1) Hallituksen esitys laiksi Metsähallituksen erävalvonnasta
ja laiksi henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
annetun lain 14 ja 19 §:n muuttamisesta
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Lyhyesti totean, että metsähallituslain
säätämisen yhteydessä viime
syksynä todettiin, että Metsähallituksen
erävalvontaa koskeva osa on syytä valmistella
erikseen, ja tätä valmistelua on sen jälkeen
tehty hyvässä yhteistyössä sisäasiainministeriön
ja oikeusministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön
kesken. Nyt esillä oleva ehdotus on tämän
yhteistyön tulos.
Suomalaiseen metsästykseen ja riistanhoitoon kuuluu
järjestäytynyt toiminta, joka on luonut sen luottamuksellisen
ilmapiirin, jossa riistakantaa Suomessa hoidetaan ja metsästystä harjoitetaan.
Valtion maiden osalta ja näihin liittyvien alueiden osalta
tärkeä rooli tässä kokonaisuudessa
on ollut ja on Metsähallituksen harjoittamalla erävalvonnalla.
Tätä tehtävää on ollut
tarpeen ja on tarpeen nyt uuden perustuslain tultua voimaan tarkemmin
lainsäädännössä säätää.
Tässä nyt käsillä olevassa ehdotuksessa
on voimassa olevan uuden perustuslain määräykset
täyttävät säädökset
Metsähallituksen erävalvonnan osalta.
Haluan tässä yhteydessä vielä esittää parhaat kiitokset
sisäasiainministeriölle ja oikeusministeriölle
hyvästä yhteistyöstä tämän
säädöksen valmistelussa. Näen,
että ministeri Rajamäki omalta osaltaan haluaa
myöskin kertoa tämän asian hänen
toimialaansa koskevan osan sisällöstä.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Metsästysrikokset ovat viime vuosina muuttuneet
entistä vakavammiksi ja ammattimaisemmiksi. Lisäksi
metsästysrikoksia tehdään sellaisilla
alueilla, joilla poliiseja on vähän ja toiminta-alueet
ovat laajoja. Kyseessä on selvästi suunnitelmallinen
ja järjestäytynyt toiminta, joka tähtää taloudellisen
voiton tavoitteluun, järjestäytynyt rikollinen
toiminta.
Haasteellisesta työkentästä huolimatta
metsästysrikoksien ehkäisyyn ja tutkintaan on
panostettava. Kaikki rikollisuus on yhteiskunnan kannalta tietysti
vahingollista. Metsästysrikosten ennalta estämisellä ja
tutkinnalla varmistetaan erityisesti, ettei myöskään
luonnon monimuotoisuudelle aiheudu uhkaa rikollisesta toiminnasta.
Metsästyslainsäädäntö ja
sen noudattaminen edellyttävät eri viranomaisilta
tiivistä yhteistyötä. Sisäasiainministeriö osaltaan
on siihen erityisen valmis maa- ja metsätalousministeriön
kanssa ja on hyvin tyytyväinen tästä nyt
valmistuneesta esityksestä, joka kuvaa viranomaispoikkihallinnollista
yhteistyötä ja vastuuta.
Viime aikoina metsästysrikokset ovat tulleet myös
entistä häikäilemättömämmiksi.
Lisäksi todistajia ja viranomaisia on uhkailtu. Tämä on erittäin
vakava asia. Todistajien aseman turvaaminen ja turvallisuuden takaaminen
on tärkeää. Ilman henkilötodisteita
moni rikos jää tietysti selvittämättä tai
ainakin sen selvittäminen hankaloituu huomattavasti. Tietysti
myöskin toivoisi, että silloin, kun todistetusti
järjestelmällistä metsästysrikollisuutta
saadaan pitkän pöydän ääreen,
niin siinä tehtäisiin muutakin kuin oikaistaisiin
jakausta. Poliisin rajallisten voimavarojen takia pidän
erittäin tärkeänä, että myös
muut viranomaiset panostavat metsästysrikosten ennalta estämiseen
ja eri viranomaisten ja muiden toimijoiden välinen yhteistyö toimii
tehokkaasti.
Nyt tässä maa- ja metsätalousministeriön
esityksessä Metsähallituksen erävalvojien
asemaa vahvistetaan, ja voin korostaa vielä kerran, että poliisi
pitää heitä tärkeänä yhteistyötahona.
Käytännössä poliisilla ei ole,
kuten aikaisemmin jo viittasin, juurikaan mahdollisuuksia suorittaa valvontaa
valtion suurilla erämailla, joilla erävalvojat
puolestaan toimivat. Metsästysrikollisuuden torjunnan kulmakivi
onkin viranomaisten hyvä yhteistyö ja karkea,
toimiva työnjako, jonka mukaan erätarkastajat
ja rajavartiomiehet painottaisivat toimintansa valvontaan ja poliisirikosten
tutkintaan ja torjunnan koordinointiin.
Valitettavasti minun on tässä todettava, että vaikka
olemme tähän asiaan puuttuneet viime kevättalvellakin
sisäasiainministeriön puolesta myös julkisuudessa,
tuoreimmat tilastot osoittavat tilanteen pysyneen tämän
vuoden tammi—syyskuun aikana suurin piirtein samana kuin edellisenäkin
vuotena kokonaisuudessaan. Tuoreet tiedot Itä-Suomen ja
Oulun läänien poliisien lääninjohdosta
kertovat metsästysrikoksia tapahtuvan edelleenkin, eli
salakaatoja tehdään vanhaan malliin. Oulun läänissä on
kuluvana syksynä poliisin tietoon tullut metsästysrikoksia
enemmän kuin aikaisempina vuosina. Yksityiskohtiin menemättä voin
vakuuttaa, että molemmat lääninjohdot
ovat varmistamassa, että poliisi tutkii näitä rikoksia.
Herra puhemies! Lisäksi haluan myös tuoda tämän
käsittelyn yhteydessä esille, että sisäasiainministeriö laatii
vielä tämän vuoden aikana metsästysrikosten
valvonnan ja tutkinnan strategian, jossa linjataan poliisin toimintaa.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Johdantona hallituksen esitykseen Metsähallituksen
erävalvonnasta lainaan muutamaa kohtaa tämänsyksyisestä Lapin
Kansan jutusta, jossa kerrotaan hyvin osuvasti, mihin erävalvonta,
poliisitoiminta sekä innokkuus ja taitamattomuus yhdessä voivat
pahimmillaan johtaa.
"Inarilainen metsästäjä ampui kolme
vuotta sitten kaksi karhua, jotka molemmat poliisi takavarikoi ja
joiden lihat sekä taljat menivät takavarikon aikana
piloille. Poliisitutkinnat osoittautuivat aiheettomiksi, ja niitä venytettiin
kohtuuttomasti. Juttuun sotkeutui myös Riistanhoitoyhdistys,
jonka toiminnanohjaajana oli tuolloin poliisitutkintaa johtanut
ylikonstaapeli. Ennätysmäisiin korvauksiin johtanut
poliisitoimi alkoi epäilystä, että tietyllä suunnalla
Inaria harjoitettiin karhujen loukkupyyntiä. Sopan käynnisti Metsähallituksen
erätarkastaja, joka arvioi virheellisesti ensimmäistä karhua
ammutun takaapäin niskaan. Vaikka jo parin päivän
päästä poliisilla oli selvillä,
että ampuminen oli tapahtunut edestä, juttua kehiteltiin
eteenpäin. Metsästäjän toisen
karhun kohdalla erätarkastaja ja poliisi koettivat sovittaa
kaatopaikan kivenkoloa karhun talvipesäksi, jolta metsästäjä olisi
pedon yhyttänyt. Ensiksi ammutun karhun lihoja säilytettiin poliisin
suojassa lihan jäähdyttämisestä ja
hygieniakäsittelystä annettujen määräysten
vastaisesti. Ruhoa muun muassa rahdattiin Ivalosta Rovaniemelle
ja takaisin poliisiautojen takakonteissa. Myös pakastetut
taljat sulatettiin, ilman että ne olisi sen jälkeen
suolattu ja toimitettu pikimmiten muokattavaksi. Tänä syksynä Rovaniemen hovioikeus
korotti ja lisäsi valtiolle langetettuja korvauksia tehdyistä karhujen
takavarikoista. Yhteensä lasku veronmaksajille nousi yli
20 000 euroon."
