Täysistunnon pöytäkirja 104/2010 vp

PTK 104/2010 vp

104. TORSTAINA 21. LOKAKUUTA 2010 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

Kansalaisten yhdenvertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutuminen uudessa postilaissa

Saara Karhu /sd:

Arvoisa puhemies! Hallitus on tuomassa eduskuntaan uuden postilain, joka eriarvoistaa suomalaisia asuinpaikan mukaan. Laki muun muassa lopettaa ensimmäisen luokan kirjeen, karsii toimipaikkoja ja vaarantaa mitä todennäköisimmin pienilevikkisten maakuntalehtien tulevaisuuden. Hallitus kattaa tässä pöydän yritysten voitontavoittelulle ja heikentää tavallisten suomalaisten postipalveluita, kun niitä pitäisi päinvastoin kehittää. Laki tulee johtamaan tilanteeseen, jossa valtion kustannukset postipalveluiden osalta nousevat, mutta samalla kuluttajien palvelut heikkenevät. Pyydän hallitusta vastaamaan:

Miten kansalaisten yhdenvertaisuus ja oikeudenmukaisuus toteutuvat tässä laissa? Miten se parantaa vaikkapa tavallisten Pirkanmaan Juupajoella tai Vammalassa asuvien kansalaisten palveluita?

Viestintäministeri Suvi Lindén

Arvoisa puhemies! Postilaissa turvataan postin peruspalvelut samanlaisina kaikille suomalaisille asuinpaikasta riippumatta. En voinut ymmärtää ed. Karhun väitteitä siitä, että tässä postilain kokonaisuudistuksessa heikennettäisiin jollain tavoin suomalaisten postipalveluja. Jatkossa meillä jaetaan, niin kuin tälläkin hetkellä, viitenä päivänä viikossa kirjeet kotiin. Myös postitoimipaikkoihin, joiden pitää olla kohtuullisen matkan päässä kuluttajasta, voi jättää kirjeensä jaettavaksi viitenä päivänä viikossa.

Saara Karhu /sd:

Arvoisa puhemies! Hallitus julkisti eilen hyviä työmarkkinasuhteitaan. Samaan aikaan Postin TES-neuvottelut seisovat, koska osapuolet eivät tiedä huhupuheita enempää heitä koskevasta merkittävästä lainsäädännöstä. Työntekijöitä ei ole lainvalmistelussa kuultu lainkaan. He saivat kyllä antaa keväällä lausunnon asiaa valmistelleelle työryhmälle, mutta työryhmään heitä ei mukaan otettu. Mitään tietoa lainvalmistelusta ei ole heille annettu.

Samalla puhutaan kuitenkin Postin työntekijöiden siirtämisestä vasten tahtoaan aamuyöllä tapahtuvaan yötyöhön. Ei ihme, että Postin työpaikoilla oireillaan ja koetaan asiassa turvattomuutta. Kysyä sopii, paraneeko palvelu ja syntyykö kustannussäästöjä. Tällainen menettely ei ole hyvää henkilöstöpolitiikkaa. Kysyn: Miksi henkilöstöä ei ole pidetty lainvalmistelussa kiinteästi mukana?

Viestintäministeri Suvi Lindén

Arvoisa puhemies! Postilaissa säädetään postitoiminnan harjoittamisen yleisistä puitteista. Se luo perusteet postipalvelujen kysynnälle ja tarjonnalle. Laissa ei säädetä työnantajan ja työntekijöitten välisistä suhteista postitoiminnassa.

Postilakia on valmisteltu ihan normaalissa järjestyksessä. PAUlla on ollut mahdollisuus antaa lausuntonsa kesällä postityöryhmän mietinnöstä. Työryhmässä ovat olleet mukana postia tarjoavat tahot Itella ja Ålandsposten ja myös postin palveluja käyttävät tahot.

Puolustusministeri Jyri Häkämies

Arvoisa puhemies! Omistajaohjausministerinä haluaisin todeta seuraavaa. Kysymyksestä siitä, kuinka ajankohtainen asia tämä mahdollinen jakeluiden yhdistyminen ja siitä seuraava niin kutsuttu yötyö on, olen siis käynyt Itellan johdon kanssa keskusteluja, ja sieltä vakuutetaan, että tämä asia ei ole ajankohtainen. Näin ollen tämän yötyöasian käyttäminen ikään kuin perusteena näissä työmarkkinaneuvotteluissa ei ole siis ajankohtaista. Tässä mielessä uskon, että PAUlla eli työntekijöitten edustajilla on oikea tieto asian tilasta.

