3) Hallituksen esitys laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annetun lain 4 §:n, sosiaalihuoltolain
sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun
lain 12 §:n muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitus ehdottaa muutettavaksi sosiaali-
ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annettua
lakia siten, että siihen sisällytetään
säännökset mahdollisuudesta järjestää sosiaali-
ja terveyspalveluja myös palvelusetelin avulla. Sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin sisällytettäväksi ehdotetun
yleissäännöksen mukaisesti järjestettäessä palveluja
palvelusetelillä palvelun käyttäjän
maksettavaksi jäävä omavastuuosuus ei
saa ylittää sitä asiakasmaksua, jonka
kunta voi periä itse järjestämistään
vastaavista palveluista. Sosiaalihuoltolaissa säädettäisiin,
että kunnan tulee kaikissa sosiaalipalveluissa hyväksyä ne
palveluntuottajat, joiden palvelun ostamiseen palveluseteliä voitaisiin
käyttää. Lisäksi sosiaalihuoltolakiin
ehdotetaan otettavaksi erityissäännökset kotipalvelun
hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvon määräytymisestä.
Palvelusetelin arvo määräytyisi jatkuvien
ja säännöllisesti annettavien kotipalvelujen
osalta asiakkaan tulojen mukaisesti. Esitys liittyy vuoden 2004
valtion talousarvioesitykseen ja käsitellään
siis sen yhteydessä.
Lyhyesti valiokunnan perusteluista muutama sana.
Hallituksen esityksen tarkoituksena on antaa kunnille mahdollisuus
ottaa palveluseteli käyttöön kotipalveluissa.
Esityksen tavoitteena on kotipalveluja kehittämällä edistää ikäihmisten
ja vammaisten henkilöiden kotona asumista ja itsenäistä selviytymistä sekä tukea
lapsiperheiden arkea kotiin annettavien palveluiden avulla.
Valiokunta pitää hyvänä,
että erilaisia keinoja kotipalvelujen sekä niihin
liittyvien tukipalvelujen lisäämiseksi kehitetään
ja samalla varaudutaan väestön ikääntymisestä aiheutuvaan
palveluntarpeen kasvuun. On syytä todeta, että kotipalvelujen
saajien määrä on laskenut koko 1990-luvun,
vaikka kehitys olisi edellyttänyt päinvastaista
suuntaa. Asiakkaiden määrän supistuminen
on voimakkaasti kohdistunut lapsiperheisiin, mutta myös
ikääntyvään väestöön.
Kun ikääntyneiden määrä on
samaan aikaan lisääntynyt, kotipalvelujen saatavuus
on heikentynyt myös ikäihmisten kohdalla. Samalla
kotiin annettavien palvelujen luonne on medikalisoitunut, eli itsenäistä selviytymistä
tukevien
palvelujen sijasta ne painottuvat enemmän hoidollisiin palveluihin.
Palveluseteli esitetyssä muodossa voikin parantaa koti-
ja tukipalvelujen saatavuutta ja sitä kautta ikäihmisten,
vammaisten, pitkäaikaissairaiden sekä lapsiperheiden
itsenäistä selviämistä ja toimintakykyä.
Palveluseteleiden käyttöönotto kotipalvelussa
voi siis edistää asiakkaiden valinnanmahdollisuuksia
samoin kuin lisätä palvelualan yksityisyrittäjyyttä ja
parantaa samalla työllisyyttä.
Palvelusetelimallista valiokunta toteaa, että pääministeri
Matti Vanhasen hallituksen ohjelman mukaan, niin kuin jo olen useaan
kertaan todennut, kunnille annetaan mahdollisuudet ottaa käyttöön
palveluseteli kotipalveluissa niin, että kunta on tilaajana
ja laadunvalvojana. Hallitusohjelman kirjaus ehdotetaan lainsäädännöllisesti toteutettavaksi
siten, että sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annettuun lakiin sisällytetään
säännökset tästä järjestelymahdollisuudesta.
Esitys ei sulje pois mahdollisuutta käyttää palveluseteliä myös
muissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa kuin sosiaalihuoltolain
mukaisissa kotipalveluissa, mutta palvelunkäyttäjän
maksettavaksi ei saa muissa kuin kotipalveluissa sälyttää suurempaa
maksuosuutta kuin minkä kunta voisi periä itse
järjestämistään vastaavista
palveluista.
Sosiaalihuoltolakiin ehdotetaan otettavaksi erityissäännökset
kotipalvelujen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvon määräytymisestä.
Palvelusetelin arvo määräytyisi jatkuvien
ja säännöllisesti annettavien kotipalvelujen
osalta asiakkaan kotitalouden koon ja tulojen mukaisesti siten,
että setelin vähimmäismäärä olisi
5—20 euroa. Valiokunta korostaa, että mainitut
euromäärät ovat setelin arvon minimejä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kunnissa setelin arvosta päätettäessä otetaan
huomioon tarve setelin minimimäärän korottamiseksi
esimerkiksi silloin, kun palvelu tarvitaan yöaikaan tai
viikonloppuisin.
Palvelusetelin arvon laskemisessa käytettävät tulorajat
määräytyvät samalla tavoin kuin
kunnan muulla tavoin järjestämän kotipalvelun
asiakasmaksujen tulorajat, eli yksin asuvan henkilön kohdalla
setelin arvo alkaa pienentyä, kun tulot ylittävät
445 euroa kuukaudessa. Valiokunta on tältä osin
hyväksynyt hallituksen esityksen. Tosin jonkin verran kävimme
keskustelua siitä, onko tuloraja oikea maksujen kohdentumiseen nähden
ottaen huomioon, että keskimääräinen eläke
on jotain 800 euron paikkeilla kuukaudessa. Asiakkaan itsensä maksettavaksi
jäävä osuus riippuu näin hänen
taloudellisesta asemastaan ja voi vaihdella myös tuottajakohtaisesti.
Palvelusetelin arvon laskemisessa huomioon otettavat asiakkaan tulot
on määritelty yhdenmukaisesti kotiin annettavan
palvelun asiakasmaksun määrittämiseen
vaikuttavien tulojen kanssa.
On huomattava, että sosiaali- ja terveysministeriössä on
asetettu toimikunta valmistelemaan sosiaali- ja terveydenhuollon
maksupolitiikan uudistamista. Valiokunta toteaa, että uudistuksen
yhteydessä myös palvelusetelin laskemisessa käytettävät
tulorajat samoin kuin tulokäsite tulevat uudelleen
tarkasteltavaksi. Valiokunnan näkemyksen mukaan kotipalveluihin
ehdotettu tulosidonnainen palvelusetelimalli on sosiaalisesti oikeudenmukainen
toteuttaessaan myös pienituloisten osalta mahdollisuuden
setelin käyttöön.
Mitä valiokunta asiakkaan asemaan liittyen on todennut,
niin todetaan, että lakiehdotuksen mukaan palvelusetelin
käyttöönotto edellyttää siis aina
sitä, että vastaavat palvelut ovat saatavissa myös
kunnallisina palveluina. Asiakkaan asemaa suojaa se, ettei koko
palvelutoimintaa voida ulkoistaa palvelusetelein järjestettäväksi.
Esityksen mukaan asiakkaan palvelujen tarpeen arvioi asuinkunnan
sosiaaliviranomainen. Valiokunta toteaa, että palvelujen
tarpeen arviointi on tehtävä yhteisymmärryksessä asiakkaan
kanssa niin, että asiakaskin ymmärtää arvioinnin.
Asiakasta on informoitava hänen oikeudestaan kieltäytyä palvelusetelistä ja
eri mahdollisuuksista järjestää hänen
tarvitsemansa palvelut. Palvelutarvetta arvioivan viranhaltijan
tulee eritellä eri vaihtoehdot tasapuolisesti ja tehdä päätös
asiakkaan edun mukaisesti.
Erityisesti valiokunta tältä osin haluaa kiinnittää huomiota
heikompien asiakasryhmien asemaan, kuten hyvin iäkkäiden,
huonokuntoisten ja dementoituneiden vanhusten asemaan, jotka eivät
pysty valintaoikeuksiaan toteuttamaan. Tältä osin
valiokunta toteaa, että palveluohjauksen merkitys korostuu
erityisesti heikompien asiakasryhmien osalta, joilla ei ole näitä resursseja
itsenäisesti vertailla eri vaihtoehtoja ja tehdä valintoja.
Kuten aikaisemminkin, valiokunta on periaatteekseen ottanut,
että tällaisten palvelujen laadunvalvontaan on
kiinnitettävä erityisesti huomiota, ja nyt valiokunta
toistaa kantansa ja korostaa, että palveluntuottajia nimettäessä tulee erityistä huomiota
kiinnittää palvelujen laatuun, kuten henkilöstön
kelpoisuusvaatimuksiin ja mitoituksiin. Hallituksen esityksen mukaan
kunnan tulisi seurata yksityisten palveluntuottajien palvelujen
laatutasoa muun muassa tekemällä aika-ajoin asiakaskyselyjä.
Valiokunta toteaa, että laadunvalvonnan jääminen
pääasiassa asiakkaan vastuulle on ongelmallista
erityisesti hyvin ikääntyneiden asiakkaiden osalta.
Kunnan tulee valvoa tuottajan palvelujen laatua paitsi hyväksyessään
tuottajan myös säännöllisellä asiakaspalautteella
ja tuottajien vertaamisella laatuindikaattorien avulla.
