusien
käsiaselupien ikäraja nousee tässä mietinnössä 18 vuodesta
20 vuoteen.
Arvoisa puhemies! Pitkä käsittelyaika valiokunnassa
ja runsas yleisönosastokirjoittelu on ollut leimaa-antavaa
aselain uusimiselle. Mielestäni niin metsästäjät
kuin ampumaharrastajat voivat vastaisuudessa harrastaa lempiharrastuksiaan,
uusi aselaki ei harrastusta rajoita.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edellisellä viikolla käydyssä keskustelussa
nostimme edustajakollega Sirnön kanssa esille kansalaisten
perusoikeudet, ja niistä asioista sitten äänestää pätkäytettiin,
ja hävisimme. Jälkikäteen kun olen tätä asiaa
selvitellyt ja tiedustellut, niin tuli vähän semmoinen
mielikuva, että asia äänestettiin nurin
sen takia, että perustuslakivaliokunnassa on työsuma.
Sinällänsä mielenkiintoista on ollut
sitä seurannut keskustelu, josta on tullut myös
ed. Hännisen mainitsemaa kansalaispalautetta ja myös
erittäin hyvä kansalaiskirjoitus viikonlopun Kalevaan,
jossa on oikeastaan kuvattu se pelko, jonka me edustajakollega Sirnön
kanssa nostimme täällä aselakikeskustelussa
viime viikolla esille.
"Syksy alkaa minulla 10. elokuuta, kun metsästyskausi
alkaa kyyhkysjahdilla. Pienestä pojasta asti olen tähän
rutiiniin osallistunut, ja se on ollut yksi arjen henkirei’istä."
Näin alkaa nimimerkin Luottokelvoton metsämies
kirjoitus viikonlopun Kaleva-lehdestä.
"Joka ei ymmärrä" — suora lainaus — "metsästystä,
ei varmaan käsitä myöskään
sen rauhoittavaa vaikutusta psyykeen. Miten mukavaa on ollut tyhjentää takkia
erätulilla ja kelata mielessään elämää.
Nyt vaan on sattunut kohdalleni paha vika. Olen vuosia sairastanut
vakavaa masennusta, ja yhdessä vaiheessa olen yrittänyt
itsemurhaa lääkkeillä. Olen käynyt
tilani vuoksi hoitojaksoja osastollakin.
Viimeinen vuosi on tuonut elämääni
puhtia, ja vaikea psyyketilanteeni on taakse jäänyttä.
Elämä maistuu makealta!
Mutta nyt tuli pyyhkeitä kehään.
Olen suunnittelemassa metsästyskiväärini
vaihtoa. Aiemmin se hoitui hyvin kätevästi pyörähdettyäni
poliisilaitoksella. Nyt tuntuu pahalta. Odotettavissa on kohdalleni
vaikea tehtävä. Sen pelossa, että minulta
vietäisiin nyt jo hallussa olevat aseet, en tiedä,
mitä teen.
Millä voin todistaa, että olen sovelias käyttämään
jatkossa asetta? Uskon, että lääkärini
ei estäisi luvan saantia, vaan este olisi muussa instituutiossa.
Pitääkö minun valmistautua siihen,
että maksettuani metsästyskortin lataan taskut
täyteen kiviä, joilla sitten yrittäisin
pyytää teertä tai sorsaa?"
"Sairauteni on särkenyt terveyttäni ja perhettäni,
eikä niillä ole yhteyttä harrastuksiini.
Päinvastoin: he ovat olleet onnellisia näinä vaikeina syksyinä,
kun olen löytänyt iloa luonnon parista."
Jokainen voi miettiä sitä historiaa, minkälainen
itse kullakin on, ja sitä, mitä se merkitsee tulevan
lainsäädännön valossa. On helppoa
sanoa, että kun on ihminen, joka on selviytynyt, ihminen,
joka on parantunut, eihän siitä kukaan mitään
ilmoitusta tee. No, tuntien suomalaisen järjestelmän
ja tämän byrokratian on hyvin epätodennäköistä,
että kukaan itseään kunnioittava lääkäri
jättäisi itselleen sen riskin, että olisi
ilmoittamatta, koska hänellä on ilmoitusvelvollisuus.
