2) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annetun lain 18 ja 45 a §:n
muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunnan käsittelyssä on
hallituksen esitys, jossa ehdotetaan muutettavaksi sosiaali- ja
terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetussa laissa
säädettyä valtion ja kuntien välistä kunnallisen
sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusjakoa, joka sinänsä on tervehdyttävä toimenpide
ja toivottu toimenpide, koska sosiaali- ja terveyssektorin kustannustenjaon
osalta kuntien vaje on syytä paikata.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi tarkistettavaksi säännöstä,
joka koskee kunnan omarahoitusosuuden korottamista toimeentulotukimenojen vähenemisen
perusteella, ja maahanmuuttajan erityistuen toimeentulotukimenoja
vähentävä vaikutus ehdotetaan otettavaksi
huomioon tarkentuneiden laskelmien mukaisesti.
Lyhyesti valiokunnan kannanotoista: Yleisperusteluissa hallituksen
esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
(Puhemies koputtaa) ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotuksen
hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutoksin,
joista ihan lyhyesti muutama poiminta.
Ensinnäkin sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsittelyssään
ottanut mahdollisimman pitkälle huomioon hallintovaliokunnan
lausunnossaan esittämiä näkemyksiä siltä osin
kuin ne on ollut tähän käsittelyyn mahdollista
ottaa.
Valiokunta toteaa, että kuntien lakisääteisten tehtävien
aiheuttamien menojen ja näiden rahoittamiseen vaadittavien
tulojen kokonaistarkastelu on syytä tehdä kuntien
peruspalveluohjelman menettelyä ja peruspalvelubudjettia
koskevan valmistelutyön yhteydessä. Valiokunta
viittaa myös aikaisempaan mietintöönsä,
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö 11/2002
vp, ja pitää edelleen tärkeänä selvittää,
voidaanko kustannustason nousun täyttä määrää vähemmästä huomioon
ottamisesta luopua kokonaan. Valiokunnan käsityksen mukaan
tämä tulisi tehdä meneillään
olevassa valtionosuusuudistuksen valmistelussa.
Yksityiskohtaisten perustelujen osalta viittaan valiokunnan
tekemään muutosesitykseen lain 18 §:n
kohdalta, joka on kirjoitettu valiokunnan mietintöön,
niin kuin valiokunta on sen muuttanut.
Arvoisa puhemies! Tähän esitykseen liittyy yksi
vastalause, jota en käy tarkemmin kommentoimaan, koska
arvaan, että sen osuuden hoitavat ne, jotka ovat vastalauseen
allekirjoittaneet. (Ed. Zyskowicz: Hyvin päätelty!)
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Ensi vuodelle sosiaali- ja terveydenhuollossa
on paljon haasteita samoin kuin sitä seuraavillekin vuosille.
Näihin haasteisiin pyritään vastaamaan
valtionosuuksien korotuksilla, joista runsas 50 miljoonaa euroa
on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeiden eteenpäinviemiseen.
Sen lisäksi on määrärahoja muun
muassa vanhustenhuollon kehittämiseen.
Hallituksen puolelta on toistuvasti korostettu sitä,
että näillä lisäsatsauksilla
on nyt mahdollista peruspalveluja kohentaa, ja varmasti näin osassa
kuntia onkin. Suuri kysymys on kuitenkin se, mikä on se
ohjausjärjestelmä, jolla kunnat saadaan tekemään
haluttuja toimenpiteitä. Tästä seikasta
valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaostossa on paljolti
keskusteltu. Siellä on nähty yksimielisesti tarpeelliseksi
se, että esimerkiksi tähän vanhustenhuollon
kehittämiseen tarkoitettua määrärahaa
todella käytetään vanhustenhuollon palvelujen
kohentamiseen, tarpeellisten lisävirkojen perustamiseen
ja esimerkiksi omaishoidon vahvistamiseen.
Kuntien vastuun yhteydessä on paljolti keskusteltu
viimeisten viikkojen, erityisesti viimeisen viikon aikana kuntien
ja kuntayhtymien vastuusta koskien lasten ja nuorten mielenterveyspalveluja,
joiden osalta hallituksen esityksessä päädyttiin
siihen, että erillismäärärahaa
tähän tarkoitukseen ei enää osoiteta.
Todettiin ykskantaan, että kysymys on kuntien vastuusta
myöskin tällä terveydenhuollon sektorilla.