Lauri Kähkönen /sd:

Arvoisa puhemies! Me sosialidemokraatit kannamme huolta myös postilain vaikutuksista Itellan työntekijöihin, henkilöstöön. Itellan hallintoneuvostossa olemme vaatineet, että hallintoneuvosto muodostaa kannan postilakiin. Postilaissa on monta kohtaa, jotka aiheuttavat vielä ongelmia. Yksi niistä on maakuntalehtien asema ja niiden jakelu haja-asutusalueille ja syrjäseuduille. Viestintäviraston aiempien arvioiden mukaan uusi laki nostaa maakuntalehtien hintaa jopa 30 prosenttia. Arvoisa ministeri Lindén, aiotaanko maakunnissa olevien kansalaisten päivälehtien jakelu siis näivettää pikkuhiljaa kokonaan?

Kolmanneksi hinnannousu asettaa erityisesti pienilevikkiset maakuntalehdet todella suurien vaikeuksien eteen. Kärsijinä ovat myös lehtien lukijat, joilla ei ole enää varaa tilata lehtiä kotiinsa. Ministeri Lindén, mitä hallitus aikoo tehdä, että tämä epäoikeudenmukaisuus ei toteudu?

Viestintäministeri Suvi Lindén

Arvoisa puhemies! Postilain uudistamisen taustalla on direktiivin implementointi, mutta vähintään yhtä merkityksellistä on ollut tämä postin toimintaympäristön muuttuminen ja tuleva muuttuminen, joka pääsääntöisesti johtuu siitä, että suomalaiset entistä enemmän sähköisesti asioivat, lähettävät sähköllä postinsa ja vastaanottavat myös jatkossa sähköisinä laskunsa. Tämä vaikuttaa ilman muuta postin jakelutoimintaan siltä osin, että volyymit tulevat tulevaisuudessa kovastikin vähentymään, ja lailla on haluttu luoda parempia edellytyksiä yleispalveluna postia tarjoavalle Itellalle harjoittaa postitoimintaa myös haja-asutusalueilla. Lehtien jakelu ei kuulu tämän lain piiriin, mutta olemme tietoisia siitä, että se, että volyymit pienenevät postinjakelussa, vaikuttaa ilman muuta lehtien tulevaisuuteen ja niiden jakelutilanteeseen. Siltä osin kansliapäällikkö Pursiainen on tehnyt asiasta selvity… [Puhemies sulki puhujan mikrofonin, koska puheaika ylittyi.]

Puhemies:

Ja siirrymme seuraavaan kysymykseen.

Paavo Arhinmäki /vas:

Arvoisa puhemies! Helsinki 52 ja Helsinki 53 tänään marssivat ulos, mikä kuvastaa sitä, että Postin työntekijöillä on syvä huoli tätä postilakia kohtaan, erityisesti, kun nähdään, mitä kansainvälisesti on tapahtunut vaikka lahden takana Ruotsissa. Kansainväliset kermankuorintafirmat tulevat markkinoille, eivät jaa postia joka päivä ja jakavat vain suurissa kaupungeissa, joissa kustannukset ovat halpoja.

Nyt kysymys on siitä, että EU-direktiivin myötä ollaan tekemässä tilaa myös Suomessa tällaiseen kermankuorintaan. Se tulee kalliiksi työntekijöille, se tulee kalliiksi haja-asutusalueille, ja se tulee kalliiksi kaikille meille suomalaisille veronmaksajille, jos joudumme alkamaan tukea Itellaa postipalvelu- ja yleispalveluvelvoitteen toteuttamisessa. Nyt kysymys kuuluukin, ministeri Lindén: haluatteko tässä asiassa kumartaa EU:lle, vai puolustatteko suomalaisia postipalveluita, suomalaisia postityöntekijöitä ja kaikkia suomalaisia?

Viestintäministeri Suvi Lindén

Arvoisa puhemies! Ed. Arhinmäki vallan hyvin tietää, että kun direktiivejä harmonisoidaan, implementoidaan kansalliseksi lainsäädännöksi, silloin ne liikkumavarat ovat direktiivin suuntaiset. Ja tässä direktiivissä on juuri postitoiminnan vapauttamisesta kyse Euroopan unionin alueella. Suomessa postitoiminta on vapautettu jo vuonna 1994 kilpailulle. Siltä osin tämä direktiivi ei tuo meille mitään uutta.