Sitten valiokunta on ottanut kantaa kotipalvelun rajaukseen,
koska pääministeri Matti Vanhasen hallitusohjelman
kirjauksen mukaan kunnille annetaan mahdollisuus ottaa palveluseteli käyttöön
kotipalveluissa nimenomaan sosiaalihuoltolain mukaisesti. Tästä on
tarkemmat säännökset sosiaalihuoltoasetuksen
9 §:ssä, jonka mukaan kotipalvelu on kodinhoitajan
tai kotiavustajan antamaa kodissa tapahtuvaa yksilön ja perheen
työapua, henkilökohtaista huolenpitoa ja tukemista
sekä tukipalveluja, kuten ateria-, vaatehuolto-, kylvetys-,
siivous- kuljetus-, saattaja- sekä sosiaalista kanssakäymistä edistäviä palveluja.
Hallitusohjelman mukaisesti kotisairaanhoito ei näin
ollen sisälly hallituksen esityksen mukaisella palvelusetelillä järjestettävien
palvelujen piiriin. Tältä osin valiokunta on mietinnössään kiinnittänyt
huomiota tilanteeseen ja todennut, että asetuksessa sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksuista on säännelty
kotiin annettavien palvelujen maksuja. Säännös
koskee sekä yhdistettyä kotipalvelua ja sairaanhoitoa
että myös erikseen annettavaa kotipalvelua tai
kotisairaanhoitoa. Rajanvetoa kotipalvelu- ja kotisairaanhoidon
välillä ei ole lainsäädännössä tyhjentävästi
määritelty. Sen takia valiokunta kävi
pitkän keskustelun siitä, miten kotipalvelun määrittely pitäisi
ulostuoda.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
kotipalveluhenkilöstön koulutusvaatimuksissa nimenomaan
siihen, että pyritään laaja-alaiseen
osaamiseen, jolla tähdätään
siihen, että yhden henkilön käynnillä asiakkaan
luona voidaan hoitaa sekä sairaanhoidolliset että huolenpitoon
liittyvät toimet. Valiokunta edellyttää,
että hallituksen esitykseen sisältyvä rajaus
kotipalveluihin ei estä suorittamasta palvelusetelillä järjestettävän kotipalvelun
yhteydessä sellaisia sairaanhoidollisia toimenpiteitä,
joita lääkäri voi delegoida potilaalle
itselleenkin suoritettavaksi. Valiokunta pitää myös
tärkeänä, että nykyiset hyvät
käytännöt yhdistetyn kotipalvelun ja
kotisairaanhoidon järjestämisessä voidaan
jatkossakin säilyttää. Valiokunta ehdottaa
asiasta lausumaa.
Toinen valiokunnan toiminnassaan keskeisesti noudattama linja
liittyy seurantaan ja arviointiin. Hallituksen esityksen perusteluissa
on painotettu palvelusetelin käytön seurannan
tärkeyttä. Myös valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta edellytti
esityksen puoltamisen yhteydessä palvelusetelijärjestelmän
toimivuutta koskevan seurannan järjestämistä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaakin, että ehdotettu
palvelusetelijärjestelmän käyttöönotto
on sosiaalihuollossa merkittävä uudistus, ja pitää raha-asiainvaliokunnan tavoin
tärkeänä, että sosiaali- ja
terveysministeriö järjestää lainsäädännön
vaikutusten seurannan ja arvioinnin. Seurannan ja arvioinnin tulee kohdistua
muun muassa asiakaskunnan valikoitumiseen ja lainsäädännön
vaikutukseen kunnalliseen palvelutoimintaan sekä henkilöstöön
ja henkilöstön työllisyyteen. Tältäkin
osin valiokunta esittää lausumaehdotuksen.
Arvoisa puhemies! Tässä lyhyesti.
Tähän liittyy vastalause, joka varmasti kohta
esitellään erikseen. Muutoin asia on tältä osin
selvä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis hallituksen
esitys n:o 74, joka koskee kotipalvelua ja siihen liittyvää lainsäädännön
muutosta, jossa kolmea eri lakia muutetaan ja muun muassa kansanterveyslakiin ei
kosketa. Tämä koko keskustelu profiloituu siihen,
mikä on kotipalvelua ja mikä on kotisairaanhoitoa,
ja palaan tähän eroon hetken päästä.
Sitä ennen muutamia yleisempiä huomioita.
Kymmenen vuoden sisällä Suomessa on läpikäyty
palvelurakenteen muutoksia, joiden tarkoituksena on ollut purkaa
vanhusten laitoshoitoa ja kehittää avohoitoa sekä tukea
iäkkäiden kotona asumista mahdollisimman pitkään.
Yhä useampi kotona autettava vanhus on yli 75-vuotias.
Tämän ikäisten ihmisten terveyspalveluiden
tarve on jo huomattavasti suurempi kuin 10 vuotta nuorempien. Kotisairaanhoito
onkin tällä hetkellä olennainen osa kotipalvelutoimintaa.
On selkeä etu asiakkaalle, että kotona käy
mahdollisimman usein sama henkilö, joka sekä auttaa
arkitoimissa että osaa myös esimerkiksi annostella
lääkityksen oikein.
Palvelusetelimalli auttaisi oikein toteutettuna luomaan ja kehittämään
markkinoita erityisesti pienimuotoiselle sosiaali- ja terveysalan
yritystoiminnalle. Jo olemassa olevat yritykset ovat pääasiassa naisvaltaisia,
ja ne tarjoavat useimmiten
sekä sairaanhoitopalveluja että perinteistä kotiapupalvelua.
Koulutusjärjestelmässäkin tämä seikka
on jo huomioitu, sillä nykyinen lähihoitajan tutkinto
pitää sisällään sekä sosiaali-
että hoitoalan ammattiosaamista, muun muassa ensihoidon,
kuntoutuksen, mielenterveystyön, sairaanhoidon ja vanhustyön
alalla. Jos palvelusetelillä voidaan hankkia vain rajatusti
kotipalvelua ilman kotisairaanhoitoa, hukataan myös näiden yrittäjien
osaamista ja ammattitaitoa. Miksi hallitus on siis sillä linjalla?
Kotisairaanhoito ja kotipalvelu on monissa kunnissa yhdistetty
myös hallinnollisesti. Ei ole perusteltua rajata kotisairaanhoitoa
palvelusetelin käyttömahdollisuuden ulkopuolelle.
Valiokunnan esittämällä mallilla aiheutetaan
ainoastaan lisää byrokratiaa ja päällekkäistä hakumenettelyä kunnan
sosiaalitoimelle. Valiokunnan asiakasmaksulakiin hyväksymät
muutokset eivät myöskään edusta
palvelusetelin joustavuutta ja toimivaa ratkaisumallia. Mikäli
asiakkaan omavastuuosuus ei voi nousta korkeammaksi kuin se asiakasmaksu,
jonka kunta tai kuntayhtymä voisi periä itse tuottamistaan
palveluista, tulisi palvelusetelin käyttömahdollisuuksien
laajentaminen tulevaisuudessa hankalaksi. Vapaa hinnoittelu tulisikin
kotipalvelun lisäksi ulottaa koskemaan myös muita
palvelusetelillä ostettavia palveluita, ainoa mahdollisuus
todennäköisesti järjestää,
arvoisat edustajat, sairaanhoitoa ja koko terveyspalveluja uuteen
asentoon Suomessa.
Palvelusetelin käyttöä määrittelevät
lakiesitykset mahdollistavat palvelusetelin käytön myös
muissa palveluissa, vaikkakaan näitä palveluja
ei ole kotipalvelujen tavoin tarkkaan määrätty
ja määritelty. Palvelusetelin arvo on niin ikään
määritelty ainoastaan kotipalveluja silmällä pitäen.
Kotipalvelun ja meidän mielestämme myös
kotisairaanhoidon kohdalla voi olla perusteltua, että palveluseteli
on tulosidonnainen, koska kyseessä olevien palvelujen kunnalliset
maksutkin ovat nykyään tulosidonnaisia, mutta
vain tällä perusteella. Kuitenkin siinä tapauksessa, kun
palvelusetelin käyttöä laajennetaan esimerkiksi
terveyspalveluihin, se varmasti tullaan Suomessa vielä näkemään,
niin niiden maksuthan eivät ole tulosidonnaisia, jolloin
myöskään palveluseteli tältä osin
ei voisi olla tulosidonnainen.
Muutamiin pieniin kommentteihin, arvoisa puhemies: Ensinnäkin
tämä asia lähti liikkeelle hallituksen
muodostamisen yhteydessä hallitusneuvotteluissa. Minulla
on täällä lisäpöytäkirja, joka
on kirjoitettu 13.4.2003 kello 22.30, siis illan myöhäisinä tunteina — siinä on
työryhmä, jossa on alla Tarja Filatovin, Liisa
Hyssälän ja Eeva Biaudet’n nimet — tämän
hallitusohjelmatekstin kolme eri kappaletta, joista keskimmäisessä lukee:
"Palveluseteleitä voidaan ottaa käyttöön
sosiaalihuollon kotipalveluissa, mutta ei terveydenhuollon kotipalveluissa."
