1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi poronhoitajien sijaisavusta
vuonna 2014 ja maatalousyrittäjän eläkelain
114 §:n muuttamisesta
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Aivan lyhykäinen esittely tästä kyseisestä hallituksen
esityksestä.
Kuten monet täällä tietävätkin,
vuosina 2010—2012 toteutettiin poronhoitajien sijaisapukokeilu.
Tuon kokeilun aikana poronhoitajalla oli tarkoitukseen varatun määrärahan
rajoissa mahdollisuus saada sijaisapua työkyvyttömyyden
perusteella. Poronhoitaja hankki lomittajan itse, ja Maatalousyrittäjien
eläkelaitos maksoi hänelle korvausta siitä aiheutuneisiin
kustannuksiin valtion varoista. Korvauksen enimmäismäärä oli
hieman alle 18 euroa tunnilta vuonna 2012 ja sijaisavun enimmäismäärä oli
150 tuntia. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyrkinyt
tämän kokeilun jälkeen vakinaistamaan
sijaisavun jo oikeastaan heti tuon kokeilun päätyttyä.
Asiaa esitettiin kevään 2012 kehysriihessä,
syksyn budjettiriihessä ja viime kevään
kehysesityksessä. Vasta vuoden 2014 talousarviota valmisteltaessa,
siis ennen budjettiriihtä, saatiin valtiovarainministeriön
kanssa sovituksi, että poronhoitajien sijais-apuun varataan
300 000 euron suuruinen määräraha.
Sijaisavusta säädettäisiin tässä vaiheessa määräaikainen
laki vuodeksi 2014, ja järjestelmä toimisi pääosin
samalla tavoin kuin tuossa kokeilussa. Sijaisavun vakinaistamista
tullaan käsittelemään ensi kevään
kehysriihessä.
Arvoisa puhemies! Niin saamelaiskäräjät,
Porosaamelaiset ry kuin Paliskuntain yhdistyskin ovat antaneet lausuntonsa
tästä hallituksen esityksestä. Järjestelmää pidetään
toimivana eikä sitä pidetä liian byrokraattisena.
Kaikki lausunnonantajat ovat toivoneet tämän sijaisavun
vakinaistamista. Saamelaiskäräjät ja
Porosaamelaiset ry esittävät lisäksi,
että sijaisavun perusteet olisivat samat kuin maatalousyrittäjällä,
erityisesti kuntoutuksen ja äitiysloman osalta. Lisäksi Porosaamelaiset
ry pitää esitettyä enimmäistuntimäärää liian
alhaisena.
Maatalousyrittäjien eläkelaitos laati sosiaali- ja
terveysministeriön toimeksiannosta tästä kokeilusta
arviointiraportin. Sen mukaan sijaisapukorvaus on poronhoitajille
tarpeellinen, sillä sitä on hakenut lähes
15 prosenttia edellytykset täyttävistä poronhoitajista.
Raportin mukaan ikääntyminen ja poronhoitajien
vähäisyys asettavat kasvavia vaatimuksia työssä selviämiselle.
Sijaisavun vakinaistaminen edistää myös
poroelinkeinon harjoittajien yhdenvertaisuutta muihin tuotantoeläintaloutta
harjoittaviin yrittäjiin nähden ja vahvistaa myös
poronhoidon yleisiä toimintaedellytyksiä. Lisäksi
sillä on merkitystä saamelaisten oman kulttuurin
säilymisen kannalta. Tätä sijaisavun
vakinaistamista on ehdottanut myös maatalousyrittäjien
työhyvinvointia ja sen kehittämistä sekä työurien
pidentämistä selvittänyt työryhmä,
joka päätti työnsä elokuun lopussa.
Arvoisa puhemies! Tällä lyhyellä esittelyllä tämä tärkeä asia
eduskunnan lähetekeskusteluun.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Muutama sana tästä poronhoitajien
sijaisavusta. Esityksen sisältö on tervetullut,
mutta minua ihmetyttää se, kuinka poukkoilevaa
asian eteenpäinvienti on ollut. Sijaisapuhan lähti
liikkeelle kolmivuotisena kokeiluna, mutta sitten tuli katkein.
Kokeilun tavoitteena oli saada tietoa sijaisavun tarpeellisuudesta,
arvioida käytäntöjä ja kehittämismahdollisuuksia,
ja tämäkin esitys koskee vain vuotta 2014. Paliskuntain
yhdistys oli liikkeellä jo vuonna 2004, jolloin se teki
ehdotuksen sosiaali- ja terveysministeriölle kokeilun
käynnistämiseksi. Jos tätä järjestelmää halutaan
toden teolla kehittää, niin jatkuvuudesta pitää olla
paljon paremmat takeet. Kyse ei kuitenkaan ole valtavista rahasummista.
Pakollisesti eläkevakuutettuja poronhoitajia on hieman
yli tuhat, ja heistä noin neljällä viidesosalla
on riittävä poromäärä.