Jos lääkäri tuntee potilaansa ja ilmoittaa
ja on sitä mieltä, että voidaan aseet
myöntää, se ei vielä tarkoita
sitä, että poliisi tämän tiedon
saatuaan reagoisi samalla tavalla.
On kuitenkin muistettava, että tätä asiaa
ei voi verrata ajokorttilainsäädäntöön,
koska tietääkseni ajokorttilainsäädäntöä ja
lääkäreiden velvollisuutta ei säädetty
sellaisten tapahtumien jälkeen, että joku olisi
tarkoituksella ja vakavassa hengessä ajanut autolla jonkun
ylitse ja käyttänyt autoaan tappavana aseena.
Jotenkin minua jäi vaivaamaan edellisen viikon keskustelu
ja se tietynlainen ylenkatsonta, minkä koin osaksemme tulleen
ed. Sirnön kanssa, kun kyseenalaistimme tätä perusoikeuksiin liittyvää asiaa.
On helppo sanoa, että ei muodostu rekisteriä,
kun eihän niitä tietoja kukaan pistä ylös.
No, hupsua on kysyä, hupsua on tiedustella keneltäkään
ammattilaiselta ihmisen tilasta, jos sitä ei jonnekin kirjata
ylös.
Se, minkä edustajakollega Mustajärvi nosti tässä esille
tämänkin päivän keskustelussa,
on se suurin ja ikävin asia koko tässä prosessissa:
todellisuudessa ne ongelmat ja ne tekijät, joilla vaikutettaisiin
mitä suurimmassa määrin, no, esimerkiksi
Kauhavan [puhuja ilmoitti myöhemmin tarkoittaneensa
Kauhajokea] tapahtumien syntyyn, koskettavat nimenomaan
koulujen mielenterveystyön vahvistamista, viranomaisyhteistyön
vahvistamista oppilashuollossa, kiusaamisen ja mielenterveysongelmien
ehkäisemistä ja opiskelijaterveydenhuollon vahvistamista,
pakollista terveystarkastusta, toimihenkilöiden lisäämistä näillä osa-alueilla.
Esimerkiksi tämän viikon lehdistä on
voinut tarkistaa vielä sen asian, josta olin vakuuttunut
jo edellisellä viikolla, että todellisuudessa
niihin ongelmaytimiin ei ole kyetty puuttumaan. Monessakaan kunnassa
ei ole lisätty kouluterveydenhuollon toimijoita, mikä olisi
ollut kaikkein tärkein toimenpide, ja ennen kaikkea olisi
varmistettu nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveystyön
resursseja.
Ihminen, jolla on ongelmia, ja ihminen, jonka ongelmat kasaantuvat
niin suuriksi, että hän päättää tehdä elämässään
sen viimeisen ratkaisun ja osallistaa siihen myös muita
ihmisiä, löytää keinot, hän
löytää tavan. Lainsäädännöllä tuskin
me pystymme korjaamaan kenenkään ihmisen särkynyttä sielua,
mutta terveydenhuollossa, mielenterveyspalveluissa, sosiaalipalveluissa,
perhepalveluissa me pystymme sen tekemään. Sinne tarvitaan
niitä tekeviä käsiä ja toimijoita
korjaamaan näitä asioita. Surukseni on kyllä todettava, että edellisviikkoisen
keskustelun pohjalta ja niiden päätösten
pohjalta, joiden johdosta päätettiin, että tätä perusoikeuskysymystä ei
saateta perustuslakivaliokuntaan, olen kyllä tullut siihen tulokseen,
että tällä lailla ei ratkaista myöskään niitä merkittäviä ongelmia,
mitä tähän yhteiskuntaan tällä hetkellä sisältyy.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kyllönen nosti tärkeän
asian keskusteluun. On täysi syy miettiä sitä, käykö tämän
lain myötä sitten niin, että niiden ihmisten
kynnys, jotka tarvitsevat apua, hakea sitä nousee entisestään.
