12) Talousarvioaloitteet
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka ilta on jo pitkällä ja
näillä kellonlyömillä alkaa
kohtapuoliin viimeinen televisioitu kuntavaalitentti, käsittelemme
tärkeitä asioita eduskunnan istuntosalissa. Kyseessä ovat
kansanedustajien tekemät talousarvioaloitteet seuraavalle
budjettivuodelle.
Keskustan eduskuntaryhmä teki yhdessä 18 ryhmän
talousarvioaloitetta, jotka käsittelivät itse
asiassa edellistä aihealuettakin, omaishoidon tuen siirtoa
Kelalle ja myöskin omaishoidon tuen verottomuutta, jotka
omasta mielestäni ja myöskin keskustaryhmän
mielestä toisivat oikeudenmukaisuutta omaishoitajien keskuuteen, asuivatpa
he sitten Hangossa tai Utsjoella. Aloitteet käsittelivät
myöskin ensimmäisen vieraan työntekijän
palkkatukea ja montaa, montaa muuta aihealuetta, mutta itse nostan
keskusteluun liikenne- ja viestintäministeriön
alle kuuluvia asioita ja muutamia koulupuolen asioita, lapsiperheisiin
liittyvän kotihoidon tuen määrärahat
sekä sitten oman talousarvioaloitteen Metsähallituksen
merialueen retkisatamaverkoston rahoituksesta.
Arvoisa puhemies! Me keskustalaiset emme ole tyytyväisiä hallituksen
harjoittamaan liikennepoliittiseen linjaukseen. Nyt säästetään
perusväylänpidon rahoituksesta niin, että tänäkin
kuluvana vuonna leikataan 20 miljoonaa euroa, ja me koko ajan tiedämme,
että kustannukset nousevat, tarpeita on paljon ympäri
Suomea erilaisia liikenneverkkohankkeita edistää ja
myöskin sitä tienparannusta tehdä. On
selvää myöskin, että yksityisteiden
määrärahojen leikkaukset tulevina vuosina
kurjistavat maakuntien teitä. Yksityisteiden määrärahoista
aiotaan leikata niin paljon, että asiantuntijat ovat meillä ainakin
valiokunnassa jo sanoneet, että enää hallinnointikaan yksityisteiden
määrärahojen kohdalla ei tule seuraavina
vuosina toteutumaan, koska niitä alkaa olla liian vähän.
Liikenneväyliemme kunto rapautuu huolestuttavaa vauhtia,
ja siksi me pidämme tärkeänä,
että ratoihin, joihin tämä hallitus satsaa
hiukan enemmän kuin teihin, tämä suhde
pitäisi muuttaa toiseksi. Tavaraliikenne kulkee meillä edelleen
kumipyörien varassa, ja siksi tiestön kunto etenkin ammattiautoilijoille
on jo turvallisuuskysymys. Tämä maan hallitus
on kaikessa viisaudessaan päättänyt,
että seuraava hallitus tulee nostamaan sitten peruskunnossapidon
määrärahan tasoa tuon 100 miljoonan euron
verran ehkä vuonna 2016, mutta meidän mielestämme
nyt ei ole aika vitkutella asian kanssa, vaan esitämme
100 miljoonan euron perusväylänpidon kunnossapitoon tehtäväksi
tätä tasokorotusta jo seuraavana vuonna. Samoin
näihin edellä mainittuihin yksityisteiden kunnossapitoon
ja perusparantamiseen on saatava lisärahoitusta, ja esitämme
15 miljoonan euron panostuksen seuraavalle vuodelle lisää.
Laajan yksityistieverkoston kunnossapito on edellytys toimivalle
maa- ja metsätaloudelle, bioenergiakuljetukselle ja muulle
elinkeinotoiminnalle. Siellä haja-asutusalueen tien päässä asuu
paljon perheitä, siellä tehdään
työtä, käydään koulussa
ja asioilla, ja kulkeepa sinne moni mökille ja marjastamaankin.
Siksi tämä tiestö on pidettävä myöskin
hyvässä kunnossa.
Keskustan edustakuntaryhmää on askarruttanut
myöskin joukkoliikennetukien säilyttäminen nykyisellä tasolla.
Me tiedämme, että silläkin puolella kustannustasot
nousevat koko ajan ja tälle samalle joukkoliikennetuen
momentille on nyt tulossa muitakin ottajia. Sieltä ohjataan
suoraan suurten ja keskisuurten kaupunkien joukkoliikenteen tukemiseen
rahoitusta "korvamerkittynä" osuutena, ja osa myöskin
tästä joukkoliikenteen ostoihin tarkoitetusta
rahoituksesta menee yleensä joukkoliikenteen kehittämiseen.
Tämä on, hyvät ystävät,
täysin pois niistä ostopalvelusopimuksista ja
ostoliikennevuoroista, joita nyt sekä tämän
vuoden että tulevien vuosien aikana joudutaan lakkauttamaan.
Me olemme myöskin toivoneet keskustan eduskuntaryhmänä,
että hallitus pureutuu entistä tiitterämmin
siihen, miten haja-asutusalueen peruspalvelutaso sitten pidetään
joukkoliikenneasioissa kunnossa. Kyytitakuumallia, jota olemme esittäneet,
ei ole edistetty ainakaan vielä, ja toivottavasti työryhmät,
jotka tässä nyt ilmeisesti istuvat tämän
asian päällä, ottavat todesta sen, että myös
haja-asutusalueella joukkoliikenteen ostoihin on tulevaisuudessa
saatava enemmän rahoitusta. Siksi esitämme 3 miljoonan
euron alueellisen ja paikallisen joukkoliikenteen ostoihin lisättävän
määrärahan.
Arvoisa puhemies! Yksi räikeimmistä asioista,
jonka hallitus aikoo rahallisesti toteuttaa, on määrärahan
leikkaaminen kokonaisuudessaan alueellisesta kuljetustuesta vuoden
2013 loppuun mennessä. On käsittämätöntä,
että pääministeri Kataisen johtama puolue
on ainakin aikaisemmin edistänyt yrittäjyyden
mahdollisuuksia eri puolilla Suomea, mutta nyt voidaan todeta, että kuljetustuki
uhkaa päättyä ja eriarvoistaa näitä alueellisia
mahdollisuuksia. Tämä alueellinen kuljetustuki
on tärkeä keino maan sisäisten olosuhteiden
tasoittamiseksi. Tukitasoahan on leikattu jo tämän
vuoden aikana 60 prosenttia, kun hallitus muutti kuljetustuesta
annettua asetusta. Mielestäni kuljetustuen täytyy
olla mahdollisimman korkealla ja Ruotsista voimme taas ottaa esimerkkiä.
Siellä kuljetustuki on meitä monta, monta kertaa
korkeampi.
Alueelliselle kuljetustuelle on vankat perusteet. Kuljetustuki
ei vääristä kilpailua kotimaassa, ja
se on epätasapainossa etenkin Ruotsin alueellisen tuen
kanssa. Me annamme kilpailijoille tuossa naapurimaassa paljon paremmat
lähtökohdat yrittää ja harjoittaa
elinkeinoja myöskin pohjoisilla alueilla. Kuljetustuki
on myös ainut hallittavissa oleva yritystuki, joka ei ohjaa
tekemään virheellisiä ja kannattamattomia
investointipäätöksiä ja jolla
voidaan tukea pääomien hankkiutumista myös
syrjäisille alueille, jos alueen muut luontaiset kilpailuedellytykset
ovat kunnossa. Kuljetustuella myös, kun sitä käytetään
Pohjois-Suomessa, pidetään paikkakunnan hyvinvoinnin
rattaat pyörimässä ja veronmaksajat myöskin
niillä alueilla. Myöskään alueellisen kuljetustuen
maksaminen ei ole Euroopan unionin kilpailutuslainsäädännön
vastainen, sillä talouskomissaari Olli Rehnkin totesi 2010,
että EU ei estä kuljetustukien maksamista. Kansallinen poliittinen
tahtotila, ja se on neuvottelukysymys ja tässä salissa.