(Eduskunnasta: Se on selvästi sanottu!) — Tämä on
selvä sanonta. Olen aivan samaa mieltä. Hyvin
selvästi sanottu, mutta tähän tässä juuri
tähtäänkin. — Miksi on sanottu
selvästi kielteinen asia alalla, jolla Suomessa on ongelmia
vaikka toisille jakaa, kaikissa kunnissa sekä perusterveydenhuollon
alalla, kotisairaanhoidossa siellä sisällä,
vanhusten osalla, myös erikoissairaanhoidossa? Tietenkin luulisi,
että se on tarkkaan mietitty. Mutta mitä enemmän
tätä terminologista eroa olen selvitellyt, niin
sitä enemmän on silmäni kyllä kohdistunut
ei päivämäärään,
vaan kellonaikaan kello 22.30 kiireisten hallitusneuvottelujen yhteydessä.
Onko sillä ollut merkitystä, kun tätä asiaa
on mietitty? Nimittäin, jos luette hallituksen esityksen
sivulta 5, miten siellä määritellään
kotipalvelu, se määritellään
sinänsä nätisti ja kauniisti. Luen siitä kappaleen:
"Kotipalveluilla tarkoitetaan asumiseen, henkilökohtaiseen
hoivaan ja huolenpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen sekä muuhun
tavanomaiseen ja totunnaiseen elämään
kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista
- -. Kotipalveluja annetaan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen,
rasittuneisuuden," — ja huom. — "sairauden, synnytyksen,
vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat
apua suoriutuakseen - -", ja kotipalvelun sisällöstä säädetään
sitten erikseen niin ja niin.
Tietysti määritelmä sinänsä on
aika nätti, mutta se pitää sisällään
sairaanhoidon, sairauden. Se pitää sisällään
synnytyksen ja sen jälkitilan — ainakin osa niistä on
kiistatonta sairaanhoitoa jälkitarkastuksineen — ja
myöskin vamman tai vastaavanlaisen syyn. Nämä ovat
selvää sairaanhoitoa, kotisairaanhoitoa. Nyt on
hallitusohjelmassa päätetty, että näihin
ei saa kohdistua tämä palveluseteli, vaikka kuitenkin
hallituksen esityksessä se saa näihin kohdistua.
Tämä rajankäynti vaan on tässä se,
joka on hankala. Sen takia haluan sen täällä ottaa
uudestaan esille, vaikka tätä valiokunnassa hyvin
syvällisesti kävimmekin lävitse. Ehdotuksestani
valiokunta pyysi myöskin selvitystä sosiaali-
ja terveysministeriöltä tästä asiasta,
toisin sanoen, miten määritellään
sanat "kotipalvelu", "kotisairaanhoito" ja "kotihoito", jotta kunnilla
tämän lain voimaantulon jälkeen olisi selkeät
eväät, miten mennä eteenpäin.
Poliittinen erohan tämmöisessä on luvallista
aina olla. Ei siinä ole mitään pahaa.
Jos ei olisi poliittisia eroja, eihän meitä täällä tämmöistä joukkoa
tarvittaisikaan.
Kotipalvelu määritellään
sosiaali- ja terveysministeriön ohjeiden mukaan seuraavasti:
"kodinhoitajan tai kodinavustajan antamaa kodissa tapahtuvaa yksilön
ja perheen työapua, henkilökohtaista huolenpitoa
ja tukemista sekä toissijaisesti tukipalveluja kuten ateria-,
vaatehuolto-, kylvetys-, siivous-, kuljetus-, saattaja- sekä sosiaalista
kanssakäymistä edistäviä palveluja" — ihan
sinänsä hyvä määritelmä.
Varmasti tästäkin puuttuu jotain, vaikkapa puiden
kantoa tai vastaavaa. Luettelointihan on tietysti mahdotonta täydellisesti
tehdä, mutta kotipalvelun henki tulee ihan oikein tästä esille
minusta.
Sen sijaan sosiaali- ja terveysministeriö ilmoittaa
määritelmässään, tämä on
marraskuussa meille annettu valiokunnalle tiedoksi: kotisairaanhoidon
sisällöstä ei ole tarkempia säännöksiä.
Kotihoidon käsite, joka olisi kolmas käsite, ei
esiinny Suomen lainsäädännössä.
Kuitenkin yhdistetty kotipalvelu ja kotisairaanhoito on ministeriön
mielestä kotihoitoa. Ministeriö vielä jatkaa
ja sanoo, että rajanveto kotipalvelun ja sairaanhoidon
välillä ei ole lainsäädännössä tyhjentävästi
määritelty.
Arvoisa puhemies! Itse asiassa, vaikka olen alan ammattilainen
eräällä tavoin, putoan kyllä kärryiltä näissä määritelmissä.
Tähtäänkin tässä siihen,
että paitsi että kysymys on myöhäisestä kellonajasta,
jolloin tämä päätös
on tehty lisäpöytäkirjan osalta, on päätös
myöskin politiikasta, jossa selvä rajaus on johonkin
tehty, ja siitä pidetään kiinni. Tässä ei
ole kysymys siitä, että ensisijaisesti turvattaisiin
potilaiden oikeudet niin, että potilas olisi se, joka tässä päätettäisiin
hoitaa. Kotona olevalla potilaalla on aina kaikenlaisia palvelutarpeita,
kun hän on yli 75-vuotias. Jos terveyskeskus ja sosiaalitoimi
kunnassa toimivat hyvin, heillä on silloin virat täynnä,
heillä on tarpeeksi ammattilaisia, jotka voivat tehdä kaikki
ne tehtävät, olivatpa ne nimikkeiltään
mitä tahansa, jos esimiehen kanssa yhdessä työsuunnitelmaneuvottelu
tehdään ja viikko-ohjelma rakennetaan. Täsmäohjatustihan
nämä asiat pitää hoitaa eikä ammattinimikkeiden
kautta. On valitettavaa, että tämä asia
rakentuu nyt näinpäin. Hyvä, että tulee
käyttöön edes kotipalveluissa palveluseteli,
mutta sen, että siinä vedetään
tämmöistä rajaa väkisinkin,
koen hyvin kiusalliseksi, koen sen byrokratiaa lisääväksi.
Myöskin tämä aiheuttaa haittaa niille
kunnille, joissa on jo nykyinen käytäntö myös
kotisairaanhoidon osalta käynnissä.
Mielenkiintoisia ovat myöskin kahden ammattialan lausunnot,
jotka menevät ristiin. Miksi meillä Suomessa aina
käy näin? Miksi ei potilas tosiaan voi olla se,
jolle muut olisivat alisteisia? Ammatti-ihmiset tekisivät
työtänsä niin. Tehy ilmoitti kuulemisessa,
luen pätkän heidän omasta lausunnostaan
6.11.: "Tehy kannattaa hallituksen esitystä, jossa palvelusetelin
käyttö rajataan sosiaalihuoltolain mukaisiin palveluihin.
Pidämme tärkeänä sitä,
että kotisairaanhoidon järjestäminen
on rajattu palveluseteleiden käytön ulkopuolelle."
Näin siis Tehyn ammattijärjestö ilmoittaa
kuulemisessa potilaiden kotisairaanhoidosta. Se ei heitä kiinnosta.
Entä sitten SuPer, toinen iso järjestö,
yhtä tärkeä? SuPer pitää tärkeänä myös
kotisairaanhoidon sisällyttämisen selkeästi
palvelusetelin käyttöönoton piiriin. Kyllä siinä on
esimiehillä miettimistä, kun antaa alaisilleen
tehtäviä. Pitää lisäksi
tietää, kuka kuuluu SuPeriin ja kuka kuuluu Tehyyn,
mitä halutaan hoitaa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että olen tullut ymmärretyksi
tässä asiassa, ja kokoomuksen puolesta on tehty
myöskin vastalause, joka sisältää kaksi
pykälämuutosta, jotka tulen tekemään asianomaisissa
kohdissa. Ensimmäinen koskee 29 b §:ää ja
siihen lisätään sana "kotisairaanhoito".
Seuraava koskee 12 §:ää, jossa tarkoitus
on vaan, että yhteys asiakasmaksuun poistetaan ja turvataan
se, että tämä kokonaisuus toimii paljon joustavammin.
Sen lisäksi meillä on vielä lausuma,
joka tähtää tulevaisuuteen, siihen tilanteeseen,
jossa palveluseteliä myöskin käytetään
terveyspalveluissa.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! En pidä alkuunkaan siitä palvelusetelimallista,
jonka hallitus toi eduskunnalle. Se on liian byrokraattinen, raskas,
lisää hallintoa kunnissa, tulosidonnainen ja liikaa
ylhäältäpäin ohjattu. Kun palvelusetelimalli
luotaisiin toisella tavalla, setelistä saataisiin irti
kaikki se hyöty ja positiiviset puolet, jotka siinä ovat.
Nyt niitä positiivisia puolia ei saada. Toimivassa setelijärjestelmässä asiakas
on itsenäinen kilpailuttaja, jolloin todellinen valinnanvapaus
toteutuu. Myös palvelusetelin käyttöä selvittäneiden
selvitysmiesten raportissa todetaan, että asiakkaan valintaoikeus
tulisi toteuttaa mahdollisimman aitona.