Lähtökohdat niin kokeilussa kuin tässä hallituksen
esityksessäkin ovat aivan oikeat: poronhoitajat tarvitsevat
sijaisavun siinä missä maatalousyrittäjät
ja turkistarhaajatkin. On aika mielenkiintoista, että pohjoisen
elinympäristön, porojen ja petojen terveydestä on
kannettu kohta suurempi huoli kuin poronhoitajien terveydestä. Muissa
ammateissa me pidämme itsestään selvänä,
että kenenkään ei tarvitse työskennellä sairaana,
mutta poronhoitajien todellisuus on ollut toinen. Tietyt työt
on ollut pakko tehdä, tai sitten on loppunut leipä.
Poronhoitotyöt ovat hyvin kausiluonteisia. Niitä ei
tehdä kellon mukaan, ja jos tapaturma tai sairastuminen
sattuu kiireisimpään aikaan, on apu tarpeen. Kyse
on paitsi yksilön myös koko perhekunnan toimeentulosta.
Pahaan aikaan sattuva työkyvyttömyys vaikeuttaa
myös paliskunnan töitä.
On aivan oikein lukea perhekunnan eli samassa taloudessa asuvien
alaikäisten porot sen hyväksi, joka tosiasiassa
vastaa töistä. Näinhän menetellään
myös työttömyysturvaratkaisujen yh-teydessä silloin, kun
porotyöt eivät työllistä ympärivuotisesti,
ja lukuporomäärä suhteutetaan työttömyysturvaoikeuteen.
Sijaisapu tukee poronhoitajien työssäjaksamista
ja vähentää ennenaikaista eläkkeelle
siirtymistä. Poronhoitajat ovat entistä iäkkäämpää väkeä,
ja silloin apua tarvitaan aivan erityisesti.
Suomen porosaamelaiset ovat omassa lausunnossaan esittäneet
toiminnan vakinaistamisen lisäksi, että enimmäistuntimääriä lisätään
ja laajennetaan sijaisavun perusteita samalla tavalla kuin maatalouden
sijaisaputoiminnassa. Esimerkiksi saamelaisen kulttuurimuodon aineellinen perusta
on poronhoito, eikä kielen, kulttuurin ja elämänmuodon
ylläpitäminen, saati sen kehittäminen,
ole ilman sitä mahdollista.
Arvoisa puhemies! Porotalouden turvaamiseksi ja myös
poronhoitajien jaksamisen tukemiseksi pitää tehdä paljon
muutakin. Petotilanne täytyy saada kuriin tavalla tai toisella,
sillä kyse on koko elinkeinon tulevaisuudesta. Vaikka en haluakaan
tässä yhteydessä avata petokeskustelua,
niin korostan, että kaikkia porotalouteen vaikuttavia tekijöitä pitää arvioida
kokonaisuutena, jos halutaan, että tällainen ainutlaatuinen
ammatti, elämisen muoto ja kulttuuri säilyvät
tulevaisuudessa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärvi toi varmasti
tietyistä syistäkin erittäin ansiokkaasti
esille, mitä tässä asiassa on tehty ja
mitenkä asioita olisi pitänyt vielä johdonmukaisemmin
viedä päätöksentekoon ilman
katkoksia.
Täytyy kuitenkin sanoa, että tämä esitys
ja ne perustelut, mitä kaiken kaikkiaan tähän
on hallituksessa tehty, ovat johdonmukaisia, hyvin suunniteltuja,
ja mikä kaikkein tärkeintä, tässä tasavertaisuus
muita maatalouselinkeinoja harjoittavien yrittäjien kanssa
tulee nyt samalle viivalle. Meillä turhaan on ollut aiemmin
niin, että meillä on sen oman sektorinsa osalta
voinut olla eräs tuotantoeläin sivussa näistä samoista
palveluista. On tärkeätä, että jaksamisesta
huolehditaan myös poronhoitajien osalta. Ehkä juuri
poronhoitajilla on vielä eräs lisästressi,
ja — avaamatta petokeskustelua — on aivan selvää,
että ne omalle porotaloudelle koituneet vahingot, joita
petoeläimet tuovat poronhoitajille, ovat raskas taakka,
ja silloin tämmöinen sijaispalvelu varmasti siinä stressaavassa
tilanteessa on erittäin omiaan tuomaan sitä jaksamista
ja uskoa siihen, että tämä yhteiskunta
tukee myös porotaloutta. Hallitus on ottanut hyvin oman
vastuunsa tässä asiassa, ja siinä mielessä on
tätä ilolla tuettava.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa on siis tänään
laki, joka antaa mahdollisuuden poronhoitajalle saada sijaisapua.
Taustahan on se, että monet poronhoitajat joutuvat ottamaan
eri syistä osan tokkaansa myös talveksi ruokintaan
tarhaan. Poroja on tällöin siinä hoidettava
ja seurattava lähes päivittäin. Lakiehdotuksen
nykytilan kuvauksessa todetaankin tästä poronhoidon
merkityksestä ja tämän lain merkityksestä poronhoidolle.
Poronhoito on muuttunut entistä sitovammaksi ja poronhoitajien
työmäärä kasvanut. Lisäksi
poronhoitajien keski-ikä on kohonnut, mikä osaltaan
vaikuttaa heidän työssäjaksamiseen. Edelleen
todetaan tästä meneillä olevasta kokeilusta,
että sen toimeenpanosta on vastannut Mela ja sen yleinen
johto- ja ohjaus kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle.