Siksi toivon, että keskustan talousarvioaloite saa vankan
tuen sille, että 5 miljoonaa euroa lisätään
tätä alueellisen kuljetustuen määrärahatasoa
jo seuraavana vuonna.
Arvoisa puhemies! Sitten lyhyesti vielä muutamasta
asiasta. Keskustan eduskuntaryhmä on huolissaan koulujen,
oppilaitosten kosteus- ja homeongelmien korjausrahoituksesta. Koulujen sisäilmaongelmat
ovat jatkuvasti lisääntyneet, ja kosteus- ja homevaurioiden
vuoksi välitöntä korjaustarvetta on yli
tuhannessa koulussa tai päiväkodissa. Nyt suunnitelluilla
euroilla emme saa kuin muutaman kohteen korjatuksi, siksi tämä korjausvelka
kasvaa koko ajan. Kyse ei ole ainoastaan oppilaiden oikeudesta turvalliseen
ja terveeseen, hyvään oppimisympäristöön,
vaan kyse on myöskin siitä, että opettajat
ja muu henkilökunta saavat asianmukaiset tilat tehdä työtä.
Me vuosittain taistelemme tässä salissa muutamasta miljoonasta
eurosta, lisäämme niitä jossakin vaiheessa
kuitenkin, koska tämä korjaustarve on aivan ainutlaatuinen.
Olisi tarvetta suuremmalle potille mutta myöskin pitkäjänteiselle
päätökselle siitä, että tätä rahoitusta
ohjataan tulevina vuosina paljon paremmin tähän
homevaurioista kärsivien koulujen ja päiväkotien
korjaamiseen. Siksi keskustan eduskuntaryhmä esittää 10
miljoonan euron lisäystä ensi vuoden budjettiin.
Arvoisa puhemies! Otan ihan lopuksi sitten esille pienen mutta
erittäin tarpeellisen talousarvioaloitteen, joka on lähellä minun
omaa aluettani ja lähimertani, sillä Metsähallituksen
merialueen retkisatamaverkosto on pahasti rapautunut, ja siksi monessa
retkisatamassa, joissa vierailee tuhansia ihmisiä kesäisin,
tarvitaan lisää euroja. Esimerkiksi Iin Röytän
satama on tällä hetkellä lähestulkoon
käyttökiellossa. Metsähallituksella on
velvoite kunnossapitää näitä retkisatamia, mutta
heillä ei ole tarpeeksi rahaa kunnostaa sitten näitä satamia.
Tämä huoli ei varmasti ole ainoastaan Iin Röytän
kohdalla, jonka määrärahoiksi olen esittänyt,
että tämän sataman korjaukseen tuo puoli
miljoonaa euroa myönnettäisiin, mutta tiedän,
että tarvetta on muissakin rannikon satamissa ja saarissa.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä talousarvioaloitteiden
joukossa on monia erittäin tärkeitäkin
hankkeita, joihin kovin mieluusti ohjaisin varoja, jos niitä ylenpalttisesti
olisi jaettavana. Valitettavasti tilanne ei kuitenkaan näin
ole. Joka ikinen meistä tietää, että valtionvelan
määrä on jo kipurajoilla eikä tilanne
suinkaan näytä lähivuosina tästä helpottuvan. Myöskään
tiistaina käsitelty kuluvan vuoden kolmas lisätalousarvioesitys
ei suuntaa lyhyellä aikavälillä muuta,
vaan päinvastoin. Tiukassa ta-loudellisessa tilanteessa
hallitus on tehnyt parhaansa ja jakanut varoja sinne, missä Suomi
niitä tällä hetkellä eniten
tarvitsee, ja tälle työlle annan kaiken tukeni.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen talousarvioesityksessä on
parantamisen varaa niin suurten kuin pienten linjausten suhteen.
Kaikkia niitä, jotka eivät vielä ole
ennättäneet, kehotan tutustumaan perussuomalaisten varjobudjettiin.
Se esittää suomalaisten hyvinvoinnin kannalta
hallituksen esittämää paremman vaihtoehdon.
Sivistysvaliokunnan jäsenenä haluan korostaa perussuomalaisten
merkittäviä linjauksia opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalaan liittyen ja perustella jätettyjen talousarvioaloitteiden
merkitystä.
Tässä salissa on todettu vuodesta toiseen
lukuisia kertoja, että nuorissa on tulevaisuus. Kai se
on sitten uskottava. Koulutusjärjestelmä ja erilaiset
nuorisopalvelut on nähtävä tulevaisuuteen investoimisena,
ei kuluerinä, kaikkialla Suomessa. Syrjäseutujen
koulujen lakkauttaminen on selvä signaali hallitukselta
haja-asutusalueiden asukkaille. Hallitus ei välitä,
koska se ei ole valmis tukemaan tulevaisuuden rakentamisessa muita
kuin alueellisia kasvukeskuksia. Tämä linja ei
perussuomalaisia miellytä, koska se ei ole tasapuolinen
eikä oikeudenmukainen. Yleissivistävä koulutus
muodostaa osaamisen selkärangan antamalla nuorille hyvät
eväät mahdollisiin jatko-opintoihin. Lisäksi
kouluilla on merkittävä vaikutus lapsiin ja nuoriin
kasvatusnäkökulmasta, joten liialliset leikkaukset
tällä sektorilla heijastuvat suoraan nuorten kansalaisten
hyvinvointiin. Puitteiden yleissivistävän koulutuksen
järjestämiseksi tulee olla kunnossa, ja suomalaista koulutuksen
laatua tulee edistää entisestään.
Opintotuen indeksiin sitominen on taas vuoden 2013 budjetin
käsittelyn yhteydessä ajankohtainen asia. Opintotuki
ei ole nykyisellä tasolla riittävä tukemaan
päätoimista opiskelua ja edistämään
tutkintoon johtavien opintojen valmiiksi saattamista mahdollisimman
nopeasti. Opintotuki on pudonnut jo vuosia sitten elinkustannusten nousun
kelkasta. Näin ollen perusteet opintotuen sitomiselle indeksiin
ovat olleet olemassa jo vuosia. Perussuomalaisten mielestä opintotuki
tulisi sitoa indeksiin viimeistään syksyllä 2013,
ei vasta vuonna 2014 niin kuin hallitus esittää.
Yliopistot ja ammattikorkeakoulut tuottavat ammattitaitoista
suomalaista työvoimaa. Juuri osaava työvoima on
ollut suomalaisen menestyksen yksi merkittävimpiä taustatekijöitä.
Tästä johtuen korkeakouluille kohdennettuja resursseja
tulisi kasvattaa, ei leikata.
Arvonlisäverotus on jo ylittänyt kipukynnyksen.
