2) Hallituksen esitys laeiksi Rautatievirastosta ja Ratahallintokeskuksesta
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Suomeen on Euroopan unionin toisen rautatiepaketin
vaatimusten mukaisesti perustettava rautatieyrityksistä ja
Ratahallintokeskuksesta riippumaton itsenäinen rautatiealan
turvallisuusviranomainen. Tähän liittyen hallitus
on nyt antamassa eduskunnalle tämän esityksen
uuden Rautatieviraston perustamiseksi. Virasto vastaisi rautatiealan
turvallisuustehtävistä ja valvoisi muun muassa
VR Osakeyhtiötä ja Ratahallintokeskusta sekä edistäisi
muutenkin rautatieturvallisuutta. Näiden turvallisuustehtävien
lisäksi Rautatievirastolle siirrettäisiin eräitä muita
nykyään liikenne- ja viestintäministeriössä ja
Ratahallintokeskuksessa hoidettavia viranomaistehtäviä.
Jatkossa Ratahallintokeskuksen tehtävät painottuisivat
radanpitoon. Koska myös Ratahallintokeskuksen tehtävät
muuttuisivat olennaisesti, esitetään myös
Ratahallintokeskuksen hallintoa koskeva laki tässä yhteydessä uudistettavaksi. Uuden
Rautatieviraston toimintamenoiksi arvioidaan noin 4 miljoonaa euroa
vuodessa.
Hallituksen esityksessä ei varsinaisesti oteta kantaa
Rautatieviraston sijoituspaikkaan. Liikenne- ja viestintäministeriö on
kuitenkin viime perjantaina erillisen valmistelun pohjalta tehnyt erikseen
päätöksen viraston sijoittamisesta. Päätöksen
mukaan virasto sijoitetaan Helsinkiin. Tähän päätökseen
ovat vaikuttaneet erityisesti toiminnalliset, taloudelliset ja henkilöstöön
liittyvät tekijät. Virasto tulee olemaan jatkuvassa
ja laajamittaisessa kansainvälisessä yhteistyössä Euroopan
rautatieviraston, komission ja Euroopan unionin muiden jäsenvaltioiden
rautatieturvallisuusviranomaisten kanssa. Sen ydinhenkilöstö siirretään
Ratahallintokeskuksen turvallisuusyksiköstä tähän
uuteen virastoon. Virastolle pyritään varmistamaan
mahdollisimman hyvät toimintaedellytykset, jotta sen toiminta
voidaan käynnistää täysipainoisesti
heti viraston aloittaessa toimintansa 1. päivänä syyskuuta
2006. Tämä edellyttää muun muassa,
että virastolla on palveluksessaan mahdollisimman ammattitaitoinen
rautatieliikenteen turvallisuusasioihin perehtynyt henkilöstö,
jotta rataturvallisuus Suomessa voidaan taata. Näistä syistä johtuen
vaakakuppi siis kallistui tällä kertaa Pääkaupunkiseudun puolelle.
Haluan kuitenkin, arvoisa puhemies, todeta, että pidän
ilman muuta selvänä, että alueellistaminen
on hyvin tärkeä tavoite. Mutta se, että alueellistamista
selvitetään näiden virastopäätösten yhteydessä,
ei voi aina automaattisesti tarkoittaa sitä, että alueellistetaan,
vaan silloin täytyy ottaa huomioon kaikki ne tekijät,
jotka vaikuttavat kyseisen toiminnan järkevään
järjestämiseen. Tässä, arvoisa
puhemies, lyhyesti esittely tästä lakiesityksestä.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun ministeri Huovinen esitteli
jo tämän tulevan viraston toimintakentän,
voin mennä suoraan asiaan ja todeta tästä sijoittamispäätöksestä,
että valitan, väärä päätös,
arvoisa ministeri. Tässä oli jo hieman toivoa
ilmassa, kun tapahtui ministerinvaihdos — ministeri Luhtanenhan
oli erittäin voimakkaasti sitoutunut tähän Helsinki-ratkaisuun.
Sitten kun tulee ministeri Jyväskylästä,
niin totta kai me uskoimme siihen, että jyväskyläläisellä ministerillä on
kattavampi näkökulma tähän alueellistamiseen
kuin espoolaisministerillä oli selvästi siinä keskustelussa. Valitettavasti
näin ei nyt kuitenkaan ollut.
Kysehän on ennen muuta siitä, että meillä on laki
alueellistamisesta, joka sanoo hyvin selvästi, että uusien
virastojen ja erityisesti uusien virastojen osalta tulee alueellistamisvaihtoehto
selvittää erityisen tarkasti. Minä olisin
jossain määrin jopa tätä ratkaisua
ymmärtänyt, jos kyse olisi vanhasta virastosta.
Silloin tavallaan ne toiminnallisuuteen ja taloudellisuuteen sekä henkilöstönäkökulmiin
perustuvat kannanotot voisivat olla hyvinkin perusteltuja.
Sopii, arvoisa ministeri, kysyä, miksi Ranska, jonne
sijoittui tämä turvallisuusviraston päävirasto
moninkertaisine henkilökuntineen, sijoittaa sen kauas maakuntaan
pikkukaupunkiin nimeltä Valenciennes tai Ruotsi sijoitti
sen Taalainmaalle Borlängeen eikä ole ajateltukaan,
että siitä tulisi mitään toiminnallisia
ongelmia tai ongelmia kansainvälisessä kanssakäymisessä,
jonka kanssa nämä virastot joutuvat tekemisiin.
On vaan niin, että joissakin maissa tämä alueellistaminen
on ymmärretty päätöksenteon
erääksi rakenteelliseksi arviointi- ja arvoperustaksi.
Tämä on se hyvin olennainen ero tässä Suomen
alueellistamispolitiikassa.
Myöskin tämä hallitus on laatinut
tavoitteellisen ja erittäin kunnianhimoisen alueellistamisohjelman,
jonka tavoitteena on ollut maan tasapainoinen kehittäminen,
sen kehityksen edistäminen. Tätä junaturvallisuusviraston
sijoittamistahan käsiteltiin erittäin myönteisessä hengessä jo valtiosihteeri
Risto Volasen johtamassa alueellistamisen koordinaatiotyöryhmässä,
ja tähän otti kantaa myöskin hallituksen
hallinnon kehittämisen ministerityöryhmä oikein äänestämispäätöksellä.
Nyt tämä ratkaisu syntyy sitten yhden ministerin
tekemänä päätöksenä ja
kaikilla näillä aiemmilla kannanotoilla pyyhittiin
pölyt ja pöytä, ja sen takia tämä paikkakuntapäätös
herättää erittäin paljon kysymyksiä,
arvoisa ministeri.
Ensin otan nyt kysymyksen vielä tästä kustannus-
ja talouspuolesta. Täällähän
yksityiskohtaisissa perusteluissa sanotaan, että kustannusarvion
lähtökohtana on, että virasto perustetaan
Pääkaupunkiseudulle, ja halutaan osoittaa, että jos
se sijoitetaan jonnekin muualle, niin syntyykin lisäkustannuksia
0,5:stä aina 2,5 miljoonaan euroon. Minusta on aivan uskomatonta,
että muut kaupungit saadaan näyttämään
kalliimmalta kiinteistöjen, ylläpidon ja toiminnallisuuden
kannalta kuin Helsinki, Pääkaupunkiseutu, on.
Olen ymmärtänyt ja valiokunnallekin eräässä toisessa
yhteydessä on annettu ymmärtää,
että Kouvolan rasitteeksi laskettiin 15:n Ratahallintokeskuksen
virkamiehen palkkakustannukset, joille oli annettu lupaus, ettei
tarvitse siirtyä uuteen virastoon, mikäli se sijoitetaan
muualle kuin Helsinkiin, eli nämä olisivat jääneet
Helsinkiin pyörittelemään kyniään,
palkka olisi maksettu, ja tämä kustannuserä olisi
mennyt tämän hajasijoitettavan kaupungin piikkiin.
Aivan väärä lähestymistapa!
Kysymys on vaan siitä, annettiinko heille lupa, ettei tarvitse
edes matkustaa sinne Kouvolaan. Kun oikorata valmistuu, se on tunti 10
minuuttia. Meitä on tuhansia ihmisiä Turusta, Lahdesta,
Tampereelta, Hämeenlinnasta, Riihimäeltä,
Kouvolasta, eri puolilta, jotka käyvät Helsingissä päivittäin
töissä, todella paljon ihmisiä, mutta
miksei virkamies voi kulkea täältä tuonne
Kehäkolmosen toiselle puolelle ja tulla vaikka yöksi
sitten äidin viereen tänne kotiin? Näille
ihmisille, jotka käyvät täällä töissä,
kukaan ei anna mitään muutosturvaa, eikä annettu muutosturvaa
niille Tiehallinnonkaan virkamiehille tai työntekijöille,
joiden paikat siirretään paikkakunnalta toiselle.
Mikkelistä Kouvolaan siirrettiin 15 henkilöä.
Työpaikat siirtyivät. Pääosa
ihmisistä tuli sinne, osa kulkee Mikkelistä Kouvolassa
töissä päivittäin.
Sopii kysyä, syntyivätkö nämä kustannusperustelut
nyt sitten asiallisessa ja oikeassa valossa. Minusta nämä ovat
epäuskottavia, ja olen aivan vakuuttunut siitä,
että valiokunta tulee kyllä tätä asiaa
aika huolella sitten valiokuntakäsittelyssä tutkimaan.
Sitten kysymys toiminnallisuudesta. Jo sanoin tästä läheisyydestä.
Samoilla toiminnallisilla perusteilla, hyvät ystävät,
Maaseutuvirasto päätettiin sijoittaa Seinäjoelle,
korostettiin toiminnallisuutta ja sanottiin, että se toimii
siellä aivan hyvin. Oikeusministeri Johannes Koskinen on
siirtänyt useita satoja valtionhallinnon tukipalveluita
työpaikkoineen Hämeenlinnaan, mistä ei
ole todettu mitään toiminnallista haittaa. Ainahan
voidaan perustelut kirjoittaa, kunhan ne palvelevat tehtyä päätöstä,
ja tässä on nyt vähän, ministeri
Huovinen, tällainen maku. (Välihuuto) — Aivan.
Se olisi mennyt ehkä K-linjan piikkiin, vai?