Kun itse olen 1990-luvulla pahimman laman aikaan toiminut työvoimatoimiston
johtajana Suomen vaikeimmassa työttömyyskunnassa
ja paljon kävi asiakkaita minun kanssani hyvin vaikeita
keskusteluja, monella oli mielenterveysongelmia, niin sanon sen
näinpäin, että jos niillä ihmisillä ei
olisi ollut mahdollisuutta mennä metsään
nauttimaan luonnosta, harrastamaan sitä harrastusta, mikä heille
ei käytännössä maksa enää mitään,
jos sitä mahdollisuutta ei olisi ollut, niin silloin niitä vainajia
olisi tullut. Itse asiassa sillä, että oli mahdollisuus
aseen kanssa mennä metsään, pelastettiin
ihmishenkiä.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on esitys
ampuma-aselaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta, ja
täällä on käyty vilkas keskustelu.
Kaiken kaikkiaan tämä lakiesitys on ollut eduskunnan
käsittelyssä tavalla tai toisella jo puolentoista
vuoden ajan, ja ainakin itse olen saanut varmaan toistasataa erilaista
viestiä lain tiimoilta. Kaikki eivät ole olleet
kovinkaan positiivisia ja myönteisiä oman itseni
kannalta, mutta se on osoitus siitä, että on tärkeä asia
käsiteltävänä.
Juuri edellinen puhuja käytti hyvän puheenvuoron
siitä, kuinka metsästys on tärkeä harrastus
mielenterveyden kannalta, ja sen tämä laki mielestäni
juuri mahdollistaa. Metsästäjillehän tässä lakiesityksessä ei
tule mitään uusia rajoituksia nykyisestä laista
poiketen. (Ed. Mustajärvi: Nuorille metsästäjille
tulee!) — Nuoret metsästäjät
pääsevät 15-vuotiaana rinnakkaisluvan kanssa
metsästämään. Itse kuulun siihen
ihmisryhmään, että minusta se on oikea
ikä aloittaa aseen kanssa metsällä liikkuminen.
Toki sinne metsään voi mennä nuorempana
mukaan, ja tämä lakihan ei millään
lailla estä olemasta mukana siellä hirvi- ja metsästysporukoissa
ottamassa neuvoa ja nauttimassa siitä luonnosta, mutta
lain mukaan sitten 15-vuotiaana rinnakkaisluvalla aseen kantaminen
ja ampuminenkin on mahdollista, ja minusta se on hyvä ratkaisu.
Ei myöskään ampumaurheilua ja ammunnan harrastusta
normaalisti tämä lakiesitys millään lailla
muuta. Tällä uudella lailla ei vaikuteta millään
tavalla tällä hetkellä voimassa oleviin
aselupiin. Ne jatkuvat niin kuin ennenkin, entiseen tapaan.
Tällä lailla tiukennetaan ensimmäisen
käsi-aseen luvan hakijan tilannetta. Siinä ikäraja
nousee 18 vuodesta 20 vuoteen, ja hänelle tulee velvollisuus
osoittaa harrastuneisuus: kahden vuoden aikana keskimäärin
kymmenen kertaa tulee käydä ampumassa. Erityisen
painavista syistä Suomen Ampumaurheiluliiton kilpailutoiminnan
kannalta on mahdollisuus, että lupa myönnetään
18 vuotta täyttäneille alle 20-vuotiaille kilpailuammuntaan.
Mutta tämä on tietenkin selvä tiukennus
tässä asiassa, elikkä ikäraja
nousee 18:sta 20 vuoteen. Minkäänlaista pakkojäsenyyttä ei
kuitenkaan mihinkään ampumaseuraan tule. Jatkossa
riittää tällainen neljännesvuosittainen ampumaharrastus
keskimääräisenä osoitettuna.