Tämä periaate on varmasti aivan oikea ja kannatettava,
mutta tämä muutos tapahtuu nyt varsin nopeasti,
kun tarkoitus on, että Kela ei enää korvaa
alle 16-vuotiaiden psykoterapioita, vaan että tämä vastuu
siirtyy kunnille. Kun tilanne on se, että Kelan puolella
on vähemmän määrärahoja
ja kuntien puolella ei enää ole tätä erillismäärärahaa,
on päädytty siihen, että sairaanhoitopiireille
tähän tarkoitukseen on tarpeellista osoittaa edelleenkin korvamerkitty
määräraha.
Tämä on erittäin vastuullinen, tärkeä päätös. Olen
erittäin tyytyväinen siitä, että tähän
on päädytty opposition ja hallituksen ja hallitusryhmien,
ennen kaikkea hallituksen eduskuntaryhmien, välisissä neuvotteluissa.
Nyt on paljolti kysymys siitä, millä tavalla tämän
määrärahan käyttöä ohjeistetaan,
jotta sillä voidaan paikata niitä ongelmia, jotka
tästä äkkinäisestä muutoksesta nyt
sitten syntyvät. Eli on varsin tarpeellista, että sairaanhoitopiireissä katsotaan,
mitä omassa toiminnassa pitää kehittää,
ja että sairaanhoitopiirit voivat suoraan ostaa, silloin
kun siihen päädytään, psykoterapioita
palvelujen tuottajilta ja tällä tavoin antaa tarvittavaa
hoitoa niille, jotka ilman tätä määrärahaa
jäisivät hoitoa vaille.
Jatkossa minusta on erittäin tärkeää se,
että tämä rahoitus saatetaan vakaalle,
ennustettavalle pohjalle, jotta tästä määrärahan
tarpeesta ei tarvitsisi joka syksy erikseen taittaa peistä ja
keskustella, vaan että se olisi sitten jo valmiiksi siinä rahoituspohjassa,
joka sisältyy hallituksen esitykseen. Tämä vaatimus
on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen
ajatellen sitä kuohuntaa, joka tämän
asian ympärillä on tapahtunut.
Tästä voi vetää sitten yleisemmän
periaatteen koko kuntatalouteen eli sen, että kuntatalouden pitäisi
olla nykyistä vakaampaa, ennustettavampaa. Siinä mielessä tähän
peruspalvelubudjettimenettelyyn tietysti kohdistuu varsin suuria
odotuksia. Tätä kautta voidaan kuntien budjeteissa sitten
varautua jo hyvissä ajoin niihin tarpeisiin, joita täällä poliittiset
päättäjät näkevät
yhteiskunnallisesti merkittäviksi ja tarpeellisiksi toteuttaa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveyshuollon suunnittelu-
ja valtionosuuskeskusteluun haluan tuoda hivenen — mitenkä sanoisin — avaramman
näkökulman.
En puhu suoraan hallituksen esityksen prosenttimuutoksista enkä euroista
vaan näen kunta—valtio-suhteen monella lailla
aika ongelmallisena. Jos tulkitsen tässä salissa
pidettyjä puheita, niin hyvin monella puolen tätä salia
itse asiassa tästä ongelmasta ollaan samaa mieltä.
Se on kova päänsärky Pääkaupunkiseudulle
yhteisöverotuottojen muuttamisen osalta. Onneksi tässä salissa
on jo vähän korvia kallistettu tälle
problematiikalle. Se heijastuu kunta—valtio-suhteeseen
monin eri tavoin.
Miten tähän keskusteluun vastaa valtiovarainministeriö?
Tämä on henkilökohtainen kokemus, mutta
hyvin monen korkeassakin asemassa olleen henkilön kanssa
keskusteltuani tästä kunta—valtio-suhteesta
olen tullut siihen käsitykseen, että valtiovarainministeriö hoitaa
määrärahavirtoja, Suomen kansantaloutta,
makroekonomisella tasolla ilman, että tulee ajatelleeksi,
mitä suuret muutokset tässä makroekonomiassa
saattavat merkitä jonkun kunnan kohdalla. Hyvin tietävät
ainakin kaikki Pääkaupunkiseudulta kotoisin olevat
kansanedustajat, mitä se on aiheuttanut Helsingille ja
Espoolle aivan erityisesti, myös muutamille muille kunnille.