Arvoisa puhemies! Tämä esimerkki kuvaa hyvin,
miksi on ollut tarpeellista uudistaa erävalvontaa koskevaa
lainsäädäntöä. Tosin
toisenlaisiakin esimerkkejä löytyy. Hallituksen
esityksen yleisperusteluissa mainitaan muun muassa Ylä-Savon
ja Pohjois-Karjalan salametsästystapaukset, jotka ovat
olleet ammattimaisia ja taloudelliset arvot huomattavat. Kyse ei
ole ollut mistään pakon edessä omaan
tarpeeseen pyydetystä leivän jatkeesta. Salametsästykseen
on liittynyt pelottelua, uhkailua ja kiristystä, mihin
ministeri Rajamäkikin täällä viittasi.
Kaikki tällainen ammattimainen rikollisuus tulee kitkeä kovin
ottein ja riittävät resurssit takaamalla. Mitä rehellisemmin
metsästetään, sitä vähemmän
annetaan aseita ja aihetta niille, jotka haluavat romuttaa kotikuntalaisuuden
perusteella tapahtuvan vapaan metsästyksen valtion mailla
Pohjois-Suomessa, ja tätä asiaa minä pidän
kaikkein kalleimpana pohjoisen metsästäjän
kannalta.
Erätarkastajien mutta myös muiden kansalaisten
oikeuksien osalta hallituksen esitys parantaakin tilannetta. Esitys
vaikuttaa muutenkin pääkohdiltaan ihan hyvältä ja
oikean suuntaiselta. Lakiesityksessä rajataan erätarkastajien
toimivaltuudet tarkkarajaisuuden ja oikeasuhtaisuuden periaatteita
kunnioittaen. Valtuuksien käytön edellytyksenä on
aina yksittäisen erävalvontatehtävän
suorittaminen, joten kyse ei ole mistään yleisistä valtuutuksista.
Voimakeinojen käytössä aina ensisijainen
vaihtoehto on turvautuminen poliisin tai Rajavartiolaitoksen virka-apuun.
Myös rikesakon määrääminen
ja rangaistusvaatimuksen tiedoksianto on tarkkaan säädelty.
Lisäksi erätarkastajan virkaan nimitettävän tulee
olla nuhteeton ja tehtävään soveltuva.
Häneltä vaaditaan poliisin perustutkinto ja, mikä tärkeintä,
perehtyneisyys erävalvontatehtäviin, mikä tarkoittaa
myös eräasioiden käytännön,
ei pelkästään lain tuntemusta, ja tällaisten
asioitten kokonaisvaltaista hallintaa olisi kaivattu kyllä tässä Inarinkin
tapauksessa.
Arvoisa puhemies! Tällä lakiesityksellä saataneen
erävalvontaa valtion mailla perusteiltaan kohdalleen, mutta
ainainen ongelma valtiosektorilla on määrärahojen
niukkuus. Ei ole pitkä aika siitä, kun eduskunta
hyväksyi valtiontalouden kehyskeskustelussa periaatteen,
jonka mukaan valtionhallinnosta eläköityvän
tai poislähtevän tilalle otetaan uusi työntekijä vain
joka toisessa tapauksessa. Se tietää liki 20 000
työpaikan vähenemistä muutaman lähivuoden
aikana. Tämä lähtökohta tuottaa
ylivoimaisia ongelmia ei ainoastaan metsäsektorilla vaan
kaikissa valtion organisaatioissa. Ensimmäisenä lähtevät
yliopistot, mutta perässä tulevat kaikki muutkin,
kunhan tulosneuvottelujen todellisuus selviää,
kun supistustavoitetta pakotetaan sisään eri organisaatioihin.
Kestää meidän laatia hyviäkään
lakeja, kun niiden toteuttaminen ja valvonta jäävät kiinni
puuttuvista henkilöresursseista, ja tätä minä pelkään
myös erävalvonnan suhteen. Olen varma kuitenkin
siitä, että kaikki aktiivimetsästäjät
ovat sitä mieltä, että erävalvonta
täytyy saada asianmukaiselle tolalle.
Ed. Markku Koski merkitään
läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olemme kuulleet kolme esittelypuheenvuoroa tästä erittäin
tervetulleesta hallituksen esityksestä. Nämä puheenvuorot
ja hallituksen esitys ovat sisällöltään
kovin toisenlaisia, kuin miltä se asia näytti
viime vuoden lopulla metsähallituslain käsittelyn
yhteydessä. Silloinhan näytti siltä,
että tämä koko operaatio menee aivan
pipariksi, suoraan sanottuna. Siis hallintouudistuksen yhteydessä olisi
siis tuotettu erävalvontapuolelle kohtuuton menetys, jos
ne synkimmät odotukset olisivat toteutuneet, jotka valiokuntatyössäkin
tulivat esille, mutta nyt asiat ovat kohdallaan. Hallituksen esitys
on hyvä, ja sen sisältö on täällä selvitetty.
Äskeisestä ed. Mustajärven puheenvuorosta sai
sellaisen käsityksen, että nämä asiat
ovat täydellisesti kunnossa, siis erävalvonta-asiat
ja lainkuuliaisuus Lapissa ovat loistavasti, mutta kun tullaan Oulun
läänin puolelle ja siitä itärajaa
pitkin alaspäin, niin kaikki on nyt aivan päin
seiniä.
Arvoisa puhemies! Asia ei nyt tietysti aivan näin ole,
mutta täytyy häpeäksi todeta, että Oulun
läänin itä- ja keskiosissa on, juuri
niin kuin ministeri Rajamäki äsken totesi, järjestäytynyttä rikollisuutta
eräalalla, ja se on sen laatuista, että toivon
hartaasti, että nyt kun tämä valtuusasia saadaan
Metsähallituksen erävalvojien osalta kuntoon,
myöskin ministeriössä mietittäisiin
taktisesti sitä, että poliisivoimia muualta käytettäisiin
tämmöisiin operaatioiskuihin tuolla alueella,
sillä ei ole laitaa sillä, että on, sanotaanko näin,
että on purkkitehtaita suorastaan siellä olemassa.
Tapetaan laittomasti riistaa, purkitetaan se ja laitetaan markkinoille,
eli siis siellä on elinkeinotoimintaa, jolla ei ole minkäänlaista
laillista perustetta. Tässä katsannossa katseet
jälleen kääntyvät sisäministeriön
puoleen, että kannattaisi miettiä, kun poliisin
operaatioita johdetaan, suunnitellaan ja taktiikoita rakennellaan,
että tämä mahdollisuus voitaisiin käyttää hyväksi.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Varmasti alueellisiakin eroja löytyy
valvonnan tehokkuudesta, mutta minä luulen, että se,
että nimenomaan Pohjois-Suomessa, Oulun ympäristössä ja
itäpuolella näitä tapahtuu paljon, johtuu
siitä, että kiinnijäämisriski
näillä alueilla on kaikkein pienin. Se johtuu tietenkin
siitä, että siellä on hyvät
metsästysmahdollisuudet ja laajat pinta-alat ja valvonnan
suorittaminen on tietenkin äärimmäisen
hankalaa, koska pinta-alaa riittää ja metsäautoteitä riittää ja pakenemismahdollisuuksia
riittää.
