5) Laki työttömyysturvalain 7 luvun 6 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Kärkkäisen
lakialoitteessa ihmetyttää se, että hän
esittää lievennettäväksi tätä työmarkkinatuen
tarveharkintaa. Minusta lieventämisen vaatiminen on outoa
tässä tilanteessa, kun tämä asia
on ollut Sata-komiteassa ja siellä yhteen väliin
oli jo esitys pöydässä siitä,
että tarveharkinnasta luovuttaisiin kokonaan, ja kuitenkin
sitten, kun ilmeisesti valtiovarainministeriössä alettiin
laskea, että rahat eivät tule riittämään, tämä välttämätön
parannus sitten haudattiin.
Nykyiselläänhän tämä työmarkkinatuen
tarveharkinta tarkoittaa sitä, että se on hankala
tilanne naiselle, jos hän vuosikausia joutuu elämään
ilman omia rahojaan puolisonsa "siivellä", mutta kuitenkin
niin, että ei ole mahdollisuutta omien tulojen hankkimiseen.
Ja vielä rankempi se on kuitenkin tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa, jos se onkin mies, joka joutuu elämään
vuosikausia naisen armoilla. Tiedän, että on tehty
tämmöisiä lume-eroja sen vuoksi, että puoliso
ei mahdollisesti saa sentin senttiäkään
vuosien aikana, koska toinen puoliso tienaa sen verran rahaa. On vain
sovittu, että tehdään muodollinen ero,
vaihdetaan osoitteita ja toinen muuttaa kirjansa ehkäpä kakkosasuntoon,
ja tällä tapaa sitten toinen puoliso saa oikeuden
edes jonkunlaiseen omaan rahaan. Eli vähintä,
mitä voitaisiin sosiaaliturvan osalta tehdä, olisi
välittömästi luopua tästä työmarkkinatuen
tarveharkinnasta kokonaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi, mitä ed. Mustajärvi
edellä sanoi, on todettava, että todellakin kyllä tämä ed.
Kärkkäisen aloitteessa esittämä toive
lieventää tätä tarveharkintaa
on hieman kummallinen sen vuoksi, että Sata-komiteakin
oli yksimielinen siitä, että tämä historiallinen
jäänne itse asiassa pitäisi poistaa.
Ministeri Rehula totesi sosiaali- ja terveysvaliokunnalle tällä viikolla,
että ministeriössä on pykälätkin
jo valmiina laille, puuttuu ainoastaan valtiovarainministeriön
suostumus sille, että se 30 miljoonaa tai 40 miljoonaa — yllättävää sinänsä,
että 10 miljoonaa on löytynyt ikään kuin
tyhjästä lisää kustannuksia — saataisiin
siihen.
Siis koko suomalaisen demokraattisen järjestelmän
kannalta on mielenkiintoista, että ilmeisesti eduskunnankin
suuri enemmistö on ihan perustellusti ja oikeutetusti sitä mieltä,
että tämä asia pitäisi saada
kuntoon, mutta sitten yhden ministeriön ja yhden ministerin
ikään kuin voimakas käsi tarttuu näitä pyrkimyksiä pillistä kiinni, ravistelee
demokratiaa ja tipauttaa sen sitten tuonne vähän
sivuraiteille ja tässä sitä ollaan. Siksi
on minun mielestäni välttämätöntä,
että kansan ja eduskunnankin yhteisen tahdon mukaisesti
tämä tarveharkinta poistetaan kokonaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edelliseen puheenvuoroon voi yhtyä.
Itse jo tuossa käytin aikaisemmin tästä samasta
aiheesta edellisen pykälän kohdalla puheenvuoron,
koska nipussa on kaikki aloitteet käsittelyssä.