Tässä keskustelussa soisi budjettilakien ohella
otettavan paljon paremmin huomioon myöskin vaikutukset, kun
rahojen tulovirtoja muutetaan tai valtio—kunta-suhteen
prosentteja muutetaan. Tietenkin pienet tarkistukset ovat ymmärrettäviä pelkästään
taloudellisista syistä, mutta kun isoja tarkistuksia tehdään,
etukäteen viisas hallintopäättäjä tietenkin
katsoo, mitä muutoksia se kyseisessä kohderyhmässä aiheuttaa.
Aivan nurkan takana meillä on tulossa Kansallinen terveysprojekti
voimaan. Tätä kysyimme muun muassa valiokuntakuulemisessa
tämän suunnittelu- ja valtionosuuskeskustelun
yhteydessä. Minkäänlaista varmuutta ei
tullut siitä, että kuntapuoli pystyisi toteuttamaan
oman panoksensa. Pikemminkin näyttää siltä,
että valtio on kyllä oman osuutensa saanut tässä reilaan, mutta
kuntapuoli tulee pahemman kerran vuotamaan. Ikävää on
se, että sama tilanne on myöskin Kansallisen sosiaalialan
projektin suhteen. Siis molemmissa isoissa projekteissa, jotka on laitettu
käyntiin ja joista kansalaiset hyvin paljon odottavat,
valtio—kunta-suhteen takia eräänlainen
vesiperä näyttäisi tulevan.
Vähän valoa tässä asiassa
saattaa olla sikäli, että sosiaali- ja terveysministeriö ilmoitti
valiokunnallemme kirjelmöinnin yhteydessä — tämä on
suora lainaus, jossa kommentoidaan tiettyjä kuntien lakisääteisten
tehtävien aiheuttamien menojen ja niiden rahoittamiseen
vaadittavien tulojen kokonaistarkastelua — että se
on jatkossa välttämätöntä,
ja ministeriö jatkaa, että tämä yleinen
näkökohta on perusteltu ja sosiaali- ja terveysministeriö on
osaltaan mukana esimerkiksi valmistelutyössä,
joka koskee kuntien peruspalveluohjelmaa ja -budjettia. Huom., ministeriössä vasta
valmistellaan kuntien peruspalveluohjelmaa ja -budjettia. Kyllä pitäisi
Kansallisen terveysprojektin osalta tämän asian
olla jo pidemmällä. Kiire on meidän hallintoviranomaisillamme,
arvoisa puhemies, tässä asiassa.
Lopetan meidän ryhmämme mielipiteeseen tästä asiasta
yhdeltä kantilta, jossa olemme julkisuuteen saattaneet
lausuman, jossa toteamme, että kokoomus on huolissaan siitä,
miten kunnat pystyvät jatkossa rahoittamaan peruspalvelunsa, koulutuksen
ja terveydenhuollon asukkailleen. Kuntatalouden kehitys näyttää olevan
hyvin synkkä tulevina vuosina. Hallituksen tahdottomuus
tarttua ongelmiin sekä hallituksen suunnittelemat muutokset
kuntien rahoitusjärjestelmään muodostavat
uhan, joka syventää kuntien vaikeuksia tulevina
vuosina.