Kouvolan puolestahan puhuu moni asia. Kaikki tietävät,
miten kyse on vanhasta rautatiekaupungista. Sinne ollaan rakentamassa
mahtavaa Innorail-keskusta, rautatiealan osaamis- ja opetuksen
keskusta, klusteria, on satsattu merkittävästi
logistiikkakeskuksen rakentamiseen ja osoitettu, että siellä kasvaa
merkittävä Euroopan unionin ja Venäjän
kontra Aasian välisten tavaravirtojen solmukohta. Kouvola
tulee olemaan Helsingin ja Pietarin välisen suurnopeusjunan puolivälissä,
ensi vuonna todellakin tunti 15 minuuttia Helsingistä,
ja vielä lyhenee, kun otetaan suurnopeudet käyttöön.
Tässä on monia sellaisia avoinna olevia kysymyksiä,
jotka todella liittyvät, ministeri Huovinen, teidän
tekemänne sijoituspaikkapäätöksen
perusteluihin, sekä toiminnallisuuteen että ennen
muuta tähän kustannusvastaavuuteen ynnä sitten
siihen osaamiseen.
Kun on kyse uudesta virastosta, niin vielä sopii sitten
kysyä, eikö ole näin, että kun
uusi virasto perustetaan ja sinne syntyy 40—50 työpaikkaa,
niin kuin on kerrottu, paikathan pannaan auki ja niitä haetaan
ja sitten katsotaan, ketkä sinne valitaan. He tietävät
siinä valintatilanteessa jo, että tämä virasto
on vaikkapa sitten Kouvolassa, ja he osaavat suhteuttaa oman hakemisensa
siihen. Näin ollen ei kukaan siirry ymmärtääkseni sinne
vanhana työntekijänä, vaikka Ratahallintokeskuksessa
sitä osaamista olisikin. Mutta joka tapauksessa kyse on
uudesta virastosta, ja siinä katsannossa olisi pitänyt
myös henkilöstökysymystä tarkastella.
Alueellistamisesta saadaan erittäin paljon yhteiskunnallisia
hyötyjä, joita ei toki voida mitata vain euroilla.
Näiden virastojen työpaikkamäärät
eivät sinänsä ole suuria, eivätkä ne
nyt ratkaise tietenkään sinänsä alueiden
ja eri seutukuntien ja paikkakuntien kehitystä suuntaan
tai toiseen, mutta niillä on tavattoman suuri symbolinen
merkitys. Näillä ratkaisuilla hallitus ottaa ja ministeriöt
ottavat aina poliittisesti kantaa maan tasavertaisen alueellisen
kehittämisen puolesta, luodaan tulevaisuudenuskoa tai sitten
ei sitä luoda.
Harry Wallin /sd:
Herra puhemies! Kun eduskunta hyväksyi ja käsitteli
EU:n toisen rautatiepaketin, niin lähtökohta oli
hyvin positiivinen ja on edelleenkin, koska kyse oli erittäin merkittävästä rautatiepaketista.
Siinä oli viisi tärkeää kohtaa.
Ensimmäinen oli tämä turvallisuusdirektiiviehdotus,
joka nyt sitten — kiitos siitä — nopeassa
aikataulussa on saatettu suomalaiseen lainsäädäntöön.
Se on sikäli tärkeä, että kun meillä on
historia VR:n yhtiöittämisestä vuodelta
95, jolloin VR Osakeyhtiö, Yhtymä ja Rata Oy erotettiin
toisistaan ja radan omistaminen siirtyi Ratahallintokeskukseen,
joka myöskin kilpailutti ja rakennutti radat ja vastasi
myöskin turvallisuudesta, niin voitiin todeta, että tämä toimintatapa
ei ole hyvä.
Tiedetään, että aina silloin, kun
rahaa ei ole riittävästi, turvallisuus kärsii.
Näin oli tapahtunut muun muassa Kouvola—Pieksämäki-välillä, josta
tein lukuisia kirjallisia kysymyksiä, kun haluttiin kilpailun
kautta saada ulkomaisia toimijoita tänne rataverkolle,
vaikka turvallisuudesta ei pidetty samaa huolta kuin aikaisemmin.
Siellä oli esimerkiksi Siemensin työryhmiä,
jotka työskentelivät radalla ja joista vain yksi
osasi suomea, muut puhuivat saksaa. Kun tiedetään,
että rautatieliikenteessä turvallisuus on ykkönen
ja rautatiekielenä on edelleenkin suomi, niin tämä tilanne
oli ihan kestämätön. No, se korjaantui
näitten kirjallisten kysymysten kautta, ja se oli siellä sitten
kunnossa.
Myöskin, kun muistetaan se episodi pohjoisen Suomen
kunnossapitourakasta, jossa Rata Oy:n urakka myöhästyi
seitsemän minuuttia ja sitten kilpailun voitti sellainen
toimija, joka ei ollut koskaan harrastanut rautatien kunnossapitoa tai
huoltotoimintaa, niin on äärimmäisen
tärkeää, että nyt meille tulee
sellainen turvallisuusviranomainen, joka puolueettomasti katsoo,
että turvallisuusvaatimukset ovat kaikille samat, ja tähän
tämä hallituksen hyvä esitys perustuukin. Myöskin
tämä EU:n toinen rautatiepaketti piti sisällään
yhteentoimivuusdirektiivin muutosehdotuksen, ja tämä on
sillä lailla hyvä, että EU:n rautatieverkot
pitkällä aikavälillä saadaan
samojen määreiden piiriin koskien nopeaa junaliikennettä ja
muuta liikennettä. Se ehkä avaa meidän
teollisuudellemme mahdollisuuden myydä järjestelmiä myöskin
tuonne suuremmille markkinoille. Se piti sisällään
myöskin ehdotuksen Euroopan rautatieviraston perustamisesta,
ja sehän on perustettu, ja sen hallintoneuvoston puheenjohtaja on
suomalainen. Sen tehtävänä on kuitenkin
vain kerätä teknistä tietoa, se ei tule
antamaan erillisiä määräyksiä näistä.
Erittäin iso asia on viimeinen direktiiviehdotus, jossa
rautatieliikenteen kansallinen tavaraliikenne avataan kilpailulle
vuonna 2007. Minä uskon, että toivottavasti me
pääsemme keväällä täällä ajankohtaiskeskustelun
aiheena keskustelemaan rautatieliikenteestä kokonaisuutena
eikä näin pätkittäin. En usko,
että se suuresti mullistaa, mutta se saattaa mullistaa
meidän rautatieliikennejärjestelmiä,
jonka kautta, jos sinne kilpailua tulee, täytyy olla sellainen
turvallisuusvirasto, jonka päätöksentekoon
voi luottaa: puolueeton, samat vaatimukset, koulutusvaatimukset, turvallisuusvaatimukset,
kalustovaatimukset kaikilla toimivilla rataverkoilla, tekevät
ne sitten kunnossapitotyötä tai liikkuvat siellä radalla. Näin
ollen tämä esitys on siinä mielessä tosihyvä.
Mitä tulee ed. Laukkasen esiin nostamaan kysymykseen
Rautatieviraston sijoituspaikasta, niin itse kyllä olin
sitoutunut Kouvolan puolesta. Olen ollut tällä alalla
25 vuotta, toiminut Veturimiesten liiton pääluottamusmiehen
varalla ja ollut 200 miehen pääluottamusmiehenä ja
viimeksi olin 2 200 miehen käytön suunnittelussa
VR:n pääkonttorissa. Olen lukuisasti käynyt
eri puolilla Suomea, ja meillä Kouvola on keskeinen rautatiesolmukohta.
Se on kansainvälisen liikenteen tärkein solmukohta
Suomessa mutta myöskin itäisen Suomen tärkein
kotimaanliikenteen solmukohta. Jos sitä alueellistamista
tässä olisi harkittu, ja ehdottomasti olisi pitänyt
harkita, niin Kouvola olisi ollut aivan oikea sijoituspaikka.
Hämmästelen myöskin sitä,
mikä on tullut tässä Tielaitoksen yhteydessä esille,
että virkamiesten asema on niin vankka, että jos
he eivät suostu siirtymään, heille pitää entiselle
sijoituspaikalle maksaa täysi palkka. Tämä on
ihan kohtuutonta. Muistelen esimerkiksi vuonna 89, kun Seinäjoelta
lakkautettiin paikallinen rautatiepiiri, että 25 ihmistä määrättiin
siirtymään Tampereelle. Siinä ei kysytty,
haluaako vai eikö halua, vaan ilmoitettiin, että työpaikka
on siellä Tampereella, ota tai jätä.
Tänä päivänä, siis
20 vuotta, ne ihmiset ovat kulkeneet Seinäjoki—Tampere-väliä, aamulla
menneet ja illalla tulleet takaisin. Samaten suuri osa Tielaitoksen
liikelaitosuudistuksen, jossa 500 ihmistä sai lopulta potkut,
mutta noin tuhat saatiin sijoitettua eläkejärjestelyin
tai muiden järjestelyjen kautta töihin, järjestelyistä piti sisällään
sen, että oli vapaaehtoinen siirtymään esimerkiksi
tänne Pääkaupunkiseudulle töihin,
ja heillä ei muuta vaihtoehtoa ollut.
Ei alueellistaminen voi edetä, jos meidän
virkamieskunnallamme on näin ylivaltainen asema, että jos
he eivät suostu siirtymään, niin sitten
alueellistamista ei tapahdu. Pahoittelen tätä päätöstä,
että tämän Rautatieviraston sijoituspaikka
ei ollut Kouvola.
Valto Koski /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nythän on käsittelyssä Rautatieviraston
perustaminen ja sen tehtävien määrittely
eri viranomaisten välillä. Täytyy tietysti
todeta, että siihen kokonaisuuteen ainakin hallituksen
esityksen mukaan kuuluu myöskin arvio sijoituspaikasta
ja niistä edellytyksistä, mitkä tähän
sijoituspäätökseen liittyvät.
Ettei kellekään jäisi epäselväksi,
kun tiedän, miten paljon Kouvolan seutu, seitsemän
kuntaa ja vähän laajemminkin koko maakunta on
valmistautunut siihen, että Rautatievirastolle olisi hyvät
edellytykset sijoittua Kouvolaan, niin tämän kaiken
jälkeen, vaikka olen saanut hyvin kattavan selvityksen
sijoituspäätöksestä Helsinkiin,
täytyy todeta, että olen jossakin määrin
pettynyt, että kaikki ne toimenpiteet, jotka puhuivat Kouvolaan
sijoituksen puolesta, on nyt kuitenkin sivuutettu.