Vallitseva veropolitiikka hankaloittaa pienten yritysten toimintaa
ja ajaa suomalaisyrityksiä ulkomaille. Lisäksi
urakkakilpailu on vääristynyt ulkomaalaisten halpatoimijoiden
ansiosta, ja hallitus ei tee mitään puuttuakseen
asiaan. Tähän yhteyteen kytkeytyy usein myös
harmaa talous. Hallituksen toimet harmaan talouden kitkemiseksi
eivät ole tarpeeksi tehokkaita. Käytännön
tasolla toimet eivät pure. Tästä esimerkkinä ovat
rakennustyömaille tehtävät tarkastukset, joista
ilmoitetaan usein etukäteen. Väärinkäytökset
jäävät havaitsematta, kun kohteessa on
tiedossa, että tarkastus tulee. Harmaan talouden kitkemiseen
on panostettava siten, että tulos alkaa näkyä konkreettisesti
esimerkiksi työmailla kautta Suomen, sillä tällä hetkellä urakoista
on mahdotonta kilpailla tasapuolisesti.
Hallitusohjelman mukaan hallitus sitoutuu huolehtimaan opiskelijaliikunnasta.
Lisäksi hallitusohjelmassa mainitaan työhyvinvoinnin
lisäämisen ja työurien pidentämisen
olevan keskeisiä keinoja vakauttaa julkista taloutta ja
työllisyyttä. Liikunnan positiivista vaikutusta
työhyvinvointiin ei voida vähätellä.
Riittämättömästä liikunnan
määrästä aiheutuu merkittäviä terveyshaittoja,
jotka heijastuvat työhyvinvointiin. Työkyvyttömyyden
taustalla ovat yleisimmin mielenterveyden häiriöt,
tuki- ja liikuntaelinten sairaudet sekä sydän-
ja verisuonitaudit. Riittävä liikkuminen on omiaan
ennaltaehkäisemään juuri edellä mainittuja
työkyvyttömyyden taustatekijöitä.
Lisäksi liikunnalla on positiivisia vaikutuksia opiskelukykyyn
ja jaksamiseen. Opiskelu on opiskelijoiden työtä,
joten opiskelijaliikuntaa voidaan verrata työyhteisöliikuntaan.
Korkeakoulut ovat valtion liikuntapanostuksen näkökulmasta
hyvä paikka tavoittaa laaja joukko nuoria aikuisia ja edistää heidän
liikunnallisuuttaan.
Liikunnan asema suomalaisissa korkeakouluissa vaihtelee koulukohtaisesti.
Ammattikorkeakouluissa opiskelijoille kohdistetut liikuntapalvelut
jäävät jälkeen yliopistojen
tarjonnasta. Tähän tulee puuttua valtiovallan
taholta ja mahdollistaa kaikille suomalaisille ammattikorkeakouluopiskelijoille
vähintäänkin kohtuulliset liikuntapalvelut
oppilaitosten puolesta. Laadukkaan korkeakoululiikunnan tarjoaminen
edellyttäisi paikoin uusien liikuntapaikkojen rakentamista,
mutta useimmilla ammattikorkeakoulupaikkakunnilla korkeakouluopiskelijoiden
käyt-töön riittäisivät
olemassa olevat liikuntatilat, joiden käyttöä voitaisiin
tehostaa korkeakoulujen ja kuntien välisellä yhteistyöllä.
Hyvä korkeakoululiikunta -suositusten mukaan liikuntapalveluiden
rahoitusosuuden tulisi olla noin 30 euroa opiskelijaa kohden. Noin 135 000
ammattikorkeakouluopiskelijalla budjettivaikutukset olisivat yhteensä 4
miljoonan euron luokkaa. Tämän investoinnin positiiviset budjettivaikutukset
yhteiskunnan näkökulmasta ylittäisivät
pitkällä aikavälillä helposti
sen aiheuttamat kustannukset. Toivottavasti tähän
liittyen jättämäni talousarvioaloite
otetaan huomioon.
Vanhusten henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin on panostettava.
Henkisen hyvinvoinnin vaikutusta fyysiseen terveyteen ei tällä hetkellä nähdä riittävän
merkittävänä. Tästä johtuen
jätin talousarvioaloitteen vanhusten henkisen ja fyysisen
hyvinvoinnin edistämismahdollisuuksia tutkivan hankkeen
käynnistämiseksi.
Sitten toivoisin kaikkien varsinaissuomalaisten edustajien noteeraavan
myös Kasitien rakentamisen moottoritieksi ja sen aloittamisen
välillä Raisio—Nousiainen. Olisi erityisen
tärkeää saada työt käyntiin
ennen kuin Maskun pohjavedenottoaluetta koskeva rakennuslupa umpeutuu. Kasitiehankkeen
ei voi antaa enää odottaa, vaan nyt on tehtävä kaikki
mahdollinen parannustöiden käynnistämiseksi
heti, ei ensi vuonna tai 10 vuoden kuluttua.
Sitten vielä kilometrikorvauksista ja niiden leikkaamisesta.
Hallitus haluaa edistää työllisyyttä ja
yrittäjyyttä. Kilometrikorvausten leikkaaminen
on ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa. Kentällä ollaan
tyrmistyneitä. Valtio ei hyötyisi tästä kuin
hetkellisesti ja vain vähän, ja seuraukset olisivat
vahvasti negatiiviset.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten mielestä valtion
tulisi nykyistä paremmin tukea pienten ja keskisuurten
yritysten kasvua, sillä viimeisen vuosikymmenen aikana
käytännössä kaikki uudet työpaikat
ovat syntyneet pk-sektorille. Olemmekin ehdottaneet erityisesti
pk-yrityksille suunnattua 250 miljoonan euron verokannustinta, joka
edistää niiden kasvua ja työllistämistä.
Ehdotamme myös, että ansiotuloverotuksen inflaatiotarkistukset
tehdään pieni- ja keskituloisille. Tämä tukisi
talouskasvua tilanteessa, jossa vuoden 2013 kasvu lepää lähes
täysin kotimaisen kysynnän varassa. Olemme kuitenkin
valmiita jyrkentämään verotuksen progressiota
siten, että kaikkein suurimpia ansiotuloja verotetaan hallituksen
esitystä ankarammin.
Perussuomalaiset eivät hallituksen tavoin ole valmiita
korottamaan arvonlisäveroa, sillä sen korotus
kolhii kaikkein kovimmin pienituloisia, sillä tämä korotus
aiheuttaa automaattisesti välttämättömyyshyödykkeiden,
kuten ruuan, lääkkeiden ja asumisen, hinnankorotuksia.
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen arvion mukaan hallituksen
esittämä arvonlisäveron korotus heikentää bruttokansantuotetta
0,4 prosenttia ja työllisyyttä noin 15 000
henkilöllä. Korotuksella on täten selvä yritystoimintaa
ja työllisyyttä heikentävä vaikutus.
Perussuomalaiset olisivat valmiita arvonlisäveron korottamisen
sijaan palauttamaan yritysten Kela-maksun, joka on hallituksen omienkin
asiantuntijoiden mukaan työllisyyden kannalta selvästi
alvin korotusta parempi vaihtoehto. Kela-maksun palauttamisella
saataisiin myös kerättyä arvonlisäveron korotusta
suurempi summa valtion kassaan.
Arvoisa puhemies! Hallituksen suunnittelema kuntien valtionosuuksien
leikkaaminen on todella, todella valitettava teko, kun tällä tavalla
hallitus siirtää ikäviä ratkaisuja
kuntapäättäjille. Hallituksen suunnitelmat
pakottavat kuntia korottamaan kunnallisveroprosentteja, ja kuntasektorin koko
2000-luvulla kasvanut velkataakka tulee kasvamaan entisestään.