Mutta tähän tarveharkinnan poistamiseen. Pitäisi
tehdä semmoinen vertailulaskelma. Niin kuin täällä itse
totesin ja ed. Mustajärvi totesi, tämmöisiä teknisiä eroja
tapahtuu. On tämmöinen lume-ero, hän
taisi sanoa tätä. Pitäisi tehdä semmoinen
nimetön tiedustelu, miten paljon niitä mahtaa
olla, jolloin katsotaan, mitä se tekee lisäkustannusta
asumistukien puolella. Kumminkin tunnen monta tapausta, joissa on
useampi lapsi ja äiti lähtee lapsien kanssa erilleen,
hän saa yksinhuoltajalisät ja kaikki tämän
tyyppiset hommelit. Se kun laskettaisiin yhteen, mitä se
maksaa kokonaisuutena, niin minä väitän,
että voi olla, että se toinen puoli korvaa sen
kokonaan, että tämä olisi täysin
nollasummapeliä.
Toisaalta sitten tässä tuli esille se, jotta
kenelle se on vaikeata. Esimerkkinä vaan tapaus, se nyt
ei ole hyvä esimerkki, mutta erään mieshenkilön,
joka on tämmöiseen loukkuun pudonnut, vaimo sattui
olemaan sairaanhoitaja ja tämä mies oli jäänyt
työttömäksi. Sairaanhoitajan palkka on juuri
sen suuruinen, jotta se mies ei saanut työmarkkinatukea
muuta kuin että muutama kymmenen senttiä maksettiin
hänelle päivää kohti. Kaveri
oli kova tupakkamies. Hän sanoi, että hän joutuu
pummaamaan tupakat kavereilta. No, se tupakointihan ei ole mitenkään
hyväksyttävää, että sinällään
hyvä, jos se jäisi pois, mutta kun sekään
ei auttanut siinä tilanteessa, niin hän kysyi, jotta
onko tämä ihmisarvoista elämää,
pitääkö hänen ottaa vaimostaan
ero sen takia, että hän saa omat tupakkarahat.
Minä kehoitin kyllä lopettamaan sen tupakoinnin.
En tiedä, joko se nyt on toteutunut.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä edellisissä puheenvuoroissa
on tuotu kyllä niitä arjen, monen mielestä pieneltä tuntuvia, kysymyksiä,
jotka ovat kuitenkin asianomaisille tärkeitä kysymyksiä.
Minä toivon, että meillä lainsäädännössä ja
lainkäytössä löydettäisiin semmoisia
ratkaisuja, että asiat olisivat yksinkertaisia, kansalaisille
helppoja ja myöskin elämän olosuhteissa
elämän normaalin kulun mahdollistavia. Ja voi
olla niin, että jos tätä ajattelua byrokratian
keskeltä voitaisiin löytää,
kustannukset eivät välttämättä kasvaisi
vaan voisi käydä jopa päinvastoin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä edellä olevat
edustajat ovat tuoneet todella aivan oikeat asiat esille liittyen
tähän sisältöön, työttömyysturvalakiin
ja tarveharkinnasta kokonaan luopumiseen.
Tässä lakialoitteessa, mikä on ed.
Kari Kärkkäisen nimellä, kyllä sisällä lukee
ihan se, että "valtiontaloudellisista syistä esitämme
tarveharkintaa lievennettäväksi ensi vaiheessa
- -". Keskustelussa aivan varmasti ryhmämme on
tässä ja nyt ja on ollut myös tätä valmistaessaan
sitä mieltä, että tarveharkinnasta tulee
luopua, mutta kun tiedämme myös tämän
reaalitilanteen, mikä on, niin lähtökohta
on nyt tässä asetettu siihen, että ainakin
sitä tarveharkintaa lievennetään. Mutta
ilolla otamme vastaan sen ja olemme samaa mieltä, että sen
tulee olla tavoite, ja toivotaan, että se seuraavassa hallitusohjelmassa
sitten toteutuisi, jos siellä ollaan jo pykäliäkin
hyvin pitkälle laatimassa, että näin
siihen myös päästäisiin. Mutta
tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että me
emme olisi tästä olleet tietoisia, että kokonaan
tarveharkinnasta luopuminen on se paras ratkaisu.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärvi kyllä otti
oikean asian esille, vähän varovasti, mutta mun
mielestä se on akuutti asia sen suhteen, jotta nuo niin
sanotut lumeavioliitot on tavallaan myös harmaata taloutta.
Kun puhutahan rehellisyyrestä, sen pitää lähtiä yksilötasolta.