Erityisesti, jos tarkastellaan tätä sijoituspäätöstä ja
sitten tarkastellaan, olisiko mahdollisesti eduskunnan sanalla ollut
jotain painoarvoa siinä, että tämän
lain yhteydessä olisi valiokunta lausunut sijoituspaikasta
oman käsityksensä, olisiko ollut parempi se päätös
tehdä vasta sen jälkeen, kun eduskunnan valiokunnan
kanta tältä osin olisi tullut kuulemisen jälkeen
perustelluksi? Tämä kaikki keskustelu tältä osin
osoittautuu jälkijättöiseksi sen takia,
että päätös on jo tehty.
Uskon kuitenkin, että valiokunta tulee oman taustansa
turvaamiseksi tekemään laajan kuulemiskierroksen,
jonka yhteydessä, niin kuin ed. Laukkanen totesi, tulevat
eduskunnan pöytäkirjoihin merkittäviksi
ne painavat tekijät, joihin itsekin tässä viittasin,
kun puhuin, että Kouvolan seutu on varautunut ei pelkästään
viraston tuloon vaan kaikkeen muuhun, mitä sen ympärille
pitää rakentaa. Tältä osin tietysti
toivoisi, että jollakin tavoin tulisi tämä puoli
myöhemmin tarkasteltavaksi.
Sitten kun tarkastelen vielä tämän
hallituksen esityksen kohtaa 5.2 Lausunnot ja niiden huomioon ottaminen,
ei kauheasti voi tulla muuhun johtopäätökseen
lukiessaan näitä tahoja, jotka tässä ovat
kantansa antaneet, kuin siihen, että ne nyt eivät
ainakaan voi tukea muuta ajatusta kuin sitä, että tämä sijoitetaan
Helsinkiin. Intressit kaikkien näiden taholta näyttävät
olevan itsestäänselviä, ja voi olla,
että se on johtanut jossakin määrin tämän
päätöksenteon sellaisille poluille, jotka
eivät välttämättä pidä täysin
totuuden kanssa yhtä. Tehty, mikä tehty, katsotaan, mitä valiokunta
saa aikaan.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen lakiesitys
Rautatievirastosta, kuten täällä on kuultu,
on perusteltu ja tarpeellinen nimenomaan turvallisuuden takia.
Mutta haluan myöskin puuttua sijoittamispäätökseen.
Kyllä mielestäni siitä kantaa vastuun koko
hallitus, ei yksin vain liikenne- ja viestintäministeri
Huovinen vaan koko hallitus kantaa vastuun siitä, että tehdään
päätös, joka minusta ei ole linjassa
hallituksen alueellistamispolitiikan kanssa. Aivan kiistattomat
faktat ovat tukeneet ja tukevat edelleen Kouvolaa. Nyt olisi voitu
uuden viraston perustamisen yhteydessä tehdä päätös,
joka ei ole kovin suuri, mutta erittäin merkittävä alueellistamisen
suhteen ja maan tasapainoisen kehittämisen kannalta.
Kuten täällä viitattiin, niin maatalousministeriön
kohdalla on tehty päätös Maaseutuvirastosta
Seinäjoelle, ja minusta siinä hallitus teki myöskin
oikean päätöksen. Jos alueellistamista aiotaan
kerran tehdä, niin päätöksiä pitää tehdä. Se
on aivan selvä, että eihän henkilöstö sitä ole valmis
hyväksymään, mutta kuten täällä on
jo sanottu, monet ihmiset joutuvat muuttamaan työpaikkaa
eikä heiltä edes kysytä, vaan he joutuvat lähtemään.
Kyllä tässä tulee, herra puhemies,
se mieleen, että kyllähän tämä virkamiesvalmistelu,
niin kuin ed. Valtio Koski edellä toi esille, on osoittanut
aivan varmasti sen, että tarkoituksenmukaisesti on ajettu
kylmästi sitä, että tämä uusi
virasto jäisi Pääkaupunkiseudulle eikä tulisi
Kouvolaan. Minusta tässä hallituksella olisi ollut
poliittisen päätöksenteon paikka. Pidän
valitettavana sitä, että tällainen päätös
on menty tekemään myöskin ennen tämän
lain käsittelyä täällä eduskunnassa.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Ministeri perusteli päätöstä Rautatieviraston
sijoituspaikasta toiminnallisilla ja taloudellisilla seikoilla, ja
on ihan itsestään selvää, että Pääkaupunkiseutu
voittaa useimpien virastojen kohdalla, jos kapeasti ja lyhytnäköisesti
asiaa tarkastellaan. Mutta jos hallituksella olisi oikeasti tavoitteena
alueiden tasapainoinen kehittäminen, niin tämän,
jos minkä, viraston kohdalla hajasijoitus Helsingin ulkopuolelle,
Riihimäelle tai Kouvolaan, olisi ollut järkevää.
Alueiden kannalta tilanne oli myös varsin kiusallinen.
Tiedän, miten paljon esimerkiksi Riihimäellä tehtiin
tämän hankkeen eteen työtä,
lukuisia selvityksiä ja virkamiehet käyttivät
paljon tähän aikaansa. Tämän
aamun paikallisessa lehdessä kaupunginhallituksen sosiaalidemokraattinen
puheenjohtaja purkaa tuntojaan todeten, että esityksiä tehneet
kunnat olivat poliittisia pelinappuloita, ja hän jatkaa:
"Väkisinkin päätös sisältöineen
osoitti sen totuuden, että hajasijoittamisen todellinen
tahtotila ei olekaan parhaan ratkaisun aikaansaaminen vaan aivan
jotain muuta".
Ihmettelen myös sitä, miksi edes tätä lipuntarkastusta
ei sijoitettu Riihimäelle, mille olisi ollut vahvat perustelut.
Merkittävä osa henkilöstöstäkin
asuu jo tällä hetkellä Riihimäellä tai
Hyvinkäällä, ja toivoisin, että ministeri
kertoisi, miksi tätä lipuntarkastusta ei voitu
sijoittaa Riihimäelle tässäkin ratkaisussa.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee itse Rautatieviraston
tarpeellisuuteen, siitä tuskin on tässä salissa
epäselvyyttä ja asia varmaan siltä osin
etenee nopeasti. Mutta sitten tämä sijoituspaikkapäätös,
jossa hallitus taipui Helsingin kannalle.
Voisin jatkaa siitä, mitä ed. Laukkanen toi esille,
eli ensinnäkin on tämä osaamispohja Kouvolan—Helsingin
välillä. Kouvola panostaa hyvin voimakkaasti rautatieklusterin
osaamispohjaan lahjoitusprofessuurien kautta jne., eli siellä on
alan koulutusta jo olemassa ja siihen satsataan voimakkaasti tulevaisuudessa.
Tämän talouden osalta nämä määritelmät
ja laskelmat ovat kyllä kovin epäselviä,
mikä tämä taloudellinen ero Helsingin
hyväksi oli, mitkä ne summat oikeasti ovat ja
mistä ne, niin kuin ed. Laukkanen sanoi, mistä ne
koostuvat.
Kolmanneksi, juuri näin, näillä päätöksillä voidaan
vahvistaa jonkun alueen tulevaisuudenuskoa tai sitten ei. Otan esimerkin
viime vaalikaudelta. Hallitus päätti, että Suomen
Merimuseo tulee Kotkaan. Kiistatta Turku oli kova hakija, jopa kovempi
hakija, mutta silloin nähtiin, että se panos,
joka tulee Kotkaan, tuo suhteellisesti enemmän. Turku pärjää omillaankin.
Näin voisi tässäkin ajatella, että se
panos olisi tukenut voimakkaasti Kouvolan panostuksia rautatieklusterin
kehittämiseksi.
Lopuksi sanoisin näin, että vaikka tämä sijoituspäätös
on hallituksen tekemä, laki on nyt eduskunnassa valiokunnan
käsittelyyn menossa. Kannustan voimakkaasti valiokuntaa
avaamaan myöskin sijoituspaikan osalta tämän
keskustelun ja tekemään siltä osin avauksia.
Uskoisin, että siihen kaikki edellytykset ja perustuslailliset mahdollisuudet
valiokunnalla on.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on erinomaisia
puheita ollut, jotka ovat ottaneet kantaa tämän
viraston sijoittamispäätöksen johdosta.
Toivon mukaan ja ymmärrän näin, että valiokunnassa
ei tulla nielemään yksimielisesti nyt tehtyä päätöstä siitä,
mihin virasto sijoittuu. (Välihuuto) — Kiuruvesikin
on hyvä paikkakunta.
Kyllä täytyy hämmästellä sitä kerta
kaikkiaan, miten voidaan tätä alueellistamista
tällä tavalla hoitaa. Tämä ei
voi olla kansantaloutemme kannalta järkevää.
Jos kerran Suomeen halutaan elävää elämää muuallekin
kuin Pääkaupunkiseudulle, se täytyy myös
nähdä niin, se, että Kouvola on keskeinen
rautatiepaikkakunta. Kun meillä ollaan keskeisesti panostamassa
Venäjään ja Venäjän
liikenteeseen, johon rautatie olennaisena osana meidän
logistiikassa liittyy, niin täytyy hämmästellä tätä päätöstä tässä vaiheessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Liittyminen Euroopan unionin jäseneksi
toi mukanaan Rautatieviraston, ja se on nyt sitten perustettu ja
sillä siisti.
Mutta mikä koskee tätä sijoituspaikkaa,
niin minä olen varsin monta kertaa viime aikoina, paitsi
tänä päivänä joukkoliikenneasioissa,
kehunut hallitusta ja ylistänyt, että se on tehnyt
hyviä ratkaisuja. Jos olisimme olleet hallituksessa, olisimme
olleet varmasti tekemässä samanlaisia. Tässä hajasijoitusasiassakin
hallitus on tehnyt ihan linjakkaita ratkaisuja, ja nyt olisi tietysti odottanut,
että se linja olisi jatkunut. Kunto petti. Kalkkiviivoja
ei kuulemma ole, sanoi varapuhemies Kanerva kerran eräässä haastattelussa,
ja kun niitä kalkkiviivoja ei ole, niin olkoot nyt kuvitteellisia
kalkkiviivoja, ja niillä ollaan nyt oltu menossa, mutta
kunto on pettänyt ja maalinauha ei katkea tällä menolla.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Olemme varmaan kaikki tässä todella
samaa mieltä, että kunto petti hallitukselta tässä kohdin.