Arvoisa puhemies! Lopetan siihen, että tutkimalla rahavirtojen
ohella niiden makrotason lisäksi myös niiden vaikutuksia
on saatavissa parempia tuloksia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliitto sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, joka
siis tässä tapauksessa tarkoittaa minua, ei jättänyt
vastalausetta valiokunnan mietintöön. Se johtuu
siitä, että tänne kuntien talouteen puhaltava
kylmä tuuli, johon tietysti hallitus on syyllinen, jäädytti
myöskin Kuopion lentokentän, ja hallitus on varmaan
siihenkin syyllinen. Tämä esti vastalauseen käytännön
tekemisen. Kun lisäksi täällä välikysymyskeskustelussa
varmaan kaikki ne asiat, jotka tähän olennaisesti
kuuluvat, tulivat hyvin käsitellyiksi, niin totean tässä yhteydessä vain,
että vasemmistoliitto pitää välttämättömänä,
että indeksitarkistukset jatkossa tehdään
täysimääräisinä. Kun
täällä on moneen kertaan riemuittu siitä,
että nyt ne tehdään 75-prosenttisesti,
niin se kuitenkin käytännössä tarkoittaa
edelleenkin sitä, että kuntien vaje tältä osin
kasvaa siltä osin kuin inflaatio jatkuu. Tästä syystä tulemme äänestämään
asiasta valiokunnassa tehdyn vastalauseen puolesta.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Vaikka tämä laki sekä nimeltään
että sisällöltään on
kovin teknisen tuntuinen, niin tässä on kysymys
kuntien palvelutason kannalta kaikista tärkeimmästä laista,
kysymys siitä, kuinka paljon kunnat kokonaisuudessaan rahaa
sosiaali- ja terveystoimeen saavat — no, nämä rahat
eivät ole korvamerkittyjä, että siinä mielessä yleensä saavat
koko palvelutoimintaansa. Koko 90-luku aivan sen loppuvuosiin asti
oli kunnallistalouden kannalta varsin heikkoa, koska koko maan talous
oli heikko ja kuntataloudenkin piti säästää. 2000—2002
kunnallistaloudessa olivat väljemmät ajat ja monia
asioita saatiin parannetuksi, ja nyt taas 2003 ja 2004 kuntatalous
menee alaspäin. Sen lisäksi kuntataloudessa jatkuvasti
on ollut sen kaltaista epävarmuutta ja heittelehtimistä,
jota ei voida pitää, ei sosiaali- ja terveystoimen
eikä koulutoimenkaan rahoituksen kannalta asianmukaisena.
Arvoisa puhemies! Koska vihreä eduskuntaryhmä on
tehnyt hallituksen budjettiesitykseen varjoesityksen ja tässä esityksessä on
kuntien palvelutoimintaan varattu 50 miljoonaa euroa, niin tulen
yksityiskohtaisessa käsittelyssä sitten tekemään
ehdotuksen, että tätä lakia 50 miljoonan
euron edestä parannetaan.
Arvoisa puhemies! Niin kuin edellisetkin puheenvuoron käyttäjät
ovat sanoneet ja kuten valiokunnan mietinnössäkin
sanotaan, niin tämä inflaatiotarkistusten jättäminen
vajaaksi ei ole kovin, miten sen sanoisi, perusteltu tapa kiristää kunnallistaloutta
silloinkin, kun kansantaloudelliset syyt kunnallistalouden kiristämiseen
ovat olemassa. Jos inflaatiotarkistus tehdään
vajaana, niin se ikään kuin sisältää sen
oletuksen, että kuntatalouden pitäisi pystyä tehostamaan
toimintaansa tuon vajauksen verran. Tämä oletus
voisi vielä olla järkeväkin, mutta sitten
kun viisivuotiskauden jälkeen katsotaan, kuinka paljon
kunnallistalouteen rahaa menee ja jos kunnat ovat ihan oikein pystyneet
toimintaansa tässä suhteessa tehostamaan, niin
senkin jälkeen nämä poistetut inflaatiotarkistukset
vähennetään siitä kokonaissummasta,
jolloin niiden pitää itse asiassa tehostaa se
vielä toiseen kertaan. Tämä menettely ei
mielestäni ole kovin järkevä. Jos ollaan
sitä mieltä, että kansantaloudelliset
syyt pakottavat vähentämään
kuntien palvelutarjontaa, niin muutetaan sitten lakia ihan suoraan
tai tehdään siitä suora päätös
eikä tehdä sitä päätöstä tämmöisten teknisten
temppujen kautta.
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin kahta kokoomuksen puhujaa, niin
olin kovin odottamassa, että hekin olisivat valmiit kannattamaan
lisärahoitusta kuntatalouteen, mutta olin hieman pettynyt,
että eivät olleet. Haluan lopuksi kiittää hallitusta
siitä, että kuitenkin Kansallisen terveyshankkeen
korvamerkityt rahat budjetissa ovat aivan oikein, niin kuin niiden
pitikin olla. Valitettavasti vain kunnallistalouden yleinen kehitys
heikompaan suuntaan nyt kyllä vaarantaa tuon hankkeen varsinaiset
tavoitteet.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soininvaaran tavoin kokoomuksen
eduskuntaryhmä on hyvin huolissaan kuntatalouden tilanteesta
ensikin vuonna ja kuntien mahdollisuuksista pitää hyvää huolta
kansalaisten keskeisistä peruspalveluista, kuten juuri
sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista, vanhuspalveluista, perusopetuksesta.