Totta on se, että tässä laissa halutaan luoda parempia toimintaedellytyksiä juuri Itellalle, joka tällä hetkellä yleispalveluna postipalvelua harjoittaa, sillä että tiettyjä rakenteellisia uudistuksia, jotka liittyvät siihen, että posti tulee jakaa kerran päivässä jatkossa, mikä mahdollistaa Itellalle tulevaisuudessa päivä- ja aamujakelun yhdistämisen, mutta kuten omistajaohjauksesta vastaava ministeri Häkämies tuossa juuri totesi, Itella on kertonut, että tämä ei tule lähitulevaisuudessa... [Puhemies antoi puheenvuoron seuraavalle puhujalle.]

Johanna Ojala-Niemelä /sd:

Arvoisa puhemies! Uusi postidirektiivi on kirjoitettu lähinnä Keski-Euroopan ja ylipäätänsä tiheään asuttujen alueiden olosuhteet huomioon ottaen. Postipalvelujen tarjoaminen on harvaanasutuilla alueilla kuitenkin huomattavasti kalliimpaa kuin kaupungeissa. Nyt uhkana on, että direktiivi johtaa postipalvelujen hintojen alueelliseen eriytymiseen niin, että suurimpiin kaupunkeihin lähtevä posti on edullisempaa kuin muualle menevä posti. Postimarkkinoiden vapauttamisen seurauksena esimerkiksi Ruotsissa operaattorit ovat saaneet verraten vapaat kädet porrastaa hintoja myös alueellisesti, ja tämä on johtanut hintojen karkaamiseen käsistä sellaisiksi, ettei ihmisillä ole enää varaa lähettää paketteja tai tilata lehtiä. Kysynkin ministeriltä: miten turvataan koko maan kattava kirjeiden jakelutoiminta kohtuullisella hinnalla ja laatutaso vapautetuilla markkinoilla?

Viestintäministeri  Suvi  Lindén

Arvoisa puhemies! Tässä laissa juuri turvataan postin peruspalvelut suomalaisille samaan hintaan kaikkialla tässä maassa. Tämä laki ei mahdollista yleispalvelun osalta, johon kuuluvat alle 10 kilon paketit ja alle 2 kilon kirjeet, hintojen eriytymistä, saatikka sitä, että näitä jaeltaisiin eri tavoin eri puolilla maata. Tässä laissa juuri turvataan kuluttajien näkökulmasta viitenä päivänä viikossa kirjeiden ja pakettien jakaminen jokaiseen kotitalouteen.

Esko-Juhani Tennilä /vas:

Arvoisa puhemies! Niin kuin demaritkin huomaavat, niin Rysseli on taas ollut asialla tässä asiassa. Sieltä tämä direktiivi lähti. Suomalainen ongelma oli se, että te menitte kuittaamaan tämän kilpailutuslain. Miksi? Miksi menitte kuittaamaan, koska siitä seuraa se, että jatkossa nämä kermankuorijat ottavat nämä Helsingin seudun keskustat tai Rovaniemen keskustan, Kemin keskustan, ja haja-asutusalueet jäävät Itellalle, jolle ainoana jää yleispalveluvelvoite? Ja siinä ei ole sitten kuin kaksi vaihtoehtoa, arvoisa ministeri, kun te menitte kuittaamaan tämän säädöksen: joko se, että kaikille määrätään se yleispalveluvelvoite koko maassa, silloin kilpailu on reilua, mutta jos se tulee vaan Itellalle, niin sitten on teidän käännyttävä tuonne Kataisen puoleen, ja muutama sata miljoonaa euroa tarvitaan, että maaseudullakin posti kulkee. Muutama sata miljoonaa on kyseessä, ja siitä ratkotaan juuri nyt tässä postilaissa, miten tässä lopulta käy ja tulevatko maaseudulla palvelut olemaan kunnolliset.

Viestintäministeri Suvi  Lindén

Arvoisa puhemies! Tämä laki juuri turvaa postipalvelut tässä maassa kaikille kansalaisille niin sinne Utsjoelle kuin Helsingin keskustaan. (Ed. Tennilä: Höpö, höpö!)