Ministeri voi olla tietysti eri mieltä ja onkin, koska
on tehnyt toisenlaisen päätöksen. Mutta
Kouvolan valmiudet Rautatieviraston toiminnan liikkeelle laittamiseen
olivat pitkälle mietityt. Niitä oli pitkälti
valmisteltu, kehyksiä tälle, ja myöskin
ed. Laukkasen mainitsema taloudellinen rasite oli kompensoitu etukäteen
aika tavalla. Sitä ei tosiasiassa olisi ollut, ja se olisi
ollut innovatiivinen ratkaisu tulevaisuutta ajatellen.
Tästä näkökulmasta voi tietysti
tässä vaiheessa vain ikään kuin
hiukan pahoitella, ei hiukan, vaan pahoitella ihan oikeasti, että päätös
suuntautui Pääkaupunkiseudulle eikä nyt
Kouvolaan, joka kuitenkin on erikoistunut, tuo pohjoinen Kymenlaakso,
tämän tyyppiseen toimintaan. Sillä on
ne yhteydet käytännössä konkreettisesti pääsuuntaan,
tässä asiassa nimenomaan Pietarin suuntaan ja
siitä eteenpäin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viitaten lähinnä hallituksen
esitykseen ja käytyyn keskusteluun itseäni hämmästyttää lähinnä se,
että lain yleisperusteluissahan todetaan, että EU:n
lainsäädännön mukaan meille
on perustettava uusi virasto. Vaikka täällä puhutaan jonkun
viraston siirtämisestä, niin minun ymmärtääkseni
tässä juridisesti perustetaan täysin uusi
virasto, ja silloin minun mielestäni on harhauttavaa puhua
mistään siirroista. Mikäli minä ymmärrän
virkamieslainsäädäntöä,
niin silloinhan nämä virat pitää panna
auki ja ihmisten pitää tietää,
mihinkä he hakevat ja missä se työpaikka on.
Silloin jos kysymys on siirtämisestä, niin silloin
se on asia eriksensä, mutta ainakin näitten hallituksen
esityksen yleisperustelujen mukaan kohdassa "Pääasiallinen
sisältö" puhutaan nimenomaan EU:n, Euroopan yhteisön,
lainsäädännön mukaan perustettavasta
uudesta itsenäisestä virastosta, joka on riippumaton.
Arvoisa puhemies! Minua kyllä hieman hämmästyttää,
kun tähän saakka olen luullut, että Ratahallintokeskus
viranomaisena on myöskin riippumaton. Eli en itse ymmärrä,
mikä ero näillä kahdella on.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! On valitettavaa todella, että tässä ratkaisussa
alueellistamishanke ei etene. Mehän olemme ajatelleet niin,
että henkilöstön kannalta ja hyvän
henkilöstöpolitiikan kannalta parhaita tilanteita
ovat juuri sellaiset vaihtoehdot, jolloin perustetaan jotakin uutta.
Silloin ihmiset, jotka hakeutuvat tuohon virastoon, sen tehtäviin,
tietävät, mihin hakeutuvat ja missä työpaikka
tulee sijaitsemaan. Sen takia tämän tyyppisissä tilanteissa,
joissa todella on uudesta, aloittavasta virastosta kyse, olisi alueellistamisasia
parhaalla tavalla vietävissä myös henkilöstön
näkökulmasta eteenpäin.
Hallitushan on monin tavoin tehnyt onnistuneita ratkaisuja alueellistamisen
osalta, pitkäjänteisesti kokonaisuutena valmistellut
alueellistamisasiaa. Siitä syystä toivoisi, että jatkossakin näissä asioissa
voitaisiin maan tasapainoisen alueellisen kehittämisen
näkökulmasta edetä oikeaan suuntaan.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin tätä keskustelua
tuolta työhuoneestani, syntyi vaikutelma, että täällä tuore
liikenneministeri on joutunut aivan aiheettoman ryöpytyksen
kohteeksi (Ed. Pulliainen: Ei suinkaan!), ja haluan todeta, että liikenneministerin
ratkaisu
on erinomaisen hyvä. Totean, että jos hallituksen
ministereitä vaihtamalla syntyy näin merkittäviä muutoksia
hallituksen linjaan, niin toivon, että hallitus uudistuisi
jatkossa enemmänkin.
Koska olen niin iloinen tästä sosialidemokraattisen
ministerin linjauksesta, ajattelin siteerata vielä Uutispäivä Demari
-nimistä lehteä, jonka pääkirjoituksessa
15.9. todetaan: "Alueellistamisella hötkyily saattaa tuoda
ikäviä jälkilaskuja". Tässä on
paljon asiaa, mutta jos lukisin yhden kappaleen. Täällä todetaan:
"Hallituksen yksittäisistä siirtopäätöksistä muodostunut
linja muistuttaa 1970-luvun umpikujaan ajautunutta hajasijoittamista.
Sen ajajat kuvittelivat, että julkisen työpaikkojen
työntäminen väkisin maakuntiin ratkaisee
elinkeino- ja työllisyyspoliittiset ongelmat." On hienoa,
että ministeri Huovinen on irtautunut 70-luvulta.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
ei kyse ole mistään aluepoliittisesta hötkyilystä,
vaan ed. Vistbacka kiteytti asian ytimen: kyse on uudesta virastosta,
jonka kaikki paikat täytyy panna aikanaan auki, joita sitten
haetaan, ja niitä haetaan sitten siellä, missä sitä osaamista
on. Varmasti on niin, että Rhk:ssa, Ratahallintokeskuksessa,
sitä on erittäin paljon, ja sieltä sitten
niitä tehtäviä haetaan. Jos tämä paikka
olisi ollut Kouvolassa, jokainen olisi arvioinut sitten omalta kohdaltaan,
haenko minä nyt sitä tehtävää vaiko
en, kun se nyt sijoittuu se duuni sinne Kouvolaan, olenko valmis
kulkemaan sinne päivittäin tai muuttamaan sinne.
Ja jos ei hae, niin sitten olisi haettu jostain muista paikoista
näitä tehtäviä. Vai onko nyt
niin, että Suomesta ei löydy neljää—viittäkymmentä tämän
alan osaajaa muualta kuin Rhk:sta ja nämä nauttivat tätä ministeriön
heille suomaa muutosturvaa ja muuttamattomuus- ja suorastaan matkustamissuojaa.
Eli tähänhän, ministeri Huovinen,
kiteytyy tämä kysymys: uusi virasto, puhdas pöytä.
Hallitus olisi voinut tällä ratkaisulla antaa
oikeanlaista sisältöä laille alueellistamisesta,
joka vielä edellyttää, että uusien
virastojen osalta olisi tämä sijoituspaikkapäätös
pitänyt huolella ja uskottavasti eri kriteerein lähestyen
tarkastella.
Oikein hyvä, että ed. Vapaavuori kiirehti
täältä oppositiosta antamaan tukea hallituksen
ministerille. Uskon, että kyllä ministeri Huovinen
aivan henkilökohtaisesti kantaa vastuun, poliittisenkin
vastuun, omista päätöksistään.
Mutta olen siltä osin samaa mieltä, että kyllä tämä hallituspuolueen
edustajankin näkökulmasta katsoen tietynlainen
karilleajo hallituksen alueellistamispolitiikalle oli.
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Kun täällä puhutaan
näistä hajasijoituksista, niin tässä tulee
mieleen Maatalousviraston siirto Seinäjoelle ja se — kun
sitten henkilöstö otti yhteyksiä — miten
se on hoidettu.
Voi sanoa, että tässä tapauksessa
ehkä voisi onnitella, että nyt ei ainakaan henkilöstön
suhteen tule minkään näköisiä ongelmia
näissä siirroissa. (Ed. Vistbacka: Tämä on
uusi virasto, se oli siirto!) — Siitä huolimatta,
valtiollakin on tärkeätä se, että ammattitaito
säilyisi sitten niissä virastoissa, joita siirrellään
taikka muutellaan, siinä mielessä.
Tietysti meikäläinenkin olisi suonut viraston Kouvolaan,
mutta nyt tässä tapauksessa, kun olen kuunnellut
Maatalousviraston muuttoa Seinäjoelle, niin tulee mieleen,
että voi olla moni asia viisasta pitää Helsingissäkin.
(Ed. Laukkanen: Voidaanko Ara siirtää Lahteen?)
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää näistä kommenteista.
Ehkä jotenkin kuvaavaa on se, että tästä sijoituspaikkapäätöksestä tosiaan täällä
on
yksi kansanedustaja käyttänyt puheenvuoron, jossa
on kiitetty tätä päätöstä.
Minusta tämä kuvaa vaan sitä, että tämä alueellistaminen on
tärkeää.
Kuten jo alussa omassa puheenvuorossani totesin, niin allekirjoitan
sen hallituksen tavoitteen alueellistamisesta aivan täysin
ja tulen itsekin maakunnasta, jonne olemme toivoneet alueellistamispäätöksiä.
Mutta korostan, että ei voi olla niin, että se
on ainoa kriteeri. Kouvola samoin kuin Riihimäki olivat
aivan loppumetreille asti mukana tässä päätöksessä.
Ja ymmärrätte kaikki sen, hyvät kollegat,
että olen hypännyt tässä, alan terminologiaa
käyttääkseni, liikkuvaan junaan. Pitkälle
tämä asia oli valmisteltu.
Siihen asiaan, johon ed. Valto Koski kiinnitti huomiota, että lausuntoja
oli pyydetty tietyiltä tahoilta, siihen en ole valitettavasti
pystynyt vaikuttamaan, mutta olen kuitenkin pyytänyt lisäselvityksiä muun
muassa näistä kustannuksista, käynyt
keskusteluja niiden ihmisten kanssa, jotka tuntevat tämän
tukevan viraston toimintaa. En ole suinkaan lähtenyt tähän
siltä pohjalta, että tehdään
siihen suuntaan, mihin tämä asia oli liikkumassa,
vaan kyllä olen tehnyt tämän päätöksen,
tutustunut näihin asioihin ja korostan sitä, että uutena
ministerinä katsoin kuitenkin oikeudekseni ja jopa velvollisuudekseni
perehtyä tähän asiaan tässä kireässä aikataulussa
mahdollisimman hyvin. Niiltä pohjilta olen tehnyt tämän päätöksen.