Kokoomuksen eduskuntaryhmä on valtiovarainvaliokunnassa
esittämässä sivistyspuolen yleisiin valtionosuuksiin
60 miljoonan euron lisäpanostusta, ja tämä on
se keskeinen tapa, jolla haluamme vahvistaa kuntatalouden mahdollisuuksia
peruspalveluista huolehtimiseen ensi vuonna. Näin ollen
tämä on myös selityksenä sille,
minkä ed. Soininvaara puheenvuoronsa lopussa otti esiin, eli
että kokoomuksen puheenvuoroissa täällä ei ole
annettu tukea ed. Soininvaaran tässä yhteydessä esittämälle
lisämäärärahalle. Kuntien kannaltahan
on selvää, että nämä tulevat
samaan pottiin, niin sosiaali- ja terveystoimen kuin sivistystoimen
valtionosuudet.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä korotetaan
kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusprosenttia 0,49
prosenttiyksiköllä. Pääosa tästä on kuntien
verotulojen menetyksen kompensointia. Kuitenkin voidaan selkeästi
todeta, kun tiedämme kuntien menopaineet ja uudet lakisääteiset tehtävät,
että kuntien talous kiristyy. Sosiaali- ja terveydenhuollon
osalta ei voida tämän ratkaisun myötä puhua
kuntien rahoituspohjan vahvistamisesta. Kuntien talous on arvioiden
mukaan yleisesti ottaen alijäämäinen
vuonna 2003 ja alijäämäisyyden ennakoidaan
jatkuvan aina vuoteen 2007. Monella kunnalla on nimenomaan peruspalvelujen,
niin koulutus- kuin sosiaali- ja terveyspalvelujen kohdalla suuria
vaikeuksia. Niistä tämänkin viikon alussa
olemme lehdistä saaneet kuulla, esimerkiksi millä tavalla
Jyväskylän opettajat ovat nostaneet tämän
ongelman esille.
Kuntien valtionosuuksia on leikattu vuodesta 97 alkaen, ja samanaikaisesti
ovat heikentyneet yhteisöveron tuotot. Vuoden 2004 talousarvioehdotuksen
mukaan valtio osallistuu nyt siis kustannustason noususta johtuviin
kuntien lakisääteisten valtionosuustehtävien
menojen lisäykseen 75 prosentin osuudella. Näin
tämä on vastoin etenkin kaikkea sitä,
mitä päähallituspuolueen edustajat ennen
vaaleja toivat esille täysistä indeksikorotuksista.
Kunnat kärsivät kustannusten noususta edelleen.
Indeksikorotusten toteuttaminen 75-prosenttisesti leikkaa vuonna
2004 kunnilta 32 miljoonaa euroa niille kuuluvia valtionosuuksia.
Kun lasketaan kumulatiivisesti, mitä vuodesta 2001 on tapahtumassa
aina seuraavaan vuoteen, niin euromäärä on
jo sadoissa miljoonissa euroissa. Köyhimmille kunnille,
joilla on suuria vaikeuksia lakisääteisten palvelujen
ylläpitämisessä, indeksileikkaus on tietenkin
kaikkein pahin, koska niille valtionosuuksien suhteellinen merkitys
on suuri. Hallituksen esitys lisää näin
edelleen kuntien ja kuntalaisten eriarvoisuutta.
Kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjetissa ja sen mukaisissa
ryhmän talousarvioaloitteissa esitetään
kuntien valtionosuuksien täysimääräistä indeksitarkistusta.
Edellä ed. Soininvaara toi esille tähän
hallituksen esitykseen valiokunnassa tehdyn vastalauseen. Olen yhtynyt
siihen ja näen, että on todella tärkeää,
että lisäys tähän prosenttiyksikköön
tehtäisiin. Tietenkin lausumaehdotuksena olisi hyvä jatkossa
nähdä, että otettaisiin vakavasti tämä indeksikorotusten
täysimääräisyys.
Kuntien valtionosuuksien suorittaminen vähempänä kuin
täydestä määrästä siis
ei ole mikään ratkaisu tällä hetkellä,
jos ajatellaan, että olisi kysymys teknisestä ratkaisusta.
Kuntien ja valtion kustannusjako muuttuu pysyvästi epäedulliseksi.
Tämän vuoksi valtioneuvoston indeksitarkistukseen
liittyvää toimivaltaa ja tehtyjen indeksitarkistusten
leikkauspäätöstä kaiken kaikkiaan
tulisi arvioida toisella tavalla ja asettaa kyseenalaiseksi.