Leikkauksien seurauksena kunnat joutuvat myös tinkimään
peruspalveluiden laadusta ja saatavuudesta, ja tämä tulee vaikeuttamaan
lukemattomien kotitalouksien taloudenpitoa ja selviytymistä.
Perussuomalaiset vaativat hallitusta perumaan kuntien valtionosuuksien
leikkauksen.
Perussuomalaiset vaativat myös selkeitä lisäpanostuksia
vanhusten hyvän hoidon turvaamiseen, ja olemme sinne esittäneet
lisäpanostuksia, jotta saataisiin riittävästi
ammattitaitoista henkilökuntaa hoiva- ja hoitoalalle.
Kotihoitoa on painotettu hyvin paljon sen takia, että sitä pidetään
inhimillisenä hoitomuotona vanhuksille, mutta laitoshoitoa
pitää myös olla tarjolla silloin, kun
se on tarpeellista.
Perussuomalaiset ovat esittäneet 75 miljoonaa euroa
lisää etenkin sellaisiin hoitoisuudeltaan raskaisiin
hoivapaikkoihin, joissa työntekijöiden tarve on
tällä hetkellä suurin.
Ikääntyvässä Suomessa omaishoidon
merkitys kasvaa. Sen inhimillistä ja taloudellista arvoa ei
ole täysin haluttu ymmärtää.
Vaikka omaishoidon tukeminen on koko yhteiskunnan etu, hallitukset
ovat toistuvasti laiminlyöneet sen kehittämistä ja
tukemista. Huolimatta siitä, mitä hienoihin hallitusohjelmiin
on kirjattu, ei kuitenkaan ole sitten pystytty toteuttamaan sitä,
mitä on kansalaisille luvattu hallitusohjelmassa.
Omaishoidon tuki on aivan liian alhaisella tasolla tällä hetkellä,
ja siihen on saatava tasokorotus. Perussuomalaiset ovat esittäneet
25 miljoonan euron lisäystä omaishoidon tuen korottamiseksi.
Arvoisa puhemies! Poliisin määrärahojen
riittämättömyys näkyy myös
Suomessa monin tavoin. Kansalaisten turvallisuudentunne on uhattuna,
kun poliisin toimintoja ei enää pystytä pitämään
hyvällä tasolla. Tämä on erityisen
huolestuttavaa maaseudulla, missä poliisia joudutaan joskus
odottamaan tunteja silloin, kun jotakin on tapahtunut.
Kuten tiedämme, myös järjestäytyneen
rikollisuuden määrä on kasvussa eikä harmaan
talouden torjuntaan ole pystytty kunnolla puuttumaan. Mielestämme
hallituksen panostukset harmaan talouden torjumiseksi ovat täysin
riittämättömiä, ja olemme esittäneet
lisäresursseja niin poliisille, Rajalaitokselle, tuomioistuimille
kuin syyttäjälaitoksellekin.
Liikkuvan poliisin lakkauttaminen on myös selkeä esimerkki
hallituksen kyvyttömyydestä edistää turvallisuutta
ja ennaltaehkäistä rikollisuutta. Perussuomalaiset
haluaisivat säilyttää liikkuvan poliisin
sen tärkeyden takia.
Perussuomalaiset ovat esittäneet myös kilometrikorvausten
pitämistä ennallaan.
Myös Suomen itsenäinen ja uskottava maanpuolustus
olisi säilytettävä. Hallituksen esittämät
mittavat leikkaukset tulevat aiheuttamaan lähitulevaisuudessa
sen, että Puolustusvoimat ei enää pysty
täyttämään sille annettuja tehtäviä. Tilanne
on kestämätön, joten puolustusmäärärahojen
jatkuva leikkaaminen on pysäytettävä välittömästi
ja hallituksen tulisi panostaa itsenäiseen maanpuolustukseen.
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää uuteen nuorten
aikuisten osaamisohjelmaan 27:ää miljoonaa euroa,
mutta samanaikaisesti vähennetään oppisopimuskoulutukseen
varattuja määrärahoja 26,1 miljoonaa
euroa. Tässä mietityttää se,
siirteleekö hallitus resursseja momentilta toiselle vailla
todellista halua parantaa asiantilaa.
Suureet puheet nuorisotakuusta näyttävät
jäävän vain hallituksen vaalipuheiksi,
kuten kävi vanhuspalvelulain kanssa. Siitäkin
tuli vain hallituksen vaalikikka, ei mitään todellisia
muutoksia, ei todellisia resursseja lähdetty myöntämään kunnille.
Päinvastoin, kuntien valtionosuuksia leikataan, ja se tarkoittaa
sitä, että heikennyksiä tulee luvattujen
parannusten sijaan. Perussuomalaiset haluavat oikeasti edistää nuorison
työllistymistä eivätkä siksi
voi hyväksyä näitä leikkauksia.
Olemme jättäneet noin 50 talousarvioaloitetta kaiken
kaikkiaan, ja voisin mainita niistä muutamia keskeisiä.
Nimenomaan harmaan talouden torjunnasta olemme tehneet talousarvioaloitteen
ja kilometrikorvausten pitämisestä ennallaan.
Varallisuusveron palauttaminen on yksi tämmöinen
keskeinen aloite ja samoin korkeimpien tuloluokkien ansioverotuksen
nostaminen. Samaten olemme esittäneet suursäätiöiden
pääomaverovelvollisuutta, arvonlisäveron
alarajan ja huojennuksen korotuksia. Sitten olemme esittäneet
arvonlisäverokantojen 1 prosenttiyksikön korotuksen
peruutusta, eräiden energiaverojen alentamista, ja olemme
esittäneet myös, että kaivosveron tuotto tulisi
mukaan uutena tulomuotona.
Olemme esittäneet myös Suomen Pankille voiton
tilittämistä ja sen osuuden kasvattamista, jolloin
tietenkin valtion talousarvioon saataisiin tarpeellisia tuloja lisää.
Olemme esittäneet myös eduskuntaryhmien ryhmäkanslioiden
tukemiseen ehdotetun määrärahan vähentämistä,
kuten myös puoluetoiminnan tukemiseen ehdotetun määrärahan
vähentämistä. Lisäksi olemme
esittäneet kehitysyhteistyöhön ehdotetun
määrärahan leikkaamista. Määrärahojen
lisäämistä olemme esittäneet
tuomioistuinten toimintamenoihin ja syyttäjälaitoksen
ja poliisin toimintamenoihin.
Näin muutamia esimerkkejä mainitakseni näistä kymmenistä hyvistä talousarvioaloitteista,
joita olemme tehneet.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä puheenvuorossa
kiinnittää huomiota muutamaan tärkeään
talousarvioaloitteeseen, osin samoihin asioihin kuin edustaja Vehkaperä äsken
omassa puheenvuorossaan.
Perusliikenneväyliemme kunto rapautuu huolestuttavaa
vauhtia. On hyvä, että kiinnitetään huomiota
raideliikenteeseen, mutta kuitenkin valtaosa henkilö- ja
tavaraliikenteestä kulkee maanteillä nyt ja jatkossakin.
Suomalaiset ansaitsevat turvalliset tiet. Hyviä tieyhteyksiä tarvitsevat
myös kuljetukset ja teollisuus. Maanteiden perusväylänpidon
ensi vuoden rahoitukseksi hallitus esittää kutakuinkin
tämän vuoden tasoista summaa. Kuitenkin esimerkiksi
kustannustason nousu käytännössä merkitsee
ostovoiman selkeää laskua. Esimerkiksi 4 prosentin
kustannusnousu tarkoittaa ostovoiman heikkenemistä noin 40
miljoonalla eurolla.