Se, että markkinat avataan Euroopassa, on tietysti yksi Euroopan unionin peruslähtökohtia, että meillä on avoimet markkinat. Se, että Suomi on ollut tässä direktiivissä mukana, liittyy niihin tavoitteisiin, jotka meillä Euroopan unionin jäsenenä ovat. Viimeiseen asti Suomi piti kiinni siitä lähtökohdasta, että olisimme voineet antaa myös kilpamarkkinoille tulijoille viiden päivän jakeluvelvoitteen, mutta tässä jäimme yksin, ja näin ollen (Ed. Tennilä: Eihän sitä ole katsottu tuomioistuimessa vielä!) jatkossa me emme voi antaa tätä jakeluvelvoitetta viitenä päivänä kuin yhdelle yleispalveluvelvoitteella toimivalle.

Mutta, arvoisa ed. Tennilä, viime kädessä laki myös lähtee siitä, että kohtuuton yleispalveluvelvoite tulee korvata tätä velvoitetta harjoittavalle elikkä Itellalle, ja tähän myös tässä laissa ... [Puhemies sulki puhujan mikrofonin, koska puheaika ylittyi.]

Jouko Skinnari /sd:

Arvoisa puhemies! Ei Euroopan unionin tarkoitus voi olla se, että ihmisten palveluja heikennetään. (Ed. Tennilä: Kyllä se on!) Se ei voi olla kilpailulainsäädännön, se ei voi olla julkisten hankintojen tarkoitus. Mutta kun kuitenkin tämän hallituksen aikana se on selvästi havaittu, nyt kysynkin pääministeriltä siitä, koska keskustapuolue nyt on aina pyrkinyt ajamaan sitä, että maata tasapuolisesti kehitetään. Valtionrautateitten osalta on tapahtumassa tämä kehitys, nyt on postipalvelujen osalta tapahtumassa tämä kehitys. Tässähän on kysymys siitä, millä tavoin tämä rahoitetaan käytännössä ja tehdäänkö sama laatuvaatimus myös näille, jotka saavat tähän kilpailuun osallistua, onko niillä sama velvollisuus hoitaa näitä kansalaisten asioita kuin on niillä, jotka joutuvat hoitamaan syrjäkyliä. Tässä suhteessa ei voida synnyttää tilannetta, jossa tämä kermankuorinta tapahtuu niin, että suurten painotalojen materiaali jaetaan täällä Etelä-Suomessa ja syrjäkylät jäävät ilman. Onko tämä todella hallituksen tarkoitus?

Viestintäministeri  Suvi  Lindén

Arvoisa puhemies! Toivoisin, että ed. Skinnari ja muutkin edustajat, jotka ovat täällä kysymyksiä esittäneet, yksilöisivät sen, millä tavalla tässä kansalaisen näkökulmasta palvelu heikentyy. En ole vielä saanut yhtään sellaista kysymystä, jossa se todennettaisiin. Laki lähtee siitä, että viitenä päivänä jaellaan, niin kuin jaetaan tälläkin hetkellä, postitoimipaikka sijaitsee kohtuullisen matkan päässä, 75-vuotiaitten ja liikuntarajoitteisten postipalvelut jatkossakin lain vahvistamana jaetaan postiluukkuun, oikeutta poiketa tästä viiden päivän jakelusta ei muuteta. En ymmärrä, ed. Skinnari, mikä on se palvelu, joka tässä laissa heikkenee.

Toimi Kankaanniemi /kd:

Herra puhemies! Maaseudun jätevesiasetus oli varoittava esimerkki siitä, että hallitus on jääräpäinen ja vie tyhmiä esityksiä eteenpäin. Samaten tämä laajakaistahanke tulee äärettömän kalliiksi maaseudun haja-asutusalueilla ja kunnissa. Nyt on suuri vaara, että postitoimintalain osalta käy samalla tavalla, että maaseutua tämä hallitus iskee jälleen voimakkaasti, ja se on kyllä kohtuutonta.

Oletteko päätynyt siihen, että on mahdollista, että näille kermankuorintafirmoille — kansainväliset firmat varmasti tulevat tänne — pantaisiin toimilupamaksu ja sitä kautta rahoitettaisiin, ei verovaroin, vaan näitten voitoista, se palvelu, joka maaseudulla tarvitaan ja joka on pakko säilyttää?