Toinen tiukennus, mikä voidaan tulkita tässä, on
loukku- ja luolapyyntiin kohdistuva asia ja siinä tämä käsiaseitten
ja pitkien aseiden osuus. Voidaan todeta, että tässä kyllä hiukan
tiukennusta tulee, mutta muuten metsästystarkoitukseen
haetuissa aseluvissa jatkuu entinen käytäntö.
Jos on kyse siis hirven metsästyksestä, jäniksistä,
kanalinnuista, niin niissä nykyinen käytäntö jatkuu,
mitä pidän hyvänä.
Uutta tässä esityksessä on ampuma-asekouluttajajärjestelmä,
mikä tullaan sitten tulevaisuudessa järjestämään
näin, että viranomaiset kouluttavat ampuma-asekouluttajan
ja tästä tulee todistuksen antaja, ei valvoja,
ja näin tässäkin näitä vääriä käsityksiä on
syytä oikaista. Ampuma-asekouluttaja antaa todistuksen,
ja sitten luvanhakija menee viranomaiselle ja lupaa hakiessaan osoittaa
tämän todistuksen, mikä on kouluttajalta
saatu. (Ed. Mustajärvi: Se vastaa siitä todistuksesta!)
Myöskään reserviläistoiminnan,
mitä itse pidän tärkeänä,
nykykäytäntöä tämä laki
ei miltään osalta muuta.
Lopuksi haluan tässä vielä todeta,
että tässä asetuksen valmistelussa pitää harjoittaa
erittäin hyvää ja tiivistä yhteistyötä hyvien
asiantuntijajärjestöjen kanssa, jotka antavat
asiallista ja kriittistäkin palautetta. Palautetta toki
saa antaa, mutta sen pitää olla asiallista ja
perehtynyttä palautetta, kun asiantuntijalausuntoja kuunnellaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muutamia havaintoja tästä ampuma-aselain
ensimmäisestä käsittelystä hyvin
pitkän valiokuntakäsittelyn jälkeen.
Ennen näitä asioita haluaisin erityisesti huomioida
ed. Hemmilän hyvin asiallisen ja monipuolisen puheenvuoron tässä edellä pidettynä,
joka piti sisällään aika paljon niitä ajatuksia,
mitä minullakin olisi ollut, ja sehän perustui
aikamoiseen kokemukseen ja asiantuntemukseen myöskin, hänen
puheenvuoronsa. Myös muissa edustajien puheenvuoroissa
on ollut samanlaista henkeä, enkä halua siltä osin toistaa
tätä kaikkea.
Mutta muutaman sanan haluaisin sanoa tästä soveltuvuuden
arvioinnista ja siihen liittyvistä seikoista, koska se
näkyy nyt olevan yksi seikka, joka ehkä lopputuloksen
osalta ei ollut aivan sellainen kuin sen ehkä olisi pitänyt
olla. Lähinnä minua närästää aika
lailla se, että lääkäreille
laitettiin nyt pakollinen lakisääteinen velvoite,
silloin kun se sattuu tulemaan mieleen tai muuten, ilmoittaa tietyistä terveydenhuollon
ja potilaan asioista poliisille. Yritän sitä perustella
tässä puheenvuorossani, koska en ole kyseisten
valiokuntien jäsen.
Tätä soveltuvuuttahan on käsitelty
ihan valiokunnan tekstin mukaan hyvin asiallisesti maa- ja metsätalousvaliokunnassa,
myöskin puolustusvaliokunnassa, ja todettu muun muassa
hallintovaliokunnan toimesta, että "poliisilla on oikeus saada
ampuma-aseen hankkimisluvan hankkijasta sellainen lääketieteellinen
arvio, jonka perusteella lupaviranomainen voi arvioida hänen
soveltuvuuttaan ampuma-aseen hallussa pitämiseen". Kyllä tämän
olisi luullut semmoisenaan aivan selvästi tässä asiassa
riittävän, vaikka jatkossa todetaankin, että lääketieteellistä arviota
ei ole edes tarkoitus kaikissa tapauksissa pyytää.
Se tukee sitä, että poliisiviranomaisen harkinta
tässä asiassa riittäisi, koska kaikista
ei näitä tarkkoja arvioita tarvitse tehdä.