Näen erityisesti sen, että kun kunnille on
tullut lisävelvoitteita, niin kuin täällä on
tullut esille, sekä vanhustenhuoltoon että lasten
ja nuorten psykiatriseen hoitoon, näitä ei pystytä näillä valtionosuuksilla
toteuttamaan.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä esitetty
valtionosuuksien lisäys on pääosin kunnallisveron
menetyksen kompensaatiota. Se on neutraali kuntien kannalta eli
plus miinus nolla, eikä se vahvista kuntien palvelujen
rahoituspohjaa niin kuin äkkiseltään voisi
kuvitella. Samalla kuitenkin velvoitteita ja tehtäviä kunnille
on lisätty ja kustannustaso on noussut. Tämä yhtälö on
hyvin vaikea kuntien kannalta.
Hallintovaliokunta antoi asiasta erittäin napakan ja
tiukan lausunnon, jossa se muun muassa vaati valtiota toteuttamaan
pitkäjänteistä ja vakaata kuntapolitiikkaa.
Valtionosuuden indeksitarkistus tulisi tehdä täysimääräisesti,
jotta kaikki ne uudet tehtävät, joita me täällä tänäänkin päätämme
tehdä kunnille, pystyttäisiin toteuttamaan kunnissa
laadukkaasti.
Tapani Tölli /kesk:
Herra puhemies! Haluan ensiksi muutamalla sanalla kommentoida
kuntatalouden vakautta ja ennustettavuutta, mihin ed. Akaan-Penttilä äsken
puheenvuorossaan viittasi. Tämä hallitus on ohjelmassaan
todennut, että se sitoutuu noudattamaan vakaata ja pitkäjänteistä kuntapolitiikkaa
ja turvaa peruspalvelujen saatavuuden kohtuullisella maksu- ja verorasituksella koko
maassa. Tämä on selkeä näkemys
ja toimintalinja. Tämän mukaisesti hallitus on
myös toiminut ja toimii. Siihen kokonaisuuteen liittyy myös
tämä käsillä oleva hallituksen
perusteltu esitys.
On todettava, että parasta aikaa on työn alla valtionosuusjärjestelmän
tai oikeastaan kuntien palveluiden rahoitusjärjestelmän
uudistus, jota me ensi vuoden puolella käsittelemme. Sekin omalta
osaltaan tähtää juuri tähän
samaan asiaan, että kuntien rahoitusjärjestelmä on
mahdollisimman ennustettava, läpinäkyvä ja
toimiva ja että peruspalvelut pystytään
turvaamaan ja järjestämään koko
maassa. Tämä on hyvin merkittävä asia
kuntien kannalta, voin sen myös omalta osaltani todeta.
Olen jonkin aikaa eli toistakymmentä vuotta toiminut päätoimisesti
kunnan palveluksessa, ja vaikeimpia asioita on ollut se, että on
ollut niin hankala ennustaa, mitä tapahtuu kuntien tulopohjassa.
Käsillä olevassa hallituksen esityksessä sosiaali-
ja terveydenhuollon valtionosuutta korotetaan. Samalla se merkitsee
valtion laskennallisen osuuden nousua ja kuntien osuuden laskua.
Niin kuin tässä keskustelussa on tullut esille,
pääosa tästä valtionosuuden
korotuksesta on kunnallisveron ansiotulovähennyksen kompensointia, mutta
on syytä todeta siitäkin, että nyt kompensaatio
on toteutettu täysimääräisenä.
Näin ei ole aina tapahtunut.
On syytä todeta myös se, mitä sosiaali-
ja terveysvaliokunta toi mietinnössään
esille. Se otti esille huolen siitä, että myös
tulevina vuosina tämä rahoitusjärjestelmä toimii,
että sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden rahoitustarve
on katettu ja että kuntien peruspalveluiden rahoituksessa
hankerahoituksen ohella myös varsinaisen palvelutuotannon
rahoitus on turvattu.
Herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
juuri keskitytty siihen asiaan, mitä tässä tuli esille,
eli tämän valtionosuuden korottamiseen. Aikaisemmin
jo tänä syksynä on keskusteltu laajalti
kuntataloudesta sekä budjetin yhteydessä että muissa
yhteyksissä.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa käytettään
satoja lapsia vuosittain seksuaalisesti hyväksi. Eriasteisesta
väkivallasta ei ole mitään tilastotietoja,
koska sitä ei erikseen tilastoida, ketkä niistä,
joihin se kohdistuu, ovat alaikäisiä ja ketkä aikuisia.