Myöskin yksi asia, mihin kannattaa kiinnittää huomiota,
on se, mikä on lähiympäristön
halu puuttua tähän toimintaan, mikä on
puuttumiskynnys, jolloin poliisille tulee ilmoitus laittomasta toiminnasta.
Tässäkin on havaittavissa selvästi alueellisia
eroja. Esimerkiksi tietyillä alueilla Länsi-Suomessa
paheksutaan, reagoidaan nopeasti ja tehdään ilmoitus,
kun toisilla alueilla se katsotaan jopa hyväksyttäväksi
toiminnaksi.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä hieman ihmettelen ed. Pulliaisen
tulkintaa minun puheenvuorostani. Minä otin esimerkkejä,
ja ne esimerkit koskivat sitä, missä on harjoitettu
salametsästystä, Ylä-Savossa ja Pohjois-Karjalassa,
minä en puhunut Oulusta mitään. Nämä tapaukset
sitten oli mainittu myöskin tuolla esittelytekstissä.
Se esimerkki, minkä minä kerroin Inarista,
on vaan valitettavasti totta. Siitä tuli nyt hovioikeuden
päätös. Siinä tilanteessa valvojat
olivat väärässä, metsästäjä oli
oikeassa. Ja kyllä kai tämäkin laki,
mitä nyt käsitellään, on tarkoitettu
niin metsästäjien suojaksi kuin myöskin
turvaamaan viranomaisten toimintaedellytykset ja samaten turvaamaan
sen, että tätä erittäin hienoa
harrastusta voivat harjoittaa mahdollisimman monet.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuripa sen takia tämän totesin,
vaikutelmani ed. Mustajärven äskeisestä puheenvuorosta,
että nämä vuorosanat esitettäisiin,
eli tällä tavalla ei luotaisi kuvaa, etteikö Metsähallituksen
erävalvojilla olisi Lapissakin tehtäviä.
Kalevi Lamminen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä vain tulee mieleen takavuodet,
kun monta kymmentä vuotta sitten viinaa keitettiin esimerkiksi
Pohjois-Satakunnan lähes jokaisessa pitäjässä.
Sitten kun se kulttuuri vaihtui, kulttuuri muuttui, että sitä ei
katsottu enää hyväksyttäväksi,
eivät isät enää keittäneet poikansa
kanssa viinaa eivätkä käyneet salametsällä,
niin sitten se viinankeitto loppui. Tässä on ihan
sama: jos salametsästys iskostuu tapoihin ja sitä ei
pidetä lainvastaisena, sitä on hyvin vaikea millään
kontrollillakaan saada poistetuksi niiltä laajoilta lakeuksilta,
mitä esimerkiksi Lapissa ja Oulun läänissä on.
Tämän asian pitää lähteä ihmisestä itsestään.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ensiksi haluaisin kiittää sisäministeri
Rajamäkeä erittäin hyvästä puheenvuorosta.
Hän viittasi myös luonnon monimuotoisuuteen ja
biodiversiteettiin. Se on tässä talossa ympäristövaliokunnan
vastuulla oleva asia. Tämä hallituksen esitys
147 ei mene lausunnolle ympäristövaliokuntaan,
sen ei ilmeisesti tarvitsekaan, koska tämä on
lähinnä hallinnollinen asia.
Mutta joka tapauksessa Suomen salametsästys on osa
maailmanlaajuista salametsästystä, joka on erittäin
suuri ja kannattava bisnes. Sitä verrataan laittomaan asekauppaan,
sitä verrataan öljykauppaan ja ihmiskauppaan.
Se on tuottoisaa, siinä tuhoutuu päivittäin
tuhansia yksilöitä ja se uhkaa monia lajeja. Nimenomaan
kissaeläimet ovat siinä ensin uhattuina: amurintiikeri,
siperiantiikeri, lumileopardi, intiantiikeri, sumatrantiikeri jne.
(Ed. Lamminen: Onko niitä Lapissa paljon?) —Tämä on
kansainvälinen kysymys, ed. Lamminen, ja tähän
aluksi hahmotan tämän tilanteen. — Tämä on
siis kaupankäyntiä hyvin paljon. Suomi on allekirjoittanut
Cites-sopimuksen, ja väitän myöskin,
että Suomesta viedään laittomasti salaa
metsästettyjä ja laittomasti kaadettuja eläimiä ulos,
myöskin linnunmunia, mikä on osa tätä ongelmaa.
Tämä on siis bisnestä, ja niin tämä salametsästys
on Suomessakin bisnestä. Ja aivan oikein, yleisperusteluissa
sivulla 3 todetaan tähän ammattimaisuuteen viitaten,
ja siteeraan tästä suoraan: "Oulun läänin
sekä Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon riistanhoitopiirien
alueilla on tullut esiin tavanomaista laajempaa hirvien, suurpetojen
ja metsäkanalintujen salametsästystä." Tämä ei
ole ainoastaan kulttuurikysymys, vaan tähän liittyy
siis bisneksenteko. Sitä tukee tietysti se, jos ympäristö on
sellainen, että se ei kritisoi tätä tilannetta.
Mutta joka tapauksessa takana on myöskin raha ja rahan
tekeminen.
Muuten, puhemies, meillä on nyt tietysti syytä olettaa
ja odottaa, että tilanne paranisi tältä osin
ja pääsemme parempaan tulokseen, kun kerran nyt
tämä hallituksen esitys vie asioita oikeaan suuntaan.
Sisäministeri totesi aivan hyvin, että kun pitkän
pöydän ääressä ollaan,
niin tehtäisiin muutakin kuin vain "korjattaisiin jakausta". Tässä on
tietysti sellainenkin tilanne, että kun on poliisitutkinta
suoritettu, niin syytekynnys ei usein sitten ikään
kuin ylity ja asia jää paikallisoikeuksissa ja
käräjäoikeuksissa silleen. Tässä on
ongelmallisia ennakkotapauksia, jotka vähentävät
myös lain kunnioitusta. Tässä meillä on lainsäädännössä aukkoja.
Meiltä puuttuu törkeä metsästysrikos,
ja se pitäisi säätää lainsäädäntöön.
Siitä on myöskin lakialoitteita tehty eduskunnassa.
Kaiken kaikkiaan ja lopuksi, kysymys on biodiversiteetistä,
lajien oikeudesta elämään, eikä siitä,
että on yksi laji ylitse muiden, jolla on oikeus tuhota
muut ja jatkaa omaa lisääntymistään. Se
ei voi olla tällä planeetalla myöskään
tämän ylivertaisen lajin eli ihmislajin näkökulmasta
oikea tie. Se on lyhyt tie myös tälle lajille.
Näin totesin, että nyt mennään
hallituksen esityksellä oikeaan suuntaan, ja sinne Länsi-Suomen
puolelle, lähinnä Pohjanmaalle, lähetän
terveisiä, että kaksi muuttohaukan ampumista jokin aika
sitten osoittaa, että myös joko lajituntemus, jos
niitä esimerkiksi sorsalintuihin sotketaan, tai sitten
muuten lain kunnioitus on kyllä koko Suomessa vielä pahasti
kesken.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Puutun tähän asiaan ihan
semmoiselta vähän niin kuin periaatteelliselta
kannalta ja lainsäädännön työn
kannalta.