Kehysriihessä hallitus on päättänyt
lisätä peruskunnossapidon rahoitusta sadalla miljoonalla eurolla
vuonna 2016. Selkeä tasokorotus nykyiseen rahoitustasoon
tarvitaan kuitenkin heti. Siksi keskustan talousarvioaloite 530
sadan miljoonan euron lisämäärärahan
osoittamisesta perusväylien kunnossapitoon on täysin
perusteltu ja kannatettava. Lisäyksellä on sekä talouskasvua että työllisyyttä edistävä
vaikutus.
Yksityistiet ovat tieverkostomme hiussuonisto, jonka tulee olla
kunnossa ihmisten asumisen, turvallisen liikkumisen, yrittämisen
ja elinkeinoelämän tarpeiden takia. Keskusta esittääkin
talousarvioaloitteessaan 532 lisäyksenä 15 miljoonaa
euroa yksityisteiden kunnossapitoon ja parantamiseen. Myös
tällä talousarvioaloitteella parannetaan työllisyyttä tulevaisuudessa.
Ensi vuoden joukkoliikennemäärärahoihin hallitus
ei ole huomioinut kustannusten nousua. Siksi keskustan talousarvioaloite
533 on täysin perusteltu. Siinä esitetään
3 miljoonan euron lisäys alueellisen ja paikallisen joukkoliikenteen ostoihin.
Arvoisa puhemies! Koulujen sisäilmaongelmat ovat jatkuvasti
lisääntyneet, ja niiden haitoista kärsivät
lukuisat oppilaat ja opettajat sekä muut kouluissa työskentelevät.
Kosteus- ja homevaurioista aiheutuvaa välitöntä korjaustarvetta
on yli tuhannessa koulussa ja päiväkodissa. Korjauksen
tarpeessa olevia rakennuksia on joka puolella Suomea. Huonon sisäilman
aiheuttamat yhteiskunnalliset kustannukset ovat arviolta 1,5—3
miljardia euroa vuodessa. Vain murto-osa korjaustarpeesta voidaan
toteuttaa nykyisillä rahoilla, ja kunnat joutuvat hakemaan
paljon tilapäisratkaisuja.
Ilman valtion tukea kunnat eivät pysty hoitamaan tarvittavaa
homekoulujen korjaamista. Valtion rahoitusta tulee siksi lisätä.
Keskustan talousarvioaloite 524 kymmenen miljoonan euron lisäyksestä kosteus-
ja homeongelmasta kärsivien koulujen peruskorjaamiseen
on täysin perusteltu ja kannatettava. Samalla keskusta
myös esittää, että valtio tekee
päätöksen pitkäjänteisestä rahoitussuunnitelmasta
homevaurioista kärsivien koulujen ja päiväkotien
korjaamiseksi.
Arvoisa puhemies! Tänään kyselytunnilla
keskusteltiin asuntorakentamisesta ja siitä, miten saataisiin
lisää kohtuuhintaisia asuntoja. Talousarvioaloitteessa
539 keskusta esittää ensi vuoden talousarvioon
lisäyksenä 30 miljoonaa euroa hissien rakentamiseen
ja lämmitystapamuutoksiin. Tällä on suuri
vaikutus sekä ympäristöön että ihmisten
hyvinvointiin. Uusien hissien jälkiasentaminen sekä vanhusten
ja vammaisten asuntojen korjaaminen on taloudellisesti ja inhimillisesti kannattavaa.
Lämmitystapamuutokset taas edistäisivät
siirtymistä tuontienergiasta kotimaisen energian käyttöön.
Energiakorjauksiin sijoitettu euro tulee nopeasti takaisin säästyneenä energiankulutuksena.
Hissien rakentamisella ja lämmitystapamuutoksilla voidaan
parantaa myös työllisyyttä. Mikäli
hallituksen esitys toteutuu, niin hissien korjausrakentaminen loppuu
lähes kokonaan.
Lopuksi haluan vielä ottaa esille määrärahan osoittamisen
aluearkkitehtitoiminnan jatkamiseen. Maankäyttö-
ja rakennuslain mukainen kaavoittajavelvoite koskee yli 6 000
asukkaan kuntia. Tätä pienemmät kunnat
ovat voineet saada aluearkkitehtitoiminnan avustusta hankkiakseen
riittävää asiantuntemusta kaavoituksen
ja rakentamisen ohjauksen tehtäviin. Enimmillään aluearkkitehtitoiminta-avustusta
on saanut yli sata kuntaa. Tänä vuonna avustusta
saa 55 pientä kuntaa, ja ne muodostavat yhteensä 25
yhteistoiminta-aluetta. Avustusmääräraha
on tänä vuonna 500 000 euroa. Nyt hallitus
on lopettamassa tämän toiminnan. Aluearkkitehtitoiminnan
jatkaminen on täysin perusteltua, ja siitä on
talousarvioaloite 330.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaiset ovat tehneet oman varjobudjettinsa
mukaisia aloitteita. Otan niistä muutaman esille.
Ensinnäkin olemme yhdessä edustaja Juho Eerolan
ja Reijo Tossavaisen kanssa tehneet talousarvioaloitteen 26, joka
koskee Hamina—Taavetti valtatie 26:ta, ja jos sitä jotenkin
perustelisi, niin yksi syy on venäläisen rekkaliikenteen
raju lisääntyminen Kaakkois-Suomessa ja tietenkin
sitä kautta myös liikenneturvallisuuteen panostaminen.
Toinen aloite, jonka nostan esille täältä,
on edustaja Reijo Tossavaisen talousarvioaloite 543, joka koskee
Tuohikotti—Kääpälä-välistä kevyen
liikenteen väylää. Tämä liittyy
Kouvolassa 2010 tehtyihin kyläkoulujen lopettamispäätöksiin,
missä yhteydessä Tuohikotin koulu lopetettiin.
Pontena tähän päätökseen
esitettiin, että se edellyttää kevyen
liikenteen väylän rakentamisen aloittamista ennen
kuin koulu loppuu. Sitä väylärakentamista
ei ole vieläkään aloitettu. Tuo väli
on erittäin vaarallinen, koska Karjalan Prikaati käyttää tuota
tietä liikennöintiin ja lapset joutuvat kulkemaan
erittäin vaarallista reittiä.
Sitten edustaja Kaj Turusen tekemät aloitteet 551,
552, jotka koskevat yli 50-vuotiaiden ja nuorten työllistämistä Etelä-Savon
maakunnassa, ovat myös semmoisia, jotka nostan erikseen täältä esille.
Perusteluna tietysti on se, että työttömyysprosentti
tuolla alueella on maan keskiarvoa korkeampi, ja siinä mielessä nämä aloitteet ovat
erittäin kannatettavia.
Oma talousarvioaloitteeni 204 on sisällöltään yritysten
tuotekehitysinvestointien tekeminen Kouvolan seudun ammattiopiston
Biosampo-yksikössä, ja siitä hieman avausta.
Pienyrittäjien ja yksittäisten innovaatioiden pilotointivaiheen
rahoitus on yleensä kovin vaikeata, ja se on vaikeata järjestää siksi,
että yrittäjän oma rahoitus ei riitä.
KSAO eli Kouvolan seudun ammattiopisto Kouvolassa ja sen Biosampo-yksikkö on
bioenergia-alaan keskittynyt ammattiopiston yksikkö, jossa
myös testataan hajautetun energiantuotannon laitteistoja käytännössä.
Tähän työhön kuuluu yrittäjien, Biosammon
ja yliopistojen kanssa tehtävä yhteistyö.
