Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen tavoitteena on yksinkertaistaa yksityisten
alojen rekisteröidyn lisäeläketurvan
toimeenpanoa ja vakuutustekniikkaa sekä vähentää lisäeläketurvan
toimeenpanokustannuksia. Esityksen valmistelu alkoi sosiaali- ja
terveysministeriössä Eläketurvakeskuksen
hallitukselta tulleen ehdotuksen perusteella. Ministeriön
lisäksi valmisteluun ovat osallistuneet Eläketurvakeskus,
EK, SAK, STTK, Akava ja Suomen Yrittäjät. Valmistelun
aikana on kuultu myös Merimieseläkekassaa.
Esityksessä ehdotetaan, että rekisteröity
TEL-lisäeläkejärjestelmä lakkautetaan
vuoden 2016 lopussa. Tämä tapahtuisi niin, että 31.
päivänä joulukuuta 2016 vielä voimassa
olevien TEL-lisäeläkevakuutuksien voimassaolo
päätetään mainitun päivän
lopussa suoraan lain perusteella. Tällöin päättyisi
myös lisäeläketurvan karttuminen ja vakuutusmaksuvelvollisuus.
Lisäeläkevakuutusten päättymisajankohtaan
mennessä ansaitusta lisäeläkkeestä muodostettaisiin
vapaakirja. Työntekijällä säilyisi
oikeus saada mainittu vapaakirjaeläke sekä muut
rekisteröidyn lisäeläketurvan ja peruseläketurvan
mukaiset eläk-keensä lisäeläketurvavakuutuksen
mukaisessa eläkeiässä. Tämän
edellytyksenä kuitenkin olisi, että työntekijän
työsuhde lisäeläketurvan järjestäneeseen
työnantajaan jatkuu lisäeläkevakuutuksen
mukaiseen vanhuuseläkeikään saakka tai päättyy
aikaisintaan neljä kuukautta ennen kyseisen vanhuuseläkeiän
täyttämistä.
Tässä ehdotuksessa ehdotetaan myös,
että työnantajalla olisi edellä tarkoitetussa
lisäeläkevakuutuksen päättämistilanteessa
mahdollisuus ostaa työntekijöilleen kertamaksulla
lisäeläkkeen määrän
korotusta edellyttäen, että kertamaksulla ostettavaa
lisäeläkettä koskeva ehto sisältyy
päätettävään lisäeläkevakuutukseen.
Edellä mainittuja muutoksia koskevan lain voimaantulosäännöksiin
ehdotetaan säännöksiä, joissa säädettäisiin
TEL-lisäeläkejärjestelmän lakkauttamiseen
liittyvästä eläkelaitosten tiedottamisvelvollisuudesta.
Rekisteröidyn TEL-lisäeläkejärjestelmän
lakkauttaminen ei vaikuttaisi maksussa oleviin lisäeläkkeisiin.
Se ei myöskään vaikuttaisi työntekijälle
lakkauttamisajankohtaan mennessä karttuneen lisäeläkkeen
määrään. Tilanteissa, joissa työnantajan
järjestämä lisäeläketurva
on työntekijän työsuhteen ehto, työnantajalla
ja työntekijällä on mahdollisuus sopia
TEL-lisäeläkejärjestelmän lakkauttamisen
vuoksi työntekijälle karttumatta jäävän
lisäeläketurvan korvaamisesta muulla tavoin.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että TEL-lisäeläketurvan
kustannukset rahoitettaisiin vuodesta 2017 alkaen kokonaisuudessaan
TyEL- ja MEL-alojen eläketurvaa toimeenpanevien eläkelaitosten
yhteisestä tasausjärjestelmästä.
Muutoksen yhteydessä eläkelaitoksen nykyiset TEL-lisäeläketurvan
vastuut siirrettäisiin perustettavaan eläkelaitoskohtaiseen
tasausvastuuseen. Siitä purettaisiin varoja TyEL- ja MEL-eläkelaitosten
yhteiseen tasausjärjestelmään samaa vauhtia
kuin mitä eläkelaitosten vastuiden purkamisvauhdin
arvioidaan olevan ilman ehdotettua muutosta.
Työkyvyttömyyseläkkeenä myönnetyn
rekisteröidyn TEL-lisäeläkkeen vanhuuseläkkeeksi muuttumisen
ajankohta ehdotetaan muutettavaksi samaksi kuin se on peruseläketurvassa,
joka nykyisin on 63 vuoden ikä. Muutokseen sisältyisi
kuitenkin osatyökyvyttömyyseläkkeen osalta eräitä poikkeussäännöksiä,
joilla varmistettaisiin, ettei kenenkään eläketurva
heikkenisi.
Rekisteröity YEL-lisäeläkejärjestelmä on
lakkautettu jo vuoden 2007 alusta siten, että viimeiset
jatkuvana voimassa olleet YEL-lisäeläkevakuutukset
ovat päättyneet vuoden 2010 lopussa. Esityksessä ehdotetaan,
että YEL-lisäeläketurvaa toimeenpanevien
eläkelaitosten vastuulla olevien YEL-lisäeläketurvan
kustannusten rahoitus muutettaisiin kokonaisuudessaan katettavaksi
YEL-eläketurvaa toimeenpanevien eläkelaitosten
yhteisestä tasausjärjestelmästä vuodesta
2014 alkaen. Lisäksi YEL-lisäeläketurvaan ehdotetaan
tehtäväksi työkyvyttömyyseläkkeen vakuutuseläkkeeksi
muuttumisen ajankohtaan vastaavanlaiset muutokset kuin TEL-lisäeläketurvaan
ehdotetaan.