Tässä puhutaan yhteistyöstä,
siis lääketieteen edustajien ja poliisin edustajien
kesken. Perustuslakivaliokuntakin on ollut tässä hivenen
mukana. Ja sitten lisätään vielä se,
että tässä laissahan todetaan, että myöskin tulevaisuudessa
henkilökohtaista soveltuvuutta selvittävä testi
tulee mukaan tähän kuvioon.
Kun tästä nyt hypätään
eteenpäin siihen pykälään, jossa
sitten määrätään yhdelle
ammattikunnalle Suomessa pakkovelvoite tiedottaa toisen ihmisen
terveydentilasta joitain asioita, jos hän sattuu siitä olemaan
jotain mieltä, niin luulisi, että se olisi perusteltu
aivan toisella lailla kuin nyt tässä hallintovaliokunnan
mietinnössä tältä osin tehdään.
Hallintovaliokunnan mietinnössä sivulla 23 on
luettavissa näitä perusteluita. Minusta ne ovat
tyypillisiä byrokraattisia kuvioita, joilla vaan mielipiteellisesti
katsotaan, että se nyt ei ehkä ihan riitä,
että on oikeus tarvittaessa ilmoittaa. Vedotaan myöskin
Ruotsissa olevaan tilanteeseen, mutta ei kerrota esimerkiksi Ruotsin viranomaisten
kokemuksia tästä asiasta, miten käy,
kun asia tehdään pakolliseksi. Ymmärtääkseni
ed. Mustajärvi kiinnitti tähän samaan
asiaan myöskin huomiota. Sen jälkivaikutukset
pitäisi etukäteen sanoa.
Tämä varmasti vähentää tiettyjen
potilaiden käyntejä oman hoitavan lääkärinsä luona
silloin, kun he ovat asetta hankkimassa. Se on aivan selvää:
ei sinne halukkaasti mennä, jos itsekin epäilee,
että tässä saattaa olla jotain takana.
Potilas on aivan aseeton terveyskeskuslääkärin
edessä puhumattakaan erikoislääkäristä,
jos tämä saa vaan päähänsä ilmoittaa
oman oikeusturvansa takia, että tälle potilaalle
en asetta suosittele. Se on aivan selvä asia, että tässä käy
näinpäin. Toisaalta ei voi millään
lailla lähteä siitä, että lyhyen
kontaktin perusteella pystyy näin vaikeassa asiassa sanomaan
selvän määräävän
mielipiteensä, joka tuntuu kaikkinensa vielä aika
ehdottomalta.
Minä olen aivan ihmeissäni, arvoisa puhemies,
oikeusvaltioksi sanotussa Suomessa, että tämmöinen
lainsäädäntö tältä osin
on mahdollista, kun varsinkin silloin jo ajokortin saamisen yhteydessä puhuttiin
tästä samasta asiasta, pitääkö lääkäreillä olla
velvoite vai oikeus. Se oli hyvä harjoitus tähän.
Se on täysin erilainen asia periaatteessa, mutta siinä jo
niitä kieliä liikuteltiin, joissa haluttiin myöskin
ammattikunnan salassapitoasia pitää erittäin
pyhänä ja sitä kautta puolustaa potilaan
asioita oikealla tavalla, analyyttisesti ja asiallisesti. Nyt koko
tämä tämmöinen hoitoideologia,
luottamus, salassapito, menee tämän päätöksen
mukana taas yhden pykälän taaksepäin.
Se halventaa näitä tilanteita, ja lopputulos ei
ole edes sen mukainen kuin tässä nyt sitten valiokunnassa
on ilmeisesti täysin mielipiteisiin nojautuen luultu. Minusta
se on aika sääli, ja käsittääkseni
tästä asiasta ei oikein asiantuntijoiden kesken
Suomessa ole edes käyty keskustelua, ei hallintovaliokunnassa
eikä muuallakaan, eli se on siinä mielessä otettu
keskentekoisena tänne.