Ed. Räsäselle totean, että parasta
ratkaisua olen yrittänyt hakea. Ymmärrän
nämä näkökulmat, joita täällä on
esitetty Kouvolan puolesta. Omakin lähestymistapani aluksi
oli se, että sekä Kouvola että Riihimäki,
jotka olivat mukana tässä hyvin pitkälle,
loppusuoralle, olisivat mielestäni olleet aivan hyviä vaihtoehtoja.
Mutta kun liikenne- ja viestintäministeriön tehtävänä on
ensisijaisesti kuitenkin huolehtia siitä, että tämä tärkeä virasto,
kuten täällä kaikissa puheenvuoroissa
on todettu, rataturvallisuudesta vastaava virasto, lähtee
mahdollisimman hyvin ja kitkattomasti liikkeelle ensi syksynä — jo
ensi syksynä, muistutan — tämä on
ollut se minun ensisijainen näkökulmani tähän
asiaan, vain se, että me saamme sen riittävän
osaamisen, joka vastaa rataturvallisuudesta.
Sen vuoksi, että tämä osaaminen,
jota meillä on tällä hetkellä tässä,
on kapea-alainen sektori — näin olen ymmärtänyt,
että tätä osaamista ei ole suinkaan mitenkään
massoittain Suomessa, vaan sitä on rajatusti — ja
tämä osaaminen perustuu tällä hetkellä pitkälti
sille työlle, jota on tehty Ratahallintokeskuksessa ja
siellä turvallisuusyksikössä, katson,
että, jos ei sitä asiantuntemusta ja osaamisperustaa
saada käyttöön, niin tämä Rautatievirasto
on heikoilla. Tältä pohjalta — olen totta
kai tutustunut kustannuksiin ja kaikkiin niihin näkökulmiin,
jotka tässä keskustelussa ovat tulleet esille — en
aio ottaa sitä vastuulleni poliittisena päätöksentekijänä,
että tämä tärkeä virasto
ei lähde riittävän hyvin liikkeelle.
Tähän ajatukseen olen tämän
päätökseni pohjannut.
Sitten näihin kommentteihin, mitä täällä on esitetty.
Olen lähtenyt myös siitä, että tämä sijoituspaikkapäätös
tehdään ennen lain antamista ja jo siitäkin
syystä, että ensi syksynä olisi tarkoitus lähteä tämän
koko viraston hyvin liikkeelle. Pahoittelen sitä, että tämä ratkaisu
on venynyt. Voin sanoa, että en ole siihen asiaan voinut
riittävästi vaikuttaa, tässä olisi
voitu olla toki liikkeellä jo aikaisemminkin.
Näistä kustannuksista pyysin siis lisäselvitystä.
Oleellisin kustannus vertailtaessa eri sijoituspaikkoja on ollut
nimenomaan palkkakustannus. Tämä perustuu siihen,
että valtioneuvosto on tehnyt käsitellessään
alueellistamista myöskin sen päätöksen,
että valtion vakituista henkilökuntaa ei velvoiteta
muuttamaan alueellistamisratkaisuista johtuen. Tämä on
siis koko hallituksen yhteinen linja. Siksi en katsonut voivani
tätä periaatetta lähteä romuttamaan.
Uskon, että koko hallitus on myöskin sitoutunut
tähän periaatteeseen edelleenkin.
Sitten seuraava kohta. Ed. Räsänen taisi kysyä näistä lipuntarkastajista.
Tämä lipuntarkastus keskittyy Pääkaupunkiseudun
lähiliikenteeseen. Tässähän
on palvelupiste tarpeen olla täällä Helsingissä,
koska Helsinkiin matkustavien asiakkaiden valitukset voidaan käsitellä tämän matkan
yhteydessä. Nyt kun sijoituspaikkapäätös
tuli tämän turvallisuusyksikön kohdalta
Helsinkiin, niin mielestäni ei ole myöskään
järkeä jakaa mitenkään tätä toimintaa
kahdelle eri paikkakunnalle, kun on kyse kuitenkin suhteellisen pienestä virastosta.
Sitten tähän kysymykseen, joka nousi esille useimmissa
puheenvuoroissa: onko kyse uudesta virastosta vai ei.
15 virkaa on tarkoitus siirtää Ratahallintokeskuksen
turvallisuusyksiköstä. Kun sijoituspaikka on Helsinki,
niin henkilöstö siirtyy nyt sieltä näihin
tehtäviin eli jatkaa sitä työtä.
20 virkaa julistetaan auki. Ministeriö tulee tekemään
siirtyvistä viroista yksilöidyn päätöksen,
mutta loput 20 virkaa julistetaan siis avoimeen hakuun. Mutta tämän
päätöksen pohjana on siis ollut
se periaate, jota on noudatettu koko hallituksen toimesta, että hyvää henkilöstöpolitiikkaa
myöskin tässä kohdin harjoitetaan. Tässä mielessä,
jos ajatellaan, että 15 virkaa Ratahallintokeskuksesta
siirtyy tähän uuteen virastoon, niin
ei voida puhua ehkä — tämä on
vain minun näkemykseni — mutta ei voida puhua
ehkä aivan kokonaan uudesta virastosta.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi korostan vielä sitä,
että tätä asiaa on käsitelty
myöskin hallituksessa ja olen saanut tähän
asiaan hallitusryhmien vetäjien suostumuksen.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tiedän, että arvoisa ministeri on
ollut lyhyen aikaa vasta tehtävässään,
mutta haluan huomauttaa ... (Ed. Ahde: Sitä ei vastauksesta
huomannut!) — Ei huomannut.
Arvoisa puhemies! Lähinnä viittaan tämän hallituksen
esityksen pääasiallisen perusteen ensimmäiseen
virkkeeseen, jossa sanotaan suoraan, että perustetaan uusi
virasto.
Arvoisa puhemies! Kyllä kehottaisin arvoisaa ministeriä tarkasti
perehtymään virkamieslainsäädäntöön
siltä osin, kun perustetaan täysin uusi virasto,
jos jostakin vanhasta voidaan automaattisesti ilman avoimeksi julistamista
siirtää noin vaan virkoja ja henkilöitä sinne.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun te, rouva ministeri, vastasitte
näihin esitettyihin väitteisiin, niin kuin ed.
Ahde viittasi, niin tästä ei ollenkaan mitään
uutuutta löytynyt eikä sitä sävyä puuttunut,
ja rohkenenkin sanoa, että kun tulevaisuudessa vastaaviin
suorituksiin kykenette — ja niin kuin tiedän,
te kykenette uusien asioitten kohdassa — niin sitten minä käytän
jo sanaa, että te mestaroitte. Mutta kyllähän
tässä käydystä keskustelusta,
vaikka en ole sitä kuullutkaan, voin juontaa ja tietää,
että selvästihän on virhe tehty, kun
tämä on sijoitettu Helsinkiin ja kaakkoinen Suomi,
Kouvola, unohdettu.
Mutta kyllä tämä on tätä hallituksen
uskollista linjakasta politiikkaa. Näinhän on
aina mennyt, että silloin kun se voidaan sijoittaa Helsinkiin, niin
silloin se sijoitetaan Helsinkiin, ja jos hallituksen ministereistä keskustalaiset
ovat jotain mieltä, niin he tyytyvät sosialidemokraattien
tahtoon, jos hallitusryhmien johtajat ovat tästä jossakin
sopineet. Kiitos vaan ministeri Heinäluomalle, hän
on taas sortanut kerrankin Kaakkois-Suomea, koska hän nyt
aloitti tässä sen pelin kertaheitolla ja sijoitti
tämän asian Helsinkiin eikä ollenkaan
ottanut huomioon sitä maakuntien keskustalaista näkemystä,
että jossain muuallakin tätä elämää tarvittaisiin
kuin täällä Helsingissä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Ed. Reijo Kallio merkitään läsnä olevaksi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan hämmästelen vielä enemmän
tätä tehtyä ratkaisua, kun nyt kuulin
ministeri Huovisen lisäperustelut tai -painotukset tälle
ratkaisulle. Hän korosti ratkaisevana seikkana tarvetta
varmistaa riittävä osaaminen syksyllä perustettavaan
virastoon. En ymmärrä, miksi osaaminen ei olisi
yhtä lailla voinut liikkua Riihimäelle tai sijoittua
Riihimäelle. Suuri osa riihimäkeläisistä käy
päivittäin työssä Helsingissä ja
matka taittuu nimenomaan junalla reilusti alle tunnissa, sellaisessa ajassa,
joka usein kuluu myös Pääkaupunkiseudun
sisäiseen työmatkaliikenteeseen. Eli jos ministeri
katsoi, että osaamista ei olisi pystytty turvaamaan Kouvolaan
saakka, niin eikö Riihimäki olisi ollut juuri
sopiva hajasijoituspaikkakunta tälle virastolle?
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ministerin perustelu tälle
päätökselleen ja osittain tämä keskustelu
kuvaavat sitä pohdintaa, jota tulisi aina nyt näissä alueellistamispäätöksissä noudattaa,
eli tulisi katsoa, mitenkä säilyy se osaaminen,
joka on jo olemassa, ettei sitä hävitetä,
ja toisaalta huomioida kyllä myös henkilöstöpolitiikka.
Valtion henkilöstöpolitiikka on meille huolen
asia tulevaisuudessa, kun ajattelemme, kuinka saamme julkiselle
sektorille ylipäätään ammatti-ihmisiä sijoittumaan.
Mitä tulee sitten tähän asetelmaan
Pääkaupunkiseutu—Helsinki—muu
maa, niin kyllä tässä alueellistamishegemoniassa
pitää muistaa myös esimerkkinä se,
mitä tapahtui, kun Poliisin tietohallintokeskus siirrettiin
pakkopäätöksellä: 62 työntekijästä 3
muutti Rovaniemelle. Tälläkään hetkellä ei
ole kaikkiin vakansseihin löytynyt vielä sitä osaajaa.
On syntynyt valtava aukko siinä turvallisuuteen liittyvässä osaamisessa
ja toisaalta 9 miljoonan lisäkulut valtiolle, ja nekin
sitten marjastetaan täältä poliisin kenttätyöstä.
Eli tällaisena esimerkkinä tämä siirto.
Tällaisia ei pitäisi enää tapahtua.