Perheet on siinä hyvänä esimerkkinä,
pitääs olla.
Jos näin kerran asian laita on, jotta lakia voirahan
sillä lailla ketkutellen kiertää, että muorollisesti
erotahan, jotta päästähän paremmille
oksille, tierän ja uskon, että tällaista
valitettavasti paljon tapahtuu. Mutta jos ajatellaan sitä,
mitä ed. Lahtela sanoo, jotta miehellä oli kauhia
kiusaus siitä, ottaako hän eron tupakista vai
vaimosta, toivottavasti otti tupakista. Se oli hänelle
suuri helepotus ja varmahan terveyttä eristävä pitkällä juoksulla.
Mutta kun tämä nyt on lähteny rönsyylemähän,
niin sen verran sanoosin, jotta tänäkin päivänä on
liian paljon näitä luukkuja, mistä voirahan ottaa,
ja jotka osaa sen tairon, niille tuloo kiusaus olla tässä vyyhrissä mukana,
ja ne vieraantuu tästä yhteiskunnasta. Tämä on
kans niin sanottua harmaata taloutta, joka pitää kitkiä yhteiskunnasta.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä kuitenkin
perusongelma on se, että laki pakottaa tekemään
näin. Minä muistan omasta elämästäni
sen, että elämänkumppanillani ei ollut
viiteen vuoteen käytännössä omaa
rahaa käytössä. Minulla oli kohtuuhyvät
kuukausiansiot, ja sen tuloksena puoliso ei sitten saanut sentin
senttiä mistään suunnasta. Vaikka toimeen
tultiin lailla muutamalla, niin asetelma kuitenkin oli hyvin nöyryyttävä,
ja sen näki, että se rassasi sitä toista
osapuolta.
Mutta perusongelma kaiken kaikkiaan koko suomalaisessa työttömyysturvajärjestelmässä
on se,
en puhu pelkästään työmarkkinatuen
tarveharkinnan poistamisesta vaan siitä, että on
kolme porrasta: on ansiosidonnainen turva, peruspäiväraha,
joka on samansuuruinen — tai paremminkin niin päin
pitää sanoa, että työmarkkinatuki
on samansuuruinen kuin peruspäiväraha — ja sitten
työmarkkinatuki on laitettu monen eri tekijän
suhteen eri asemaan kuin mitä on peruspäiväraha.
Se on nuorten kohdalla erilainen ja sitten puolisoitten kohdalla,
ja työmarkkinatuessa sitten harjoitetaan tätä hyvinkin
tiukkaa tarveharkintaa. Aivan hyvin riittäisi se, että Suomessa olisi
vain kaksi eri mallia: olisi ansiosidonnainen työttömyysturva
ja peruspäiväraha ja työmarkkinatukea
ei ollenkaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! On kyllä nyt ed. Miedolle todettava,
että kun entisessä elämässä joutui
oman työnsä puolesta läheltä katsomaan
niitä perheitä, jotka joutuivat miettimään
sitä, pitääkö ryhtyä keplottelemaan
saadakseen riittävän toimeentulon itselleen, korostan sanaa
"riittävän", että jouduttiin jopa harkitsemaan,
pitäisikö ottaa näennäinen avioero,
että ensisijainen turva riittäisi tai että edes
viimesijainen turva eli toimeentulotuki riittäisi, niin
kyllähän silloin vika on jossain muussa kuin niissä ihmisissä.
Minä olen sinänsä kanssanne samaa
mieltä siitä, että tällainen
harmaa talous, kuten osuvasti nimititte, tulee poistaa, ja se poistuu
erinomaisen helposti poistamalla työttömyysturvan
ja muutamien muittenkin etuuksien tarveharkinta, joka vain vähäisistä valtiontaloudellisista
syistä nöyryyttää ihmisiä.
Niistä ihmisistä, jotka joutuvat harkitsemaan
sitä, "keplottelisiko" vai ei, suuri enemmistö ei
tee sitä vapaaehtoisesti vaan vain siksi, että heidät
on lainsäädännöllä ja
siihen liittyvällä erilaisella tarveharkinnalla
saatettu tähän tilanteeseen.