Tämä lakiesityshän täydentää,
taikka voisi sanoa, että paikkaa voimassa olevaa metsähallituslakia.
Mehän viime vuonna teimme valtavan työn maa- ja
metsätalousvaliokunnassa tästä metsähallituslaista,
ja sitten vähän niin kuin yllättäen,
kun tämä meidän lainsäädäntöjärjestyksemme
on sellainen, tämmöinen valiokunta kuin perustuslakivaliokunta
sitten aivan käsittelyn loppumetreillä räjäytti
ikään kuin koko pankin elikkä homma meni
uusiksi. Jostakin sitten tuli käsky, että tämä laki
Metsähallituksesta on saatava voimaan 1.1.2005, ja sitä kautta
sitten tämäkin laki jäi ikään
kuin käsittelemättä oikeassa järjestyksessä.
Eli kun täällä puhutaan perustuslakivaliokunnan,
sanoisiko, vallasta ja siitä, miten sitä johdetaan
ja tehdään, niin minusta tässä koko lainsäädäntöhomman
ongelma on se, miten on mahdollista, että tämä niin
sanottu toimeenpanolaki sitten käsitellään
vähän niin kuin vuotta myöhemmin, kun
tämän olisi pitänyt samanaikaisesti tapahtua,
kun laki Metsähallituksesta astui voimaan, koska se muutti
niin paljon tässä. Mutta en lähde tässä retostelemaan
näillä salametsästyksillä ym.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kauppila mielestäni aika
hyvin kuvaili sitä, että tehdään
myöhemmin, tullaan jälkikäteen. Hän
lopetti puheenvuoronsa suurin piirtein näin sanoen, että en
ryhdy retostelemaan nyt tällä asian kokonaisuudella
ja järjestyksellä. Sen sijaan, herra puhemies,
kun minä näen, että ministeri istuu täällä paikalla,
niin retostelen vähän laajemminkin tätä asiaa,
vähän tässä, miten sanoisin,
ei välttämättä asiassakaan pysyen,
mutta olen huomannut, että muutkin ovat sitä täällä tehneet.
(Ed. Salo: Se on pakko tehdä asiassa pysyen!) — Ed.
Salo, muuten ei tämä asiakokonaisuus ilmene eduskunnalle,
jos ei tätä tässä lähetekeskustelussa
käsitellä vähän laajemminkin.
Minusta näissä asioissa on vähän
semmoisen mustasukkaisuuden luonteita olemassa ja mustasukkaisuuden
luonteita siinä, että kun Metsähallituksen
erätarkastaja tätä työtänsä suorittaa
ja toteuttaa, niin häneltä on tähän
saakka ollut ikään kuin kielletty oikeitten asioitten
ilmoittaminen silloin, kun hän toteaa ja löytää.
No, tämä on vähän karrikoitu.
Häneltä on ollut kielletty oikeus tarttua asioihin,
tarkastaa papereita, kun ei sitä ole laissa kirjoitettu.
Mutta näin arvellen, kun kuuntelin ed. Mustajärven
puheenvuoron, mikä oli erinomainen paneutuminen tähän
asiaan, ja kun tiedän, että ed. Mustajärvi
Lapista tullen tietää kokonaisuuksia ja näkee
myöskin sen hengen ja ajatusmaailman, mikä siellä on
olemassa, niin ymmärrän, että hän
kyllä syventyy näihin silläkin perusteella,
vaikka ei kovin ankara metsämies vielä olekaan.
En ole kyllä toivettani heittänyt siinä,
etteikö hänestä voisi vielä sellainen
tulla.
Näin arvellen tätä peliä siihen,
mitä tässä syntyy ja tulee, niin tässä yhteydessä en
malta olla mainitsematta siitä aiheesta, kun maa- ja metsätalousministeri
antoi uuden asetuksen muutoksen, missä hirvenmetsästyksen
tai metsästyksen johtajalta jonkun tulkinnan mukaan kiellettiin
oikeus tarkistaa metsästäjän aseenkanto-oikeus
ja siihen liittyvät taidot. Sitä ei niin kirjoitettu,
että kiellettiin, mutta se on niin tulkittu, että kun
ei ole sallittu tai ei ole vaadittu, niin se on myöskin samalla
kielletty. En tiedä, kenen asemaa ja oikeuksia tässä asiassa
sitten loukattaisiin, jos hirvenmetsästyksen johtaja katsoisi,
kun ed. Lahtela S. ja tulevaisuudessa ed. Mustajärvi menevät hirvijahtiin,
onko meillä aseenkanto-oikeus jne. Minusta se on turvallisuuteen
liittyvä asia ja se pitäisi olla oikeus katsoa
ja nähdä.
Samaan pakettiin liittyy myöskin se, että tarkistettiin
asetusta — en muista pykälää — missä oli
ilmoitettava vanhan asetuksen mukaan metsään jäävästä haavoittuneesta
hirvieläimestä, karhusta, sudesta ja ahmasta.
Nyt tätä uudelleen kirjoitettaessa haavoittunut
hirvieläin jätettiin pois sieltä ja lisättiin
sen sijaan yksi kissa, nimittäin ilves, sinne lisää ja
muistaakseni villisikakin.
Kyllähän tässä käytännön
järki on toiminut niin, että kaikista metsään
jääneistä haavoittuneista hirvieläimistä ei
ole ilmoitettu eikä niitä ole pohdittu eikä poliisiviranomainen
ole niitä tietämään päässyt,
mutta käsittääkseni se, joka hirvenmetsästystä ja
semmoista seuruemetsästystä tuntee, niin tietää ne
paineet, mitkä johtajalla ovat olemassa, paineet onnistumisesta,
turvallisuudesta ja myöskin sellaiset paineet, että ulospäin
säilyy hyvä kuva ja seurataan hyvässä ryhdissä näitä asioita.
Kun tällaista riisumista tehdään, viedään
ikään kuin muodollisia johtamisen valtuuksia pois,
niin kyllä sen johtajan on entistä vaikeampi valvoa
niitä takarivin viisaita, jotka eivät tunne mitään
vastuuta mutta muodostavat jonkin näköisen mielipiteen
kuitenkin tähän asiaan, kun tämä vie
oikeuden nuhdella heitä jne., ja tätä järjestystäkään,
mihin asetuksen kautta ennen voi turvautua ja vedota, tätäkään
siinä ei ole olemassa. Toivoisin, että kun ministeriötasolla, sisäasiainministeriössäkin,
näitä asioita pohditaan, niin katsottaisiin myöskin
se, mikä oikein on ja kohtuullista.
Kun edelleenkin tulkitsen vähän tätä asiaa
niin kuin piru Raamattua tulkitsee omaksi edukseen — en
tulkitse nyt omaksi edukseni, vaan tulkitsen, kuinka kansalainen
näkee ja ymmärtää tämän
meneillään olevan suunnan ja linjan — niin tähänkö tämä nyt
sitten johtaa, että jokamiehenoikeuden perusteella ei enää ilmoitetakaan
viranomaiselle sitä ja tätä eikä olla
auttamassa poliisia, rajavartijaa eikä tätä Metsähallituksen
vartijaa, kun todetaan, että sitä ei ole mihinkään
lakiin ja asetukseen kirjoitettu?