Toimivassa setelijärjestelmässä palvelusetelin
arvo on asetettava oikealle tasolle, jotta se olisi todellinen vaihtoehto
myös heille, joilla ei tuloja niin paljoa ole. Kunta on
paras asiantuntija alueensa palvelujen hintojen tasossa. Toimivassa
palvelusetelijärjestelmässä palveluseteli
ei saa olla tulosidonnainen. Tällä hetkellä useimmissa kunnissa,
joissa palveluseteli on käytössä kotipalveluissa,
setelit on määritelty tasasuuruisiksi. Tasasuuruisella
tuella saadaan läpinäkyvä tukijärjestelmä niin,
että tuen suuruus on ennalta sekä asiakkaiden
että yrittäjien tiedossa ja hallintobyrokratia
on minimoitu. Tulosidonnaisella mallilla halutaan tasata tuloeroja
kotitalouksien välillä, mutta empiiriset tutkimukset
ovat osoittaneet aivan toista. Kun kunta saisi itse päättää setelin
arvosta ja asiakas ja palvelun tuottaja saisivat keskenään
päättää, paljonko asiakkaalle
jää maksettavaksi, silloin palveluseteli toimii,
markkinat kehittyvät, syntyy oikeanlaista kilpailua yrittäjien
välille, asiakas saa vaikutettua hintatasoon, syntyy uusia
yrityksiä ja uusia työpaikkoja. Varsinkin tuo
työpaikkojen synnyttäminen olisi tukenut myös
hallituksen päätavoitetta eli nostaa työllisyysastetta.
Osa hallituksen jäsenistä hurskaasti toteaa, että jos
tässä mallissa syntyy ongelmia, mallia voidaan
aina korjata. Näin on kuitenkin vain teoriassa. Itse asiassa
tässä sementoidaan hyvinkin vahvasti setelijärjestelmämalli
kiveen. Palvelusetelilaki olisi ollut syytä valmistella
jossain muussa ministeriössä kuin sosiaali- ja
terveysministeriössä, esimerkiksi kauppa- ja teollisuusministeriössä,
sisäasiainministeriössä tai valtiovarainministeriössä,
eli olisi ollut syytä tehdä puitelaki, jota sitten
sovelletaan eri sektoreille erilaisiin palvelutuotantoihin. Uskon,
että tällöin setelijärjestelmää olisi
osattu katsoa enemmän myös markkinoiden ja palvelun
tuottajien näkökulmasta. Nyt laki valmisteltiin
sosiaali- ja terveysministeriössä, joka pelkää palvelusetelissä mörköjä,
joita ei ole edes olemassa. Syntyi holhousmalli. Setelistä olisi
siis pitänyt tehdä puitelaki, antaa kunnille enemmän
päätäntävaltaa ja asiakkaille
enemmän vapautta vaikuttaa. Tämä on setelin
idea.
Arvoisa puhemies! Epäselväksi on monelle edelleenkin
jäänyt lain soveltamisalue. Lakia voidaan soveltaa
koko sosiaali- ja terveystoimeen, ja kotipalvelun osalta se on vain
tarkemmin määritelty. Olisi ollut parempi, että esitys olisi
määritelty vain kotipalvelun osalta, sillä monet
hyvät kokeilut muussa toiminnassa sosiaalipuolella, kuten
lasten päivähoidossa, saattavat romuttua tällä mallilla.
Vielä parempi ehkä olisi ollut se, että ei
olisi tuotu koko esitystä lainkaan vaan kunnat olisivat
voineet jatkaa haluamiansa malleja vapaammin.
Todellinen puute oli myös kotisairaanhoidon jättäminen
pois esityksestä. Lähes kaikki asiantuntijat vaativat
kotisairaanhoidon mukana oloa. Se olisi tietenkin vaatinut pykälämuutokset
myös kansanterveyslakiin. Kunnissa on sekä hallinnon että käytännön
tasolla ja myös ammatillisessa koulutuksessa yhdistetty
kotisairaanhoito ja kotipalvelu. Itse asiassa hallituksen esityksessä ei
ole lainkaan määritelty, mitä tarkoitetaan
kotipalvelulla ja mitä kotisairaanhoidolla, joten kunnissa tulee
todella vaikeuksia soveltaa tätä lakia ja vetää se
viiva.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitystä olisi pitänyt
yksinkertaistaa merkittävästi. Myös työmarkkinat
olisi pitänyt saada toimiviksi ja yrittäjyyteen
kannustamiseen olisi voitu kehittää lisää houkuttimia.
Esimerkiksi Ruotsissa kuntien setelitoimintaa ei ohjata lainsäädännöllä tai
edes valtakunnallisilla ohjeilla. Myös muissa EU-maissa setelijärjestelmät
on pidetty mahdollisimman yksinkertaisina. Suomessa hallitus on
halunnut runtata palvelusetelijärjestelmän samaan
muottiin ostopalveluiden ja kunnallisen tuotannon kanssa. Näin
on tehty palvelusetelille väkivaltaa ja siitä on
tehty aivan jotain muuta kuin sen alkuperäinen tarkoitus
ja olemus on ollut.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annettua lakia siten, että siihen sisällytetään
säännökset mahdollisuudesta järjestää sosiaali-
ja terveyspalveluja myös palvelusetelin avulla. Kannatan
lämpimästi palvelusetelin tuloa sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Se lisää asiakkaan valinnanvapautta ja yrittäjyyttä.
Esityksessä palvelusetelin käyttö rajataan
kotipalvelussa käytettäväksi. Itse olisin
toivonut käyttöä laajennettavan jo tässä vaiheessa
myös kotisairaanhoitoon. Rajaus on todella käsittämätön,
kun ottaa huomioon, että kunnissa kotipalveluja ja kotisairaanhoitoa
tuotetaan usein yhdessä kokonaispalveluna: asiakkaan luokse
menee vain yksi henkilö ja tekee, mitä pitää.
Myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammatillinen koulutus
on jo toistakymmentä vuotta tuottanut sellaisia ammattihenkilöitä,
jotka kykenevät tähän kokonaispalveluun.
Ed. Akaan-Penttilä tuossa kertoi omassa puheenvuorossaan
lähihoitajakoulutuksesta, mutta haluaisin todeta, että myös
sairaanhoitajakoulutus on jo vuosikymmenet huolehtinut siitä,
että osaamista tulee kokonaisvaltaiseen ihmisen auttamiseen.
Olen sitä mieltä, että tämä laki
on vanhanaikainen jo voimaan tullessaan. Mietinnössä kotisairaanhoitoon
kyllä otetaan kantaa, mutta valitettavasti eivät
viranhaltijat kunnissa mietintöjä lue.
Arvoisa herra puhemies! Ehkä aika ei ole vielä kypsä,
mutta kysynkin: Milloin käytänteet todella muuttuvat
sosiaali- ja terveydenhuollossa, jos laitkin ehkäisevät
muutosta? Ei todella auta, jos koulutusta muutetaan. Kyllä työelämän
käytänteiden tulee muuttua siinä mukana
ja lakien tulee tukea sitä muutosta. Toivon, että joskus aika
on kypsä, ja näemme sen. Toivon myös,
että sosiaali- ja terveysministeriö pikaisesti
laatii kuntiin ohjeet palvelusetelin käytöstä.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
hallituksen lakiesitys on mahdollisuus. Palvelusetelimalli on yksi
tapa järjestää palveluja kunnan itse
järjestämien ja ostopalveluna hankkimien palvelujen
rinnalla. Tämä antaa myös uuden mahdollisuuden
arvioida kunnan omaa palvelutuotantoa ja siirtää myös
voimavaroja kipeimpiin kohtiin. Esitys ei lisää eikä vähennä kunnan
velvoitteita järjestää peruspalveluja
kuntalaisilleen. Palvelusetelin käyttöönotto
on vapaaehtoista ja tapahtuu vain kunnan päätöksellä kunnan
itsensä hyväksymien palveluntuottajien kanssa.
Esitys on kannatettava, ja se on askel oikeaan suuntaan. Se
tukee ihmisten valinnanmahdollisuuksia ja voi olla yksi vastaus
muun muassa ikääntymisen mukanaan tuomaan kotipalvelujen kysynnän
kasvuun. Tutkimusten mukaan varsinkin vanhukset haluavat asua kotonaan
mahdollisimman pitkään. Toisaalta kuntien kannalta
kotiin tuetut palvelut ovat edullisempia ja inhimillisempiä vaihtoehtoja
kuin kenties laitoshoito.
Hallituksen esityksellä edistetään
ikäihmisten ja vammaisten henkilöiden kotona asumista
ja itsenäistä selviytymistä sekä tuetaan
lapsiperheiden arkea. Koska palvelusetelin arvo määräytyy asiakkaan
tulojen mukaisesti, esitys on oikeudenmukainen eri taloudellisissa
tilanteissa eläville ihmisille. Ja mikä tärkeintä,
malli antaa oikeuden myös kieltäytyä.
Voimme siis aidosti puhua mahdollisuudesta. Palveluseteliä on
kokeiltu useissa kunnissa, mutta nyt luodaan koko maahan yhtenäiset
toimintaperiaatteet palvelusetelin käytöstä.
Kokemukset ovat olleet hyviä ja toiveikkaita.
Käsittelyssä olevan lakiesityksen kautta olemassa
olevat erilaiset mallit saadaan säätelyn piiriin.
Matti Vanhasen hallitus ei jätä lain toteuttamisessa
kuntia yksin, vaan peruspalvelujen lisäämisen
ja palvelusetelin avulla osoitetaan 10 miljoonaa euroa lisäystä kuntien
valtionosuuksiin vuodelle 2004. Tämän tulee näkyä myös
kotipalvelujen lisääntymisenä.
Palveluseteleiden käyttöönotto kotipalveluissa
on kannatettavaa myös työllisyyden näkökulmasta.
Sen on arvioitu lisäävän palvelualan
yksityisyrittäjyyttä ja parantavan työllisyyttä.