Biosampoon on tarjolla puhtaan veden tuottamisen innovaatioita,
joiden pilotointiin ja jatkokehittämiseen tarvitaan osarahoitusta.
Näillä tuotteilla on laajat kansainväliset
markkinat, ja kotimaisella jatkokehittämisellä pystytään
turvaamaan näiden keksintöjen säilyminen
kotimaassa, ja siten sen työllistävä toiminta
voitaisiin turvata.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset esittivät oman
vaihtoehtobudjettinsa, joka on armeliaampi suomalaisille veronmaksajille
ja erityisesti ottaa huomioon kaikkein heikoimmassa asemassa olevat
kansalaiset. Puolueemme vaihtoehtobudjetissa emme halua korottaa
arvonlisäveroa, ja meillä on myös kuntien
rahoitukseen toisenlainen esitys. Me emme halua leikata kuntien
valtionosuuksia, vaan me olemme valmiita lisäämään
ja tukemaan myös 300 miljoonalla eurolla enemmän
kuin hallitus kuntien toimintaa. Meillä on myös
esityksiä pk-yritysten kasvupakettiin ja vanhustenhoitoon
ja omais-hoitoon. Me esitämme 75 miljoonaa euroa hallitusta
enemmän vanhustenpalvelujen turvaamiseksi. Meillä on
myös nuorten koulutus- ja niin sanottuun yhteiskuntatakuuseen
parempia vaihtoehtoja unohtamatta harmaata taloutta ja sisäistä turvallisuutta.
Kaikki ne esitykset, mitä me esitämme, eivät
lisää valtion velanottoa hallituksen esityksestä,
vaan pysyvät samojen raamien sisällä vähintäänkin.
Erityisenä huomiona haluaisin kuitenkin tässä talousarvioesityksessä nostaa
lasten ja nuorten tarpeet muutamalla yksityiskohtaisella paran-nusehdotuksella.
Omissa talousarvioaloitteissani olen esittänyt esimerkiksi
seuraavaa:
Hallitus esittää vuoden 2013 talousarviossaan 14,5
miljoonaa euroa kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeille.
Tämä koskee koko maata. Se on 3 miljoonaa euroa
vähemmän kuin vuodelle 2011 osoitettu määräraha.
Määrärahaa on vähennetty myös
edellisenä vuonna, jolloin sosiaali- ja terveydenhuollon
hankkeista vähennettiin 4,5 miljoonaa euroa.
Tulevien taloudellisten haasteiden keskellä myös
henkinen pahoinvointi tulee lisääntymään. Tämän
osoittaa aiempien talouskriisien ja työllisyystilanteiden
vaihteluiden tuoma kokemus. Uudenmaan alueella asuu huomattava osa
opiskelijoista. Keskiasteen opiskelijoiden kohdalla tarve mielenterveyspalveluihin
on kasvanut viime aikoina hälyttävästi.
Esimerkiksi koko maan laajuisesti lukiolaispojista 14 prosenttia
ja lukiolaistytöistä 7 prosenttia kärsii
keskivaikeasta tai vaikeasta masennuksesta. Uudenmaan alueella viime
vuosien tilanne on ollut sitäkin vaikeampi. Pahaa oloa
oireileva nuori ei välttämättä ohjaudu heti
avun piiriin. Kynnys avun hakemiseen voi olla korkea, eikä kukaan
lähellä oleva aikuinen välttämättä ole
tunnistanut nuoren avuntarvetta. Kun nuori ylittää kynnyksen
avun hakemiseen, on äärimmäisen tärkeää saada
hänet välttämättömien
tukitoimenpiteiden piiriin välittömästi.
Tämän vakavan puutteen johdosta esitän,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon
lisäyksenä 1 750 000 euroa Uudenmaan
keskiasteen opiskelijoiden mielenterveyspalveluiden tukemiseen.
Arvoisa puhemies! Haluan myös nostaa esille seuraavassa
talousarvioaloitteessani yksityisten koulujen eriarvoisen tilanteen.
Suomalaiset yksityiskoulut elävät kahden kaikille
yhteisen taloudellisen haasteen keskellä. Ne koulut, jotka
ovat saaneet perusopetuksen järjestämisluvan 31.7.1998
jälkeen, saavat kotikuntakorvausta 90 prosenttia valtionosuudesta.
Lisäksi kotikuntakorvaukset määräytyvät
vuosittain siten, että edellistä vuotta edeltävän
vuoden lopun oppilasmäärä ratkaisee varainhoitovuoden kotikuntakorvaukset
opetuksen järjestäjälle. Jos koulun oppilasmäärä on
kasvava, uusia oppilaita joudutaan siis opettamaan yli 1,5 vuotta
ilman kotikuntakorvauksia.
Näihin rahoitusvajeisiin opetuksen järjestäjällä on
mahdollisuus hakea ylimääräistä avustusta opetus-
ja kulttuuriministeriöltä. Tätä harkinnanvaraista
avustusta haki 61 yksityiskoulua vuonna 2011. Yksi hakijoista oli
kasvava, nyt 161 oppilaan Keski-Uudenmaan kristillinen koulu. Vuoden
2010 viimeisenä päivänä koulussa
oli 126 oppilasta, joten 35:tä oppilasta opetetaan tälläkin
hetkellä ilman valtion apua. Tämä on
mielestäni merkittävä eriarvoistava epäkohta
lasten ja nuorten opetuksessa. Tähän rahoitusvajeeseen Keski-Uudenmaan
kristillinen koulu haki tätä ylimääräistä valtion
avustusta 120 000 euroa, mutta opetus- ja kulttuuritoimi
myönsi heille vain 17 000 euroa. Näin
suuri rahoitusvaje suhteessa muihin kouluihin ei voi olla vaikuttamatta lasten
saaman opetuksen laatuun ja opettajien jaksamiseen.
Mielestäni kaikkien lasten tulisi saada yhtäläinen
mahdollisuus samanarvoiseen opetukseen. Siksi esitän, että eduskunta
ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon lisäyksenä 103 000
euroa Keski-Uudenmaan kristillisen koulun tukemiseksi.
Arvoisa puhemies! Vielä kolmantena talousarvioesityksenä haluan
nostaa esille määrärahan osoittamisen
ystävyysseurojen kulttuuriyhteistyön tukemiseksi.
Ystävyysseuratoiminta on oleellinen osa kulttuurien välistä vuorovaikutusta.
Seurat rahoittavat toimintansa jäsenmaksuilla. Toiminta
kehittää kansalaisten kontakteja Suomen ja yli
100:n muun maan kanssa. Ystävyysseurojen kulttuuriyhteistyön
tukemiseen on osoitettu kaksi kolmasosaa viimevuotisesta määrärahasta
elikkä tänä vuonna tähän
osoitettiin 2 009 000 euroa mutta ensi vuonna
esitetään 1 400 000 euroa. Tämä on
huolestuttavaa useiden, erityisesti pienten seurojen olemassaolon kannalta.
Siksi, puhemies, esitänkin, että eduskunta ottaa
valtion vuoden 2013 talousarvioon lisäyksenä 600 000
euroa ystävyysseurojen kulttuuriyhteistyön tukemiseksi.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kaksi talousarvioaloitetta, numerot 191 ja
192.
Määrärahan osoittaminen kantatie
45:n liikenneympyrän parantamiseen Koskenmäentien
ja Nahkelan risteysalueella Tuusulassa. Tuusulan voimakkaan väestönkasvun
seurauksena alueen maankäytön kehittämisedellytyksiä on
tuettava ja liikenneverkkoa parannettava ruuhkien vähentämiseksi.