Herra puhemies! Vielä kovempi kärjistys tavallaan
tähän peliin: Yleinen henki eduskuntatasollakin
vähän joittenkin edustajien toimesta on sellainen,
että hirvet ovat suuresti vahingollisia tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa, kun ne juoksevat autojen alle ja aiheuttavat maa-
ja metsätalousvahinkoja ja kaikkia muitakin vahinkoja,
ja maailmassa pohditaan, eduskuntatasollakin nykyisellään,
kuinka se metsästys voitaisiin saada tehokkaammaksi ja
paremmin toimivaksi ja siellä, missä hirviä on
ja mihin niitä talveksi jää, ne pois
päästettäisiin ja syötäisiin
ne. Kun vähän on ajatellut sen äskeisen
tulkinnan mukaan, miten sitä Raamattua tulkittiin sen pirun
toimesta, niin pitäisikö siellä, missä tämä Metsähallituskin
nyt vaikuttaa, Lapissa, idässä, miksei myöskin
Kaakkois-Suomessa, lakihan käsittelee koko valtakuntaa,
nämä, ketkä lakia rikkovat, salametsästykseen
syyllistyvät, sitten tuomita, kun he tekevät joittenkin
mielestä niin tärkeätä hommaa,
vai pitäisikö heidät sitten jopa palkita?
En kuitenkaan esitä, että näin tehtäisiin,
mutta tämmöisiä ajatuksia tulee mieleen
ja syntyy.
Herra puhemies! Totean, että esitys on hyvä, sisältö on
oikein kirjoitettu enkä sitä paremmaksi osaa neuvoa.
Toivon, että valiokunta tämän nopeasti
käsittelee ja saattaa voimaan. Kun tästäkin
ongelmasta täällä viranomaisyhteistyössä on päästy
eroon, kansa on tyytyväinen ja näkyvä valvonta
ja järjestys säilyy, niin tämä on
kaikkien etu, se on myöskin suomalainen järjestäytyneen
yhteiskunnan etu.
Ed. Tuija Nurmi merkitään
läsnä olevaksi.
Harry Wallin /sd:
Herra puhemies! Kun maa- ja metsätalousvaliokunta
käsitteli metsähallituslakia hyvin perusteellisesti,
niin kuin täällä on käynyt selville,
viime vuoden aikana, niin tämä erävalvontakysymys
nousi myöskin keskeisesti esille tässä yhteydessä.
Se, mihin perustuslakivaliokunta otti tiukan kannan, koski lupamenettelyjärjestelmää
ja
siitä valittamista. Erävalvonta ei ollut se ratkaiseva,
mihin perustuslakivaliokunta otti kantaa, mutta perustuslakivaliokunnan
lausunnossa kyllä selvästi todettiin: "Valiokunta
katsoo, että 11 §:n 2 momentti on liian avoin
eikä täytä oikeasuhtaisuuden eikä lailla säätämisen
ja siihen liittyvien täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden
vaatimuksia. Sen vuoksi sitä on täsmennettävä luettelemalla
ja rajaamalla poliisilain 2 luvun säännöksistä ne,
joiden mukaisia valtuuksia voidaan pitää välttämättöminä erävalvojien
tehtävien hoidon kannalta. Tämä on edellytys
lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä."
Sittenhän tämä asia siirrettiinkin uuteen
valmisteluun.
Silloinhan, kun asiantuntijakuulemisessa oli myöskin
erävalvojia paikalla, he pitivät kyllä tärkeänä,
että heillä on tulevaisuudessakin oikeuksia suorittaa
tätä tehtävää. Pelkkä tällainen
viestinviejän rooli ei palvele erävalvontaa eikä luonnonsuojeluakaan.
Näin ollen oli hyvä, että tämä meni
uudelleen valmisteluun ja nyt tämä hallituksen
esitys pitää myöskin oikeuksia näillä erävalvojilla
ottaa kiinni, selvittää henkilöllisyys, suorittaa
puhallustestejä ym., eli heillä on todellinen
oikeus siihen.
Käytiin myöskin keskustelua siitä,
pitäisikö nämä niin sanotut
poliisitehtävät siirtää suoraan poliisille
eikä enää erävalvojille. Kyllä enemmistö oli
kuitenkin sitä mieltä, että tämä järjestelmä voi
hyvin olla erävalvojien tulevaisuudenkin tehtäviä.
Näin ollen hallitus on kyllä varmaankin tässä lakiesityksessään
noudattanut tällaista hyvää käytännön,
sanotaanko, selväjärkistä toimintatapaa,
maalaisjärkeä, ja näin valiokunnassa varmaan
sitten asiaa hyvin perusteellisesti tutkitaan.
Meillä tietysti on se ongelma, mikä kävi
ilmi asiantuntijakuulemisessa, että meillä on
Suomessa vain yhdeksän erävalvojaa, eli tämä resurssien
määrä. Jos me annamme nyt tämän
lain kautta heille hyvät mahdollisuudet toimia, niin kyllä meidän
täytyisi saada laajemmin erävalvonta koko maassa
tapahtumaan. Minusta tähän seuraavien budjettien
tai Metsähallituksen talousarvioiden yhteydessä tulisi
kiinnittää huomiota.
Hyvää on myös näin oikeusvaltion
kannalta se, että erävalvojien toimintoja myöskin
valvotaan yhteiskunnan toimesta. Metsähallituksen onkin
annettava ja laadittava erävalvonnasta kalenterivuosittain
toimintakertomus ja toimitettava se asianomaiselle viranomaiselle,
ja näin säilyy myöskin oikeusvaltioperiaate.
Ed. Liisa Hyssälä merkitään
läsnä olevaksi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Edellisissä puheenvuoroissa on varsin
ansiokkaasti käsitelty tätä lakiesitystä.
Heti aluksi on esitettävä kiitos asianomaisille
ministereille, että nyt vihdoinkin meillä täällä eduskunnassa
on käsittelyssä laki Metsähallituksen
erävalvonnasta. Totean varsin lyhyesti vain, että viime
vuoden lopussa, kun Metsähallituksesta annettua lakiesitystä käsittelimme,
niin totesimme, että sen yhteydessä emme voi viedä tätä erävalvontaa
ja erävalvojia koskevia oikeuksia kyseiseen lakiesitykseen
tyydyttävällä tavalla.
Näissä käytetyissä puheenvuoroissa
on tosiaan hyvin paljon käsitelty metsästysrikkomuksia ja
-rikoksia. On tietysti ikävää, että niitten
lukumäärä ei näytä vähenevän.
Tuossa muutama vuosi sitten varsin laaja rikosvyyhtihän
paljastui ja sitten kansalaisten taholta kyllä ihmeteltiin
oikeuden päätöstä, mitä tulee
tuomioihin ja niitten lievyyteen.
Mutta joka tapauksessahan erävalvojan toimenkuva on
hyvin laaja. Nyt on muistettava, että erätarkastajien
määräaikaiset toimivaltuudet uusittiin
viimeksi vuonna 2000 ja tällöin erätarkastajien
toimivaltuuksista poistettiin muun muassa rangaistusmääräyksen
ja rikesakon tiedonanto-oikeus. Tämä oli vain
yksi asia, jonka takia haluttiin tällä erillisellä lailla
tavallaan palauttaa nämäkin oikeudet erävalvojille.
Totta kai tässä muutenkin heidän toimivaltuuksiaan
on väljennetty. Minusta nyt erävalvojilla, niin
kuin rajavartijoilla, on varsin yhteneviä oikeuksia. Itse
tulen Pohjois-Karjalasta, ja siellä jo todella pitkään
on erittäin hyvin toiminut niin poliisin, Rajavartiolaitoksen
kuin erävalvojien yhteistyö. Totta kai, kun nyt
tämän lain myötä myös
näitä erävalvojien toimivaltuuksia laajennetaan
ja mielestäni todella oikealla tavalla, niin tämä yhteistyö ja
sen toimintaedellytykset entisestään paranevat,
eli muun muassa tämä suppea esitutkinnon suorittaminen
tulee ja tosiaan tämä mahdollisuus antaa rangaistusvaatimusilmoitus
jne. Tällä tavalla myös asiakaspalvelu
paranee.