Viestintäministeri  Suvi  Lindén

Arvoisa puhemies! Ensiksikin haluan edelleen toistaa sen, että juuri tällä lailla turvataan se, että myös haja-asutusalueilla viitenä päivänä posti jaellaan. (Ed. Skinnari: Ei sitä ilman rahaa turvata!) Laissa on määritelty, että jos tämä yleispalveluvelvoitteen tarjoaminen on kohtuutonta Itellalle, niin silloin tämä korvataan ja tähän korvaukseen osallistuvat kaikki alalla toimivat. Näin on lakiin kirjattu.

Janne Seurujärvi /kesk:

Arvoisa puhemies! Kun olen saanut läheltä seurata tätä lainvalmistelua, niin täytyy sanoa, että hankalassa tilanteessa, kilpailun vapauttamistilanteessa, hallitus on kyllä tuomassa eduskunnalle erinomaisen hyvän esityksen postipalveluiden säilyttämisen kannalta ja tasa-arvoisten palveluiden turvaamisen kannalta. (Välihuutoja vasemmalta) Viisipäiväinen jakelu säilyy koko maassa, kuluttajapostin tasahinnoittelu säilyy koko maassa, eikä sekään ollut itsestäänselvyys, että näin todella tapahtuu. Lisäksi keskusta loppuun asti piti kiinni siitä, että yli 75-vuotiaiden mahdollisuus postin kotiin kantoon säilyy, ja tämä todella säilyy tässä esityksessä. Olisin kysynyt ministeri Lindéniltä:

Millä tavalla postialalle tuleville yrityksille asetettavat mahdolliset toimilupaehdot ja laatuvaatimukset asetetaan niin, että kohtuuttomia kilpailuvääristymiä muun muassa maaseudulle yleispalveluvelvoitteen kautta postia jakavaan Itellaan nähden ei pääse syntymään?

Viestintäministeri  Suvi  Lindén

Arvoisa puhemies! Laki lähtee siitä, että kilpailu vapautetaan, ja näin ollen toimilupaan ei voi asettaa sellaisia ehtoja, jotka ovat kilpailun rajoituksen esteenä. Mutta laki mahdollistaa näiden ehtojen asettamisen, jotka liittyvät palvelun laatuun ja sen saatavuuteen. Nämä tullaan määrittelemään siinä vaiheessa, kun joku hakee toimilupaa, jolla voi jakaa osoitteellista kirjepostia tässä maassa.

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa herra puhemies! Viime kerralla, kun postilakia uudistettiin, taisteltiin siitä, että on tasavertaiset mahdollisuudet joka puolella saada postin palveluja. Toivotaan, että ne säilyvät. Mutta kun itse en ole lukenut hallituksen esitystä vielä, koska se on äskettäin annettu eikä ole ilmeisesti vielä jaettu tänne eduskuntaankaan, niin olisin kysynyt sitä, kun nyt meillä on ykkösluokan posti, onko se totta, että jättöpäivää seuraavana päivänä ei jaetakaan vaan velvollisuus on sitä seuraavana päivänä.

Arvoisa puhemies! Kun ministeri on viitannut kohtuulliseen etäisyyteen tässä postipisteen ja asiakkaan välillä, kuka määrittelee tämän kohtuullisuuden? Onko se vähän samanlainen kuin jätevesiasetuksessa, että kunnat tekevät mielensä mukaan? Mutta kuka tässä tekee mielensä mukaan?

Viestintäministeri  Suvi  Lindén

Arvoisa puhemies! Tässä laissa määritellään vähimmäistaso postin palveluille ja laissa puhutaan vakiokirjeestä, joka on yhtenäishinnoiteltu, ja siinä on myös laatumäärittely. 95 prosenttia näistä kirjeistä pitää jakaa kahden vuorokauden kuluttua siitä, kun ne on jätetty jaettavaksi.

Postitoimipaikan pitää sijaita kohtuullisen matkan päässä. Viestintävirasto viime kädessä asiakkaalle määrittelee sitten sen, mikä on se kohtuullinen etäisyys, mutta tässä ei ole yksiselitteistä kilometrimäärää vaan kysymys on myös siitä, että se on asiakkaan tyypillisen asiointireitin varrella. Myös mobiilipostitoimipaikka on jatkossa mahdollinen, ja se tulee tarkoittamaan todennäköisesti mahdollisuutta esimerkiksi kirjastoautossa asioida postiasioissa.