Tälle asialle ei nyt mahda yhtään
mitään, mutta, arvon puhemies, halusin saada nämä vaan eduskunnan
pöytäkirjoihin edes julki, koska tässä kyllä virhettä ollaan
tekemässä.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä lääkärinä ansiokkaasti
arvioi äsken sitä puheenvuorossaan, miten lääkärit
voivat ennestään tuntemattomien ihmisten osalta
tehdä arvioita siitä, sopivatko he aseenkantajiksi
ja aseenkäyttäjiksi vai eivät. Täällä on
monessa yhteydessä korostettu tätä uutta
lainsäädäntöä, mutta
nyt jo nykylainsäädännön voimassa
ollessa, tällä hetkellä, on tilanne se,
että lääkärit ovat aivan ihmeissään,
kun heille tulee tämmöisiä tiedusteluja,
että heidän pitäisi tehdä arvio
siitä, onko kyseinen asiakas, potilas, soveltuva aseen
kantamiseen vai ei. Lääkärit ovat aivan
ihmeissään jo nykylainsäädännön
voimassa ollessa.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Aselain kuulemisten yhteydessä on
käynyt harvinaisen selväksi — myöskin
täällä puheenvuoroissa on sama asia käynyt
ilmi — että tämä on erittäin laaja
ja tärkeä asia. Aseet ovat osa monien arkea erilaisten
työtehtävien ja harrastusten kautta. Vaikka kaikki
eivät siitä pidäkään,
niin näin on silti hyvä ja hyvä olla
myös jatkossa. Mielestäni metsästys,
ampumaurheilu ja vapaaehtoinen maanpuolustus siihen kuuluvine ampumakoulutuksineen
ovat kaikki hyväksyttäviä ja jopa suositeltavia
harrastusmuotoja ja niillä on monia myönteisiä merkityksiä paitsi
harrastajille itselleen myös laajemmin yhteiskunnassa.
Tässä yhteydessä haluankin esittää suuret
kiitokset kaikille niille, jotka parhaillaan ahkeroivat metsissämme!
Hallintovaliokunnassa tehtiin muutama tärkeä muutos
perusteellisten kuulemisten jälkeen. Muun muassa ampumaseurojen
jäsenyyden poistaminen sekä pistotarkastusluonteisten
kodintarkastusten poisto olivat hyviä muutoksia. Tärkeää on
nyt seuraavaksi, että tämä rempallaan
oleva aserekisteri saadaan kuntoon ja että tarvittavat kilpailu-
ja harrastuspaikat saadaan asianmukaiselle tolalle ja niitä saadaan
riittävästi ampumaharrastajien ulottuville.
Kolmas asia, jota on vielä syytä tarkastella,
on ampumakortti. Ampumaharrastusfoorumi ja muutama muu asealan järjestö sekä asealan
elinkeinonharjoittajat ovat käynnistäneet Ampumaharrastuksen
kehittämishankkeen eli Ampu-hankkeen, jonka on tarkoitus
päättyä vuonna 2013. Tässä yhteydessä arvioidaan
muun muassa ampumakortin käyttöönoton
mahdollisuuksia, ja mielestäni siinä yhteydessä olisi
hyvä arvioida sen käyttöä laajemminkin.
Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun on ihan pakko sen verran puuttua edustajakollega
Mäkelän puheenvuoroon, että kysyn, millä resursseilla
me korjaamme ne ampumaradat ja -systeemit. Ne eivät tule
nimittäin ilmaiseksi, ja minun tietääkseni
ei ainakaan tulevan vuoden budjettiesityksessä ole varattu
minkäänlaisia lisämäärärahoja
näihin eikä myöskään
käsittääkseni tähän
erityisen aserekisterin selvittelyyn, koska käsittääkseni
siihenkin tarvitaan aika mittavat voimavarat, että se saadaan
koko maan kattavasti järjestykseen.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä on
aika mielenkiintoinen arvoasetelma. Minun arvioni on se, että eduskunta
on nyt ostamassa itselleen hyvää omaatuntoa kaiken
varalta puuttumatta ongelman perimmäisiin syihin. Valitettavasti
pitää sanoa näin, että minun
arvioni mukaan, kun kolmas, neljäs tai viides koulusurma
tulee tai joku vastaava massatuho, silloin edustajat voivat sanoa,
että kyllä me ainakin jotain teimme. Sen tunteen
valtaan ei pidä heittäytyä, että nyt
olisi ratkaistu perusongelmat.