Tällaiset rakenteelliset ongelmathan sieltä pitäisi
poistaa, ja tässä samalla poistuisi myöskin iso
joukko näistä kuuluisista kannustinloukuista, jotka
tulevat tämän saman viitekehyksen myötä. Kyllä köyhilläkin
ihmisillä pitää olla oikeus arvokkuuteen
ja samalla toimeentuloon.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt on pakko antaa tunnustusta kristillisten
eduskuntaryhmälle ja ed. Kari Kärkkäiselle
ja ed. Rauhalalle, ja ketä täällä muita
allekirjoittajia on, että tämä on kyllä erittäin
tarpeellinen aloite nimenomaan tässä muodossaan
kuin tämä on esitetty, koska tämä nykyinen
taso, jossa alkaa se pieneneminen, kun puolison tulot ylittävät
1 384 euroa, on liian matalalla ja se aiheuttaa aivan oikeasti
köyhyysongelmia.
Olin juuri tänään valtakunnallisen
työttömien yhdistyksen järjestämässä tilaisuudessa,
jossa tämä asia tuli esille. Toin omana kantanani
esille myöskin juuri tämän suuntaisen
esityksen, mitä tässä nyt kristillisdemokraatit
esittävät, koska en taas pidä sitä järkevänä,
että silloin, kun tulotaso on todella korkea, sen puolison
tulot saavatkin vaikuttaa. Itse olen käyttänyt
sitä esimerkkiä, että en näe
järkevänä, että jos esimerkiksi
kansanedustajan puoliso on työttömänä,
hänellä olisi oikeus tähän työmarkkinatukeen.
On kuitenkin ensisijaisesti niin, että meidän
pitää lähteä siitä,
että kaikkein köyhimpien toimeentulo turvataan
niissä tilanteissa, joissa he eivät itse tienaa
niin paljoa, että he voivat siitä selvitä,
mutta ensisijainen vastuu jokaisella itsellään
ja perheellä on siitä omasta taloudestaan. Sen
takia sellaisen signaalin antaminen, että luovutaan kokonaan
tästä tarveharkinnasta, ei ole viisasta. Mutta
järkevää on kyllä se, että tätä rajaa
korotetaan, ja toivon, että tämä esitys
tulee menemään jatkossa läpi. Tiedän,
että myös sosiaali- ja terveysministeriössä on
ollut vastaavanlaisia suunnitelmia, juuri saman tyylisiä kuin
tässä lakiesityksessä esitetään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse olen yhä edelleen sitä mieltä,
jotta tämä tarveharkinta pitää poistaa
työmarkkinatuesta, koska se on siinä linjassa,
mikä on verotuksen puolella. Minusta sitten pitää muuttaa
kanssa verotuksen puolella perheverotukseen. Se muuttaisi sen tilanteen kokonaan.
Elikkä pitäisi olla linjakas kaikessa, että lait
ovat linjassa toistensa kanssa.
Minulla nimittäin sattuu olemaan monta semmoista tuttavaa,
jotka ovat tämän teknisen lume-eron tehneet. Takaan
ihan sen, jotta niissä tapauksissa se on yhteiskunnalle
huomattavasti kalliimpi järjestelmä kuin poistaa
tämä tarveharkinta.
Esimerkkitapaus vaan, jossa molemmat olivat töissä,
olivat ostaneet asunnon, ottivat velkaa siihen asuntoon, ja kun
tuolla itäisessä Suomessa niitä työpaikkoja
ei ole hirveän paljon tarjota, kun tehtaita on suljettu
aika paljon ja Kiinaan ja mihin ovat karanneetkin nämä työpaikat,
niin sitten kun jäi tämä vaimo työttömäksi,
hän ei saanut mistään töitä.
Hän sai ansiosidonnaista aikansa. Sitten tuli aika, kun
ei vielä tarveharkintaa käytetä, mutta
sen jälkeen hän tipahti kokonaan pois. Ei ollut
paljon muuta vaihtoehtoa, koska talovelat olivat päällä,
piti tehdä tämmöinen tekninen ero. Siitä huolimatta
tiedän, että ovat yhä edelleen hyviä ystäviä ja
ovat ikään kuin avioliitossa, vaikka ovatkin eronneet.