Lain henki myös on pitkälti siinä mielessä oikean
suuntainen, että erävalvojat tekevät
hyvin paljon ennalta ehkäisevää työtä ja
myös neuvontaa, joka on tosiaan hieno asia. Omalta osaltaan, kun
he liikkuvat näissä erämaissa, voi puhua
erämaista, joita löytyy varsinkin rajakuntien
alueilta, he luovat myös omalla toiminnallaan turvallisuutta.
He ovat tietynlaisia asiakaspalvelun suorittajia. Totta kai kaikki
toivomme, että tämä salametsästys
saataisiin vähenemään. On epärealistista
toivoa, että se koskaan poistuu. Mutta myös toisaalta
on varsin ikävää, että se pieni
joukko, joka lakia rikkoo, on mustamaalaamassa sitä suurta
enemmistöä, joka on lainkuuliaista ja noudattaa
tätä hienoa harrastusta niitten pelisääntöjen
mukaan, joiden mukaan se on hoidettava.
Erävalvonnan tehokkaan hoitamisen kannalta tämä lakiesitys
todella luo uusia edellytyksiä, ja vielä kerran
kiitos ministereille tämän lakiesityksen tuomisesta
eduskuntaan. Uskon, että varsin nopeassa tahdissa myös
saadaan tämä lopullisesti hyväksyttyä.
Erävalvojia tosiaan on valtakunnassa yhdeksän,
ja voidaan tietysti toivoa, että jatkossa heidän
lukumääräänsä voitaisiin
lisätä. Kaikilla muilla paitsi yhdellä on
myös tämä poliisin pätevyys.
Tässä vaiheessa, kun tämä siirtymävaihe on,
niin hän voi jatkaa tehtävässään,
mutta jatkossa kaikilla tosiaan on myös se asia kunnossa. Sitä myöten
myös voidaan sanoa, että ei varmasti ole mitään
epäilystä, etteikö näiden laajennettujen
valtuuksien hoitamisessa olisi muodollisestikin asiantuntemusta.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä monissa
puheenvuoroissa on todettu, laki Metsähallituksen erävalvonnasta
on tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen, ja ennen kaikkea siitä syystä,
että Metsähallituksen hallinnassa on noin kolmannes
valtakunnan maa- ja metsäalueista sekä vesialueista.
Nyt kun otetaan huomioon viime vuosina tapahtuneet metsästysrikokset
laajassa Itä-Suomessa sekä Oulun ja Lapin läänissä,
niin on ymmärrettävää, että tähän asiaan
kiinnitettiin vakavaa huomiota Metsähallituksesta annetun
lain tarkistamisen yhteydessä, ja näin tämä asia
on tulossa nyt kuntoon.
Minusta tässä on hyvää lain
valmistelutyötä suoritettu. Erätarkastajat
toimivat virkavastuulla. Heidän toimivaltuutensa ovat oikeassa
suhteessa annetun tehtävän kanssa, ja siinä suhteessa
tähän lakiesitykseen ei ole mitään
huomauttamista. Toivotaan, että tämä saadaan
pikaisesti voimaan.
Ed. Seppo Lahtela nosti esille puheenvuorossaan tämän
hirvenmetsästysasetuksen muutoksen metsästyksen
johtajan oikeudesta tarkistaa nämä tarvittavat
lupatiedot. Itse ajattelin näin, että jos olisin
menossa vieraaseen seurueeseen hirvimetsälle, en pitäisi
pahana sitä, jos metsästyksenjohtaja pyytäisi
minua ilmoittamaan nämä tarvittavat tiedot, aseenkantoluvan,
riistanhoitomaksun suorittamisajankohdan ja hirvenmetsästyskokeen
ammunnan tuloksen, joten näkisin, että hyvää tapaa
noudattaen nämäkin tiedot aina ovat metsästyksen
johtajan käytettävissä ja siinä mielessä ongelma
ei ole kovin polttava. Mutta voi olla toisenlaisiakin näkemyksiä.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Tähän asiantuntevaan keskusteluun
ei ole tarve enemmälti puuttua. Haluan vaan lyhyesti vielä todeta,
että metsästysrikollisuutta ilmenee siis koko
maassa. Vakavampi metsästysrikollisuus on kuitenkin keskittynyt,
kuten täällä on tullut ilmi, valtakunnan
itä- ja pohjoisosiin, ensi sijassa valtion omistamille
maille. Metsästysrikollisuuden erityisestä luonteesta
johtuu juuri se, että on korostettava erityisesti yhteistoimintaa
eri viranomaisten kesken sekä yhteydenpitoa riistaorganisaatioon
ja eri toimijatahoihin päin. Meillä on myös
mahdollisuus tiivistää ja voimistaa yhteistyömuotoja
nyt valtuuksiaan vahvistavan Rajavartiolaitoksen kanssa, ja näin varmasti
tullaan myöskin tekemään. Perusteltua on
käyttää myös määräajoin
näihin erikoistehtäviin, metsästysrikosten
selvittämiseen, myös muilta alueilta tulevia komennuskuntia.
Näitä ed. Pulliainenkin kaipasi, ja voin kertoa,
että niistä on saatu hyvää kokemusta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Viestinä vielä, kun tämä on
lähetekeskustelu, valiokuntaan, maa- ja metsätalousvaliokuntaan
ennen muuta, se, että olisi hienoa, jos valiokunta voisi
hiukan käsitellä sitä, miten Suomen lainsäädäntö määrittelee
metsästysrikoksen, ja sitä, että törkeä metsästysrikos
sieltä puuttuu. Näin ollen sen puuttuminen heikentää näitä oletetun,
epäillyn rikoksen tutkimusmahdollisuuksia. Lain 4 §, sen
toiseksi viimeinen momentti, on erityisesti tällainen lieventävä:
"Erätarkastaja voi luopua toimenpiteestä, jos
sen loppuun saattaminen voi johtaa kohtuuttomaan seuraukseen asian
merkitys ja tavoiteltava tulos huomioon ottaen."
Puhemies! Tässä halutaan ikään
kuin, sanotaanko, tervettä järkeä painottaa
ja sen käyttöä, mutta toisaalta se on
aina mahdollista. Nyt tällä hetkellä tilanne
on tietysti toisinpäin eli ei niinkään
käsitellä asioita, ei tutkita, ei selvitetä,
vaan todella suomalaisissa metsissä tapahtuu ja muuallakin
peltoaukeilla varsin kielteisiä tapahtumia. Tässä mielessä tuon
4 §:n mietinnön osuus, miten se sitä valottaa,
voisi olla tärkeä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka ministeri ehti poistua salista,
niin haluan vielä muutaman näkökulman
tähän asiaan kertoa. Tämä laki
on hyvä. Siitä on vallinnut pitkälle
menevä yksimielisyys tässä salissa, mutta
täällä on kiinnitetty parissa kolmessakin
puheenvuorossa tähän resurssikysymykseen huomiota.
Jokainen voi kuvitella, mitä yhdeksän erävalvojaa saa
aikaan tämän päivän työajoilla
niillä laajoilla Itä- ja Pohjois-Suomen alueilla
ja myöskin Länsi-Suomessa, jos tämä työ aiotaan
todella tehokkaasti tehdä. Ja jos tähän
työhön sisältyy vielä pakollista
plankettien täyttämistä, tutkintaa ja toimistossaoloa,
niin kuinka paljon käytännössä jää yhdellä erävalvojalla
aikaa siihen kenttätyöhön, mikä pitäisi
tehdä nimenomaan maastossa? Tätä tilannetta
ne rikollisjärjestöt, jotka tätä ammattimaisesti
harrastavat, käyttävät hyväkseen, koska
he tietävät myöskin nämä resurssit.