Joka syksy me tässä talossa olemme tapelleet nuorten
psykiatrisen kuntoutuksen määrärahoista.
Kaikki tietävät, että ne ovat riittämättömät,
ja esimerkiksi Jokelan koulusurmaaja haki itselleen apua eikä sitä saanut.
Se on valitettavasti se reaalimaailma.
Mutta sitten tästä koulutusjärjestelmästä vielä.
Sellaista ampuma-asekouluttajajärjestelmää ei
kerta kaikkiaan ole olemassa, enkä usko, että sitä pystytään
näillä reunaehdoilla luomaankaan. On iso kysymys,
kuka kouluttaa, kuka kirjoittaa todistukset, ja ennen kaikkea, kuka
vastaa niistä todistuksista. Kahden vuoden ajalta harrastuneisuus
pitää osoittaa — aikamoinen tehtävä.
Aika oleellinen kysymys on myöskin se, kenen aseilla.
Ei yhdistyksillä, ampumaseuroilla, metsästysseuroilla
ole sellaisia aseita tälläkään hetkellä,
millä kouluttaa. Tässä on vahvana se maku,
että julkinen sektori siirtää sitä vastuuta, mikä kuuluisi
sen itsensä kannettavaksi, yhdistyksille.
Sen verran realisti olen, että vaikka olen tehnyt tuon
listan näistä pykälämuutosesityksistä ja tulen
niitä esittämään huomenna, en
jaksa uskoa, että ne menisivät läpi.
Kun kerran on todennäköistä, että lain
sisältö pysyy tämmöisenään
ja jättää asiat puolitiehen, se on eräänlaista
lumelainsäädäntöä,
niin minä olen kakkoskäsittelyssä sitten
kyllä hylkäyksen kannalla.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Mustajärvi totesi, ei
yhteiskunnan perimmäisiin ongelmiin kyllä tällä aselainsäädännöllä pystytä vaikuttamaan.
Se on ihan varmaa, ja kaikki, jotka ovat silmät ja korvat
avoimina liikkuneet tässä viime aikoina, tietävät,
että ne perimmäiset ongelmat ovat ihan jossain
muualla kuin metsästyksessä taikka aseisiin liittyvien
harrastusten parissa.
Ihan samalla tavalla kuin tässä aiemmin puhuttiin
niistä ongelmista, mitkä liittyvät lääkärien
mahdollisuuksiin arvioida aseluvan hakijoita, ongelmia tulee tulevaisuudessa
aiheuttamaan esimerkiksi riistanhoitoyhdistyksen mahdollisuus arvioida
aselupien hakijoita, heidän mahdollisuuksiaan menestyksellisesti
harrastaa ja menestyksellisesti myöskin käyttää sitä asetta. On
selvää, että kun yhdessä riistanhoitoyhdistyksessä voi
olla jäseniä enemmän kuin tuhat, niin
ei riistanhoitoyhdistyksen puheenjohtaja millään henkilökohtaisesti
tunne kaikkia jäseniä, ei edes niin, että riistanhoitoyhdistyksen
hallituksen jäsenet voisivat yhdessä arvioida
kaikkien yli tuhannen jäsenensä kykyä ja
vielä niin, että kun elämässä tapahtuu
muutoksia ja ihmisten mahdollisuuksissa selviytyä tapahtuu
muutoksia, riistanhoitoyhdistyksen johdon pitäisi olla
joka hetki hereillä ja pystyä arvioimaan myöskin
näitten muutosten jälkeen ihmisten mahdollisuuksia aseluvan
saamiseen.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olen muiden edustajien
kanssa samaa mieltä, että perusongelma, jota luullaan tällä lailla
ratkaistavan, ei kyllä ratkea. Koulusurmat, ikävä kyllä,
varmaan eivät lopu, ainakaan tämän lain
takia.