Minusta tässä on iso inhimillinen puoli. Tässä tapauksessa
he ilmeisesti pystyivät hoitamaan sen jollakin tavalla,
ettei taloa pantu pakkohuutokauppaan. Mutta se inhimillinen puoli
on siinä, jotta teemmekö me varta vasten lainsäädännöllä semmoisia
tilanteita, että tehdään paha olo. Ja
toisaalta siinä voi tapahtua, että siinä tapahtuukin
oikea ero, kun sitten joudutaan erilleen asumaan. Siinä voi
tapahtua tämmöinen, että siinä äkkiä hairahtuu
semmoiselle tielle, jotta siinä ei ollakaan enää niin hyviä ystäviä ja
tapahtuu oikeasti ero. En tiedä, haluammeko me yhteiskunnassa
tämmöistä sirpaleisuutta.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minä nyt väitän,
että ed. Satosella pettävät logiikka
ja perustelut aika lailla. Jos otetaan esimerkki, että henkilö on
33 viikkoa töissä, joissa viikoittainen työaika
on vähintään se 18 tuntia, niin hänhän
on tämän jakson jälkeen työmarkkinatuella,
jos aiempaa työhistoriaa ei ole. Mutta jos hän
onkin 35 viikkoa samanlaisissa töissä, niin silloin
hän tulee peruspäivärahan tai ansiosidonnaisen
turvan piiriin. Jos ongelma on se hyvätuloinen puoliso,
ettei ole oikein, että olisi oikeutta näihin etuuksiin,
miksi te ette sitten esitä tarveharkintaa tänne
ansiosidonnaisen tai peruspäivärahan puolelle?
Sekö yksi viikko ratkaisee sitten sen, onko perusteltua
ja onko eettisesti kestävällä tavalla
se, saako se puoliso jotain etuutta vaiko ei? Ansiosidonnainen ja
peruspäiväraha eivät koskaan ole tarveharkintaisia,
vaikka puolisolla olisi miljoonatulot kuukaudessa, mutta työmarkkinatuella,
jossa yksi viikko saattaa ratkaista sen henkilön kohtalon,
etuudet ovat välittömästi ja pienistäkin
tuloista tarveharkintaisia. Missä se logiikka on?
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me tiedämme sen, että ansio-sidonnainen
turva ja perusturva ovat lähtökohtaisesti erilaisia
asioita — ja se on se ero, mistä se johtuu — mutta
kaikkein suurin tekijä omassa ajattelussani on se, että näen
asian niin, että jokaisen yksilön ja jokaisen
perheen pitää ensisijaisesti pyrkiä hankkimaan
oma elantonsa. Silloin kun se ei ole mahdollista, kun ollaan esimerkiksi työttömänä
ja
jos perheen tulot jäävät riittävän alas,
meillä on olemassa järjestelmä, jossa
me autamme, että ei jäädä köyhyyteen
ja selvitään elämässä eteenpäin.
Mutta ensisijainen tarve on hoitaa se siellä oman perheen
kautta, ja sen takia lähtökohtaisesti en pidä hyvänä mitään
sellaista lainsäädäntöä,
jossa yhteiskunnan tukea maksetaan silloin, kun se henkilö ei
sitä itse varsinaisesti tarvitse.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtaselle vain haluaasin sanoa
yhden asian, että toivottavasti ei mun puheenvuorosta jääny
sellaasta kuvaa, jotta mä syyllistääsin
nämä ihimiset siinä mielessä,
jotta ne käyttää ehkä lumeavioliiton
kautta tätä väärin. Tämä on
vain johtanu siihen, eli tämä on ny hyvä keskustelu siitä,
että jotakin olis tehtävä sen suhteen,
jotta näin ei tarvitte menetellä. Ed. Lahtela
ku kehui, jotta sitten kun joutuu nämä avioparit
erilleen, sieltä ehkä sitten vieraannutahan ja
jatkossa tuloo torellinen ero, ni joskus voi käyrä jopa
terveellisesti päinkinvastoin, jotta kun kuitenkin rakastetahan
toisiaan ja olosuhteitten pakosta houkutin on taikka jourutahan
tekemähän näin, jopa suhre tuloo vakiintuneemmaksi,
ja kun mennään jatkossa yhtehen, niin elämä kukoistaa
taas entistä hehkeemmin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää yhtään
enää tätä hyvin pitkittynyttä keskustelua,
mutta ed. Miedon edellisen puheenvuoron perusteella, kun hän
viittasi tähän yhden luukun periaatteeseen, tietoisku:
1980-luvulla täällä oli kaikista eduskuntaryhmistä koostunut
yhden luukun periaatetta tutkinut ryhmä. Se pääsi
täydelliseen yksimielisyyteen, jopa kokoomuksen Anna-Kaarina
Louvo toi mukaan siihen kokoomuksen, mutta mikä petti?