Kun poronhoidossa on tällainen kehitys tapahtunut,
kun on todettu kokeilun kautta, että tällainen
sijaisaputoiminta on välttämätöntä,
niin on erittäin positiivista, että nyt on päädytty
kyseiseen lakiesitykseen. Itse olen tätä perännyt
kirjallisessa kysymyksessä jo aiemmin, ja on miellyttävä todeta,
että hallitus vastaa siihen nyt käytännössä toteuttamalla
tämän. Laki tarjoaa siis poronhoitajille palkattua
sijaisapua silloin, kun sijaisavun tarve johtuu poronhoitajan sairaudesta tai
tapaturmasta. Kokeilun aikana korvauksen enimmäismääräksi
katsottiin 17 euroa tunnilta vuoden 2010 tasossa ja sijaisaputuntimäärä oli rajoitettu
ensimmäisenä vuonna 40 tuntiin ja viimeisenä kokeiluvuonna
150 tuntiin. Vuosittain oli varattu 300 000 tähän
järjestelyyn, ja sillä summalla uskotaan pärjättävän
jatkossakin. Tästä laista voi sanoa, että se
tuo poronhoitajat lähemmäksi tasa-arvotilannetta
suhteessa muihin yhteiskunnan jäseniin, erityisesti alkutuottajiin, ja
tätä on tervehdittävä siis myönteisesti.
Sijaisapujärjestelmän käytännön
toimivuuden kannalta on keskeistä, niin kuin tuossa lakiesityksessä todetaan,
poroisännän rooli lausunnon antajana. Onkin todettava,
että paliskuntien toimivuuden kannalta on tärkeää,
että poroisännän virkamiesluonne tiedostetaan
ja myös sitä vastuuta korostetaan. Järjestelmän
yleinen johto on siis sosiaali- ja terveysministeriöllä,
ja Maatalousyrittäjien eläkelaitos vastaa sitten
käytännön toimivuudesta. On myöskin
muistettava, että niihin hallintomenoihin on syytä varata
riittävästi rahaa. Sanalla sanoen tämä on
hyvä laki, antaa turvaa poronhoitajille ja takaa sen, että eläimet eivät
jää huonolle hoidolle, kun hoitajaa kohtaa sairaus
tai tapaturma.
Tässä ovat edelliset puhujatkin viitanneet myöskin
siihen, että poronhoitajiin kohdistuu myöskin
nykyaikana — sanoisin, että epäonnistuneen
petopolitiikan vuoksi — tavallista suurempaa henkistä painetta.
Erityisesti ahmojen aiheuttamat tuhot ovat mittavia. Esitän
tässä, että hallitus selvittäisi
ensi tilassa, miten ahmakantaa tehokkaasti säädellään,
ja kysyn, miksi meillä ei voida mennä muiden Pohjoismaiden
linjalle eli siihen, että myös ahmoja voitaisiin
vähentää metsästäen.
Juuri muuta keinoa ei ole vähentää näitä poronhoitajiin
kohdistuvia petojen aiheuttamia tulonmenetyksiä ja sitä kautta
niitä henkisiä paineita, jotka osittain ovat myöskin
tämän lain säätämisen
taustalla.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Porotalous elinkeinona on vaikeassa tilanteessa.
Esimerkiksi petopolitiikan aiheuttamat vahingot ovat ajaneet monet
poromiehet todella ahtaalle. Monen jaksaminen on aivan täysin
rajoilla tällä hetkellä. Kaikki apu,
mitä me voimme nyt antaa tässä tilanteessa
poromiehille, auttaa heitä selviämään
tästä tilanteesta henkisesti ja taloudellisesti,
ja se on nyt tervetullutta.
Porotaloudessa porotuen saamisen ehtona oli aluksi 25 lukuporoa.
Nyt se on noussut jo 80 lukuporoon. Tämä on tarkoittanut
käytännössä sitä, että porokarjojen
määrät ovat suurentuneet, töihin
osallistuvien poromiesten määrä on romahtanut
ja nyt sitten on monia paliskuntia ja porotyöporukoita,
missä vain muutama ihminen tekee tällä hetkellä ne
työt. Eli rikkoumavaraa ei kerta kaikkiaan ole, ja sitten
kun työpaineet ovat lisääntyneet, myöskin
vakavien tapaturmien määrä on lisääntynyt
paljon.
Arvoisa puhemies! Kiitos tästä tehdystä lakiesityksestä.
Itse tein ensimmäisen kirjallisen kysymykseni tällä eduskuntaurallani
pari vuotta sitten tästä porotalouden sijaisapukokeilun
jatkamisesta. Olin silloin todella huolestunut ja nyt sitten kiitollinen
siitä, että tämä työ saadaan
jatkettua eteenpäin. Tämän kolmevuotisen
kokeilun aikana aluksihan niitä hakijoita oli vain vähäsen, ja
isosta rahastahan tässä ei koko aikana ole ollut kysymys,
mutta kyse on tärkeästä asiasta, sille todella
on tarvetta ollut, ja tänä vuonna, kun sitä toimintaa
ja tukea ei ole ollut, niin sen perään on kysytty
paljon, että eikö sitä ole saatavilla.