Hallitusohjelman mukaan hallitus vahvistaa naisten ja miesten työssäkäynnin
ja yrittäjyyden edellytyksiä. Hoiva-ala on tyypillisesti
naisvaltainen. Ottamalla käyttöön palvelusetelijärjestelmän
kunnat voivat siten myös edistää naisyrittäjyyttä. Yhdessä kotitalousvähennyksen
kanssa palvelusetelimalli voi olla yrittäjyydelle uusi
mahdollisuus. Sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnitti huomiota
lakiesityksen rajaukseen, joka sulkee pois kotisairaanhoidon palvelusetelin
piiristä. Käytännössä tämän
tulee tarkoittaa sitä, etteivät kunnissa aiemmin
käyttöön otetut hyvät käytännöt kotipalveluissa
saa vaarantua. Luotamme harkintakykyyn, joka noudattaa lakiesityksen
henkeä tässäkin mielessä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on uusi avaus. Lain toimivuutta
tulee seurata ja arvioida, ja uusien kokemuksien perusteella tätä käsittelyssä olevaa
hallituksen esitystä tulee vahvistaa ja täydentää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on sanottu
aika laajasti, mitä tämä esitys pitää sisällään,
mutta vielä joitakin näkökulmia on yhä edelleen
sanomatta. Yksi minusta on semmoinen näkökulma,
että kuntien pitäisi kuitenkin kokonaisvaltaisesti
arvioida tilanne, kun tätä lähdetään
järjestämään, ettei se tee toisaalta
työttömyyttä kunnan työntekijöiden
puolelle, koska tämä voi johtaa jopa senkin tyyppiseen
käyttäytymiseen.
Sinällään kaikki se on hyvää,
mitä täällä on todettu, jotta
tämä antaa yhden uuden mahdollisuuden niille kunnille,
missä ei tämmöistä käytäntöä ole
vielä olemassa, ja mahdollisesti tekee myös sen,
että joko yksityisyritteliäisyyttä tai
mahdollisesti kolmannen sektorin yritystoimintaa tulee syntymään.
Sen vielä tähän lisään,
että meille tulee sosiaalisen yritystoiminnan laki kohta
tänne mietintönä saliin. Uskon että siltäkin
puolen niissä yrityksissä, mitä syntyy
sitä kautta, voi olla hyvä mahdollisuus saada
töitä niille henkilöille, joita sosiaalisiin
yrityksiin tulee joskus sitten palkattua. Se yleensä rekisteröityy
työhallinnon rekistereihin.
Mutta tässä edustajat kokoomuksesta ovat arvostelleet
sitä, että tästä pitäisi
tulorajat poistaa. Minusta tulorajoja pitäisi tiukentaa.
Kysehän on siitä, että tällä hetkellä kotitalousvähennys,
joka on ollut ja jää voimaan edelleenkin samassa
mitassa, on ollut hyvätuloisille, hyvin ansaitseville, sinällään
edullinen ratkaisu ja antanut verovähennyksen kautta hyötyä.
Pienituloisethan ovat jääneet kokonaan ulos tästä verovähennyshyödystä kotitaloustyön
osalta. Sen takia, kun tähän rinnakkaista mallia
ei lähdetty aikanaan jättämään
voimaan, jotta olisi kotitaloustukityömalli ollut, että olisi
tuettu suoraan yrityksiä, niin nyt osin tämä palvelusetelimalli
minusta korvaa sen järjestelmän. Tällöin
myös köyhemmät ihmiset saavat jokapäiväisiin
askareisiin, jos heillä on oikeus kotipalveluun, mahdollisuuden
valita palvelua täältä tai sitten kunnan
toiminnan puolelta, sikäli kuin kunnassa on tarjolla. Nimittäin
siivouspalvelua hyvin harvassa kunnassa on edes tarjolla tänä päivänä ja
muuta tämmöistä aputyötä.
Sen takia minusta tämä on todella hyvä köyhempien
ihmisten näkökulmasta. Sen takia olisi odottanut,
että valiokunnassa olisi puututtu tulorajoihin, koska tässähän
5 euroa tulee, vaikka ilmeisesti saa olla miten hyvät tulot
hyvänsä. Minusta semmoiset ihmiset kyllä pystyvät
ostamaan nämä palvelut suoraan sieltä,
jolloin nämäkin viisieuroset voitaisiin
antaa köyhemmille ihmisille mahdollisesti korkeampana palvelusetelinä ja
hyvätuloiset saisivat sen verovähennyksen kautta
hyvänä etuna sinällään,
huomattavasti isompana huojennuksena kuin tämä 5 euroa.
Sen takia minusta tässä ihmetyttävät
nämä puheet siitä, että pitäisi
olla vielä päin vastoin, että rikkaille
pitäisi antaa yhtä paljon kuin köyhille. Se
ei ole hirveän solidaarista ainakaan, mutta kyllä minä nyt
ymmärrän sen, että kokoomus on aina huolissaan,
että vaikka pankkitilit olisivat täynnä ja
pankkiholvit homehtuisivat rahaa, niin sinne pitää vain
lisää jemmata ajattelematta, mitä köyhille
jää.
Minusta tämä on kaiken kaikkiaan eteenpäin menoa,
ja tätähän pystyy kehittämään.
Toivon mukaan jatkossa saadaan tätä kehitettyä;
tämä 20 euroahan, mikä tässä on,
on vielä vaatimaton, kun tiedetään kuitenkin
valtiontalouden tilanne ja kunnallistalouden tilanne. Tässäkin
monessa kunnassa varmasti tulee vaikeuksia, otetaanko tämä tässä mitassa
edes käyttöön.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain ed. Esa Lahtelalle, kun niin
usein käytätte täällä salissa termiä hyvätuloinen
ja rikas: Minusta olisi mukavaa, että te joskus määrittelisitte,
minkä tasoinen tavallinen palkkatyöläinen
kuuluu tähän kastiin. Tämä on
liian epäselvällä pohjalla, teidän
argumentointinne, ja sanoisin yleisesti vaan, että kokoomus
on kyllä normaalin veronmaksajan asialla tässä.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela täällä peräänkuulutti
tiukempia tulorajoja. Voin kertoa käytännön
esimerkin lasten päivähoidosta, kun oli tasasuuruinen,
tarpeeksi korkealla oleva setelin arvo: Siinä kävikin
sitten niin, että asiakkaalle ei jäänyt
enää omaa maksuosuutta maksettavaksi, vaan asiakas
olisi maksanut nolla markkaa siitä. Joten hätä oli
suuri, kun kunta sen kuitenkin maksoi, eli ei se palveluseteli kuitenkaan
ole pelkästään rikkaita varten, eli tulorajoja
ei tarvitse siinä olla.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen julkisesti tuotettujen ja verovaroin
rahoitettujen kunnallisten peruspalvelujen lämmin ja vakaumuksellinen
kannattaja. Toisaalta tiedän, että ihan kaikki
Suomen kunnissa toimivat päättäjät eivät
ideologisista tai muista syistä johtuen ole aivan niin
lämpimiä julkisten palvelujen kannattajia. Oikeastaan
tähän, lainausmerkeissä tai ilman, ideologiseen
ristiriitaan ymmärtääkseni perustuu suurelta
osin se huoli, jota eri tahoilla on tunnettu palveluseteliin kunnallisten
palvelujen yhtenä toteuttamismuotona. On siis ajateltu,
että palveluseteli saattaisi muodostaa eräänlaisen Troijan
puuhevosen, jonka avulla yksityistäminen ja markkinat tuotaisiin
kunnallisten sosiaali- ja terveyspalveluitten jokapäiväiseksi
käytännöksi. Tämä huoli
saattaa sinänsä olla hyvin perusteltu, ja se todennäköisesti
käytännössä on aika monessa
suomalaisessa kunnassa — erityisesti sellaisissa kunnissa,
joissa vasemmiston asema ei ole ollut kovin vahva — täyttä todellisuuttakin.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että siitä palveluseteliesityksestä,
jota me nyt käsittelemme, ei kovin suurta vaaraa tällaiseen
kehitykseen synny. Sen takia en ole myöskään
ollut valiokunnan mietintöön erityisen kriittinen.
Haluaisin kuitenkin kiinnittää huomiota muutamaan
keskeiseen kysymykseen. Totean sitä ennen, että nimenomaan
vanhustenhoitoon ja vanhustenhuoltoon kunnissa tarvitaan muitakin
ratkaisuvaihtoehtoja kuin pelkästään
kunnan itsensä järjestämä nykyisen
kaltainen palvelutarjonta, tai ei itse asiassa enää nykyisen
kaltainenkaan, koska toki siihen jo nyt käytetään
ostopalveluita. Pelkästään kunnan tuottamat
palvelut eivät riitä. Jos me vanhusten määrän
lisääntyessä kuvittelemme, että kunnallisveroprosentit
edes jotenkin voitaisiin pitää alle 30:n, silloin
tarvitaan myöskin suoraa, asiakasmaksuina tulevaa rahoitusta kuntalaisilta.
Nimenomaan tässä yhteydessä se rahoitus
todennäköisesti mahdollistaa sellaistenkin palvelujärjestelmien
aikaansaamisen, jotka toimivat ikään kuin markkinahenkisen
tehokkaasti, tuottavasti. Viittaan tässä Senaatti-kiinteistöistä käytyyn
keskusteluun, jossa valtiovarainministeri oli sitä mieltä,
että kun Senaatti-kiinteistöt toimii markkinalähtöisesti,
se toimii sen vuoksi tehokkaasti tai liiketaloudellisesti. Sehän
ei takaa mitään, ratkaisevaa on, miten palveluita
käytännössä tuotetaan.