Minusta tässä on viisautta, miten ministeri esitti
perusteluja nyt tämän uuden viraston päätöksen
yhteydessä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Hiltuselle: äskeinen
puheenvuorohan tarkoitti sitä, että koko Suomen
väestö pitää siirtää Helsinkiin.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensin lyhyt kommentti ed. Hiltuselle ja
Vapaavuorellekin. Te puhutte, mikä se oli, aluehegemoniasta,
joku semmoinen sana. (Ed. Hiltunen: Alueellistamishegemonia!) Emmekös me
enemmänkin puhu Helsinki-hegemoniasta, hyvänen
aika? Olkaa joskus innovatiivisia ja dynaamisia, Helsinki-edustajat,
ja kehukaa joskus, että kannattaisi jotain tehdä muuallakin
Suomessa. Eikö osaamista ole muuallakin Suomessa? Se on
Helsingin etu, ja Suomen etu on, että meillä on
vahva pääkaupunki. Tämähän
on tällaista vuoropuhelua. Mutta tehän katsotte
paljon vanhakantaisemmin alueellistamista kuin me muualta Suomesta
olevat, kun haluatte kaiken tänne. Me sentään
hyväksymme sen, että Helsingissä pitää keskeisiä toimintoja
olla. Kyllä osaaminen, niin kuin täällä todettiin,
voi liikkua, sitä voidaan sijoittaa muualle, varsinkin
kun virkamiehet voivat matkustaa junassa ensimmäisessä luokassa
vapaalipulla. Kyllä Rhk:n virkamiehet olisivat vallan hyvin
voineet kulkea Kouvolaan sen reilun tunnin matkan mennen tullen
päivässä, niin kuin me muut, tuhannet
ihmiset, niin kuin on todettu, täällä joudumme
päivittäin tekemään.
Mutta vielä kerran, ministeri Huovinen, sanoitte näin
oikeastaan tarkasti, että valtion vakituista henkilökuntaa
ei velvoiteta siirtymään, eikö niin?
Tällainen periaatepäätös on
olemassa, ja tullaan jälleen siihen uuteen virastoon. Kun perustetaan
uusi virasto, tämähän on aidosti uusi EU-virasto,
niin lähtökohta on se, että kaikki paikat
pannaan auki puhtaalta pöydältä. Ja jos
osaamista on sitten Rhk:ssa 20 viran verran, niin kyllä minä ainakin
ymmärrän näin, että ne paikat
pitää panna heidänkin osaltaan auki ja
heidän täytyy hakea, eikä niin, että automaattisesti
sieltä siirretään joku osio sitten tähän
uuteen virastoon. Tämä on kai ihan normaalia viranhakumenettelyä,
ja sen kautta saadaan sitten se paras mahdollinen väki
tähän 40—50 hengen virastoon.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! Voimassa oleva lainsäädäntö edellyttää,
että niissä tapauksissa, joissa pohditaan alueellistamista, tehdään
tämmöisiä sijoittamisselvityksiä,
joissa pohditaan asiaa monesta eri näkökulmasta,
taloudellisia, toiminnallisia, henkilöstöllisiä ja
tämän tyyppisiä kysymyksiä.
Nyt meillä on muutama viimeaikainen ratkaisu, muun muassa
Puolustusvoimien ruokahuollon palvelukeskuksen esikunta, Maavoimien
esikunta, Maaseutuvirasto, joissa on tehty selvitykset. Ministerit
ovat räikeästi poikenneet, keskustalaiset ministerit,
näistä selvitysten perusteella tehdyistä johtopäätöksistä,
mutta silloin täällä eduskunta heitä kiittelee.
Sitten kun meillä on ministeri, joka noudattaa asiantuntijoittensa
ohjeita ja selvitysten mukaan menee eteenpäin, tulee kamala
huuto. On tämäkin nyt ihmeellistä. Kyllä me
täällä Helsingissäkin ymmärrämme,
että tiettyjen asioitten alueellistaminen voi olla ihan
ok, mutta ei se voi olla itsearvoinen asia, että joka asia
on pakko työntää jonnekin.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron
ed. Lahtelan puheenvuoron johdosta. Minä totesin, että ministeri
ei osoittanut puheenvuorollaan sitä, että hän
on ollut hyvin vähän aikaa ministerinä.
Sitten tähän itse asiaan vielä kommentti.
On tietenkin tärkeää, että valvotaan
entistä tehokkaammin rautateitten kuntoa. Nyt voidaan sanoa,
että suhteellisen ison viraston Euroopan unioni edellyttää Suomeen
tätä tehtävää suorittamaan
sen lisäksi, että meillä oli ollut Ratahallintokeskus.
Mutta kun se näin on tehty ja voidaan sanoa, että meidän
ratojemme kunto ei ole siinä tilassa kuin me toivoisimme,
niin täytyy nyt toivoa, että tämä virasto,
riippumatta siitä, onko se Helsingissä vai Kouvolassa
vai Riihimäellä, voi kuitenkin tuoda merkittävän
lisän ja tärkeän viranomaispanoksen siihen,
että me voisimme joukkoliikenteessä kulkea suurin
piirtein siihen suuntaan kuin tänään
täällä aikaisemmin keskustelussa on toivottu.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri sinänsä on urhoollisesti
puolustanut kantaansa ja totesi, että hän hyppäsi
ikään kuin liikkuvaan junaan. Valitettavasti nähtävästi
aika ei riittänyt sitten kurssin muutokseen. Nimittäin minulla
on se käsitys, että tämän hankkeen
valmistelussa virkamiehillä, niin Ratahallintokeskuksen
kuin liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehillä,
on ollut vahva ote tämän homman viemisessä tähän
lopputulokseen. Tässä se poliittinen ohjaus, poliittinen
ote, on puuttunut myös edeltäjältänne,
ja teillä ei nähtävästi aika
siihen riittänyt. Nimittäin tämä kyllä herättää kysymyksen,
mikä tämän alueellistamispolitiikan,
jos sitä nyt yleisesti ottaen enää on
olemassa, jatko on. Kun nämä kriteerit ja perusteet
Kouvolan puolella, joita tekin luettelitte, olivat niin vahvat ja
kiistattomat, niin tämän jälkeen tuntuu,
että sitten joudutaan tekemään vain tämmöisiä lehmänkauppoja
ja poliittisia päätöksiä. Jos
asiaperusteet eivät riitä, sitten tulee jotain
muuta. Eli kyllä tässä vissiin kuopattiin
vähän muutakin, kuopattiin ehkä tämän
hallituksen ainakin demariministereitten toimesta tehtävät
alueellistamisesitykset.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä keskisuomalaisilla ei ole
ollut kovin suurta intressiä tässä asiassa
Rautatieviraston sijoittamisen osalta, ja sen vuoksi on vedetty
matalaa profiilia omalta osaltamme. Minusta maakuntien osalta pitäisi
juuri nyt keskittää voimavarat rataverkostoon
ja panostaa sinne mahdollisimman paljon. Se on se meidän
keskeinen ongelmamme tänä päivänä.
Jos Jyväskylään matkustaa junalla ja
lähes poikkeuksetta on puolen tuntia myöhässä,
niin väki karkaa junista ja rupeaa kulkemaan enemmän
ja enemmän omalla autolla tai muilla kulkuvälineillä.
Sinne pitäisi panostaa, että se rataverkko tulisi
turvalliseksi.
Tämä asia olisi pitänyt käsitellä,
niin kuin on tietysti tehtykin, hallituksen sisällä,
mutta minusta tämä on aika omalaatuinen näytelmä,
että hallituksen sisäinen häviö tuodaan
tähän saliin tällä tavalla.
Pitää osata hävitä. Se on elämän
yksi perusohjeita, ja jos demokratiassa hävitään,
niin Virolainen antoi ohjeet, keskustalaiset, teille, että pulinat
pois. Katsotaan seuraavan kerran, jos tulee sitten uusia mahdollisuuksia
korjata tilannetta maakuntiin päin paremmin, niin oikein
hyvä.
Minä sanoisin ministerille kiitoksena, että hän perusteli
loistavasti tämän ratkaisunsa, ja kun hän
perustelee yhtä hyvin Nelostien tarpeellisuuden, (Ed. Pulliainen:
Tulihan se sieltä!) niin se työ alkaa jo ensi
vuonna.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelin ed. Vielman edeltävää puheenvuoroa,
täytyy sanoa, että kyllä palaa joskus sauna
siellä teilläkin päin vielä.
Kun te puhuitte tästä Nelostien tarpeellisuudesta,
niin tämän jokainen tietää,
mutta jos Jyväskylässä Keski-Suomessa
ollaan näin vahingoniloisia Kymenlaakson ja Karjalan suuntaan,
niin kyllä täytyy sanoa, että ei hyvä tule.
Kyllähän se meidän ei vihollinen mutta
yhteinen ongelmamme maakunnista katsottuna on se, että kaikki
keskittyy Helsinkiin ja Pääkaupunkiseudulle.
Rouva ministeri, teidän ei tietysti tarvitse nauttia,
miten sanoisin, keskiväliä taaempana olevien edustajien
luottamusta, mutta minä uskon, että kun te näytätte
seuraavassa asiassa kykynne niin, että tulkoot sitten Keski-Suomen, Kymenlaakson
taikka Etelä-Karjalan asiat kuntoon, liputamme kirkkain
silmin ja siltä osin tätäkin päätöstä katsomme
vähän lauhkeammin emmekä niin kovasti
enää sen jälkeen tuomitse sitä, mitä nyt
on tapahtunut.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri on tehnyt oman päätöksensä ja
pulinat pois siitä, mutta toivoisin pohjoisen ihmisenä,
että itse kun olette ministeri, tuore sellainen, tuolta
Jyväskylän seudulta, niin kun te myöskin
kansanedustajakautenanne korostitte Nelostien tärkeyttä, teille
varmasti Nelostie tulee tämän virastopäätöksen
jälkeen erittäin tärkeäksi ja
yhtä tärkeäksi tulee Seinäjoki—Oulu-rautatien
kunnostaminen siihen kuntoon, koska sieltä tulee niin hirveä määrä tavaraa
ja sinne ei enää mahdu ja junat eivät
pysty kulkemaan. Joten tasapuolisuutta tulevaisuudessa, niin kaikki
hyvin.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käyty oikein hyvää keskustelua alueellistamisen
periaatteista. Totta kai sen pitää mennä näin,
että on asiantuntijalausunnot, asiantuntijavalmistelu ja
sitten on se ed. Häkämiehen täällä mainitsema
poliittinen ohjaus. Ed. Hiltunen, olen kanssanne aivan samaa mieltä, olin
jo silloin samalla kannalla, että poliisin tietohallintokeskuksen
sijoittaminen Rovaniemelle oli virhepäätös.