Nyt on lisätalousarviossa lisätty lasten psykoterapiaan
rahaa. Kysynkin, mitä tapahtuu 16—25-vuotiaille. Jos
16-vuotias tyttö raiskataan, niin hän ehdottomasti
tarvitsee pitkäaikaista terapiaa selvitäkseen
tästä asiasta mitenkään jaloilleen.
Samoin, jos 17-vuotias tyttö hakataan henkihieveriin, tai poika
ihan yhtä lailla, siihen tarvitaan terapiaa todella voimakkaasti,
että saadaan ihmisestä yhteiskuntakelpoinen, tuottava
yksilö.
Mielestäni on siksi riittämätöntä,
että tämä terapia annetaan nyt kuntien
velvollisuudeksi, kuntien, jotka eivät tällä hetkelläkään
pysty hoitamaan peruspalveluitaan saati sitten tämmöisiä erittäin
tärkeitä kohtia, joista nimenomaan kunnat lähtevät
ensimmäiseksi säästämään.
Mielestäni tämä johtaa erittäin
pitkälle eriarvoistamiseen. Se johtaa jopa siihen, että meillä jatkossa ainoastaan
erittäin varakkaitten perheitten nuorilla on varaa psykoterapiaan.
Kuitenkaan en voi kuvitella sellaista tilannetta, että nämä varakkaista
perheistä tulevat nuoret jostain syystä olisivat enemmän
alttiita raiskauksille ja väkivallanteoille. Meillä puhutaan
ihan oikeasta yhteiskunnallisesta ongelmasta, johon täytyy
puuttua, mutta nyt tuntuu, että meillä ei ole
sitä sosiaalista vastuuntuntoa, joka nimenomaan meillä pitäisi
olla. Eli kun nyt puhutaan kuntien velvollisuudesta hoitaa asioita,
niin mielestäni tämä esitys on riittämätön.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Totta kai meillä on paljon
toiveita, niin kuin puheissa on tullut esille ja mietinnössäkin
on joitakin. Mutta tietysti, kun katsoo kokonaisuutta, niin onhan
tämä kuitenkin eteenpäinmenoa tässä tilanteessa.
Kun tiedämme, jotta meillä kuitenkin valtiontalouteen
joudutaan ottamaan lisää velkaa ja samanaikaisesti
vielä alennettiin veroja, niin kuitenkin tämä on
myönteinen, positiivinen signaali siinä mielessä kuntiin
päin, jotta tässä parannetaan kuntien
taloudellista asemaa jonkun verran. Osa tästä on
tätä ansiotuloverotuksen kompensointia, mutta
osa on Kansallisen terveysohjelmaan ja sosiaaliohjelmaan tarkoitettuja
varoja.
Tärkeätähän tässä olisi
kaiken kaikkiaan, jotta meillä voitaisiin tätä hyvinvointia
saada aikaan, se, miten me onnistumme talous- ja työllisyyspolitiikassa
saamaan aikaan niin kasvua kuin uusia työpaikkojakin ja
osin vähennettyä sitä työpaikkojen
vähenemää, mitä nyt tällä hetkellä ikävästi tapahtuu.
Sen takia näen kuitenkin tämän hyvänä esityksenä.
Onhan meillä vuosien varrella, kun mennään
eteenpäin tässä, mahdollista sitten korjata
tätä, jotta kunnat selviävät
paremmin. Se on totta, mitä täällä monet
edustajat ovat sanoneet ja käyttäneet puheenvuoroja,
että kyllä kunnissa kuitenkin on tiukkaa, mutta
yhtä tiukkaa se on näköjään
valtiontaloudessakin, kun ollaan tekemässä tätä budjettia.