Niin kuin tuossa jo aikaisemmin on tullut esille, niin kyse on siitä,
että tavoitteena on saada poromiehen oikeusturva edes suurin
piirtein samalle tasolle kuin maatalousyrittäjien, turkistarhaajien. Nythän
on kyse vain sijaisavusta sairastapauksissa.
Poromiehen vuodenkierto, mitä siihen kuuluupi? Nehän
ovat hyvin tiiviitä jaksoja vuodenaikojen mukaan. Siinä on
vasanleikko, erotukset, ettotyöt, paimennukset, tarhaustyöt
ja kaikki, mitä tämmöisiä on,
töitä, mitkä on tehtävä justiinsa
silloin, kun niiden aika on. Ei niitä pysty siirtämään
yhtään. Ja mikäli poronhoitaja sitten sairastuu
tai joutuu tapaturman uhriksi tämmöisen työn
aikana, niin ei näitä töitä voi
siirtää eteenpäin. Jonkun ne työt
on tehtävä ja jostakin on löydettävä se
tekijä.
Poromiesten taloudellinen tilanne on heikko. Huomattavasti keskimääräistä alhaisemmat
tulot on poromiehillä, ja kokemusta on ollut siitä,
että kun tätä sijaisapukokeilua tai sijaisaputoimintaa ei
ole ollut meneillään, niin ei ole kerta kaikkiaan
ollut varaa palkata ketään tekemään
näitä töitä. Töihin
on menty vajaakuntoisena, ja tulokset on sitten nähty,
miten se on vaikuttanut.
On hyvä, että tässä lakiesityksessä rajana
on 50 lukuporoa eikä 80. Silloin pystytään
huomioimaan esimerkiksi se, että petotilanteen vuoksi voi
porokarjan lukumäärä alentua tiettyinä aikoina.
Toinen asia sitten on se, että 50 lukuporoa omissa nimissä ja
alaikäisten lasten nimissä on jo niin iso poromäärä,
että töihin tarvitaan osaava sijainen. Siten kiitos
tästä lukumäärästä.
Muutos tähän kokeiluun, mikä oli,
oli se, että nyt sitten lasketaan matkaan myöskin
alaikäisten lasten porot. Se on erittäin hyvä huomio
tässä hommassa, koska porotalouskulttuuriin kuuluu se,
että lapsille annetaan poromerkki. Poromerkki ja puukko
annetaan jo heti pienenä ihan sen takia, että opitaan
siihen kulttuurin ja kasvetaan siihen asiaan, koska poromieheksi
ei voi tulla, siihen pitääpi kasvaa. Ja nyt hyvä on
se, että turvataan se, että pienille lapsillekin
voi antaa poromerkin ja elinkeinoa jatkaa oikealla lailla sitten eteenpäin.
Elikkä tämä kokonaisuus on hyvä,
mutta yhden asian minä olisin halunnut lisätä tähän
lakiesitykseen. Kokeilun aikana tuli esille muutama todella ikävä tapaus.
Ikävät tapaukset olivat niitä, että poron
omistaja kuoli, tapaturmaisesti tai muuten, ja sitten tämä tilanne
olisi pitänyt saada hoidettua jollakin tavalla eteenpäin.
Näitä ta-pauksia ei ole kuin 1—3 vuosittain,
mutta kuitenkin toivon, että nytten tämän
lain käsittelyn aikana otettaisiin huomioon se, miten hoidetaan nämä ääritilanteet,
tapaukset, jolloin poronomistaja kuolee, voisiko silloin käyttää tätä sijaisaputoimintaa
myöskin näissä tapauksissa. Kyse ei ole
isosta rahasta. Kyse on käytännön tarpeellisesta
toiminnasta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tuossa hetki sitten edustaja Autton kanssa
keskustelin tästä asiasta, ja on erittäin
myönteistä Lapin elinkeinolle, että nyt
poronhoitajien sijaisapu saadaan vakinaistettua. Siitä oli
hyviä kokemuksia vuosilta 2010—2012, ja nyt tämä asia saadaan
sitten järjestykseen.
Nostaisin oikeastaan tähän keskusteluun, kun ministerikin
on paikalla, myös sen, että meillä on Suomessa
paljon hevosalalla toimivia yrittäjiä, jotka eivät
täytä näitä MYELin, maatalousyrittäjien
eläkelain, vaatimuksia — tai jopa täyttävät niitä,
mutta verottaja katsoo heidät ratsastuskoulun pyörittämisen
kautta sen lomituspalvelulain ulkopuolelle kuuluviksi. Kun kuitenkin
tällaisissa paikoissa hevosia on 10—20, niin kyllä se
on selvästi jo sellainen elinkeino, jossa olisi tarpeen myös
saada jonkinlaista sijaisapua, lomituspalvelua. Toivoisin, että tätä asiaa
voitaisiin poronhoitajien sijaisavun jälkeen seuraavaksi
pohtia, nimittäin ratsastuskoulujen pyörittäminen
on kovaa työtä ja olisi oikeus ja kohtuus tarjota
heillekin näitä tuki- ja apupalveluita ja oikeutta
myös lomaan joko sijaisavun taikka lomituspalveluiden kautta.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama ajatus myös Suomen eteläisimpien
paliskuntien reviiriltä, kuten arvostamani edustaja Kääriäinen
tuossa totesi.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys poronhoitajien sijaisavusta on
monella tavalla aivan ehdottoman välttämätön.