Mutta pidän tärkeänä, että nimenomaan
kotipalveluissa ja niihin liittyvässä kotisairaanhoidossa
eli siis näiden kahden yhdistelmässä,
kodinhoidossa, on käytettävissä tässä lakiesityksessä esitetyllä tavoin
tai kenties niitä tulevaisuudessa parantaenkin myös
tämänlainen uusi malli. Samalla pitää tietysti
huolehtia kuitenkin siitä, että se ei pääse
muodostamaan tätä äsken kuvaamaani Troijan
puuhevosta, jolla julkisia kunnallisia palveluita poistetaan julkisen
rahoituksen piiristä ja siirretään vain
ja ainoastaan yksityisesti tuotettaviksi.
Tässä yhteydessä nimittäin,
kun täällä ovat erityisesti edustajat
Vahasalo ja Esa Lahtela käyneet keskustelua tästä palvelusetelin
oikeasta hinnoittelusta, on kyllä todettava, että tämä järjestelmä itse
asiassa tuo tasasuuruisen palvelusetelimallin. Se tuo 5 euron per
tunti suuruisen tasamääräisen palvelusetelimallin.
Se tuo sen kaikille. (Ed. Vahasalo: Se ei ole kilpailukykyinen!) Se
tuo sen myöskin suurituloisille. (Ed. Vahasalo: On vaihtoehtoja!)
Tästä syystä on välttämätöntä,
että se maksutaulukko on tällä tavoin
lineaarisesti kohoava tai laskeva, kummalta kannalta sitä nyt
sitten tarkastellaankin. Olen kyllä Esa Lahtelan kanssa
ehdottomasti sitä mieltä, että silloin
kun kunta tuottaa tai tukee palveluja, jotka suunnataan kaikkien
kuntalaisten hyväksi, maksurasituksen pitää olla
pienempi pienituloisilla kuin suurituloisilla. Olen täysin
vakuuttunut, että se ei palveluseteliä sinänsä tuhoa.
Ongelma syntyy toki siitä, että tämä saattaa
tuoda kyllä byrokratian, joka tätä asiaa
vaikeuttaa, tai ainakin lisätä sitä.
Se, että valiokunnassa ei, vaikka haluja oli ed. Esa
Lahtelan toiveitten mukaisesti, tähän maksutaulukkoon
kuitenkaan puututtu, johtui siitä, että Stakes
asiantuntijana kuultuna tarkisti näkemyksiään
siitä, kenen hyväksi tämä malli
suuntautuu. Heidän asiantuntijansa lausunnossa todettiin, että tämä kyllä parantaa
pienituloisimpien asemaa riittävässä määrin,
jolloin me, jotka suhtauduimme tähän taulukkoon
nimenomaan näitten hyvätuloisten saaman mielestämme
turhan suuren edun kannalta kriittisesti, saatoimme nyt sitten ainakin
uskoa siihen, että ei tässä nyt toivon mukaan
kuitenkaan ihan huonosti köyhillekään käy.
Kotipalvelun ja kotisairaanhoidon yhdistämisestä valiokunta
kohtuullisen väännön jälkeen löysi
määrittelyn, joka tyydyttää minua.
Olen ymmärtänyt niin, että tällä kohtaa
kulki jonkinlainen ideologinen rajalinja myöskin hallituksen sisällä.
Se, että se siinä kulki, aiheutti sitten tämmöisen
käytännön ongelman eli juuri sen, että kun
kunnissa, kovin monessa kunnassa, nämä palvelut
on jo yhdistetty, niin niitten tällä tavalla muodollinen
juridinen erottaminen olisi saattanut jopa heikentää vallitsevaa
tilannetta. Nyt ainakin uskon, että se määrittely,
joka mietintöön tuli, toivon mukaan poistaa tämän
esteen, koska ei siinä mitään järkeä ole,
että eri henkilöitten pitäisi käydä samalle
vanhukselle samalla kertaa toisaalta siivoamassa ja toisaalta antamassa
sen lääketabletin, jonka hän kenties
pystyisi itsekin ottamaan. Tässä katsannossa toivon,
että palveluseteli nyt esitetyssä muodossa mahdollistaisi
hyvien käytäntöjen ja hyvien valinnanmahdollisuuksien
lisääntymisen kunnissa ja toisaalta ei avaisi
sitä tietä, jonka päässä häämöttää kunnallisen
palvelujärjestelmän romuttaminen. Minä toivorikkaana
ja luottavaisena uskon, että ainakaan tässä talossa
ei ole yhtään kansanedustajaa, joka näkisi
sellaisen pyrkimyksen tavoiteltavaksi. Jos sitä esiintyy
kunnissa, niin sitten on kyllä mietintöönkin
kirjatun seurannan myötä pidettävä huoli
siitä, että se kehitys katkeaa tykkänään.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä uskon ja toivon, että tämä palveluseteli
avaa kokonaan uuden tien ja uudenlaisia käytäntöjä sosiaali-
ja terveyspalvelujen ja yleensäkin kunnallisten palvelujen
tuottamiseen. Koska tiedän tämän syntyhistoriasta
jotakin, niin hieman tarkastelen, mitä tällä voidaan
tavoitella ja mihin tämä saattaa johtaa.
Meillähän vanhusväestön
määrä tulee nopeasti kasvamaan ja voi
sanoa, että kunnallinen palvelutuotanto ja kuntien talous
on jäämässä vähän jyrän
alle. Samanaikaisesti eläkeläisväestön
tulotaso paranee ansioeläkejärjestelmän
täyttymisen vuoksi, ja tässä tavallaan
avataan sellainen tie, jossa mahdollistetaan niille vanhuksille,
jotka näin haluavat, maksaa omasta hoidostaan enemmän
ja saada sitä sitten myös enemmän kuin
kunnan tarjoama minimipalvelu on. Tällä tavalla voidaan
ehkä sitten osittain helpottaa sitä menotaakkaa,
joka kunnille ja koko julkiselle taloudelle vanhuspalveluista tulee
jatkossa olemaan, samalla kun parannetaan vanhusten asemaa, kun
he muuttuvat hoidokeista asiakkaiksi.
On myös hyvin suuria paineita ja ymmärrettäviä paineita,
että yrittäjät haluavat mukaan tuottamaan
sosiaali- ja terveyspalveluja. Tämä on mielestäni
se kohta, jossa se on kaikista helpointa. Kunnan ostopalveluihin
on aina liittynyt se ongelma, että niissä on aikamoinen
laadunvalvontaongelma. Se tuottaa kovin paljon kustannuksia, että kunta
joutuu valvomaan tätä laatua. Tässä tapauksessa
normaalisti, ei aina, mutta normaalisti asiakas pystyy itse valvomaan
sitä laatua, ja jos laatu ei ole hyvä, niin pystyy
vaihtamaan tuottajaa. Ed. Esa Lahtelan huoli siitä, että tämä aiheuttaisi
työttömyyttä kunnallisissa palveluissa,
on kyllä aivan turha. Sosiaali- ja terveyspalveluissa ei
ole odotettavissa työttömyyttä vaan erittäin
raju työvoimapula. Siinä mielessä ei
kenenkään kannattaisi työttömyydestä huolehtia.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessähän
puhutaan kahdenlaisesta palvelusetelistä. Kotipalveluihin
on tulossa palveluseteli, jossa se palvelusetelin hinta on vakio,
ja sitten asiakas saa ostaa niin kalliin palvelun kuin itse haluaa
ja maksaa sitten tuon erotuksen. Jos haluaa parempaa palvelua, maksaa
enemmän, ja jos ei halua parempaa palvelua, ei sitten maksa
niin paljon. Muissa palveluseteleissä tätä käytäntöä ei oteta,
vaan niissä oletetaan, että nykylain mukaisesti
noudatetaan maksuasetusta, ja niihin suhtaudutaan kuin ostopalveluihin
niin, että asiakkaan itsensä maksama osuus on
aina sama.
Nyt kokoomuksen puolesta on protestoitu tässä kahta
asiaa. Toinen on se, että kotipalveluissa ei ole tasasuuruinen
palveluseteli, vaan se on tulosidonnainen. Minusta on erittäin
loogista, että se on tulosidonnainen, koska se vastaava
kunnallinen palvelukin on tulosidonnainen. Jos kunnallinen palvelu
olisi tulosidonnainen ja tämä seteli tasasuuruinen,
silloinhan köyhien olisi pakko käyttää sitä kunnallista
palvelua ja varakkaitten taas olisi pakko käyttää sitä palveluseteliä.
Tämän kaltaista ohjausta nyt ei kannata järjestää.
Sitten haluan todeta, että nämä eräissä kunnissa
olevat käytännöt voivat siinä mielessä jatkua ihan
yhtä hyvin kuin tähänkin asti, että ne
ovat tämän jälkeen laittomia, mutta niin
ne ovat olleet tätä ennenkin laittomia, joten
siinä ei tapahdu minkäänlaista muutosta.