(Ed. S. Lahtela: Ei ollut!) — Se oli väärä päätös.
Tämä toiminnallisuus on osoittautunut siellä niin
heikoksi, että se tavallaan kääntyi tätä alueellistamista
vastaan. — Tällaisia ratkaisuja ei tietenkään
ole varaa tehdä. Voi olla näin, pahaa pelkään,
että myöskin Puolustusvoimien ruokahuollon suhteen
joudumme toteamaan ihan samalla tavoin. Se meni vaan Puolustusvoimien
ruokahuollon asiakkaiden kannalta liian kauas ja vähän
väärään kulmaan, se toiminnallisuus
olisi ollut parhaiten turvattu jossain, niin kuin asiantuntijat
sanoivat, Lahden kulmilla.
Mutta tällä haluan osoittaa sitä,
ministeri Huovinen, että henkilökohtaisesti ainakin
arvostan asiantuntijalausuntoja erittäin paljon, ja kun asiantuntijalausuntojen
lähtökohta oli se, että tämä uusi
virasto toiminnallisesti ja taloudellisesti voisi erinomaisesti
pärjätä myöskin muualla kuin
Helsingissä, esimerkiksi Kouvolassa, Riihimäellä,
niin olisi ollut erinomaisen perusteltua sijoittaa se sinne.
Lopuksi vielä totean, arvoisa puhemies, että ministeri
Huovinen, siinä teillä on miettimistä, kun
Suomen viraston miehet matkustavat sitten EU:n päävirastoon,
joka on Ranskan maaseudulla, tai Ruotsin virastoon Borlängeen,
niin mielenkiintoista on sitten kuulla, miten mahtaa se moninkertaisesti
suurempi EU:n päävirasto sitten toimia siellä,
ja meillä kaiken aikaa vannotaan sen nimeen, että se
toimii vain Helsingissä. Tämä on hyvä pitää mielessä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela sanoi, että minä olin
vahingoniloinen Karjalaa kohtaan puheenvuorossani. En suinkaan ollut
sitä enkä tule koskaan olemaan Karjalaa kohtaan
vahingoniloinen ja vielä vähemmässä määrin
menetettyä Karjalaa. Toivon sen Suomelle takaisin. Mutta
halusin vain korostaa sitä, että tämä on
jo toinen sellainen keskeinen näytelmä, että kun
hallituksessa hävitään, niin tämä keskustelu
tuodaan tänne saliin. Me olemme viikko pari sitten puhuneet
opintotukiasioista. Aivan samalla tavalla on keskusteltu, kumman on
syy, keskustapuolueen vai sosialidemokraattien. Minä halusin
vaan nätisti sanoa niin, että tyytykää demokraattisiin
pelisääntöihin. Kun sisällänne
häviätte, niin jättäkää ne
pulinat sinne hallituksen sisään.
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Näyttää siltä,
että Kouvola, Lahti, Riihimäki, Hämeenlinna — no,
tosin Hämeenlinna on nyt saanut kyllä aika paljon — ovat
liian lähellä Helsinkiä, elikkä kaikki
menee ohi. Sen sijaan esimerkiksi keskustalle sopii kyllä hyvin
tämmöinen akseli kuin Pori—Seinäjoki—Jyväskylä—Mikkeli—Kuopio.
Sinne kyllä löytyy poliittista tahtoa nimenomaan
keskustapuolueesta. Kehottaisin käsittelemään
näitä ryhmissä ennen kuin tullaan tänne
rähisemään.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Voisi tietysti sanoa ed. Kauppilankin puheenvuoroon
jotakin, mutta sanon nyt vain ed. Laukkasen arvioihin tästä armeijan
ruokahuollon sijoittamisesta. On kyllä aika mielenkiintoista,
että tämä paikan sijainti Kuopiossa on
täysin tuomittavaa, kun aivan itse asiassa samoilla perusteilla ed.
Laukkasen mielestä kuitenkin Rautatievirasto olisi pitänyt
sijoittaa Kouvolaan. Ei kysymys ole siitä tietenkään,
mikä on sinänsä paras paikkakunta, kysymys
on siitä, onko ylipäätään
mahdollista sijoittaa virastoja johonkin muualle kuin Helsinkiin.
Minä nyt haluaisin nähdä sellaisen valmistelevan
työryhmän mietinnön, jossa ylipäätään
on ainakaan yksimielisesti päädytty esittämään
Helsingissä sijaitsevia virastoja muualle kuin Helsinkiin
tai uusiakaan virastoja ensisijaisesti muualle kuin Helsinkiin.
Kun nyt suunnilleen tiedän, minkälaista henkilökuntaa
armeijan ruokahuollon pisteeseen on Kuopiossa rekrytoitu, niin kyllä tunnen
aidosti olevani oikeutettu loukkaantumaan heidän puolestaan äskeisestä puheenvuorosta.
Ed. Outi Ojala merkitään
läsnä olevaksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä kerran painottaa nyt
kyseessä olevaa hallituksen esitystä. Minä en
itse halua ottaa kantaa siihen, mihin virasto sijoitetaan, enkä ole kertaakaan
ottanut, vaan minä olen puhunut nimenomaan tästä hallituksen
esityksestä, joka on nyt lähetekeskustelussa,
ja siitä, mitä tänne on kirjattu. Muun
muassa kun on selvitetty tätä EU:n lainsäädäntöä,
jolla on määrätty tehtäväksi näin,
täällä todetaan näin perusteluissa:
"Tämän johdosta valmistelussa on päädytty
ehdottamaan, että rautatiejärjestelmän
turvallisuustehtäviä hoitamaan perustetaan erillinen
itsenäinen ja riippumaton virasto." Eli toisin sanoen täällä on sotkettu
alueellistamissysteemit eli se, että toimiva yksikkö siirretään
muualle.
Itse olen tämän hallituksen perustelun ymmärtänyt,
että nyt on täysin uusi virasto, jolla ei ole mitään
tekemistä vanhan kanssa, ja sieltä sitten otetaan
tehtäviä ja muita vastaavia. Näin minä nämä perusteet
olen ymmärtänyt. Eli sen johdosta minun mielestäni,
kun täällä viitataan alueellistamiseen
ja siihen lainsäädäntöön
ja niihin perusteihin, mitä liikenne- ja viestintävaliokunnassa
asiantuntijat esittelivät muista alueellistamissysteemeistä,
että on sopimus siitä, että ei tarvitse
siirtyä sinne, nyt sotketaan asioita. Tässä ei
ole siitä kyse, vaan tässä on uusi virasto
ja lähdetään ikään
kuin puhtaalta pöydältä ainakin tämän
hallituksen esityksen perusteluissa. Sen johdosta minä vaan
tätä painotan enkä ota kantaa näihin paikkoihin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On päästy hyvään
alueellistamiskeskusteluun ja aluepolitiikkakeskusteluun, puhemies, vähän
rimaa hipoen sillä lailla, että tämä pysyy tässä asiassa
aavistuksen verran joltakin kantilta kiinni.
Mitä tulee Puolustusvoimien ruokahuoltokeskukseen,
niin olen sitä mieltä, että se olisi
kannattanut loppuun saakka valmistella, ja epäilen, että koko
tämmöistä järjestelmää ei
olisi tarvinnut edes perustaakaan.
Mutta mitä tulee siihen keskusteluun tästä Poliisin
tekniikkakeskuksesta ja sen sijoittamisesta tänne pohjoiseen,
niin kun itse olen eilisen päivän ollut Rovaniemellä ja
perehtynyt näihin asioihin ja kuullut myöskin
pohjoissuomalaisten ja rovaniemeläisten mielipiteitä,
niin ehdottomasti, koska ketään lappilaisia ei
ole täällä etujansa puolustamassa, minäkin
katson, että heitä pitää tukea.
On tehty oikea ratkaisu. Kyllä pitää katsoa Suomea
ja pitää katsoa Rovaniemeä ja Lappia. Se
on meidän kaikkien suomalaisten etu.
Puhemies! Tuntuu siltä, että tämä keskustelu, mikä tässä nyt
on syntynyt, käydään suurin piirtein
akselilla Pääkaupunkiseutu—muu Suomi. Jos
lyhyen yhteenvedon siitä voisi tulkita, mikä eduskunnan
henki tuntuu olevan, niin kyllähän se on niin,
että Pääkaupunkiseutu on tässä asiassa vähemmistössä ja
muu Suomi paremmin oikeassa ja enemmistönä on
sitä mieltä, että olisi pitänyt
toisinkin menetellä.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä demokratiassa ja oikeusvaltiossa,
kuten Suomi, tilanne on se, että ei voida lähteä siitä, että jonkun
toiminnon sijoittuminen ja sijoittaminen riippuu siitä,
missä kyseessä oleva ministeri sattuu asumaan
tai missä hänen puolueellaan on korkeita kannatusalueita.
Niissäkin tapauksissa, joissa lähtökohtana
on alueellistaminen, on selvää, että sen
pitää perustua objektiivisiin kriteereihin. Tässä tämän
Rautatieviraston osalta voidaan sanoa, että sen sijoittaminen
Kouvolaan ei olisi ollut täysin mahdoton ajatus. Oli paljon
tekijöitä, jotka puolsivat sitä.
Mutta kun kyse oli Puolustusvoimien ruokahuollon palvelukeskuksen
esikunnan sijoittamisesta Kuopioon, se on kyllä Suomen
historian härskein kotiinpäinveto. Siis siinä oli
useita kaupunkeja, joita vertailtiin keskenään.
Kuopio oli siinä listauksessa ylivoimaisesti heikoin. Sen
jälkeen muutettiin kriteereitä sillä tavalla,
että alueellistamiselle annettiin vielä erityispainoarvo. Tämän
jälkeenkin Kuopio oli ylivoimaisesti heikoin vaihtoehto.
Silti ministeri Kääriäinen sijoitti sen
Kuopioon. Sitä paitsi siinä ei ollut vastaehdokkaana
niinkään Helsinki, koska Lahti oli se, joka siinä selvityksessä osoittautui
parhaimmaksi. Kyllä tässä pitää kuitenkin
muistaa se, että näitten päätösten
pitää perustua jonkin tyyppiseen objektiiviseen
tosiasioitten vertailuun eikä ihan puhtaasti poliittisiin
lehmänkauppoihin ja muihin, siihen, mihin ministeri nyt
sattuu haluamaan jonkun sijoittaa.