Liikenneverkon kehittäminen parantaisi liikenteen sujuvuutta
ja takaisi alueen vetovoimaisuuden niin yritysten kuin yksityisten henkilöidenkin
näkökulmasta.
Tuusulan vuosittainen väestönkasvu on ollut
2 prosenttia, ja väestön ennustetaan kasvavan
voimakkaasti myös tulevina vuosina. Liikenteen ruuhkautuminen
on Tuusulassa nopeasti paheneva ongelma, joka vaikuttaa myös
alueella asuvien ihmisten elämään. Työmatkaliikenteeseen
kuluu kohtuuttomasti aikaa, ja ruuhkat vaikuttavat alueen vetovoimaisuuteen.
Myös ympäristö kärsii ruuhkissa
syntyvistä pakokaasupäästöistä.
Tuusulassa pidettiin vuonna 2000 asuntomessut, ja niiden seurauksena
kantatietä 45 parannettiin rakentamalla yksikaistainen
liikenneympyrä Koskenmäentien ja Nahkelantien
risteykseen. Hankkeen yhteydessä Tuusulan kunnalle luvattiin,
että liikenneympyrästä rakennetaan muutaman
vuoden kuluttua kaksikaistainen. Muutokset parantaisivat ruuhkaisen
risteysalueen liikenteen sujuvuutta. Tieosuudella on suoritettu
useita liikennelaskelmia ja viimeinen laskenta suoritettiin toukokuussa
2007. Laskennat osoittavat liikennemäärien kasvaneen
rajusti vuodesta 2000.
Lisääntyneestä liikennepaineesta
huolimatta Uudenmaan ely-keskuksella ei ole ollut riittäviä määrärahoja
hankkeen toteuttamiseksi. Siksi esitän, että eduskunta
ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 3 miljoonaa
euroa kantatien 45 liikenneympyrän parantamiseen Koskenmäentien
ja Nahkelantien risteysalueella Tuusulassa.
Haluan tähän vielä lisätä,
että keskusteltiin tänään kyselytunnilla
vuokra-asuntojen rakentamisesta. Juuri tämän tien
varressa olisi aivan optimaalinen paikka rakentaa uusia kerrostaloja, mutta
se ei ole mahdollista, koska me emme pysty järjestämään
järjellistä liikennettä, sujuvaa liikennettä näille
uusille asukkaille. Mutta mikäli liikenneympyrä toteutuu,
niin sitten on mahdollisuus käyttää järkevästi
sitä vapaana olevaa peltoaluetta ja rakentaa siihen monipuolista
asuntotuotantoa.
Toinen talousarvioaloite: määrärahan
osoittaminen pilaantuneiden maiden kunnostamiseen Uudellamaalla.
Uudellamaalla on runsaasti pilaantuneita maa-alueita. Kiireellisesti
kunnostettavia kohteita on asuinalueilla, tärkeillä pohjavesialueilla
tai vedenottamoiden läheisyydessä. Useimmat vanhoista
teollisuus-, varasto- ja satama-alueista sijaitsevat kaupunkien
ja kylien keskustoissa. Yhdyskuntarakenteen tiivistyessä ja aikaisemman
toiminnan loputtua tai siirryttyä muualle alueita on otettu
muun muassa asutus- ja virkistyskäyttöön.
Aikaisemmasta toiminnasta maaperään joutuneet
haitalliset aineet, kuten sahojen kloorifenolit, dioksiinit ja furaanit
tai pesuloiden liuottimet, aiheuttavat maaperän tai pohjaveden
pilaantumista ja alueilla puhdistustarvetta.
Tuusulassa Kellokosken ruukin toiminnan vuoksi alueella on vanha
kaatopaikka-alue ja maaperässä ja alueen halki
kulkevan Keravanjoen jokisedimentissä on monia myrkyllisiä aineita.
Alueen puhdistaminen on välttämätöntä ennen
kuin Kellokosken ruukin kulttuurihistoriallisesti arvokasta miljöötä päästään
kunnostamaan ja alueen säilymisen ja käytön
turvaavaa täydennysrakentamista toteuttamaan. Tuusulan kunta
ja maanomistaja ovat tehneet aktiivista työtä ongelman
ratkaisemiseksi. Alueen kunnostaminen tullisi konsulttiselvityksen
mukaan maksamaan arviolta 5 miljoonaa euroa, mutta hankkeen toteuttaminen
vaatisi valtiota osallistumaan kokonaiskustannuksiin.
Vaikka suurin osa pilaantuneiden alueiden puhdistamiskustannuksista
lankeaakin pilaantumisen aiheuttajien ja alueiden haltijoiden maksettavaksi,
myös kuntien ja valtion varoja tarvitaan tutkimuksiin ja
kunnostustoimiin. Valtio on osallistunut kunnostamiseen useimmiten
vanhoissa pilaantumistapauksissa, joissa kunnostamisella on ympäristö-
ja terveysriskien vuoksi kiire ja kunnostamisvastuu on langennut
kunnalle. Ilman valtion osallistumista kunnostuskustannukset saattavat
joidenkin kuntien kohdalla johtaa taloudellisesti kestämättömään
tilanteeseen.
Esitän, että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013
talousarvioon momentille 35.10.20 lisäyksenä 1,5
miljoonaa euroa pilaantuneiden maiden kunnostamiseen Uudellamaalla.
Arvoisa puhemies! Sen verran pitää sanoa, että tähän
Koskenmäen liikenneympyrään on saatu
suunnittelumäärärahaa 1 miljoona euroa
ja suunnittelutyö on käynnissä, mutta
odotamme, että sen rakentaminen, toteutus, tapahtuu mahdollisimman
nopeasti.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä esityslistassa on
monia hyviä talousarvioaloitteita. Aika moni niistä koskee
erilaisia tiehankkeita ja teiden parantamisprojekteja, mikä osaltaan
todistaa sen, että valtion perusväylänpitorahat
ovat olleet aivan liian pienet jo pitkän aikaa ja ikään kuin
pienellä pintakorjauksella rahoja säästäen on
lumottu niitä korjauksia. Nyt se köyden pää on
tullut vetävän käteen. Perusväylänpitorahat ovat
erittäin tärkeitä, ja me perussuomalaisina olemme
siihen puuttuneet.
Talousarvioaloitteiden joukossa on myös useita valtatie
8:aa koskevia talousarvioaloitteita. Valtatie 8 on siitä mielenkiintoinen
projekti, että siinä ei ole olemassa kuin yksi
järkevä ratkaisu. Se on aloitettava ja rakennettava
niiden suunnitelmien mukaan, mitkä nyt tällä hetkellä siis
ovat olemassa. Tämä johtuu siitä, että Turun
päädyssä on alue, jolla on ympäristölupa
menemässä vanhaksi, ja jos ei rakentamista käynnistetä ja tehdä näillä olemassa
olevilla suunnitelmilla, niin lupa kerkeää menemään
vanhaksi, ja se tekee sen, että rakentaminen viivästyy
huomattavasti ja rakentaminen on entistä kalliimpaa uusien
suunnitelmien tekemisen myötä ym. ym.
Edustaja Ruohonen-Lernerin talousarvioaloitteet koskevat pääosin
meidän varjobudjettiamme, ja siinä on vino pino
hyviä aloitteita, jotka toivon tosiaan tulleen luetuksi
erittäin tarkkaan. Siellä on hyvät perustelut
jokaiselle asialle, mitä olemme esittäneet, ja
vaihtoehtoja on esitetty. Eli se puhe siitä vaihtoehtojen
esittämättömyydestä saa sitten
pikkuhiljaa jo loppua.