Ministeri kiinnitti täällä myöskin
huomiota hyvin uhkaavaan asiaan, ja se on se, että todistajia
uhkaillaan ja viranomaisia uhkaillaan. Siis vielä vuonna
2005 jopa metsästysrikoksissa käytetään
todistajien uhkailua ja viranomaisten uhkailua. Voidaan kysyä,
ovatko silloin asiat mallillaan. Olen tulkinnut ministeri Rajamäen
puheenvuoroja niin, että sisäasiainministeriössä olisi
ymmärrystä todistajansuojelulainsäädännön
kehittämiseen, mutta oikeusministeriössä laitetaan
edelleen enemmän tai vähemmän hanttiin.
Niin kuin huomaatte, jo pienemmässäkin rikollisuudessa
kuin törkeässä huumausainerikollisuudessa
tarvittaisiin joskus malleja, jolloin pystyttäisiin suojaamaan
esimerkiksi todistajan henkilöllisyyttä, jos näihin
asioihin halutaan todella puuttua ja päästä niissä eteenpäin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salo puheenvuorossaan käsitteli
tätä resurssikysymystä ja siihen liittyviä mahdollisuuksia.
Niin kuin aikaisemmin varsinaisessa puheenvuorossani totesin, tämä kansalaisten
aktiivisuus ja yhteistyö tässä asiassa
ilmoittajana, toteuttajana ja valvojana on tavattoman tärkeä. Erittäin
tärkeätä on se, että kansalaisilta
ei viedä henkeä ja oikeutta sillä perusteella,
että hän puuttuu tämmöisiin
asioihin, ilmoittaa ja todistaa. Mutta kun tapana on ollut olemassa,
että otetaan epäkohtia yleisesti esille, niin
pitäisi myöskin olla niin, että lain
pitää olla kohtuullista, ja se ei liity tähän,
mutta kun tapana on ollut tämän asian yhteydessä puhua
niitä näitä, niin puhunpa minä vieläkin.
Kun Euroopan unioni toteaa, että Suomessa pitää olla
tuhat sutta, ennen kuin niitä voidaan vähentää ja
sitä kautta metsästyksellä rajoittaa — Itä-
ja Kaakkois-Suomi on susia kohta täynnä — ja
kun on sellainen lainsäädäntö,
millä susi suojellaan, niin minusta oikeus ja kohtuus on
se, että tämän oman käden oikeuden
osuus tulee kasvamaan siellä eivätkä kaikki
kansalaiset, miten minä sanoisin, ole sitten kovin alttiita
ilmoittamaan myöskään, jos he jotakin
näkevät ja havaitsevat. Tähänkö tätä yhteiskuntaa
viedään? Toivon, ettei sitä vietäisi
siihen suuntaan, vaan laki ja oikeus olisi semmoinen, että se
on myöskin kansalaiselle kohtuus.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
yleisesti puhuttu erävalvonnasta, ja tietysti on todettava
se, että silloin jos lainsäädäntö on
ja annetaan valtuuksia toimia, niin silloin kyllä myöskin
valtiovallalla ja nimenomaan Metsähallituksella täytyy
olla resursseja siihen, taloudellisia resursseja, että erävalvojia
on riittävästi. Minun mielestäni sellaista
lainsäädäntöä on turha
säätää, niin kuin viime aikoina
on valitettavasti ollut tapana, että sillä ei
ole mitään käytännön
merkitystä, kun sitä ei pystytä kaikilta osin
valvomaan.
Arvoisa puhemies! Yleisesti ottaen koko erävalvonta-asia
on hyvin problemaattinen sen takia, että nykyisin normaalia
erävalvontaa ei juurikaan suoriteta sen johdosta, että niin
sanottuja eräpoliiseja ei enää ole, niin
kuin ennen vanhaan, jolloin he suorittivat lähes päätoimisesti
joko kalastuksenvalvontaa, metsästyksenvalvontaa taikka
muuta siihen liittyvää. Ainakin meidän
alueellamme, Vaasan vaalipiirin alueella, kun se ainut liikkuvan
poliisin eräpoliisi, joka meillä toimi, siirtyi
pois keskuudestamme, niin sen jälkeen tilalle ei ole tullut
uutta. Saattaa olla, että se vaikeuttaa ja lisää sitten
sitä hämärää metsästystä ja saattaa
olla esikuvana monelle muullekin, niin että jonkinlaista
kuria minun mielestäni pitää olla valtion
metsä- ja erämaissa kuin myöskin tavallisten
ihmisten metsissä, kun he ovat antaneet oikeuden, että siellä voidaan
säällisesti metsästää.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jatkaisin tuosta, mihin ed. Seppo Lahtela
jäi hyvässä puheenvuorossaan. On tärkeää, että lakeja
noudatetaan ja myös valvonta on uskottavaa. Mutta yhtä tärkeää kuin
se, että nämä edellä mainitut
asiat ovat kunnossa, on ottaa huomioon, että esimerkiksi
kotikunnassani Ilomantsissa viime viikonloppuna susi raateli monta
todella arvokasta hirvikoiraa. Pari koiraa menetti henkensä ja
yksi raadeltiin sellaiseen kuntoon, että en tiedä,
onko eläinlääkäri tehnyt johtopäätöksen
koiran kunnosta jo tällä hetkellä. Mutta
on kohtuutonta, että esimerkiksi talon pihoissa on vaarallista,
kuten erään ystäväni pihassa.
Tällä kyseisellä perheellä on
kaksi tai kolme pientä lasta, ja sudet istuvat pihassa
iltaisin. Jopa semmoinen karmeus on tapahtunut ihan viime viikonloppuna,
että lapset olivat yksin sisällä ja soittivat isälle
kännykkään, kun isä oli metsää raivaamassa
läheisen suon takana omalla palstalla, ja kysyivät,
mitä tehdä, voiko mennä ulos leikkimään,
kun hukat istuvat tuossa, on jotain koiria pihalla, voivatko he
mennä. Jos lapsiraukat jostain syystä oma-aloitteisesti
olisivat menneet ulos eivätkä olisi soittaneet
isälle, miten siinä olisi käynyt, jos
kolme neljä hukkaa istuu pihalla? Tällaisessa
tilanteessa, jossa ihminen ottaa vaikka omankädenoikeuden
käteen ja ampua päräyttää,
siinä käy sillä tavalla, että joutuu
tämän nykyisen tiukan lain takia, esimerkiksi
tämän luontodirektiivin toteuttamisen takia, syytteeseen
rikoksesta, josta voi saada tuomion käräjäoikeudessa.
On aivan kohtuutonta, että tavalliset ihmiset pannaan
tällaisen eteen ihan syyttään, ja sitten
ei ole mahdollista toimia lain mukaan. Tähän pitää eduskunnan
puuttua kovalla kädellä. Pitää ajatella
myös niitä ihmisiä, jotka elävät
haja-asutusalueella ja hankkivat siellä elantonsa ja kasvattavat perheitään.
Kuinka moni kansanedustaja lähettäisi esimerkiksi
oman lapsensa semmoisen syrjäisen tien varteen linja-autoa
odottamaan koulutielle? Ihan varma olen, että kukaan ei
teistä lähetä. On kohtuutonta vaatia,
että me sellaisen teemme, kun täällä ei
ole mitään valmiutta ruveta asiassa toimimaan.