Palaan vielä tähän ilmoitusvelvollisuuteen
sikäli, että täällä hallintovaliokunnan
tekstissä sanotaan näin vaan: "Lääkärinkään
kannalta tällainen sääntely ei - -
aseta kohtuuttomia vaatimuksia. Sopivuutta koskevan arvioinnin lopputulos on
sekä ilmoitusoikeuden että ilmoitusvelvollisuuden
osalta samansisältöinen. Kysymys on sellaisesta
ilmoituskynnyksen arvioinnista, joka lääkärin
- - koulutuksen ja kokemuksen perusteella voidaan siinä tehtävässä katsoa
kuuluvan hänen ammattitaitoonsa."
Se on aika reteesti sanottu, kun mitenkään muuten
täällä ei kerrota, miten tähän
on tosiaan paneuduttu. Tämä on mielipide eikä tieto,
ja sen takia kyllä ihmettelen, että se tähän
on otettu, varsinkin kun myöhemmin todetaan, että asetuksella
tästä kaikesta säädetään
myöhemmin. Tätä lakia on puolitoista
vuotta valmisteltu. Asetus, jossa käytännön
ohjeet annettaisiin, on edelleen teillä tietymättömillä.
Miksi oikeus ei riittänyt tässä? Miksi
sen pitää olla velvollisuus? Sitä ei tässä avata
ollenkaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä nosti vielä yhden
tärkeän asian esille: silloin kun haetaan asetta,
aina on kyse syyperusteisesta harkinnasta. Eli pitää kysymykseen
pystyä vastaamaan, kun lupaviranomainen kysyy, miksi hankit
tämän aseen, miksi juuri tällaisen aseen
ja mitä käyttöä varten. Tämä harrastuneisuuden
osoitus on muutenkin ongelma, jos tämä lupakäytäntö menee
hankalaksi. Ei ole kysymys pelkästään
lyhyistä käsiaseista, jolloinka on eri ikärajatkin.
Jos ottaa käytännön esimerkin: Jos
on yhtä iso maanomistaja kuin esimerkiksi Björn
Wahlroos ja menee omille mailleen metsälle, kuka sen todistaa,
että hän on ollut metsällä?
Kuka todistaa, että Björn Wahlroos harrastaa metsästystä,
jos ei ole Ilta-Sanomien toimittaja kuvaamassa, niin kuin aika usein
on? Tai sitten jos on pohjoisen metsästäjä,
joka lähtee kotipihaltaan valtion maille metsästämään
koiransa kanssa — kysyin tämän jo viime
kerralla — onko se sitten se koira, joka menee sinne poliisin,
lupaviranomaisen, tykö todistamaan, että minun
isäntäni tai emäntäni harrastaa
metsästystä?
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Asia, jonka edustajakollega Akaan-Penttilä nosti tässä vielä esille,
herättää myös sen huolen, että jos
tavallaan lainsäädännöllä siirretään
se vastuu nyt jollekin muulle tästä salista pois,
niin tällä kertaa se siirretään
sitten lääkäreille eräänlaisella
velvollisuudella ja astutaan meriveteen heidän takapuolellaan:
jos he eivät hoida velvollisuuttaan, niin sitten se on
heidän syynsä, jos ei näitä ongelmatapauksia
saada kerättyä kentältä pois. Sen
takia minun mielestäni olisi ollut äärimmäisen
tärkeää tutkia, mihin johtaa se kansalaisten rekisteröiminen
ja minkälaisiin vastuisiin se myös asettaa ne
terveydenhuollon toimijat, joilla on oma vastuunsa, koska kuitenkin
se todellinen pallo, lain ja rahanjakajan pallo, on täällä eduskunnassa
ja ne ongelmat on korjattava lähtökohtaisesti
täällä eikä vieritettävä sitä vastuuta
jollekulle muulle.
Yleiskeskustelu päättyi.