Poronhoitajien sijaisapulainsäädännön
tarve on tullut monella tavalla selväksi. Se on tullut
selväksi määräaikaisen sijaisapulain
aikana. Tämä on tullut selväksi Melan
selvityksissä, ja tämä on tullut selväksi
myös Lapin yliopiston tekemissä selvityksissä.
Vaikka totta kai annan hallitukselle kiitosta tämän
lain esittämisestä vuoden 2014 alusta, niin on
pakko myös esittää tässä yhteydessä kritiikkiä ensinnäkin
siitä, että tämä esitys on vain
yksivuotinen, ja myös kritiikkiä siitä,
että tämä lakiesitys tuodaan vasta nyt
tänne saliin. Kokeilulakihan päättyi
vuoden 2012 lopussa, ja jo helmikuussa 2012 Maatalousyrittäjien
eläkelaitoksessa valmistui selvitys, joka osoitti aivan
selkeästi sen, että vuoden 2010 aikana alkanut
sijaisapulaki koskien poronhoitajien sairaustilanteita ja tapaturmia
on ehdottoman tarpeellinen. Mela totesi tämän
omassa selvityksessään jo helmikuussa 2012. Todettiin
siis, että tämä sijaisapulaki on välttämätön
ja ehdoton niin poronhoitajien jaksamisen, ennenaikaisen eläköitymisen
estämisen näkökulmasta mutta myös
yleensäkin porotilan toiminnan kannalta. Laki parantaa
porotilojen toiminnan edellytyksiä.
En tiedä, minkä vuoksi tällainen
viive tässä nyt sitten kaiken kaikkiaan tapahtui.
Ilmeisesti hallituksen piirissä, ministeriön piirissä tätä asiaa
kaiken kaikkiaan pidettiin hiukan vähäpätöisenä,
mutta on erittäin hyvä, että nyt ministeri Huovisen
aikana tämä lakiesitys tänne tuli. Tämäkin
osoittaa sen ja muistuttaa siitä, että maa- ja metsätalous
kaiken kaikkiaan tarvitsee pitkäjänteisyyttä ja
valitettavasti tässä poliittisessa toimintaympäristössä täällä maa-
ja metsätalouden sektorilla tämmöistä pitkäjänteisyyttä näyttää hiukan
puuttuvan.
Itse tätä lain sisältöä on
syytä arvioida valiokuntakäsittelyssä.
Tähän on tehty muutamia erittäin hyviä täsmennyksiä,
mutta on syytä pohtia muun muassa sitä, voisiko
tämä sijaisapuoikeus koskea muitakin tilanteita
kuin vain poronhoitajien sairautta tai tapaturmia. Tällaisen
yhden esimerkin edustaja Maijala täällä äskeisessä puheenvuorossaan
toi. Tätä on syytä miettiä,
olisiko lakitekstiä syytä hiukan muuttaa ja täsmentää.
Samoin on kaiketi hyvä arvioida myös sitä, voisiko
nämä lomituskorvaukset hoitaa suoraan Melan ja
lomittajan kesken. On pakko sanoa se, että on syytä ehdottomasti
arvioida, ja olisi välttämätöntä tietysti,
että laki poronhoitajien sijaisapujärjestelmästä voitaisiin
säätää pysyväksi järjestelmäksi.
Jos kuuntelin oikein ministeri Huovisen selostusta, niin tätä on
ajateltu arvioitavan ensi kevään kehysriihessä,
ja toivon totta kai, että siinä yhteydessä tämä laki
voitaisiin säätää pysyväksi.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Korhonen, tuon minäkin
terveisiä täältä eteläisimpien
paliskuntien alueilta, eteläisemmältä poronhoitoalueelta,
ja synnyinsijani paliskuntien poronhoitajat ovat olleet tästä asiasta
yhteydessä jo tämän eduskunnan aloittaessa,
ja on hyvä, että tämä esitys
on nyt saatu tänne eduskuntaan — kiitoksia ministerille
esittelystä. Mutta tuolta eteläisistäkin
paliskunnista on todettava se, mikä täällä on
tullut jo Lapin edustajien taholta kerrotuksi: petovahingot ovat
todellinen ongelma. Esimerkiksi Hossan ja Näljängän
paliskuntien petovahingot ovat romahduttaneet siellä porokannan
ja samalla elinkeinon, joka on Pohjois-Suomessa erittäin
merkittävä elinkeino. Se on totista työtä,
ja poroelinkeinon turva on tietenkin viime kädessä se
poronhoitaja, joka jaksaa tässä työssään.
Se on myös tämmöinen perinneammatti,
ja kunnia sille. On hyvä, että lakiesityksessä on
otettu huomioon se, että pyritään yhdenvertaisuuteen
muitten maatalousyrittäjien kanssa. Mutta yhdenvertaista
ei ole nyt sinänsä se, että sijaisapukorvaus
ei tule suoraan tälle sijais-aputyöntekijälle.