Siellä on myös yksi aloite, joka on erittäin
lähellä minun sydäntäni, elikkä palomiesten
eläkeikää koskeva talousarvioaloite.
Toivon näiden tietysti etenevän eteenpäin.
Ajattelin kuitenkin puhua enemmän näistä omista
henkilökohtaisista talousarvioaloitteistani.
Ensimmäinen koskee määrärahan
osoittamista henkilönostinten hankkimiseen pelastustoimelle.
Eli kun hallitus on leikannut kuntien valtionosuuksia, siinä samassa
rytäkässä kärsivänä osapuolena
on myös pelastustoimi. Kun yhdyskuntarakentaminen on entistä tiiviimpää ja
sitä kautta myös entistä korkeampaa,
niin nämä hätäpoistumistiet
ovat usein kerrostalojen parvekkeelta, ja sieltä pelastustoimi,
pelastuslaitokset auttavat sitten hätää kärsivät
pois. Tämä ei onnistu ilman kunnollista kalustoa.
Nämä henkilönostimet, nostolavat, puomitikkaat — niitä on
useita erinimisiä — ovat eräitä pelastustoimen
kalliimpia yksittäisiä hankkeita, ja ne palvelevat
usein koko maakuntaa. Nyt on vaarana, että säästöleikkurin
iskiessä myös pelastustoimen alalle näiden hätäpoistumistienä toimivien
nostolavojen hankinta estyy ja mennään vanhalla
kalustolla, joka ei kenties ylety aivan uusimpien kerrostalojen ylimpiin
kerroksiin, jolloin laki ei edes tule täytettyä.
Toiseksi ne ovat vanhaa kalustoa, jolloin luotettavuus on heikompaa.
Eli tässä on tämmöinen täsmähanke,
jolla koetetaan mahdollisimman hyvin parantaa ihmisten turvallisuutta.
Toinen on määrärahan osoittaminen
koulukuraattori- ja koulupsykologipalveluihin Satakunnassa.
Kolmas on määrärahan osoittaminen
kouluterveydenhuollon toimintaan. Eli ajatuksena on kaiken mahdollisen
panoksen osoittaminen lapsiin ja nuoriin. Sieltä kasvavat
tulevaisuuden aikuiset, jotka pyörittävät
tätä yhteiskuntaa. Jos me annamme heille huonon
lähtökohdan, niin tulevaisuuden näkökulmat
ovat aina huonommat. Eli lapsiin ja nuoriin pitää panostaa
silloin, kun määrärahat ovat tiukilla.
Koulumaailmassa ollaan myös seuraavassa aloitteessa,
määrärahan osoittaminen kouluisäntien
palkkaamiseen kouluille, eli suomeksi sanottuna: talkkarit takaisin
kouluun. Tästä on muutamakin eri lähtökohta
ja näkökanta, minkä takia talkkarit tarvitsisi
saada takaisin. Mielenterveysongelmat ja tämmöinen
yleinen pahoinvointi on entistä silmiinpistävämpää,
ja tämä on sitten mukanaan tuonut myös
häiriökäyttäytymisiä opiskelijoiden
keskuudessa. Siinä kohtaa, kun opiskelija ei enää opettajaa
usko, monta kertaa näiden ongelmaoppilaiden tilanteen saa
rauhoittumaan talkkari. Talkkarissa on jotain semmoista mielenkiintoista,
ihmeellistä, mikä pistää vaan kovankin
pojan tottelemaan. Talkkarit ovat osaltaan takaamassa koulurauhaa
ja myös tuomassa sitä aikuisen mallia lapsille
ja nuorille.
Talkkareissa on sekin hyvä puoli, että nykyaikana,
kun on entistä enemmän kosteusongelmia, homeongelmia
kouluissa, sairaaloissa, päiväkodeissa, joka paikassa,
niin nämä talkkarit pystyvät omalla toiminnallaan
ennalta ehkäisemään tätä valtaisaa
laskua, mikä tulee siitä, kun se homeongelmainen
talo, kiinteistö, korjataan. Eli talkkareiden palkkaamisella
saadaan paljon enemmän hyötyjä kuin se
pieni investointi palkkamenoihin on. Tämä on erittäin
tärkeä ajatus, ja suosittelen kaikille kunnille
talkkareiden palkkaamista.
Vielä viimeisenä aloitteena, henkilökohtaisena
aloitteena, on määrärahan osoittaminen
sisäilmaongelmaisten päiväkotien korjaushankkeisiin.
Tätä jo sivusinkin talkkarikohdassa, mutta jos
meidän kaikista pienimmät lapset joutuvat olemaan
kiinteistöissä, missä on sisäilmaongelmia,
niin siitä koituu iso lasku tulevaisuudelle. Eli taas tämmöistä järkevää sijoittamista
ja ennaltaehkäisyä.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, pistän vielä pöytään
tämmöisen totuuden, joka saattaa joitakin yllättää.
Meidän perussuomalaisten henkilökohtaiset talousarvioaloitteet
on tehty toteutettaviksi. Ne on suunniteltu niin, että ne
sisältyvät meidän varjobudjettiimme.
Jokaisella on ollut tietty määräraha
käytettävissään, ja näin
ollen tämä kaikki on laskettu siihen meidän
perustellusti parempaan varjobudjettiin, mikä on kokonaisuus
ja kokonaisuutena ehdottomasti parempi.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Viittaan tässä tekemiini
aloitteisiin 386—398 ja näistä erityisesti
nostan esille Laurila—Tornio—Kolari-radan sähköistämisen.
Ruotsin hallitus on äskettäin tehnyt päätöksen,
jolla se investoi Norrbotteniin Pajala—Svappavaara-tien
rakentamiseen noin 200 miljoonaa euroa. Näillä investoinneilla
Reinfeldtin hallitus mahdollistaa sen, että Pajalan alueen
rautamalmi voidaan kuljettaa Narvikin kautta maailmanmarkkinoille.
Meillä on vielä hyvässä muistissa,
että alun perin suunniteltiin kuljetettavaksi tätä malmia
Kolarin kautta rautateitse Perämeren satamiin. Kolarin
Hannukaisessa on valmisteilla saman yhtiön suunnittelemat
kupari-, kulta- ja rautakaivos, ja tämän malmin
kuljettaminen markkinoille on järkevää suunnata
Kolarin rataa pitkin Perämeren satamiin. Rautatie on peruskorjattu
ja soveltuu hyvin muutoin, mutta yksi puuttuu, elikkä rata
vaatii sähköistyksen. Myös Tunturi-Lapin
matkailuliikenne edellyttää tätä sähköistystä.
Tästä syystä hallituksen on ensi tilassa
pantava suunnitteluun radan sähköistäminen
tuolle välille Laurila—Tornio—Kolari.
Lisäksi näissä aloitteissa tuen mielelläni
kaikkia Lapin kansanedustajien tekemiä hyviä,
maakuntaa koskevia aloitteita, mutta erityisesti nostan esille Kaukosen
siltaa koskevan aloitteen 249 ja Metsäntutkimuslaitoksen
Kolarin ja Sallan asemien tukialoitteen 240 ja totean, että monien Lapin
kansanedustajien nimet ovat sitten myös näissä yhteisissä aloitteissa,
jotka talousarvioaloitteina tästä koosteesta löytyvät.
Keskustelu päättyi.