Tämä asia tulee eduskunnan käsittelyyn
jonain päivänä, kun joku onneton ihminen
menettää henkensä, mutta sitten on liian myöhäistä selitellä.
Nyt on toiminnan aika mielestäni.
Edustajat Maija Perho ja Anne Huotari
merkitään läsnä oleviksi.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa puhemies! Tässähän on nyt
kyse tietysti tästä eräpoliisijärjestelmän
lainsäädäntöön saattamisesta.
Tämä susiasia on tärkeä, mutta
se varmaan tulee eri momenttien tai muitten kautta. Mutta sen vaan
toteaisin, että kun näitä erävalvojia
kuultiin valiokunnassa, niin he pitivät ensimmäiseksi
tärkeänä sitä, että heillä on
valtuuksia tehdä tätä työtä,
ja toisekseen tulivat nämä resurssit, ja molempia tarvitaan.
Tämän lain kautta tulee nyt sitten näitä valtuuksia
ja varmaan sitten Metsähallituksen budjetin kautta tulevat
resurssit.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Wallin totesi, susiasiat eivät
nyt kuulu tähän erityiskysymyksinä. Mutta
kun ed. Hoskonen kysyi, olisiko mahdollista, että lapsia laittaisin
susien kanssa samaan paikkaan, niin minä ilmoitan, että minun
pikkulapseni ovat olleet minun kanssani susien kanssa samassa häkissä,
kun minä olen tehnyt susitutkimuksia.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä aivan lyhyesti näistä resurssikysymyksistä.
Ed. Vistbacka viittasi siihen, että aiemmin on ollut huomattavasti
enemmän näitä erävalvojia. En
tunne asianomaisen alueen tilannetta, mutta itse Pohjois-Karjalan
kansanedustajana tiedän sen, että ainakin siellä Metsähallituksen
alueilla resurssimäärät ja erävalvojien
määrät ovat olleet entiset ja varsin
näkyvää se heidän toimintansa on
ollut paitsi varsinaisessa erävalvonnassa ja neuvonnassa
myös yhteistyössä poliisin ja Rajavartiolaitoksen
edustajien kanssa. En tietenkään panisi pahakseni,
jos heidän lukumääränsä kasvaisi,
mutta uskon, että tämä erävalvonta
entisestään tehostuu, kun tämän
lain myötä myös heidän valtuutensa
toimia kasvavat.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti, puhemies, toivon mukaan tästä lähetekeskustelusta
ei lähde mitään yllytystä lain
rikkomiseen, kun nyt kerta ollaan erävalvonnasta hyvää hallituksen
esitystä laatimassa ja lähettämässä asianomaisiin
valiokuntiin. Yleisperusteluissa on erittäin hyvin perusteltu
tilanne, nykytilanne ja annettu yleinen perustelu sille, miksi tämä uusi
lainsäädäntö on tärkeätä.
Viitataan tähän menossa olevaan ammatilliseen
rikollisuuteen ja myöskin näihin uhkailuihin ja
muihin, mitä suuntautuu niihin ihmisiin, jotka yrittävät ylläpitää metsästysoikeutta
lain säätämässä tasossa.
Ed. Salo muun muassa viittasi tähän ongelmaan,
mikä on ihan asiallista. 1800-luvun lopun jälkeen
ei ole tiedossa, jos susista puhutaan, suden aiheuttamaa ihmisvahinkoa,
ja silloinkin ovat mahdollisesti koirasudet olleet kyseessä, mutta
nythän me olemme aivan muun asian parissa. Tässä mielessä vielä vaan
kiitoksia ministeriöille, niin kuin täällä monta
kertaa on todettu.
Petri Salo /kok:
Herra puhemies! En avaa tätä susikeskustelua,
mutta sen verran totean vaan, että kyllähän
tämäkin laki osittain koskee sutta siinä mielessä,
että tällä suojellaan myöskin
susien metsästystä. Kyllä nämä asiat
tietenkin liippaavat toisiaan. Kyllä minä ymmärrän näitä Pohjois-Karjalan
kansanedustajien huolestuneita äänenpainoja. Kukaan,
joka siellä asuu ja kuuntelee niitä ihmisiä,
jotka tämän päivittäisenkin
ongelman kanssa painivat, ei näihin voi suhtautua välinpitämättömästi
vaan ihan vakavasti.
Ed. Vistbacka totesi hyvin osaamisesta. Kyllähän
poliisivoimissa on edelleen hyvää metsästysosaamista
ja ammattitaitoa johtuen siitä, että varmaan yli
puolet ammattikunnasta jatkuvasti harrastaa metsästystä jossakin
muodossa. Ongelma on vain se, että tämän
päivän työssä siirtyminen vakinaisesta
poliisin työstä ehkä lyhyiksi ajoiksi eläinvalvontaan
on vähän hankala hyppäys ja kynnys. Minä toivoisin,
että sisäasiainministeriöllä on
viisautta antaa niitä käskykirjeitä jossakin,
että koulutettu, metsästysosaamista oleva poliisimies
voisi joustavasti siirtyä esimerkiksi vuodeksi välillä erävalvontatehtäviin
ja palata sen jälkeen omaan virkaansa, jos tuntuisi, että tämä ei
olisi ollut välttämättä pitkän
ajan ratkaisu, ja käytettäisiin olemassa olevia
resursseja hyödyksi. Kyllä meillä osaamista
on. Mutta hyppäys vakituisesta poliisinvirasta erävalvontatehtäviin
ja mahdollisesti sinne jääminen ei ole aina houkutteleva
vaihtoehto.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minä haluan muistuttaa hallituspuolueitten
kansanedustajia siitä, kun puhuin jo aikaisemmin täällä ja
samoin ed. Vistbacka siitä, että pitää huolehtia
aina, kun laki säädetään, myöskin
siitä, että on olemassa tarpeeksi resursseja. Tässä nyt
on kyse nimenomaan henkilöresursseista. Viime keväänä tehtiin
iso strateginen linjaus valtiontalouden kehyskeskustelussa. Siellä ilmoitettiin,
että vuoteen 2011 mennessä valtionhallinnosta
vähenee 35 000 työpaikkaa, joista vain
puolet täytetään, eli liki 20 000
työpaikkaa valtionhallinnossa vähenee, ja nyt
te olette täällä ihan oikeasti odottamassa
ja varmaan haluattekin niin, että erävalvontaan
turvataan riittävät henkilöresurssit.
Uskotteko te juuri niin, että Metsähallituksen
rooli on niin vahva tässä yhteiskunnassa, että kun
valtionhallinnossa mennään kaiken kaikkiaan aivan
toiseen suuntaan, niin resurssit Metsähallituksessa jostain
syystä sitten lisääntyisivät
näin oleellisesti?
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kähkönen totesi
erävalvojien osalta. Siihen itse totesin vaan, juuri niin
kuin ed. Mustajärvi täällä sanoi,
että jos ja kun lakeja säädetään,
pitäisi olla resurssit, että pystytään
niitä noudattamaan. Olen ihan samaa mieltä kuin
ed. Wallin siinä, että silloin, kun jotakin toimintaa on,
henkilöllä täytyy olla lakiin perustuvat
valtuudet ja myöskin resurssit.
Arvoisa puhemies! Itse laajensin asiaa hieman ja viittasin siihen,
mitä ed. Salo tarkensi, eli toivoisin, että myös
yleisesti poliisihallinnossa kunnioitettaisiin ja arvostettaisiin
erävalvontatoimintaa, joka tällä hetkellä ei
ole vallalla niin kuin muutamia vuosia sitten, eli koko valtakunnassa
saataisiin tämä valvonta kuntoon.
Keskustelu päättyy.