Jouko Skinnari, demarit, petti ratkaisevalla hetkellä,
ja nyt keskustelemme taas yhden illan näistä asioista.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti haluan täsmentää sitä,
mikä tökkii tässä ed. Satosen
ajatuksen juoksutuksessa, tai sitten ed. Satosen pitää reilusti
tunnustaa se, että hän ajaa tarveharkintaa myöskin
peruspäivärahan puolelle, jos meinaatte olla johdonmukainen.
Nimittäin jos tätä tarkastellaan etiikan
ja moraalin kannalta, niin kuin ymmärsin, että ed.
Satonen hakee sitä kautta perustelut, niin meneekö etiikan
ja kestävän moraalin raja siinä, onko
henkilöllä viikossa 17 tuntia töitä vai
18 tuntia, tai meneekö työssäoloehdon
tulkinnassa moraalin ja etiikan raja siinä, että on
33 viikkoa niitä hyväksi luettavia työviikkoja
tai 35 viikkoa? On se nyt kumma, jos se moraalin ja etiikan raja
menee yhdestä tunnista viikossa tai yhden viikon ajalta
kahden vuoden tarkastelujaksossa. Mikä ihme siinä on?
Nimenomaan tässä tarveharkinnassa on sitten se,
että se jos mikä on tehnyt sosiaaliturvasta kaiken
kaikkiaan semmoisen viidakon, jota se tänä päivänä on.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
monille tärkeästä asiasta hyvin rakentavaa
keskustelua, jossa erilaiset näkökohdat ovat täydentäneet
toisiaan. Kun suuri yleisö katsoo television kyselytunteja,
niin usein sanotaan palaute: miksi siellä vain riidellään?
Olen koettanut selittää kyselytunnin luonnetta,
mutta juuri tällaiset keskustelut kansanedustajien laki-aloitteista
osoittavat mielestäni aivan toisenlaisen kuvan tämän
salin yhteistyöhakuisuudesta, rakentavasta hengestä,
ja toivon, että nämä myös tulisivat
esille kaikissa eri medioissa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt en enää pitkitä keskustelua,
mutta ihan vaan, jotta ed. Mieto totesi ihan oikeasti. Tätä näkökulmaa en
ajatellutkaan, mitä hän puhui siitä,
jotta tämmöinen tilanne voi jopa lähentää suhteita.
Siinä tapauksessa kävin miettimään,
onko tämä tarveharkinnan poisto ollenkaan sitten
tarpeellinen, jos se parantaa suhteita. Tilannehan on tietysti sillä tavalla,
jotta kun tässä nyt on järjestelmä, joka
vaatii myös vahtimista — se vaan, jotta siinä on
naapurikateutta — ja kun tiedetään, jotta nämähän
ovat eronneet ja siitä huolimatta kaveri hiippailee yöjalkaan
sinne vaimon luokse, niin sehän on jännää juttua
tehdä naapurilta salaa vielä, ja viranomainen
vielä vähemmän tietää siitä. Sehän
voi olla, että se lähentää suhdetta.
Siinä mielessä ed. Mieto voi olla ihan oikeassakin. Mutta
siitä huolimatta minä olen nyt sitä mieltä, jotta
kyllä tämä tarveharkinta poistetaan,
se kallistuu sille puolen kuitenkin nyt.
Keskustelu päättyi.