Kokoomus esittää myös omassa vastalauseessaan,
että sama periaate, että asiakkaalla on oikeus
maksaa enemmän ja poiketaan tästä maksuasetuksesta,
koskisi myös kaikkia muitakin palveluja ja erityisesti
erikoissairaanhoitoa. Minusta tässä oltaisiin
hyvin vaarallisella tiellä, koska toisin kuin ehkä on
kuviteltu, sitä kauttahan kunnille ei tule lisää rahaa
ostaa erikoissairaanhoitoa ja jokaisen palvelusetelin, jonka ne
maksavat, ne joutuvat vähentämään
kunnallisten palvelujen ostosta. Meillähän erikoissairaanhoidossa
ongelmana ei ole se, etteivätkö sairaalat pystyisi
tuottamaan palveluja, vaan se, että kunnat eivät
pysty niitä maksamaan. Näin kokoomus esittää itse asiassa
tietä, jossa kunnallisissa palveluissa ikään
kuin ohituskaistalle pääsevät ne, jotka
pystyvät maksamaan niistä enemmän, ja
sitten ne, jotka eivät pysty, saavat hoitoa sen jälkeen,
kun maasta ovat rikkaat loppuneet. Minusta tämä käytäntö ei
ole hyvä ja minusta sitä olisi voinut kokoomuksen
lääkärisiipi vähän
miettiä, mihin nimensä panevat.
Arvoisa puhemies! Minäkin pidän erittäin huonona
sitä, että kotisairaanhoito on hallitusohjelmassa
tältä osin rajattu ulos. Ennenkin on tehty tyhmiä hallitusohjelmia,
mutta tältä kohdin on ehkä tapahtunut
aikamoinen lipsahdus. Olen pahoillani, että kokoomus äänestyttää tästä kysymyksestä,
sen takia, että valiokunta teki kyllä kaikkensa
korjatakseen sitä möhläystä,
joka hallitusneuvotteluissa on tehty. Tässä on
tehty vähän samalla tavalla kuin eräässä maatalouslaissa,
jossa sanottiin, että tässä laissa kanalla
tarkoitetaan myös kukkoa, ja itse asiassa yritetty vesittää sitä hallitusohjelman
möhläystä niin pitkälle kuin
hallituspuolueitten kansanedustajat nyt voivat mennä. Nyt,
kun kokoomus äänestyttää tästä, niin
palataan ikään kuin lähtöruutuun
ja pakotetaan eduskunta vahvistamaan, että siitä,
mitä hallitusneuvotteluissa on sovittu, ei saakaan luopua.
Ed. Risikko oli sitä mieltä, että kunnissa
ei lueta mietintöjä, mutta voin vakuuttaa, että ministeriöissä kyllä luetaan
mietintöjä ja sieltä annetaan ohjeita
kuntiin, ja tältä osin kokoomus tekee nyt tälle
asialle kyllä aikamoisen karhunpalveluksen.
Kokoomuksella on toinenkin ponsi, jossa esitetään,
että kun tämä palveluseteli joskus laajenee
terveydenhuoltoon, niin se ei sitten enää saisi
olla tulosidonnainen. Minä en, vaikka pääsääntöisesti
kokoomus tässä on oikeassa, tuommoisen ponnen
puolesta voi äänestää, koska
ei ole vaikeakaan kuvitella semmoisia terveyspalveluja, joissa tulosidonnaisuus
on järkevää. Meillä on tulosidonnaisuus
jo pitkäaikaissairaanhoidossa, ja jos se poistettaisiin,
niin kyllä kunnat konkurssiin menisivät. Sitten
löytyy lähempääkin esimerkki.
Kokoomus esittää, että tämä palveluseteli,
joka siis on tulosidonnainen, painettaisiin kotisairaanhoitoon.
Mitä muuta se on kuin terveydenhoitoa?
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! En ymmärrä ed. Soininvaaran
logiikkaa tässä, kun hän sanoi, että koska
kunnallisellakin puolella on tulosidonnaisuutta, niin sitten pitää olla
setelinkin puolella tulosidonnaisuutta. Eivät ne ole missään
yhteydessä toisiinsa. Esimerkiksi lasten päivähoidon
osalta kunnallisella puolella on tulosidonnaisuus ja perheen koko
vaikuttaa maksuihin ym. Kun on tämä setelijärjestelmä,
joka Kirkkonummella oli alkuun vuonna 94 tasasuuri, ja kun asiakas
ja tuottaja saavat itse keskenään päättää, kuinka
paljon asiakas siitä sitten maksaa, niin lopputulos oli
todellakin se, että se maksuosuus, jonka asiakas sitten
todellisuudessa maksoi, jäikin pienemmäksi joissakin
tilanteissa kuin se kunnallinen vastaava. Ei se niin aina ole, että palveluseteli
olisi kalliimpi. Se riippuu siitä, kuinka korkealle palvelusetelin
arvo laitetaan, ja se on yksi kriittinen kohta tässä setelissä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Mielelläni kommentoin ed. Soininvaaraa ja
vähän yleisemminkin täällä.
On hyvä, että vihreiden liikkeen puheenjohtaja
analysoi meidän ehdotuksemme näin selkeästi ja
ottaa sitä kautta kantaa asiaan, jossa meillä on erilainen
kanta. Mielenkiintoiseksi, ed. Soininvaara, teidän mielipiteenne
tekee se, että te näette tämän
hallinnon kautta. Te katsotte, niin kuin Suomessa yleensäkin,
lainsäädäntöä hallinnon
ja rakenteiden ehdoilla, ettekä alhaalta ylöspäin.
Te katsotte ylhäältä alas ettekä build
up, niin kuin sanotaan. Potilaan näkökulmanhan
tässä pitäisi voittaa. Te käytätte
samalla lailla kuin ed. Lahtela sanaa "rikas" määrittelemättä sitä sen
tarkemmin. Minusta se on vähän — mielenkiintoista, sanotaan
nyt vaikka näin.
Tämä tulosidonnaisuusasia: Teidän
oman logiikkanne mukaan sitähän ei pitäisi
missään tapauksessa nyt terveydenhuollon puolella
sitten jatkossa ottaa käyttöön, (Ed.
Soininvaara: Kotisairaanhoitoon!) koska teidän oma kantanne
oli ihan selkeä. Me halusimme olla rakentavia tässä ja
tulimme tässä tulosidonnaisuusasiassa vastaan,
johtuen siitä, että nämä kotisairaanhoidon ja
kotipalvelujen väliset erot ovat veteen piirrettyjä viivoja — itse
olimme rehellisesti tällä kannalla. Mutta siitä johtuu
se, että me varsinaiseksi ponneksi sitten nostimme maininnan
siitä, että meillä on kyllä aivan
selkeä mielipide silloin, kun mennään
terveydenhuollon alueelle, miten siellä pitäisi
toimia.
Yksilötasolle jos tämän vie vielä uudelleen eikä käsittele
tätä hallinnon termein, niin kyllä ehdottomasti
kuulun siihen joukkoon kansanedustajia, joka on sitä mieltä,
että kun joku henkilö tässä maassa
on verorahoitteisessa järjestelmässä jonossa
johonkin toimenpiteeseen ja se toimenpide on joko kunnan huonon
hallinnon, pitkien jonojen tai minkä tahansa asian takia
niin pitkä, että hän ei enää siinä jonossa
katso voivansa olla, yleensä kysymyksessä on aikamoinen toiminnan
rajoitteisuus. Voi olla myöskin semmoisia kiputiloja tai
muita aivan selkeitä lääketieteellisiä syitä,
joilla pitäisi kiirehtiä, mutta kun nykyinen tulosjohtamiskulttuuri
sairaaloihin on otettu, niin näissä ollaan aika
tylyjä, niin kuin varsin hyvin tiedätte.
Kun meillä on olemassa yksityissektori tässä maassa,
joka silloin voi tulla apuun, niin on se tietysti aika mielenkiintoista,
että tässäkin salissa on aika monta kansanedustajaa,
jotka heti näkevät sen uhkana, uhkana järjestelmälle
tai uhkana jollekin muulle, enkä malta olla sanomatta sitäkin,
että ne, jotka näin puhuvat, niin surutta käyttävät
tarvittaessa itse yksityispalveluja, tämän talon
työterveyshuoltoa. Mitä muuta se on kuin täysin
yksityinen palvelu? Se ei ole mikään kunnallinen
järjestelmä. Jokainen tämän
salin edustaja ja tämän talon työntekijä,
joka käy siellä, tukee yksityistä palvelua.
Silloin on minusta turha täällä pröystäillä sillä,
että joku potilas ei saisi myöskin mennä siihen
samaan hoitoon, varsinkin jos tämä potilas saa
mukaansa sen kuntaosuuden, mikä lain mukaan kunnan on pakko kustantaa
tästä asiasta eli se yksikköhinta, jonka sairaala
veloittaa siltä kunnalta, jossa kuntayhtymässä kyseinen
kunta nyt vielä on pakkojäsenenäkin tällä hetkellä.
Se loppu, mikä tulee siihen päälle, on
potilaan oma valinnanvapaus. Ei siihen mitään
virkamiestulkintaa tarvita. Näissä tapauksissa,
mistä itse olen nähnyt vakuutusoikeudenkäyntejä Suomessa — kaksi
potilasta on lähettänyt koko kirjeenvaihtonsa
minulle — kumpikin heistä on jo ammattinimikkeiden
kautta täysin tavallisia suomalaisia. Eivät he
ole mitään rikkaita ihmisiä, joista te
täällä puhutte. Toinen on nimikkeeltään
kanslisti ja toinen on nimikkeeltään kotirouva.
Minkä takia vapaassa maassa, jossa lisätään läpinäkyvyyttä ja
kaikkea muuta vastaavaa, jossa on huomattavaa tietotaitoa, korkeaa
laatua, miksi sitä ei voi ottaa mukaan tähän?
Miksi vastustetaan sen asian syvällisempää tutkimista?