Se olisi ehkä juuri parannus, niin kuin edustaja Korhonen
täällä otti esille, ja enemmän
sitä yhdenvertaista.
Elinkeinona poronhoidolla on tietysti merkitystä myös
saamelaiselle kulttuurille, ehdottomasti, josta osa perustuu puhtaasti
poronhoitoon ja paimentolaiskulttuuriin ja juuri tähän
perinneammattiin. Samaten on kiitettävä siitä,
että tämä perinne, että alaikäinen
omistaa sen poron, otetaan huomioon juuri tätä porolukua
laskettaessa.
On ehdottoman tärkeää, että sijaisapua
voi käyttää myös porotuotteen
jalostukseen, sillä puhutaan todellakin tuotteesta, jonka
käsittelyketju voi olla hyvinkin herkkä, ja voidaan
menettää todellakin merkittävä osa
ansiota, jos menetetään tämä jatkojalostustuote.
Tämän eduskuntakauden aikana tehty päätös yhdistää Rovaniemen
ja Oulun hallinto-oikeuksien tuomiopiirit liittyy siis tietysti
tähän muutoksenhakuoikeuteen lomituspalveluja
koskevissa asioissa. Elikkä Rovaniemen ja Oulun hallinto-oikeudet
yhdistetään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudeksi.
Silloin, kun tätä lakipakettia käsiteltiin,
siitäkin käytiin juuri keskustelua, että säilyyhän
sitten riittävä asiantuntemus tässä Pohjois-Suomen
hallinto-oikeudessa ja — kun nimenomaan puhutaan tällaisesta
erityisosaamisesta ja siitä, että poronhoitajat
tulevat sitten myöskin hyvin pitkien matkojen takaa — että tämä palvelu
ja muutoksenhakuoikeus hallinto-oikeuksien osalta sitten säilyy
siellä Rovaniemellä.
Kyse ei ole, kuten on sanottu, isoista rahoista, mutta isosta
periaatteesta ja elinkeinon tukemisesta.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiitokset ministeri Huoviselle siitä,
että tämä laki on täällä meidän
käsiteltävänämme, ja viesti
sinne ministeriöön, että tästä on
tultava vakituinen lainsäädäntö.
Ei voi olla niin, että tällaista väliaikaista
vuodesta toiseen pomputtelua jatketaan.
Tuossa edustaja Timo Korhonen, edustaja Maijala ja edustaja
Rundgren toivat hyviä kehittämisviestejä,
ja pyydän ottamaan niitä vakavasti harkintaan.
Mutta asia, mistä haluaisin puhua myös ministerille,
oli se, että tämän hallituskauden alussa
ja monessa välivaiheessakin on julistettu sitä,
että sosiaaliturvaa ei leikata miltään
osilta, ja kuitenkin nimenomaan maatalouslomitukseen on kohdistettu
5 miljoonan leikkauspaineet. Ne eivät tähän
poronhoitajien sijaisapuun kohdistu, vaan täällä sijaisapu
korvataan täysimääräisesti.
Mutta muiden sijaisapulomitettavien osalta nämä korvaukset
ovat vaarassa nousta niin, että sijaisapua ei enää jatkossa
voisi kaikissa tilanteissa vähävaraiset viljelijät
käyttää. Tämä on erittäin
vakava asia semminkin, kun vielä MYEL-maksut nousivat,
toisin kuin tosiaan lupaukset ovat, että sosiaaliturvaa
ei leikata.
Pyytäisin ministeriltä selvitystä siitä,
mitä lomituksen leikkauksia ollaan tekemässä ja
miten ne kohdennetaan sitten niin, että niistä mahdollisimman
vähän viljelijöille koituu haittaa.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä poronhoitajien
sijaisavusta vuonna 2014. Sijaisaputoimintaa on kokeiltu määräaikaisesti
vuosina 2010—2012. Hallituksen esitys on pääosin
kokeilujakson mukainen.
Esityksen pääajatus on turvata poronhoitajille sijaisapua
sairauden tai tapaturman aiheuttaman työkyvyttömyyden
johdosta. Koen tärkeäksi, että hallituksen
esitys nostaa poronhoitajat yhdenvertaisiksi maatalousyrittäjien
ja turkistuottajien kanssa. Kun kysymyksessä on alkuperäiskulttuurin
asema, niin on hämmästyttävää,
että olemme tässä tilanteessa vasta nyt.
Parempi kuitenkin myöhään kuin ei ollenkaan.
Toivottavasti laki saa jatkoa vuoden 2014 jälkeen ja muuttuu
pysyväksi. Saamelaisen kulttuurin, elinkeinojen sekä myös
kielen säilymistä ei voi liiaksi korostaa. Niiden
aseman tulisi olla kansallisen ylpeyden aihe.
Poronhoitajien määrä on noin 1 060
henkilöä. Arviolta noin 200 poronhoitajaa tulisi
käyttämään sijaisapua vuosittain.