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana voimaantulosta. Ehdotetut
lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivänä tammikuuta
2014. TEL-lisäeläketurvan rahoitusta koskeva muutos tulisi
kuitenkin voimaan vasta 1. päivänä tammikuuta
2017. Ehdotetut lait tarkoittaisivat, että rekisteröity
TEL-lisäeläkejärjestelmä lakkaisi
vuoden 2016 lopulla ja TEL-lisäeläketurvan rahoituksen
muutosta koskevia säännöksiä sovellettaisiin
vuoden 2017 alusta. YEL-lisäeläketurvan rahoituksen
muutosta sekä TEL- ja YEL-lisäeläketurvan
mukaisen työkyvyttömyyseläkkeen van-huuseläkkeeksi
muuttumisen ajankohtaa koskevia säännöksiä sovellettaisiin
vuoden 2014 alusta.
Muutama sana vielä taloudellisista vaikutuksista.
Eläketurvakeskuksen tekemän arvion mukaan vuoden
2016 lopussa olisi noin 3 400 työntekijää,
jotka vielä kuuluvat TEL-lisäeläkevakuutuksen
piiriin. Heistä noin 2 600 työntekijällä on
vakuutettuna määrällistä lisäeläketurvaa
ja lopuilla on oikeus pelkästään hautausavustukseen.
Ehdotettu muutos TEL-lisäeläkejärjestelmän
lakkauttamisesta ei pienentäisi kenenkään
työntekijän ennen muutoksen voimaantuloa ansaitsemaa
lisäeläkettä. Lakkauttamisen vuoksi määrällistä lisäeläkettä jäisi
karttumatta keskimäärin 20 euroa kuukaudessa.
Yksittäisten työntekijöiden kohdalla
määrä vaihtelisi 0 eurosta 1 200
euroon kuukaudessa. Perhe-eläkkeissä vastaavat
määrät olisivat arvion mukaan puolet
edellä mainituista määristä.
Työnantajien kannalta TEL-lisäeläkejärjestelmän
lakkauttaminen saattaa aiheuttaa lisäkustannuksia. Jos
rekisteröity lisäeläketurva on työsuhteen
ehto, työnantaja voi kompensoida lisäeläkejärjestelmän
lakkauttamisen vuoksi karttumatta jäävän
lisäeläketurvan esimerkiksi järjestämällä sen
tilalle eläketurvaa vapaaehtoisella ryhmähenkivakuutuksella
henkivakuutusyhtiöstä. Tällöin
vakuutusmaksut ovat yleensä jonkin verran korkeammat kuin
TEL-lisäeläkejärjestelmän mukaiset
vakuutusmaksut.
Työeläkejärjestelmän kannalta
tarkasteltuna rekisteröidyn TEL-lisäeläkejärjestelmän
lakkauttamisesta ja rahoituksen muutoksesta tulisi hoitokulujen
pienennyksen vuoksi säästöä arviolta
miljoona euroa vuodessa. Muilta osin lisäeläkejärjestelmän
lakkauttamisella ei olisi taloudellisia vaikutuksia. Ehdotus lisäeläketurvan mukaisen
työkyvyttömyyseläkkeen muuttamisesta
vanhuuseläkkeeksi peruseläketurvan mukaisessa
eläkeiässä aiheuttaisi lisäkustannuksia ensimmäisinä vuosina
arviolta 100 000 euroa vuodessa, jonka jälkeen
vuosittainen kustannus pienisi nopeasti eläkkeiden määrän
vähenemisen myötä. Lisäksi muutoksesta
tulisi noin 100 000 euron vuotuiset säästöt
hoitokustannusten vähentymisessä.
Ehdotetuilla muutoksilla TEL- ja YEL-lisäeläketurvan
rahoitukseen ei olisi sanottavaa merkitystä rekisteröidyn
lisäeläketurvan rahoitustasapainoon, eikä se
vaikuttaisi perus- ja lisäeläketurvan kustannussuhteeseen.
Valtiontalouden kannalta YEL-lisäeläketurvan rahoituksen
muutos merkitsisi, että valtion osuus YEL-lisäeläketurvan
kustannuksista pienenisi vuosina 2014—2023 noin 1—3
miljoonaa euroa vuodessa nykyiseen rahoitustapaan verrattuna. Vuonna
2024 valtion osuus kustannuksista olisi suurimmillaan ollen noin
5,7 miljoonaa euroa, joka olisi nykyiseen rahoitustapaan verrattuna
noin 3,2 miljoonaa euroa suurempi. 2030-luvun jälkeen valtion osuus
YEL-lisäeläketurvan kustannuksista tasapainottuisi
vastaamaan nykyisen rahoitustavan mukaista osuutta. Siten muutos
vaikuttaisi lähinnä valtion osuuden ajalliseen
jaksottumiseen. Muilta osin ehdotetuilla muutoksilla ei olisi sanottavasti
taloudellisia vaikutuksia.
Keskustelu päättyi.