Se on täysi dilemma minulle. Sen takia tulin tänne puhumaan,
vaikka tarkoitus oli vain lyhyesti kommentoida ed. Soininvaaran
asiaa. Ymmärrän, ed. Soininvaara, kantaanne, jos
sitä ajatellaan hallinnon näkökulmasta,
jos sitä ajatellaan siitä näkökulmasta,
että kuntahallinto pitää betonoituna
pitää nykyisellään. Mutta minun
ajatukseni ei lähde siitä, vaan se lähtee
potilaasta ja hänen valinnanvapaudestaan ja siitä velvoitteesta, mikä kunnalla
on sen potilaan hoitoon, ja niistä mahdollisuuksista, joita
potilas itse voi ottaa siihen mukaan. Sen takia muun muassa meidän ponsilauselmamme
täällä on semmoinen kuin se on.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! En saanut aikaisemmin vastauspuheenvuoroa
ed. Akaan-Penttilän kyselyyn, mikä on rikkaiden
tai hyvätuloisten raja. Minusta Kelalla on omat normituksensa
siihen, mistä käy leikkautumaan joidenkin ihmisten
sosiaalipuolen tulot, tai kunnassa omat norminsa. Verotaulukostakin
voisi katsoa. Kyllä se on muistaakseni 55 000,
jokin semmoinen on verotulojen raja vuodessa; se on jo suurimmassa
tuloluokassa. Kyllä se jossakin siellä kieppuu.
Minä pidän heitä kyllä hyvätuloisina.
He pystyvät itse maksamaan. Kysehän on siitä,
kun meillä on rahaa käytössä määrätty
määrä, miten ne varat käytetään.
Tiedetään ihan hyvin kuntien ja valtiontalouden
tilanne. Silloin se niukka vara, mikä on käytettävissä,
pitää kohdentaa niihin, jotka tarvitsevat. Olisi
odottanut kyllä kokoomukseltakin, jotta jos kysellään, mikä on
hyvätuloisen raja, ja kysytään, mikä on pienituloisen
ja köyhän ihmisen raja, niin olisi odottanut toimeentulotukilain äänestyksessä,
tai mikä tämä on, lapsilisäkorotus,
että siinä olisi tehty niin, että se
kymmenen euron korotus olisi annettu niille toimeentulotuki-ihmisille,
joilla sattuu vaikka yksi lapsi olemaan, koska nyt he eivät
saa yhtään mitään. Sen minä ainakin
väitän, että ne ihmiset olisivat tarvinneet
sen kymmenen euroa.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Yritän ed. Akaan-Penttilälle
selittää, mitä tarkoitan. Oletetaan nyt
vaikka, että Espoo-nimisessä kaupungissa valtuusto,
johon hän kuuluu, ja vastaava terveyslautakunta on todennut,
että Espoolla on varaa ostaa 100 lonkkaleikkausta à 5 000
euroa Husista. Ne 100 menevät sitten kiireellisyysjärjestyksessä.
Nyt jos joku henkilö menee ja omilla rahoillaan ostaa itselleen
lonkkaleikkauksen, hän tietysti omilla rahoillaan pääsee
ohi jonon, mutta se ei haittaa sitä jonoa, joka on Espoon
kunnan maksamassa jonossa.
Mutta oletetaan, että 50 ihmistä ottaa tämän setelin
ja panee itse 3 000 euroa päälle, maksaa 8 000
euroa yksityissairaalassa tehdystä leikkauksesta, ja Espoolla
oli varaa 100 leikkaukseen, sen jälkeen Husista on varaa
ostaa enää 50 leikkausta. Ja se erittäin
kipeä potilas, joka tarvitsee kipeästi hoitoa,
sattuu olemaan niitä, joilla ei ole mahdollisuutta maksaa
3 000:ta euroa jonon ohittamisesta, jolloin hänen
leikkauksensa siirtyy yhä vain kauemmaksi ja kauemmaksi. Minä ajattelen
tätä pientä vähävaraista
ihmistä, jolla ei Espoon kaupungissa sen jälkeen
ole mitään mahdollisuutta päästä hoitoon,
koska Espoosta löytyy niitä, jotka pystyvät
sen 3 000 euroa maksamaan ja aina ohittamaan lonkkaleikkausjonossa ne,
joilla ei ole mahdollisuutta. Ja kun Espoon kaupungilla kuitenkaan
ei ole mahdollisuutta näköjään
lisätä niitä lonkkaleikkausrahoja — jos olisi,
sehän olisi jo lisännyt niitä — niin
sen takia tämä kokoomuksen ehdotus on minusta
epäsosiaalinen terveydenhuollon erikoissairaanhoitoon sovellettuna.
Erkki Virtanen /vas:
Herra puhemies! Juuri näin kuin ed. Soininvaara sanoi.
Ed. Akaan-Penttilän kannattaisi muistaa, että siitä pienestä ihmisestä,
siitä potilaasta huolehtiminen ja hänen lähtökohtansa
ensimmäiseksi asettaminen tarkoittaa myöskin sitä,
että hänenkin tarvitsemiaan palveluita varten
on olemassa riittävät voimavarat ja ne jaetaan
jollakin tapaa sosiaalisesti ja taloudellisesti oikein ja oikeudenmukaisesti.
Se on ehkä kuitenkin tällä hetkellä parasta
potilaan asian huomioon ottamista, ja siitä tässä on
kysymys juuri sillä tavoin yksilöitynä,
kuin ed. Soininvaara edellä teki.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Näihin on helppo vastata takaisin.
100 potilaan jono ei, ed. Soininvaara, lainkaan siitä lyhene.
Kunnan on järjestettävä kaikki palvelut.
Se on asiantuntijan puolesta arviointi, joka ei kunnissa toimi.
Helsingissä teillä on ihan sama ongelma kuin meilläkin.
Tässä on meillä ajatusero. Ilmeisesti
tähtäämme samaan, niin minä tämän ymmärrän.
Epäsosiaalinen tämä ajatus ei ole ollenkaan.
Maksuasetus on tässä tahallaan esteenä. Se
otettiin käyttöön, kun huomattiin, että tätä kautta
ihmiset olisivat päässeet parempaan hoitoon. Lopetan
sanomalla, että mielenkiintoista on se, että kukaan
ei täällä kommentoinut tämän
talon työterveyshuoltoa, joka on myöskin yksityistä.
Erkki Virtanen /vas:
Herra puhemies! Minä nyt sitten kommentoin. Eihän
tässä ole kysymys siitä, että haluttaisiin
sinänsä estää yksityisten palveluitten
käyttö. Kysymys on siitä, miten näitä niukkoja
voimavaroja — siis kuntienkin voimavarat ovat ainakin vielä toistaiseksi
niukat, tarpeita on enemmän kuin palveluita — miten niitä suunnataan
sekä tehokkaasti että samalla oikeudenmukaisesti.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Kommentoidaan nyt sitten sitä työterveyshoitoa.
Työterveyshoito, aivan oikein, merkitsee, että suomalaiset
ovat eriarvoisessa asemassa terveydenhuollon suhteen. Sen kai jokainen
ymmärtää. Mutta jos täällä joku
kansanedustaja saa ikään kuin jonon ohitse työterveyshoidon
kautta sellaisia palveluja, joita hän kunnan jäsenenä ei saa,
ne eivät ole poissa sen kunnan budjetista myöskään.
Ne eivät hidasta sen kunnan muitten asukkaitten eteenpäin
pääsyä, kun taas se ajatus, että siitä budjetista,
joka kunnalla on käytettävissä, voi ottaa
rahaa itselleen siinä tapauksessa, että maksaa
jotakin lisää, hidastaa muitten etenemistä siinä jonossa.
Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa, hidastaako vai
eikö hidasta. Yksityisterveydenhuolto itse maksettunahan
saattaa nopeuttaa jonon kulkua, kun itse maksavat menevät
siitä jonosta pois.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtaselle: Kun seteli osoitetaan tarpeeksi korkealle
ja kun se asiakasmaksu on asiakkaan ja tuottajan välillä vapaasti
säädeltävissä ja päätettävissä ja
kun se on tasasuuri se seteli, silloin tämä järjestelmä tulee
halvemmaksi kuin kunnan oma. Se ei ole silloin pois suinkaan kunnan muusta
toiminnasta eikä se tule kalliimmaksi, niin kuin ed. Virtanen
esittää.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä tämä kommentti
ed. Soininvaaralle: Alibudjetoinnistahan on useimpien kuntien kohdalla
ollut kysymys, varsinkin erikoissairaanhoidon määrärahoista
sekä pienten kaupunkien että suurten. Tästä on
eduskunnan oikeusasiamiehen kauttakin tutkimusnäyttöä.
Nyt vasta ensimmäistä kertaa ymmärrän
edustajan ajatuksen, minkä takia te vastustatte tätä,
esimerkiksi näissä lonkkaleikkauksissa tässä sadan
potilaan jonossa. Olen aivan samaa mieltä teidän
kanssanne, että jos siellä on sata potilasta jonossa,
ei sieltä voida ottaa rahoja joihinkin muihin maksuseteleihin, ellei
siihen ole lääketieteellistä indikaatiota.
Se on ainoa, mistä saatamme olla vähän
eri mieltä. Tähän on saatava yksinkertaisesti
lisää rahaa, jos kerran laki määrää.
Se on kuntien järjestettävä, jos asiantuntijapohjainen
tarvearvio on oikea.
Yleiskeskustelu päättyy.