Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Lakialoite koskee siis opintotukilain 48 §:n
muuttamista, ja tämä lakialoite on meidän
kristillisdemokraattisen ryhmämme vaihtoehtobudjetissa huomioitu,
että saataisiin selkeä parannus myös opiskelijoitten
opintotukilakiin ja saataisiin siihen siis lisäeuroja.
Aloitteessa ehdotetaan, että indeksisuojan ulkopuolella
olevien opintotuen opintorahan ja asumislisän määrä sidotaan
kuluttajahintojen muutosta vastaavaan kansaneläkeindeksiin.
Tiedämme, että työryhmä,
joka pohti opintotuen kehittämistä päätoimista
opiskelua tukevaan suuntaan, esitti jo tuen sitomista indeksiin. Myös
opetus- ja kulttuuriministeri esitti vuoden 2011 valtion talousarvioon
opintorahan sitomista elinkustannusten kehitykseen, mutta tämä esitys
karsittiin jossakin vaiheessa eli ennen lopullista päätöstä vuoden
2011 budjetista. Ehdotus karsittiin siis, ja opintotuki on nyt ainoana
perustoimeentuloa turvaavana etuutena jäämässä vaille
indeksisuojaa.
Vuoden 1994 opintotukilain mukainen opintotuki koostuu opintorahasta,
asumislisästä ja opintolainan valtiontakauksesta.
Opintotuen tehtävänä on yksilön
kouluttautumisen tukeminen, ja tukea saa noin 290 000 opiskelijaa
vuodessa. Heistä on korkeakouluopiskelijoita noin 165 000. Opintorahan
reaaliarvo on laskenut 29 prosenttia vuodesta 1992 vuoteen 2009,
ja vuonna 2008 tehdyn tasokorotuksenkin jälkeen opintorahan ostovoima
on noin 15 prosenttia alhaisempi kuin nykyistä opintotukijärjestelmää perustettaessa.
Ilman
indeksiin sitomista etuuden määrä ei
vastaa lainsäätäjän tarkoittamaa
tasoa.
Tällä hetkellä merkittävin
syy opiskelijoiden valmistumisen viivästymiseen ovat toimeentulovaikeudet,
jotka pakottavat työntekoon opintojen aikana. Opintotukilain
mukaisen opintotuen tehtävänä on nykyisen
lain mukaan yksilön kouluttautumisen tukeminen, ja opintotuen
pitää mahdollistaa täysipäiväinen
opiskelu. Eli tämä on tämän
lakialoitteen perusteena, että opiskelijoille mahdollistuisi
täysipäiväinen opiskelu, ja tällä hetkellähän
opintotuki ei sitä tee.
Tiedämme, että työurien pidentämiseksi
on tavoitteena nopeuttaa opiskelijoiden valmistumista. Valmistumisen
viivästymisen merkittävin syy ovat toimeentulovaikeudet,
jotka pakottavat siis työntekoon opintojen aikana. Opintotuen
indeksisidonnaisuuden kustannukset ovat pienet verrattuna valmistumisen
nopeutumisesta saatavaan hyötyyn. Sitominen indeksiin maksaisi vuonna
2011 ainakin erään laskelman mukaan noin 400 000
euroa, minkä jälkeen määrä riippuu
vuosittain elinkustannusten merkityksestä.
Opiskelijoiden aseman parantamiseksi on tehtävä kaikki
mahdollinen, jotta he voivat keskittyä siihen opiskeluun
ja saada hyviä tuloksia ja sitä kautta — ei
pelkästään hyviä tuloksia opiskelun
aikana, vaan — tulla työelämään
ja mahdollistaa meillä työelämässä elinkeinoelämän
kehittymisen. Kaikki se, mitä tässä tehdään
opintotuen parantamiseksi, saadaan varmasti takaisin, ei pelkästään
nopeutuneina valmistumisaikoina vaan hyvinä työntekijöinä,
kun opiskelijat pääsevät työelämään.
Vielä lopuksi, että opintotuen kehittämistä pohtinut
työryhmä ja opetus- ja kulttuuriministeriö,
jotka ehdottivat opintotuen sitomista elinkustannusten kehitykseen
vuonna 2011, olivat varmasti tehneet aivan oikean arvion sen tarpeellisuudesta.
Ja näin ollen se peruste, millä se sieltä sitten
karsittiin, on aivan selvästi raha, joka sitten vaikutti
siihen, että sitä parannusta ei tullut. Näin
toivon, että lakiin saadaan tämä muutos, että indeksisidonnaisuus
tulee opintotukeen.
Keskustelu päättyi.