Sijaisavun kustannuksiin on varattu 300 000 euron kahden
vuoden siirtomääräraha. Pienehköstä summasta
on siis kyse. Toimiva sijaisapu parantaa huomattavasti poronhoitajien
työssäjaksamista ja poronhoidon harjoittamisen
edellytyksiä. Elinkeinon jatkuvuuden turvaamisella ja ennenaikaisten
eläköitymisten riskin pienentämisellä on
taloudellisesti positiivisia vaikutuksia.
Esityksessä on huomioitu poronhoitajien toive siitä,
että he saavat itse valita sijaisensa. Tätä on
pidetty tärkeänä, koska työssä vaaditaan
hyvää paikallistuntemusta ja poronhoitotavat vaihtelevat
myös alueittain. Kysymys on myös periaatteellisesti
tärkeästä itsemääräämisoikeudesta.
Edustaja Maijala teki hyvän lisäesityksen omassa
puheessaan. On hyvä selvittää tässä yh-teydessä,
voisiko sijaisapua laajentaa niihin valitettaviin tapauksiin, joissa
poronhoitaja kuolee ja elinkeinon jatkuvuus ja eläinten
hyvinvointi ovat vaarassa.
Kiitän ministeri Huovista hyvästä lakiesityksestä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Myös minä haluan kiittää tästä laista:
erittäin hyvä lakiesitys. Tuolla Lapin raukoilla
rajoilla on erittäin tervetullutta se, että myös
poromiehet ja poronaiset saavat sijaisapua silloin, kun tarvitsevat.
Vaikka karuissa olosuhteissa kasvetaankin sitkeimmiksi, ei ole mitään
syytä olettaa, että sen enempää lappalaiset
kuin lantalaisetkaan lappilaiset olisivat yli-ihmisiä,
jotka jaksavat mitä vain. Poronhoito on paitsi eksotiikkaa
meille eteläsuomalaisille, lantalaisille, mitä minäkin
nyt sitten olen, myös rankkaa laiduntamista ja jutaamista
ja kotieläinten hoitoa sitä tekeville. Tällä hetkellä esimerkiksi
porojen ruoka alueilla ei riitä, vaan poroja on kylmän
pakkastalven aikana lisäruokittava niin tarhoihin kuin
metsäänkin. Tämä on raskasta
ja vaativaa työtä.
Poroisännät ja -emännät
vanhenevat, ja he tarvitsevat toimenpiteitä jaksaakseen
raskaassa työssä. Jos emme turvaa inhimillisiä työolosuhteita
myös porotalouteen, voimme olla varmoja, että suomalaisessa
ruokapöydässä tullaan näkemään
saksanhirveä poron sijasta, ja se ei todellakaan ole toivottavaa.
Arvoisa puhemies! Porotalous pitäisi muutoinkin ottaa
valtion erityissuojelukseen. Nimittäin poronkäristys,
kuivaliha, koparasoppa ovat lappilaisia ja suomalaisia perinneruokia,
joita on syytä vaalia. Ne ovat niitä herkkuja,
joita kehtaa tarjota myös berlusconeille. Mutta jos emme
pysty takaamaan samanlaisia työskentelyolosuhteita uusille
ja tuleville poronhoitajille kuin muillakin vastaavankaltaista maaseututyötä tekevillä
on,
voimme olla varmoja, että poronkäristys muuseineen
jää vain kaukaiseksi haijuksi muistin perille.
Petopolitiikkaan en halua myöskään
tässä vaiheessa mennä, mutta toivon,
että se nostetaan tässä salissa jossain
vaiheessa käsittelyyn ihan porotaloudenkin kannalta.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ministeri Huovisen tänne
tuomana on todella tärkeä. Poromiesten mahdollisuus
saada sijaisapua, joka tilanne on ollut jo pitkään
muilla maatalousyrittäjillä, on todella tärkeä asia.
Edustaja Maijala otti mielestäni tärkeän
asian esille eli tilanteen, jossa poromies kuolee, useimmiten yllättäen,
ja tämä on tietysti sellainen tilanne, joka on
perheelle ja koko perikunnalle yllättävä tilanne,
johon ei ole pystynyt varautumaan. Siinä mielessä olisi
tärkeätä, että me voisimme nyt
tämän lain yhteydessä keskustella siitä,
että tämä sijaisavun oikeus siirtyisi
myös näihin tilanteisiin, jotta varmistettaisiin
sen yrityksen porotalouden jatkuminen ja myös eläinten
hyvinvointi siinä äkillisessä tilanteessa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tämän sijaisavunhan voi
järjestää joko työsuhteessa
tai työkorvauksena. Aika moni poronhoitaja toimii yrittäjästatuksella.
Siihen liittyen on esitetty, että maksuliikenteestä vastaisi
kaiken kaikkiaan Mela. Tämä esitys on muun muassa Porosaamelaisten
lausunnossa, mutta hallituksen esityksessä sanotaan esteeksi
tälle, että sijaisavusta tehdyn selvityksen mukaan
silloin olisi vaarana, että sijaisavun suorittaneiden työntekijöitten
katsottaisiin olevan työsuhteessa Melaan. Minusta tämä on
aika lailla ontuva peruste. Meillähän on jo nykyisessä lainsäädännössä työnantajan
ja työnantajan sijaisen käsitteet tämmöisissä tapauksissa.