Martti Korhonen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin pitää tietenkin todeta, että meillä on ollut hyvä järjestelmä, joka on toiminut. Siitä kai ei kukaan ole eri mieltä. Nyt sitä järjestelmää ollaan heikentämässä. Se tulee olemaan tämä lopputulema. Todennäköisesti tullaan siihen tilanteeseen, että postitoimipaikkoja ilmeisesti satoja, ehkä 200—250, tulee loppumaan. Sitten on vaikea hakea sitä kohtuullista välimatkaa tai kohtuullista matkaa, ja viranomainen lähtee sitä määrittelemään. Toisin sanoen eduskunnalla ei ole siihen mitään sanomista.

Mutta peruskysymyshän liittyy siihen, että kyllä nyt se kermankuorintamahdollisuus annetaan, ja kun tämä rahoituspohja lähtee murenemaan Itellan puolelta, jolla on yleispalveluvelvoite, mistä te, ministeri Lindén, olette ajatellut, että se raha tulee? Millä korvataan se, minkä te monta kertaa olette jo toistanut: kaikille taataan tasapuoliset palvelut? Se ei tapahdu ilmaiseksi. Me puhumme sadoista miljoonista euroista, 100—200 miljoonaa euroa. Ministeri Katainen, ministeri Lindén, onko teillä varautumat tähän?

Viestintäministeri  Suvi  Lindén

Arvoisa puhemies! Juuri tällä lainuudistuksella luodaan yleispalvelua suorittavalle yritykselle paremmat mahdollisuudet kustannustehokkaasti hoitaa tätä palvelua, ja siihen pohjaa myös se ajatus, että lähivuosina ei laukea velvoite osallistua näitten yhteiskunnan yleispalvelukirjeiden jakamiseen. Se, että kilpailu avataan tai kilpailua tulee, väistämättä tarkoittaa sitä, että jotkut voivat kuoria kerman. Kaikilla aloilla, missä kilpailua on, jotkut kuorivat ja toiset eivät. (Ed. Arhinmäki: Miksi te hyväksytte sen? ) — Me hyväksymme kermankuorinnan juuri sen vuoksi, että kilpailu avataan ja se on tapa toimia silloin, kun markkinat ovat vapaat. — Tärkeintä tässä on se, että palvelut säilyvät, ja siinä vaiheessa, jos yleispalveluvelvoitetta joudutaan korvaamaan sitä tarjoavalle, täytyy tämä resurssi valtion budjettiin löytää, ja lain lähtökohta on se, että alalla toimivat näihin nettokustannuksiin osallistuvat.

Saara Karhu /sd:

Arvoisa puhemies! Vaikka ministeri on täällä muuta väittänyt, niin kyllä tosiasia on se, että ei tämä laki hyödytä Itellaa, se ei hyödytä suomalaista veronmaksajaa, ei kuluttajaa. Hyviltä alueilta voitot menevät yrityksille, ja valtio maksaa sitten haja-asutusalueiden kyydin. Näyttää siltä, että hallitus on kovan linjansa ilmeisesti valinnut, ja täytyy toivoa, että kun tämä laki tänne eduskuntaan tulee, niin eduskunta korjaa tätä eriarvoistavaa lainsäädäntöä.

Kysyn kuitenkin vielä, miksi hallitus ei ole halunnut käyttää direktiivin antamaa mahdollisuutta vaatia myös Itellan eli Postin kilpailijoilta täällä paljon puhuttuja laatuvaatimuksia eli esimerkiksi palveluita yksittäisille kuluttajille, jotta me tavalliset suomalaisetkin hyötyisimme jotain tästä kilpailun avaamisesta.

Viestintäministeri  Suvi  Lindén

Arvoisa puhemies! Tuossa jo juuri totesin, että postin jakaminen on toimiluvanvaraista toimintaa ja jos joku toimilupaa hakee, niin tähän toimilupaan voidaan asettaa ehtoja, jotka liittyvät juuri tämän palvelun laatuun ja sen saatavuuteen. Nämä ehdot tullaan määrittelemään siinä vaiheessa, kun löytyy joku taho, joka haluaa lähteä markkinoille palveluja tarjoamaan.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.