Kalevi Lamminen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä olen kaikessa hiljaisuudessa
kuunnellut tätä keskustelua, ja tämä on
hyvinkin valaisevaa. Pari kohtaa kuitenkin on kalahtanut korvaani. Ensimmäinen
oli se, että vie taidon mennessään tai
ei ole taitoa. Kyllä minun mielestäni Savonmaassa
osataan myöskin ruokaa laittaa tai ainakin sitä suunnitella,
niin kuin ed. Virtanen sanoi.
Toinen asia, mikä minua kiinnostaa erittäin paljon:
Täällä on pari kolmekin puhujaa sanonut,
että kun ministeri on päätöksen
tehnyt, niin pulinat pois. Eli siis kysymys kuuluu, miksi me täällä istumme
ja miksi valiokunta kokoontuu ja miksi sitten tästä asiasta
enää keskustellaan, koska päätös
on tehty. Sitä ei kai sitten enää voi muuttaa,
kun ministeri on sen päätöksen tehnyt, vai
mitä? Näinhän sen loogisesti ajatellen
pitäisi olla. (Ed. Pulliainen: Voi vähän
painostaa ainakin!) — Siis se on semmoista höpö höpöä koko tämä keskustelu,
me nyt vaan kulutamme aikaa, kallista aikaa, ainakin virkailijoitten
aikaa, täällä ja keskustelemme ihan tyhjänpäiväisestä asiasta, kun
päätös on kerran tehty.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Ed. Vistbackan puheenvuoron johdosta vielä kommentti: Hän
on ihan oikeassa, että nyt on perustettu ihan uusi virasto,
ja tämän rekrytoinnissa pitää menetellä juuri
niin kuin sanoitte. Mutta tosiasiallinen tilanne on tietenkin se,
että tähän virastoon Suomessa ammattitaitoista
työntekijäkuntaa, niitä noin 50:tä,
on mahdoton löytää mistään
muualta kuin niistä, jotka ovat toimineet jo Ratahallintokeskuksen
tai rautatietoiminnan piirissä. Tietenkin siellä on
sitten sihteerityövoimaa ja muuta, jota saadaan muualta,
mutta tämä varsinainen substanssityö tietenkin
tapahtuu sillä tavalla.
Sitten minä olen ed. Vapaavuoren kanssa samaa mieltä,
että kyllä tämän viraston olisi
voinut perustaa myös Kouvolaan, mutta tehdyn harkinnan
ja asiantuntijalausuntojen mukaan ovat nyt sitten johtaneet tähän
päätökseen, jonka kanssa tullaan myös
toimeen.
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Jos näitten virastojen hajasijoituksesta
joku näkee, että nämä ovat taloudellisia,
niin minä väitän, että näistä harva
on taloudellisesti kannattava yhteiskunnalle. Sen sijaan poliittisesti
ja aluepoliittisesti ne ovat järkeviä tietyissä tilanteissa,
enkä minä näe nyt minään
katastrofina, jos yksi virasto siltä listalta, mikä nyt
on liikenteessä ollut näistä hajasijoitushommista,
menee Helsinkiin. Toivotaan, että tämä on
viimeinen, mikä jää Helsinkiin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ryhtymättä erikseen kinaamaan
ruokahuollon esikunnan kriteereistä tai niitten muuttamisesta totean
vain, että ehkä kuitenkaan tietenkään,
jos puhutaan hajasijoittamisesta, niin kuin tässä nyt kuitenkin
puhutaan, sitä tarkastelua ei pelkästään
voi käydä yksi virasto kerrallaan. On arvioitava
sitä, että kun esimerkiksi tässä tilanteessa Lahti
nyt sattuu saamaan Asuntorahaston, niin aivan yhtä hyvin
olisi voitu tarkastella ruokahuollon esikuntaa ja Asuntorahastoa
yhtä aikaa ja katsottu, kuuluvatko ne molemmat Lahteen
vai kuuluvatko ne kenties molemmat Kuopioon vai kenties kuuluisiko
niistä toinen Kuopioon ja toinen Lahteen. Kyllä minä tietenkin
olen sitä mieltä, että toiminnallisuuskin
ratkaisee, mutta en voi mitenkään uskoa, että keskimäärin
90 prosentissa tai useammin, kun katsotaan virastojen sijoittelua,
kriteerit johtaisivat siihen, että viraston välttämättä pitäisi
olla Helsingissä tai edes tässä Helsingin
lähiympäristössä.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lammisen puheenvuoron aikana tuli mieleeni
se, että ed. Lamminen tietää varsin hyvin,
että eduskunnalla viime kädessä on se
viimeinen sana sanottavana. Täällä vaan
säännöt ovat sellaiset, (Ed. Lamminen:
Mutta se horjuu se mun uskoni!) että me toimimme hallituspuolueina
yhdessä ja sitten katsotaan, että jos muutoksia
tehdään, niin niitä tehdään
yhdessä.
Mutta halusin tähän keskusteluun tuoda mieleen
sen, että on erinomainen asia, että Vanhasen hallitus
on päässyt hajasijoittamisessa huomattavasti eteenpäin.
Itse muistan hyvin sieltä 80-luvun alusta, 70-luvun lopusta,
Maatalouden tutkimuskeskuksen sijoittamisen Jokioisiin, joka silloin
aiheutti äärettömän paljon porua.
Henkilökunta, joka joutui siirtymään,
oli erittäin pettynyt, mutta nyt sitten jo yli 20 vuoden
toiminnan jälkeen siellä on erittäin
tyytyväinen henkilökunta. Osa heistä tietysti
työnsä puolesta joutuu aika paljon käymään
Helsingissä erilaisissa kokouksissa ja palavereissa, mutta
laitos toimii erittäin hyvin. Tämä on
ihan yliopiston väitöskirjan tasolla tunnustettu
erittäin onnistuneeksi hajasijoitukseksi, Maatalouden tutkimuskeskus
Jokioisiin.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Anttila totesi puheenvuoronsa alussa oikeastaan sen,
minkä halusin sanoa. Viittaan myös ed. Vistbackan
vetoomukseen, että muistamme, että eduskunnan
työhän nyt tässä alkaa. Sijoituspäätös
on tässä lakiehdotuksessa vain yksityiskohta, ja
lakiehdotushan perustelee sitä, miksi ylipäätään
tämä uusi virasto pitää perustaa
Suomeen ja kuinka sillä edistetään koko
liikennejärjestelmää ja rautatieliikennettä osana
sitä kokonaisuutta ja ennen kaikkea myös sitä tulevaisuuden
teknistä haastetta ja turvallisuutta, johon täällä ministerikin
on viitannut.
Arvoisa puhemies! Vielä tuossa kun ed. Vapaavuoren
kanssa täällä helsinkiläisinä olemme, niin
kyllä tämä sali vielä tulee
näkemään ja kuulemaan monta keskustelua,
joissa ilomielin tuemme kaikkia niitä hankkeita, muun muassa
liikennejärjestelyjä ja investointeja, jotka tähtäävät muuallakin
maassa näihin liikenteen parantamiseen ja turvallisuuteen
tähtääviin hankkeisiin.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! En vielä malta olla ihmettelemättä sitä,
kuinka oudolla tavalla täällä suhtaudutaan
semmoisiin asioihin kuin toiminnallisuus ja taloudellisuus, ikään
kuin ne olisivat joitain semmoisia määreitä,
jotka nyt voidaan ehkä ottaa huomioon, mutta jotka eivät
ole kovin tärkeitä, ja sitten tämä aluepolitiikka
menee kaiken tämän edelle. Haluaisinkin muistuttaa
varsinkin kaikkia hallituspuolueitten edustajia hallituksen omasta
budjettiriihestä ja sieltä tulleista päätöksistä.
Siellä puhutaan vahvasti julkisen talouden tuottavuuden
ja tehokkuuden parantamisen puolesta ja todetaan, että toimintaa
ja rakenteita pitää uudistaa ja tuottavuutta lisätä,
niin että keskimäärin vain joka toinen
luonnollisen poistuman kautta vuoteen 2011 saakka vapautuva vakanssi
täytetään. Erittäin kovia haasteita
asetetaan. Jos samaan aikaan puhutaan siitä, että eivät
nämä toiminnallisuus ja taloudellisuus
nyt itse asiassa olekaan niin kovin tärkeitä tässä hallinnon
organisoitumisessa, niin kyllä minä valtavasti
ihmettelen, miten te aiotte tämän yhtälön
saada toimimaan.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Mielestäni tämä keskustelu
on ollut hyvää keskustelua, ja kiitän
tästä mahdollisuudesta. Minun mielestäni
emme ole keskustelleet tyhjänpäiväisyyksistä vaan
ihan tärkeästä asiasta. Itselleni on
ollut tärkeää, että olen saanut
eduskunnan edessä tämän mahdollisuuden
käydä läpi ne perustelut, joihin tämä oma
päätökseni on pohjautunut.
Haluan nyt vielä korostaa, että Kaakkois-Suomi
tekee todella hyvää työtä, Kouvola
tekee oman rautatieklusterinsa parissa todella tärkeää työtä ottaen
huomioon kasvavan Venäjän-kaupan jnp., ja Kotka
ja Kouvola eivät ole suinkaan jääneet
tässä alueellistamisprosessissakaan aivan osattomiksi.
Merimuseo sijoitetaan Kotkaan, Poliisin tekniikkakeskus Kouvolaan,
Tiehallinnon telematiikka-asiat on keskitetty Kouvolaan, niin että ei
tämä ihan näin mustavalkoinen ole, kuin
nyt ehkä tästä yhdestä päätöksestä saattaisi
luulla. Ed. Häkämiehelle haluan kyllä todeta,
että tämä asia on ollut vahvassa poliittisessa
ohjauksessa. Itse en ole nojautunut tässä pelkästään
mihinkään virkamies- ja asiantuntijatyöhön,
vaan olen yrittänyt punnita tässä asiassa kaikki
ne tärkeät näkökohdat, jotka
tähän päätökseen vaikuttavat.
Olen nyt yrittänyt tällä päätöksellä turvata
sen osaamisperustan, joka mielestäni on aivan keskeinen
tämän uuden Rautatieviraston toiminnan kannalta.
Keskustelu päättyy.