Roolit ja tehtävät menevät hyvin paljon
ristikkäin ja lomittain, eikä siinäkään
tilanteessa ole mitään epäselvyyttä siitä,
kuka on se työnantaja ja kuka kantaa työnantajan
vastuun kaikkinensa. Toivonkin kyllä, että asianomainen valiokunta
tutkisi vielä tämän mahdollisuuden, voiko
tätä maksatusjärjestelmää yksinkertaistaa.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Minulle tämä lakiesitys
poronhoitajien sijaisavusta on mitä suurimmassa määrin
työssäjaksamisasia ja myöskin työllisyysasia,
ja se on jo pelkästään näitten
kahden asian kautta mitä kannatettavin. On se minulle myös
osa sitä, että Suomi pysyy mahdollisimman laajalti
asuttuna ja elettynä. Etelän miehelle tämä asia
on vielä kaiken lisäksi myöskin tällainen
matkailullinen asia, sillä mielellään
tuolla pohjoisessa retkeilen, ja kun siellä tokkia näkee,
niin se on myöskin tae siitä, että täällä eletään
ja voidaan hyvin.
Vielä viittaus tähän työllisyysasiaan
eli poronkäristykseen ja muihin porotuotteisiin, jotka
jatkojalosteitten muodossa tuovat elämää ja
työtä ja toimeentuloa tuonne poronhoitoalueelle:
kyllä tämä lakialoite tässäkin
mielessä on todella kannatettava.
Sitten vielä yksi pieni huomio tähän:
tässä on mitä suurimmassa määrin
myöskin eläinten hyvinvoinnista kyse.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Huovinen, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Haluan vain lyhyesti kiittää tästä keskustelusta
ja niistä terveisistä, joita kansanedustajat tämän
keskustelun yhteydessä toivat. Voi kyllä sanoa,
että tämän lakiesityksen juuret varmasti
ovat aika pitkälti myös siinä palautteessa,
jota kansanedustajat yli puoluerajojen eri puolilta Suomea ovat
tässä vuosien kuluessa myöskin tuonne
hallituksen suuntaan ja ministeriöihin päin tässä tärkeässä asiassa
tuoneet.
Ehkä pariin asiaan kommentti. En lähde nyt tässä tuohon
maatalousyrittäjien sosiaaliturvaan, koska se ei valitettavasti
minun tontilleni edes kuulu. Toivottavasti voimme käydä siitä jossakin
toisessa yhteydessä sitten paremmalla ajalla ja asiantuntemuksella
keskustelua.
Mutta kun keskustelussa ehkä useampikin kansanedustaja
totesi, että olisi tärkeää saada
nyt tämä asia vakinaistettua pidemmällä aikajänteellä eikä vain
näin, että tavallaan pienissä erissä tuodaan
näitä uudistuksia, niin todellakin olen kyllä aivan
sitoutunut siihen, että tuossa ensi kevään
kehysriihessä yritettäisiin saada tässä asiassa
pysyvämpi ratkaisu, koska kaikki me varmasti täällä ymmärrämme
nämä perustelut, joita niin hallituksen esitykseen
tässä asiassa sisältyy kuin niihin kommentteihinkin,
joita tässä keskustelussa täällä tänään
on esitetty.
Itsekin katson, että tässä keskustelussa
esiin nousi sellaisia kysymyksiä, jotka varmasti on hyvä vielä valiokunnassa
sitten tarkemmin selvittää, ja varmasti ministeriö voi
olla tässä hyvänä tukena. Varsinkin
tuo tilanne, joka saattaa syntyä silloin, kun äkillinen
kuolemantapaus tulee: on varmasti selvää, että siinä tilanteessa
tarvittaisiin myöskin jonkinlaista tukea, jotta perhe ja
yrittäjä voivat tuosta tilanteesta selvitä.
Luulen, että tähän kysymykseen eduskunnan
valiokuntakäsittelyssä voidaan saada vähän
lisävalaistusta.
Mutta todellakin, puhemies, on kiva, että joskus hallitus
saa näin laajasti eduskunnan lähetekeskustelussa
kiitosta ja tukea jostakin esityksestä. (Markku Rossi:
Hyvistä esityksistä!) Siitä lämmin
kiitos, ja vien nämä terveiset laajemminkin hallitukselle
ja teemme sitten yhteistyössä töitä,
jotta tämä asia voitaisiin viedä siihen
lopulliseen maaliin ensi kevään kehysriihessä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Omalta osaltani myöskin tuon erityiskiitokset
siitä, että tämä asia on mennyt
näin eteenpäin. Kyllähän meillä porotalouspuolella
paljon kaikennäköisiä asioita on ja varmasti
tullaan näihin törmäämään
ihan niin kuin varmasti näihin maatalouspuolen lomitusasioihinkin.
Ehkä, ministeri Huovinen, teidän kanssanne vielä näitäkin
asioita käydään läpi. Mutta
nyt sitten odotetaan seuraavia hyviä ratkaisuja.
Keskustelu päättyi.