Ed. Kari Rajamäki merkitään
läsnä olevaksi.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen ja hallituspuolueiden edustajat ovat
viime aikoina kovasti vakuutelleet, että valtio on antamassa
kunnille tuntuvasti lisärahoitusta muun muassa sosiaali-
ja terveydenhuoltoon ja niiden menoihin. Osa lisärahoituksesta
on kuitenkin vain budjettikosmetiikkaa. Samalla kun valtio antaa
lisää rahaa, kaappaa se toisella kädellä entistä enemmän
pois. Todellisuudessa kuntatalous kokonaisuudessaan jopa heikkenee, sillä valtionosuuksien
nettolisäys ei kata edes yleistä kustannusten
nousua. Lisäksi näyttää siltä,
että kunnille tulossa olevat todelliset lisäeurot menevät
käytännössä jo aiemmin sovittuun
Kansalliseen terveysprojektiin, ja niihinkin euroihin pitää kunnilta
löytyä niin kutsuttu omavastuuosuus, mikä näissä oloissa
on erittäin haasteellinen tehtävä. Eli
tiukoilla ollaan sosiaali- ja terveydenhuollossa, vaikka
me sinne lisää rahaa saammekin.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoon lisätyt valtionosuudet
eivät ole korvamerkittyjä, ja niinpä niitä ei
välttämättä kunnissa pystytä käyttämään
siihen, mihin ne on tarkoitettu, vaikka tarve olisi kuinka huutava.
Mutta tottahan on, että ne voitaisiin käyttää,
jos niin halutaan. On tietysti nyt mielenkiintoista seurata, miten
kunnallispäättäjät eri kunnissa
ensi vuoden budjettia käyttävät ja miten
sosiaali- ja terveydenhuollon lisärahat käytetään.
Valitettavasti vain me kuntapäättäjät
olemme puun ja kuoren välissä. Tiedämme,
että myös sosiaali- ja terveydenhuollossa olisi
paljon rahanreikiä. Omaishoitajat tarvitsevat lisää tukea,
samoin vanhusten kotona asumisen tukeminen, vammaiset, mielenterveyspotilaat.
Kaikki he tarvitsevat lisää rahaa. Valitettavasti
me emme kuitenkaan näitä rahoja pysty heille välttämättä laittamaan,
koska myös tekniikkapuoli, myös kunnan muut sektorit
tarvitsevat lisää rahaa.
Toivon kuitenkin, että hallitus ottaa vakavasti sosiaali-
ja terveydenhuollon rahantarpeet ja varmistaa toiminnallaan sen,
että ennalta ehkäisevään työhön
ja terveyden edistämiseenkin löytyy rahaa. Tuntuu,
että meillä kaikki täällä Suomessa
menee vain tulipalojen sammutukseen ja ennalta ehkäisevä työ ja
varhainen puuttuminen jää toissijaiseksi. Lisäksi
toivon, että molemmat kansalliset projektit, niin sosiaali-
kuin terveysalankin projekti, voisivat toteutua suunnitellulla tavalla.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelee hallituspuolueitten kansanedustajia,
saa sellaisen käsityksen, että kuntien talous paranee
ensi vuonna. Kun taas kuuntelee opposition kansanedustajia, jää sellainen
käsitys, että huonompaan suuntaan menee. Mikä on
sitten totuus? Totuus on se, että ansiotulovähennyksen korottamisella
leikataan kunnan tuloja, mikä kuitenkin kompensoidaan sataprosenttisesti,
mutta täyttä indeksikorjausta ei tehdä,
tehdään 75 prosentin indeksikorjaus, mikä merkitsee
sitä, että kuntien asema huononee. Kuntien asema
ei huonone niin valtavasti, mutta se joka tapauksessa huononee noin
60 miljoonalla eurolla. Jokainen myöskin tämän
ymmärtää, kun katsoo, minkälaisia
päätöksiä on marraskuussa tehty
kunnissa. Kahdessa kunnassa veroprosenttia on alennettu, ja molempiin
löytyy perusteltuja syitä, mutta yli 50 kunnassa
veroprosenttia on nostettu. On aivan selvä asia, että kuntien
talous ensi vuonna huononee. Onko tämä katastrofi?
Ei se välttämättä sitä ole
kuntalaisille, koska valtion tuloveroa alennetaan, marginaalivero
laskee kaikilla vuoteen 2000 verrattuna 1,5 prosentilla. Nyt olisi
pitänyt olla uskallusta valtuutetuilla korottaa veroprosenttia,
jotta nämä peruspalvelut kuntalaisille olisivat
säilyneet. Toivon, että hallituspuolueitten edustajat
tämän tunnustaisivat, että päätöksillä huononnetaan
kyllä jonkin verran kuntien taloutta.
Yleiskeskustelu päättyy.